Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Utfra specs er vel E30 på linje med dx 3pro, eller mulig at E30 er bedre som ren dac, mye for pengene uansett :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Utfra specs er vel E30 på linje med dx 3pro, eller mulig at E30 er bedre som ren dac, mye for pengene uansett :)
    Tenker at det er det at E30 overpresterer til de grader ift pris, er det som subjektivt sett gjør den så bra.
    Sikkert samme følelsen du får med E50, litt følelsen av å finne gull på en måte:)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes dx3pro fungerer meget bra som ren dac, men som hodetelefonforsterker så fungerer min L30 mye bedre.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    er det noe nytt om når dette kommer og pris? Jeg har til dels mye problemer med det jeg antar er ground loop-støy. Ikke skarpe lyder el men rett og slett knitring og bråk. Pcen min har skjermkort fra Gforce. Jeg har også en gammel Mac mini, og med den som kilde er det helt tyst.

    Jeg har lyst til å kommentere litt angående "galvanisk skille". Det er enkelte som har opplevd støy via USB fra PC, og en USB isolator vil i disse tilfellene løse problemet. En slik isolator vil ikke endre noe som helst på selve signalet, men det vil forhindre jordstrømmer, loops etc. som kan skape ulike støyformer.

    Det averteres både her og der med USB isolatorer som både fjerner støy og samtidig forbedrer lyden. Dette er en sannhet med en liten dose løgn. Hvis du ikke opplever støy så vil ikke isolatoren høres på noen måte, men hvis en isolator fjerner hørbar støy, så vil jo det forbedre lyden ettersom lyden nå blir støyfri. Poenget er at forbedringen kun skjer pga. fjerning av støyfenomener, og selve signalet blir ikke berørt. En kan noen ganger få inntrykk av at isolatoren i tillegg til å fjerne støy, også magisk endrer signalet på en måte som gjør musikken bedre, og dette er kort og greit ikke tilfelle.

    Det finnes ikke så mange produsenter som lager USB isolatorer, men Analog Devices har en brikke som heter Adum3160, og den vil gi isolasjon med USB-hastighet opptil 12Mbps. Japanske Advanced Photonics har utviklet noen brikker som støtter High-speed USB (opptil 480Msps), og det kan tenkes at det er en håndfull andre produsenter som også kan levere slike brikker.

    Uansett hvilken brikke som benyttes, så bør en USB isolator koste maks kr. 1000, og aller helst i området kr. 400-600. Det er ingen hi-fi produsent som er i stand til å produsere slike brikker, men det vil garantert florere med "High-end isolatorer" som koster flere tusen, men hvis en åpner en av disse boksene så vil en finne en av de ovennevnte databrikker på innsiden, og disse brikkene koster kun noen få dollar pr. stk, og det er ikke spesielt komplisert å implementere en slik brikke i en liten dongle som kobles til USB utgangen - og det vil gjøre jobben!

    Så kommer spørsmålet mange vil stille -> Trenger jeg en slik isolator?

    Jeg vil påstå at de fleste hi-fi entusiaster bør vurdere en USB isolator. Hvis en f.eks. benytter Geforce skjermkort i pc'en, så er det mange som opplever at det oppstår støy i lyden når en starter et spill på pc'en. Det skyldes at Geforce aktiverer en rekke funksjoner på kortet når spillet startes, og i noen tilfeller forplantes støy mot USB utgangen, og en kan høre en tydelig bakgrunnsstøy, men denne støyen forsvinner når en hopper fra spillet og over til f.eks. Youtube.

    Med andre ord - støy fra USB trenger ikke å være konstant, og det kan oppstå ved aktivering av diverse kort i pc'en, tilleggsutstyr tilkoblet pc, endringer på strømnettet m.m., og en isolater vil hindre all slik støy hvis det skulle oppstå.

    Hvis en kjøper en USB isolator til f.eks. kr. 500 så er det en veldig grei forsikring, og en kan slå seg til ro med at støy og loops ikke vil bli et problem. For en del der ute vil nok lyden forbedres en smule ettersom det sannsynligvis kommer noe støy på USB-utgangen fra de fleste pc'er. Dette kan variere veldig fra PC til PC, og det kan også ha stor betydning hvilke andre komponenter som er koblet til pc'en.

    USB2, USB3, full-speed, high-speed????

    Det som kan være litt forvirrende med USB isolatorer er å velge riktig isolator.

    De fleste USB isolatorer kommer med støtte for USB2 full-speed (12Mbps) og noen få merker kommer med støtte for USB2 high-speed (480Mbps), og det finnes også de som har støtte for USB3, men sistnevnte har du ikke noe behov for til avspilling av musikk.

    Musikk krever ikke mer enn 1-5Mbps overføring, så rent teknisk vil en USB isolator som støtter 12Mbps være nok. Det er derimot slik at enkelte produkter kommer med sin egen driver (gjerne ASIO), og noen ganger kan en få problemer med å detektere selve produktet hvis isolatoren ikke støtter high-speed (480Mbps). Selve isolatoren vil detekteres av pc'en som en USB HUB, og hvis driveren forventer å se en USB utgang som støtter 480Mbps, så kan dette skape problemer når isolatoren oppfattes som en 12Mbps USB HUB.

    Kommer Topping med en USB isolator?

    Det er mange som har spurt om dette, og svaret er ja. Jeg har ingen ytterligere info pr. nå, men et slikt produkt er forventet i oktober. Prisen er forløbig ukjent, men forventer ikke at den blir spesielt høy.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    er det noe nytt om når dette kommer og pris? Jeg har til dels mye problemer med det jeg antar er ground loop-støy. Ikke skarpe lyder el men rett og slett knitring og bråk. Pcen min har skjermkort fra Gforce. Jeg har også en gammel Mac mini, og med den som kilde er det helt tyst.
    Nyhet kommer mest sannsynlig til uken :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei,akkurat handlet E30,har lyttet litt,låter veldig bra så langt,imponerende fra en liten rimelig sak.
    Har noen testet ut de forskjellige filtrene,er veldig subtile forskjeller må æ si.
    Her står det litt om dette https://addictedtoaudio.com.au/blogs/how-to/how-to-pick-the-best-filter-setting-for-your-dac
    Husk å sett den i ren DAC modus (Disable volume) og gi den noen timer spilletid. Jeg måtte til slutt bare velge et filter utifra en test på nett jeg synes var OK. Lydsignaturen var vel stort sett den samme. Kunne godt greid meg uten disse filtrene, men sikkert nyttig for noen:)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er selv veldig fornøyd med E30, men den kunne gjerne hatt en optisk inngang til. Finnes jo optisk-til-SPDIF-konvertere, men blir alltid glad for å slippe bokser og ledninger og strømforsyninger.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Husk å sett den i ren DAC modus (Disable volume) og gi den noen timer spilletid. Jeg måtte til slutt bare velge et filter utifra en test på nett jeg synes var OK. Lydsignaturen var vel stort sett den samme. Kunne godt greid meg uten disse filtrene, men sikkert nyttig for noen:)
    Spilte i går med filter 1,har tidligere spilt med filter 3 som er default. Syns kanskje 1 er best,virket som spiller mest åpent med det. Men er marginale forskjeller. Eneste æ vil si er at filter 5 låter rart,det e jo ingen filter ifølge testen. Kanskje æ e påvirket av ka han skriv i testen æ linket til 😏
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hei,har som sagt nettopp fått E30 i hus. Skulle bare gjøre en test av USB-inngangen,kobla tel min gamle W7-laptop,fikk mislykket etter at den hadde forsøkt å laste inn driver. Støttes ikkje W7,må man ha W10?
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Hei,har som sagt nettopp fått E30 i hus. Skulle bare gjøre en test av USB-inngangen,kobla tel min gamle W7-laptop,fikk mislykket etter at den hadde forsøkt å laste inn driver. Støttes ikkje W7,må man ha W10?
    Opplevde noe liknende selv. Koblet inn e30 via usb uten driver. Det virket. Så installerte jeg drivere. Da virket det ikke. Avinstallere driverne. Tok ut strøm og usb-kontakt av topping, satt inn igjen, installerte drivere på nytt og så virket det🤔
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye,fikk det tel etter mye knot.Hadde lastet siste versjon; V5.20,den funke kun med W10. Slettet den og lasta V5.12. Så etter mye om og men funke det.Måtte inn i volum-mikser til W7 og fortelle at dette skulle være standard-avspiller:rolleyes::sneaky::oops: Nei,data sug spør du mæ
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Vil kjøpe Topping RCA kabler for platespillerens RIAA nå, som er ubalansert . Må brue XLR adapter ut av preampen. Har ikke spillt plater på lenge, pga omplassering av komponenter.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    @Høvdingen - Kommer Topping snart med usb isolator?
    Jeg er i dialog med Topping og et annet firma angående dette denne uken, og jeg kommer snart med en nyhet angående en USB isolator som vil støtte alle formater.

    Det kryr av isolatorer som støtter 12Mbps, og disse koster nokså lite, men de støtter ikke formater over 24/96Khz. Jeg ønsker å tilby en 480Mbps isolator som vil støtte høyoppløselige filer, og jeg ønsker at prisen skal ligge et stykke under tusenlappen. De fleste isolatorer som finnes på markedet nå koster fort fra kr. 1500-5000 avhengig av merke, og jeg ser ikke helt hvorfor en slik isolator trenger å koste så mye med tanke på hvor rimelig det er å lage den.

    Hvorvidt en kostbar isolator har noe for seg eller ikke skal jeg være forsiktig å uttale meg om, men i forhold til Topping så blir dette litt feil i forhold til prissegmentet på deres produktserie. Hvis en f.eks. kjøper en E30 dac, så blir det litt feil å bruke et større beløp på en isolator.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på å prøve topping d70s eller d90se. Ser d9se har fase knapp. Har d70s se det også?
    Har matrix streamer element i, men den har ikke fase invert knapp. Trengs siden burmester har omvent fase enn de fleste dacer på markedet.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på å prøve topping d70s eller d90se. Ser d9se har fase knapp. Har d70s se det også?
    Har matrix streamer element i, men den har ikke fase invert knapp. Trengs siden burmester har omvent fase enn de fleste dacer på markedet.
    Begge har mulighet til å snu fasen i menyen.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Hva er forskjellen mellom de to lydmessig?
    Iflg målemafiaen på asr skal det ikke
    Være hørbar forskjell på dacene til topping, de dyrere måler litt bedre og har flere funksjoner. Toppings representant på asr sier også at en bør velge dac ut ifra behov for funksjonalitet. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har sammenlignet E30 og E50 Og kanskje E30 mot DX3 Pro. Tenker da som ren dac i alle tilfeller. Har nettopp kjøpt E30 og er sånn sett strålende fornøyd. Men så kverner det i hodet; enn hvis 🤔🤪
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo at E30 bruker AKM og de 2 andre ESS Sabre. E det noe tonalt skille mellom disse produsentene?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke testet forskjellige Toppings mot hverandre «side om side».
    Men jeg har hatt flere DACs og integrerte forsterkere med ESS Sabre.
    Det blir ingen god sammenligning av chipsen, men jeg lurer på om jeg liker E30 så godt (Mot ustyr med ESS) er den noe mykere, softere spillestilen mange sier AKM har. Kanskje litt tullete å tillegge en chip alene lydmessige egenskaper på den måten, kanskje placebo, men så lenge jeg oppfatter det slik så..
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar BritFi Mao skal æ kanskje bare beholde E30 😎👍
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Synes den ble bedre etterhvert også, gi den noen timer:?

    Du har satt den i ren DAC modus eller? Altså skrudd av volumkontrollen? Synes den låt klart bedre da.
    Testet den som forforsterker rett i effekt, med volumkontrollen på. Der var den ikke så god,IMO.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ja,syns kanskje også at den ble bedre etterhvert. Har den i DAC- mode,har ikkje prøvd annet. Har den koblet til en Cayin CDT-15A ,da låter den faktisk veldig likt rørutgangen som har kostbare 60talls Phillips E88CC SQ rør. Og det e ikkje dårlig det.planen va nemlig å slippe å bruke sånne dyre rør her. Vel å merke uten å tape lydkvalitet. Har nemlig en preamp som bruker samme type rør. Og den MÅ ha gode rør for å yte sitt beste.Uten at æ skal prate mæ helt bort fra tema så e nu konklusjonen at æ går over til å lytte via E30,det låter like bra,faktisk kanskje ørlite bedre også😀👍
    De rørene æ prater om her e ikkje ``rørete`` i lyden,de spiller stramt,presist,nøytralt og åpent. Måtte bare presisere det så ikkje noen skulle tru at E30 låter unøytralt og upresist..
    PS sånne rør koster vel det samme som E30
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Du kan få prøve D70 hvis du ønsker.bare kom å hent.har både med å uten MQA 🙂
    Hehe,tør ikkje prøve,får vel blod på tann,mye vil ha meir veit du😉
    Får evt bli senere en gang,i år har det vært mye styr på privaten mht gamla som holdt på å stryke med etter sykehusinfeksjon.
    Så derfor blir det litt nu og da med lytting. Men syns den va seriøst bra den lille E30
    Bang for the bucks kan man vel trygt si👍👍
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Jeg er i dialog med Topping og et annet firma angående dette denne uken, og jeg kommer snart med en nyhet angående en USB isolator som vil støtte alle formater.

    Det kryr av isolatorer som støtter 12Mbps, og disse koster nokså lite, men de støtter ikke formater over 24/96Khz. Jeg ønsker å tilby en 480Mbps isolator som vil støtte høyoppløselige filer, og jeg ønsker at prisen skal ligge et stykke under tusenlappen. De fleste isolatorer som finnes på markedet nå koster fort fra kr. 1500-5000 avhengig av merke, og jeg ser ikke helt hvorfor en slik isolator trenger å koste så mye med tanke på hvor rimelig det er å lage den.

    Hvorvidt en kostbar isolator har noe for seg eller ikke skal jeg være forsiktig å uttale meg om, men i forhold til Topping så blir dette litt feil i forhold til prissegmentet på deres produktserie. Hvis en f.eks. kjøper en E30 dac, så blir det litt feil å bruke et større beløp på en isolator.
    itillegg til E30 fikk jeg nettopp d10B i hus. Med blasert kjede hele veien(dac-forforsterker-effektforsterker) forsvant jordsløyfen og ikke noe behov for usb-isolator. E30 spiller nå med L30 fra laptop hvor det ikke er noe problem med jordsløyfe. Det kan nok godt hende at det finnes andre støyproblemer med pc hvor galvanisk skille er nødvendig.

    Ellers er jeg ekstremt imponert over E30/L30 og focal elear. Strøm i massevis. Bra med detaljer veldig dynamisk, strenger og stemmer høres naturlig ut. Det er fort gjort å tenke at dyrere må være bedre, men jeg Tviler på at en dyrere dac (om det er topping eller annet merke) kan tilføre noe bedre (med mindre en ønsker å farge lyden). Jeg har både hatt RME UCx og naim dac (med latterlig Nypris på over 30 store), og har aldri vært så fornøyd som med billigdacene E30 og D10B
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker kombo dx3pro/L30 både til mine hd600 og he-400i-2020 hodetelefoner. Mer en nok power til begge de to. Har ennå ikke skrudd volumet på L30 over klokken 12.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Høvdingen Har du fått noe mer info fra Topping angående U90?
    Topping er jo som vanlig kryptisk i deres info på Facebook.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    @Høvdingen Har du fått noe mer info fra Topping angående U90?
    Topping er jo som vanlig kryptisk i deres info på Facebook.
    Ja, jeg har fått all info, og det har kommet to nye produkter:

    HS01 - USB isolator som takler alle høyoppløselige formater (kr. 790)
    U90 - USB bridge som har innebygget USB isolator, egne klokker og mange digitale utganger (kr. 5.790)

    Info og forklaringer vil komme i nettbutikken i morgen.
     

    Vedlegg

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er U90 en ren to kanalers USB bridge eller har man muligheten for å "se" AES1 og AES2 som to separate stereo utganger?

    Det er lov å håpe på et produkt som gir muligheten for 2-veis aktiv deling, selv om man skulle gjerne sett at de laget en 2x 4-veis løsning snarest... :)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Er U90 en ren to kanalers USB bridge eller har man muligheten for å "se" AES1 og AES2 som to separate stereo utganger?

    Det er lov å håpe på et produkt som gir muligheten for 2-veis aktiv deling, selv om man skulle gjerne sett at de laget en 2x 4-veis løsning snarest... :)
    Når en bruker U90 så vil hver utgang levere et separat stereo signal, og en kan f.eks. koble til 4 ulike d/a konvertere samtidig. Ettersom det kun er 1 stk. USB inngang, så vil alle utgangene levere samme signal ut som kommer inn via USB (kun stereo).

    For eksempel --> AES 1 til dac 1, AES til dac 2, Optisk 1 til dac 3, optisk 2 til dac 4 osv.

    Det er 7 digitale utganger, så en kan faktisk koble til 7 ulike d/a konvertere som spiller samtidig. Dette vil gjøre det mulig å ha f.eks. 2-3 ulike dac'er som en kan koble til ulike innganger på din forsterker, og på den måten ha muligheten til å "switche" mellom de ulike dac'ene med inngangsvelgeren på f.eks. din forforsterker.

    Enkelte vil spørre om U90 er nødvendig/bedre enn kun å bruke en HS01-isolator, og svaret er JA ettersom U90 har lavere jitter verdier enn f.eks. D90se, og da har mest sannsynlig U90 lavere jitter verdier enn de fleste d/a konvertere på markedet. Tanken bak U90 er å maksimere ytelsen fra USB, og målinger viser at Topping har laget et solid produkt som kan brukes til en hvilken som helst d/a konverter som benytter USB.

    HS01 vil kun ha funksjon som galvanisk skille, og dette vil kun sørge for å løse jordloop/støyproblemer (og spenningsvern). U90 drar det et hakk lenger, men HS01 er et produkt som de aller fleste USB-brukere vil dra nytte av, og prisen ligger på et nivå som gjør det svært konkurransedyktig.
     
    Sist redigert:

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Er d lenge til Topping kommer med en skikkelig effekt forsterker?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De driver på med en tokanaler som havner i Hypex nCore 122MP og B&O Icepower125ASX2-leia effektmessig om jeg husker det jeg leste på ASR-forumet riktig. Når den er klar? Ja si det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn