Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Ortofon arm og spu meister pickup.En meget dynamisk kombinasjon.Garard driverket er helt tyst uten rumble !
    Terje
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fin...DAS plinth?
    hvilken ortofon arm?
    har selv en 309 på hånden...
    mvh
    leif
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Det begynner nå å komme seg. Min troverdige Thorens 318 får spille på lag med Huldra 10. Mens Garrard endelig er koblet opp med Thorhauge settet mitt.
    Tonearm og tonearms base fra Alfred Bokrand, han kan sine saker tror nå jeg, rimelig pris for god kvalitet. Pickup er Miyajima Waza, kjøpt for 6(!) år siden. Prisen på de var ikke så høy da som i dag. Neste jeg tenker gjøre er å ordne med føtter, kanskje litt maling, samt å skru sammen PSU'en fra Nigel hos lencoforum.
    Det hele spiller peent.
    tonearm.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har et 401 drivverk på innkommende, er det noe jeg bør ha i bakhodet når jeg går i gang med med lett sjekk av behovet for rens og smøring?
    Ser en del i denne tråden har byttet mellomhjul, er det en no brainer eller mer kjekt å ha?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Audiosilente har idler hjul og bushings til disse samt til motor...
    ofte uttørkede etter mange år...
    hjulet er imo must.
    neste trinn:
    lager....
    evt tallerken
    eget regen psu
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Takk! Da er mellomhjul + bushings, og bushings til motor bestilt hos Audiosilente.
    Lagrene håper jeg er i orden, men alt er litt Schrödingers katt inntil jeg har fått den i hendene.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    IMG_20200107_202832 (2).jpg
    Garrard 301 med Aqustand plinth.Spiller meget bra.Ortofon/ Alfred Bokrand arm med Spu 85 jubileum.
    Mørch Up 4 med Soundsmith pickup Ønsker en Decca helst Super Gold men--- Skal fungere bra på en UP 4.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Vet noen av dere hva spesifikasjonene på pæren i stroblelampa på 401 er? Og om dette er noe man får greit får fatt på her til lands? Har bestilt fra det store utland, men det er jo så innmari kjedelig å vente på postgangen.
    Jeg tror det er E14 2W 220V neonpære, som er tilsvarende Phillips GL42M, men det er et innmari stort tror.
     

    RoDa

    Medlem
    Ble medlem
    10.05.2020
    Innlegg
    8
    Antall liker
    5
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Fant denne drømmen på nettet, dessverre er ingen av de mine....
    Garrard.jpg
     
    • Love
    Reaksjoner: LMC

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har blitt anbefalt å bruke 3-in-one olje i lageret på 301. Noen som vet hvor en får kjøpt denne i Norge.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har blitt anbefalt å bruke 3-in-one olje i lageret på 301. Noen som vet hvor en får kjøpt denne i Norge.
    Utdrag av tekst:
    • Cleaning & gentle oiling. (Do not use solvents, over time, they may cause flaking. No to 3-in-1 oil which will in time go sticky).
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da har erbødige Skipreder Rekstens gamle 301 havnet på Østlandet.
    Spillern har stått i Rekstens bolig (V/Rekstensamlingene i Bergen) frem til i dag. Den har grease lager, ingen rim og har serie nummer 20347.
    Spilleren har stått i en plassbygd benk sammen med ett Quad II sett.
    Jeg tenkte jeg skulle sende det inn til en av de mange tilbydere av service på disse spillerene. Tar gjerne imot erfaringer med tilsvarende tjenester. :) Woodsong Audio, Classic HiFi Shop, Artisan osv.
    4A976D40-E02D-496B-8BD0-AEF401067227_1_201_a.jpeg
    2ADD2458-1EEF-42BF-89A4-3433EDE13F2E_1_201_a.jpeg
    FA560A54-4126-4163-83DD-34AC604FFE47_1_201_a.jpeg
    418F5676-18E3-479A-9A62-A3ACBE4304B5_1_201_a.jpeg
    7E7B4E10-6235-41A2-88A7-06CF310320F5_1_201_a.jpeg
    712C2AE3-CEAA-4329-BA70-AF90F115F479_1_201_a.jpeg

    7698A49E-FEDF-4E39-89AE-D107B869D4FC_1_201_a.jpeg
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Grattis!
    Selvgjort er velgjort, og koster en brøkdel.
    Veldig enkle og mekke på selv disse drivverkene, og man kan google seg til alt.
    Når det så står ferdig er eiegleden desto større :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tanken har slått meg :) Jeg har totaltrestaurert en og annen TD-124, så burde ikke være så vanskelig. :) Men det virker forlokkende å få det hele gjort (inkl lakkering) for 6-8k?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som et bra utgangspunkt den spilleren der, jorwed_.
    Jeg arvet en 301 for 7 år siden og sendte den til Classic Turntable Company for heloverhaling. Ingen lakkering, da hammerslagslakken er i god stand. Jeg synes Ray gjorde en utmerket jobb til en beskjeden pris.
    • New springs for motor
    • New felts lubricate
    • Replate linkages in zink gold
    • New idler wheel
    • New idler springs
    • New suppresor
    • New grommets
    • New isolation washers
    • Spindle strip check and re lubricate
    • Sound test and return in new Garrard box
    Det eneste jeg ikke likte var at han fylte olje i lageret istedet for fett. Han mente det var bedre. Har snakket med ham senere og nå anbefaler han 50/50 olje/fett.
    IMG_0708.jpg
     
    Sist redigert:

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Egentlig ikke mange platespillere som har propellhylser :) :D (greasepresse)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Tanken har slått meg :) Jeg har totaltrestaurert en og annen TD-124, så burde ikke være så vanskelig. :) Men det virker forlokkende å få det hele gjort (inkl lakkering) for 6-8k?
    Virket ikke som lmc var fornøyd med jobben CTC gjorde, men kan hende jeg husker feil.
    Skal du ha det 100% utført, så kan du sende den til han Nederlenderen. Litt under 100%, så gjør du det selv.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Uansett, vær klar over at kadmium, som er påført noen deler på 301, er temmelig giftige greier. Så om du tar service selv, uten at kadmiumet er fjernet og erstattet med sink, så ta nødvendige forholdsregler.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Garrard TPA 10 tonearm. Noen som har brukt den til noe fornuftig eller er det resirkulering neste...?
    958BB637-C9D6-410D-9A74-F04E5E469A02.jpeg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har tenkt å tømme lageret og smøre det opp igjen med nytt fett. Hvilken fett anbefaler dere som har fettlager på 301?


    1605186280310.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    glem CTC...eneste som var bra med ham var det cnc freste chasssiet og rensen...resten var juks, slurv og svindel
    send den til Jaap Pees i Hanzehifi i Zwolle utenfor NL
    Jaap er rimelig og har en seriøs tilnærming, med målinger og alt
    CTC idler hjulet var ikke rundt!
    den gikk ikke riktig ifht speed setting så Jaap kjøpte nytt steppet hjul til akslingen fra PeakHifi i UK..de finnes i 3 4 forskjellige omkretser for både 50 og 60Hz
    glemte maskinen på en kveld og våknet av fuglekvitter i stuen
    tallerkenen vandret opp og ned sett fra siden
    Jaap måtte injisere olje under vakuum i sinterlagerne til motoren..de var helt uttørket
    og Ray tok betalt for cnc chassis og full refurb og sa spilleren gikk som en drøm
    finnes en annen i Oslo som og måtte sende tibake sin....da ville Ray ha betalt for returfrakten og nektet å returnere før den var forskuddsbetalt
    jeg gadd ikke engang reklamere, bare sendte den rett til Jaap
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er stort sett fornøyd med jobben Ray gjorde i 2013 bortsett fra at han fylte lageret med olje istedet for å bruke fett. Så jeg har tenkt å rense lageret og presse fett i det, som det skal være. Var ikke spesielt fornøyd med at han fyller olje i et fettlager uten å spørre om jeg var enig.Tok det opp med ham og han sa den ville spille bedre med olje. Mulig det, men uansett bør han ta det opp med kunden først imo.
    Nå anbefaler han forøvrig å blande olje og fett 50/50, men svarte ikke da jeg spurte hvilken olje og hvilket fett han brukte.
     

    Nilzen74

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Innlegg
    40
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Leif henviser til min kundeopplevelse hos CTC. Min ble innkjøpt i Danmark og måtte sendes tilbake til Ray for service. Upåklagelig dialog og raske svar helt til betalingen var ankommet Ray. Det manglet 5£, mente han (mulig jeg kalkulerte feil med kursen) og de skulle han ha. Greit nok, men forut dette sa han at hele servicen var på garanti og ville være gratis.

    Jeg sa jeg syns det var en smule smålig da dette er en spiller til over 50 tusen uten arm, noe han responderte med at pengene skulle han ha og at jeg var fullstendig uønsket som kunde i fremtiden. Så utestengt derfra altså. Dette er min opplevelse og trenger selvsagt ikke reflektere andres.

    Jeg stusser også over olje i fettlageret som han også satt opp min med. Jeg har bronselager og håper lageret er dimensjonert for olje, ikke fett. Bør nok gjøre som deg FZ og rense ut. Har du funnet en gylden kombinasjon 50/50 fett/olje? Jeg tror jeg bestiller olje fra Svalander:

    https://svalander.se/shoppen/deoxit-oljor/oljor

    Mvh Thomas
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.711
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring med Ray(mond) Clark var upåklagelig, men det er noen år siden nå, før han begynte storproduksjon av freste 301-chassis. Kjøpte i 2012. Takk for advarselen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg stusser også over olje i fettlageret som han også satt opp min med. Jeg har bronselager og håper lageret er dimensjonert for olje, ikke fett. Bør nok gjøre som deg FZ og rense ut. Har du funnet en gylden kombinasjon 50/50 fett/olje? Jeg tror jeg bestiller olje fra Svalander:
    Var dårlig med svar på min forespørsel her om anbefalt fett for lageret. Fikk anbefalt noe sykkelfett på FB-siden Garrard 301, men ikke noe om blanding av olje og fett. Sjekket litt rundt på kulelagerfett etc. på SKF og de har en mengde forskjellige typer. Sikkert noe som er brukandes der, men har lagt det litt på is p.t.
    Har noen andre platespillere også, men når jeg får tid er planen å jobbe litt med Garrard'en igjen. Inntil da er det olje i lageret og jeg har etterfylt litt over tid så det er fullt når jeg lar den gå noen runder.
    Ray bruker 3-in-one olje. Har sett noen si at den blir "sticky" over tid, men har ikke merket det på de 7 årene som har gått med den oljen i lageret. Lageret er tight og fint og med lite friksjon.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å få tak i en clamp til min 401, hva vil en ideel vekt være og hva tåler spilleren av slik belastning?

    Videre er planen å få sendt den til full service i løpet av våren/sommeren, ønsker helst å sende den til England og har tittet på et par aktuelle løsninger. Classic Hifi Shop ser ut til å ha god erfaring og fine priser. Er det noen av dere som har erfaring med dem, evt innspill på andre aktuelle firma?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har både lager og clamp/vekt
    for salg
    pm om interressert
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer å få tak i en clamp til min 401, hva vil en ideel vekt være og hva tåler spilleren av slik belastning?

    Videre er planen å få sendt den til full service i løpet av våren/sommeren, ønsker helst å sende den til England og har tittet på et par aktuelle løsninger. Classic Hifi Shop ser ut til å ha god erfaring og fine priser. Er det noen av dere som har erfaring med dem, evt innspill på andre aktuelle firma?
    Jeg sendte min 301 til Ray Clark for en del år tilbake og var fornøyd med jobben han gjorde, bortsett fra at han fjernet fettet fra lageret og fylte olje i stedet. Mulig det er bedre, som han hevdet, men kunne godt spurt meg først.
    Ellers har jeg sett at et par stykker på sentralen er mindre fornøyd enn meg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har clamp du kan få gratis.Ta kontakt om interessant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn