Gjennomøfring av blindtest på signalkabel!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Canales skrev:
omf bør stille.

det er tullete hvis initiativtager ikke kan være med allikevel.
Jeg kan liksom ikke helt skjønne hvorfor det blir tullete....

Mvh
OMF

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
du skal liksom være primus motor for dette her.
skaffer kabler, hjelpe til med å rigge opp, påse at alle detaljer er riktige ifbm gjennomføringen, samle alle tråder.

slik det blir nå, så blir det nok en kompisgjeng som samles et sted for å høre på noe kabler.
jeg trodde jeg skulle komme til dekket bord denne gangen, og at du skulle line opp en seriøst test.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
På hvilket grunnlag velges kablene som skal testes mot hverandre?

Er ikke ankepunktet til de fleste "kabelskeptikerne" pris, slik at man burde f.eks. valgt de rimeligste variantene fra Clas Ohlson opp mot typiske dyre merker, gjerne en dyr variant som går over smertegrensen hva pris angår på de fleste? Om det ikke er ytelse vs. pris man ønsker å teste er det selvsagt bare å se bort ifra denne innskytelsen :)

Det høres ut som et spennende forsøk, dette. Håper det blir lærerikt for alle som er involvert i testen :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ytelse vs. pris?
nope.
vi skal finne ut om man kan høre forskjell på to kabler, that's it.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvis jeg sørger for at vi har en klarlagt testprosedyre og to kompetente kontrollører så ser jeg absolutt ikke noen grunn til at jeg måtte være tilstedet. Min person er relativt ubetydelig i forhold til det å en gang for alle bevise at det er forskjell på signalkabler som måler likt!

Når det gjelder kabler er det vel foreslått å bruke Oblivion balanserte signalkabler opp i mot sort mikrofonkabel til ca 60,- kr i musikkbutikk.

En av kravene i forberedelsene er at lytterne mener at dette er kabler de kan høre forksjell på!

Mvh
oMF

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hei!

jeg har ikke hørt sort mikrofonkabel til ca. 60.- kr i musikkbutikk, og aner ikke om denne låter likt eller ulikt oblivion!
skaffer du en slik kabel + et sett med oblivion og sender det til meg, slik at jeg kan sjekke om det er noen forskjell før jeg stiller til test?

om du ikke kan være tilstede, så får du finne en annen som kan steppe inn og tar seg av alt det praktiske!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En annen forutsetning er forsåvidt at det er en av de uttalte "kabelskeptikerne" som dukker opp. Så langt er det bare deg som jeg kan se OMF som er av dette kalibret til testen. Oblivion har Bård så det trenger vi ikke skaffe. Og en clas olson hyssing kan jeg ta med... :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvor bor 65finger...?

Mvh
OMF

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Burde ikke kablene vært målt, eller i det minste sjekket ut i forhold til spesifikasjoner?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kneip skrev:
Burde ikke kablene vært målt, eller i det minste sjekket ut i forhold til spesifikasjoner?
alt dette sørger omf for.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
kneip skrev:
Hvilke spesifikasjoner tenker du på ? Regner med at finger'n oblivion er det de skal være ifht spec...Og clas kabler er vel strengt tatt det det er..Kabler.. :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
HCS skrev:
kneip skrev:
Hvilke spesifikasjoner tenker du på ? Regner med at finger'n oblivion er det de skal være ifht spec...Og clas kabler er vel strengt tatt det det er..Kabler.. :)

dette svarer omf på.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har du gått i dvale omf ? Eller er denne lille " testen" avblåst? 8)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.444
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
venter fortsatt i spenning på resultatet :)
skjønner ikke helt at en slik test lar vente på seg når en ser hvor ofte dette blir debatert her på sentralen :-\
det er kanskje noen som er redde eller ikke liker resultatet ;)

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Det er Pear Cables Syndromet.
Alle har forsøkt blindtester, og når forskjeller i passive komponenter blir borte, er det blindtesting som metode som er feil.

Det er ganske rart. Signalkjeden er full av steg der det er dramatiske forskjeller, men disse påkaller minimal interesse.
Men der det er høyst tvilsomt om det er betydelige forskjeller, der finner vi komponenter med eventyrlige dekningsbidrag.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Nå må dere ikke trekke konklusjoner før panelet har gjennomført testen, da.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.444
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
kneip skrev:
Er ikke det like greit,tviler på at det noen gang blir en test ;)dette har jo vært oppe til diskusjon i årevis her på sentralen men ingen resultater å vise til.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Det er Pear Cables Syndromet.
Alle har forsøkt blindtester, og når forskjeller i passive komponenter blir borte, er det blindtesting som metode som er feil.

Det er ganske rart. Signalkjeden er full av steg der det er dramatiske forskjeller, men disse påkaller minimal interesse.
Men der det er høyst tvilsomt om det er betydelige forskjeller, der finner vi komponenter med eventyrlige dekningsbidrag.
For kabelskeptikerne er det kun blindtester som gjelder for å avdekke EVT forskjeller sies det. Og er det noen som gnåler om prosedyrer så er det jo nettopp disse uten at fremdriften blir noe større av dette..Uten at de vil stille opp på det selv, all den tid det ikke er noen forskjell... :). En slik sannhet kan være basert på egen erfaring, økonomiske anliggender, eller skepisis generellt. uansett blir det hele litt fastlåst. For de som hører forskjell på kabler er forskjellene gyldige for de selv og de oppsett de har hørt de i. Når disse forskjellene ikke finnes iflg andre og skeptikerne ikke ønsker å stille opp er det hele kanskje dødfødt med slike tester...

U

utgatt60135

Gjest
motoren skrev:
kneip skrev:
Er ikke det like greit,tviler på at det noen gang blir en test ;)dette har jo vært oppe til diskusjon i årevis her på sentralen men ingen resultater å vise til.
Å gjennomføre en blindtest er svært enkelt og trenger ikke ta mer en en halvtime. Noe alle kan gjøre når som helst. Bare å sette igang det. Å samle et stor lyttegjeng ser jeg mer på som forstyrrende da det ikke trengs å gjøre samlet. Hvis man da er helt ærlig.

V

vredensgnag

Gjest
Lyngen skrev:
motoren skrev:
kneip skrev:
Å gjennomføre en blindtest er svært enkelt og trenger ikke ta mer en en halvtime. Noe alle kan gjøre når som helst. Bare å sette igang det. Å samle et stor lyttegjeng ser jeg mer på som forstyrrende da det ikke trengs å gjøre samlet. Hvis man da er helt ærlig.
Det var dette jeg mente med Pear Cables Syndromet.

Etter at Adam Blake i Pear opprinnelig sa ja til bruk av deres strekk, er det høyst sannsynlig at han ønsket å gjennomføre en test i eget lytterom, mot Monster, "bare for moro skyld."
Og like sannsynlig at hans erfaring var en forløper til hva Lavigne senere opplevde. Så Blake trakk Pear Cables fra sammenligningen.
Det samme skjedde nok også da en noe arg "president" for Transparent inviterte medlemmer av Boston Audio Society til blindtest i Transparents lokaler, for så å trekke invitasjonen da de inviterte stod på døren. "Let's do a test-run, just for the fun of it." (Skjedde riktignok i 1995: http://www.vxm.com/21R.64.html)

"Oh, shit."

Derfor er det naturligvis metoden det er noe galt med, og ikke påstanden den søker å støtte.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HCS skrev:
Har du gått i dvale omf ? Eller er denne lille " testen" avblåst? 8)
Neida, er ikke i dvale...bare på reisefot.....

Også er jeg litt opptatt av at han som skal huse testen for lov til å bestemme når og hvor mange han hr lkyst til å få besøk av.....

9/10 oktober er foreslått - hva tenker du om dete 65Finger...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har vertskapet noen tanker om en dato...?

Mvh
OMF

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
På mail til HCShar jeg foreslått fra 6/11. hvis vi kan sette endato etter det så er det greit for meg. Før det er det jobbreiser, Nice (ferie og hornallianse treff samt en 50 årsdag som jeg skal delta i

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Da setter vi 6/11. Omf, finger'n og le som lyttere ? Jeg er med som nøytral observatør. Noen flere ? Har du prosedyre-oppsett klart omf ?

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Var det ikke slik at Lavigne brukte en Monster i sin test mot Transparent?
Var jo ingen "billigkabel" med sine +100 usd?

Vil tro at det er i orden at man i denne testen bruker Biltema sine mot en +10K kabel? :)
Siden det ikke er noen forskjell på dem altså? 8)

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Er det fremdelles aktuelt med kun to kabler altså Nordost Blue Angel og Black Knight? Hvis svaret er ja, da er jeg ikke interessert i testen siden Blue Angel er en "sandpapir" av en kabelen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ville synes det var veldig interessant å se denne testen gjennomført, og å få "bevist" hvorvidt det går an å høre forskjell på to (selvsagt godt terminerte og med tilstrekkelig tverrsnitt (som ikke er så voldsomt på linjenivå)) kabler i det hele tatt.

Sånn sett er jeg enig med de som foretrekker å bruke en styggdyr kabel og en nittikroners fra Clas.

Hadde det vært en idé å la panelet lytte så lenge de ville til kablene først, og vite hvilken de til enhver tid hørte, for så å bare la de som mente de hører forskjell ta blindtesten etterpå?

Tipper bare at hvis en slik test konkluderer med at det tyder på at man ikke kan høre forskjell på de to signalkablene i testen, vil det komme argumenter om at testen er ubrukelig. F.eks. fordi kablene ikke fikk tid til å "spilles inn". ...Men selvsagt kan man jo gjennomføre en test på hvorvidt man hører forskjell på en kabel før og etter "burn-in". ...Eller andre teorier som det kan være nyttig å få bekreftet eller avkreftet i forbindelesn med krangelen som vil oppstå i kjølvannet av testen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg ønsker vel i grunn at de som skal være i lyttepanelet selv skal få bestemme hvilken kabler det skal testes mellom - fordi de må føle seg trygge på at det er kabler med stor forskjell. Mitt forslag er Oblivion og standard sorte XLR kabler kjøpt i musikkbutikk. Disse kan jeg skaffe - og sende til 65 - de kan gjerne også ligge i pakken til testen starter slik at de på ingen måter er innspilt!

Det er en god ide at testerne lytter godt på de ulike kablene før testen starter...jo mer jo bedre!

Jeg kommer til å skrive en testprosedyre...har så vidt begynt, men har ikke mulighet til å delta på testen. Men dette er vel i Oslo området - så det skulle vel ikke være vanskelig å finne en frivillig til som testkontrollør. Og noen flere lyttere.....

Mvh
OMF

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
65finger skrev:
På mail til HCShar jeg foreslått fra 6/11. hvis vi kan sette endato etter det så er det greit for meg. Før det er det jobbreiser, Nice (ferie og hornallianse treff samt en 50 årsdag som jeg skal delta i
finger, den 06.11 er du på alliansetreff i Hugh End land (05-07.11 er datoer for treffet)...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
gut_man skrev:
65finger skrev:
finger, den 06.11 er du på alliansetreff i Hugh End land (05-07.11 er datoer for treffet)...
trodde søndag var 06.11. Da er det etter 07.11 som er aktuelt for mitt vedkommende

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg kan ikke den helgen, dessverre.
og utover november og desember har jeg ikke oversikt over pr. tid.

foreslo for lenge siden en helg i midten av oktober, men hørte ikke noe fra initiativtager omf.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.611
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Canalas.....dette er faktisk så enkelt som at testen ikke skal gjennomføres hos meg, og da ønsker jeg at verten skal få velge dato. Hvis du blar igjennom tråden en gang til så vil du se det......

Mvh
OMF

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
OMF skrev:
Canalas.....dette er faktisk så enkelt som at testen ikke skal gjennomføres hos meg, og da ønsker jeg at verten skal få velge dato. Hvis du blar igjennom tråden en gang til så vil du se det......

Mvh
OMF
etter 7 november er det greit for meg i skrivende stund.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ok, dere (først og fremst verten, kanskje?) får bare bestemme en dato, så skal jeg prøve å få vært med.

når det gjelder kabler: hva med individuelle tester, der hvor hver kanin kan velge sine egne kabler (som selvsagt skal måle likt)? det er ikke så mange kaniner som har meldt seg, så det burde la seg gjøre å kjøre individuelt. fordelen er da at folk kjenner kablene fra før av. dessuten stiller folk med egne kabler, da slipper vi logistikken med anskaffelse av kabler.

det som trenges, er noen som kan måle de ulike kablene og stadfeste at de måler likt, før kaninene skal til pers.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Canales skrev:
ok, dere (først og fremst verten, kanskje?) får bare bestemme en dato, så skal jeg prøve å få vært med.

når det gjelder kabler: hva med individuelle tester, der hvor hver kanin kan velge sine egne kabler (som selvsagt skal måle likt)? det er ikke så mange kaniner som har meldt seg, så det burde la seg gjøre å kjøre individuelt. fordelen er da at folk kjenner kablene fra før av. dessuten stiller folk med egne kabler, da slipper vi logistikken med anskaffelse av kabler.

det som trenges, er noen som kan måle de ulike kablene og stadfeste at de måler likt, før kaninene skal til pers.
Verten setter en dato. OMF lager prosedyre.

Det har vært sagt at en enkel Clas kabel testes imot en av vertens egne kabler, dvs Oblivion. Formålet med testen er å se om det er mulig å høre forskjell. Å måtte måle kablene ser jeg som lite relevant og tidkrevende. Det er nok fuzz med denne testen om den ikke skal gjøres unødvendig komplisert med målinger av kablene i forkant.. Oblivion kan sine ting og lager gode kabler, hva Clas gjør vet jeg ikke, men poenget er som sagt å kun høre om det lar seg gjøres å høre en forskjell.

Siden OMF ikke kan være med hadde det vært glimrende om en annen kabelskeptiker melder sin entr'e. Uten at jeg har for store forhåpninger isåmåte. Men en overraskelse er fint det... Hører dere, vreden, nb, valentino, parelius med flere :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
13 november det herrens år 2010. Det blir Claes og Oblivion i XLR som gjelder

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det blir kjørt balansert, ikke sant, så slipper (?) man problemene med god skjerm/dårlig skjerm/ikke skjerm? Selv totte kan høre forskjell på skjermet og uskjermet signalkabel, særlig når man legger en uskjermet nettkabel til en strømsugende forsterker ved siden av. Man trenger ikke spille en gang, faktisk.

hilsen lille gulløre

Edit: Så har 65finger svart allerede før jeg fikk spurt ferdig. Utmerket, utmerket.

Topp Bunn