- Ble medlem
- 03.12.2006
- Antall liker
- 2
OK, i så fall var det flamer og ikke troll jeg mente på forrige side. Greit å få terminologien riktig.
Hvor? Jeg finner ingen. Gi meg et eksempel på en tråd som begynner med at noen deler erfaringer hvorpå disse uprovosert utsetter for hån.
1. Hvor? I få fall får du vel rapportere det til høvdingen da. Som du kanskje er klar over finnes det en "rapportér til admin"-link på hvert innlegg.
2. Dynamikk er en teknisk størrelse. Hvis du påstår at en forsterker med 80dB dynamisk område har større dynamikk enn en annen med 100dB dynamisk område, så er det en åpenbart feilaktig påstand. At man ikke skal kunne påpeke slike feil gir ingen mening. Hvis du på et bilforum hevder at en bil med 100hk har mer effekt enn en bil med 200hk, så vil trolig også noen der forklare hvorfor påstanden ikke er riktig. Hvis du lar deg fornærme av det har du et hårsårhetsproblem, svarer du med personangrep har du et folkeskikkproblem.
Jeg ser ikke poengt med å poengtere at man kan ta feil. Jeg har tatt feil og jeg kommer til å ta feil, Løkken har helt sikkert gjort det samme.It is not all as it seems to be.......... Løken, Knutinh med flere : YDMYKHET..
Selv om jeg ofte er uenig med deres meninger om innspilling, forskjell på kabler, kaldt kontra varmt utstyr o.s.v.har lest gjennom tråden med stor overaskelse, med bla. fokus på hva HØVDINGEN mener. Aner jeg der en smule motstand mot "rasjonalistene" de faglige presise HØVDING ? er det de som står for personhetsen og usaklighetene ? er det noe vi ødelgger med å være presise og saklige pga. att bruker verifisering som kriterie for fakta ? Jeg bare lurer for jeg har prøvd å forstå hva du egentlig mente...
Bamsemann takk for att i det minste du godtar vår innfallsvinkel...
Har forsvart Løkken, knutinh m.flere gjentatte ganger og hvis det er noen som får tredd ufinheter over øra hele tiden så er det spesielt disse to.. Mere saklige personer her på nettet skal man lete lenge etter..
Og jeg håper virkelig att Viking tar seg litt ferie... Men kommer tilbake med litt mindre skyts og mere saklighet.
krd ! Ydmykhet ??? du kunne vel neppe mene Løkken,knutinh m.flere..... Du mente sikkert Viking + noen til ? For hvis ikke tror jeg vi kan være enig om att du ikke har lest innleggene til nevnte debatanter veldig nøye....
mvh
brand-x
...eller skyldes det tildels også det høye og tiltakende tøvet, støyen og tullpratet i tråder?
Det er iallefall langt mellom de gode og lærerike diskusjonene på hfs nå; forumet antar mer og mer juvenilt preg av "kjøp-det-og-det" og lavmåls synseri.
Skjønner godt de som har trekt seg (det er mange etterhvert), regner med å gjøre det selv også dersom ikke nivået tar seg opp i retning hifientusiasme snart... det står for meg som mer og mer bortkastet tid etterhvert.
Mvh Vidar P
Det er jo litt påfallende at de med mye kunnskap, som er saklige og som ikke bruker tiden på å hevde ting de ikke føler at de kan dokumentere så ofte havner i ilden.
Problemet med for eksempel Knut Inge og Ivar er vel simpelt hen at de er såpass dyktige på så mye at folk som er veldig uenige i ting de sier vil føle seg truet av argumentene siden de på en måte kommer med en ikke uvesentlig grad av tyngde. Dette gjelder spesiellt de som er veldig bastante, men som allikevel ikke har en særlig vitenskaplig innfallsvinkel og derfor fort kommer i en posisjon der de føler ens egne argumenter står i fare for å vakle litt.
Man behøver ikke fortelle en 4-åring at han/hun ikke vil bli popstjerne bare fordi man vet det ;D
Vel. Det kreves vel noe ingeniørkunnskap for å lage dette utstyret også da. Og spesifikasjoner sier noe, men ikke alt. Du er i din fulle rett til å mene at ingeniører her på forumet burde holde kjeft. Men uten ingeniøren hadde du ikke hatt noe utstyr å prate om og dette forumet hadde vært ikke-eksisterende ;DHva slags kunnskap er viktig for å opnå god lyd? Doktorgrad i kvantefysikk, eller årelang praktisk erfaring med forskjellig utstyr..... det som er av interesse for meg, er å dele kunnskap, få råd tips av andre som har praktisk erfaring av utstyr fremfor å bli fortalt av en elektroingeniør som leser seg frem til hvordan ting låter utifra spesifikasjoner...
Jeg har helt klart enkelte som jeg ser på som mer sympatisk enn andre. Dessverre er det kanskje slik at man lettere føler sympati for de man er enige med i sak, men det burde ikke være slik!Fikk istede et lang tråd med "utskjelling"... WHY? Er det slik at alle her har noen de sterkt missliker? Skal det være slik at bare fordi det finnes motpoler og forskjellige meninger blant medlemmene her, skal det automatisk bli dårlig stemning? Hva med å komme med løsninger istede for problemer?
Erfaring, forståelse og ydmykhet er gode steder å begynne. Sistnevnte finner jeg mest av hos de som skriver mer et litt mer avmålt språk. De samme menneskene sitter ofte med de mest vellydende anleggene.Hva slags kunnskap er viktig for å opnå god lyd? Doktorgrad i kvantefysikk, eller årelang praktisk erfaring med forskjellig utstyr.....
Er det noen spesiell grunn til at vitenskaplig kunnskap skal holdes utenfor? Jeg kan forstå at dette truer magien, for det er vel aldri dokumentert at magi finnes, men det er mange ganger dokumentert at det ikke finnes. Du er vel blant dem som gjerne tar frem øksa og hugger når folk sitter på kunnskap som truer dine påstander. Kaller du det å dele kunnskap? Eller er det du som skal dele og de andre som skal lytte?det som er av interesse for meg, er å dele kunnskap, få råd tips av andre som har praktisk erfaring av utstyr
Teknisk dokumentasjon er et verktøy man benytter i større og større grad jo mer man tilegner seg av kunnskap. Tror du dette er fordi man blir dummere og dummere jo mer man jobber med et fag?fremfor å bli fortalt av en elektroingeniør som leser seg frem til hvordan ting låter utifra spesifikasjoner...
Jeg mener ikke at de som jobber som ingeniører ikke har noe på forumet å gjøre, men deres tittel avgjør ikke deres lydmessige reultater! Å sette sammen et bra anlegg er tross alt ikke rakettforskningVel. Det kreves vel noe ingeniørkunnskap for å lage dette utstyret også da. Og spesifikasjoner sier noe, men ikke alt. Du er i din fulle rett til å mene at ingeniører her på forumet burde holde kjeft. Men uten ingeniøren hadde du ikke hatt noe utstyr å prate om og dette forumet hadde vært ikke-eksisterende ;D
Kanskje letter det litt på trykket å titte litt her:
http://wired.com/wired/archive/14.06/start.html?pg=9
Erfaring, forståelse og ydmykhet er gode steder å begynne. Sistnevnte finner jeg mest av hos de som skriver mer et litt mer avmålt språk. De samme menneskene sitter ofte med de mest vellydende anleggene.
Er det noen spesiell grunn til at vitenskaplig kunnskap skal holdes utenfor? Jeg kan forstå at dette truer magien, for det er vel aldri dokumentert at magi finnes, men det er mange ganger dokumentert at det ikke finnes. Du er vel blant dem som gjerne tar frem øksa og hugger når folk sitter på kunnskap som truer dine påstander. Kaller du det å dele kunnskap? Eller er det du som skal dele og de andre som skal lytte?
Teknisk dokumentasjon er et verktøy man benytter i større og større grad jo mer man tilegner seg av kunnskap. Tror du dette er fordi man blir dummere og dummere jo mer man jobber med et fag?
Rakettforskning kan man fikse med avanserte beregninger, du mener altså at hifi er langt mer avansert?
Jeg har valgt å holde meg mer eller mindre borte fra sentralen i lang tid fordi jeg syns det er for mye person angrep i div debatter og at nivået er gått meg over hodet. Har intrykk at det til stadighet blir dyrere og dyrere anlegg som kun diskuteres. Nei jeg skal ha en rolig sommer med å bygge meg min første diy strømkabel til forsterkeren eller dvd spilleren. Har fått så fint skrujern jeg må prøve ut.![]()
Hva er egentlig motsetningen mellom de to? Forsvinner erfaringen med en gang man har teknisk kunnskap?Noe av det som mangler på dette forum fremfor f.eks eufonia audioforum, er folk som deler sin erfaring med utstyr fremfor tekninsk kunnskap.
Om det er bedre eller dårligere er jo på mange måter subjektivt. Derfor pleier jeg personlig å konsentrere meg om hvorvidt det låter forskjellig, og hvorfor. Imidlertid fører slikt omtrent alltid til at en eller annen begynner å grine for at jeg har trampet på følelsene hans. Tramper jeg på noen ved å belyse konstruksjonsprinsipper og hva som skjer i praksis?Vedr. magi og teori, så blir begge deler uvesentlig når jeg skal oppgradere mit anlegg. Låter det bedre, så er det bedre!
Pleier ikke skrivebordsteknikerne (hvorfor oppfatter jeg det som et nedlatende uttrykk?) egentlig bare å fortelle deg hva du hører, og ikke om det er bedre eller dårligere?Har ikke for vane å hugge etter folk, men når skrivebords-teknikere prøver å forklare meg at forsterker A låter bedre enn forsterker B når jeg opplever det anderledes, så er jeg ikke redd for å si min mening.
Pleier det ikke å være slik at faktafeil blir saklig rettet opp, mens usakligheter og personangrep er gjenstand for hugging? (DVS, noen fleiper med deg fordi du ikke klarer å holde følelsene ute av en rimelig ufarlig diskusjon).Nå er det vel også slik at dersom jeg deler min praktiske erfaring og det ikke stemmer med teoretikernes lære, så er det jeg som blir blir hugget etter.
Så hverken vanlig dødelige eller de mer udødelige skrivebordsteoretikerne som er i stand til å sende folk levende til månen og tilbake igjen er totalt ute av stand til å sette opp et anstendig lydende anlegg?Selvølgelig! Å sette sammen et høyttaler kabinett og delefilter, eller putte en forsterkermodul i et babinett er selvfølgelig langt mer avansert enn å sende mennesker til andre planeter... enda værre blir det når man skal finne riktig høyttalerplassering... vanlig dødelige ville aldri klare dette
Der var personangriperen VAL på farten for nok en gang å dokumentere at han ikke forstod noe som helst ;DNei, nei, nei!!
Har du ikke fått med deg at kabler ikke påvirker lyden. Det ble nettopp funnett ut av tre døvblinde
Der var personangriperen VAL på farten for nok en gang å dokumentere at han ikke forstod noe som helst ;D
Så hverken vanlig dødelige eller de mer udødelige skrivebordsteoretikerne som er i stand til å sende folk levende til månen og tilbake igjen er totalt ute av stand til å sette opp et anstendig lydende anlegg?
Hva pokker er vi her for da?
Hva er egentlig motsetningen mellom de to? Forsvinner erfaringen med en gang man har teknisk kunnskap?
Hvordan kan du vite at folk på forumet ikke har praktisk erfaring når folk er lei av å fortelle om erfaringene sine fordi det blir hugget etter dem uansett dersom erfaringene ikke passer de selvoppnevnte referansesjefene her?
Om det er bedre eller dårligere er jo på mange måter subjektivt. Derfor pleier jeg personlig å konsentrere meg om hvorvidt det låter forskjellig, og hvorfor. Imidlertid fører slikt omtrent alltid til at en eller annen begynner å grine for at jeg har trampet på følelsene hans. Tramper jeg på noen ved å belyse konstruksjonsprinsipper og hva som skjer i praksis?
Pleier ikke skrivebordsteknikerne (hvorfor oppfatter jeg det som et nedlatende uttrykk?) egentlig bare å fortelle deg hva du hører, og ikke om det er bedre eller dårligere?
Pleier det ikke å være slik at faktafeil blir saklig rettet opp, mens usakligheter og personangrep er gjenstand for hugging? (DVS, noen fleiper med deg fordi du ikke klarer å holde følelsene ute av en rimelig ufarlig diskusjon).
Selvsagt var det ikke seriøst, men jeg forstår det allikevel slik at spøken din ikke hadde vært aktuell dersom du ikke var av den oppfatning at noen tar en slik test for at det ikke eksisterer hørbare forskjeller på disse kablene uansett.Nei nå driver du personhets mot meg
Trodde det var opplagt at dette ikke var seriøst... får sette på et smilefjes neste gang
Jeg fulgte opp ironien din i håp om å få dette svaret. Det er jo riktig det du sier, og dersom man kan beregne hva som må til for å sende folk til månen skulle det altså være enklere å beregne hva som skal til for den ultimate lydopplevelsen, eller?Dette var litt ironi fra min side.... det jeg mente var at det er enklere å sette sammen et anlegg til å spille godt, enn å sende folk til månen
Kan det ha noe å gjøre md at det er ferie? -det er jo tross alt juli...Heisann
Merker at det har vært en del frafall fra HFS i det siste. Noen har takket for seg offesielt (evt tar pause), men andre bare er blitt borte, som for eks LMC og Petter Dale jr.
Da begynner jeg å lure på.. hva er det som skjer.. har HFS blitt generellt uintr for mange? eller hva... (Greit nok at det er en del tema som går igjen, men håper og tror at når HFS v2.0 blir lagt ut, vil forumet bli enda bedre og intr.. er lov å håpe(!))
mvh Kai "still alive and kicking"
en lydopplevelse, eller stort sett alt av opplevelser er vel subjektiv, så man kan vel egentlig ikke beregne en ultimat opplevelse, for noen er det kansje fantastisk flott mens andre syns det var noe dritt...Jeg fulgte opp ironien din i håp om å få dette svaret. Det er jo riktig det du sier, og dersom man kan beregne hva som må til for å sende folk til månen skulle det altså være enklere å beregne hva som skal til for den ultimate lydopplevelsen, eller?
Jeg fulgte opp ironien din i håp om å få dette svaret. Det er jo riktig det du sier, og dersom man kan beregne hva som må til for å sende folk til månen skulle det altså være enklere å beregne hva som skal til for den ultimate lydopplevelsen, eller?
Selvsagt var det ikke seriøst, men jeg forstår det allikevel slik at spøken din ikke hadde vært aktuell dersom du ikke var av den oppfatning at noen tar en slik test for at det ikke eksisterer hørbare forskjeller på disse kablene uansett.
En annen ting er at du tillater deg å kalle dem for døvblinde, men en oppfølger til spøken er altså ikke tillatt?
en lydopplevelse, eller stort sett alt av opplevelser er vel subjektiv, så man kan vel egentlig ikke beregne en ultimat opplevelse, for noen er det kansje fantastisk flott mens andre syns det var noe dritt...