gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

    Åhhhhh.....du hildrane..... som jeg gleder meg til i morgen ;D

    Lekkert gut_man!!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    He he, legger ved et oversiktsbilde av komponentene som et før bilde ;D. Har kuttet bildet for å skjule kabelsalat og rot :p


    Begynner å likne noe nå ja :)
     

    Vedlegg

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    gut_man oppgraderer!

    En flott tråd dette her, mye gromt utsyr har du også.
    Gratulerer med en fantastisk fin pre.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Takker, noen flere mens vi venter bilder. Gitarer er viktig. Her er de jeg setter mest pris på:


    Her er også et par bilder av delefilterne til Ascolta høyttalerne som jeg nettopp fant:
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    gut_man oppgraderer!

    Dette var virkelig nydelige saker. Det blir ikke ny bil i år skjønner jeg.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    gut_man oppgraderer!

    Fikk lytta på mirakelet igår ;D. Takk for invitasjonen, kaffe og godt bakverk.

    Det er virkelig et flott anlegg du har samla deg, og PU'en er jo blitt prikken over i'en. Testa jo noen av mine egne "støyetete" plater, og det var ikke mye annet enn musikk som kom ut der. ;D. Tyst og svart bakgrunn. Kunne bare svakt høre antydninger til poping og grums på de verste partiene. Noe som overhodet ikke var plagsomt. Tonnasjen din med vinylsnurreri låter veldig bra allerede før pu er skikkelig innspilt. Du har størrelsen, åpenheten og slammet der. Oppløst og fin mellomtone/diskant.

    Timene gikk jo fort, og jeg fikk jo høre endel ny musikk også. Dette må jo gjentas ofte håper jeg. Bare ta turen innom Ålgård også når du har sjans

    Har forøvrig øka stifttrykket på Lyra'en, og da fikk jeg ny pick-up gitt ;D Fjerna mye av støyen i platene (Ikke så mye som hos deg) og i tillegg åpna den ennå mer opp/luftigere større rom, og fikk bedre slam i bassen.

    Mvh
    Geir
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Takker for hjelp FallenA. Og for hyggelige tilbakemeldinger fra Geir! Jeg har visst forsømt denne tråden min. Det er på tide å gjøre noe med det ja... Nå er fotoapparatet mitt forsvunnet, så jeg får ta en telefon og be FallenA eller Necroth om hjelp til å få tatt nye bilder.

    Nye komponenter siden sist er;

    - EAR/Yoshino 890 effetkttrinn, som yter 2x70w triode i ren klasse A. Jeg var veldig spent på om dette var nok krefter til å drive Ascoltaene mine. Det har jeg fastslått at det er! Jeg er svært godt fornøyd med forsterker komboen. Synes at det spiller med en flott oppløsning og en fantasstisk flott dynamikk. Dette forsterkersettet spiller med transistorforsterkerens krefter i bassen, og med rørenes magiske mellomtone/diskantgjengivelse. Bassgjengivelsen er definitivt den beste jeg har opplevd kontra de andre effekttrinn som har vært innom her i lytterommet. EAR settet har slam og dynamisk kontrast som er ganske unik i mine ører. Har bedrevet en del rør rulling i pre/riaa de siste månedene. Nå står det Mazda rør i linjetrinnet, samt Siemnens Halske i riaa.

    - VPI TNT platespiller. Opprinnelig en mkII utgave som er oppgradert med flywheel og tung klamp. På denne er det montert en Airtangent 2b arm. Denne komboen løftet vinylgjengivelsen flere divisjoner. Rosinen i pølsa ankom heimen denne uka; Dynavector DRT XV-1s. Vinylriggen er konge i anlegget igjen kort og godt. En meget stor oppgradering kontra min Grado ref pickup, som jeg fremdeles mener er en meget god pickup. Jeg holder på å spille inn pickupen, og noterer flittig lytteinntrykk. Foreløpig kan jeg røpe at vinylriggen min nå produserer en ekstremt oppløst, dynamisk og behagelig lyd. Oppløsningen betyr ikke klinisk lyd bare så det er sagt. For dette er langt fra klinisk og kjedelig!

    Kort og godt en kjempoppgradering der all elektronikk har blitt byttet ut siden sommeren. Bare kabler og høyttalere står igjen fra det gamle anlegget. Jeg har gjort gode kjøp og byttehandler, og sett i forhold til pengene jeg har brukt, føler jeg at jeg lydmessig har fått mye igjen! Høyttalerne har egentlig imponert meg stort. De spiller bare bedre og bedre jo høyere kvalitet det er på elektronikken ellers i kjeden. I mine ører holder de mål og kanskje vel så det en stund til! For skal jeg ha noe som er bedre, ikke bare annerledes, må jeg så mye opp i pris at jeg er redd at jeg får problemer med kona og resten av familien..

    Føler intet behov for å oppgradere ytterligere akkurat nå. Så får vi se hvor lenge det går før oppgraderingssyken melder seg. Har vurdert å oppgradere platespilleren til mkVI versjon med SDI strømstyring og superplatter, men akkurat nå bare koser jeg meg med musikken! Og kjøper vinylplater så det koster etter ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Hmm, da var kontoen for oppgraderinger på vei til å fetes opp igjen gitt ;) Herlig met en attåtnæring som finansierer hobbyen ;D Uansett lider jeg litt valgets kvaler her nå. Et luksusproblem ja, men like fullt et "problem". Følgende oppgraderinger vurderes opp mot hverandre:
    - Oppgradering av VPI TNT til mk6 versjon med SDS motorstyring og superplatter..

    - Et effekt trinn til for så å kjøre disse i konfigurasjon som vil gi meg 160w triode i ren klasse A

    - DEQX og et solid state effekttrinn for å dele høyttalerne mine aktivt to veis..

    - Gi beng i lyden som jeg nå er veldig godt fornøyd med og foreta en etterlengtet utskifting av min Barco 808s projektor, til JVC HD-1. Her hører det med til historien at jeg har muligheter for å kunne importere fra USA der denne projektoren selges for under 30 000,- altså halv pris av norske priser. Har importert såpass mye etterhvert at jeg er fullstendig klar over fraktkostnader og moms.


    innspill mottas med takk!
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    gut_man oppgraderer!

    Du har ikke en lettere utfordring til oss da.? :D

    Det er ikke direkte sammenlignbart, men jeg har hatt passive og aktive delefilter i bilen, føler det vel slik at aktiv deling er vanskeligere å få til, har ikke så teknisk innsikt men har prøvd å lytte meg frem med flere forskjellige løsninger, jeg personlig med min minimale viten syns at passive delefilter har en bedre og jevnere overgang..
    Men på en annen side så har du ikke de mulighetene til å finjustere frekvensene som du har med aktiv deling..
    Men jeg skal glatt innrømme at jeg også har hatt mer enn en tanke om aktiv deling hjemme, tror dette er noe som man må oppleve før man vet noe helt sikkert.?

    Du har forresten et utrolig nydelig oppsett, det ser ut som en million på alle mulige måter.! :eek:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da har jeg fått bekreftet mine formidlede inntrykk av Black Magic signalkabler! Etter CD shoot out'en som vi hadde her hos meg, klarte jeg å ødelegge to av mine Black Magic rev. signalkabler. Jeg ringte PM Audio og fikk sendt de ødelagte i retur, og et nytt sett lengre balanserte kabler ble sendt etter få dager. Kjempeservice! I uka som har gått siden havariet, har jeg spilt på lånte kabler. Et no name sett balanserte kabler som g-h lånte meg fra Resonans (butikk i Stavanger), som ble satt inn mellom pre og effekt. Et silk sett ble satt inn mellom dac og pre. Resultatet ble lyd. En lyd som var så lite dynamisk, så lite oppløst og engasjerende, at jeg mistet lysten til å høre musikk.. Jeg lurte en stund på om det var byttet fra ubalansert til balansert drift som ga så store og negative utslag, så jeg prøvde å lytte litt for å se om dette var noe som rettet seg, da jeg ikke har benyttet meg av balansert drift på effekttrinnet mitt før. Desverre klarte jeg ikke detektere noen forskjell. Det hørtes like flatt og kjedelig ut håkke som :(

    I dag kom nye kabler fra PM i posten, og jeg fikk svar på det jeg lurte på: Det var fraværet av Black Magic som slo så voldsomt ut. Jeg er igjen dypt sjokkert over hvor mye disse kablene løfter lyden! Forskjellene var definitivt ikke i småtingsavdelingen. Og jeg er definitivt hekta på Black Magic :). Fra første musikk strofe var den velkjente klangbalansen tilbake. Kjempeoppløst, varmt og delikat med en velkjent dynamikk. Romgjengivelsen virker enda dypere og bredere enn ved ubalansert drift av mitt effekttrinn. Dette sammenfaller med FallenA sine erfaringer. Jeg synes også at bassgjengivelsen virker enda ett hakk mer homogen. Jeg klarer ikke helt å sette ord på forandringene jeg opplever enda, men noe i bassen er endret, til det bedre. Regner med at det kommer seg når jeg får lyttet til mer musikk.
     

    AlexanderK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    946
    Antall liker
    1
    Sted
    Nøtterøy
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Etter CD shoot out'en som vi hadde her hos meg, klarte jeg å ødelegge to av mine Black Magic rev. signalkabler.
    Jeg må nesten spørre om hvordan du klarte å ødelegge dem..?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Begge kablene ble ødelagt av spenn. XLR kabelen røk i plasthylsen som skal strekkavlaste den, mens Neutrik rca pluggen brakk i "hot" pinnen ved flytting på pre'en (spennet ble for stort). Dette er ikke et ukjent problem på såpass stive kabler som Black Magic er. Jeg har opplevd det før. Her var nok imidlertid noe av problemet at kablene var litt i snaueste laget etter siste ommøblering i racket, sammen med hyppig test av utstyr som medfører en del forflytning av komponenter.. Uansett var PM Audio en drøm å forholde seg til, og ga meg full pris på innbyttekablene siden begge ble ødelagt som følge av svakheter i konstruksjonen av pluggene. Dette var A1 mkII kabler, som er noen år gamle etterhvert! De står virkelig bak produktene sine! Heldigvis, for jeg så jo tusenlappene fly da kablene røk :eek: Paul har tydeligvis lært en del om kundebehandling!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    I går viste jeg min kjære kone et sett høyttalere jeg syntes var pene. Resonans i Stavanger har kampanje på Artistic Audio Mobius høyttalere. De er satt ned fra 30k til ca 20k. Min kone tente så på disse kreasjonene at det var en fryd for en innbarket audiofil (som er vant med å se på sin interesse som rimelig egoistisk). Hun vurderte alle alternativer for å spa opp disse pengene, midt i timeshare kjøp og påbygg av huset. Hun ønsket seg en rik onkel, lurte på hva hun kunne selge fra "hula mi" (gisp!). Hva annet kunne en stakkar med litt penger stukket unna i tilfelle hifi kriser gjøre, enn å kjøpe kreasjonene til bursdagen hennes ;D Da er jeg vel en snill man vel? Dette var ikke en planlagt investering, men jeg må si at førsteinntrykket av høyttaleren rett ut av eska, er meget positivt. En slik rundstrålende konstruksjon, har ikke et lydbilde som passer med lytting fra sweetspot. Det er skjeldent det sitter noen i sweetspot i stua der de nå står. Så det passer egentlig meget godt. De erstatter Patos Lyric 401 som jeg har vært meget godt fornøyd med. Mobius'ene parkerer imidlertid Patosene rimelig klart! Tok et bilde med mobilen i fravær av noe bedre;


    Synes det ble ganske så stilig. Nytt salongbord er også bestilt, med innslag av glass, børstet aluminium og valnøtt treverk. Tror det vil passe ganske greit inn i helheten da :) Skal prøve å få ryddet litt skikkelig, og tatt noen bedre bilder med et bedre kamera!
    Stueanlegget består forøvrig av Musical Innovations MI5 180W spesialbygget utgave, Audio Experience rør pre og foreløpig en Sony dvd opptaker. Vurderer å flytte opp min Toshiba HD-X1 og benytte denne som signalkilde, evt. sette opp Pixel Magic HD200 mediaavspiller og bruke nettverksavspilling i stua.. Kabler er litt diverse; Goertz Micro Purl signal, MIT Terminator 2 høyttalerkabler og litt andre diverse no name kabler..
     

    Vedlegg

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    gut_man oppgraderer!

    Det var no ein salig gave til kona då. Imponerende, tror ikkje alle hadde gjort som deg der, å kjøpe annlegg til kona istedenfor å oppgradere sjølv.....

    Men må si det er eit imponerende oppsett du har her, elsker venyl riggen din, rååå;)
    Elektronikken din må jo vere ein drømm for øre (og synet)!! Skulle likt å høre dette ein gong!!!

    Venylriggen din, korleis er den nye riggen i forhold til den gamle opera riggen?? Er det stor forskjell lyd messig, eller bare i pris??? hehe...

    Vill tro du koser deg stort med dette oppsettet..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Psychonaut skrev:
    Det var no ein salig gave til kona då. Imponerende, tror ikkje alle hadde gjort som deg der, å kjøpe annlegg til kona istedenfor å oppgradere sjølv.....

    Men må si det er eit imponerende oppsett du har her, elsker venyl riggen din, rååå;)
    Elektronikken din må jo vere ein drømm for øre (og synet)!! Skulle likt å høre dette ein gong!!!

    Venylriggen din, korleis er den nye riggen i forhold til den gamle opera riggen?? Er det stor forskjell lyd messig, eller bare i pris??? hehe...

    Vill tro du koser deg stort med dette oppsettet..
    Jeg er en snill mann ser du :) Hovedanlegget mitt er jeg svært godt fornøyd med. Ny Pre/riaa er på vei, og da blir det enda bedre ;D Oppgraderingen av vinylriggen var et kjempeløft. Komboen TNT/Airtangent/Dynavector XV-1s spiller så nydelig, at det må høres. TNT/Airtangent har av andre på internasjonale forum vært betegnet som en kombo i verdensklasse. Det spiller utvilsomt på et meget høyt nivå!

    Fant frem kameraet da jeg kom fra nattevakt i morges. Tok noen litt bedre bilder av stueanlegget;






    Lyden har jeg fremdeles et meget godt inntrykk av. Svigermor var her for å passe unger i går ettermiddag/kveld, så jeg fikk ikke spilt så mye. En ting er sikkert, at høyttaleren rett ut av esken lyder myyye bedre enn det jeg fikk inntrykk av på demoen hos Resonans. Mistenker demorommet der for å ha alvorlige akustikkproblemer. I samme rom, i samme anlegg stod et sett Gallo reference høyttalere til innspilling da jeg kom inn. Jeg hørte et par sanger på disse først, og var egentlig veldig skuffet. Jeg hadde forventet mye mer av disse høyttalerne, som jeg har lest masse lovord om. Jeg syntes faktisk av Mobius'ene spilte bedre enn Gallo. Og Mobious hadde bare 5 minutter med musikk i følge G-H som jeg snakket med dagen før. Har lest en sammenligningstest av Gallo Ref og Mobius på 6moons. Der var anmelderen klar på sin konklusjon om at Galloene var mye mer detaljerte og hadde et bedre fokus. Jeg ble gjort oppmerksom på at Galloene trengte en hel del innspilling før de presterte. Når jeg ser elementkonstruksjonen i denne, kontra Mobius, tror jeg nok at det kan være riktig. Skulle gjerne hørt Gallo innspilt i et godt matchet anlegg. Dog, hørte jeg en kaffe invitasjon? Disse to konstruksjonene oppleves såpass forskjellig, at jeg tror en sammenligning blir litt som å sammenligne epler og pærer. Dette er nok to meget habile konstruksjoner av vidt forskjellig prinsipper. Tilbake til mine opplevelser med Mobius; Da jeg skrudde på anlegget her i morges, og spilte musikk, var det et bunndrag i Mobius'ene som jeg ikke hørte på demoen. Lydbildet er stort og har ikke det samme fokus som jeg er vant med. Det oppleves likevel ikke problematisk. Lyden presenteres behagelig og ikke påtrengende på noe vis. Nå spiller jeg Evanecence the open door på høyt lyttenivå. Ingenting er ubehagelig, og punchet i bassen imponerer meg! Jeg sammenligner med de trofastePatos Lyric 401 som også har 8" basser og som har tjenestegjort i anlegget siden i fjor sommer. Jeg opplever diskanten som litt tilbaketrukket foreløpig, men dette kan meget godt endre seg etter innspilling. Dette var ferske lytteinntrykk fra en helt fersk og uinnspilt høyttaler. Jeg er imidlertid såpass overrasket over prestasjonene at jeg følte behov for å formidle disse. Artistic Audio Mobius anbefales på det varmeste, men jeg ville lyttet til den først pga. det noe sære lydbildet og spredningen denne høyttaleren har.

    Har forøvrig bare lovord å si om gutta på Resonans og måten jeg ble møtt på! Takk for glitrende service, god kaffe og en hyggelig prat gutter :) Jeg håper virkelig dere lykkes med det ambisiøse prosjektet som Resonans er. Akkurat nå sitter jeg her og koser meg skikkelig med stueanlegget til kona. Hun har fått lyd på et meget høyt nivå! Nå håper jeg at audiofili frøet er sådd, og at behovet for high end lyd øker :) Har jo selvfølgelig et par prosjekter jeg skulle ha realisert i hovedanlegget ;D
     

    Vedlegg

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

    kun en beskrivelse...stilig.. :)
    jakr
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    gut_man oppgraderer!

    Har de enda de mobiusene?
    Flotte høyttalere indeed, men syntes de fort ble lett pressa og ikke klarte å spille så høyt.

    Bassen var jo også skikkelig crap... Men, som du sier:
    Lytterommene på Resonans er jo langt ifra de beste, så godt at de fungerer bra hos deg;)

    Blir vel ikke lange stunda før dama begynner å skrive her inne regner jeg med?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    gut_man oppgraderer!

    Slike rundstrålere må være glimrende stuehøyttalere. Disse så ganske sjef ut også.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    ansepe74 skrev:
    Har de enda de mobiusene?
    Flotte høyttalere indeed, men syntes de fort ble lett pressa og ikke klarte å spille så høyt.

    Bassen var jo også skikkelig crap... Men, som du sier:
    Lytterommene på Resonans er jo langt ifra de beste, så godt at de fungerer bra hos deg;)

    Blir vel ikke lange stunda før dama begynner å skrive her inne regner jeg med?
    De har dem enda ja. Jeg opplevde på demoen litt av det samme som du beskriver. Det gjør jeg ikke hjemme. Tvert i mot! Med 180 Malmin watt med Musical Innovations MI5 Custom made, sparker Mobius'ene som bare F. Jeg er rett og slett imponert over slammet i bassen her!! Nå har vi spilt kontinuerlig på dem i et par døgn. Ingenting av det jeg "kaster" på dem, får høyttalerne til å fremstå som pressa. Les ellers mine notater ang. lytterom, Mobeus og Gallo i tidligere innlegg. Er du interessert i en demo, så ta turen til Egersund, så skal du få høre hva Mobius er god for i mer representative omgivelser! Mitt eneste ankepunkt så langt, er en noe sedat diskant gjengivelse. Kan hende den løsner etter innspilling.. Kona er kjempehappy med både utseende og lyd. Og alle som er innom er imponert :) Hun er faktisk truende til å opprette et alias og en tråd her inne! En av hennes ideer for å finansiere Mobiusene, var å starte en kronerullingstråd her inne for gut_man's kones hifi awakening... En av grunnene til at jeg valgte å trylle frem kronasjer fra hemmelig oppsparte midler, var frykten for hva en slik pirrende interesse kunne avstedkomme av uanstendige forslag fra mine ellers så kjære hifi frender:)
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    gut_man oppgraderer!

    Har du solgt Consonance Opera ref.2.0 spilleren??
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

    Psychonaut skrev:
    Har du solgt Consonance Opera ref.2.0 spilleren??
    (Tillater meg å svare her jeg gut!)
    Den har han solgt ja ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Opera'en ble solgt sammen med arm, pickup og riaa i løpet av en time eller så for leeeenge siden ;) Den nåværende riggen forlater neppe huset! Har akkurat fått bekreftet at oppgraderingskitet jeg bestilte til opphenget, er sendt fra US i dag. Blir overgang fra fjærer i opphenget til luftoppheng som i TNT mk6 og HRX. Er svært spent på hva det gjør for lyden! Blir det ikke bra, får jeg montere tilbake fjærene som sitter der nå. Liker veldig godt den klangsignaturen som jeg har fra vinylriggen min akkurat nå!

    Har også ny pre/riaa på gang. Den blir ikke mindre spennende å høre. Hva det er, er noe hemmelig :) Den sammenlignes i flere tester med Audio Research ref3, så noen pingle er den langt fra ;)

    Siste del av mine planer for våren, er jeg litt mer ambivalent til. Vurderer å kjøpe et ekstra armrør til Airtangent'en min. LMC har imidlertid fortalt meg hva det kostet forrige gang de ble laget...Er ikke sikker på om jeg har så brukt for det, at jeg er villig til å legge over 10k i det. Har ikke fått priser fra Airtangent enda, så jeg får se hva det blir til.

    Når det gjelder pris på Mobius, er 15k pris for demo brukt modell. Jeg var klar over den ansepe74 :) Jeg er meget godt fornøyd med prisen jeg fikk nye for!
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    gut_man oppgraderer!

    Ah...
    Sånn sett!! :D

    Not bad.. Not bad!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    I påvente av ny pre/riaa, kommer det nå sannsynligvis en uventet oppgradering! Siden FallenA søker et godt hjem for sine kjære hifi komponenter, har jeg planer om å tilby hans EAR 890 et nytt hjem her hos meg. Så fremt effekten av over 140 oppgitte (de er målt til 160w) triode watt i ren klasse A er som forventet, vil den nok bli stående ja. Satser på å få testet ut EAR 890 i monoblokk konfigurasjon i kveld. Vi testet dette tidligere hos FallenA på hans Gradient høyttalere. Forbedringen var merkbar den;D, med en bass som var mer punchy og bedre definert, og jeg husker også at vi opplevde en mer presis gjengivelse over hele fjøla. Når mine Ascoltaer i utgangspunktet er ganske så watt hungrige, er forventningene til forbedringer store!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da er dommen klar: Dette er noe så hinsides rått, at det tok meg nøyaktig et halvt minutt å konkludere i denne saken. Det står nå to EAR/Yoshino 890 i anlegget mitt, og det vil det gjøre i uoverskuelig fremtid! Anlegget spiller nå med en autoritet som jeg aldri har hørt maken til her hjemme. Bassen går så dypt med en sånn punch, at jeg vel egentlig er litt målløs. Jeg har jo tidligere hatt en Krell KAV 400 på Ascoltaene, men den måtte i kne for EN 890 effekt. Mellombassen står frem og gjør at stortrommer gjengis mer naturlig, med mer "magadrag". Dypbassen står frem på en meget bra måte, der man hører opptaksrommet puste helt der nede i dyyypet. På plater med informasjon helt i de dypeste frekvenser, legger jeg mye bedre merke til denne informasjonen. Den fremstår også som mye mer definert enn tidligere. Linearitetsproblemer jeg tilskrev rommet (selv om de etterhvert er blitt myye bedre), forsvant plutselig og avslører en smule manglende kontroll med en stk. 890 forsterker. Men jeg må understreke at en 890 banker alt som har vært innom anlegget mitt. Robert Levi i Positive Feedback skrev at dypbass egenskapene i 890 forsterkerne brukt som monoblokker, danket ut Pass Labs sin største effektforsterker på 600W. Akkurat det har jeg ingen formening om, men det føles som om jeg har forspent høyttalerne med 500W! Han beskrev videre forbedringen med to 890'er kontra en som at forbedringen var så formidabel at man ikke visst hva man gikk glipp av før man prøvde to av sorten. Det kan jeg herved skrive under på! Det ble mye fokus på bassområdet, men det var det som stakk seg ut umiddelbar. Resten av frekvensområdet og lydbildet presenteres med stålkontroll og bedre "pin-pointing" enn før. Dette var definitivt et stort skritt i retning drømmelyden ja! Alt bare er der, også ved lave volum høres en markant forbedret dynamikk! Og Ascoltaene mine, de vokser stadig i takt med dyrere elektronikk! De byttes ikke ut med det første...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Det står nå to EAR/Yoshino i anlegget mitt, og det vil det gjøre i uoverskuelig fremtid!
    He he.. det vil si.. i noen uker.. ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer med en flott oppgradering!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer med en oppgradering jeg kan tenke meg monner!
    Så var det bildene da gut_man, ikke glem dem ;)

    O.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer gut_man, spennende å høre hva man oppnår ved å gå fra én til to.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Kan ikke være frekk.. Gratulerer så mye gut_man.. skader ikke med mer power.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Dog skrev:
    Gratulerer med en oppgradering jeg kan tenke meg monner!
    Så var det bildene da gut_man, ikke glem dem ;)

    O.
    Bildene tenkte jeg kanskje du kunne hjelpe meg med Dog... Mine evner som fortograf, er ikke noe jeg har høye tanker om.. Dessuten tenker jeg så det knaker på hvordan jeg skal arrangere racket mitt for å få plass til alt.. Pr. i dag står effekttrinn nr to på gulvet foran racket. Ikke en estetisk løsning som jeg ønsker å forevige! begynner rett og slett å få litt mange bokser i anlegget mitt nå (11 totalt :eek:) . En rimelig radikal ommøblering må nok til etterhvert. Akkurat nå, sniker jeg meg til en lytt hver ledige stund jeg får. De er desverre litt for få just nu. Men at dette er verdt hver en krone i lydforbedring, er utvilsomt.

    Fosse: har registrert at du vurderer to effekttrinn i ditt anlegg. Vet ikke om Graaf har muligheter for mono konfigurasjon, eller om det er et must. Ut i fra mine erfaringer, kan jeg i hvertfall anbefale det uten reservasjoner!! Og med noen flere timers inntrykk etterhvert, kan jeg si at forbedringene er mye mer omfattende enn de første inntrykkene med forbedret bass som det mest fremtredende. Den er forbedret i søkk og kav, for all del. Men hele frekvensområdet spiller så mye mer uanstrengt og lekende at det er skikkelig gøy å høre på. Lyden formelig spretter ut av høyttalerne med en dynamikk som er imponerende! Forbedringene i lydblildet er også markante. Det er mye større; både i dybde og bredde!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    gut_man oppgraderer!

    Det må vi få til! Bilder altså...bare få ut junior nå og få stabilisert familien litt etterpå, så kommer jentene og jeg på besøk! De har allerede fått sansen for musikkens gleder, og rugger spesielt intenst når jeg spiller Van Morrison på vinyl ;D

    O.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Dog skrev:
    Gratulerer med en oppgradering jeg kan tenke meg monner!
    Så var det bildene da gut_man, ikke glem dem ;)

    O.
    Fosse: har registrert at du vurderer to effekttrinn i ditt anlegg. Vet ikke om Graaf har muligheter for mono konfigurasjon, eller om det er et must. Ut i fra mine erfaringer, kan jeg i hvertfall anbefale det uten reservasjoner!! Og med noen flere timers inntrykk etterhvert, kan jeg si at forbedringene er mye mer omfattende enn de første inntrykkene med forbedret bass som det mest fremtredende. Den er forbedret i søkk og kav, for all del. Men hele frekvensområdet spiller så mye mer uanstrengt og lekende at det er skikkelig gøy å høre på. Lyden formelig spretter ut av høyttalerne med en dynamikk som er imponerende! Forbedringene i lydblildet er også markante. Det er mye større; både i dybde og bredde!
    Hvis du sjekker signatur og tråd til undertegnede får du nok oversikt over de mulighetene?

    Takker for fine betraktninger. Du finner nok et vis å plassere det på, bilder vil vi ha.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Aha... Hadde ikke fått med meg nyanskaffelsen Fosse. Har du skrevet noe om hva du har opplevd av forskjeller noe sted?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn