Kan du linke til et par slike eksempler her inne på Hifisentralen?
Jeg kan ikke huske å ha lest noe slikt på Hifisentralen. Har du?
Jeg vet ikke hvilken agenda du tillegger meg når du ser meg bruke eksempler, men grunnen til at jeg med vilje bruker ganske ekstreme eksempler, er i håp om at ikke alt for mange føler seg truffet, siden det virker til å være et problem i diskusjonen. Poenget mitt er altså ikke at noen på forumet har sagt akkurat dette, det er et stilisert eksempel på en urimelig påstand.
Jeg tviler på at diskusjonsklimaet blir bedre av at jeg "henger ut" enkeltpersoner med konkrete eksempler.
Men jeg kan eksemplifisere litt mer generisk:
Har du virkelig aldri sett noen innlegg her på sentralen hvor f.eks noen har hevdet at det blir svært mye bedre lyd ved bytte av f.eks strømrens, strømkabler, optiske eller USB-kabler, osv?
For å ta mitt "ekstremeksempel" med kabelløftere: For ikke alt for lenge siden var det også et innlegg på et norsk Facebook forum hvor det i fullt alvor ble hevdet forskjell i lyd med kabelløfter, jeg husker ikke om det var introduksjon av kabelløfter eller bytte fra en type til en annen.
Jeg kan også ta et konkret eksempel på noe du selv skrev:
Når det gjelder Topping DAC er det mer å hente på f.eks. strømforsyningen og analogdelen. Noe som ikke synes på målinger, men som høres i form av mer «ro» og autoritet i bassen.
I digitaldelen er det stadig flere brukere som foretrekker DACer med NOS-mode. At noe som måler dårligere, låter bedre, indikerer at dette landskapet ikke er så opplagt som noen skal ha det til.
Samt, ved langtidslytting hører jeg forskjell på Topping DACer med forskjellige DAC-chiper, selv om begge måler «perfekt».
Ovenstående er et eksempel på noe du tenker jeg kanskje synes er sprøyt, men det gjør jeg på ingen måte. Men det er noe upresist. F.eks sier du at du hører ro og mer autoritet i bassen, og av en eller annen grunn legger du til at dette er "noe som ikke synes på målinger". Det er garantert ikke sant. Hvis vi kan høre forskjell i støy eller tonalitet, er det uten tvil målbart.
Når det gjelder NOS har jeg selv hatt en NOS dac for mange år siden, og var kjempefornøyd med lyden. Min opplevelse var (som for mange andre) at det låt varmere og mer organisk. Dette finner vi ofte igjen i målingene også. Men i praksis er nok forskjellen ganske mye mindre enn hva både jeg og andre opplever i forbindelse med et bytte. Ikke noe galt eller rart i det, det er bare slik vi (jeg, du, alle andre) fungerer.
Så sier du at du hører forskjell på forskjellige Topping DACer med forskjellige DAC chipper selv om begge måler perfekt. Her er jeg mer usikker, og her tipper jeg forskjellen er så liten at du ikke vil greie en ABX-test. Da er vi i et landskap hvor det fortsatt kan være forskjell, men om den faktisk er hørbar er vanskelig å vite. Jeg har selv utstyr med både AKM DAC og ESS Sabre DAC hvor begge måler svært godt. Jeg tør ikke banne på at jeg hører forskjell på disse, og tviler på at jeg hadde greid en ABX-test. Det kan så klart fortsatt være forskjell, og vi ser jo forskjeller i frekvensrespons pga hvordan filter er løst på alle DACer, men forskjellene er gjerne så små og så høyt i frekvens at det ikke er superrealistisk at det har praktisk leverans ved lytting av musikk.
For å presisere her er mitt konkrete eksempel av din uttalelse ikke et eksempel på "jeg hører kjempeforskjell". Hadde du derimot sagt at kona hørte forskjell på AKM og ESS fra kjøkkenet, så faller det under hva jeg ville kalt urimelig.