Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    9.760
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er bass også en gitar i denne sammenhelgen?
    Isåfall, jeg må bare få lovprise denne igjen:
    Vis vedlegget 792530
    Livet er ikke verdt å leve uten!
    De som ikke har prøvd en, du har en revulosjon i vente!
    Lurt på de der mange ganger, men aldri prøvd. Antar man fort får stjerne i margen fra både lydmann og bandkollegaer med en sånn. :D
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Lurt på de der mange ganger, men aldri prøvd. Antar man fort får stjerne i margen fra både lydmann og bandkollegaer med en sånn. :D
    Jeg driter i de! :)
    Men ja, det er lettere å spille lavere med denne og man får så mye respons fra sin egen spilling.
    Glemte å slå den på, på forrge øving og lurte på hva i helvete som var galt med utstyret. Det var en velsignelse å slå den på :)
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.000
    Antall liker
    4.772
    Torget vurderinger
    1
    Postet bilde i en gitargruppe på facebook, og der ble den gjenkjent
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er en Godin A6 Ultra.
    Har i lengre til ønsket en semi-aqoustic thinline, og valget falt tilslutt ned på den. Ble litt "presset" på beslutning, da jeg ville ha en sort - og den fargen har Godin nå sluttet å produsere. Slo da til på en av de siste som var enkelt tilgjengelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, vurderte den, men fant ut at PU/Voicing på A6 (Piezo/Humbucker) var mer i ønsket retning enn på DD-modellen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    9.760
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er stor fan av Doyle Dykes, har sånn glede av å høre han spille. Var fristet til å kjøpe den der, men det gir overhodet ingen mening i mitt tilfelle dessverre. For en som har konvertert til sofakriger er det nok tilstrekkelig med det jeg har. 😊

    Hadde en Godin fretless for en del år siden, veldig hyggelig bass. 👍🏻
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvom dette ikke skal være en tråd om gitarister (men gitarer og utstyr) så kan jeg ikke unnlate å legge inn en liten snutt om en annen gitarist som heller ikke er så kjent på denne siden av dammen (men velkjent i USA) - der også en produsent (Kiesel) har laget en Hiland signatur gitar.

    Johnny Hiland:
     

    Jan A

    Medlem
    Ble medlem
    09.08.2018
    Innlegg
    18
    Antall liker
    22
    Sted
    Bergen
    Hva slags vibbsystem er det (som jo er stort fy på Les Paul! hehe)? Minner om Steinbergers TransTrem.
    Fy? Hvor har du det fra? Like fy som å spille dårlig musikk på et godt anlegg :)
    Det er en Shift 2001 by Answer. Made in Japan, bokstavlig talt bygd som en tanks.
    Den kan minne litt om transtrem ja, om det ryker en streng så holder de andre stemmingen og det er jo digg.
    Montert i de eksisterende hullene for stop tail, ingen utfresing eller skruehull i kroppen. Jeg modifiserte gitaren til det du ser på bildet i 1989-ish.

    Washburn kjøpte hele greiene en gang tidlig 2000 og omdøpte den til Wonderbar. Denne tremmen får mye pepper rundt på nettet, stort sett relatert til brukerfeil.
    Det er ikke helt rett frem å sette den opp. Mange ukyndige som kjøpte og monterte selv på gitaren sin og forventet godsaker uten tweaks.
    Med rett oppsett så er den konge. Hos meg holder stemmingen helt latterlig godt og bidrar til masse deilig sustain, rake motsetningen til mye du kan lese i diverse forum rundt på nettet :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fy, hvor har du det fra? Like fy som å spille dårlig musikk på et godt anlegg :)
    Det er en Shift 2001 by Answer. Made in Japan, bokstavlig talt bygd som en tanks.
    Den kan minne litt om transtrem ja, om det ryker en streng så holder de andre stemmingen og det er jo digg.
    Montert i de eksisterende hullene for stop tail, ingen utfresing eller skruehull i kroppen. Jeg modifiserte gitaren til det du ser på bildet i 1989-ish.

    Washburn kjøpte hele greiene en gang tidlig 2000 og omdøpte den til Wonderbar. Denne tremmen får mye pepper rundt på nettet, stort sett relatert til brukerfeil.
    Det er ikke helt rett frem å sette den opp. Mange ukyndige som kjøpte og monterte selv på gitaren sin og forventet godsaker uten tweaks.
    Med rett oppsett så er den konge. Hos meg holder stemmingen helt latterlig godt og bidrar til masse deilig sustain, rake motsetningen til mye du kan lese i diverse forum rundt på nettet :)
    Kult. Aldri sett eller hørt om før.
     

    Jan A

    Medlem
    Ble medlem
    09.08.2018
    Innlegg
    18
    Antall liker
    22
    Sted
    Bergen
    Tanglewood 335 prototype.

    For noen år siden lå denne leenge for salg på finn, til svært hyggelig pris.
    Etter litt research slo jeg til og fikk en gledelig overraskelse, nydelig håndbygget 335.
    Jeg satt i en DiMarzio Crunch Lab i bridge for å teste, men blir nok en PAF-type tenker jeg.


    IMG_8367.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Noen her som har erfaring med gitarkasser? Jeg har en Ibanez RG170 som min datter skal frakte til og fra skolen regelmessig, og, needless to say, jeg vil gjerne at den overlever. Tenker meg ut en tur på gitarkasse/bag-shopping i ettermiddag, med mindre noen har en til overs jeg burde slå til på (bør være i Østfold i såfall).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noen her som har erfaring med gitarkasser? Jeg har en Ibanez RG170 som min datter skal frakte til og fra skolen regelmessig, og, needless to say, jeg vil gjerne at den overlever. Tenker meg ut en tur på gitarkasse/bag-shopping i ettermiddag, med mindre noen har en til overs jeg burde slå til på (bør være i Østfold i såfall).
    Jeg har alltid brukt gitarkasse til el-gitar, men det er upraktisk hvis du har mye annet å drasse på. Kjøpte meg en slik gigbag i fjor:


    Veldig fornøyd. Masse plass til kabler og annet tilbehør. Solid utførelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Enig i at en gigbag, som har bæreseler er det som er mest egnet til den type transport. Ikke like beskyttet som i en hardcase, men dog...
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Ei lita stund siden nå, men før jul kjøpte jeg kabinett med en 12" Celstion Greenback og en liten 5W forsterker. HoTone Mojo Diamond. Tanken var å ha ett godt kabinett med en god høytaler og hvor jeg etterhvert kan leke meg med forskjellige forsterkere. Kjøpte også hjul for å skru på kabinettet. Det veier omtrent 16Kg så det er litt praktisk å bare kunne rulle det bort i ett hjørne når det ikke er i bruk.Hadde vel ikke all verdens tro på forsterkervalget. Det var omtrent den billigste jeg fant på Thoman, men har overraska meg positivt. Er nærmest perfekt for mitt hjemmebruk.
     

    Vedlegg

    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ei lita stund siden nå, men før jul kjøpte jeg kabinett med en 12" Celstion Greenback og en liten 5W forsterker. HoTone Mojo Diamond. Tanken var å ha ett godt kabinett med en god høytaler og hvor jeg etterhvert kan leke meg med forskjellige forsterkere. Kjøpte også hjul for å skru på kabinettet. Det veier omtrent 16Kg så det er litt praktisk å bare kunne rulle det bort i ett hjørne når det ikke er i bruk.Hadde vel ikke all verdens tro på forsterkervalget. Det var omtrent den billigste jeg fant på Thoman, men har overraska meg positivt. Er nærmest perfekt for mitt hjemmebruk.
    Jeg testet en Joyo BlueJay i går. Ble veldig positivt overrasket. Den kan funke fint som hjemmeforsterker.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, Joyo BlueJay var ett alternativ, men den er på vanvittige 20W :)
    Marshall har vel en topp på bare 1 watt også, hvis jeg husker rett. Jeg har comboutgaven og er temmelig fornøyd. Men har lurt på hvordan den ville låte med en 12» istedenfor 8» som sitter i.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, Joyo BlueJay var ett alternativ, men den er på vanvittige 20W :)
    Det som er fint med BlueJay-en, er at den låter fint på lavt volum. Frister å kjøpe en sånn til hjemmebruk. Har en 15 watts rørforsterker. Gain på 5 og Mastervolum på 0,000001 blir det ikke så kjempeinspirerende lyd av.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men har lurt på hvordan den ville låte med en 12» istedenfor 8» som sitter i.
    Natt og dag - egentlig.

    Har bl.a en Blackstar HT1-RH MkII son jeg kjører mot 1x12 Vintage 30, og det er myyyye lyd man får ut av 1w med et element på ca 100db følsomhet.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Det som er fint med BlueJay-en, er at den låter fint på lavt volum. Frister å kjøpe en sånn til hjemmebruk. Har en 15 watts rørforsterker. Gain på 5 og Mastervolum på 0,000001 blir det ikke så kjempeinspirerende lyd av.
    Hvis behovet i hovedsak er reine toner er vel ikke headroom å forakte. Tenkte muligens litt feil der, med å velge en på bare 5W. Rør kan gi en fantastisk respons, spesielt når man er området mellom reine toner og "break up", men med 15W rør blir det ganske høyt volum for å få det beste ut av forsterkeren.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Natt og dag - egentlig.

    Har bl.a en Blackstar HT1-RH MkII son jeg kjører mot 1x12 Vintage 30, og det er myyyye lyd man får ut av 1w med et element på ca 100db følsomhet.
    Enig med du. Hadde i gamle dager en Marshall Combo med 2X12" Greenback. Mitt valg med å velge kabinett med 1x12" var å oppleve noe av det samme, men med mindre vekt å flytte rundt på. Palmer kabinettet er åpen bak, på samme måte som min gamle Marshall. Noen tanker på fordel/ulemper med åpne/lukkede kabinetter?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Natt og dag - egentlig.

    Har bl.a en Blackstar HT1-RH MkII son jeg kjører mot 1x12 Vintage 30, og det er myyyye lyd man får ut av 1w med et element på ca 100db følsomhet.
    Ja, kan tenke meg en 12» hadde blitt bra, og hvis jeg hadde toppen ville jeg gått for noe sånt. På den annen side er det greit med godlyd fra den 8» også, i en veldig hendig innpakning. Duger til eventuelt jeg får meg Mesa en gang i framtiden.🙂
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    9.760
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Husker dere de bittesmå, batteridrevne sigarettampene som var litt i vinden for 25 år siden eller så? Per Olsen på Imerslund plugget en pakke Camel inn i et Marshall 4x12 kabinett en gang jeg var der, og det spilte sjokkerende høyt. Bra låt det ikke, men høyt var det definitivt. 🙂
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Selvom dette ikke skal være en tråd om gitarister (men gitarer og utstyr) så kan jeg ikke unnlate å legge inn en liten snutt om en annen gitarist som heller ikke er så kjent på denne siden av dammen (men velkjent i USA) - der også en produsent (Kiesel) har laget en Hiland signatur gitar.

    Johnny Hiland:
    Kjenner godt til denne gitaristen. Han er også bind. men ikke noe hinder for det. Er med på Arlen Roth's på ''Telemaster'' CD'n og mange andre kjente gitarister.
    Kiesel er det gamle navnet for Carvin. Konsernet gikk tilbake til dette navnet. Johnny Hiland spiller Funky Mama sammen med Arlen Roth. En tribute til Danny Gatton. Forbilde og venn til Danny disse to karene. Det var også Joe Bonamassa. Kan ikke annet en anbefale å se youtube videon hvor han som ung gutt fikke prøve den blodtrimma Telecastern til Danny Gatton. Ellers så kan jeg si at jeg fikk signert Hot Licks videon til Danny Gatton :)
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    9.760
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Selvom dette ikke skal være en tråd om gitarister (men gitarer og utstyr) så kan jeg ikke unnlate å legge inn en liten snutt om en annen gitarist som heller ikke er så kjent på denne siden av dammen (men velkjent i USA) - der også en produsent (Kiesel) har laget en Hiland signatur gitar.

    Johnny Hiland:
    Jeg hørte om Johnny Hiland første gang da han fremdeles var tenåring. Jeg var semi-aktiv på det gamle Fenderforumet FDP og Johnny mor holdt på der under nicket Johnny’s mama om jeg ikke husker helt feil. Mener å ha sett at hun døde for ganske mange år siden nå, men hun var flink til å promotere jr i starten.

    Har fulgt med på ham siden, virkelig en fantastisk gitarist. 👍🏻
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gain på 5 og Mastervolum på 0,000001 blir det ikke så kjempeinspirerende lyd av.
    Hmm… får tunet til grei go’lyd på begge mine Engl (hhv 20 og 25w) uten å bruke powersoak - og moderat volum, hvilket vi si «passe» høyt på et ca 8kvm rom.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hmm… får tunet til grei go’lyd på begge mine Engl uten å bruke powersoak - og moderat volum, hvilket vi si «passe» høyt på et ca 8kvm rom.
    Overdrev litt, da, men «moderat lyd» på gitarforsterker i leilighet blir for høyt rett og slett. I hvert fall hos oss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn