grandis sin byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    var ikke meningen å bygge om tråden til HMS hjørnet. måtte bare skryte litt av verneskoa dine :)
    Litt humor tåles uten problemer,.. :)

    ... Uansett er det ingen unnskyldning - Jeg bør ha verneutstyret på plass da jeg har vært uheldig før.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vurderer 2 forskjellige akustikkplater i himlingen den ene er den tradisjonelle typen
    DSC_0158.jpg.jpeg
    der jeg selv lager til lister/overganger mellom gips og eksisterende himling altså en mer DIY der fallhøyden vil bli dessto større for å begynne og rote det til :rolleyes:



    Den neste er en fra Rockfon som er i Cosmos serien- vet ikke hvordan de to typene måler ift hverandre men begge skal visstnok fungere bra. Om jeg går for platene med en tykkelse på 7,5cm klarer jeg nok også å skvise inn 2-3 cm luft fra eksisterende himling (joda jeg vet at luftingen skal være lik platetykkelsen men sliter litt med det). Alternativet er jo og gå for 5cm plater for å oppnå enda mer luft imellom men vet ikke hva som vil bli mest hensiktsmessig/målemessig. Om jeg går for denne Rockfon løsningen kjøper jeg nok med festebraketter og overganger fra dem, prisen blir sikkert 5 eller 6 ganger så mye som DIY løsningen. Men penere (?)http://produkter.rockfon.no/no/installation-systems/system-cosmos.aspx
    cosmos_536px.png.png
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror DIY gir deg best og penest resultat. Du er jo en skikkelig habil hobbysnekker med sans for detaljer. Jeg mener å ha sett at en her på forumet har laget en veldig pen "hengende øy", men jeg husker dessverre ikke hvem det var.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg vurderer 2 forskjellige akustikkplater i himlingen den ene er den tradisjonelle typen Vis vedlegget 153820 der jeg selv lager til lister/overganger mellom gips og eksisterende himling altså en mer DIY der fallhøyden vil bli dessto større for å begynne og rote det til :rolleyes:



    Den neste er en fra Rockfon som er i Cosmos serien- vet ikke hvordan de to typene måler ift hverandre men begge skal visstnok fungere bra. Om jeg går for platene med en tykkelse på 7,5cm klarer jeg nok også å skvise inn 2-3 cm luft fra eksisterende himling (joda jeg vet at luftingen skal være lik platetykkelsen men sliter litt med det). Alternativet er jo og gå for 5cm plater for å oppnå enda mer luft imellom men vet ikke hva som vil bli mest hensiktsmessig/målemessig. Om jeg går for denne Rockfon løsningen kjøper jeg nok med festebraketter og overganger fra dem, prisen blir sikkert 5 eller 6 ganger så mye som DIY løsningen. Men penere (?)System Cosmos : Montasjesystemer : Rockfon
    Vis vedlegget 153821
    Gå for den løsningen som blir enklest og penest for deg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror DIY gir deg best og penest resultat. Du er jo en skikkelig habil hobbysnekker med sans for detaljer. Jeg mener å ha sett at en her på forumet har laget en veldig pen "hengende øy", men jeg husker dessverre ikke hvem det var.

    For noen år siden visste jeg knapt nok opp ned på en hammer så det er utrolig hva litt lesing i kombinasjon med ett huskjøp kan gjøre :)

    Jeg lander nok på en DIY løsning da jeg ikke har noen deadline for ferdigstillelse selv om jeg allerede nå begynner å kjenne at det verker for å bli ferdig- Blir litt mere knot med å lage løsninger og overganger men ingen umulighet.
    Ett øyeblikk måtte jeg bla meg tilbake til forsiden for å se om jeg hadde lagt tråden i riktig kategori da akustikkekspertisen uteblir fra tråden, hadde jo håpet på noen velmente råd etterhvert som spørsmålene stiller seg i kø. Kanskje mine subjektive inntrykk i andre tråder har lagt en demper på entusiasmen deres (?)

    Kanskje det var denne du mente:

    Valentino.jpg.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Her er jo og en variant selv om jeg syntes den har litt for mye listverk rundt alle kanter.


    Vis vedlegget 153837

    Er det bare meg eller er det noe rart med skyggen den stolen avgir. ;D
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje "no news is good news" mao. de har lest hva du skriver om demping av 1.ste refleksjoner og diffusjon og er helt enige? Å dele subjektive inntrykk må være greit så lenge man ikke legger opp til krangel. Vi må snarest få til to møter, ett hos EHED og ett hos BEF, da får du nok mange gode råd og ideer:) Det eneste negative med slike møter er at det kan bli veldig dyrt hvis man vil opp på samme nivå:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje "no news is good news" mao. de har lest hva du skriver om demping av 1.ste refleksjoner og diffusjon og er helt enige? Å dele subjektive inntrykk må være greit så lenge man ikke legger opp til krangel. Vi må snarest få til to møter, ett hos EHED og ett hos BEF, da får du nok mange gode råd og ideer:) Det eneste negative med slike møter er at det kan bli veldig dyrt hvis man vil opp på samme nivå:)
    He he - kanskje alle er enige i hva jeg skal gjøre :)

    -----------------------------------------------------------

    Nå se hva `the carrier`akkurat kom inn med døra med :


    bilde.JPG
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Osten må være den kjekkeste og greieste på hele hfs...!!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hi-hi.
    Når stikker du innom. I dag?
    Stikker avgårde på trenning med Sune.
    Legger den på trappa, men stikker ikke før ved 16,30 tida.
    Tror det er folk hjemme.Du veit livet raser avgårde.:)

    Steinar.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var noen kjente blå "ormer" Har noen meter av det stoffet i kjellergulvet:)
    Osten er en kjernekar, hvorvidt han er kjekk overlater jeg til Fru Osten (Konemor) å bedømme:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ostemor er som regel snill og grei.
    Siden ostemor har giftet seg med meg så er jeg sikkert det jeg med.

    Ostefar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Siste dagers forberedelser går med til å klargjøre før kompisen min kommer med pumpen for å legge ut sparkelmasse engang i neste uke. Skal pigge opp noen kanaler i gulvet for å legge endel forskjellige trekkerør til noen punkter + legge varmekabler og prime.

    Gul lapp.jpg


    Og før noen bemerker det - Jeg skal slisse ut i støpen så rørene kommer trygt innenfor veggen, no worries :)


    Og på den gule lappen der framme tyder vi: :)

    DSC_9563.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg dratt fram stativet så nå skal dere slippe ISO verdier langt over K-punktet ;)


    Stativ.jpg



    -----------------------------------------


    Det var engang...


    Sykkel.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå får du snart trimmet foten i stedet (i takt med musikken) og blir inlevelsen stor nok veiver du sikkert med armene også (luftgitar, trommer og dirigent):)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Nå får du snart trimmet foten i stedet (i takt med musikken) og blir inlevelsen stor nok veiver du sikkert med armene også (luftgitar, trommer og dirigent):)
    Tror du er treningsrom det skal bli ;) Kan jo bli sliten av sånt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er viktig å ikke spille musikk som svinger for mye, for da kan det jo bli trening av det. Musica Nuda er bl.a ikke lov å spille:)
    Hva med High End røret??
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Likte headfi røret ;)

    Jepp Head-Fi rørene blir rått om det går etter planen,....- Mye å tenkte på med så mange rør..:rolleyes:

    -----------------

    Sannelig plinget det ikke inn en pm der sto jeg kunne hente meg ett 5 meter 32mm K-rør hos en hi-fi comprende nede i byen, skjønner det er flere som syntes synd på meg her jeg står nedlesset i arbeid. Takk igjen !!


    rør.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Det er viktig å ikke spille musikk som svinger for mye, for da kan det jo bli trening av det. Musica Nuda er bl.a ikke lov å spille:)
    Hva med High End røret??

    High-end røret er off limit foreløpig, det skulle forresten ikke nevnes enda men komme inn som en joker i mitt siste innlegg der alle brikkene skulle legges på plass..:)

    ------

    Musica Nuda - My favorite: :)


     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg søker litt rundt hvordan jeg skal gjøre tilkoplingene fra ledningene som kommer ifra Blu-Ray spiller, Receiver, ethernet, Subber og HDMI som skal tilkoples inn i veggen, jeg har sett slike AV-plater men sliter med å finne ut hvor de selges. Ringte Dynabel men de hadde ikke er det noen som har noen gode tips eller linker ??
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Knallstilig med eget opptrekk for headfi!! Og musica nuda digger jeg!! Kjekt å se at andre tydeligvis også gjør det :).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo sende en PM til BEF eller RuneW på avforum.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her følges det med!

    Fortsett å kjør på med bilder....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Har lest meg opp på wall -plates og jeg begynner å bli enig med meg selv hvilken løsning jeg skal velge, greit å få dette på plass før jeg begynner med vegger slik at jeg kan tegne opp alle punktene i rommet. Blir jo endel ser det ut som. Ellers har jeg fått pigget ut til 32mm røret i gulvet og avrettet over.
    Også avrettet over bunnsvillen og Head-fi røret ;) I min søken etter wall-plates kom jeg over en supra hdmi 1.4 kabel som kan trekkes i trekkrør ?!
    Skjermbilde 2012-09-15 kl. 14.01.41.png
    Dette var selvfølgelig ETTER jeg var ferdig å pigge :mad: hadde neppe giddet å pigge opp gulvet om jeg hadde visst dette, vel vel.
    Supra hdmi kabel


    Så er det bare å vente til avrettingen har tørket før jeg kan prime og begynne å legge varmekablene. Om alt går etter planen er jeg ferdig med kabeleggingen imorgen og klar for pumpebilen i neste uke. Nå ser det også ut til at de nye HT begynner å bli klare for å sendes også :) Det gjør meg dessto mer sugen på å bli ferdig med rommet. Må bare passe seg så man ikke begynner med å ta lettvinte løsninger når jeg blir ivrig..lol.

    For å følge oppfordringen til TN;

    DSC_9569.jpg



    Industristøvsugeren kommer godt med da jeg har tatt livet av flere "vanlige" sugere enn jeg har fingrer å telle.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hva med flåtehimling under gips. Fås med t-profil og vinkel lister i hvit lakkert utførelse.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hva med flåtehimling under gips. Fås med t-profil og vinkel lister i hvit lakkert utførelse.
    Høres fint ut ! Er det noen spesiell leverandør du kan vise til ? I utgangspunktet er det svart eller koksgrå farge jeg er ute etter men leverer de hvit bør de vel ha svart også ?
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Designfrihet

    trykk på ìndustri ca midt nede på siden så kommer det opp alternativer.
    har montert lydfeller i butikker ol for å bli kvitt klang.
    hvordn dette vil oppføre seg i et dedikert lyrom vet jeg ikke.
    en tlf til Rockfon så vil du nok få et utfyllende svar. (Rockfon er en del av Rockwool)..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jepp det var en Rockfon/Cosmos løsning jeg har sett på tidligere. Jeg er tror denne blir mange ganger dyrere enn en mer "tradisjonell" løsning. Uansett skal den taes med i vurderingen men jeg tror jeg "intergrerer" akustikk himlingen i selve taket i en høyde til tross for hva dette medfører av ekstra arbeid og bekymringer - Skal rådføre meg med en slektning som er en meget habil snekker til tross for at han er dataingeniør... :)

    Takk for tipset room !
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan syns du kvaliteten på disse veggterminalene virker? Har noen ideer i hode for ett fremtidig prosjekt - hadde egentlig tenkt til å lage selv - men disse var jo relativt hyggelig priset.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er jammen ikke sikker - Finner heller ingen info om den Hdmi overgangen har støtte for 1.4 så jeg er redd jeg går for en annen løsning. Ikke er jeg kjempeglad for diverse overganger heller men det ser jo veldig pent ut da selv om det hadde blitt dyrt med alle de forskjellige kabelstumpene.

    Jeg heller mer og mer for en slik løsning som denne i samspill med noen andre:

    39942.jpg


    39944.jpg
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Heisann,

    her skjer det ting jeg ikke har klart å få med meg.

    For å gå litt tilbake i tråden angående himling, så tror jeg ikke du skal være redd for overdemping ved å dempe taket.
    Det er stort sett bare problemer med refleksjoner fra taket og få bort dette løser mye jo-jo frekvenser i mellomtonen.
    80mm plater med litt mindre luft demper vel mer enn 50mm med 50mm luft, så gå for de etter min mening.
    Rockfon Industrial er forøvrig de samme platene som het Rockwool akustikkplater før. Absolutt billigste løsning tror jeg. Med litt grå scenemolton utenpå får du den fargen du kanskje vil ha?
    Ellers så kan jeg være behjelpelig med å frese ut aluminiumsplater for terminaler, etc. på CNC-fres dersom ønskelig.

    Ser ut til å bli et kjempeflott lytterom dette - får prøve å ta en tur innom når det begynner å flaske seg til?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her er det en herlig fremdrift grandis, vært borte en tur og latet meg, men det har ikke du ser jeg:cool:
    Spennende tråd, her følges det med vettu;)

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Heisann,

    her skjer det ting jeg ikke har klart å få med meg.

    For å gå litt tilbake i tråden angående himling, så tror jeg ikke du skal være redd for overdemping ved å dempe taket.
    Det er stort sett bare problemer med refleksjoner fra taket og få bort dette løser mye jo-jo frekvenser i mellomtonen.
    80mm plater med litt mindre luft demper vel mer enn 50mm med 50mm luft, så gå for de etter min mening.
    Rockfon Industrial er forøvrig de samme platene som het Rockwool akustikkplater før. Absolutt billigste løsning tror jeg. Med litt grå scenemolton utenpå får du den fargen du kanskje vil ha?
    Ellers så kan jeg være behjelpelig med å frese ut aluminiumsplater for terminaler, etc. på CNC-fres dersom ønskelig.

    Ser ut til å bli et kjempeflott lytterom dette - får prøve å ta en tur innom når det begynner å flaske seg til?
    Takk for fin fin info Morten.

    Det faller nok på 8cm akustikkplater i himlingen. Mulig jeg klarer å skvise inn ettpar cm med luft der også. Høres råflott ut med aluplater - for se hva det blir etterhvert men har forslaget ditt i bakhodet. Jepp når jeg begynner å se en ende på dette håper jeg å kan leie inn dine tjenester og ekspertise, ser fram til den dagen når jeg er kommet så langt.:)
    ------------------------------------------------

    Har fått lagt kabler idag og svidd fingertuppen x-antall ganger mot limpistol limet ... - Så nå er det bare å vente til Sparkelmasse er lagt før jeg kan bestille inn gips,standere og elko bokser...


    DSC_9573.jpg
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Varmekabler?

    Så ikke for meg deg med kl.d forsterker. :p


    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn