Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Er det noen som vet om det er mulig å montere en senket strobelampe i et chassis som originalt har hevet? Er snakk om en ettermakedssak som festes med to skruer. Skulle gjerne hatt senket strobelampe, både med tanke på det visuelle og det praktiske.
    Kan jo sende en mail til de her, mulig de skaffer :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Til dere som ikke har sett seg lei på prosjektet i bloggen min. 401 er flyttet over i større Plinth og utstyrt med SME 3009R og SME 3012R.
    3009R er satt opp med DenonDL-103R i "The Cap" og Pro-ject Headshell. Oyaide PA-2075 kabel fra arm til riaa. Starter jakten på Pickup / headshell / kabel til 3012 R. Kommer til å skynde meg langsomt mens jeg storkoser meg over den armen som er i drift. Aldri hørt DL-103R spille i nærheten av dette her i stua.



    E.jpg
    E401.jpg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Til dere som ikke har sett seg lei på prosjektet i bloggen min. 401 er flyttet over i større Plinth og utstyrt med SME 3009R og SME 3012R.
    3009R er satt opp med DenonDL-103R i "The Cap" og Pro-ject Headshell. Oyaide PA-2075 kabel fra arm til riaa. Starter jakten på Pickup / headshell / kabel til 3012 R. Kommer til å skynde meg langsomt mens jeg storkoser meg over den armen som er i drift. Aldri hørt DL-103R spille i nærheten av dette her i stua.

    Vis vedlegget 822034 Vis vedlegget 822035
    Vakkert - blendende vakkert..!
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Prøvemontering av chassis og arm i nytt plinth. Fem lag med kryssfiner i 10cm høyde og 60cm bredde, drøyt 10 kilo. Det ble husmannsvarianten på meg i form av eikefiner med struktur i og matt oljefinish. Passer som hånd i hanske, nå mangler bare en del nye bolter til chassis, dempeben, samt noen nye deler til armen og nytt mellomhjul og et par nye (og stramme) fjærer. Hva anbefaler Garrards venner som leverandør av mellomhjul?

    _DSF2460.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Prøvemontering av chassis og arm i nytt plinth. Fem lag med kryssfiner i 10cm høyde og 60cm bredde, drøyt 10 kilo. Det ble husmannsvarianten på meg i form av eikefiner med struktur i og matt oljefinish. Passer som hånd i hanske, nå mangler bare en del nye bolter til chassis, dempeben, samt noen nye deler til armen og nytt mellomhjul og et par nye (og stramme) fjærer. Hva anbefaler Garrards venner som leverandør av mellomhjul?

    Vis vedlegget 823077
    Den blir rålekker ! Jeg gikk for Audiosilente mellomhjul.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk, den kommer seg, skal legge ut litt flere bilder senere når oppgraderingene er på plass.
    Det ser det ut til å bli Audiosilente her også etter å ha sjekket litt på nettet, takk for tipset.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Bestilt på søndag aften, pakket og sendt fra Roma mandag ettermiddag, levert på døren for en halvtime siden. Kjapp service fra Audiosilente, FedEx og Posten må også få godt skussmål denne gangen. Nå er det bare å vente på resten av delene.
    _DSF2489 1.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Dagen har kommet for å få bekreftet at jeg ti tommeltotter og ikke helt vet hva jeg gjør, dog har jeg såpass til selvinnsikt at jeg spør før jeg går videre.
    Skal bytte mellomhjulet og tilhørende fjærer, kjøpt hos Classic turntable company. Det er med to fjærer til mellomhjulet, dog finner jeg bare én fjær som virker å være koblet til mellomhjulet. Den lille som ligger til høyre er en del av "pakken", men jeg finner ikke helt ut hvor den eventuelt skal stå. Er det noen som kan gi meg et hint?
    _DSF2526.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dagen har kommet for å få bekreftet at jeg ti tommeltotter og ikke helt vet hva jeg gjør, dog har jeg såpass til selvinnsikt at jeg spør før jeg går videre.
    Skal bytte mellomhjulet og tilhørende fjærer, kjøpt hos Classic turntable company. Det er med to fjærer til mellomhjulet, dog finner jeg bare én fjær som virker å være koblet til mellomhjulet. Den lille som ligger til høyre er en del av "pakken", men jeg finner ikke helt ut hvor den eventuelt skal stå. Er det noen som kan gi meg et hint?
    Vis vedlegget 826797
    Vet ikke om dette bildet hjelper. Det sitter en fjær på motsatt side også.....


    CSC_0911_1024x1024.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dagen har kommet for å få bekreftet at jeg ti tommeltotter og ikke helt vet hva jeg gjør, dog har jeg såpass til selvinnsikt at jeg spør før jeg går videre.
    Skal bytte mellomhjulet og tilhørende fjærer, kjøpt hos Classic turntable company. Det er med to fjærer til mellomhjulet, dog finner jeg bare én fjær som virker å være koblet til mellomhjulet. Den lille som ligger til høyre er en del av "pakken", men jeg finner ikke helt ut hvor den eventuelt skal stå. Er det noen som kan gi meg et hint?
    Vis vedlegget 826797
    Ellers stusser jeg litt på den nedre festebraketten din til mellomhjulet. Den ser litt hjemme-mekket ut ? Et bilde til fra nettet her.......

    WP_20170306_13_44_51_Pro-1024x576.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha, det gir mening med en fjær der i braketten ja. Så tror jeg som deg at braketten er VELDIG hjemmelaget, den ser ut til å være filt og sveiset i aluminium, og det er ikke noe feste til den siste fjæren der. Stusset umiddelbart da jeg plukket delene fra hverandre, så det er bra å ha et trenet øye som kan bekrefte det. Det er noe svak støy når mellomhjulet har kontakt med pulley, vil tro det kommer fra den hjemmelagde braketten. Skal sende mail til England og se om det er mulig å få tak i en original og ordentlig festebrakett, kan ikke ha det slik som dette.

    Pulley kjøpte jeg med feste/clamp, men skruene som skal gripe tak i spindelen er ikke gjennomgående, dermed vil den ikke sitte ordentlig. Skal sende mail til leverandøren og høre om jeg får byttet den, evt bare bestille en ny uten feste, og bruke det originale.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk skal du ha, det gir mening med en fjær der i braketten ja. Så tror jeg som deg at braketten er VELDIG hjemmelaget, den ser ut til å være filt og sveiset i aluminium, og det er ikke noe feste til den siste fjæren der. Stusset umiddelbart da jeg plukket delene fra hverandre, så det er bra å ha et trenet øye som kan bekrefte det. Det er noe svak støy når mellomhjulet har kontakt med pulley, vil tro det kommer fra den hjemmelagde braketten. Skal sende mail til England og se om det er mulig å få tak i en original og ordentlig festebrakett, kan ikke ha det slik som dette.

    Pulley kjøpte jeg med feste/clamp, men skruene som skal gripe tak i spindelen er ikke gjennomgående, dermed vil den ikke sitte ordentlig. Skal sende mail til leverandøren og høre om jeg får byttet den, evt bare bestille en ny uten feste, og bruke det originale.
    Ville tro det er mulig å få tak i en brakett. Med tanke på antall produserte spillere er det sikkert flere som selges i deler. Nesten imponerende at noen har tatt seg bryet å lage den braketten fremfor å finne en "ny".
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det skal ikke stå på initiativet til den som har gjort det, skjønt er det nok behov for mer presisjon på arbeidet enn dette, er feks ikke mulig å feste den siste fjæren. Skal ta en titt på ebay også, men først skal jeg prøvespille et par plate å høre hvordan det låter i det nye plinthet.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Blir imponert over det du legger ned i tid og penger på dette "klenodiet", Lancaster!🙂
    Plinth'et ble jo bare kjempeflott IMO, og når du får på plass nye deler til drivverket, vil jeg tro du har mange år med "godlyd" I vente!😀
    Tore
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er jo nesten uslitelig disse drivverkene , men man vet aldri om en rundt 50 år gammel spiller ikke er klusset med. Håper det går greit å finne de siste delene , så den blir klar for en ny generasjon :)

    Det er flere i UK som driver restaurerings service på 301/401 - måtte vel gå an å få tak på en brakett derfra 🤔
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.345
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det skal ikke stå på initiativet til den som har gjort det, skjønt er det nok behov for mer presisjon på arbeidet enn dette, er feks ikke mulig å feste den siste fjæren. Skal ta en titt på ebay også, men først skal jeg prøvespille et par plate å høre hvordan det låter i det nye plinthet.
    Hør med Ray på Classic Turntable først? Vet at han har mengder av delespillere tilgjengelig.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Blir imponert over det du legger ned i tid og penger på dette "klenodiet", Lancaster!🙂
    Plinth'et ble jo bare kjempeflott IMO, og når du får på plass nye deler til drivverket, vil jeg tro du har mange år med "godlyd" I vente!😀
    Tore
    Takk for det Tore, det er som Soundscape sier masse å hente i disse spillerene. Jeg har lenge ønsket en Garrard 301/401, men alltid tenkt at det blir for dyrt, slo til på denne jeg har nå for en tid tilbake, og bygger den gradvis opp, dermed blir det også mer oppnåelig. Plinthet er veldig fint, fikk lengre skruer til chassis i dag slik at jeg fikk montert chassis og plinth, det ble fint og vellydende.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Hør med Ray på Classic Turntable først? Vet at han har mengder av delespillere tilgjengelig.
    Jeg har handlet noen deler fra Classic Turntable og tenkte å sende dem en epost i morgen og høre. Har tenkt tanken på å sende hele spilleren over for full service også, men sist jeg sjekket var det mange måneders ventetid, får vurdere om det er verd å sende dem over eller gjøre det selv. Foruten nevnte brakett, ser alt veldig fint ut og elektronikken ble gått over av Teletor for et par år siden.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    _DSF2534.png


    Chassis og plinth godt forent med nye skruer og gummiforinger. Nytt mellomhjul fra Audiosilente, diverse fjærer til mellomhjul og fartsregulator byttet ut, i tillegg ny baseplate og tilhørende gummiforinger til armen. Fikk justert fartsregulatoren, mye jevnere gange, så det lover godt når jeg får på plass flere/nyere deler også. Tungt plinth gjør mye godt og positivt med lyden, skal spille litt flere plater og få bedre helhetsinntrykk, samt finjustere arm og pickup. Spilleren står foreløpig på hjemmelagde ben i kork, de skal erstattes med noe annet etter hvert, i tillegg til en del andre småting som skal tas med tiden. Jeg er i en liten dialog med et tysk firma om service og kabelbytte på armen, det skal jeg ikke prøve meg på selv. Så blir det å se på litt andre pickuper til høsten, for øyeblikket er det DL103R som tjenestegjør. Er lysten på å teste ut Decca, og selvfølgelig SPU av en eller annen variant.

    Men alt det får skje fra i morgen av, nå er det Corelli på spilleren og en lun islay whisky i glasset.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vis vedlegget 826973

    Chassis og plinth godt forent med nye skruer og gummiforinger. Nytt mellomhjul fra Audiosilente, diverse fjærer til mellomhjul og fartsregulator byttet ut, i tillegg ny baseplate og tilhørende gummiforinger til armen. Fikk justert fartsregulatoren, mye jevnere gange, så det lover godt når jeg får på plass flere/nyere deler også. Tungt plinth gjør mye godt og positivt med lyden, skal spille litt flere plater og få bedre helhetsinntrykk, samt finjustere arm og pickup. Spilleren står foreløpig på hjemmelagde ben i kork, de skal erstattes med noe annet etter hvert, i tillegg til en del andre småting som skal tas med tiden. Jeg er i en liten dialog med et tysk firma om service og kabelbytte på armen, det skal jeg ikke prøve meg på selv. Så blir det å se på litt andre pickuper til høsten, for øyeblikket er det DL103R som tjenestegjør. Er lysten på å teste ut Decca, og selvfølgelig SPU av en eller annen variant.

    Men alt det får skje fra i morgen av, nå er det Corelli på spilleren og en lun islay whisky i glasset.
    I all sin enkelhet - en av de finere 401 jeg har sett. Tidsriktig design , riktige proposjoner - trenger ikke mer enn akkurat det.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha, jeg liker den enkle og funksjonelle, og har på mange måter fått den spilleren jeg ønsker, i alle fall så langt.

    Så var det dette med braketten (idler wheel house?) til mellomhjulet da. Jeg har sendt epost til blant annet Classic Turntable, ikke fått noe svar fra dem, men et kort fra Audio Gold som ikke selger deler, men tilbyr seg å ta inn hele spilleren for service. Avventer en uke eller to fra andre forespørsler jeg har sendt, så får jeg se om jeg får napp hos noen, eller om jeg bare skal sende chassis over kanalen for service.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk skal du ha, jeg liker den enkle og funksjonelle, og har på mange måter fått den spilleren jeg ønsker, i alle fall så langt.

    Så var det dette med braketten (idler wheel house?) til mellomhjulet da. Jeg har sendt epost til blant annet Classic Turntable, ikke fått noe svar fra dem, men et kort fra Audio Gold som ikke selger deler, men tilbyr seg å ta inn hele spilleren for service. Avventer en uke eller to fra andre forespørsler jeg har sendt, så får jeg se om jeg får napp hos noen, eller om jeg bare skal sende chassis over kanalen for service.
    Er nok flere som sitter på deler, men ønsker å tjene kronene på å ta servicen . Håper det løser seg uten for mye styr.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker det samme, og kan sånn sett forstå at de ønsker å tjene mest mulig på service fremfor å selge enkeltdeler. En full service koster ikke hele skjorten, og ser man kostnaden fordelt over antall år det vil fungere, så blir det likevel en greit investering vil jeg tro. Ventespiller derimot, det kan fort bli en smådyr affære når jeg først har vendt meg på lyden til Garrarden... 🤨
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha Valentino, det fine med slike chassis er jo muligheten til å bygge grammofonen slik jeg selv ønsker at den skal se ut, og spille. Følger nøye med i tråden din, du har skjønt samme konseptet (som mange andre her inne) :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommentar til ben: jeg har svært god erfaringer med bruk av sorbotan. Nå er mine riktignok noe som OHC prakket på meg på nittitallet til en cd-spiller (oh, the folly), men de har virkelig kommet til sin rett mellom Montana og TD125 her.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    14.338
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvilken olje vil dere anbefale til motoren til Garrard 401?
    I følge det store internettet er Singer symaskinolje tingen. I følge Audiosliente, som jeg har kjøpt nye sintered bronze bushings, i mangel på noe bedre på norsk, hos, er syntetisk 5-15W eller 10-30W tingen. Kan gjerne være motorolje skriver han, noe som ikke blir anbefalt av andre på nett. Noen som har gjort dette før?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    CTC anbefaler 3-in-one olje.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei.

    Har vært veldig stille her rundt Garrard 🙈 Jeg har lyst på 401 da jeg har et super custom plint på gang, så om det er noen som skal/vurderer å selge en godt tatt vare på 401 så syng ut 😇
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    947
    Torget vurderinger
    7
    Da kan jeg melde meg inn i klubben med en original 401. Planen er å gå over og bytte eventuelle nødvendige slitedeler, samt nytt plinth.
    Ønsker et relativt lite plinth, med mulighet for en 9» og en 12» arm. Hvor lite det får blitt er jeg usikker på, men om noen har gode tips, er det bare å gi lyd!

    image.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.279
    Grattis. Fikk du den som var lagt ut til høystbydende over 8000.-? I så fall, kan du evt hinte om hva den endelige prisen ble. Er selv på jakt etter en lignende spiller, men har ikke økonomi til de priser disse ofte blir avertert for.
    Steen
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    947
    Torget vurderinger
    7
    Grattis. Fikk du den som var lagt ut til høystbydende over 8000.-? I så fall, kan du evt hinte om hva den endelige prisen ble. Er selv på jakt etter en lignende spiller, men har ikke økonomi til de priser disse ofte blir avertert for.
    Steen
    Takk!

    Hei, ja det var nok den, og prisen ble 8k.

    Den er litt rufsete i kantene, men det regnet jeg også med. Nå må jeg bare finne et passende plinth 😀
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Da kan jeg melde meg inn i klubben med en original 401. Planen er å gå over og bytte eventuelle nødvendige slitedeler, samt nytt plinth.
    Ønsker et relativt lite plinth, med mulighet for en 9» og en 12» arm. Hvor lite det får blitt er jeg usikker på, men om noen har gode tips, er det bare å gi lyd!

    Vis vedlegget 861329
    Gratulerer med 401 og medlemskap i klubben :) Kompakt med 2 armer blir litt motstridende. Min er så kompakt jeg mener den kan være - og da måler den 45 x 60 cm. Klart man kan velge å bruke løse armtårn osv og lage selve Plinthet så lite som mulig , men den vil uansett trenge plassen rundt seg for å bevege armer osv.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    947
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med 401 og medlemskap i klubben :) Kompakt med 2 armer blir litt motstridende. Min er så kompakt jeg mener den kan være - og da måler den 45 x 60 cm. Klart man kan velge å bruke løse armtårn osv og lage selve Plinthet så lite som mulig , men den vil uansett trenge plassen rundt seg for å bevege armer osv.
    Takk! Ja, det er klart, kompakt blir jo litt relativt 😀 Det jeg ser for meg er plinth med armbord tilsvarende f.eks dette:
    2A5F08F4-0B4E-4EA7-9D08-24639975E931.jpeg


    Men har ikke låst meg til noe. Plinth med enkel arm, være seg 9 eller 12 er også aktuelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn