Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Overdrev litt, da, men «moderat lyd» på gitarforsterker i leilighet blir for høyt rett og slett. I hvert fall hos oss.
    Ser den. Har eget rom i 2etg, men allikevel er det ikke helt populært for hun som samtidig befinner seg i stua i etasjen under. Det blir derfor å «dra på» litt når hun ikke er hjemme ;)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Til glede (kremt) for nye lesere..
    For oss med langt framskreden allergi mot HELT ren lyd: Z Vex Nano Head - fryktinngytende buksevannfremkallende 0,5 watt.

    DSC00727.JPG

    Head er egentlig grovt misvisende. Den har er diktafonhøyttaler innebygd og er dermed en combo.
    Min går inn i et 1x12 KinaVox kabinett av billigste slag.
    Aldeles strøkent :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For oss med langt framskreden allergi mot HELT ren lyd: Z Vex Nano Head - fryktinngytende buksevannfremkallende 0,5 watt.
    Ja, måtte sjekke noen demo-videoer av den der. Og den virker (som du skriver) å være relativt fri for clean toner.

    Men - den er jo ganske dyr, sett i forhold til alle dens begrensinger.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen av dere som har erfaring med Yamaha NTX3NT? Jeg savner en skikkelig nylonstrenger, og dette er et alternativ. Rett prisklasse først og fremst, og ser ut til å ha OK onboard electronics med både piezo og mic. Heltre i både lokk og kasse.

    Jeg hadde en Cordoba GK Pro Negra. Nydelig gitar, men traff meg liksom aldri helt så den ble for det meste liggende i kofferten. Lurer litt på denne Yamahaen til halve prisen, kanskje det kunne være noe. Muligens litt smal med sine 48mm, men kanskje det er det perfekte kompromiss. :)

     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Noen av dere som har erfaring med Yamaha NTX3NT? Jeg savner en skikkelig nylonstrenger, og dette er et alternativ. Rett prisklasse først og fremst, og ser ut til å ha OK onboard electronics med både piezo og mic. Heltre i både lokk og kasse.

    Jeg hadde en Cordoba GK Pro Negra. Nydelig gitar, men traff meg liksom aldri helt så den ble for det meste liggende i kofferten. Lurer litt på denne Yamahaen til halve prisen, kanskje det kunne være noe. Muligens litt smal med sine 48mm, men kanskje det er det perfekte kompromiss. :)
    Har ingen erfaring med denne gitaren, men generelt lager jo Yamaha anstendige instrumenter. I hvertfall når du kommer over de aller billigste. Om halsen er for smal er det vel bare du som kan svare på. Jeg ville vært litt skeptisk til en så smal hals, særlig på en klassisk, men det er jo bare å teste. Om den ikke passer er det vel bare å returnere den. Mulig du da må betale frakten selv? Hvorfor ønsker du innebygget pick-up system? Min erfaring er at akustiske instrumenter klinger bedre uten innebyggede fremmedelementer. Om det bare er "kjekt å ha" uten egentlig å ha et behov, er det muligens like greit å kjøpe en uten mic. Mer penger i gitar og null på elektronikk.

    mvh
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er jeg helt enig i, og jeg må ikke ha elektronikk. Men dersom jeg skal ha det vil jeg gjerne ha noe mer enn kun piezo.

    Jeg er ute etter en såkalt crossover-modell, og ikke en ren klassisk. Dette fordi majoriteten av spilletiden er på akustisk stålstrenger, og jeg vil ha en nylonstrenger kun som supplement. Klassiske modeller har som regel bredere hals enn jeg liker. Samtidig har f.eks. Fürch et par nylonmodeller med hals som på en stålstrenger, og det tror jeg heller ikke funker. Det må jo bli trangt.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    FilterTrons er gode på alt bortsett fra brutalt outputnivå og strat-quack, og det trenger man da ikke? :D
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    BroadTron er en tweaka Filter med Gibson-størrelse på fotavtrykket, mener jeg å huske. FilterTrons er fysisk mindre.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Får google litt ved anledning. Gitaren er helt super den, ser og kjennes helt perfekt. Men det er et eller annet som mangler, en litt sølete personlighet kanskje. Skyldes muligens han som klimprer på instrumentet 🤔
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Får google litt ved anledning. Gitaren er helt super den, ser og kjennes helt perfekt. Men det er et eller annet som mangler, en litt sølete personlighet kanskje. Skyldes muligens han som klimprer på instrumentet 🤔

    Electromatic er topp de, masse gitar for pengene. Bytt ut øl’en med bourbon så blir det fort sølete :)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Det var ikke tydelig i mitt forrige innlegg, men det er altså mer enn bare fotavtrykket som er forskjellig på Broad- vs FilterTrons.
    De kalte den en nyutvikling
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom noen har lyst på, eller vet om noen som kunne trenge en veldig allsidig, og litt stor komboforsterker til gitar, så har jeg bestemt meg for å donere bort en forsterker jeg har stått stående i mange mange år uten å ha blitt brukt.
    Men jeg er lat, så den må hentes. Og forsterkeren er tung. Men henter du den, og orker å bære den ned de tre etasjene selv, så skal du få den. Gratis.

    Line6 Flextone 3 XL med pedalbrett ("shortboard")
    perfekt til øvingslokale eller andre bruksområder hvor man vil ha mulighet til å tilpasse lyd og effekter til mange ulike stilarter, da de digitale forsterkersimuleringene er overraskende bra.
    Den er kraftig nok til å brukes til mindre konsertlokaler også. 2x12"
    Er ikke annonsert på finn eller andre annonseplasser. Gir den heller bort til noen her enn å få en tusenlapp eller to for å måtte kjempe meg igjennom idiotien på finn.

    Oppsal, Oslo.
    Gir ikke bort forsterkeren til noen som bor nærmere enn 300 meter luftlinje fra meg, og jeg tar derfor ikke sjansen på å donere den til loppemarkedet i nærheten i frykt for at naboen med adhd skal plukke den opp der og ødelegge livet mitt. Forsterkeren kan spille absurd høyt og jeg er sikker på at det er mange som vil sette pris på det. Og andre som slett IKKE vil sette pris på det.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Importerte nylig en brukt 2014 Edwards e-lp-130cd fra Japan. Meget god gitar med veldig god byggekvalitet til prisen.
    Sweet. Er ikke Edwards en slags forgjenger til ESP, eller noe sånt? Akkurat noe sånt jeg kunne tenkt meg selv, hvis ikke det blir Gibson neste gang, så blir det nok ESP eller LTD.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    353
    Antall liker
    321
    Sted
    South of heaven
    ESP og Ltd selges på det globale markedet. ESP har også merkene Navigator, Edwards og Grasroots som for det meste selges på det japanske markedet. Disse er for en stor del kopier av kjente gitarer. Selges derfor ikke i USA mtp søksmål osv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Sweet. Er ikke Edwards en slags forgjenger til ESP, eller noe sånt? Akkurat noe sånt jeg kunne tenkt meg selv, hvis ikke det blir Gibson neste gang, så blir det nok ESP eller LTD.
    ESP er jo blitt ganske dyrt de siste åra, og produseres i USA som Custom Shop modeller (tidligere var ESP lagd i Japan). E-II er også et nyere merke under ESP, disse lages i Japan for det globale markedet og er fullt på høyde med Gibson kvalitets messig, men det er nesten også prisen skal sies.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ESP er jo blitt ganske dyrt de siste åra, og produseres i USA som Custom Shop modeller (tidligere var ESP lagd i Japan). E-II er også et nyere merke under ESP, disse lages i Japan for det globale markedet og er fullt på høyde med Gibson kvalitets messig, men det er nesten også prisen skal sies.
    Ser jo at de har ESP modeller som ligger på 20-25k i butikkene på nett, iallfall? Men sant, det er vel noen Gibson modeller som ligger i det prissjiktet også. Har tenkt litt på en LTD som gitar nummer to etterhvert, men har lurt på om jeg heller bør vente til jeg kan kjøpe en ESP for å noe som føles like bra som den gamle Gibson min å spille på.

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo at de har ESP modeller som ligger på 20-25k i butikkene på nett, iallfall? Men sant, det er vel noen Gibson modeller som ligger i det prissjiktet også. Har tenkt litt på en LTD som gitar nummer to etterhvert, men har lurt på om jeg heller bør vente til jeg kan kjøpe en ESP for å noe som føles like bra som den gamle Gibson min å spille på.

    Den du linker til der er en E-II. ;) Og jeg kan bekrefte at den mest sannsynlig føles bedre enn de fleste Gibson. :) Man må vel opp på Gibson Custom Shop for noe bedre, men da lurer jeg på om ESP Custom Shop idag er i samme leia der. Men da snakker man jo dobling av pris. Men en gitar er uansett ikke bedre enn setupen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Den du linker til der er en E-II. ;) Og jeg kan bekrefte at den mest sannsynlig føles bedre enn de fleste Gibson. :) Man må vel opp på Gibson Custom Shop for noe bedre, men da lurer jeg på om ESP Custom Shop idag er i samme leia der. Men da snakker man jo dobling av pris. Men en gitar er uansett ikke bedre enn setupen.
    Det står at det er en ESP E-II. :sneaky:

    Ok, jeg skal ikke si noe på det før jeg har fått prøvd selv. Har prøvd noen gitarer, men veldig sjelden jeg har følt at noe har vært bedre enn, eller like bra å spille på som det jeg har. Det kan jo hende jeg er veldig vant til den jeg har, og at det er derfor. Men tror Deluxe var kvalitetsmessig omtrent på høyde med Custom på 70-tallet, iallfall lå de omtrent likt prismessig. Custom litt dyrere i gamle prislister jeg har sett. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Det står at det er en ESP E-II. :sneaky:
    Ja, det står også ESP LTD. E-II er en undergruppe slik som LTD, Grassroots, Edwards, Navigator.
    Det er litt forskjellige prissegmenter rett og slett, slik som Gibson, Ephiphone etc. Kosten kommer ofte av produksjonsland.

    Men personlige preferanser spiller mye inn ja som du nevner, radius på gripebrett og tykkelse på hals og ikke minst formen på halsen. Les Paul Deluxe av Gibson er vel mersom en Standard men med Firebird pickups av det jeg kan huske å erindre?
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    353
    Antall liker
    321
    Sted
    South of heaven
    Synes ikke Edwards- gitaren kvalitetsmessig står tilbake for min Gibson les paul standard. Liker begge veldig godt. Har hatt en E-II Eclipse også. Meget god, men halsen ble for tynn etter min smak.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det står også ESP LTD. E-II er en undergruppe slik som LTD, Grassroots, Edwards, Navigator.
    Det er litt forskjellige prissegmenter rett og slett, slik som Gibson, Ephiphone etc. Kosten kommer ofte av produksjonsland.

    Men personlige preferanser spiller mye inn ja som du nevner, radius på gripebrett og tykkelse på hals og ikke minst formen på halsen. Les Paul Deluxe av Gibson er vel mersom en Standard men med Firebird pickups av det jeg kan huske å erindre?
    Ser på headstocken at du har nok rett. 🙂

    Nja, så iallfall at DeLuxe lå en del over Standard i pris, og like under Custom når de opprinnelig var i salg. Firebird pickupene er vel også montert oppå kroppen i en slags metall-casing, mens DeLuxe har minihumbuckere som er nedfelt med ramme rundt som på andre LP’er. Ace Frehley hadde jo DeLuxe, men fikk frest ut plass nok til å sette inn en full size humbucker.
    Men skal ikke påstå så mye om hvor den ligger kvalitetsmessig. Vet bare at den er digg å spille på, og veldig bra klang uten forsterkning. Svakheten er vel egentlig minihumbuckerne sånn jeg ser det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ser på headstocken at du har nok rett. 🙂

    Nja, så iallfall at DeLuxe lå en del over Standard i pris, og like under Custom når de opprinnelig var i salg. Firebird pickupene er vel også montert oppå kroppen i en slags metall-casing, mens DeLuxe har minihumbuckere som er nedfelt med ramme rundt som på andre LP’er. Ace Frehley hadde jo DeLuxe, men fikk frest ut plass nok til å sette inn en full size humbucker.
    Men skal ikke påstå så mye om hvor den ligger kvalitetsmessig. Vet bare at den er digg å spille på, og veldig bra klang uten forsterkning. Svakheten er vel egentlig minihumbuckerne sånn jeg ser det.
    Minihumbuckerne/Firebird pickupene (de er samme greia) har samme hull size som P-90 soapbar. Men miniene har sin distinkte lyd, mellomting imellom single coils og humbucker lydmessig, fordelen er at man slipper så mye støy som man får med P90. Personlig så ville jeg ihvertfall latt den være slik og heller skaffe en til. :)
    Har bl.a. en Firebird, en Les Paul med P90s og en med humbuckers.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Minihumbuckerne/Firebird pickupene (de er samme greia) har samme hull size som P-90 soapbar. Men miniene har sin distinkte lyd, mellomting imellom single coils og humbucker lydmessig, fordelen er at man slipper så mye støy som man får med P90. Personlig så ville jeg ihvertfall latt den være slik og heller skaffe en til. :)
    Har bl.a. en Firebird, en Les Paul med P90s og en med humbuckers.
    Jeg vet at minihumbuckerne er samme størrelse som P-90, og at de går om hverandre størrelsesmessig. :)

    Her er hva jeg fant om monihunbuckers versus Firebird humbuckerne:

    The Mini Humbucker
    The Mini Humbucker was initially invented by the Epiphone Guitar Company for their own guitars in the early ’50s, and the design was later transferred to Gibson when they bought the Epiphone Guitar Company in the late 1950s.

    The pickup became very popular in 1968, when Gibson used the Mini Humbucker in their Les Paul Deluxe guitars. This was sort of a lucky break for the Mini Humbucker, because there was a massive inventory of them left over after the acquisition of the Epiphone Guitar Company. The size of the Mini Humbucker also made it a perfect replacement pickup for the P90, and these two pickups could be swapped without modifying the guitar.

    As the name suggests, the Mini Humbucker is a smaller version of the standard size, which is commonly called the PAF Humbucker.

    The tone from the Mini Humbucker is a middle ground between the single-coil and full-sized humbucker, and it’s very similar to the sounds produced by a P90 pup, except for the 60-cycle hum.

    The sound is entirely different from a standard-sized humbucker pickup, mainly because the mini humbuckers have much smaller coils that produce a brighter tone. They also pick up the sound from a smaller area of the string, which results in a lower amount of bass frequencies.

    The reduced size of the mini humbuckers results in a smaller magnetic field. This means that there is less magnetic pull on your strings, which helps give the pickup a brighter tone and more sustain.

    Initially, the Mini Humbucker was not very popular, and many consumers considered it inferior to both the standard-size humbucker and the P90, but since then, it has grown steadily in use. Today, it is a popular, and often favored pickup, with many modern versions available through third party manufacturers.

    The Firebird
    The Firebird pickup is another type of humbucker made by Gibson, that got its start in the Firebird guitar. From the outside, Firebirds look very much like Mini Humbuckers, the main difference being the lack of adjustable pole pieces; internally, however, they’re very different in design.

    The main difference between the two styles of guitar pickups is the magnetic field.

    Mini Humbuckers use a single bar magnet that sits between and below the coils. The magnet physically touches each set of posts and creates an opposite magnetic field in each set.

    A Firebird pickup uses two “rail” style bar magnets, one of which is placed in the center of each of the bobbins that the coils are wound around. This design does not use steel posts because, the rail magnets are able to pick up the string vibrations.

    This design leads to a completely different magnetic field than the one produced by mini humbuckers, and it also means that less coil can be wound around each bobbin. Fewer windings lead to a pickup with lower output and brighter tone, which helps Firebird pickups sound much more like “silent” single coil pickups than the Mini Humbuckers do.


    Mini Humbucker versus Firebird: Comparisons
    Neither the original Mini Humbuckers, nor the Firebirds, were very likely to be wax potted, which gives them a slightly more microphonic sound, but several modern versions of a wax-potted style of these pickups are available.

    Many people consider the Mini Humbucker to be too warm, with some claiming that the pickup is muddy-sounding. However, it should be noted that when replacing a single-coil pickup with a Mini Humbucker you quite often also need to change the 250k pots to 500k, or it can lead to a muddy tone. Firebird pickups are much brighter than Mini Humbuckers because of their design, and may not need this extra step.

    Men jeg har ingen planer om å frese ut større hull til fullsize humbuckere, og det er bl.a. en av grunnene til at jeg vurdere f.eks. ESP LTD eller E-II i tillegg til den LP'en jeg allerede har. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn