Gulvstående toveis 10-20 tusen?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Her er den Vienna høytaleren jeg har satt på min (hvis jeg skal nedskalere) liste.
:http://www.akkelisaudio.com/images/beethovencg.pdf

Det som trekker meg mot Vienna,er feks:

:The Vienna Acoustics' midrange presentation commanded my attention. Even at very low volumes, human voices, saxophones, and guitars had a presence that was strikingly lifelike. In the real world, microdynamics and subtle volume changes give music delicacy and nuance, and these subtle differences came through the VA system without corruption or homogenization.

Eller:
:Beethoven Grand er en mellemstor gulvhøjttaler med en meget komplet lyd - den rækker ganske dybt og magtfuldt i bassen, og lyden som helhed er særdeles helstøbt.
Beethoven Grand forener mange af de egenskaber som rigtigt gode højttalere har, uden nævneværdige ulemper.

Lyden er blød, ørevenlig og musikalsk, men samtidig særdeles velkontrolleret og "rigtig".
Der lægges ikke låg på noget, men på den anden side er der heller ingen aggressive tendenser overhovedet.

Det er faktisk en meget sjælden egenskab ved en højttaler, og betyder at man reelt kan spille en hvilken som helst slags musik, og få fuld glæde af det. Samtidig er dens dynamiske egenskaber enorme - der kan spilles tævehøjt uden at lyden bliver presset.


Testbeskrivelsene av Vienna sine høytalere ser ut til å treffe meg midt i hjertet...
Så jeg kommer nok til å reise innom en forhandler ved neste storbybesøk.

Det andre alternativet er Monitor Audio GR 60.
Den har jeg desverre ikke hørt omtalt i det hele tatt :-/
http://www.monitoraudio.co.uk/products/gold_signature/series/gs_60.htm

Begge disse høytalerene er rett og slett nydelige å se på i den mørke finishen.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Her er den Vienna høytaleren jeg har satt på min (hvis jeg skal nedskalere) liste.
:http://www.akkelisaudio.com/images/beethovencg.pdf

Det som trekker meg mot Vienna,er feks:

:The Vienna Acoustics' midrange presentation commanded my attention. Even at very low volumes, human voices, saxophones, and guitars had a presence that was strikingly lifelike. In the real world, microdynamics and subtle volume changes give music delicacy and nuance, and these subtle differences came through the VA system without corruption or homogenization.

Eller:
:Beethoven Grand er en mellemstor gulvhøjttaler med en meget komplet lyd - den rækker ganske dybt og magtfuldt i bassen, og lyden som helhed er særdeles helstøbt.
Beethoven Grand forener mange af de egenskaber som rigtigt gode højttalere har, uden nævneværdige ulemper.

Lyden er blød, ørevenlig og musikalsk, men samtidig særdeles velkontrolleret og "rigtig".
Der lægges ikke låg på noget, men på den anden side er der heller ingen aggressive tendenser overhovedet.

Det er faktisk en meget sjælden egenskab ved en højttaler, og betyder at man reelt kan spille en hvilken som helst slags musik, og få fuld glæde af det. Samtidig er dens dynamiske egenskaber enorme - der kan spilles tævehøjt uden at lyden bliver presset.


Testbeskrivelsene av Vienna sine høytalere ser ut til å treffe meg midt i hjertet...
Så jeg kommer nok til å reise innom en forhandler ved neste storbybesøk.

Det andre alternativet er Monitor Audio GR 60.
Den har jeg desverre ikke hørt omtalt i det hele tatt :-/
http://www.monitoraudio.co.uk/products/gold_signature/series/gs_60.htm

Begge disse høytalerene er rett og slett nydelige å se på i den mørke finishen.
Blir litt usikker på det du skriver kontra signaturen din? Har du Vienna selv, eller er du i startgropen til å kjøpe et par? Har du et par større modeller og vurderer å nedgradere til Beethoven eller?

Rettelse: Så i et av dine tidligere innlegg at du brukte Respons baby grand. Vienna har jo også modeller som heter baby grand, derav misforståelsen...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ja jeg bruker Respons Baby Grand og 2 bassmoduler med aktiv deling og 2 effektrinn.

Jeg tenkte overhodet ikke på at Vienna hadde en modell med nesten likt navn!

Så nå har jeg forandret litt på signaturen min ;D
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Litt sent ute her, men slenger meg på med gratulasjoner - en nydelig høyttaler du har valgt! Blir spennende å lese om dine lytteinntrykk, når den tid kommer.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Takk for tipset, men vet du hva? Jeg tror det er få som er så langt unna et klipchkjøp som det jeg er. Jeg er ute etter en åpen lyd, med en mellomtone som ikke er dempet og ullen slik som mange av markedets konstruksjoner tydeligvis er. En dynamisk og lettflytende lyd.  Det jeg har hørt av Klipch virker på meg å være forholdsvis ulinjært, og slik har dem også blitt målt til å være de gangene jeg har sett målinger av en Klipch. Jeg ønsker en så rett frekvensgang som mulig, og en så sømløs overgang mellom enhetene som mulig. Jeg har desverre liten tro på Klipch når de gjelder disse momentene.

Sikkert bra for mange, men neppe noe for meg med mine prioriteringer.
Må nok si meg enig med soedal her. Har disse hjemme til låns (ville teste klipsch nå som jeg har rørforsterker).
De høres bare ikke riktig ut.
Da foretrekker jeg lyden fra de billige (og ufattelig stygge) Mission M53 som jeg har som erstatningshøytaler mens mine egne er på rep.

Det er vel umulig å få lyttet til Duelund uten å reise til Danmark, eller Tønsberg...veldig synd.
Er det noen som kan si noe om Spendor ht i denne klassen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det noen som kan si noe om Spendor ht i denne klassen?
Det skal du snart få vite, for hit kommer det etter alt å dømme et sett S3e, et sett S5e og et sett S9e snart.. siste er vel ikke akkurat i denne prisklassen, mer oppunder 40k forventet norsk utsalgspris, men dog. Gleder meg.

Imidlertid så går de for å være ekte, klassiske Spendor'er hva lydtype angår (homogenitet, ekstremt lav farging, åpenhet og naturlig velklang), bare med moderne dynamikk og rytmeegenskaper.

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Det blir spennende VidarP, spesielt S5e!

Og gratulerer soedal. Høytalerne er utrolig flotte :)
Gleder meg til lytteinntrykkene!
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Det skal du snart få vite, for hit kommer det etter alt å dømme et sett S3e, et sett S5e og et sett S9e snart.. siste er vel ikke akkurat i denne prisklassen, mer oppunder 40k forventet norsk utsalgspris, men dog. Gleder meg.
Spennende greier dette, Vidar.

Kom endelig med tilbakemelding. Hvor får du tak i dem - Sverige?

mvh
costello
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Iflg. Naim-forumet har Spendor og ProAc ca. samme lydsignatur og da er ikke det veien for meg å gå. Blir for laid-back, mener jeg. Kanskje Focal JM-lab, Neat eller Totem er noe å satse på, med
mitt nåværende Naim oppsett. (tenker da spesielt på 1027be).



mvh
costello
 

HHJ

Medlem
Ble medlem
19.10.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
I følge mange innlegg på www.cyrusunofficial.co.uk er det veldig mange som er fornøyd med Spendor høyttalere. (Går ut fra at de fleste av dem bruker Cyrus elektronikk.)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Iflg. Naim-forumet har Spendor og ProAc ca. samme lydsignatur og da er ikke det veien for meg å gå.  Blir for laid-back, mener jeg. Kanskje Focal JM-lab, Neat eller Totem er noe å satse  på,  med
mitt nåværende Naim oppsett. (tenker da spesielt på 1027be).
mvh
costello
Det er tilfellet med de klassiske Spendor-høyttalerne. Den helt nye Sxe-serien er et helt nytt designkonsept (nye elementer og helt nye kabinetter), og gir iflg pressen en langt mer dynamisk og moderne lydtype. Men allikevel er det neppe noe for "in-your-face" presentasjon, om man ønsker noe mer i den retningen.

Så forresten at Spendor USA brukte et komplett Naim-system for å drive sine høyttalere på en messe her nylig..

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
SOEDAL, noen forløpige inntrykk...? ::)
 
K

kbwh

Gjest
SOEDAL har ikke tid.
Han skal stadig vekk spille bare én plate til ;D ;D ;D
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Det skal du snart få vite, for hit kommer det etter alt å dømme et sett S3e, et sett S5e og et sett S9e snart.. siste er vel ikke akkurat i denne prisklassen, mer oppunder 40k forventet norsk utsalgspris, men dog. Gleder meg.

Mvh Vidar P
Hei Vidar,

Dette høres spennende ut! Antar vi hører fra deg når de er ankommet? Hvorfor tre par forresten? Skal du teste ut eller beholde alle sammen?

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei Vidar,

Dette høres spennende ut! Antar vi hører fra deg når de er ankommet? Hvorfor tre par forresten? Skal du teste ut eller beholde alle sammen?

Mvh
Skal høre litt på alle ja. Skal forsøke med Naim, Cyrus, Audiolab og Linn elektronikk i første omgang. Mest for moro.. Spendor er jo en morsom produsent!

Mvh Vidar P
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Skal høre litt på alle ja. Skal forsøke med Naim, Cyrus, Audiolab og Linn elektronikk i første omgang. Mest for moro.. Spendor er jo en morsom produsent!

Mvh Vidar P
Holder selvsagt en knapp på Naim da ;) Ikke noe problem å få testet ut disse selv om forhandleren er i sverige altså? Imponerende service i så fall.

Mvh
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
SOEDAL, noen forløpige inntrykk...? ::)
Joda, har fått spilt litt, men desverre mest som bakgrunnsmusikk. Vi spiller mye musikk her hjemme, men det er relativt sjeldent at jeg har mulighet til å virkelig sette meg ned. Det vil si at jeg kun i begrenset omfang har fått eksperimentert med plassering osv. I tillegg er rommet dem står i av en helt elendig karakter, så jeg skal være forsiktig med å definere hva som er høyttalerens lyd, og hva som er rommets. Nå har jeg jo forsåvidt hørt en del på dem hos forhandler også, så en viss peiling har jeg jo.

Jeg har sett noen målinger av disse høyttalerne i et gresk blad. De spiller relativt flatt, men har en bred demping i øvre mellomtone/nedre diskant, i likhet med 90% av dagens høyttalere. Forskjellen er kanskje at på Vienna Mozart Grand så er dalen relativt bred og gjevn, og ikke så veldig dyp. Dalen ligger mellom 1200Hz og øker på igjen fra ca 4000Hz. De spiller likevel innenfor pluss/minus ca 3dB fra bass og opp til den øverste diskanten. Jeg vil dog absolutt si at dette fallet i mellomtonen høres, og bør taes hensyn til ved plassering. Hvis rommet og plasseringen gir for mye varme kan mellomtonen bli for mørk og uklar. Om man kan plassere høyttalerne skikkelig er ikke dette noe større problem, men det er en karakter/signatur ved høyttaleren uansett.

Bassen er det vanskelig for meg å uttale meg om. Her hjemme får jeg den ikke så bra til som i butikken. Bass er jo utrolig romavhengig, så det er vanskelig å beskrive hvordan selve høyttaleren lyder. Om jeg skal driste meg til en beskrivelse basert på de to rommene jeg har hørt dem i, så vil jeg si at bassen er ganske dyp og slagkraftig, spesielt med tanke på de to 6" elementene som sitter i. Den er nok forøvrig litt rund i karakteren, men likevel tonefull og presis. Kassen er relativt volumøs, så bassene har forsåvidt godt med volum å jobbe i. Jeg tror de fleste vil kunne leve med bassen fra disse høyttalerne.

Mellomtonen lyder svært pent og relativt åpen. Noen vil muligens savne litt smell og energi i dette området, mens andre vil sette pris på den relativt glatte og "flotte" stemmegjengivelsen. Svært mange av de platene jeg før irriterte meg over hard lyd på, låter nå dramatisk mye bedre. Det er også tydelig at kabinettet fungerer svært godt i mellomtonen. Lyden forandrer seg lite ved volumpådrag. Når vokalister som feks. Eva Cassidy trør til, økes bare volumet uten at man må hive seg over fjernkontrollen for å dempe nivået. Ingen av mine tidligere høyttalere har klart dette så bra.

Fra mellomtonen og oppover mot den øverste diskanten øker lydnivået noen dB. Denne økningen skjer svært gjevnt. Som lytter oppleves dermed mellomtonen som rolig og behersket, men samtidig ganske luftig.

Diskantområdet låter bra, slik en 28mm Scanspeakdome jo gjør om konstruktøren vet hva han driver med. Tror dog knapt jeg har hørt noen varianter som har spillt så luftig før.

Dynamisk sett setter den svagt dempede mellomtonen sitt lille preg også her, men om man vrir opp litt kommer også dynamikken. Vi snakker som sagt bare om to 6"bass/mellomtoner i hver høyttaler, men dem spiller relativt "lett". Tonene kommer, og forsvinner . Det er ganske taust mellom utladningene. Lyden blir ikke presset eller hard under pådrag, men leverer bare varene uten å legge til noe særlig.

Totalt sett en relativt komplett høyttaler som spiller ørevenlig og uanstrengt, kontrollert men litt dempet. Lyden er klar, men aldri hard. Spiller et bredt frekvensområde, og låter bra også ved litt pådrag.
Byggekvaliteten og elementkvaliteten er svært bra, og man hører at det er en flink konstruktør som har balansert de ulike ingrediensene på en bra måte.
Jeg er fornøyd med høyttalerne, men skulle ønske at jeg kunne få plassert dem litt bedre. Mulig at vi er på flyttefot snart, så forhåpentligvis kan forholdene legges bedre til rette i neste bolig.
 

andy78

Medlem
Ble medlem
20.08.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg ville sjekket ut Acoutsic research 312HO

Dette er en 3 veis konstruksjon som har en 12" bass sidemontert.

disse er meget lettdrevne og bruker effekten den får levert på en utrolig effektiv måte. disse kostet rundt 20000,- for paret for en 6-7 år siden. jeg var heldig å fant ett par helt strøkne i lyst tre som jeg fikk veldig billig. disse spiller ufattelig stramt i bassen men også dypt nok for de fleste. ikke noe pløsebass!!

så ett par til salgs inne på finn.no legger ved link.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=7267355&sid=5aP3LhIlM752453&pos=16&tot=333

kan også se mitt foto album for å se min model.
det står at han her betalte 12000 på hi-fi centret men disse koster mye mer han har sikkert kjøpt de på våroppryddinga de pleier åå ha til tider ;D

Andy78
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg ville sjekket ut Acoutsic research 312HO

Dette er en 3 veis konstruksjon som har en 12" bass sidemontert.

disse er meget lettdrevne og bruker effekten den får levert på en utrolig effektiv måte. disse kostet rundt 20000,- for paret for en 6-7 år siden.
Disse har vel aldri kostet noe i nærheten av 20k...?
De hadde jo, om ikke husken svikter, rrp $1499 i et us blad jeg så.. for mange år siden.

Var det trefinish på de virkelig? Syntes jeg husker vinylfinish jeg, men kan jo ta feil..

Mvh Vidar P
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Tok noen målinger med Behringer 8024 i går for å gjøre noen korrigeringer i bassen. Jeg var ganske så overasket da jeg så at denne høyttaleren, i mitt rom, faktisk har fullt nivå til 25Hz! Morsomt å se hvordan høyttaler og rom kan spille på samme lag i blandt. Forøvrig gjorde jeg noen dempinger av noen romforsterkninger. Utfasningene som også er der i alle rom, lot jeg stå ukorrigert.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Veldig bra beskrivelse av høytalerne soedal. Du skriver så jeg forstår hva det dreier seg om.
Burde ikke dette legges inn under "omtaler".
 
Topp Bunn