Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    …men, er alt et fremskritt?

    Nå har Apple laget gitar, ville jeg tenkt, om jeg ikke visste - ikke minst visuelt med tanke på «ladetrauet».
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mot bedre vitende skal jeg dele en bitteliten snutt fra nå nettopp - jeg har omsider fått somlet meg til å sette 250-kr pedalene mine på brettet. Llitt moro hvor akseptable effekter det er å få til veldig lite penger. Hadde kanskje ikke rasket med meg dette på spillejobb, men til forsiktig hjemmebruk er det mer enn innafor.

    Her er phaser, dumble drive og delay i bruk.

     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Plexion er billigvarianten av Marshall på box, her med litt delay.

    Ikke noe jeg har erfaring med, og jeg sliter med å spille noe er relevant for lyden, men en bitteliten smak. Gain på kl 11, pluss delay.

    Strat med pickuper med lite output hvilket sikkert ikke er ideell match.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nux tape core har jeg nevnt før i tråden, liker den. Skal gi litt samme lyd som de gamle tape ekkoene med tre hoder, med ujevne mellomrom mellom repeatsene.

    Syns den låter ganske riktig til sitt bruk Koster ikke mange hundrelappene. 😊

     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva bruker folket av strenger i den fuktige varmen? Jeg bruker vanligvis en eller annen variant av phosphor bronze, men merker at strengene dør uvanlig fort nå som det er så varmt og fuktig. Satt på et sett Martin Retros ved siste strengebytte, de virker til å vare en hel del lengre faktisk. I alle fall for meg, det er nok litt individuelt akkurat det. Låter som forsiktig brukte strenger med en gang, fint for dem som har snev av diskantallergi. Strengegnikk er det imidlertid veldig mye av, selv om det nok roet seg etter noen timers spilling.

    Jeg bruker Light settet som er 12-54 og syns de har en litt soft følelse uten at basstrengene blir floppy. Strengene tåler tilsynelatende drop tunings godt - jeg stemmer ned og opp igjen uten at strengene gir opp. Det er en øvelse som ofte sliter på, er min erfaring.

    Andre tips som er verdt å sjekke ut? Har noen erfaring med Optima Gold strings? Brukte dem en del på bass for 35 år siden eller så, mener å huske at de hadde lang levetid.

    For mange er sikkert Elixir eller andre coatede strenger en super løsning, men jeg fikser ikke den glatte overflaten de strengene har. :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker Thomastic Jazz Swing flatwound JS112. Det jeg merker nå i varmen, er at de strammer seg. Jeg må slakke på dem for å få de stemmt. Bruker elektronisk stemmer på headstock'en. Kjøpt på Claes Olsson :) Fungerer veldig bra!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Thomastik har gode produkter, JS112 har jeg aldri prøvd.

    Savner du noengang litt ekstra i toppen når du bruker flatwounds, eller er det OK? Har fortsatt et par basser satt opp med flats og er veldig fornøyd, men innbiller meg at jeg ville savnet noe på kassegitar. Kanskje det må testes litt. :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Thomastik har gode produkter, JS112 har jeg aldri prøvd.

    Savner du noengang litt ekstra i toppen når du bruker flatwounds, eller er det OK? Har fortsatt et par basser satt opp med flats og er veldig fornøyd, men innbiller meg at jeg ville savnet noe på kassegitar. Kanskje det må testes litt. :)
    Høy E og B er ikke spunne, men det er G-D-A-E. Merker ikke noe mangel i toppen. Thomastik er kostbare, men de varer nesten for lenge før man merker noe. Med helt nytt sett så lyder de veldig bra, og merker forskjellen. Var ei kvinnelig jazzgitarist som mente at flatwound var best egnet til rytme/jazzswing og roundwound var bedre til bebop. Er ikke enig til det, for de fleste jazzgitarister foretrekker slipa(roundwound) strenger. Mindre knisselyd. Men til blues/rock så vil de ha mere sustain. Jeg bruker George L's Bright Nickelwound til telecasteren. De lager utstyr for steelgitarer også. Kjøpte en pakke av produsent. Samme med akustiske gitarer. Så forsjellen på innfestinga av forankringskula.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også Thomastic på de «normale» gitarene. De har en del interessante varianter, som flatwound nylon og tapewound steel.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har Thomastik flats på P-bassen, supre strenger. (y) Hadde et sett på kassegitaren også - husker ikke nøyaktig hva de het, men det var en litt spesiell blanding av flate og spunne strenger. De var veldig fine på mange måter, men var litt for lette til å få skikkelig sving på treverket. Holdbarheten var upåklagelig.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Apropos nylon, ny gitar i går. La Mancha Perla Ambar SM-N. Heltre lokk og resten laminert. Virker helt fin lydmessig, men det må files litt for det lugger i bånd langs mesteparten av halsen.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Var ei kvinnelig jazzgitarist som mente at flatwound var best egnet til rytme/jazzswing og roundwound var bedre til bebop
    Høres ut som det kunne være Carol Kaye, hun har klare meninger om så mangt. :)

    Det der er et musikalsk område jeg ikke er i nærheten av å mestre så skal ikke ha bastante meninger.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Høres ut som det kunne være Carol Kaye, hun har klare meninger om så mangt. :)

    Det der er et musikalsk område jeg ikke er i nærheten av å mestre så skal ikke ha bastante meninger.
    Hun er på Youtube og skal være fra Østerike! Hun heter Sandra Sherman!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På Strat´ne bruker jeg "ordinære" Fender Nickel Plated Bullets, men vurderer kjøpe et par sett med Piccato, for å prøve de.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Har nå testet og gått over til de nye D'Addario XS coated strenger både på mine elektriske gitarer og XS Phosphor Bronse på akustiske gitarer. Har aldri før brukt coated (Elixir) strenger men synes XS strengene føltes bra og låt meget bra og skal vare 5 ganger lengre..
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Siste tilskudd er forsterker for akustisk gitar, i går ankom en Udo Roesner Da Capo 75:

    https://www.udo-amps.com/products/amps/da-capo-75/

    Roesner er en av grunnleggerne av AER, men har nå tydeligvis flagget ut og startet opp selv. En veldig smart liten sak dette, og førsteinntrykket er at den låter flott. Kommer til å bruke den på kontrabass også, først og fremst som pre-amp da man nok skal være litt forsiktig med volumet med bass.

    Yamaha nylonstrengeren låter veldig fint gjennom denne, atmosfeel systemet kan anbefales. (y)

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Og som om ikke det var nok - kjøpte nylig en brukt kompressor pedal på finn, en eldre Keeley 2-knob pedal. Funker jo så fint som bare det!
    Ikke var det noe å utsette på prisen heller.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har nå testet og gått over til de nye D'Addario XS coated strenger både på mine elektriske gitarer og XS Phosphor Bronse på akustiske gitarer. Har aldri før brukt coated (Elixir) strenger men synes XS strengene føltes bra og låt meget bra og skal vare 5 ganger lengre..
    Ser mange skryter av de strengene. Har såvidt prøvd coatede d'addario og elixir, og har ikke hatt noe å utsette på hvordan det låter. Sliter imidlertid med den glatte følelsen, den klarer jeg ikke helt å venne meg til.

    Santa Cruz er eneste sett med coating jeg virkelig har likt, virkelig bra saker. Jeg har low tension settet og det ble litt puslete, fikk ikke helt sving på min kjære Martin.

    Straight Up Strings har vist seg mye bedre. Fremdeles low tension, men får mer liv i kassa. Jeg har vært i mailkontakt med dem for en tid tilbake, og de bekreftet at det er en micro-coating som går på før tvinning av strengene. Ikke vet jeg, for min del funker det i alle fall. SUS er det som foreløpig varer lengst hos meg. For min del er det nok drop tunings som sliter mest på, er stadig i både drop D og drop G og det tar på. Et par-tre uker er maks på denne tiden av året, men det er innafor det.

    Det er på akustisk, Gretschen strenger jeg om nylig for første gang, har hatt den i et år nå. Mindre spilletid på de elektriske, og sjelden eller aldri drop tuning. :)

    Redigert inn lenke: https://straightupstrings.com/pages/straight-up-strings-for-guitars
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt omstendelig og lang, men syns denne her var artig. Relevant for hifi-folket også, det handler om blindtesting og bekreftelsesbias. Lite som tilsier at jeg skal oppgradere 300-kroners pedalene mine. :)

     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg oppdaget at det finnes en gitartråd her, på samme dag som siste byggeprosjekt er ferdig, så må jeg jo bare poste litt.
    En Olympic white Strat bygget etter tidlig 60-talls specs og en lett relic. Or kropp, kvartsaget lønnehals og krem hardware tvers igjennom. Jescar Evo gold jumbo bånd og Montys/SD pickups. Planen var en litt feit D profil hals, men etter grov miss (og flising) med fresen, ble det en ganske vanlig 60’ profil 🥺
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Kan ikke skje mye galt ved å bytte ut noen folk der i gården tror jeg. Mistet den siste lille trua når de (Fender CS) kvittet seg med Mike Eldred og John Cruz (selv om sistnevnte tilsynelatende var et lavpannet r**høl på visse plan, med noe av sin SoMe posting).
    Da er det greit å selv kunne snekre sammen sin egen Stratocaster..:) Ser skikkelig flott ut den.
    Jeg har hatt en 6-7 gitarer fra Fender USA, også CS, siden jeg kjøpte min første i nye Fender Stratocaster 1978. Har egentlig vært fornøyd med kvaliteten på nesten alle av disse gitarene . Har nå kun en Fender igjen, en lett modifisert Eric Johnsen signatur modell fra 2008. Etter (alt for ) mange år med nesten bare gitarer med 25,5" hals er det nå en utrolig flott 2014 mod. Gibson Les Paul CS 1958, som du kjenner godt, som får mye spilletid..;)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Da er det greit å selv kunne snekre sammen sin egen Stratocaster..:) Ser skikkelig flott ut den.
    Jeg har hatt en 6-7 gitarer fra Fender USA, også CS, siden jeg kjøpte min første i nye Fender Stratocaster 1978. Har egentlig vært fornøyd med kvaliteten på nesten alle av disse gitarene . Har nå kun en Fender igjen, en lett modifisert Eric Johnsen signatur modell fra 2008. Etter (alt for ) mange år med nesten bare gitarer med 25,5" hals er det nå en utrolig flott 2014 mod. Gibson Les Paul CS 1958, som du kjenner godt, som får mye spilletid..;)
    Jeg er glad du tar godt vare på den - det har den (og du) fortjent :)
    Og joda, det er stas å spille på egne byggverk, men jeg har en 2010 modell '65 Strat fra CS, som blir med meg i graven. Jeg bygger nok i beste fall kun opp til sokkelesten på en Gibson eller Fender CS på sitt beste, men til gjengjeld helt på nivå med en standard fabrikkmodell (og kvalitetskontrollen når man bygger til seg selv er nok vesentlig bedre :sneaky: enn de store produsentenes).
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Et todelt spørsmål til gitarfolket her inne - er det noen av dere som eier eller har vært borti Republic guitars? Er på jakt etter en resonator og Republic er for øyeblikket det mest aktuelle alternativet.

    Videre, noen andre tips om hva som er verdt å sjekke ut? En kompis av meg har en National tri-cone, og den er vel på et vis standarden. Helt uaktuelt prisnivå for min del, men skulle jo gjerne kommet så nær som mulig til lavest mulig pris. :)

    Epiphone eller Gretsch kan også være aktuelt, men da nærmer man seg Republic i pris allerede og da lener jeg mot sistnevnte.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg hadde en Style-O for en del år siden. Tror firmaet het Sangwha. Helt OK. Jeg er ikke spesialist på resonatorgitarer, så vet ikke helt hvordan referanselyden er. Spilte litt slide på den, men gikk lei. Ganske snevert bruksområde, synes jeg. Fint som ekstrainstrument i miksen, da. Sånn som Knopfler har gjort i alle år.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, det er et poeng, litt smalt er det. Men har sett folk bruke disse som en vanlig gitar, i mitt tilfelle blir det fingerspill, og det funker jo knall det. Bare annerledes lyd, noe som forhåpentligvis virker inspirerende. :)

    Men for all del, av alle ting jeg har litt lyst på kommer en resonator temmelig langt ned på lista, i alle fall på lista over ting jeg syns jeg trenger.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Brukte min en del som vanlig gitar, både med plekter og fingerspill. Det låt finest stemt i åpen D, synes jeg.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det tror jeg på, åpen D kan være flott. Åpen G også for den del.

    Får jo helt gåsehud av den nevnte National tri-cone, den ser jo helt vilt flott ut. Og med åpen G tuning (om jeg husker rett?) og capo så MÅ en jo bare lire av seg litt Romeo & Juliet...gåsehuden kommer, selv om traktøren skulle øvd litt mer. :)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    På min Telecaster i -1969, brukte jeg en A -streng til E-streng og så videre nedover og en tynn banjo-streng som tynn E-streng. Likte det godt før i tida og flere gjorde slik, men jeg husker nesten ikke hvorfor. Er det noen som gjør slik nå til dags.? Neppe.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Husker ikke nøyaktig hva vi hadde tilgang til, men utvalget er jo et helt annet nå enn det var før, etter nettbutikkenes inntreden får man jo tak på det aller meste.

    Dette settet blir vel omtrent i samme gata:


    Husker jeg måtte spesialbestille basstrenger i sin tid da de solgte for få sett til å ville ha dem på lager, de nøyde seg med de mest ettertraktede tykkelsene. 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rett etter ferien fikk jeg kjøpt et element jeg i lengre tid har hatt lyst til å teste, og i går fikk jeg rota meg til å montere det.
    IMG_2991.JPG
    Gold elementet, som jeg har brukt i lengre tid, har sine utpregede kvaliteter - og tilhørende "svakheter". Cream elementet skal ha en karakteristikk nærmere V30, som jeg etterhvert skal sammenlikne det mot. Har 2 tilnærmet like kabinett, så en grei A/B-sammenlikning bør være enkel å gjennomføre.

    Første test av Cream var ihvertfall positiv.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Ny effektpedal er anskaffet: Supro 1310 Tremolo. Jeg har lagd en liten video med lydsampler:
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Rett etter ferien fikk jeg kjøpt et element jeg i lengre tid har hatt lyst til å teste, og i går fikk jeg rota meg til å montere det.
    Vis vedlegget 848783
    Gold elementet, som jeg har brukt i lengre tid, har sine utpregede kvaliteter - og tilhørende "svakheter". Cream elementet skal ha en karakteristikk nærmere V30, som jeg etterhvert skal sammenlikne det mot. Har 2 tilnærmet like kabinett, så en grei A/B-sammenlikning bør være enkel å gjennomføre.

    Første test av Cream var ihvertfall positiv.
    Har du fått kjørt en A/B test, og hvordan låter Alnico Cream vs. Alnico Gold. Jeg har selv en Alnico Gold 12" i et lignede kabinett. Hvilken forsterker bruker du på disse? Jeg har brukt både Mesa Boogie Lone star special og Marshall Silver Jubile på min Gold. Har også vurdert å teste Cream.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, har ikke AB-testet de mot hverandre. Skal først teste Cream mot V30 som står i det andre kabinettet.
    Førsteinntrykket av Cream etter at jeg monterte det i kabinettet der jeg hadde Gold er at det ikke er like "skarpt" som Gold (som kanskje har litt mye diskantfokus) - mao - Cream oppleves som litt mer avslepent i topp og mer fremtreden mellomtone (oppleves litt mørkere), og det virker å sprekke opp litt mer/tidligere.
    Men - ta det med en liten klype "salt" - all den tid det er fra "husken".

    Bruker 2 forskjellige Engl amp´s - Ironball og Fireball 25. Vekselbruker de to, da de er ganske ulike i karakteristikk og rørbestykning, men førstnevnte i denne sammenhengen.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    Litt pleie og omsorg og nye strenger så er den god som ny, eller er det noe feil på den? Hva er det for slags forresten?
    Må finne meg et 9 volts batteri så jeg får testet pre-amp. Koblet den til en gammel Marshall B65 via "passiv" inngang. Og bra lyd fra den ene strengen som er ok :)
    Og ja forresten, det er en Peavey Dyna-Bass fra 1987....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn