Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Ikke så ulikt det kabinettet jeg bygde for en tid tilbake. Relativt enkelt å lage en ekstra dekkplate til det åpne feltet også, om man skulle ha ønske/behov for et closed back kabinett.
    Hva er prisen på et slikt?

    Selv har jeg vurdert dette, selvom jeg egentlig ikke har et reelt behov:
    https://evenstadmusikk.no/engl/1140595/engl-e112vsb-slanted-pro-cabinet-1x12-v30
    Jeg får det bygd her i Polen. 650 zloty inkl. frakt: http://guitars4you.pl/p/165/2257/ob...amps4you-akcesoria-do-wzmacniaczy-kolumn.html

    Prisen på nettsiden gjelder versjonen i 18 mm bjørkefiner, som veier en god del mer.

    Du kan få lukket utgave også, men jeg vil ha semiåpent à la Fender.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo ganske rimelig:)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er jo ganske rimelig:)
    Det er jo priset for det polske markedet, men det er slettes ikke verst. Prisen ble faktisk 600 zloty, ikke 650. Veldig fornøyd med Finn-kuppet også. De høyttalerelementene ligger på rundt 200 euro. Har troa på dette prosjektet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er min løsning for open/closed back:
    IMG_3230.jpg

    IMG_3231.jpg
    Festet med borrelås, så det tar ca 4 sek å bytte fra open til closed.
    Som du ser så har jeg også 2 refleksporter i front som jeg enkelt kan blokkere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ For min del er det litt random - også i forhold til plassering. Det blir jo litt mer direkterettet "trøkk" med closed back - spes om kabinettet står litt ut i rommet. Det er jo egentlig kun snakk om egne preferanser, og med en så enkel løsning for å kunne veksle - ja takk, begge deler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fikk en AKG D2000E mikrofon forrige dagen. Den fungerte visstnok ikke helt som den skulle.
    Er fra tidlig 70-tall, hvilket litt googling tilsier.

    Fant etterhvert ut hvordan den kunne demonteres, og alle vet vel omtrent hvordan ca 50 år gammel skumgummi arter seg:
    IMG_3229.jpg

    Fikk fjernet alt, kuttet til nytt skum, og etter litt rens av oksiderte pinner på XLR pinnene fungerer den helt fint :) .

    Nettingen i toppdelen var forholdsvis bulkete, så den har nok vært med på litt av hvert, men det lot seg rette ut sånn passe greit.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så ringte akkurat LostNord på døren med leveranse av denne:

    IMG_3233.jpg

    Så da har jeg litt å "klø" meg i hodet med en stund;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Trolig en av de mer fleksible Midi-pedaler på markedet - og forholdsvis enkel å sette opp (via app).
    Begrensingene er få da den også har 2 x TRS utganger for styring av "konvensjonelle" relé switch´r (type "ordinær" footswitch som kanalskift, reverb av/på osv) og 2 Expression pedal innganger.
    Den har 5 switch´r. En switch "kommando" kan utføre inntil 8 ulike funksjoner samtidig - og det er inntil 4 forskjellig "kommandoer" (trykk, slipp, langt trykk, dbl.trykk) pr switch.
    https://xsonicaudio.com/pages/airstep
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skal, skal ikke ... Jeg trenger en stor og tung rørtopp «like a bullet to my brain», men det er så billig at jeg nesten ikke kan la være. Vet ikke helt hva dette er for noe med tanke på konstruksjonstype (PCB, point-to-point) eller rørbestykning. Har kontaktet selger, men til 1500-1600 kroner er det uansett billig moro. Hvis jeg kjøper den, vil jeg ta å freshe den opp litt med nye forkrommede hjørner og ny grill cloth à la den som kommer på kabinettet jeg har bestilt. Det er et par steder her lokalt hvor jeg faktisk kunne brukt den toppen.

    1671363056883.png

    1671363069918.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I min romstering på det polske bruktmarkedet har jeg kommet over to forsterkerprodusenter med meget spennede produkter til svært fornuftige priser. Og vi snakker håndlagede point-to-point-konstruksjoner. En Plexi 50-klone (topp) til 6500 kr, liksom. Ligger en spennende brukt topp ute til 3500 kr. To kanalers sak med Fender-lignende clean-kanal og "britisk-klingende" vrengkanal. 50 watt med attenueringsmulighet, fjærklang, effektsløyfe, helt separate kanaler, fotbryter ... Selger bor et godt stykke unna, men den frister:

    1671537024958.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skal, skal ikke ... Jeg trenger en stor og tung rørtopp...
    Vet ikke helt hva dette er for noe med tanke på konstruksjonstype (PCB, point-to-point) eller rørbestykning.
    Det er jo ut til å være KT88 i den.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har brukt litt tid på å bli "venner" med Airstep´n. Kanskje dumt av hel-analoge med å begi med ut på en slik digital sak som settes opp- og styres via en app :rolleyes: .

    Lastet først ned app´n og kjørte softwareoppdatering - og forsøkte å sette opp én enkel styring av footswitch. Ikke tale om at det gikk. Da så jeg at det ikke var kommunikasjon mellom app´n og Airstep. Sjekket alt opp/ned/ut/inn uten at den ville kommunisere. Jeg hadde tydeligvis gjort noe i feil rekkefølge ved å sette den opp, så det endte med at jeg slettet app´n og begynte på nytt.

    Da løste det seg - og nå har jeg foreløpig programmert den til å styre de 4 footswitch funksjonene på Fireball´n:).
    Gjenstår å endre navn på funksjonene i app´n, som har en slik front-end:
    IMG_3253.jpg

    IMG_3251.jpg

    Men - det er da ikke noe vits med en Airstep om man kun skal bruke den til footswitch? Nei, helt rett, men det er forsterkerbytte på gang:cool:.

    Ironball´n min skal selges tilbake til tidligere eier (kollega som spiller aktivt i band - som til tider opptrer) som hele tiden har angret på at han solgte den. Han er forsåvidt godt skodd med både MESA, Marshall, Bogner, PRS og en Friedman - men, som han sier: Ingen av de andre er like anvendelig og allsidig som Ironball´n, så den overleveres i rom-julen.

    Det jeg har på gang inn er SE-utgaven av Ironball - og den er bl.a MIDI kompatibel.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    ^ For min del er det litt random - også i forhold til plassering. Det blir jo litt mer direkterettet "trøkk" med closed back - spes om kabinettet står litt ut i rommet. Det er jo egentlig kun snakk om egne preferanser, og med en så enkel løsning for å kunne veksle - ja takk, begge deler.
    Personlig synes jeg at kabinetter med 1 stk. 12" låter best når de har en åpning bak. Har en lik løsning med plate med borrelås på mitt originale 1 stk 12" Mesa Boogie kabinett med Celestion Alnico Cream høyttaler , men ender alltid med å fjerne platen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det dukker stadig opp noe. Nå skal jeg holde meg helt i ro og teste den lille DV Mark-ampen på det nye kabinettet når det kommer omsider. Så tar vi det derfra. Jeg har fått øynene opp for hva et godt kabinett og en god høyttaler betyr for gitarlyden. Blir spennende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I min romstering på det polske bruktmarkedet har jeg kommet over to forsterkerprodusenter med meget spennede produkter til svært fornuftige priser. Og vi snakker håndlagede point-to-point-konstruksjoner. En Plexi 50-klone (topp) til 6500 kr, liksom. Ligger en spennende brukt topp ute til 3500 kr. To kanalers sak med Fender-lignende clean-kanal og "britisk-klingende" vrengkanal. 50 watt med attenueringsmulighet, fjærklang, effektsløyfe, helt separate kanaler, fotbryter ... Selger bor et godt stykke unna, men den frister:

    Vis vedlegget 878316
    Denne ble også solgt i dag. Ja, ja.

    Noe jeg har lyst til å forhøre meg om – etter hvert he-he – er hva MG-konstruktøren tar for å bygge en slags 40 watts Fender Princeton med 6L6 i topp-utgave ... Det hadde vært noe. Jeg liker Fender Blackface-lyden godt, men trenger ikke to kanaler eller innebygd tremolo.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.363
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fikk en AKG D2000E mikrofon forrige dagen. Den fungerte visstnok ikke helt som den skulle.
    Er fra tidlig 70-tall, hvilket litt googling tilsier.

    Fant etterhvert ut hvordan den kunne demonteres, og alle vet vel omtrent hvordan ca 50 år gammel skumgummi arter seg:
    Vis vedlegget 877178

    Fikk fjernet alt, kuttet til nytt skum, og etter litt rens av oksiderte pinner på XLR pinnene fungerer den helt fint :) .

    Nettingen i toppdelen var forholdsvis bulkete, så den har nok vært med på litt av hvert, men det lot seg rette ut sånn passe greit.
    Jeg har to AKG C535 kondesatormic'er som ble kjøpt til en nærradio i 1984... Disse ble erstattet av stormembraner på slutten av 90-tallet. Så lå de i en skuff i en kommode i en liten gang her i huset, til jeg skulle bruke de noen år etterpå... den ene låt OK, men den andre var helt rævva! En nærmere undersøkelse avslørte at "små pillfingre" hadde fjernet det ene skuminnlegget.... Jeg sendte da mail til AKG og spurte hvor jeg skulle henvende meg for å få kjøpt nye... tre uker etter lå det en konvolutt i postkassa... direkte fra AKG, men to nye skuminnlegg! Rett nok var mic'ene da ca 20 år, men fortsatt i produksjon, - men likevel... fantastisk service!!!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har fått øynene opp for hva et godt kabinett og en god høyttaler betyr for gitarlyden.
    Du kan så si. Det er egentlig ikke til å tro hvor bra denne saken her låter (på Clean) når du dytter´n i rompa på et 12" kabinett :cool: :

    IMG_3259.jpg
    Vel og merke i et mindre rom, og opp til et gitt volum. Litt reverb, delay og litt dirt inn i front, så ville mange som kun sitter og klimprer litt hjemme, greid seg i massevis med en slik og et 12" kabinett. OD-kanalen kan man bare glemme.

    Og, ja det er en choppet Squier SP 10 av billigste sort, som jeg fikk. Kastet kabinettet og høyttaleren, men fant ut at jeg kunne bruke forsterkeren som amp til backing fra Mac´n - og da mot det ene 12" kabinettet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Du kan så si. Det er egentlig ikke til å tro hvor bra denne saken her låter (på Clean) når du dytter´n i rompa på et 12" kabinett :cool: :

    Vis vedlegget 878690
    Vel og merke i et mindre rom, og opp til et gitt volum. Litt reverb, delay og litt dirt inn i front, så ville mange som kun sitter og klimprer litt hjemme, greid seg i massevis med en slik og et 12" kabinett. OD-kanalen kan man bare glemme.

    Og, ja det er en choppet Squier SP 10 av billigste sort, som jeg fikk. Kastet kabinettet og høyttaleren, men fant ut at jeg kunne bruke forsterkeren som amp til backing fra Mac´n - og da mot det ene 12" kabinettet.
    Jeg hadde jo dette eksterne kabinettet tidligere:

    1671703983765.png

    Og det ble naturligvis et helt annet fundament. Kunne skru bassen mye lavere på forsterkeren og fikk dermed mer headroom. Angrer nesten litt nå på at jeg ikke fikk laget et nytt kabinett til forsterkeren, så jeg kunne brukt den som topp, og beholdt det eksterne kabinettet. Men 15 watt er nok uansett i knappeste laget for god, ren clean-lyd på høyt volum, og det eksterne kabinettet der var både lukket (foretrekker delvis åpent) og kronglete å bære med seg på grunn av dybden. Men det var fet lyd i det, det må sies. Og det var superlett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Klar for julaften.🎅🏼🎄 En liten musikalsk julehilsen spilt på min Martin gitar.

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Den lille 15 watts rørforsterkeren fra DV Mark ble for puslete uoppmikket i live-sammenheng, særlig med andre musikere som MÅ spille på 11 hele tiden ... Den er nå solgt, og denne er kjøpt for å testes:



    45 watt i 8 ohm. Det er transistor, men den spiller høyt og rent, og den komprimerer litt, slik at du får litt rørfølelse. Den låter ikke sterilt. Overdrive-delen funker som en overdrive-effekt oppå clean-kanalen, ikke som en egen kanal. Forsterkeren spiller høyt i "clean-modus", men med en clean boost-pedal foran blir det grisehøyt. Masse headroom. Romklangen er ok-ish, men jeg bruker uansett egen romklangpedal

    Har bare testet den via kabinettet til 15-watteren jeg nå har solgt, og det låt supert. Det kabinettet er veldig lite (og lett og hendig), så det blir blitt "boxy" lyd. Derfor har jeg bestilt bygging av dette kabinettet:

    Vis vedlegget 877011

    Vis vedlegget 877014

    Det har målene 48,0 x 52,5 x 30,0 cm, er laget av 15 mm italiensk poppelfinér og veier bare 7 kg!

    Høyttaleren blir samme som satt i 15-watteren, nemlig et DV Mark neodymium-element jeg fikk kjøpt på Finn til 400 kr.

    Vis vedlegget 877016

    Det er superlett og spiller rent og nøytralt. Ingen farging.

    Med dette får jeg forsterkeren oppi pedalbrett-veska, som jeg har over skulderen, kabinett i en hånd og gitaren i andre. Gleder meg.
    Har ikke fått kabinettet enda – skal komme i løpet av uken – men kom meg hjem fra Norge med elementet i kofferten, satte det i en lånt komboforsterker og koblet til DV Mark-toppen. Dette kommer til å låte fint (y) Jeg har lest en del brukererfaringer på nettet, og det er gjennomgående at forsterkerne fra DV Mark er tunet litt mørkt. De kan virke litt lite inspirerende når du spiller alene og på lavt volum, men hvis du spiller til musikk, skjærer de gjennom miksen som en varm kniv i smør. Den jeg har, har en punch som jeg føler minner litt om EL34-rør. Det er altså ikke gnistrende Fender Blackface-lyd, dette her, men det er en lyd som er superanvendelig til en rekke stilarter. Også veier den omtrent som en brødrister og får plass i gigbagen. Ikke å kimse av hvis du må parkere bilen åtte kvartaler unna spillestedet ...

    Elementet er forresten helt nytt og trenger nok å spilles inn en del timer, og forsterkeren jeg låner, er tung og stiv. Har tro på at kabinettet jeg har bestilt, som er tynt og superlett, vil tilføre mye bra. Fortsettelse følger.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    9.807
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har lenge vært på jakt etter en stålstrenger til, bare for avvekslingens skyld. Landet til slutt på en Alvarez 12-fret dreadnought. Bortsett fra håpløst høy action er førsteinntrykket bra! Ligger villedende rundt 15’, fikk denne til litt under halvparten inkl. frakt og norsk moms. Ikke ille for heltre tvers igjennom. 😊👍🏻

    Selv om halsen er 44.5mm bred er den litt i slankeste laget, men det skal gå å venne seg til tror jeg.

    Vis vedlegget 850617 Vis vedlegget 850618 Vis vedlegget 850619
    Og den ble solgt ganske fort, til tross for at det virkelig var en flott gitar. 12-bånds konstruksjonen funket ikke for meg, jeg beveger meg visst oppover på halsen oftere enn jeg trodde.

    Jeg likte imidlertid Alvarez og syns det var et bra forhold mellom pris og kvalitet, så jeg har da kjøpt en ny Alvarez dreadnought. Nå 14-bånds, nærmere bestemt MD70EBG. Heltre hele veien, og ikke for pinglete hals.

    Action skyhøy som vanlig, så måtte ta av en god del på sadelen. Ett bånd var høyt på diskantsiden, så det måtte files ned og formes på nytt. Men da ble det bra! :)

    Likte fargen bedre på den forrige, men det får gå. Ingen sunburst tilgjengelig på denne modellen.

    5F34B61F-E9D6-4644-A50E-3631DC0DC065.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nytt, lite prosjekt på gang:

    IMG_3283.jpg

    En standard 5,9 ohm MIM pick up som nå skal gjøre nytten som dummy load.

    IMG_3284.jpg
    Dvs - kobles opp i motfase for å støykanselere neck og bridge pick up. I praksis så blir det som pos 2 og 4 på en ordinær 5-way switch, men her kun som last - og da må magnetene fjernes.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har ikke fått kabinettet enda – skal komme i løpet av uken – men kom meg hjem fra Norge med elementet i kofferten, satte det i en lånt komboforsterker og koblet til DV Mark-toppen. Dette kommer til å låte fint (y) Jeg har lest en del brukererfaringer på nettet, og det er gjennomgående at forsterkerne fra DV Mark er tunet litt mørkt. De kan virke litt lite inspirerende når du spiller alene og på lavt volum, men hvis du spiller til musikk, skjærer de gjennom miksen som en varm kniv i smør. Den jeg har, har en punch som jeg føler minner litt om EL34-rør. Det er altså ikke gnistrende Fender Blackface-lyd, dette her, men det er en lyd som er superanvendelig til en rekke stilarter. Også veier den omtrent som en brødrister og får plass i gigbagen. Ikke å kimse av hvis du må parkere bilen åtte kvartaler unna spillestedet ...

    Elementet er forresten helt nytt og trenger nok å spilles inn en del timer, og forsterkeren jeg låner, er tung og stiv. Har tro på at kabinettet jeg har bestilt, som er tynt og superlett, vil tilføre mye bra. Fortsettelse følger.
    Da har DV Mark Micro 50 fått prøve seg litt på en høylytt jam session, og den klarte seg akkurat. Volum på 90 % pluss litt boost via vreng«kanalen» (det er jo ikke en frittstående kanal, men fungerer som en effekt oppå clean-kanalen), og da jeg litt å gå på med tanke på headroom. Det er mulig en boost-pedal inn i forsterkeren ville funket bra.

    MEN - jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne spille uten pedalbrett og effekter. Gitar, forsterker og kabinett. Og jeg vil ha samme formfaktor og vekt. Derfor ryker Micro 50 ut, og inn kommer en Frank Gambale signaturforsterker fra DV Mark på hele 150 W i 8 ohm og 250 W i 4 ohm. Det burde holde haha!

    1673004680343.png

    Den har også effektsløyfe, og selger mener også at den innebygde romklangen er bedre på denne enn på Micro 50.

    Men Micro 50 låt veldig fint, altså. Spilte sammen med et par fyrer som spilte på Peavey Classic 30 og Fender Hot Rod Deluxe, og lydmessig sto DV Mark-en ikke tilbake for de, selv om den er en transistorforsterker. En annen spilte på en 100 W Marshall transistorforsterker, og den låter rett og slett grusomt i forhold. Hard og ubehagelig vreng.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jammer til Bremnes :)

    En liten smakebit med DV Mark Micro 50. Jeg synes det låter veldig bra, og den halvvrengen står ikke tilbake for rørvreng, etter mitt skjønn. Har skrudd mellomtonen langt ned for å få en litt scooped lyd à la Fender Blackface. Gitaren er stemt i åpen D. Har ikke spilt med det på en stund, så det er noen bommerter her og der.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eksperimentet med dummy load gir ikke helt de resultater jeg forventet. I praksis så skal jo en singlecoil da arte seg som en humbucker. Har prøvd både i serie og parallell, opp/ned og bak/frem:unsure:.

    Selv ved å teste ved å koble en løs pu direkte til jack og prøve mot den, så reduseres ikke hum. Det eneste jeg får til er at det, ved en gitt kobling, blir øket mengde «hizz» i tillegg til samme nivå hum :unsure:. Og ja - dummy’n er i orden, og måler 5,9 ohm. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungere - så dette har jeg foreløpig gitt opp:(.

    Om noen har en kvalifisert ide om hva/hvorfor - så kom gjerne med innspill.

    Har i stedenfor begynt å skjerme med kobberfolie. Det fungerte fint på min 94 American Standard, som er tilnærmet tyst. Men - hadde ikke nok kobbertape, så resten blir utsatt til neste strengeskift.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Eksperimentet med dummy load gir ikke helt de resultater jeg forventet. I praksis så skal jo en singlecoil da arte seg som en humbucker. Har prøvd både i serie og parallell, opp/ned og bak/frem:unsure:.

    Selv ved å teste ved å koble en løs pu direkte til jack og prøve mot den, så reduseres ikke hum. Det eneste jeg får til er at det, ved en gitt kobling, blir øket mengde «hizz» i tillegg til samme nivå hum :unsure:. Og ja - dummy’n er i orden, og måler 5,9 ohm. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungere - så dette har jeg foreløpig gitt opp:(.

    Om noen har en kvalifisert ide om hva/hvorfor - så kom gjerne med innspill.

    Har i stedenfor begynt å skjerme med kobberfolie. Det fungerte fint på min 94 American Standard, som er tilnærmet tyst. Men - hadde ikke nok kobbertape, så resten blir utsatt til neste strengeskift.
    Hørtes jo merkelig ut. Jeg regner med du følger et skjema for hvor du skal koble på dummyen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, det er egentlig ikke så mange alternativer, men... mulig det er slik at effekten av en slik dummy (når magnetene er fjernet) ikke helt kan sidestilles med en humbucker?!?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvom det ikke gav det helt store resultatet med dummy´n så hadde ihvertfall skjermingen med kobbertape stor innvirkning på innstrålt støy. Selvom jeg gikk tom for tape, og kun har skjermet 2/3 - mao ikke et fullt "bur", så er denne støyen nå tilnærmet halvert:).

    Byttet samtidig strenger - fra ordinært 9/42 til et sett med 10/11/14/26/38/48, og det resulterte selvfølgelig i full endring av set up. Med såpass kraftigere/tykkere strenger måtte jeg begynne med litt stramming av truss rod og "jobbe" meg videre igjennom.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da var det nye kabinett i hus, og det er flott laget, superlett og låter bra med DV Mark-elementet og DV Mark-forsterkeren. Med en EQ-pedal i front er det mulig å stille inn veldig Blackface-lignende lyd.

    Jeg fikk også Frank Gambale-forsterkeren fra DV Mark i dag. Den tror ikke kommer til å funke for meg. Clean-kanalen er mye varmere og tykkere i lyden, selv med mellomtone skrudd helt ned. Den kutter nok flott gjennom miksen når du spiller live, men til hjemmebruk og Fender-lyd not so much. Har ikke testet den ennå med det nye kabinettet, men jeg har litt uggen følelse. Burde uansett være mulig å selge den videre uten tap. Da blir antakeligvis løsningen å beholde Micro 50 og skaffe en god clean-boost. Du kan virkelig øse på på inngangen uten at den vrenger, så der er det mye å gå på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da beholder jeg Micro 50 inntil videre ...

    Ellers leker jeg meg litt med en EQ-pedal for å simulere Fender Blackface-lyden. Det er en svært mid scooped lyd, og så vidt jeg forstår, er dette utgangspunktet ved nøytrale innstillinger:

    1673606200927.png

    Bildet er hentet herfra:


    Og du kan gå inn på kurven og finne nøyaktige dB-verdier for alle frekvensene. På min EQ-pedal ble det ca. slik:

    IMG_20230113_045015115-01.jpeg

    Kjører jeg dette i front med alle tonekontrollene på 5, låter det veldig Fender, MEN det finnes noen innstillinger for Fender som kalles Magic 6: Volum 6 (Master på fullt), Bass 2 og Mid 3 (2x3) og Treble 6. Dette gir en rimelig tynn lyd, men – i miksen – wow! Da snakker vi skikkelig vintage Fender-lyd. Tenk Motown kompgitar. Funker som jernet som kompgitar.

    Her er en liten snutt med de innstillingene på EQ-pedalen, tremolo, reverb-pedal inn i Micro 50 med en tilnærmet Magic 6-innstilling. Kjører også en OD-pedal med lett vreng litt uti der. På den har jeg boostet mellomtonen for å kompensere.

    https://soundcloud.com/user-693706295%2Ffender-blackface-approximation1
    Det er close enough for min del. Jeg skulle gjerne hatt en ekte Twin Reverb, men både pris og vekt (og stresset med rør) gjør at jeg kan leve med det kompromisset.

    Edit: Fikset link.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Linken fungerer ikke.
    Men blir det ikke litt "omvei" å dra ned mellomtonen med EQ for så å booste den opp igjen med OD?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Linken fungerer ikke.
    Men blir det ikke litt "omvei" å dra ned mellomtonen med EQ for så å booste den opp igjen med OD?
    Link fikset.

    Jeg tror kanskje du misforsto. Jeg bruker ikke OD hele tiden, men når jeg først gjør det, er det nødvendig å boost mellomtonen for å bryte gjennom miksen. Jeg kunne selvsagt slått av EQ og brukt nøytral OD, men da blir det to «dansetrinn» i stedet for ett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn