Gulvstående toveis 10-20 tusen?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Er det noen som har erfaring med B & W 704 ?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Ellers så bør jo Triangle espirit Altea vurderes. Triangle har litt samme spillestil som eldre Linn produkter, kanskje ikke helt hifi korekt, men veldig engasjerende.
Triangle er midt i et modellskift nå.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Virker som om du er ute etter litt rytme og driv, så da kan du vel ikke komme utenom disse. Spilleglede :D

8)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Rytme og presisjon er vel det jeg forbinder mest med mine ht :)
En mellomtone og bass som ikke går av veien for noen rytmisk musikk.
Men det finnes vel mer "romantiske" ht der ute....
(rundere i kantene og mer tilgivende) ;)

Da tror jeg vi har veldig lik oppfatning av ATC.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Virker som om du er ute etter litt rytme og driv, så da kan du vel ikke komme utenom disse. Spilleglede :D  

8)
Takk for tipset, men vet du hva? Jeg tror det er få som er så langt unna et klipchkjøp som det jeg er. Jeg er ute etter en åpen lyd, med en mellomtone som ikke er dempet og ullen slik som mange av markedets konstruksjoner tydeligvis er. En dynamisk og lettflytende lyd.  Det jeg har hørt av Klipch virker på meg å være forholdsvis ulinjært, og slik har dem også blitt målt til å være de gangene jeg har sett målinger av en Klipch. Jeg ønsker en så rett frekvensgang som mulig, og en så sømløs overgang mellom enhetene som mulig. Jeg har desverre liten tro på Klipch når de gjelder disse momentene.

Sikkert bra for mange, men neppe noe for meg med mine prioriteringer.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Kan du si noe om hvordan du opplever disse høyttalerne nå som du har hatt dem en stund?
Du har kanskje lest min omtale av Ninkaene her:?
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=335

Jeg vet egentlig ikke om jeg kan supplere med så veldig mye, siden den omtalen var skrevet etter en testperiode på ca. 4 måneder.
Jeg har nå benyttet aktivt delt tri-amping med Linn Chakra C6100 siden september, og kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til passiv drift, selv om jeg likte lyden godt også med passiv deling.
Det jeg ser fram til, er når jeg nå omsider får oppgradert til en forforsterker som matcher eff.forsterker og høyttalere. Det er stor fare for at forforsterkeren blir en Linn Exotik, men det er ikke avgjørt enda. Copland 306 og EC 4.9 er andre interessante alternativer.


Mvh
Karl Erik
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Skal ta en tur til Drammen og høre Triangle Celius esw/Altea esw, samt Monitor Audio rs 6 i bærum, så snart jeg får en fridag, antageligvis i morgen.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg er ute etter en åpen lyd, med en mellomtone som ikke er dempet og ullen slik som mange av markedets konstruksjoner tydeligvis er. En dynamisk og lettflytende lyd.
Ja.. det var vel det jeg trodde du var ute etter, men men....smaken er som baken. ;)

Hearing is beliving. 8)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Skal ta en tur til Drammen og høre Triangle Celius esw/Altea esw, samt Monitor Audio rs 6 i bærum, så snart jeg får en fridag, antageligvis i morgen.
To sterke kandidater, vil jeg mene - særlig MA har alltid imponert meg. Blir spennende å se hva du til slutt velger, virker som du er igang med en solid undersøkelse av markedet :)
Hadde dine kriterier vært litt annerledes ville jeg selvsagt (helt objektivt 8) ) bedt deg se etter et par brukte Euforia - lydmessig tror jeg de kunne være en god match!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Ja.. det var vel det jeg trodde du var ute etter, men men....smaken er som baken.  ;)

Hearing is beliving. 8)
Jada, no offence, men de modellene fra Klipch som jeg har hørt har hatt en litt for hørbar overgang mellom diskanten og mellomtonen, i tillegg har dem hatt en litt for ugjevn frekvensgang og rumlete kasser. Sikkert fint til hjemmekino eller sterke lydtrykk, men ikke helt min greie til mitt nåværende behov.
Jeg var foresten hjemme hos et forumsmedlem her forleden og hørte på Duelunds gulvstående. Mellomtonen på disse, og Linn Ninka, er nok mer i retning av hva jeg ønsker.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Da er valget tatt. Jeg har akkurat bestilt et par Vienna Acoustics Mozart Grand i rosewood. Var utrolig i tvil hvilken høyttaler jeg skulle velge, Vienna eller Linn Ninka. Gleder meg til å få disse. Spillte svært godt i butikken. Håper de funker ok i mitt vanskelige rom og at det ikke går så lang tid til jeg får dem. Bilder kommer når jeg får dem.

 
L

Ludo

Gjest
Åh - de var skikkelig lekre, et flott møbel ! Gratulerer så masse !

Ang Triangle Celius så er det flotte høyttalere. På mitt oppsett så ble det dog litt vel lyst. Linn har jeg aldri hørt...

Har du fått prøve Embla'ene dine på VA'ene eller kjøper du kun butikk-hørt ?
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Meget lekre møbelhøytalere,men om de matcher hva du ville fått i lydkvalitet i ett på Dynaudio Focus 220 er jeg sterkt tvilende til....
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
åffer ikke prøve carlsson? rimelige, med tilsvarende mer dineros til cder
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
åffer ikke prøve carlsson? rimelige, med tilsvarende mer dineros til cder
I all verden... selge Vienna'ene før han i det hele tatt har fått koblet de opp, og kjøpe Carlsson.... Er du seriøs eller bare full?

Gratulerer så mye soedal; savner omtale av RS6 (som jeg ikke har hørt). Hvordan var de?

Mvh Vidar P
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjempeflotte høyttalere soedal. Håper de svarer til forventningene
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Meget lekre møbelhøytalere,men om de matcher hva du ville fått i lydkvalitet i ett på Dynaudio Focus 220 er jeg sterkt tvilende til....
I januarutgaven av Absolute sound nevnes disse to sammen.

Et utdrag av konklusjonen:

"Finally, the three speakers of crowning glory at the 3000$ price range that are guaranteed to hold their own in much higher circles: Spendor S8e, Dynaudio Focus 220, and now the Vienna Acoustics Mozart grand. Try to listen to them all. The Spendors highs are the sweetest, its overall balance is nearly perfect, and its ease of setup makes a spectacular monitor for reviewing. The Focus has power in the lows that the Mozart and Spendor get only with a subwoofer.
But the Mozart has a soundstage and midrange magic that brought tears to my eyes. For sheer listening pleasure it is the best of the three. Indeed, with a good subwoofer, you wont find much better sound anywhere. Only different. And usually much much more expensive."

Angående møbelkvaliteten, så er dem svært pene i standardutførelse, men dette er langt mer enn en møbelhøyttaler. Fokus 220 er jo også griselekker, helt nydelig etter min smak. En bra finish er verdt å få med seg uansett. Rosewood medfører forøvrig et prismessig mertillegg. Fineren er 6mm fremfor 3mm som det er på de ordinære finishene. Ser ikke bort fra at dette også kan ha lydmessige konsekvenser.

Jeg har bare hørt dem i butikk, men tror nok jeg har fått et godt nok inntrykk av dem til å mene noe om hvordan dem vil låte hos meg. Håper det blir greit, men rommet vil nok begrense relativt mye uansett. Heldigvis er ikke dette min siste bolig...
 
C

cosmos

Gjest
kunne ønske jeg hadde økonomi til å skifte så ofte som du gjør ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Lurer på om du forveksler litt med andre høyttalere på fineren, for Ninka leveres i kirsebær eller bjørk (cherry / maple), i tillegg til sort ask og hvit. Vurdert etter bildet kan det se ut til at kirsebærfineren passer ganske bra til den sjenken som elektronikken din er plassert på.


Mvh
Karl Erik
Lurer på om ikke du forveksler litt også, maple er vel lønn? Og det ser ikke ut som bjørk.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
kunne ønske jeg hadde økonomi til å skifte så ofte som du gjør ;)
Tja, det er vel syv år siden jeg kjøpte min siste høyttaler ny. Ellers har det dreid seg om DIY eller bruktkjøp. Har ikke kostet noe særlig penger. Jeg prøver å beholde de tingene jeg kjøper nye helst over tre år. Bruktkjøp og DIY har jeg et mer avslappet forhold til, nettopp fordi det ikke koster noe særlig penger.
 
K

kbwh

Gjest
En høyttaler som heter Mozart må bare være god. Grattis med valget!
Beskrivelsen du siterte fra TAS kunne forresten passet på mine egne høyttalere ;)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Gratulerer med flotte høyttalere!

Morty
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Må hive meg på gratulasjons-bølgen jeg også!

Grattis med nydelige høyttalere, en fryd for øyet, en fryd for øret?

Meget høy WAF på de der! :eek:
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Definitivt lekre saker dette her. Jeg vil også gratulere.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Takker, takker. Det skal bli morro dette.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Sødal!
Gratulerer med dagen ::) velg sjøl om det skal være bestillingsdagen,mottakelsesdagen eller ferdig innspilltdatoen eller alle tre + mulige andre :D
Bedre med et par Mozart hjemme enn et par duer hos andre ;) og samtidig fred(sduer) i hjemmemiljøet.

Mvh.KW
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei Sødal!
Gratulerer med dagen ::) velg sjøl om det skal være bestillingsdagen,mottakelsesdagen eller ferdig innspilltdatoen eller alle tre + mulige andre :D
Bedre med et par Mozart hjemme enn et par duer hos andre ;) og samtidig fred(sduer) i hjemmemiljøet.

Mvh.KW
Hei KW

Ja, det har du jammen rett i. Dem ser litt bedre ut enn Duelund, og det kan være en fordel på mange områder. Ikke mye glede i nye høyttalere hvis man må sove på sofaen :). Men hadde det handlet om lyd, og lyd alene, så ser jeg ikke bort fra at jeg hadde blitt Duelundeier. Takk for en artig demonstrasjon og en hyggelig kveld foresten.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Hei KW

Ja, det har du jammen rett i. Dem ser litt bedre ut enn Duelund, og det kan være en fordel på mange områder.
LITT BEDRE???? :eek: ::)
Understatement of the year! ;D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Da har jeg fått dem. Virker svært lovende det lille jeg har fått hørt på dem. Stor, klar og behagelig lyd. Skal bli spennende å se hvor bra jeg kan få det med bedre plassering og uten frontstoff etc.

Finishen er litt spesiell. Den ser svært mørk ut i dimmet lys, men i sterkere lys kommer det røde i treet mye mer fra. Lakkeringsarbeidet og byggekvaliteten er helt på linje med det beste jeg har sett.





 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Grattis med nye høytalere ;D

De var knallfine,og gjør seg nok i skikkelig dagslys.
Jeg synes den mørke,rødlige finishen du har valg er mye finere enn den lyse.
Den passer bedre sammen med det svarte på høytaleren.

Jeg er veldig spent på lyden ifra disse!
Kansje du kunne komme med noen tidlige intrykk?
Og da spesielt klangbalansen på høytaleren.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg er veldig spent på lyden ifra disse!
Kansje du kunne komme med noen tidlige intrykk?
Og da spesielt klangbalansen på høytaleren.
Det kan jeg gjøre. Skriver noen ord om et par dager. Rommet mitt er ikke blandt de letteste, men jeg kan ihvertfall komme med noen subjektive inntrykk.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Nydelig finish...Skikkelig sjalu nå! ;) ;D ::)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Legger inn et bilde til, tatt av toppen på høyttaleren, og med blitz.

 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
øøøhh, ja det var visst det den het. Du har rett. En liten blunder der...  Embla Adela, det er det jeg har. ::)
 
Topp Bunn