grandis sin byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Første steg på veien til mitt hi-fi nirvana er tatt :))


    Bygging.jpg


    More to come...:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir ikke stort rom, med bare 6 Leca.;)
    Neida skal ikke mobbe deg jeg, veit jo hvordan dette blir etter en stund.
    Nå snakket jeg ikke om mobbing.

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    He he, du er vel den eneste også, tilogmed min kone er mindre informert enn deg men hun lurer fælt på hva jeg tenker og om jeg tenker i det hele tatt :)

    Venter på kranbil i neste uke, Mer info og tanker kommer etterhvert.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Første steg på veien til mitt hi-fi nirvana er tatt :))

    More to come...:)
    Håper det blir mer, ja. Ellers er jeg redd dette kommer til å bli et-lite-skritt-for-deg-et-enda-mindre-skritt-for-menneskeheten-prosjekt. Men alle monner drar - dette skal jeg nok følge med på.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror han skal lage en lydisolert bunkers så han ikke blir forstyrret når han lytter til klokkene sine :D Grandis, jeg trodde du var i nirvana allerede med Denon klokkene?:)
    Kanskje det blir basstårn, det er jo tre hull i hver blokk:D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Tror han skal lage en lydisolert bunkers så han ikke blir forstyrret når han lytter til klokkene sine :D Grandis, jeg trodde du var i nirvana allerede med Denon klokkene?:)
    Kanskje det blir basstårn, det er jo tre hull i hver blokk:D
    Ved å lytte til gode hodetelefoner blir det jo raskt klart for en hvor mye rom og vegger roter det til. Merker også helt klart at jo bedre/renere det spiller i bassen jo mindre blir maskeringen oppover i frekvensene også. Denne byggingen er helt klart ett resultat av hvordan det kan gå ved å kjøpe seg hodetelefoner isåmåte . Problemet slik jeg ser det med head-fi er at jeg tar meg selv i å lytte på for høye volumer. Jeg vet ikke men jeg klarer likssom ikke la være å dra på litt da jeg syntes dynamikken og følelsen blir mye bedre, dog gjør nok ikke hørselen min det - og det er nok det største problemet med head-fi for min del. Jeg kommer helt klart til å beholde både Denon og Sunrise ampen da jeg er storfornøyd med komboen.

    Rommet jeg bygger skal fungere som kino for familien men med hovedfokus på stereo, det blir ikke prosjektor men 3D-TV. Jeg kommer til å legge vekt på det estetiske og samtidlig prøve å intergrere akustikken og dens remedier til rommet uten at det ser ut som en "akustikkbule" Alt blir DIY og jeg skal gjøre hele jobben selv så ikke forvent dere en rask avslutning på denne tråden, denne blir lang. Håper på hjelp og innspill as we go along. Eneste jeg kommer til å trenge hjelp til er nok når jeg ber EHED ta med målesakene og stikke bortom.

    Blir nok ikke basstårn men det blir ikke langt unna Vidar
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ved å lytte til gode hodetelefoner blir det jo raskt klart for en hvor mye rom og vegger roter det til. Merker også helt klart at jo bedre/renere det spiller i bassen jo mindre blir maskeringen oppover i frekvensene også. Denne byggingen er helt klart ett resultat av hvordan det kan gå ved å kjøpe seg hodetelefoner isåmåte . Problemet slik jeg ser det med head-fi er at jeg tar meg selv i å lytte på for høye volumer. Jeg vet ikke men jeg klarer likssom ikke la være å dra på litt da jeg syntes dynamikken og følelsen blir mye bedre, dog gjør nok ikke hørselen min det - og det er nok det største problemet med head-fi for min del. Jeg kommer helt klart til å beholde både Denon og Sunrise ampen da jeg er storfornøyd med komboen.

    Rommet jeg bygger skal fungere som kino for familien men med hovedfokus på stereo, det blir ikke prosjektor men 3D-TV. Jeg kommer til å legge vekt på det estetiske og samtidlig prøve å intergrere akustikken og dens remedier til rommet uten at det ser ut som en "akustikkbule" Alt blir DIY og jeg skal gjøre hele jobben selv så ikke forvent dere en rask avslutning på denne tråden, denne blir lang. Håper på hjelp og innspill as we go along. Eneste jeg kommer til å trenge hjelp til er nok når jeg ber EHED ta med målesakene og stikke bortom.

    Blir nok ikke basstårn men det blir ikke langt unna Vidar
    Rom og vegger "roter det til"? Min vurdering med til dels gode hodetelefoner - bl.a. et Stax-sett - er at hodetelefoner er greie nok for uforstyrret lyd - men de gir ingenting av den fysiske følelsen på kroppen og mellomgulvet som er helt nødvendig for en fullverdig musikkoplevelse.

    Men et greit nok alternativ når familen og sovende barn ikke skal forstyrres.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Her skal det følges med om det blir kjøpt inn mer Leca :rolleyes:


    /JR
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Her skal det følges med om det blir kjøpt inn mer Leca :rolleyes:


    /JR

    Jepp, kjøpte inn 2 Leca blokker til så her må du bare henge med



    Nivilert, vatrert og diagonalisert:


    DSC_6842.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Isolert anneks på plass hele 12 kvadratmeter lytterom !!



    bilde-1.jpg



    Neida :)

    Annekset er kun kjøpt for å frigjøre plass i kjelleren. Da blir det kino/hi-fi rom på Ca 22M2 med fri utfoldelse for å legge ann til en vellykket prosjekt i kjelleren. Takhøyden er fin med 2,5 meter og rommet er utformet på en måte som gjør meg optimist med tanke på akustikken. Noen utfordringer vil det alltids være men det blir bare morro. Jeg river hele rommet på sensommeren og arbeidet vil begynne for fullt til høsten. Nå blir det snart en 3-ukers ferie i sydligere breddegrader, da skal tankene rundt prosjektet tegnes og kladdes ned i en slags "to do list" Mye å ta hensyn til for den glade hi-fi byggeren.
    Jeg har allerede tanker om hvordan jeg vil det skal bli, blir spennende å se om det lar seg realisere i praksis.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen.
    Det du sier du skal "prøve" og realisere tror ikke jeg blir det store problemet Johnny.
    Gleder meg til å se dette komme igang.
    Du er en mann som har det i hendene dine, det er ikke vanskelig å se etter et besøk hos dere.

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Er jo litt som skjer her om dagen :)

    - Tak og gulv lagt på annekset
    - Reoler fra Ikea kjøpt inn
    - Hus snart ferdig malt, sier snart da jeg håper de derre jævla regngudene kan slutte å pisse på oss :mad:
    - Kople til strømmen i annekset + montere lys og ovn.

    Når checklisten over er ferdig begynner rivingen i kjelleren :)


    Navn      DSC_9477.jpgVisninger 77Størrelse 130.3 Kb.jpeg
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Vet ikke om jeg orker å trykke liker under hvert bilde/oppdatering du gjør så jeg sier det bare rett ut: LIKER :)
    Flott prosjekt, av og til må man frigjøre rom for å få det så optimalt som mulig. Har lignende planer selv også etterhvert, men da med loftstue prosjekt.
    Lykke til og måtte regngudene være deg snill og glede deg med sitt blotte fravær :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg skal snart igang med noe lignende Grandis. Jeg har nettopp rivd en garasjen som skal erstattes ut av en større garasje med loft. Garasjen skal ikke brukes som lytterom, men kjelleren blir plutselig tommere enn før, ergo, nytt lytterom på 22m2 til far!
    Ser frem til fortsettelsen Grandis.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke om jeg orker å trykke liker under hvert bilde/oppdatering du gjør så jeg sier det bare rett ut: LIKER :)
    Flott prosjekt, av og til må man frigjøre rom for å få det så optimalt som mulig. Har lignende planer selv også etterhvert, men da med loftstue prosjekt.
    Lykke til og måtte regngudene være deg snill og glede deg med sitt blotte fravær :)
    Godt å høre ikke alle har ferie :) og takk for oppmuntringen !
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal snart igang med noe lignende Grandis. Jeg har nettopp rivd en garasjen som skal erstattes ut av en større garasje med loft. Garasjen skal ikke brukes som lytterom, men kjelleren blir plutselig tommere enn før, ergo, nytt lytterom på 22m2 til far!
    Ser frem til fortsettelsen Grandis.
    Godt å se du er innom Griffenfeldt, jeg trenger noen med litt faglig kompentanse i tråden og lykke til med ditt eget prosjekt !
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.812
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flere hus grandis!

    Dette var jo en god ide, flere hus på tomta, men mere plass i kjelleren;)
    Godt å se at folk står på litt...:)
    Spennende!

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Følger på med litt oppdateringer:

    ** Anneks ferdig:


    DSC_9483.jpg



    Ble slett ikke verst til slutt.

    DSC_9485.jpg


    Hus ferdig malt (vel så og si) - Vasking, skraping, grunning, soppmiddel og puhh.. :eek: 2 lag maling. Malingen er jo bare en liten del av jobben.


    DSC_9492.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.812
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Maling og hus bygging!

    Dette ble flott grandis, hus reiser seg og de eksisterende blir som nye;)

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Trappen på vei ned i lydrommet/kinoen. - Veggen mellom trappen og rommet skal ned. Er desverre bæring i denne og den har ett spenn på 3.8 meter så jeg har en H-Stålbjelke som skal settes opp her. Trappen derer ser gjøres om og tipasses rommet.

    DSC_9505.jpg




    Her sees veggen ifra andre delen av rommet - hyllene til høyre er hva som er igjen etter skyvedørsgarderoben som jeg har demontert. Disse 2-rommene har en grunnflate på ca 22M2 tilsammen.

    DSC_9507.jpg




    :) Tørt og fint i veggene forøvrig, skulle vel bare mangle da det ble drenert rundt denne delen av huset for 2 år siden.
    Vel da var rivingen igang ihverfall.

    DSC_9508.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Veldig kult hus :) blir en skikkelig byggetråd det her ja :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig spennende! Hvilket tidsperspektiv har du?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Med ditt arbeidstempo er vel rommet ferdig en gang i slutten av neste uke:) Følger spent med på fortsettelsen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Veldig spennende! Hvilket tidsperspektiv har du?
    Jeg har ikke satt noen deadline men håper å kan begynne å nyte rommet engang sent ute til neste år - Vi for se hvor ivrig jeg blir. :)
    3 aktive unger krever sitt det også i tillegg til andre gjøremål. Har vel egentlig lovt å ikke begynne med noe stormjobbing med rommet - Vet ikke hvor lurt det var. he he..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Med ditt arbeidstempo er vel rommet ferdig en gang i slutten av neste uke:) Følger spent med på fortsettelsen.
    Skulle ønske det samme jeg Vidar men ikke denne gangen :) - Har en hytte som krever litt oppmerksomhet også.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Veldig kult hus :) blir en skikkelig byggetråd det her ja :)
    Takker, blir nok en byggetråd her ja men det blir ikke den ekstreme kvaliteten/fokuset på lydtetting som jeg leser om i andre tråder bort på AV-forum men bra skal det bli. Rommet skal kunnne brukes av alle i huset med en form for ett 3-D kino oppsett og surrerundt lyd med hovedfokus på 2-kanalslyd. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kjempespesielt og stilig hus! :)

    Du er heldig som har plass til dedikert underholdsningsrom. Kunne ønske pappa bygget noe sånt til oss, da vi var små. Vi hadde en Commodore 64 med kassettdeck på loftstua, men det er liksom ikke helt det samme som det man får tak i nå om dagen. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Takk tittentei !

    "Press play on tape" Joda jeg hadde Commodore 64 jeg også. - stabil maskin ihvertfall selv om kanskje grafikken er litt utdatert i forhold til dagens spillmaskiner :cool:
    Skal vi se hva ungen på 9 år sitter med på rommet sitt:

    * 32" LED TV
    * Wii spillkonsoll
    * Data med ett heftig skjermkort
    * PS3
    *Nintendo 3-D

    Er det rart en må sette begrensinger i henhold til tidsbruk..:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det med hytte lyder kjent:) Har et lite hus i hagen som skal bli musikkhus, men den har bare vært fin på utsiden i et par år og helt begredelig på innsiden:(
    Et lite møte hos BEF og det blir fortgang i prosjektet:)

    Med ditt arbeidstempo er vel rommet ferdig en gang i slutten av neste uke:) Følger spent med på fortsettelsen.
    Skulle ønske det samme jeg Vidar men ikke denne gangen :) - Har en hytte som krever litt oppmerksomhet også.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Flott hus Grandis, har hatt samme runde som deg fra April til August. Relativt stort hus + dobbel garasje med hard skrubbing av hele sulamitten - skraping, visir, soppmiddel, 2 strøk maling og alle vinduer har selvsagt gjennomgående sprosser. Var jo lei etter 10 liter maling og endte opp på 90 liter.

    Flott hus og veldig artig å følge slike prosjekter.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Takk gutter, følger på med litt bilder, blir litt lite tekst da jeg er rimelig sliten :) Etter en koselig arbeidshelg...




    Bilen ble stappfull, utrolig mye søppel det blir av ett lite rom på 14M2...

    Full Bil.jpg



    Hiltien fikk kjørt seg skikkelig på disse skruene, det luktet svidd til tider og med litt røyk var jeg litt engstelig jeg hadde tatt livet av godrillen.


    Hilti.jpg



    Ikke min favorittmusikk men det hjalp på motivasjonen og farten når jeg dro på med Labrinth :rolleyes:

    Labrinth.jpg



    Huff for en elendig isoleringsjobb på denne veggen, dog er det innervegg imot mur men uansett.


    Lite Isolasjon.jpg
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Den drillen skal du slite med å ta livet av :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Rom ferdig revet, vinduet blir støpt igjen. Venter litt med det itilfelle jeg trenger åpningen når jeg skal dra slangen og pumpe avrettingmasse igjennom der.
    Tørt og fint både vegger og gulv.. - Dette blir frontveggen.


    Rom ferdig revet.jpg



    Rom sett fra fra motsatt side. Bæring i søylene så her må stålbjelken tilpasses og stemples opp før resten kan rives.


    Rom Trapp.jpg



    Planen er som følger:

    * Hente, tilpasse og montere opp stålbjelke.
    * Tilpasse trappen iforhold til rommet.
    * Pigge kanaler i gulvet for å legge ned trekkerør ( - Er det lov å la 220V ligge under avretting i rør ?? )
    * Legge varmekabler og avrette gulvet
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn