Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Det var en sprek variant på temaet!
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har fått kjøpt ett mellomhjul til 301/401 fra Audiosilente i Italia, det ser nesten helt likt ut som Artisan Fidelity sitt men koster edruelige 800kr. Motatt og montert, rapport følger. Forhåpentlig er det like bra og man får da den strålende ytelsen til en brøkdel av prisen.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har fått kjøpt ett mellomhjul til 301/401 fra Audiosilente i Italia, det ser nesten helt likt ut som Artisan Fidelity sitt men koster edruelige 800kr. Motatt og montert, rapport følger. Forhåpentlig er det like bra og man får da den strålende ytelsen til en brøkdel av prisen.
    Ser fram mot rapport! Fick förresten lager till mellanhjulet häromdagen, men så visar det sig att mina som redan sitter i är helt nya och blev bytt i förbindelse med restaureringen min fick innan jag köpte den. Då har jag i alla fall ett extra set.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har fått kjøpt ett mellomhjul til 301/401 fra Audiosilente i Italia, det ser nesten helt likt ut som Artisan Fidelity sitt men koster edruelige 800kr. Motatt og montert, rapport følger. Forhåpentlig er det like bra og man får da den strålende ytelsen til en brøkdel av prisen.
    Ser fram mot rapport! Fick förresten lager till mellanhjulet häromdagen, men så visar det sig att mina som redan sitter i är helt nya och blev bytt i förbindelse med restaureringen min fick innan jag köpte den. Då har jag i alla fall ett extra set.
    Kjekt å ha!
    Plutselig har man behov for og mekke litt, bare for nervenes del :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har fått kjøpt ett mellomhjul til 301/401 fra Audiosilente i Italia, det ser nesten helt likt ut som Artisan Fidelity sitt men koster edruelige 800kr. Motatt og montert, rapport følger. Forhåpentlig er det like bra og man får da den strålende ytelsen til en brøkdel av prisen.
    Ser fram mot rapport! Fick förresten lager till mellanhjulet häromdagen, men så visar det sig att mina som redan sitter i är helt nya och blev bytt i förbindelse med restaureringen min fick innan jag köpte den. Då har jag i alla fall ett extra set.
    Kjekt å ha!
    Plutselig har man behov for og mekke litt, bare for nervenes del :)
    Hyggliga folk hos Audiosilente!

    C70C2D05-53F9-45E6-BDFD-D2654F6C4D7B.jpg
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Hei,

    Har en 401 som skal samles og settes i et plint etter hvert. Det som bekymrer meg litt er når jeg setter strøm på motoren så kan jeg kjenne svake vibrasjoner i motoren og når jeg monterer eddie current disken så blir vibrasjonene enda tydeligere. Mine spørsmål er: skal man kunne kjennevibrasjoner i motoren når man holder den og kan man få kjøpt en ny og bedre disk? Er det noen i Norge som kan overhale disse motorene skikkelig?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei,

    Har en 401 som skal samles og settes i et plint etter hvert. Det som bekymrer meg litt er når jeg setter strøm på motoren så kan jeg kjenne svake vibrasjoner i motoren og når jeg monterer eddie current disken så blir vibrasjonene enda tydeligere. Mine spørsmål er: skal man kunne kjennevibrasjoner i motoren når man holder den og kan man få kjøpt en ny og bedre disk? Er det noen i Norge som kan overhale disse motorene skikkelig?
    Hei
    Det klarer du selv, åpne den opp og rengjør alt skikkelig og olje den opp igjen. Lagerene kan byttes, men da må du borre ut de gamle. Svært sjelden nødvendig.
    Ørlite vibrasjon vil det alltid være.
    Ny eddy-brake kan kjøpes utenlands fra Woodsong Audio.
    Lykke til
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Får du satt armen nært nok når du bruker 9-tommer? For det er en 9-tommer den bak?

    Nydelig forresten.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Meget skarpt observert, Fosse! Det mangler 3-4 cm. Det bakre armtårnet er laget til et annet armprosjekt, som ikke ble noe av. Har ikke lyst til å kvitte meg med armen på bildet (en NOS/NIB Ortofon 312) som er tenkt brukt til SPU Mono og Nagaoka pickup til 78 plater, evt en SPU mono i 78-versjon, når jeg får solgt min Silver Meister.

    Mulighetene er da å frese inn i plinthet, som er skifer, eller å modde armtårnet. Jeg gjør det siste og får laget en løsning på nyåret.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Meget skarpt observert, Fosse! Det mangler 3-4 cm. Det bakre armtårnet er laget til et annet armprosjekt, som ikke ble noe av. Har ikke lyst til å kvitte meg med armen på bildet (en NOS/NIB Ortofon 312) som er tenkt brukt til SPU Mono og Nagaoka pickup til 78 plater, evt en SPU mono i 78-versjon, når jeg får solgt min Silver Meister.

    Mulighetene er da å frese inn i plinthet, som er skifer, eller å modde armtårnet. Jeg gjør det siste og får laget en løsning på nyåret.
    Den kverna di begynner å ligne på min våte drøm. :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Plintet mangler bare sædrenne og sikledeksel :D
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger!

    Spørsmål, Vet at en del av dere har eksterne strømforsyninger til garrardene. Kort og godt: Er detverdt pengene? Har inntrykk av at de ligger rundt 15.000, stemmer det, eller finnes det andre billige og bra løsninger?

    fordrer en slik strømforsyning noeninngrep i spilleren, eller er det plug&play?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Er ikke motoren hektet rett på strømnettet på disse spillerne?

    Med budsjett på 15.000,- er det vel ut med originalmotor og inn med en børsteløs kvalitetsmotor under digital kontroll som pulser noen tittals tusen oftere enn 50Hz. Kan trolig realiseres for 2-3000,-.

    For meg virker en 240V 50Hz generator som bakstreversk for å løse et eventuelt problem i denne kjeden. Rimelige (3000,-) DC til AC konverterene til hyttebruk har frynset rykte når det kommer til å generere ren strøm, og i disse spillerne er vel renest mulig 50Hz avgjørende for jevn gange.

    Hva med litt eksperimentering med en eller to skilletransformatorer og et FG godkjent lynvern? Kan muligens hjelpe litt om man har transienter på strømnettet. Jeg har positiv erfaring med å dempe humming fra 800VA ringkjernetrafoer som kom enkelte perioder på dagen med bruk av slik løsning.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har Loricraft strømforsyningen til min 401, absolutt verdt pengene for min del i alle fall.
    Det som er greia med disse strømforsyningene er ikke renest mulig strøm osv, men med Loricraft forsyningen (CTC også, som jeg hadde før) så fjerner man den fysiske bremsen i verket, eddy brake`n, og justerer hastigheten på motoren med frekvensen. Da kan man få samme hastighet med en mye lavere frekvens og dertil lavere støygulv fra motor. Fravær av brems skader heller ikke!
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Litt om Loricrafts variable og faste PSUer her.

    What both have in common is it takes up to five minutes for them to stabilize the output voltage. If you start the power supply in the same second as the turntable, it will start way too slow, and you have to readjust at the Garrard's magnet brake to get the turntable speed right. So please, start the power supply at least 5 minutes before starting the turntable. And please do not forget to switch off the Garrard before you switch off the power supply, because if you forget to switch off the Garrard, then you have a flat spot on the rubber idler wheel after a day or two.

    I purchased the power supply with the adjustable output voltage first. When I set the output voltage to exactly 230 Volts and connected it to the Garrard 301, I noticed a very big reduction of grain, together with a different balance of bass, mids and treble. Treble was much clearer again, bass less dominant than usual, while at the same time the timing aspects were sorted. This was the very first time I experienced that the Garrard was playing correct in the time domain. Now with this combination I could listen to classical records without missing anything, this was difficult before.

    Han må ha hatt ganske store variasjoner i spenning på nettet for å få slik merkbar endring, men man hører definitivt mer stabilitet i gjengivelsen.

    "Loricraft Plinth and Power Supply � Accessories for Garrard 301 and 401" review - [English]
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Takker for nyttig lenke til diskusjonen. Her er det mest relevante fra siden som forklarer at dette egentlig er en DC til AC konverter.

    "Loricraft Power Supply

    The two versions I have share their simple topology. They have opamp based Wien bridge oscillators which drive a mono MOSFET power amp, which then feeds a stepup torodial transformer to 230 Volts. One of the power supplies had the output voltage adjustable on the front, and the other had a trim pot for basically the same adjustment inside. The adjustable power supply had smaller torodials inside, maybe 125 VA types, while the fixed voltage power supply sports 250 VA torodials."


    Så dette er en 50Hz sinusgenerator med MOSFET på utgangen som egentlig ikke virker være kraftig nok dimensjonert til å få motoren opp i fart. Men akkurat denne egenskapen er "the real mojo of this circuit". Ved å være underdimensjonert gir den mulighet til platetalerkenen (svinghjulet) å holde oppe hastighet uten å lage kraftige rykk for hver puls som kommer 50 ganger i sekundet. (edit: med utveksling på motoaksel og drivhjul til platetalerken er frekvensen selvsalg langt høyre - i.e. motor roterer mange ganger for hver plateomdreining)

    Jeg tror gjerne på at denne løsningen kan gi endring i lyden. Men skal man kaste penger på dette er det vel bedre å ta det onde ved roten? Bytte til en motor med pulshastighet langt unna det kritiske 50Hz området? Med dagens utbredelse av billige motorkontrollere og Arduino kompatible SoC bord er en ok motor den største kostnaden.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Å bytte ut motoren på en Garrard blir feil i mitt hode. Den kraftige AC-motoren er litt av designfilosofien. Man kan drøfte om det er optimalt, men bytter man den ut så er det ikke fullverdig Garrard man sitter på imho. Har selvsagt respekt for at andre ser annerledes på det.

    Poenget med disse separate strømforsyningene er at i stedet for at motoren jobber på spreng/maks og at du setter på bremsene for at den skal gå med riktig hastighet så justerer du ned inngangsspenningen og kobler ut bremsen slik at motoren holder korrekt hastighet uten å måtte bremses. Mer ro, mindre støy. Jeg har ikke opplevd noen negative konsekvenser av separat strømforsyning.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    La det være sagt så er ikke tanken om å beholde motor for egenart i vintage utstyr helt fremmed for meg heller. Samme gjelder plint'n.

    Men for diskusjonen kan man spørre hvor mye av produsentens designfilosofi man har intakt når man struper spenningen til den kraftige lavfrekvente AC motoren?
    Faktum at flere opplever "under voltage" positivt for lyden viser (slik jeg ser det) at man har debunked teorien med bruk av kraftig AC motor i drivhjulspillere som en positiv egenskap for Garrard spilleren.

    Hva betaler dere for denne strømforsyningen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    La det være sagt så er ikke tanken om å beholde motor for egenart i vintage utstyr helt fremmed for meg heller. Samme gjelder plint'n.

    Men for diskusjonen kan man spørre hvor mye av produsentens designfilosofi man har intakt når man struper spenningen til den kraftige lavfrekvente AC motoren?
    Faktum at flere opplever "under voltage" positivt for lyden viser (slik jeg ser det) at man har debunked teorien med bruk av kraftig AC motor i drivhjulspillere som en positiv egenskap for Garrard spilleren.

    Hva betaler dere for denne strømforsyningen?
    Det er vel fortsatt kraftig AC motor selv om man kjører den på 217 V mot tidligere 240?
    For meg er i hvert fall dette endring av en annen art enn å bygge om til DC. Dessuten kan man når som helst koble ut strømforsyningen, kjøre 240 og justere på hastighetsknappen på Garrarden.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    217V ??? Interessant, det er jo nær spesifikasjonen vi hadde i strømnettet da spilleren var ny. Har du testet om spenning dropper når du gir tallerken litt motstand med finger? Det kan gi en indikasjon på energievnen strømforsyningen har.

    Fant prisen på Loricraft PSU så jeg forstår jo at man har gjort en vurdering i forkant av innkjøp her. 1000£ for den rimeligste PSU401 + frakt og mva. Classic Hifi sin koster 900£.
    Mens Loricraft i sin produktbeskrivelse maler det typiske high-end portrettet sier Classic ganske enkelt at den gir variabel ut spenning som gir forbruker anledning til å ta av bremsen.

    Er det noen som sitter på bilder av innmaten til en disse PSU'ene? Er litt nysgjerrig på om utgangtrinnet er single ended.


    Til BigSwifty som spør om det finnes andre billige og bra løsninger.
    En ide jeg fikk da jeg leste Classic HiFi sin produktbeskrivelse og som egentlig støtter Fosse sin funksjonsbeskrivelse er å benytte en variabel trafo. Her vil det ikke være noe magic mojo involvert, men kun variabel ut spenning siden vi allerede har 50Hz. Dessverre ikke helt billig om man skal handle nytt, men finnes i mang en rotekasse og svært nyttig for mangt et prosjekt.

    Alternativ som ikke er like fleksibel men som kan fungere som test for dem med rikholdige rotekasser. Et billig triks jeg har sett benyttet i enkle rørkonstruksjoner hvor man har behov for low voltage singe rail power input er å koble to transformatorer sammen hvor man bytter om den definerte sekundær og primær siden på utgangstrafo slik at den transformerer opp.
    Denne metoden brukes noen ganger for å få høy platespenning i preamper/effekter som behøver 9-12VAC lavvolt strøminngang. På innsiden står en likedan transformator hvor 12V viklingen kobles til 12V AC strøminngang og 230V viklingen via likeretter dioder og motstand fungerer som 200V platespenning.

    Metoden blir ikke variabel, men har man noen trafoer (eller AC strømadaptere) liggende kan man jo lett teste litt. Missmatch mellom antall viklinger på trafoer gir spenningsfall, eller økning - f.eks en 230V/9VAC - 230V/12VAC kombinasjon vil gi lavere utspenning. Bytter man dem om får man høyere. 20% avvik fra oppgitte verdier er ikke unormalt, så test og mål før du kobler til Garrard spilleren.

    Den første av Loricraft sine PSU skal visstnok hatt en 100VA trafo, så det virker være et greit utgangspunkt for minimum trafostørrelse.

    Prinsipielt er dette ganske likt slik Loricraft sin konverter virker. Men i stedet for å generere 50Hz fra DC bruker vi strømnettet sin frekvens via en trafo som allerede leverer nok energi uten behov for MOSFET(s) til å drive utgangtransformatoren. Trolig kan det vært artig å leke med LP-filtre før man transformerer opp spenning igjen?

    Og husk, - tukle med høyspenning kan ta livet av deg. Bruk klype på minst en av måleledningene og en hånd i lomma er bra tips.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Skal ikke si med sikkerhet at det er 217V, men deromkring. Prinsippet er at du måler nettspenningen. Justerer inngansspenningen på powersupply til den matcher målt nettspenning og deretter justerer for korrekt hastighet. Hos meg mener jeg at det ble oppnådd rundt 217V på power supply ut. Mitt er fra Classic. Bremsen trenger ikke demonteres, skrur bare hastigheten til maks (= minimum eller ingen brems) på Garrarden.
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Takk for respons :) er digg med Garrard for det har potensiale til å bli noe litt spesielt, bare å se alle variasjoner av oppsett of design.
    Er litt hemmelighetsfull kanskje og vil spare bilder til det hele er klart, men noen bilder kommer underveis. Kan ellers fortelle at min
    401 ble kjøpt fra noen her på torget for fem år siden, og har vært innom Storbritania for service hos Loricraft, sånn for sikkerhets skyld.
    Jeg lagde da en plinth med squashballer som anbefalt av dem, og det var gøy, men tonearm / pickup kombi passet ikke så bra, så siden
    har den vært på vent til en bedre anledning... Nå er plan og det meste klart og jeg har arbeidslyst.
     

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    172
    Antall liker
    190
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Ønsker lykke til med prosjekt og arbeidslyst. Venter i spenning.
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Ønsker lykke til med prosjekt og arbeidslyst. Venter i spenning.
    Takk skal du ha! Gleder meg, blir litt om litt med venting på post og sånn. Ser flott og solid ut den 401' din da
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn