grandis sin byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    tce-teams

    Gjest
    flott hus utrolig artig og følle med slike byggetråder , særlig spent på denne hjemmekinoen du skal bygge. Har planer selv og bygge hjemmekino den dagen jeg får kjøpt hus.
    skrevet fra mobil.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Bruker opp igjen det jeg kan, må bare trekke ut litt spiker og plugger først...


    7.jpg



    Forresten er det noen som trenger en stilig skyvedørsgarderobe i smoked glass som kan skimtes inntil veggen på bildet der...- 500 kroner tar jeg noe som må være latterlig billig. Følger med skinner både oppe og nede. Må hentes Lillestrøm/Rælingen. PM ved interresse og måledata.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    flott hus utrolig artig og følle med slike byggetråder , særlig spent på denne hjemmekinoen du skal bygge. Har planer selv og bygge hjemmekino den dagen jeg får kjøpt hus.
    skrevet fra mobil.
    Jepp det er fint med hus, slipper å ta så mye hensyn også når man i tllegg bor ute på landet....:) Ser jo du har fått kjøpt deg gromreciever også. Fornøyd ?
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    ja kjempe fornøyd med reciveren fikk den på sånn sommer kampanje for 4995,- veiledne pris på 11000 kr , hadde bare sølv igjen da men det brydde jeg meg ikke om til den prisen.Har også bestilt ny plasma tv samsung ps e6505 da den første som ankom posten var ødelagt til 9447,- med frakt + jeg har bestilt møbler til 15000 kr for og freshe opp leiligheten litt.Kommer til og leggge ut album av heilheten på galleriet når alt er på plass.Har også begynt og sikle etter ein anthem mca 20 effektforsterker til 13000 kr men det blir ein stund til , er på spare kniven nå og marantzen jeg har nå trenger ikke meir power for og si det sånn.Men skader heller ikke med litt exstra power
    skrevet fra mobil.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    sorry vist det er ein del skrive feil sliter noe utrolig med lese og skrive vansker , og blir verre når jeg skriver fra mobil så bare spør om noe vist du ikke forstod alt jeg skreiv mvh thomas holm.
    skrevet fra mobil.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    sorry vist det er ein del skrive feil sliter noe utrolig med lese og skrive vansker , og blir verre når jeg skriver fra mobil så bare spør om noe vist du ikke forstod alt jeg skreiv mvh thomas holm.
    skrevet fra mobil.
    Har ingen problemer med å lese hva du skriver :) - Sikler selv på en Marantz men akkurat nå er det mediarommet som for oppmerksomhet, for se hva jeg ender med etterhvert.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    ja det koster penger dette hifi utstyret men det er absolutt hvert hver ei krone , marantz kan jeg absolutt anbefale vist ikke du har vert borti det merket før da.
    det jeg har fått nå av tingene jeg har kjøpt er marantzen , samsung ps e6505 kommer mandagen eller tirsdagen og møblene kommer i hus den 17 september :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.570
    Antall liker
    32.274
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Herlig fremdrift grandis, dette blir artig å følge:)
    Tror du får deg ei fin "furtebu" der nede, jeg har min i 2.etg og på samme ca 13-14m2.
    Litt lite , men velger klart dette fremfor å sitte mitt i huset og irritere/bli irritert av andre:cool:

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Herlig fremdrift grandis, dette blir artig å følge:)
    Tror du får deg ei fin "furtebu" der nede, jeg har min i 2.etg og på samme ca 13-14m2.
    Litt lite , men velger klart dette fremfor å sitte mitt i huset og irritere/bli irritert av andre:cool:

    gismo
    Blir 22m2 gis, slår ett rom på 14m2 ilag med ett på 8 :) dvs river veggen imellom.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Herlig fremdrift grandis, dette blir artig å følge:)
    Tror du får deg ei fin "furtebu" der nede, jeg har min i 2.etg og på samme ca 13-14m2.
    Litt lite , men velger klart dette fremfor å sitte mitt i huset og irritere/bli irritert av andre:cool:

    gismo
    Blir 22m2 gis, slår ett rom på 14m2 ilag med ett på 8 :) dvs river veggen imellom.
    Blir brukbart med plass det grandis , skal følge med tråden din framover :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    gismo er det lov å la 220v gå igjennom trekkerør i gulvet ? Tenkte å pigge ut kanaler i gulvet og opp i veggene til de forskjellige punktene i rommet. Blir liggende varmekabler over.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende fremdrift. Du og osten er noen skikkelige Duracellkaniner, her går det unna:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.570
    Antall liker
    32.274
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    gismo er det lov å la 220v gå igjennom trekkerør i gulvet ? Tenkte å pigge ut kanaler i gulvet og opp i veggene til de forskjellige punktene i rommet. Blir liggende varmekabler over.

    Hallo.

    Jepp, om du pigger/slisser i gulvet og legger godtkjente trekkrør så er dette ok.
    Da kan du legge avretningmasse over det hele og leggevarmekabler på godtkjent underlag over der.
    La trekkrør gå hele opp i veggene dit de skal, du skal sikkert fore ut veggene her tenker jeg grandis?

    gismo
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    gismo er det lov å la 220v gå igjennom trekkerør i gulvet ? Tenkte å pigge ut kanaler i gulvet og opp i veggene til de forskjellige punktene i rommet. Blir liggende varmekabler over.

    Hallo.

    Jepp, om du pigger/slisser i gulvet og legger godtkjente trekkrør så er dette ok.
    Da kan du legge avretningmasse over det hele og leggevarmekabler på godtkjent underlag over der.
    La trekkrør gå hele opp i veggene dit de skal, du skal sikkert fore ut veggene her tenker jeg grandis?

    gismo
    Forer ut veggene ja, takker :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende hva enkelte orker med, jeg har ikke vaska terassen denne sommeren heller en gang jeg grandis:cool:

    Dette blir nok helt strøkent det føler jeg meg sikker på.
    Det jeg føler meg langt mindre sikker på er når unga dine blir litt eldre og skal se på film eventuelt med kamerater, hvem som vinner den kampen om bruken av dette rommet...........................................kan nok bli............................:eek:

    Mvh.KW
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Imponerende hva enkelte orker med, jeg har ikke vaska terassen denne sommeren heller en gang jeg grandis:cool:

    Dette blir nok helt strøkent det føler jeg meg sikker på.
    Det jeg føler meg langt mindre sikker på er når unga dine blir litt eldre og skal se på film eventuelt med kamerater, hvem som vinner den kampen om bruken av dette rommet...........................................kan nok bli............................:eek:

    Mvh.KW
    Terrassen drar ingen veier, selv har jeg heller ikke vasket og oljet iår, fy oss KW :)

    3-D er ett stort ønske fra Niåringen - Bilde er visst viktigere enn lyden virker det som. Tror han vil lære seg å sette pris på begge deler når jeg fyrer igang oppsettet. kompisene hans har allerede inspisert rommet og de er mildt sagt nysjerrig på om jeg er kompetent til å gjennomføre ett slikt prosjekt med deres krav til både det ene og andre :rolleyes:
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Ble så ivrig etter å ha sett så mange dårlige rom på Horten messen så jeg kastet meg rundt og begynte å sage på H-Bjelken jeg hadde hentet hjem tidligere i uken...;)


    grandis-stål.jpg


    Ferdig kappet på 3,97 meter bærende stål, denne er nok dimensjonert for å kunne bære 20X så mye som den er tiltenkt men bedre den veien enn andre. Dessuten kostet den meg ikke annet enn slitet med å frakte den hjem. Droget veier over 200kg så det blir morro å skal dra den inn kjellervinduet og ikke minst når den skal stemples opp imot taksperrene. Vinsj, tau og mye krefter er vel stikkordene her.

    Ferdig kappet.jpg
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Kappet likegodt opp og gjorde klart avstivingen som skal midlertidlig støtte opp taket mens vi kiler inn ståldrageren. Avstivingen skal selvfølgelig taes ned før vi manøvrerer inn drageren :)


    Vegg stivet1.jpg


    Vegg stivet 2.jpg



    Forhåpentligvis kommer det opp ett bilde imorgen med en drager der oppe og alt det andre rakkelet er borte - om ikke gikk ikke alt etter planen... ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei Johnny, nå har ikke jeg hengt helt med i svingene her.
    Har mye å gjøre veit du, men dette ser ut til å bli bra.
    Hadde jeg tenkt meg om å fulgt med så kunne jeg kommet med ett tilbud om en limtredrager av den grove sorten.
    Den ligger oppe på hytta helt gratis. Men det er vel for sent nå.

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hei Johnny, nå har ikke jeg hengt helt med i svingene her.
    Har mye å gjøre veit du, men dette ser ut til å bli bra.
    Hadde jeg tenkt meg om å fulgt med så kunne jeg kommet med ett tilbud om en limtredrager av den grove sorten.
    Den ligger oppe på hytta helt gratis. Men det er vel for sent nå.

    Steinar.
    Takker for tilbudet Steinar men stålmonsteret er oppe, det var en kranglevoren jævel men han måtte gi seg for overmakten tilslutt. Måtte gi opp og få den inn kjellerevinduet så jeg måtte kaste ut leieboer og styre H-bjelken så forsiktig jeg kunne igjennom leiligheten og tingene hans. Ikke helt sikker på at han syntes det var stas men så kjenner ikke han iherdigheten til en ekte audiofil heller..;) Vi var 5 stykker som kranglet den på og kilte den opp - Skikkelig deilig å kunne rive veggen og få en følelse av hele rommet.

    Noen bilder:

    Årringer jobber imot hverandre.

    DSC_9549.jpg




    Skrur og limer avstivere.

    DSC_9551.jpg



    Drager på plass en dag på overtid : *Ohh - Lykke*



    DSC_9554.jpg


    Det er en stygg rakker men den gjør jobben sin og velsådet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Neste steg vil være; Først avrette der bunnsvillen mellom de to rommene lå for å få noenlunde jevn høyde imellom rommene som er slått ihop, så demontere nederste trapp deretter legge varmekabel og avrette med pumpebil over.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpte inn en sekk avrettingsmasse da jeg skal avrette i bunnsvillen jeg dro opp for å få noenlunde jevnt gulv mellom de to rommene. I den sammenheng tenkte jeg å kjøpe K-rør 32mm og trekke der bunnsvillen lå men må si jeg ble overrasket at det skulle koste over 900kroner for en rull på 25meter. Noen som vet om billigere alternativer i 32mm rør ?


    strøm.PNG
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Imponert over tempo og stå-på-vilje!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.306
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte inn en sekk avrettingsmasse da jeg skal avrette i bunnsvillen jeg dro opp for å få noenlunde jevnt gulv mellom de to rommene. I den sammenheng tenkte jeg å kjøpe K-rør 32mm og trekke der bunnsvillen lå men må si jeg ble overrasket at det skulle koste over 900kroner for en rull på 25meter. Noen som vet om billigere alternativer i 32mm rør ?


    Vis vedlegget 153687
    Hvor mye trenger du?
    Kan se etter på jobben om jeg har noe.

    Steinar.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjenner jeg ikke er misunnelig, grandis - godt du orker. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpte inn en sekk avrettingsmasse da jeg skal avrette i bunnsvillen jeg dro opp for å få noenlunde jevnt gulv mellom de to rommene. I den sammenheng tenkte jeg å kjøpe K-rør 32mm og trekke der bunnsvillen lå men må si jeg ble overrasket at det skulle koste over 900kroner for en rull på 25meter. Noen som vet om billigere alternativer i 32mm rør ?
    Hvor mye trenger du?
    Kan se etter på jobben om jeg har noe.

    Steinar.
    Måler opp når jeg kommer hjem Steinar og sender deg en PM :)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Du har kommet langt ser jeg veldig imponert over arbeidet ditt , veit nå hvem jeg skal spørre om råd når jeg skal begynne min hjemmekino he he. Men først er det og finne seg hus da men som prisene er pr i dag i markedet så venter jeg ein god stund til. stå på grandis dette blir rått.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Du har kommet langt ser jeg veldig imponert over arbeidet ditt , veit nå hvem jeg skal spørre om råd når jeg skal begynne min hjemmekino he he. Men først er det og finne seg hus da men som prisene er pr i dag i markedet så venter jeg ein god stund til. stå på grandis dette blir rått.

    Tror ikke jeg er rette til å spørre til råds, jeg er bare en glad hobbysnekker. Fins mange med mye mer kompetanse enn meg her inne skal det sies. Uansett takk for oppmuntringen alltid morro når noen finner det interresant å følge tråden.

    --------------------

    Forøvrig er jeg litt i villrede når det kommer til himlingen, taket er idag 2.52M i høyde og planen er å senke den rundt 10cm med gips og spotter innfelt. Siden jeg har god kontroll på hvor sånn ca lytteposisjon kommer vet jeg også hvor refleksjonen i taket vil treffe i SS. Jeg har mulighet å lage en akustikkhimling som flyter i kant med gipsen slik at taket vil bli jevnt og pent. Akustikkhimlingen vil da bli sekskant formet og ca 2-3M2 med 7,5cm akustikkplater plater eller 5cm. Problemet med denne løsningen er at jeg er ganske låst iforhold til fleksibillitet om jeg føler rommet blir for dødt. Det vil bli flistepper på hele gulvet og jeg leser at noen mener rommet raskt kan bli for dødt om det også skal dempes i taket i tillegg.
    Den andre lønsningen er egentlig den som virker mest forlokkende akkurat nå og det er å ha gips i hele taket og deretter lage en akustikkhimling som blir hengende etter kroker i taket som som en egen øy, kanskje ikke like pent men som sagt mye mer fleksibelt. Det skal i tillegg dempes i 1-refleksjon på sidevegger og frontvegger. Jeg er enda litt usikker på bakveggen om det kunne vært en mulighet for å forske på en diffusor løsning. Uansett må jeg nok inn med ehed eller noen andre med kompetanse og måleredskap. Om Orso eller andre skulle føle for å bidra i denne sammenhengen med noen synspunter hadde jeg satt pris på det.
     
    Sist redigert:
    T

    tce-teams

    Gjest
    følger med tråden din jeg vettu finner dette inntresant at folk bygger egne hjemmekinoer. Men du sitter litt fast skjønner jeg , er nok garantert noen her inne som kan gi deg videre råd om hva du skal gjøre videre.
    skrevet fra mobil.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Detta blir knall bra når du kommer i mål. Må si jeg er mer bekymra når det kommer til bruken av vernesko i forbindelse med kapping av ståldrager hehe.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Detta blir knall bra når du kommer i mål. Må si jeg er mer bekymra når det kommer til bruken av vernesko i forbindelse med kapping av ståldrager hehe.
    Det er siste skrik verneCroks...;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Detta blir knall bra når du kommer i mål. Må si jeg er mer bekymra når det kommer til bruken av vernesko i forbindelse med kapping av ståldrager hehe.
    Det er siste skrik verneCroks...;)
    Hva sa du? HMS???

    Var på dugnad her om dagen hos en venn og rev et rom i huset og det ble etterhvert store mengder spikere som pekte oppover på gulvet og en av de andre tråkket med crocs rett gjennom. Så ikke så behagelig ut. Har deretter vurdert sko med stål i sålen, men gjør jeg noe med det?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Satser på at du kommer i mål med alle tæra i behold :) veldig morro å følge med på slike tråder :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Detta blir knall bra når du kommer i mål. Må si jeg er mer bekymra når det kommer til bruken av vernesko i forbindelse med kapping av ståldrager hehe.
    Det er siste skrik verneCroks...;)
    Hva sa du? HMS

    Var på dugnad her om dagen hos en venn og rev et rom i huset og det ble etterhvert store mengder spikere som pekte oppover på gulvet og en av de andre tråkket med crocs rett gjennom. Så ikke så behagelig ut. Har deretter vurdert sko med stål i sålen, men gjør jeg noe med det?

    Veldig lurt å ha spikertramp. Noe alle som pusser opp burde ha :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    OK ok, taes til etteretning gutter :) Finner sikkert noen gamle ståltupper i ett av mine gamle skap - Håper bare ikke Loeven kommer innom her og ser - han er visst kongen over HMS regler visstnok og da for jeg rødt kort vil jeg tro. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    var ikke meningen å bygge om tråden til HMS hjørnet. måtte bare skryte litt av verneskoa dine :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn