HELT ENIG i det du sier om entusiasme, det mangler snart helt. Og skulle du være entusiastisk så er det enkelte her inne hvis livsverk er å sette slikt "tullball" på plass da formelsamlinga tilsier at slik er det ikke.
Denne tonen har nå endret seg i form av belæring, irettesettelse jmr. teori, og generelt en nedslagning av entusiasme.
Tror mye av det som savnes er tråder uten meninger i alle retninger faktisk. Tråder hvor man har hørt eller testet en høyttaler, kabel, dibbedutt, whatsoever, uten at man får beskjed om at det vedkommende hørte ikke stemmer pga den og den formelen og loven. Rett og slett bare få lov til å la hifi hobby være hifi hobby og glede seg over den som man selv vil.
På linje med de som er veldig flinke til å komme med personangrep, så er det ofte nesten like irriterende med enkelte brukere som bare er ute etter å forklare oss hvordan bransjen svindler oss og at alt innenfor hifi er basert på overprisede produkter som ikke har noe for seg, slik som f.eks. veldig mange kabel-debatter.
Veldig ofte så kan du lese: "jeg har ikke hørt det aktuelle produkt, men jeg er utdannet ...... og dette er bare tull osv.
Enig med joaquin her, starter du en tråd om kabler, dempeføtter e.l. blir den kuppa veldig fort av "professorene" som hånler og forteller oss at slik er det ikke... ha ha..
hver gang noen forteller om en kabel vedkommende har kjøpt, eller diskuterer dempeføtter etc, så dukker det alltid opp en eller annen professoral gjøk, eventuelt en tomsing med bakgrunn som mikrofonholder i et eller annet studio, og strør om seg med sarkasme.
derimot går jeg ikke av veien for å lage kvalme når de samme suppegjøkene dukker opp i tråd etter tråd for å fortelle folk at de er utsatt for placebo, er uvitende, overtroisk, styrt av markedet, blabla.
Kan det være nettopp det som gjør at tonen på forumet blir lite hyggelig? Hva om du prøvde å IKKE lage kvalme, heller se igjennom fingrene med "professorale gjøker" og se om ikke både du, den jevne deltaker og "gjøkene" fikk det bedre? Hva om du avstod fra termer som suppegjøk, bare for å se om det gjorde diskusjonen mer saksorientert?
Jeg aner et mønster her: Mange forumdeltagere mener at det ikke er mulig å diskutere erfaringer uten at tråden blir nedlesset av spydige kommentarer fra "ingeniører" (evt professorale gjøker). Disse skaper et støybilde som gjør det praktisk vanskelig å fortsette diskusjonen, eller lite hyggelig å være deltaker.
Jeg prøvde å søke på kabelhjørnet etter forskjellige brukere somhar vært nevnt her. Trådene jeg fant med den noe primitive søkefunksjonen her på forumet var:
"Kabler en gang for alle!"
"Hvor dyre kabler eier du? "
"Forskjeller eller ikke ? "
Subjektivister og ABX-gjengen mot Rasjonalister?
Lengde signalkabler.
Du kan bli ordinert i kabel-sekten!
optisk vs analog
Kabelhjørnet trenger vi det ?
Simulert innspilling av kabler
Dyre digitalkabler - bare tøys?
forslag til intern høytt-kabel?
Nettkabler, teknisk.
hififorum blindtest tråd
Billige mot Dyre kabler....
M-audio 2496 digitalt ut - hvilken kabel?
Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable
Digital kabel type rca-rca....... den beste ?
Kabel anbefaling til under 100kr/meter
Jeg gorde et søk på brukernavnet til Løkken og fikk lignende treff. Subjektivt (hehe) innbiller jeg meg at mange av brukerne som refereres til ovenfo som "professorale gjøker" har lignende treff.
Så la oss se på disse emnene. Hvor mange er av karakteren "Hvilke erfaringer har folk med nordost xyz2000"? Veldig få vil jeg si. De fleste har et subjekt som klart og tydelig sier at dette er en metadiskusjon hvor selve grunnlaget for å kjøpe dyre kabler tas opp. Hvis Viking og Co blir så støtt av min blotte tilstedeværelse så er det altså lett å i 99% av tilfellene unngå meg totalt ved ikke å klikke på tråder som heter f.eks "Kabler en gang for alle!" . Hvis folk likevel velger å klikke på tråden, involvere seg, komme med personangrep, og SÅ beklage seg over hvor lavt sentralen har synket etter at de er fri for argumenter så har jeg liten sympati... I så fall snakker vi altså om kverulanter (som meg) som i tillegg er dårlige tapere, eller bare ikke vant til å leke med andre barn i sandkassen.
Til høvdingen: de to første treffene jeg fikk på Ivar var: [k]"Den har trolig nok båndbredde til 30 kanaler. "[/k] og [k]"AT&T er ikke noe format, det er en (optisk) grensesnitt-standard som brukes til overføring av vanlig SP-DIF data. "[/k] Hva er injurierende med disse? Hvis forumet skal aktivt fortrenge den fysiske verden der ute og dysse seg nedi en rosa boble av synsing så er det vel like greit å oppmode brukere som meg, Ivar, michell, Low-Q, Trompetnerd, nb, kbwh og alle andre som har noen som helst interesse av hvordan verden fungerer og sanhetsgehalt om å finne seg et annet sted å leke?
I kabelhjørnet finnes det faktisk en god del tråderav type "Norost Tyr eller Stereovox SEL-600II? ", trådemner som jeg unngår å lese igjennom fordi det ikke har interesse for meg, men jeg har inntrykk av at slike emner stort sett får leve i fred fra de helt store meta-debattene? Kan dere i alle fall ikke henvise til konkrete tråder med kritikk av måten undertegnede eller andre har opptrådd på så vi har en mulighet til å forsvare oss mot denne generelle "harmen" eller erhele poenget at det ikke skal være mulig å forsvare seg? Kan noen i det hele tatt finne en post hvor formelsamlinga blir tatt fram i utide, eller er det bare ubekreftet tøv som blir gjentatt ved hver eneste veipost, aldri bekreftet, og gjentatt når man vet at man ikke har en sak?
med vennlig hilsen
knut