Gulvstående toveis 10-20 tusen?

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Hvis det estetiske er av avgjørende betydning, så mener jeg bestemt at Grand serien til Vienna i rosewood-finish er fullstendig uten sidestykke.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hei!
Det er frontstoff til Duelund, som festes ved hjelp av magneter (på selve frontdekslet)
Jøss, jaha? Snekkeriet (ikke vondt ment :D) til Vidar du tenker på, eller fører DCA noe jeg ikke har fått med meg? :eek:


Hadde vært spennende å få høre disse duelundene en gang. Virker som om det er meget gode høyttalere, men akk så stygge.
Det er bare å stikke innom en tur hvis du befinner deg i Tønsberg en gang :)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
100% konesikker! Den rosewooden er så forførende at det nesten er plagsomt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For 20 lapper får du brukte Beethoven. Hvis du liker Haydn/Bach bør det være lite å stusse på, både lydmessig og estetisk.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Tone Art i Trondheim selger nydelige Aural høyttlere for ca 20 kg. :)

 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Patos, da?
Lyric 402 og 502 er jo innenfor prisrammen.  Vet de ikke er toveis, men...


Tannoy Eyris DC3 er jo også litt spennende, og kult for dem som liker supertweetere:


Sonus Faber Domus sprenger vel prisrammen litt (23000 i teak), men har alltid likt utseendet på SF:


Audio Physic Spark er vel også et mulig alternativ i prisklassen.  Liker den utrolig velartikulerte lyden til Audio Physic.


Når man skal kompromisse i forhold til WAF og CCF (Child Compliance Factor), så må ofte andre krav vike noe.  

Men i forhold til frontstoff/barn, så har jeg faktisk klart å oppdra barna mine til IKKE å røre høyttalerelementene, eller høyttalerne for den del. (Dette er et must, siden jeg av og til har besøk av testeksemplarer som skal leveres tilbake).
Problemet er størst når det er andre barn på besøk.

Klarer du å oppdra barna, så må jeg bare si at jeg liker den slanke formen på Ton Art Aural. Det er for meg heller ikke negativt at de kommer i lekker bjerkefinish... ;)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hva med Linn Ninka til 14000?
Metallgittere og greier.



 
K

kbwh

Gjest
Hva skal jeg si?
Har aldri hørt Duelund, men spiller på Sf Concerto Domus og er strålende fornøyd med dem. De avløste den nærmest sagnomsuste originale Concertoen, og det man får er like magisk men med en ryddigere topp. WAF-faktoren er vel den høyeste i prisklassen.
Om du velger teak eller svart pianolakk får være opp til kona?
 
K

kbwh

Gjest
Linn Ninka er også kul. Her er det oppgraderingsmuligheter også. Foten på bildet koster 3000 for et par. Man kan konvertere til aktiv drift (krever Linns aktive delefiltre og en ekstra forsterker). Men liker fruen elementer på utstilling og vil trådeier bli Linnmann?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Blir han linnmann, kan han kjøpe en lite brukt linnforsterker av meg. ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Dynaudio Focus 220 høres MEGET fornuftig ut.
Har Dynaudio Contour S 3.4 nå og har hatt Dynaudio Audience 72SE.
Min mening er simpelthen at Dynaudio gir mest godlyd for pengene mot hva andre gir deg...
Helt sant det Shumacher......

Dynaudio er ALLTID best i klassen.... :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jøss, jaha? Snekkeriet (ikke vondt ment :D) til Vidar du tenker på, eller fører DCA noe jeg ikke har fått med meg? :eek:
Hei! Det er mulig det er slik du sier ja, det visste jeg i så fall ikke (før nå) :)
Mvh.KW
 
H

Homarhus

Gjest
Var nettopp å hørte Proac Studio 140. Altså en to og en halv veis. Låter helt klart best til prisen. Selges for 1400£ på Lyric. Mulig kursen er nede på kr. 10 pr pund. Løp og lytt!!!
Jeg skal ha de sjæl når jeg får plass og råd ::)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Var nettopp å hørte Proac Studio 140. Altså en to og en halv veis. Låter helt klart best til prisen. Selges for 1400£ på Lyric. Mulig kursen er nede på kr. 10 pr pund. Løp og lytt!!!
Jeg skal ha de sjæl når jeg får plass og råd ::)
Kim oppga prisen for studio 130 å være 16000,- men han kunne gi 10 % avslag. Hvorfor oppgir du prisen hos lyric i pund?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg skal prøvelytte Monitor Audio silver 6 og Audio Physic yara evolution, samt Sonus faber concerto domus.
Prøv å få med deg den nye MA RS6.. den ble testet i siste Stereophile; Robert J Reina som har skrevet for Stereophile og andre blader i over 20 år sa at dette var den høyttaleren han har testet som har gitt mest musikkglede, og det audioprodukt som gir mest valuta for pengene av alle produkter han har testet gjennom mer enn 20 år... morsom test forresten.

Store ord, men høyttalerne er nok gode de, og kanskje mer vellykket enn RS8...?

Mvh Vidar P
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Prøv å få med deg den nye MA RS6.. den ble testet i siste Stereophile; Robert J Reina som har skrevet for Stereophile og andre blader i over 20 år sa at dette var den høyttaleren han har testet som har gitt mest musikkglede, og det audioprodukt som gir mest valuta for pengene av alle produkter han har testet gjennom mer enn 20 år... morsom test forresten.

Store ord, men høyttalerne er nok gode de, og kanskje mer vellykket enn RS8...?

Mvh Vidar P
Ja, har fått med meg den testen. Dem fikk også en voldsomt positiv test i Hifi&musik forleden. Jeg har veldig god tro på akkurat disse høyttalerne. Hadde tenkt å ta en tur ut til hifihuset i Bærum i dag, men dem hadde stengt på mandager. I stedet ble det en tur til Oslo sentrum, hvor jeg fant flere grå mus, og en skikkelig lydmessig lekkerbisken.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg hadde en liten spanerunde på byens hifibutikker i dag for å høre noen av forslagene nevnt ovenfor. Her kommer noen subjektive inntrykk basert på opplevelsen i butikkenes demorom.

Var innom OHC og hørte på Audio Physic Yara, Spark, og Yara Evolution. Sistnevnte ble solgt til redusert pris, kr 6000,-, og det var dem sikkert verd, men ikke mer. Død mellomtone og skrapete diskant.
Yara lød ganske mye bedre, med klarere mellomtone og bedre dynamikk, og strammere lyd (13.000,-). Ganske bra lyd totalt sett, men ikke noe å skrike høyt om.
Spark var muligens en ørliten forbedring i mellomtone og diskant, men låt litt mer grumsete i mellombassen. Den stod også litt annerledes plassert enn de to andre modellene, så det kan hende at noe av problemene ligger der. Felles for alle modellene fra AP var at jeg opplevde dem som døde i mellomtonen, og med et uheldig diskantløft. Dem kunne lyde ganske greit med Leonard Cohen, men falt igjennom når jeg spilte Dream Theater.

Videre gikk turen opp til Kontrapunkt på Majorstua for å høre Linn Ninka (14000,-). DETTE VAR SAKER! Svært dynamisk og klar lyd. Detaljer og trøkk. Disse likte jeg svært godt. Endelig en høyttaler som tør å slippe litt energi gjennom i mellomtonen! Eneste aberet er at dem ikke har en ønskelig trefiner, samt at modellen begynner å dra på årene. Bassen var litt overdrevet pga plasseringen, men resten var helt fabelaktig.

Til sist dro jeg innom Lyric for å høre på Proac studio 130 (ca 14,500,-) igjen, denne gangen med egne plater. Resultatet forble det samme som forrige gang jeg hørte dem. Død mellomtone og dårlige på å formidle energi i mellomtonen. Tor selv mente at feilen lå i at høyttalerne ble drevet av elektronikk fra Naim, og ville at jeg skulle komme tilbake en tredje gang for å høre disse høyttalerne, samt storebroren, i et annet rom, og med Creek elektronikk. Dem skal ha skryt for sin iherdighet ihvertfall. Jeg skal gi dem enda en sjanse, men jeg er ærlig talt ikke så rent lite i tvil om dem klarer å overbevise da heller.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Low-Q eller en annen dyktig møbelsnekker kan vel finere om høyttalerne dine...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Low-Q eller en annen dyktig møbelsnekker kan vel finere om høyttalerne dine...
Skal vel klare å leve med rosewood eller bøk, bare lyden er bra nok. Linn kan jeg helt klart leve med.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Videre gikk turen opp til Kontrapunkt på Majorstua for å høre Linn Ninka (14000,-). DETTE VAR SAKER! Svært dynamisk og klar lyd. Detaljer og trøkk. Disse likte jeg svært godt. Endelig en høyttaler som tør å slippe litt energi gjennom i mellomtonen! Eneste aberet er at dem ikke har en ønskelig trefiner, samt at modellen begynner å dra på årene. Bassen var litt overdrevet pga plasseringen, men resten var helt fabelaktig.
Dette er saker ja! Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige, så lager Linn mange fabelaktige høyttalere, og det har de gjort i tredve år. Mange av de er klassikere; Isobarik, Kan, Sara osv.. men dagens høyttalerutvalg derfra er fryktelig bra saker! Musikken lever og gir mening.

Om du likte Ninka vil du elske Akurate og Artikulate... dyrt, men dette tror jeg er noe av det beste jeg har hørt av høyttalere! Kanskje tar vi oss råd til et par en dag  ;)

Mvh Vidar P
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
..........Til sist dro jeg innom Lyric for å høre på Proac studio 130 (ca 14,500,-) igjen, denne gangen med egne plater. Resultatet forble det samme som forrige gang jeg hørte dem. Død mellomtone og dårlige på å formidle energi i mellomtonen. Tor selv mente at feilen lå i at høyttalerne ble drevet av elektronikk fra Naim, og ville at jeg skulle komme tilbake en tredje gang for å høre disse høyttalerne, samt storebroren, i et annet rom, og med Creek elektronikk. Dem skal ha skryt for sin iherdighet ihvertfall. Jeg skal gi dem enda en sjanse, men jeg er ærlig talt ikke så rent lite i tvil om dem klarer å overbevise da heller.
Fikk du ikke hørt på noe ATC med det samme du var der?
Hva med ATC scm35?

Du nevner mellomtone.....her tror jeg du vil finne det du er ute etter :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
??
Den tror jeg vi må ha en nærmere utdyping av....
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Se min signatur.

Neida, synes ATC er meget rytmisk, og med stor, åpen mellomtone jeg. Har jo holdt ut med dem i 6 år.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Skal vel klare å leve med rosewood eller bøk, bare lyden er bra nok. Linn kan jeg helt klart leve med.
Lurer på om du forveksler litt med andre høyttalere på fineren, for Ninka leveres i kirsebær eller bjørk (cherry / maple), i tillegg til sort ask og hvit. Vurdert etter bildet kan det se ut til at kirsebærfineren passer ganske bra til den sjenken som elektronikken din er plassert på.

Ellers vil jeg absolutt bifalle valget av høyttalere dersom du lander på Ninka. Jeg har hatt disse selv i 8-9 måneder, og stortrives med dem. Og selvfølgelig et veldig stort pluss med muligheten for aktiv deling og bi-/triamping.


Mvh
Karl Erik
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Lurer på om du forveksler litt med andre høyttalere på fineren, for Ninka leveres i kirsebær eller bjørk (cherry / maple), i tillegg til sort ask og hvit. Vurdert etter bildet kan det se ut til at kirsebærfineren passer ganske bra til den sjenken som elektronikken din er plassert på.

Ellers vil jeg absolutt bifalle valget av høyttalere dersom du lander på Ninka. Jeg har hatt disse selv i 8-9 måneder, og stortrives med dem. Og selvfølgelig et veldig stort pluss med muligheten for aktiv deling og bi-/triamping.


Mvh
Karl Erik
Du har sikkert helt rett angående fargenene. Jeg blander disse tretypene noe helt forferdelig, men en lys tresort og en rød type, det var det! Kan du si noe om hvordan du opplever disse høyttalerne nå som du har hatt dem en stund?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Fikk du ikke hørt på noe ATC med det samme du var der?
Hva med ATC scm35?

Du nevner mellomtone.....her tror jeg du vil finne det du er ute etter  :)
Hei

Skal se om jeg kan få hørt dem neste gang. Tviler ikke på at dette er bra saker. :)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Dette er saker ja! Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige, så lager Linn mange fabelaktige høyttalere, og det har de gjort i tredve år. Mange av de er klassikere; Isobarik, Kan, Sara osv.. men dagens høyttalerutvalg derfra er fryktelig bra saker! Musikken lever og gir mening.

Om du likte Ninka vil du elske Akurate og Artikulate... dyrt, men dette tror jeg er noe av det beste jeg har hørt av høyttalere! Kanskje tar vi oss råd til et par en dag  ;)

Mvh Vidar P
Ja, dette gav ihvertfall mersmak. Jeg ble egentlig litt overasket, for dem lød faktisk utrolig rytmiske og åpne, spesielt i forhold til konkurentene. De virket også svært homogene, så noen triks med frekvensgangen ala Naim tror jeg ikke det er snakk om. Kanskje det er noe i messingen din om de engelske produsentene som prioriterer rytme og takt? En Monitor Audio RS 6 kan da ikke overgå dette?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Linn Ninka er også kul. Her er det oppgraderingsmuligheter også. Foten på bildet koster 3000 for et par. Man kan konvertere til aktiv drift (krever Linns aktive delefiltre og en ekstra forsterker). Men liker fruen elementer på utstilling og vil trådeier bli Linnmann?
Foten på bildet tidligere i tråden er den som medfølger i prisen. I tillegg kan man kjøpe en spesialfot av blytungt kunststoff, og det er denne som koster 3000,-

Selgeren på Kontrapunkt fortalte ellers at det var mulig å få disse høyttalerne med vanlig frontstoff også men at dette var ekstrautstyr.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Se min signatur.

Neida, synes ATC er meget rytmisk, og med stor, åpen mellomtone jeg. Har jo holdt ut med dem i 6 år.
Rytme og presisjon er vel det jeg forbinder mest med mine ht :)
En mellomtone og bass som ikke går av veien for noen rytmisk musikk.
Men det finnes vel mer "romantiske" ht der ute....
(rundere i kantene og mer tilgivende) ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hva med brukte dynaudio contour 3.4 som står til salgs nå ? De er meget gode :) Men krever kraftig forsterker!
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Vienna Acoustics har livlig spillestil med mellomtone som gjør seg veldig bra på vokal. Hørte bla. Tori Amos, Audioslave, Nick cave og Pearl Jam på Beethoven grand her for litt siden og må si at de var veldig bra på den type musikk. Jeg har ikke hørt de mindre høyttalerene som f.eks bach og Mozart, men vil tro at de innehar mye av den samme klang karakteren.
Ellers så bør jo Triangle espirit Altea vurderes. Triangle har litt samme spillestil som eldre Linn produkter, kanskje ikke helt hifi korekt, men veldig engasjerende.
Hvis bruktmarkedet er av interesse så er det jo mye snacks å hente i prisklassen 10.000 +
Har f.eks sett JMlab electra 926 gått for 13K
 
Topp Bunn