Great Plains Audio - 414 plus 288 & 802 in JMLC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir bra uansett! 52mm bør da holde! :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Siste hylla limt. Mangler i grunn bare sideplater.
    Drar til H.R og henter delefilterkomponenter til prøving og feiling. Takker Horn lyd som også ville låne ut.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Hentet deler til delefilter. Dvs lånt kassa til H.R. Kommer til å kjøre 24db aktiv deling mellom topp og bunn. 825 hz. Funker problemfritt. Delingen mellom topp og bunn er det siste jeg kommer til å leke med.

    Drar bort I helga. Men iver helga starter deling mellom de to horna. Satser på asymmetriske filtre til å begynne med. 288 begynner jeg å dele på 2.5k. 802 på 10k nedover. Så får vi se. Mangler en usb mic. Må få tak I og laste ned REW
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Blir spennende å se om du blir like begeistret over 288/802 komboen som jeg er! Til min musikk og mine ører, er dette rett og slett den råeste komboen jeg har hørt. Og jeg har hørt adskillig dyrere... Komboen gir en vanvittig realistisk smekk fra 600-10000 Hz som jeg ikke har hørt maken til fra andre drivere. Ganske sikkert ikke verdens beste for alle, men de går rett hjem hos meg!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du kjører jo Groundsound gutman, men hvor ligger delefrekvensen din mellom 288 og 802.
    Antar du kjører 24db eller 48db filter, men det kunne jo vært interessant å vite hva du tenkte i forhold til deling.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å se om du blir like begeistret over 288/802 komboen som jeg er! Til min musikk og mine ører, er dette rett og slett den råeste komboen jeg har hørt. Og jeg har hørt adskillig dyrere... Komboen gir en vanvittig realistisk smekk fra 600-10000 Hz som jeg ikke har hørt maken til fra andre drivere. Ganske sikkert ikke verdens beste for alle, men de går rett hjem hos meg!
    Ikke det dyreste, men ble imponert over 288 komboen og trehorna til H.R da jeg hørte de hos han.
    Han har en annen lytteavstand enn meg, men helt klart låt det veldig pent. En passe blanding av brutalitet og finesse. Allerede nå, som toveis uten deling oppover låter det helt ok sett bort fra beaming. Aner er veldig potensiale her.

    Haavard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    På side 101 i Helvetes forgård tråden til H.R ser dere dem
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg tenkt litt
    Ved å kjøre et 6db filter på mellomtone og bass, så vil disse få en 90 graders faseforskyvning i forhold til basselementet.
    Hva med å kjøre 12db filter i stedet, få 180 grader faseforskyvning og heller snu polariteten?

    Noen innspill.
    Hentet mer komponenter i dag.

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Ingen ting i veien for det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Riktig som du nevner med 6dB og 12dB filter.
    12dB vrir 180 grader.

    Står driver til hornet fysisk riktig i forhold til bass?

    Lydbølgekalkulator:
    B?lgelengde p? lyd
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    En måling vil jo også bekrefte summering , nå du tar hver driver induviduelt og etterpå samlet, teorien er riktig!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å kaskadekoble en B4 til og kjøre fullstendig ubesudlet aktiv deling?
    Ingen op amps, ingen dsp. En liten Anaview diskantforster koster ikkeno og låter kanon.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å kaskadekoble en B4 til og kjøre fullstendig ubesudlet aktiv deling?
    Ingen op amps, ingen dsp. En liten Anaview diskantforster koster ikkeno og låter kanon.
    Altså, dette er ikke noe problem i grunn.
    Veien er halve målet. Liker å tenke og jobbe med dette. Nå har jeg vært hos norcad, gammel ringrev her inne som jeg har fått dratt litt i gang igjen. Han har måleapparat og kunnskap. Så sakte skrider fet fram. Og la det være sagt, det lar seg gjøre å høre musikk til gpa288 fullfrekvent også. Ja, det beamer, men lavt volum er helt ok. Så får jeg vente på den hyggelige overraskelsen som kommer med diskanter,

    Anaview låter kanon?? Er veldig usikker. Hørt et oppsett det har gjort det i.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Riktig som du nevner med 6dB og 12dB filter.
    12dB vrir 180 grader.

    Står driver til hornet fysisk riktig i forhold til bass?

    Lydbølgekalkulator:
    B�lgelengde p� lyd
    Tja. Det er ikke så enkelt som så. Plasserte 288 41.7 cm bak basselementet (målt i senter). Hornet spiller da ned i toppen av kassa. Låt dritt. Hornet plassert slik at det stikker 2 cm utfor kanten av bassen. Låter vesentlig mer riktig. Så spørsmålet er vel snarere hvor er akustisk senter på hornet.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    En måling vil jo også bekrefte summering , nå du tar hver driver induviduelt og etterpå samlet, teorien er riktig!
    Dette er dette som er planen.
    Har litt erfaring fra forrige H6 prosjekt. Ble overrasket over hvor langt oppover C18 RNY fra Seas spiller. Opp til 6k.
    Så jeg kommer til å måle hvert element for seg og se hvordan det til slutt summerer.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Riktig som du nevner med 6dB og 12dB filter.
    12dB vrir 180 grader.

    Står driver til hornet fysisk riktig i forhold til bass?

    Lydbølgekalkulator:
    B�lgelengde p� lyd
    Tja. Det er ikke så enkelt som så. Plasserte 288 41.7 cm bak basselementet (målt i senter). Hornet spiller da ned i toppen av kassa. Låt dritt. Hornet plassert slik at det stikker 2 cm utfor kanten av bassen. Låter vesentlig mer riktig. Så spørsmålet er vel snarere hvor er akustisk senter på hornet.
    Nei det er ikke bare så enkelt. Var bare et kort innlspill. Mange muligheter og fallgruver :)
    Flere ting skal stemme og spille på lag.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Riktig som du nevner med 6dB og 12dB filter.
    12dB vrir 180 grader.

    Står driver til hornet fysisk riktig i forhold til bass?

    Lydbølgekalkulator:
    B�lgelengde p� lyd
    Tja. Det er ikke så enkelt som så. Plasserte 288 41.7 cm bak basselementet (målt i senter). Hornet spiller da ned i toppen av kassa. Låt dritt. Hornet plassert slik at det stikker 2 cm utfor kanten av bassen. Låter vesentlig mer riktig. Så spørsmålet er vel snarere hvor er akustisk senter på hornet.
    Nei det er ikke bare så enkelt. Var bare et kort innlspill. Mange muligheter og fallgruver :)
    Flere ting skal stemme og spille på lag.
    Forstod det som et innspill oks
    man lærer da litt av dette
    dum spm jeg er tror jeg at dette kommer til å bli ganske lett når jeg har fått meg en målemic
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du går en morro tid i møte med å sette opp!! :)
    Målemikkeriet er nok viktigste redskapen uansett når en baler diy!

    Har du iphone eller ipad, så kan du leke litt med appen Etani RTA.
    Spille pink noise og måle. Funker helt greit.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du går en morro tid i møte med å sette opp!! :)
    Målemikkeriet er nok viktigste redskapen uansett når en baler diy!

    Har du iphone eller ipad, så kan du leke litt med appen Etani RTA.
    Spille pink noise og måle. Funker helt greit.
    Har den ja
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har faktisk ikke fått med meg denne tråden din Haavard. Har ikke vært så ofte inne her den siste tiden, men dette ser virkelig spennende ut! Hjelper å ha inselwind med på laget også. :) Håper det er muligheter for å komme på en lytt når det står klart?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Nå drøyer dette noe aldeles for jævlig synes jeg...:mad: - hva er unnskyldningene denne gangen? :rolleyes:
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nå drøyer dette noe aldeles for jævlig synes jeg...:mad: - hva er unnskyldningene denne gangen? :rolleyes:
    Baker brød og lefse til deg ??????og kokosmakroner med sjokolade på. Nuff said
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Det var det jeg regnet med :D:D Det kan da ikke haste så ille med de høyttalerne...? Fanken som folk maser
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har det vært litt progresjon i jula.
    Ferdig dempet basskasse. Du verden så viktig det er.
    Lagt opp og koblet til et teoretisk Linkwitz-Riley 12db filter. Delt ved 5000hz.
    Digg å få diskant inn i oppsettet. Så sånn det låter nå så angrer jeg ikke på dette valget.
    Det jeg må få en løsning på er tidsfase. Jeg må få en målemann på plass. Heldigvis har norcad stått opp fra de døde.
    Jeg trenger å få solgt Firstwatt Aleph J. Bunnen trenger mer krefter. Tror faktisk 300b blokkene mine greier jobben bedre. Aleph J er fantastisk, men liker seg nok bedre med mer lettdrevne høyttalere.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det skjer faktisk litt til helgen.
    Nikko03 kommer på besøk med målemic. Har vært hektisk til nå og fikk aldri somlet meg til å hente inn norcad.
    Så til helga måles det.

    Ny bassamp er lånt. Yamaha p2200 fra 1976. Takk H.R. Trodde ikke mine ører da den kom inn i oppsettet.
    Strammet opp noe så vanvittig at det var grusomt. Til og med horna låt bedre, selv om de ikke får noe for fra Yamaha.
    Jakten på ny bassamp har startet.

    Håvard
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du evner å krympe flatstiftkontakter og avisolere kabler, så er 2 stk Hypex UcD400 med en SMPS400A400 utrolig mye bang for the buck.

    Johan-Kr
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du evner å krympe flatstiftkontakter og avisolere kabler, så er 2 stk Hypex UcD400 med en SMPS400A400 utrolig mye bang for the buck.

    Johan-Kr
    Det har jeg definitivt
    Til helga tar Nikko03 med seg sin Hypex, så får vi se og høre hvordan det låter.
    Jeg har forsåvidt valgt en høy delefrekvens mellom horn og bass. Jeg kan uten større problemer senke den til 650hz, mot 850hz i dag.
    Men det jeg ikke var tilstrekkelig klar over er hvor viktig det er med en god amp i dette området som mitt basselement spiller i. Kraftig og artikulert nok. Antar at en forsterker som er kraftig nok, som får elementet til å bevege seg som et stempel også låter artikulert.

    Haavard
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er vel Nikko03 sin Hypex kanskje en NCore? Det er litt forskjellig klangsignatur mellom UcD og NCore, og NCore har lavere forvrengning. UcD er i høyeste grad brukbar til bassamp...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn