Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Sort tusj, hehe.
    Du har ganske mye kryssfiner å ta av, så jeg slenger inn en idé om å drille brønner til føttene. Jeg synes det er en kul effekt når kabinettet ser ut til å sveve 5 mm over underlaget, se f.eks. bilder av Thorens TD 124 med originale kabinetter. Da er det ikke lett å se at føttene er grå heller, og det er enklere å klare seg med kun tre føtter også som er mye enklere å vatre opp enn fire.
    Det var en god idé! Skal absolutt vurderes
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Må skaffe meg noen føtter, helst justerbare. Noen som har tips på noe som funker?
    Disse har føtter av alle mulige varianter.

    Johan-Kr
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Disse har føtter av alle mulige varianter.

    Johan-Kr
    Takk for tips! Det ser ut til å være akkurat det jeg er ute etter :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    står ikke noe om hvilken vekt disse bena tåler!
    useriøst
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Går fremover med museskritt. Barn, jobb og fritid tar sin tid, men Alfred Bokrand har vært syk så han har ikke fått ferdigstilt armen. Ingen hast altså.
    1D39ACE7-D357-43AC-9AA2-11DE5D6B4777.jpeg


    Venter også på Korf-armen, men den har jeg bestilt med SME-adapter, så da ble det prøvemontering med SME 3009.

    Har jo gått litt tid med på dette her, og plinth har ikke helt den finish og kvalitet som jeg ønsker. Det skal sies at utgangspunktet var mye verre, og at den tross alt er kappet med håndsag. Så med tanke på at den i utgangspunktet kun er laget for å teste ut størrelse og formfaktor, så må jeg si meg relativt fornøyd.

    664FA259-48E2-4706-ADC8-5266BEA6881C.jpeg


    Mulig jeg får dratt den hjem fra garasjen i morgen, så får putte på en fungerende pickup og gi den en snurr. Har tittet litt rundt på internett etter et passende plinth, men mulig jeg får noen som har bedre skills en meg til å lage noe vakkert i samme form. Blir uansett spennende å få på armene når den tid kommer.

    05DF7024-45AB-43F6-B7EE-82864D0B2F6E.jpeg
    EAE6EAB9-7225-4FDD-A3BE-789E3B67683D.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En Bokrand og en Korf? Ska sei!
    Sånn ellers så ser jo kassen din riktig så barsk ut nå.

    Gikk 911-en først i Frankrike?
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    En Bokrand og en Korf? Ska sei!
    Sånn ellers så ser jo kassen din riktig så barsk ut nå.

    Gikk 911-en først i Frankrike?
    Ja, den blir jo ganske «røff» i uttrykket. Men føler bildene lyver litt, ser enda litt mer hjemmesnekret ut IRL. Men tror også noe av finishen blir litt kamuflert med to armer.

    Neida, 911 er solgt ny i Norge, og de gule lyktene har jeg satt på selv 😀
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I testmodus / lekemodus.

    Spørsmålet er hvordan den responderer på økt masse / andre materialer i tallerkenen. Kort svar er tildels mye. Det gjenstår mye å teste før jeg er i mål. Øverst 10mm tykk ca 7 kg massiv bronze . Nederst en ekstra Lenco tallerken med forlengelses spindel.


    1.jpg
    1.jpg



     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, den blir jo ganske «røff» i uttrykket. Men føler bildene lyver litt, ser enda litt mer hjemmesnekret ut IRL
    Eg tykkjer dette såg ganske tøft ut, men eg ser ofte gjennom verkelegheita og på ideen, litt utan å vita det.

    Er kantane (fin-)pussa?

    Eg har brukt noko vassfast kryssfiner utandørs (klatrevegg). Den er tung og mykje mørkare enn det du har brukt.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Eg tykkjer dette såg ganske tøft ut, men eg ser ofte gjennom verkelegheita og på ideen, litt utan å vita det.

    Er kantane (fin-)pussa?

    Eg har brukt noko vassfast kryssfiner utandørs (klatrevegg). Den er tung og mykje mørkare enn det du har brukt.
    Takk! Dette er jo egentlig mer en idé enn et ferdig produkt. Målet var jo å finne en form som passer en 9- og en 12-tommer med minst mulig format samtidig som det så OK ut (det må få plass på stereobenken). Så utgangspunktet var jo en eksisterende plinth. Sett i ettertid hadde jeg nok brukt mindre tid og fått et finere resultat dersom jeg hadde bygget det fra scratch, men nå kunne jeg jo prøve og feile uten at det kostet meg noe som helst.

    Vel vil si kantene er pusset mer enn finpusset. Finérkvaliteten er usedvanlig lav med flere «hull», så uansett hvor mye jeg hadde pusset, hadde det ikke blitt bra. I så fall måtte jeg brukt f.eks. epoxy for å fylle.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Vel vil si kantene er pusset mer enn finpusset. Finérkvaliteten er usedvanlig lav med flere «hull», så uansett hvor mye jeg hadde pusset, hadde det ikke blitt bra.
    Det var mitt inntrykk også, at dette kunne vorte enno betre med betre kryssfiner og kanskje finare (no pun intended) saging. Uansett, ideen verkar som ganske god.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Det var mitt inntrykk også, at dette kunne vorte enno betre med betre kryssfiner og kanskje finare (no pun intended) saging. Uansett, ideen verkar som ganske god.
    Ja, og finish går jo også på vinkler og planhet. Ikke akkurat enkelt å få alt 100% med håndsag, drill, stemjern og pussekloss. Blir nok til å få laget et nytt, av noen som kan faget 😀 Men musikk ble det med Black Widow. Låter absolutt ikke galt, men plinthet består absolutt ikke knoketesten!

    50889590-4B39-47BB-944F-AC60D767F582.jpeg
    DD436283-5A49-426C-A282-1437FEBD5CC4.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Takk for tips! Mener du da med avkoblet topplate?
    et massivt plinth, uansett masse, vil bidra med guitar box resonnans....mere vekt bare senker frekvensen
    med et mere åpent plinth, gjerne todelt, unngås det problemet
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    og hva skal det bety...du bidrar med råd og tips som vanlig........
    Lighten up! Det var en referanse til Rega og skjelettplintene deres.

    Et massivt plint lager forøvrig ikke kasseresonans. Det er ingen kasse. Men det lagrer energi som må vibrere vekk igjen ja.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Massiv Plinth - ja det byr på utfordringer , men det jobbes med saken. Mye kan løses med ekstra base og diverse demping .10mm massiv kobbertallerken har så langt brakt spilleren til nye høyder.


    1.jpg
    3.jpg
    5.jpg
    4.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Massiv Plinth - ja det byr på utfordringer , men det jobbes med saken. Mye kan løses med ekstra base og diverse demping .10mm massiv kobbertallerken har så langt brakt spilleren til nye høyder.


    Vis vedlegget 892593 Vis vedlegget 892594 Vis vedlegget 892595 Vis vedlegget 892596
    Går ut fra at en slik kobbertallerken veier en god del. Vil ikke det innebære en ganske stor belastning for tallerkenlageret? Stusser også litt på den korte senterspindelen, f.eks i forbindelse med bruk av platestrammer. Men den holder vel akkurat? Alt i beste mening.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kikk innom soundscapes egen tråd - der tar han opp nettopp det!🙂
    Tore
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Går ut fra at en slik kobbertallerken veier en god del. Vil ikke det innebære en ganske stor belastning for tallerkenlageret? Stusser også litt på den korte senterspindelen, f.eks i forbindelse med bruk av platestrammer. Men den holder vel akkurat? Alt i beste mening.
    Skal bestilles 7mm lengere spindel. Man havner da omtrent på samme høyde som en original. 10mm kobber minus gummimatta. Lager er oppgradert med bedre trustpad og kule i bunnen. Mellomhjul og fjærer er også på stell.....


    Resultatet er mye større ro og presisjon i lydbildet. Autoritet i bassen overgår hva jeg har hatt av vinylspillere i alle fall. Man skulle kanskje tro at en metalltallerken ga en hard klang, men jeg vil nesten si det motsatte. Forskjellen på denne tallerkenen og original gummimatte er mye større enn forventet.


    SMDReplacement401Spi4.jpg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg hadde en Takai 4,5kg gunmetal plate på toppen av 13,5 kg gunmetal tallerken i nytt lager...funka knall
    fått maskinert den matta selv?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    jeg hadde en Takai 4,5kg gunmetal plate på toppen av 13,5 kg gunmetal tallerken i nytt lager...funka knall
    fått maskinert den matta selv?
    Nei, tallerkenen er kjøpt - husker ikke hvor fyren som laget den holder til , men det er nok ikke det siste man hører fra den kanten. Vekten skal være ca 7 kilo.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fikk en Garrard tonearm for en tid tilbake
    Har pusset krom og gått over den nå
    Dessverre mangler kobling ved headshell, men løser det ved å lodde klips på kabel
    Denne vil bli montert for mono og 78 plater image.jpg image.jpg
    Neste blir å lage en plinth.
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hastighet på bildet er ikke representativ for stabil hastighet hos meg. Den kan variere fra 33.27 til 33.39 under avspilling. Relativt ustabil hastighet, men fint å få det bekreftet.

    Dere med 401 spiller, hvor ofte gir/legger dere ny olje?

    Er det ellers noen tips for stabilisering av hastighet? Til info er det bare undertegnede som har ti tommeltotter som har utført service 😂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hastighet på bildet er ikke representativ for stabil hastighet hos meg. Den kan variere fra 33.27 til 33.39 under avspilling. Relativt ustabil hastighet, men fint å få det bekreftet.

    Dere med 401 spiller, hvor ofte gir/legger dere ny olje?

    Er det ellers noen tips for stabilisering av hastighet? Til info er det bare undertegnede som har ti tommeltotter som har utført service 😂
    Kan være lurt og sjekke kule/thrustpad . Jeg bruker et sett fra Xad . Resultatet er stillere og mer stabil gange.

    GARRARD 401 turntable UPGRADE SPINDLE THRUST PAD from Xad | eBay
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @soundscape Har du også byttet spindel eller er det bare kule/thrustpad? Kjenner jeg er litt nysgjerrig på effekten av ny spindel.

    Ellers takk for tips.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    @soundscape Har du også byttet spindel eller er det bare kule/thrustpad? Kjenner jeg er litt nysgjerrig på effekten av ny spindel.

    Ellers takk for tips.
    Ny spindel er på vei fra UK. Jeg bestilte en forlenget spindel grunnet ekstra kobbertallerken. Ellers lønner det seg å bytte fjærene til mellomhjulet - slik at det drar bedre. Jeg har også mellomhjul fra Audiosilente Italia og en bronze Motor Pulley fra Classic Turntable Company UK.


    401.jpg
    SMDReplacement401Spi4.jpg
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har en stund fundert på innkjøp av ny olje/lager/spindel, noe slikt som dette.


    Men usikker om resultatet står til prisen. Uansett moro og stelle med disse spillerne.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har en stund fundert på innkjøp av ny olje/lager/spindel, noe slikt som dette.


    Men usikker om resultatet står til prisen. Uansett moro og stelle med disse spillerne.
    For min del handler det alltid om kostnader kontra resultat. Man må jo forvente bedre resultat , men som du sier - det koster også.
    Hvis du kikker på den eBay linken til Xad jeg postet , så er det masse bra feedback fra fornøyde kunder nederst på siden. Stramme fjærer til mellomhjulet er også et must. Mine gamle var temmelig slakke i forhold til de nye. Audiosilente påstår at mellomhjulet deres trekker bedre (gummien biter seg mer fast) , hvor mye det påvirker gangen vet jeg ikke , men det funker uansett bra hos meg.
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Supre tips, bestiller en slik pad. Hvor ofte Legger du til olje? Har det samme mellomhjulet som deg, ikke strammet fjær
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn