Frafall fra HFS?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    OK, i så fall var det flamer og ikke troll jeg mente på forrige side. Greit å få terminologien riktig.

krd

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Antall liker
    0
    It is not all as it seems to be.......... Løken, Knutinh med flere : YDMYKHET.

Viking : Å tro kan defineres som å holde noe for sant. Selv om DU velger å holde noe for sant, er det beklagelig vis ikke sikker at så er tilfelle. Å lytte til fakta/kunnskap kan neppe skade ( selv om en er uenig, og ikke klarer å argumentere i mot ).

Håper ikke dere vil bidra til frafall fra HFS.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Hvor? Jeg finner ingen. Gi meg et eksempel på en tråd som begynner med at noen deler erfaringer hvorpå disse uprovosert utsetter for hån.

1. Hvor? I få fall får du vel rapportere det til høvdingen da. Som du kanskje er klar over finnes det en "rapportér til admin"-link på hvert innlegg.

2. Dynamikk er en teknisk størrelse. Hvis du påstår at en forsterker med 80dB dynamisk område har større dynamikk enn en annen med 100dB dynamisk område, så er det en åpenbart feilaktig påstand. At man ikke skal kunne påpeke slike feil gir ingen mening. Hvis du på et bilforum hevder at en bil med 100hk har mer effekt enn en bil med 200hk, så vil trolig også noen der forklare hvorfor påstanden ikke er riktig. Hvis du lar deg fornærme av det har du et hårsårhetsproblem, svarer du med personangrep har du et folkeskikkproblem.

Svar1: Jeg gidder da ikke å sladre til høvdingen pga bagateller, ville bare påpeke at også du kommer med enkelte sleivete/flåsete innlegg. Vet ikke hvor jeg finner eksempelet, men det var mot Viking vedr. en digitalkabel.

Svar2: Jeg fikk betydelig mindre dynamikk da jeg testet ice forsterker mot det jeg sitter med fra før og valgte bla pga dette å ikke bytte. Dette ble jeg forklart av ice-selgerne på dette forum ikke kunne stemme! Så det så...

Jeg ble ikke fornærmet av dette, men finner det noe merkverdig at enkelte som ikke vet hva jeg sitter med av utstyr og ikke var der da jeg testet kan forklare meg at deg jeg oppfattet var galt! I tillegg burde de kansje være litt forsiktige med å reklamere for sterkt for et produkt de har økonomisk interesse av på et slikt forum, men det er jo bare min mening og en annen diskusjon.

Jeg har heller ikke svart med personangrep! Hvorfor skulle jeg det? De er sikkert gode og snille inne i seg

K

knutinh

Gjest
    It is not all as it seems to be..........  Løken, Knutinh med flere : YDMYKHET..
    Jeg ser ikke poengt med å poengtere at man kan ta feil. Jeg har tatt feil og jeg kommer til å ta feil, Løkken har helt sikkert gjort det samme.

Jeg prøver etter beste evne å bruke et språk som synliggjør om dette er fakta som jeg er temmelig sikker på, eller om det er overbevisning (tro). Enkelte andre er tydeligvis alltid 100% sikker i alle spørsmål de innlater seg med.

Når folk "synser" om feilkorreksjon eller samplingsteori så føler jeg meg ganske sikker når jeg kan slå opp i en lærebok fra mellom 1950 og i dag og vise at de tar feil. Når folk derimot har sterke meninger om at en CD-spiller låter bra så kan jeg ikke bombastisk si at de har "rett" eller "feil".

Så lenge folk overholder forumreglene, dvs ikke utsetter folk for verbale utfall og er generelt rabiate, så tror jeg dettegår bra. Noe er mer sympatiske enn andre, men sånn er det da ellers i livet også.

mvh
    Knut

B

brand-x

Gjest
    har lest gjennom tråden med stor overaskelse, med bla. fokus på hva HØVDINGEN mener. Aner jeg der en smule motstand mot "rasjonalistene" de faglige presise HØVDING ? er det de som står for personhetsen og usaklighetene ? er det noe vi ødelgger med å være presise og saklige pga. att bruker verifisering som kriterie for fakta ? Jeg bare lurer for jeg har prøvd å forstå hva du egentlig mente...

Bamsemann takk for att i det minste du godtar vår innfallsvinkel...

Har forsvart Løkken, knutinh m.flere gjentatte ganger og hvis det er noen som får tredd ufinheter over øra hele tiden så er det spesielt disse to.. Mere saklige personer her på nettet skal man lete lenge etter..

Og jeg håper virkelig att Viking tar seg litt ferie... Men kommer tilbake med litt mindre skyts og mere saklighet.

krd ! Ydmykhet ??? du kunne vel neppe mene Løkken,knutinh m.flere..... Du mente sikkert Viking + noen til ? For hvis ikke tror jeg vi kan være enig om att du ikke har lest innleggene til nevnte debatanter veldig nøye....

mvh
    brand-x

krd

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Antall liker
    0
    brand-x,
    Tja, prøver å forstå begge parter i denne debatten. Personhetsen og usaklighetene kan nok komme fra begge leire. Hvem som er mest sofistikert er det liten tvil om.
    "It is not all as it seems to be" er et utsagn fra Steen Aage Duelund ( hvis jeg husker riktig ). Når en vet hva denne personen stod for skulle poenget være åpenbart m.h.t. ydmykhet.
    Knutinh,
    Ydmykhet handler i stor grad om det motsatte av å fastslå hvem som har feil/rett. Blir en for opptatt av å fastslå hvem som har feil/rett ( som oftest er det slik at en er mest opptatt av å fastslå hvem som har feil ) blir en muligens ikke oppfattet som spesielt sympatisk
    ( selv om en er aldrig så velformulert ).
    Forumreglene angir hva som er lov/ikke lov, og disse blir ikke overholdt. Høvdingen har en oppgave å gjøre her.

B

bamsemann

Gjest
    har lest gjennom tråden med stor overaskelse, med bla. fokus på hva HØVDINGEN mener. Aner jeg der en smule motstand mot "rasjonalistene" de faglige presise HØVDING ? er det de som står for personhetsen og usaklighetene ?  er det noe vi ødelgger med å være presise og saklige pga. att bruker verifisering som kriterie for fakta ?  Jeg bare lurer for jeg har prøvd å forstå hva du egentlig mente...

Bamsemann takk for att i det minste du godtar vår innfallsvinkel...

Har forsvart Løkken, knutinh m.flere gjentatte ganger og hvis det er noen som får tredd ufinheter over øra hele tiden så er det spesielt disse to.. Mere saklige personer her på nettet skal man lete lenge etter..

Og jeg håper virkelig att Viking tar seg litt ferie... Men kommer tilbake med litt mindre skyts og mere saklighet.

krd ! Ydmykhet ??? du kunne vel neppe mene Løkken,knutinh m.flere..... Du mente sikkert Viking + noen til ? For hvis ikke tror jeg vi kan være enig om att du ikke har lest innleggene til nevnte debatanter veldig nøye....

mvh
    brand-x
    Selv om jeg ofte er uenig med deres meninger om innspilling, forskjell på kabler, kaldt kontra varmt utstyr o.s.v.

Mener jeg helt ærlig at dere beriker mange tråder med veldig høyt kunnskapsnivå, nå er jeg vel nesten som en sviker å regne i egen leir.

Men jeg mener selvfølgelig at jeg hører forskjell på kabler, innspilling, kaldt/varmt utstyr o.s.v.

Jeg har vel også fått en del ris for å være et arrogant orakel, har vel hatt en del friske innlegg da..

Men mener stort sett godt...

bamsemann.. :)

Vedlegg

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Støtter innlegget 100%
    Det er langt mellom temaer som vekker min interesse. Har gått lei av disse evigvarende kranglingene. Har kranglet selv jeg ;)
    Er derfor nå bare inne i ny og ne for å se om det kanskje er et nytt interessant tema. Blir som oftes skuffet. Er av denne grunn som oftes ute igjen fra sentralen etter få minutter.

Endre

...eller skyldes det tildels også det høye og tiltakende tøvet, støyen og tullpratet i tråder?
    Det er iallefall langt mellom de gode og lærerike diskusjonene på hfs nå; forumet antar mer og mer juvenilt preg av "kjøp-det-og-det" og lavmåls synseri.
    Skjønner godt de som har trekt seg (det er mange etterhvert), regner med å gjøre det selv også dersom ikke nivået tar seg opp i retning hifientusiasme snart... det står for meg som mer og mer bortkastet tid etterhvert.

Mvh Vidar P

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Det er jo litt påfallende at de med mye kunnskap, som er saklige og som ikke bruker tiden på å hevde ting de ikke føler at de kan dokumentere så ofte havner i ilden.
    Problemet med for eksempel Knut Inge og Ivar er vel simpelt hen at de er såpass dyktige på så mye at folk som er veldig uenige i ting de sier vil føle seg truet av argumentene siden de på en måte kommer med en ikke uvesentlig grad av tyngde. Dette gjelder spesiellt de som er veldig bastante, men som allikevel ikke har en særlig vitenskaplig innfallsvinkel og derfor fort kommer i en posisjon der de føler ens egne argumenter står i fare for å vakle litt.

Man behøver ikke fortelle en 4-åring at han/hun ikke vil bli popstjerne bare fordi man vet det ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Det er jo litt påfallende at de med mye kunnskap, som er saklige og som ikke bruker tiden på å hevde ting de ikke føler at de kan dokumentere så ofte havner i ilden.
    Problemet med for eksempel Knut Inge og Ivar er vel simpelt hen at de er såpass dyktige på så mye at folk som er veldig uenige i ting de sier vil føle seg truet av argumentene siden de på en måte kommer med en ikke uvesentlig grad av tyngde. Dette gjelder spesiellt de som er veldig bastante, men som allikevel ikke har en særlig vitenskaplig innfallsvinkel og derfor fort kommer i en posisjon der de føler ens egne argumenter står i fare for å vakle litt.

Man behøver ikke fortelle en 4-åring at han/hun ikke vil bli popstjerne bare fordi man vet det ;D

Hva slags kunnskap er viktig for å opnå god lyd? Doktorgrad i kvantefysikk, eller årelang praktisk erfaring med forskjellig utstyr..... det som er av interesse for meg, er å dele kunnskap, få råd tips av andre som har praktisk erfaring av utstyr fremfor å bli fortalt av en elektroingeniør som leser seg frem til hvordan ting låter utifra spesifikasjoner...

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.729
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Som trådstarter hadde jeg et enkelt mål... kanskje finne ut hvorfor flere av de "store" navnene nå er borte. Hadde personlig stor glede av de velformulerte og forklarende innleggene som disse kom med.

Fikk istede et lang tråd med "utskjelling"... WHY? Er det slik at alle her har noen de sterkt missliker? Skal det være slik at bare fordi det finnes motpoler og forskjellige meninger blant medlemmene her, skal det automatisk bli dårlig stemning? Hva med å komme med løsninger istede for problemer?

mvh Kai

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    561
    Hva slags kunnskap er viktig for å opnå god lyd? Doktorgrad i kvantefysikk, eller årelang praktisk erfaring med forskjellig utstyr.....  det som er av interesse for meg, er å dele kunnskap, få råd tips av andre som har praktisk erfaring av utstyr fremfor å bli fortalt av en elektroingeniør som leser seg frem til hvordan ting låter utifra spesifikasjoner...
    Vel. Det kreves vel noe ingeniørkunnskap for å lage dette utstyret også da. Og spesifikasjoner sier noe, men ikke alt. Du er i din fulle rett til å mene at ingeniører her på forumet burde holde kjeft. Men uten ingeniøren hadde du ikke hatt noe utstyr å prate om og dette forumet hadde vært ikke-eksisterende ;D

Kanskje letter det litt på trykket å titte litt her:
    http://wired.com/wired/archive/14.06/start.html?pg=9

K

knutinh

Gjest
    Fikk istede et lang tråd med "utskjelling"... WHY? Er det slik at alle her har noen de sterkt missliker? Skal det være slik at bare fordi det finnes motpoler og forskjellige meninger blant medlemmene her, skal det automatisk bli dårlig stemning? Hva med å komme med løsninger istede for problemer?
    Jeg har helt klart enkelte som jeg ser på som mer sympatisk enn andre. Dessverre er det kanskje slik at man lettere føler sympati for de man er enige med i sak, men det burde ikke være slik!

Jeg mener helt ærlig at årsaken til uggen stemning her på forumet til tider ikke er innhold men form. Når moderator ikke vil eller makter å få noen få enkelt-personer til å oppføre seg som voksne folk mot andre, så raser "ordkrigene".

Et annet problem er selvoppnevnte "Sheriffer" som reagerer på det de oppfatter som ufine utsagn med å være frekk eller ubehagelig tilbake, ofte på andres vegne. Jeg kan forstå at man gjør det hvis man oppfatter situasjonen som urettferdig, men jeg tror ikke at det bidrar til å gjøre situasjonen bedre. Igjen vil det å sende PM til moderator, og en moderator som tar problemet på alvor være den beste løsningen.

Jeg innser at jeg oppfattes som "ovenfra og ned" av enkelte her. Kanskje blir man oppfattet slik når man prøver å ikke la seg rive med i ren krangel, men heller henvise til saklige referanser og etterspørre det samme av andre. Det bør ikke være sånn at antall vekt-tall eller selvtillit gjør enkelte av oss "mer verdt" enn andre. Men vi har alle ulik bakgrunn, og det er noe av det som fascinerer meg med et slikt forum.

-k

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Hva slags kunnskap er viktig for å opnå god lyd? Doktorgrad i kvantefysikk, eller årelang praktisk erfaring med forskjellig utstyr.....
    Erfaring, forståelse og ydmykhet er gode steder å begynne. Sistnevnte finner jeg mest av hos de som skriver mer et litt mer avmålt språk. De samme menneskene sitter ofte med de mest vellydende anleggene.

det som er av interesse for meg, er å dele kunnskap, få råd tips av andre som har praktisk erfaring av utstyr
    Er det noen spesiell grunn til at vitenskaplig kunnskap skal holdes utenfor? Jeg kan forstå at dette truer magien, for det er vel aldri dokumentert at magi finnes, men det er mange ganger dokumentert at det ikke finnes. Du er vel blant dem som gjerne tar frem øksa og hugger når folk sitter på kunnskap som truer dine påstander. Kaller du det å dele kunnskap? Eller er det du som skal dele og de andre som skal lytte?

fremfor å bli fortalt av en elektroingeniør som leser seg frem til hvordan ting låter utifra spesifikasjoner...
    Teknisk dokumentasjon er et verktøy man benytter i større og større grad jo mer man tilegner seg av kunnskap. Tror du dette er fordi man blir dummere og dummere jo mer man jobber med et fag?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Vel. Det kreves vel noe ingeniørkunnskap for å lage dette utstyret også da. Og spesifikasjoner sier noe, men ikke alt. Du er i din fulle rett til å mene at ingeniører her på forumet burde holde kjeft. Men uten ingeniøren hadde du ikke hatt noe utstyr å prate om og dette forumet hadde vært ikke-eksisterende ;D

Kanskje letter det litt på trykket å titte litt her:
    http://wired.com/wired/archive/14.06/start.html?pg=9
    Jeg mener ikke at de som jobber som ingeniører ikke har noe på forumet å gjøre, men deres tittel avgjør ikke deres lydmessige reultater! Å sette sammen et bra anlegg er tross alt ikke rakettforskning

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Rakettforskning kan man fikse med avanserte beregninger, du mener altså at hifi er langt mer avansert?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Erfaring, forståelse og ydmykhet er gode steder å begynne. Sistnevnte finner jeg mest av hos de som skriver mer et litt mer avmålt språk. De samme menneskene sitter ofte med de mest vellydende anleggene.

Er det noen spesiell grunn til at vitenskaplig kunnskap skal holdes utenfor? Jeg kan forstå at dette truer magien, for det er vel aldri dokumentert at magi finnes, men det er mange ganger dokumentert at det ikke finnes. Du er vel blant dem som gjerne tar frem øksa og hugger når folk sitter på kunnskap som truer dine påstander. Kaller du det å dele kunnskap? Eller er det du som skal dele og de andre som skal lytte?

Teknisk dokumentasjon er et verktøy man benytter i større og større grad jo mer man tilegner seg av kunnskap. Tror du dette er fordi man blir dummere og dummere jo mer man jobber med et fag?

Noe av det som mangler på dette forum fremfor f.eks eufonia audioforum, er folk som deler sin erfaring med utstyr fremfor tekninsk kunnskap. Begge deler er av interesse, men jeg foretrekker å ta lærdom av folk med praktisk erfaring i tillegg til å prøve selv.

Vedr. magi og teori, så blir begge deler uvesentlig når jeg skal oppgradere mit anlegg. Låter det bedre, så er det bedre!

Har ikke for vane å hugge etter folk, men når skrivebords-teknikere prøver å forklare meg at forsterker A låter bedre enn forsterker B når jeg opplever det anderledes, så er jeg ikke redd for å si min mening. Nå er det vel også slik at dersom jeg deler min praktiske erfaring og det ikke stemmer med teoretikernes lære, så er det jeg som blir blir hugget etter.

Vedr. hvilke personer som har de mest vellydene anleggene, så betviler jeg sterkt at deres språk på dette forum har noen betydning. Fire av de beste anleggene jeg har hørt befinner seg desssuten hos personer som ikke legger igjen mange ord på dette forum av samme grunner jeg beskriver i denne tråd.

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Jeg har valgt å holde meg mer eller mindre borte fra sentralen i lang tid fordi jeg syns det er for mye person angrep i div debatter og at nivået er gått meg over hodet. Har intrykk at det til stadighet blir dyrere og dyrere anlegg som kun diskuteres. Nei jeg skal ha en rolig sommer med å bygge meg min første diy strømkabel til forsterkeren eller dvd spilleren. Har fått så fint skrujern jeg må prøve ut. ;)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Rakettforskning kan man fikse med avanserte beregninger, du mener altså at hifi er langt mer avansert?

Selvølgelig! Å sette sammen et høyttaler kabinett og delefilter, eller putte en forsterkermodul i et babinett er selvfølgelig langt mer avansert enn å sende mennesker til andre planeter... enda værre blir det når man skal finne riktig høyttalerplassering... vanlig dødelige ville aldri klare dette

Vedlegg

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Jeg har valgt å holde meg mer eller mindre borte fra sentralen i lang tid fordi jeg syns det er for mye person angrep i div debatter og at nivået er gått meg over hodet. Har intrykk at det til stadighet blir dyrere og dyrere anlegg som kun diskuteres. Nei jeg skal ha en rolig sommer med å bygge meg min første diy strømkabel til forsterkeren eller dvd spilleren. Har fått så fint skrujern jeg må prøve ut. ;)

Nei, nei, nei!!

Har du ikke fått med deg at kabler ikke påvirker lyden. Det ble nettopp funnett ut av tre døvblinde

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Noe av det som mangler på dette forum fremfor f.eks eufonia audioforum, er folk som deler sin erfaring med utstyr fremfor tekninsk kunnskap.
    Hva er egentlig motsetningen mellom de to? Forsvinner erfaringen med en gang man har teknisk kunnskap?

Hvordan kan du vite at folk på forumet ikke har praktisk erfaring når folk er lei av å fortelle om erfaringene sine fordi det blir hugget etter dem uansett dersom erfaringene ikke passer de selvoppnevnte referansesjefene her?

Vedr. magi og teori, så blir begge deler uvesentlig når jeg skal oppgradere mit anlegg. Låter det bedre, så er det bedre!
    Om det er bedre eller dårligere er jo på mange måter subjektivt. Derfor pleier jeg personlig å konsentrere meg om hvorvidt det låter forskjellig, og hvorfor. Imidlertid fører slikt omtrent alltid til at en eller annen begynner å grine for at jeg har trampet på følelsene hans. Tramper jeg på noen ved å belyse konstruksjonsprinsipper og hva som skjer i praksis?

Har ikke for vane å hugge etter folk, men når skrivebords-teknikere prøver å forklare meg at forsterker A låter bedre enn forsterker B når jeg opplever det anderledes, så er jeg ikke redd for å si min mening.
    Pleier ikke skrivebordsteknikerne (hvorfor oppfatter jeg det som et nedlatende uttrykk?) egentlig bare å fortelle deg hva du hører, og ikke om det er bedre eller dårligere?

Nå er det vel også slik at dersom jeg deler min praktiske erfaring og det ikke stemmer med teoretikernes lære, så er det jeg som blir blir hugget etter.
    Pleier det ikke å være slik at faktafeil blir saklig rettet opp, mens usakligheter og personangrep er gjenstand for hugging? (DVS, noen fleiper med deg fordi du ikke klarer å holde følelsene ute av en rimelig ufarlig diskusjon).

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Selvølgelig! Å sette sammen et høyttaler kabinett og delefilter, eller putte en forsterkermodul i et babinett er selvfølgelig langt mer avansert enn å sende mennesker til andre planeter... enda værre blir det når man skal finne riktig høyttalerplassering... vanlig dødelige ville aldri klare dette
    Så hverken vanlig dødelige eller de mer udødelige skrivebordsteoretikerne som er i stand til å sende folk levende til månen og tilbake igjen er totalt ute av stand til å sette opp et anstendig lydende anlegg?

Hva pokker er vi her for da?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Nei, nei, nei!!

Har du ikke fått med deg at kabler ikke påvirker lyden. Det ble nettopp funnett ut av tre døvblinde
    Der var personangriperen VAL på farten for nok en gang å dokumentere at han ikke forstod noe som helst ;D

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.713
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, var ikke den litt under beltestedet, snickers?

(Håper jeg ikke blir et av forumtrollene til Løkken nu)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Der var personangriperen VAL på farten for nok en gang å dokumentere at han ikke forstod noe som helst ;D

Nei nå driver du personhets mot meg :eek:

Trodde det var opplagt at dette ikke var seriøst... får sette på et smilefjes neste gang

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Så hverken vanlig dødelige eller de mer udødelige skrivebordsteoretikerne som er i stand til å sende folk levende til månen og tilbake igjen er totalt ute av stand til å sette opp et anstendig lydende anlegg?

Hva pokker er vi her for da?

Dette var litt ironi fra min side.... det jeg mente var at det er enklere å sette sammen et anlegg til å spille godt, enn å sende folk til månen

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Hva er egentlig motsetningen mellom de to? Forsvinner erfaringen med en gang man har teknisk kunnskap?

Hvordan kan du vite at folk på forumet ikke har praktisk erfaring når folk er lei av å fortelle om erfaringene sine fordi det blir hugget etter dem uansett dersom erfaringene ikke passer de selvoppnevnte referansesjefene her?

Om det er bedre eller dårligere er jo på mange måter subjektivt. Derfor pleier jeg personlig å konsentrere meg om hvorvidt det låter forskjellig, og hvorfor. Imidlertid fører slikt omtrent alltid til at en eller annen begynner å grine for at jeg har trampet på følelsene hans. Tramper jeg på noen ved å belyse konstruksjonsprinsipper og hva som skjer i praksis?

Pleier ikke skrivebordsteknikerne (hvorfor oppfatter jeg det som et nedlatende uttrykk?) egentlig bare å fortelle deg hva du hører, og ikke om det er bedre eller dårligere?

Pleier det ikke å være slik at faktafeil blir saklig rettet opp, mens usakligheter og personangrep er gjenstand for hugging? (DVS, noen fleiper med deg fordi du ikke klarer å holde følelsene ute av en rimelig ufarlig diskusjon).

Tror jeg holder følelsene under kontroll når jeg leser på nettet...!

Om noen med teoretisk kunnskap forklarer meg hvorfor de lydmessige forandringene skjer, så syntes jeg det er av interesse, men når de overkjører andres opplevelser og belærer de med at det de hører ikke stemmer. etc etc. da melder jeg meg ut

Sikkert mange på dette forum med masse erfaring vedr tung hifi, men er det noen som tør å dele den når de blir
    latterliggjort om de hører forskjell på drivverk, dacer, kabler etc.

De som sitter med dyre transistortrinn har vel også blitt litt stille i det siste, da alt annet en ice power suger ;) Jeg har ikke nok teknisk kunnskap til å forklare hvorfor jeg får bedre lyd med andre forsterkere men du og Stig kjører på ganske hardt andre veien!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Nei nå driver du personhets mot meg :eek:

Trodde det var opplagt at dette ikke var seriøst... får sette på et smilefjes neste gang
    Selvsagt var det ikke seriøst, men jeg forstår det allikevel slik at spøken din ikke hadde vært aktuell dersom du ikke var av den oppfatning at noen tar en slik test for at det ikke eksisterer hørbare forskjeller på disse kablene uansett.

En annen ting er at du tillater deg å kalle dem for døvblinde, men en oppfølger til spøken er altså ikke tillatt?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Dette var litt ironi fra min side.... det jeg mente var at det er enklere å sette sammen et anlegg til å spille godt, enn å sende folk til månen
    Jeg fulgte opp ironien din i håp om å få dette svaret. Det er jo riktig det du sier, og dersom man kan beregne hva som må til for å sende folk til månen skulle det altså være enklere å beregne hva som skal til for den ultimate lydopplevelsen, eller?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.015
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

Merker at det har vært en del frafall fra HFS i det siste. Noen har takket for seg offesielt (evt tar pause), men andre bare er blitt borte, som for eks LMC og Petter Dale jr.

Da begynner jeg å lure på.. hva er det som skjer.. har HFS blitt generellt uintr for mange? eller hva... (Greit nok at det er en del tema som går igjen, men håper og tror at når HFS v2.0 blir lagt ut, vil forumet bli enda bedre og intr.. er lov å håpe(!))

mvh Kai "still alive and kicking"
    Kan det ha noe å gjøre md at det er ferie? -det er jo tross alt juli...

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Jeg fulgte opp ironien din i håp om å få dette svaret. Det er jo riktig det du sier, og dersom man kan beregne hva som må til for å sende folk til månen skulle det altså være enklere å beregne hva som skal til for den ultimate lydopplevelsen, eller?
    en lydopplevelse, eller stort sett alt av opplevelser er vel subjektiv, så man kan vel egentlig ikke beregne en ultimat opplevelse, for noen er det kansje fantastisk flott mens andre syns det var noe dritt...

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Denne diskusjonen er nå så dum og lavpannet at jeg blir kvalm.
    Direkte flaut er det jo.

Sånn. Nå kan dere slå meg ihjel. Like I care.

God sommer :)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94

Nettopp

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Selvsagt var det ikke seriøst, men jeg forstår det allikevel slik at spøken din ikke hadde vært aktuell dersom du ikke var av den oppfatning at noen tar en slik test for at det ikke eksisterer hørbare forskjeller på disse kablene uansett.

En annen ting er at du tillater deg å kalle dem for døvblinde, men en oppfølger til spøken er altså ikke tillatt?

Jeg tillater meg en spøk i ny og ne. Døvblinde var vel litt morsomt ::)

Forøvrig synes jeg det er aktuelt med en liten spøk enten det er forskjell på kabler eller ikke

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    en lydopplevelse, eller stort sett alt av opplevelser er vel subjektiv, så man kan vel egentlig ikke beregne en ultimat opplevelse, for noen er det kansje fantastisk flott mens andre syns det var noe dritt...

Er delvis enig med deg. Hva som låter mest riktig blir jo opp til hvert øre, men hvordan forsterkeren klarer å kontollere høyttaleren blir vel ikke så subjektivt

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Det mest subjektive innen lydopplevelser er vel simpelt hen hvilke feil som er mest akseptable.

C

CAP

Gjest
    Etter og ha skumlest denne tråden lett så slår det meg................ kan det overhodet være noen tvil om hvorfor det er stort frafall på HFS for tiden ? :p

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    561
    Nei. Det er jo som flere har påpekt ferietid ;D

B

brand-x

Gjest
    Som rasjonalist og streber etter mest mulig "håndfaste" påstander så skal jeg uansett berømme en person for storsinn som står på andre siden som jeg også mener bidrar seriøst, og det er Bamsemann... Jeg kjenner han ikke personlig desverre, og jeg håper jeg fremdeles får mulighet til å debatere med en av meget få "subjektivister"(håper beskrivelsen var i orden) som forholder seg til oss andre med størst mulig saklighet og argumentasjon..

Takk skal du ha Bamsemann....

mvh
    brand-x

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Det som jeg syns er helt tydelig er at man leser egne innlegg med helt andre brilleglass enn man leser motpartens.

Det forbauser meg stadig at de såkalte saklige rasjonalistene stigmatiserer en hel gruppe audiofile med hele tiden å bruke ord som "alltid" og "aldri" når subjektivistene skal beskrives.

Sånt blir det bråk av. For hvem finner seg i og bli satt i en bås og tillagt både det ene og det andre som man ikke mener.

Og rasjonalistene driver ikke personangrep?
    Har ikke store problemer med å finne en rekke innlegg som harselerer og latterligjør den andre parts oppfatninger. Usaklighet er det på begge sider.

I tillegg driver noen diskusjoner ut fra en skjult agenda virker det som.
    Den agendaen består i å frelse lettlurte audiofile placebo-ofre fra å bruke for mye penger på hifi.
    Trøbbelet er bare at ingen av oss har bedt om å bli frelst.

Slikt blir det også bråk av...

Love and peace etter sommerferien?
    Tvilsomt.

De teknisk kyndige har fått sitt techhjørne som skal være fritt for synsing.
    La subjektivistene få sitt tweakehjørne, der man kan synse uten faglig innblanding. ;D

God sommer til alle!

:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn