Frafall fra HFS?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.441
    Torget vurderinger
    2
    4. Det synes jeg, med all respekt å melde, er rent pølsevev. Problemet er at noen ikke kan argumentere saklig, men tyr til personangrep og hets. Jeg har vært innom mange ulike fora og alle har én ting til felles; støynivået er direkte proporsjonalt med administrasjonens vilje til å slå ned på personhets.  Uansett hva forumet handler om og hvor kontroversielle tema er. Luker du ut trollene blir du kvitt bråket.
    Jeg tror du misforstod litt av det som var poenget mitt, men det er helt ok.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hvis poenget var at folk lar seg provosere av bedrevitere tok jeg det, punktet står allikevel fast. Sålenge en bedreviter argumenterer saklig for det han sier, gjør han ingenting galt. Dessuten vil han, i kraft av det faktum at han er en bedreviter, være dømt til å tape en saklig debatt. Problemet løser seg selv. Bråket kommer i det øyeblikk noen tyr til personhets. Slår du ned på personhets vil selv ikke all verdens bedrevitere kunne knekke forumet, de vil være dømt til å tape.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Et par spørsmål:

1. Hvor mange tråder går ut på at noen har testet ettellerannet og derpå fått beskjed om at det han hørte ikke stemmer pga en formel eller lov? Feks den siste måneden? De siste tre? Noen gode eksempler?

hver gang noen forteller om en kabel vedkommende har kjøpt, eller diskuterer dempeføtter etc, så dukker det alltid opp en eller annen professoral gjøk, eventuelt en tomsing med bakgrunn som mikrofonholder i et eller annet studio, og strør om seg med sarkasme.

om folk ikke klarer å hører forskjell på kabler, så driter vel jeg i det. jeg har intet behov om å overbevise disse om at det kan være markante lydmessige forskjeller på ulike kabler.

derimot går jeg ikke av veien for å lage kvalme når de samme suppegjøkene dukker opp i tråd etter tråd for å fortelle folk at de er utsatt for placebo, er uvitende, overtroisk, styrt av markedet, blabla.  

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det er interessant å legge merke til at mens teoretikerne som Løkken og Knutinh ALLTID dokumenterer sine utsagn med forskningsresultater og akseptert kunnskap, så bruker motstanderne  personangrep og karakteristikker som våpen.

Tross utallige oppfordringer om å belegge sine meninger og utsagn så ender det alltid opp med personkarakeristikker.

Se på offtopic tråden, der er de to hjertelig uenige om det meste, men tross det, klarer de å holde en fornuftig tone i sine debatter.
    Når det gjelder kabler å annet, der "menigheten" blir involvert, så kommer personangrepene tett som hagl.
    Det er tydelig at enkelte finner det ubehagelig å bli utfordret på sine meninger.

Personlig har jeg stor glede av å lese begges innlegg, både på tekniske tråder, såvel som på off topic tråden.

Når Høvdingen nå kritiserer disse for å promotere sakelighet og fakta, finner jeg det både merkelig og påfallende.
    Det er andre som bør kritiseres.

Jeg får inntrykk av at man ønsker å leve i sin egen verden av overtro, og stakkars dem som kommer og ødelegger idyllen. Promoterer man et syn, som innebærer at folk som spør om råd, blir oppfordret til å kjøpe signalkabler for 10.000, eller å bytte strømkabler, så bør man stå for disse rådene, og belegge dem på en fornuftig måte.
    Det er tross alt mange penger det er snakk om.

Skal man ha et levende forum, så må ikke fagkunnskap settes i skyggen av synsing og fordommer.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    Lyd er abstrakt og et langt vanskeligere og mer kompleks område enn en skyskraper av papp som til og med en 5-åring skjønner vil rase sammen.
    Dette ble en interessant tråd hvor noen av høvdingens innlegg som dette vel forklarer hvorfor det må bli støy. Å hevde at lyd er mer komplekst enn skyskraperbygging er selv for en elektromann enn vel drøy påstand. Og underbygger vel den følelsen jeg har fått etter å ha frekventert forumet her noen måneder at å bringe inn faglig argumentasjon her er omtrent like ille som å gå i kjerka og argumentere for at gud ikke finnes. Eller like ille som å gå inn på et PC-forum og fortelle folk at livet er lettere med Mac ;)

Når en nybegynner ber om råd til kabler i 10k-klassen vil jeg som oddgeir naturligvis, på et faglig i motsetning til hi-fi-religiøst grunnlag fraråde vedkommende å bruke pengene slik.

Sorry, jeg ble ikke imponert nå Høvding.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er interessant å legge merke til at mens teoretikerne som Løkken og Knutinh ALLTID dokumenterer sine utsagn med forskningsresultater og akseptert kunnskap, så bruker motstanderne  personangrep og karakteristikker som våpen.

Tross utallige oppfordringer om å belegge sine meninger og utsagn så ender det alltid opp med personkarakeristikker.

Se på offtopic tråden, der er de to hjertelig uenige om det meste, men tross det, klarer de å holde en fornuftig tone i sine debatter.
    Når det gjelder kabler å annet, der "menigheten" blir involvert, så kommer personangrepene tett som hagl.
    Det er tydelig at enkelte finner det ubehagelig å bli utfordret på sine meninger.

Personlig har jeg stor glede av å lese begges innlegg, både på tekniske tråder, såvel som på off topic tråden.

Når Høvdingen nå kritiserer disse for å promotere sakelighet og fakta, finner jeg det både merkelig og påfallende.
    Det er andre som bør kritiseres.

Jeg får inntrykk av at man ønsker å leve i sin egen verden av overtro, og stakkars dem som kommer og ødelegger idyllen. Promoterer man et syn, som innebærer at folk som spør om råd, blir oppfordret til å kjøpe signalkabler for 10.000, eller å bytte strømkabler, så bør man stå for disse rådene, og belegge dem på en fornuftig måte.
    Det er tross alt mange penger det er snakk om.

Skal man ha et levende forum, så må ikke fagkunnskap settes i skyggen av synsing og fordommer.
    så utsagn som "menigheten" og "leve i sin egen verden av overtro" er ikke personkarakteristikk, men vennlig saklighet?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dette ble en interessant tråd hvor noen av høvdingens innlegg som dette vel forklarer hvorfor det må bli støy. Å hevde at lyd er mer komplekst enn skyskraperbygging er selv for en elektromann enn vel drøy påstand. Og underbygger vel den følelsen jeg har fått etter å ha frekventert forumet her noen måneder at å bringe inn faglig argumentasjon her er omtrent like ille som å gå i kjerka og argumentere for at gud ikke finnes. Eller like ille som å gå inn på et PC-forum og fortelle folk at livet er lettere med Mac ;)

Når en nybegynner ber om råd til kabler i 10k-klassen vil jeg som oddgeir naturligvis, på et faglig i motsetning til hi-fi-religiøst grunnlag fraråde vedkommende å bruke pengene slik.

1) høvding skrev "en skyskraper av papp", ikke en vanlig skyskraper. du trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen.

2) når noen spør om råd til kabler i 10k-klassen, så har vedkommende sannsynligvis litt erfaring med hi-fi fra før, altså ingen nybegynner. har du enn god kabel å anbefale - fint. hvis du ikke hører forskjell på kabler, så finn deg en annen tråd å leke i.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    så utsagn som "menigheten" og "leve i sin egen verden av overtro" er ikke personkarakteristikk, men vennlig saklighet?
    Ikke personkarakteristikk, men gruppekarakteristikk. Meningheten var her brukt i hermetegn.

Overtro er tro som det ikke kan fremlegges noe som helst belegg for. Ikke en gang en hypotese eller to. Parapsykologi er f.eks. ingen vitenskap i dag. Og har i dag omtrent samme status som elktrolæren i middelalderen. Overtro. For hi-fi skulle det ikke være nødvendig å bringe faget og hobbyen over i overtro siden menneskeheten faktisk har kommet ganske så langt både i å temme elektromagnetismen og akustikken. Psykologi og tilhørende persepsjonslære er derimot veldig unge og umodne fag.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    2) når noen spør om råd til kabler i 10k-klassen, så har vedkommende sannsynligvis litt erfaring med hi-fi fra før,
    Eller han har for første gang i sitt liv vært innom en hi-fi-sjappe...

Og så kunne du jo prøve en litt hyggeligere tone, eller?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Eller han har for første gang i sitt liv vært innom en hi-fi-sjappe...

Og så kunne du jo prøve en litt hyggeligere tone, eller?

tonen min er hyggelig nok.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    tonen min er hyggelig nok.
    Det synes ikke jeg. Så derfor skulle vi vel heller legge en ny vinyl på spilleren eller gå og finne senga? Tror jeg velger det siste :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det synes ikke jeg. Så derfor skulle vi vel heller legge en ny vinyl på spilleren eller gå og finne senga? Tror jeg velger det siste :)
    jeg velger et glass vin og en cd. har ikke vinylspiller for øyeblikket. god natt.

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.441
    Torget vurderinger
    2

Det er ingen som har sagt at du ikke kan fortelle en nybegynner at han bør bruke pengene sine på noe annet, det er mere måten du evnt. velger å si det på jeg er interessert i.

Veldig ofte fører slike "anbefalinger" med seg negative holdninger og ordbruk som igjen medfører at en rekke tråder sporer av i endeløs drittkasting og personangrep.

Du mener det selvfølgelig godt når du vil anbefale "nybegynneren" å kjøpe noe annet, men ofte oppleves slike "anbefalinger" som ødeleggende for den aktuelle tråd, og jeg lurer på om ikke det hadde vært bedre å starte en separat tråd som omhandler hvorfor det er dumt å kjøpe kabler i 10k-klassen.

Hvis en bruker spør om kabelråd i 10k-klassen så er det veldig sannsynlig at du ikke klarer å endre vedkommendes syn på saken, og jeg ser at som oftest blir trådstarter bare provosert, også blir det krangling frem og tilbake, og vedkommende ender ikke opp med noen råd om kabler i det hele tatt.

Dette er tross alt et hifi-forum og selv om enkelte føler det som sin oppgave å informere "uvitende" brukere, så føler jeg at dette kan gjøres uten å ødelegge masse tråder, enten med seriøs argumentasjon med en høflig tone eller å starte en egen tråd.

Vi ser veldig ofte en nedsettende holdning med en antydning til personangrep, og slikt må vi slå hardere ned på fremover.

Mvh
    Høvdingen

B

bamsemann

Gjest
    Og da senket pickupen seg ned i rillen sin...........

Øresnop med Stan Getz og Astrud Gilberto på dobbel orginal fet LP fra 1964.

Åhhhhhhhh mmmmm snakkes senere....

Samleren
    Det er musikk det!!! nam nam...

bamsemann.. :)

B

bamsemann

Gjest
    hver gang noen forteller om en kabel vedkommende har kjøpt, eller diskuterer dempeføtter etc, så dukker det alltid opp en eller annen professoral gjøk, eventuelt en tomsing med bakgrunn som mikrofonholder i et eller annet studio, og strør om seg med sarkasme.

om folk ikke klarer å hører forskjell på kabler, så driter vel jeg i det. jeg har intet behov om å overbevise disse om at det kan være markante lydmessige forskjeller på ulike kabler.

derimot går jeg ikke av veien for å lage kvalme når de samme suppegjøkene dukker opp i tråd etter tråd for å fortelle folk at de er utsatt for placebo, er uvitende, overtroisk, styrt av markedet, blabla.  
    Enig med joaquin her, starter du en tråd om kabler, dempeføtter e.l. blir den kuppa veldig fort av "professorene" som hånler og forteller oss at slik er det ikke... ha ha..

Smtidig må det være takhøyde for "professorene" til å mene, vi kan ikke be Løkken - Brand-x, o s v, å ikke blande seg inn med sine komentarer.

Alle MÅ kunne ytre sine meninger.......

S

so

Gjest
    Har lest igjennom denne tråden nå, og det virker som om det er 3 leire, 2 motpoler, og Høvdingen i midten.

Jeg støtter Høvdingens innlegg fullt ut. Det virker på meg som vedkommende har skjønt hva det dreier seg om.

Pol 1. På den ene siden fornuftsbaserte og intellektuellt støttede argumenter, lover, regler og tekniske "sannheter". Ateist kanskje?? ;)

Pol 2. Teknisk opptatt, men åpen for at her finnes...eller ønske om at her finnes flere eller andre sannheter enn det fornuftsforklarende. Troende kanskje?? ;)

3. Høvdingen...slik jeg leser det, ber om at disse motpolene respekterer hverandre og viser større grad av ydmykhet.
    Noen ganger møter man utfordringer jeg liker å kalle "mission impossible" (sett fra mitt ståsted). Da bør man velge å holde seg unna diskusjonen fordi det ALDRI vil komme noe godt ut av den.

Har sjøl lang erfaring innen elektrofaget, dog ikke høyere utdanning...men jeg åpner opp for at "kanskje jorda er flat allikevel" ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke helt dette med subjektivisme/objektivisme ift tema frafall, er det virkelig et så stort problem at folk takker av? Heldigvis har jeg ikke merket så mye til det.
    Det jeg har merket, er at det knapt er mulig å føre en interessant og lærerik hifidiskusjon lengre.. som jeg synes er et stort tap.
    Løkken et al. har jo et poeng med at personangrep er dårlig nytt for et forum, på den annen side er det en vanskelig balansegang, fordi når man kommuniserer med mennesker så blir det gjerne en viss tilblanding av person i det hele. Man bør vel kunne omtale/påpeke andres tendenser dersom det er av relevans til tema, men gjøre det på en respektfull måte.

Mvh Vidar P

K

knutinh

Gjest
    HELT ENIG i det du sier om entusiasme, det mangler snart helt. Og skulle du være entusiastisk så er det enkelte her inne hvis livsverk er å sette slikt "tullball" på plass da formelsamlinga tilsier at slik er det ikke.
    Denne tonen har nå endret seg i form av belæring, irettesettelse jmr. teori, og generelt en nedslagning av entusiasme.
    Tror mye av det som savnes er tråder uten meninger i alle retninger faktisk. Tråder hvor man har hørt eller testet en høyttaler, kabel, dibbedutt, whatsoever, uten at man får beskjed om at det vedkommende hørte ikke stemmer pga den og den formelen og loven. Rett og slett bare få lov til å la hifi hobby være hifi hobby og glede seg over den som man selv vil.
    På linje med de som er veldig flinke til å komme med personangrep, så er det ofte nesten like irriterende med enkelte brukere som bare er ute etter å forklare oss hvordan bransjen svindler oss og at alt innenfor hifi er basert på overprisede produkter som ikke har noe for seg, slik som f.eks. veldig mange kabel-debatter.
    Veldig ofte så kan du lese: "jeg har ikke hørt det aktuelle produkt, men jeg er utdannet ...... og dette er bare tull osv.
    Enig med joaquin her, starter du en tråd om kabler, dempeføtter e.l. blir den kuppa veldig fort av "professorene" som hånler og forteller oss at slik er det ikke... ha ha..

Kan det være nettopp det som gjør at tonen på forumet blir lite hyggelig? Hva om du prøvde å IKKE lage kvalme, heller se igjennom fingrene med "professorale gjøker" og se om ikke både du, den jevne deltaker og "gjøkene" fikk det bedre? Hva om du avstod fra termer som suppegjøk, bare for å se om det gjorde diskusjonen mer saksorientert?

Jeg aner et mønster her: Mange forumdeltagere mener at det ikke er mulig å diskutere erfaringer uten at tråden blir nedlesset av spydige kommentarer fra "ingeniører" (evt professorale gjøker). Disse skaper et støybilde som gjør det praktisk vanskelig å fortsette diskusjonen, eller lite hyggelig å være deltaker.

Jeg prøvde å søke på kabelhjørnet etter forskjellige brukere somhar vært nevnt her. Trådene jeg fant med den noe primitive søkefunksjonen her på forumet var:

"Kabler en gang for alle!"
    "Hvor dyre kabler eier du? "
    "Forskjeller eller ikke ? "
    Subjektivister og ABX-gjengen mot Rasjonalister?
    Lengde signalkabler.
    Du kan bli ordinert i kabel-sekten!
    optisk vs analog
    Kabelhjørnet trenger vi det ?
    Simulert innspilling av kabler
    Dyre digitalkabler -  bare tøys?
    forslag til intern høytt-kabel?
    Nettkabler, teknisk.
    hififorum blindtest tråd
    Billige mot Dyre kabler....
    M-audio 2496 digitalt ut - hvilken kabel?
    Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable
    Digital kabel type rca-rca....... den beste ?
    Kabel anbefaling til under 100kr/meter

Jeg gorde et søk på brukernavnet til Løkken og fikk lignende treff. Subjektivt (hehe) innbiller jeg meg at mange av brukerne som refereres til ovenfo som "professorale gjøker" har lignende treff.

Så la oss se på disse emnene. Hvor mange er av karakteren "Hvilke erfaringer har folk med nordost xyz2000"? Veldig få vil jeg si. De fleste har et subjekt som klart og tydelig sier at dette er en metadiskusjon hvor selve grunnlaget for å kjøpe dyre kabler tas opp. Hvis Viking og Co blir så støtt av min blotte tilstedeværelse så er det altså lett å i 99% av tilfellene unngå meg totalt ved ikke å klikke på tråder som heter f.eks "Kabler en gang for alle!" . Hvis folk likevel velger å klikke på tråden, involvere seg, komme med personangrep, og SÅ beklage seg over hvor lavt sentralen har synket etter at de er fri for argumenter så har jeg liten sympati... I så fall snakker vi altså om kverulanter (som meg) som i tillegg er dårlige tapere, eller bare ikke vant til å leke med andre barn i sandkassen.

Til høvdingen: de to første treffene jeg fikk på  Ivar var: [k]"Den har trolig nok båndbredde til 30 kanaler. "[/k] og [k]"AT&T er ikke noe format, det er en (optisk) grensesnitt-standard som brukes til overføring av vanlig SP-DIF data. "[/k] Hva er injurierende med disse? Hvis forumet skal aktivt fortrenge den fysiske verden der ute og dysse seg nedi en rosa boble av synsing så er det vel like greit å oppmode brukere som meg, Ivar, michell, Low-Q, Trompetnerd, nb, kbwh og alle andre som har noen som helst interesse av hvordan verden fungerer og sanhetsgehalt om å finne seg et annet sted å leke?

I kabelhjørnet finnes det faktisk en god del tråderav type "Norost Tyr eller Stereovox SEL-600II? ", trådemner som jeg unngår å lese igjennom fordi det ikke har interesse for meg, men jeg har inntrykk av at slike emner stort sett får leve i fred fra de helt store meta-debattene? Kan dere i alle fall ikke henvise til konkrete tråder med kritikk av måten undertegnede eller andre har opptrådd på så vi har en mulighet til å forsvare oss mot denne generelle "harmen" eller erhele poenget at det ikke skal være mulig å forsvare seg? Kan noen i det hele tatt finne en post hvor formelsamlinga blir tatt fram i utide, eller er det bare ubekreftet tøv som blir gjentatt ved hver eneste veipost, aldri bekreftet, og gjentatt når man vet at man ikke har en sak?

med vennlig hilsen
    knut

K

knutinh

Gjest
    Smtidig må det være takhøyde for "professorene" til å mene, vi kan ikke be Løkken - Brand-x, o s v, å ikke blande seg inn med sine komentarer.

Alle MÅ kunne ytre sine meninger.......

Mange takk! Pluss i margen til neste gang vi er rivende uenige (om sak). I det store og det hele finner jeg veldig mange positive innlegg her fra voksne personer som er ute etter å diskutere hobbyen sin i stedet for å krangle. At disse fornuftige personene er jevnt spredt over den ene og den andre "leiren" gjør det desto hyggeligere.

-k

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Et par spørsmål:

1. Hvor mange tråder går ut på at noen har testet ettellerannet og derpå fått beskjed om at det han hørte ikke stemmer pga en formel eller lov? Feks den siste måneden? De siste tre? Noen gode eksempler?
    2. Når ble det sist skrevet en ligning eller en formel i en tråd uten teknisk utgangspunkt her på HFS?
    3. Hvor ofte dukker det opp ligninger og formler i det hele tatt her på HFS?
    4. Til sammenligning, hvor ofte har det skjedd at en i utgangspunktet teknisk eller faglig diskusjon har endt med angrep mot deltagerne fordi de er ingeniører, teknokrater, ikke bruker ørene, har for dårlig anlegg, er bedrevitere, ødelegger entusiasmen etc?
    Leste nettopp et innlegg fra deg hvor du latterliggjorde en som hørte forskjell på kabler!

I div "Ice" tråder har vi blitt forklart at dersom vi får bedre dynamikk med andre forsterkere, så er det Feil!! Dette av to som selger slike forsterkere

Er enig med Viking i at entusiasmen har blitt borte, og ingeniørende har overtatt fasiten på hva som gir bra lyd og hva som er bra lyd, dette uten å nødvendigvis ha erfaring med utstyr som debatteres.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kan det være nettopp det som gjør at tonen på forumet blir lite hyggelig? Hva om du prøvde å IKKE lage kvalme, heller se igjennom fingrene med "professorale gjøker" og se om ikke både du, den jevne deltaker og "gjøkene" fikk det bedre? Hva om du avstod fra termer som suppegjøk, bare for å se om det gjorde diskusjonen mer saksorientert?

med vennlig hilsen
    knut

jeg har ikke noe problemer med tonen på forumet. dette er tross alt et nettforum. leser jeg innlegg fullt av piss, så svarer jeg med samme mynt.

alt i alt, så trives jeg godt her på hifisentralen.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hvor? Jeg finner ingen. Gi meg et eksempel på en tråd som begynner med at noen deler erfaringer hvorpå disse uprovosert utsetter for hån.

1. Leste nettopp et innlegg fra deg hvor du latterliggjorde en som hørte forskjell på kabler!

2. I div "Ice" tråder har vi blitt forklart at dersom vi får bedre dynamikk med andre forsterkere, så er det Feil!! Dette av to som selger slike forsterkere
    1. Hvor? I få fall får du vel rapportere det til høvdingen da. Som du kanskje er klar over finnes det en "rapportér til admin"-link på hvert innlegg.

2. Dynamikk er en teknisk størrelse. Hvis du påstår at en forsterker med 80dB dynamisk område har større dynamikk enn en annen med 100dB dynamisk område, så er det en åpenbart feilaktig påstand. At man ikke skal kunne påpeke slike feil gir ingen mening. Hvis du på et bilforum hevder at en bil med 100hk har mer effekt enn en bil med 200hk, så vil trolig også noen der forklare hvorfor påstanden ikke er riktig. Hvis du lar deg fornærme av det har du et hårsårhetsproblem, svarer du med personangrep har du et folkeskikkproblem.

K

knutinh

Gjest
    jeg har ikke noe problemer med tonen på forumet. dette er tross alt et nettforum. leser jeg innlegg fullt av piss, så svarer jeg med samme mynt.

alt i alt, så trives jeg godt her på hifisentralen.
    Og du er helt fremmed for at andre kanskje ikke liker å bli kalt gjøk og tomsing?

Hva med å bruke energien på holdbare argumenter i stedetfor å trakassere folk til stillhet?

-k

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Og du er helt fremmed for at andre kanskje ikke liker å bli kalt gjøk og tomsing?

Hva med å bruke energien på holdbare argumenter i stedetfor å trakassere folk til stillhet?

-k
    å bli omtalt som gjøk og tomsing, er ikke noe verre enn å bli omtalt som overtroisk, "menigheten", placebo-rammet, etc.

K

knutinh

Gjest
    å bli omtalt som gjøk og tomsing, er ikke noe verre enn å bli omtalt som overtroisk, "menigheten", placebo-rammet, etc.
    Kan det være at vi alle får det triveligere dersom man overser slike beskrivelser? Som min lærer på barneskolen pleide å si: "Knut, når de andre barna erter deg, må du telle til 10 inni deg og overse dem. Ingenting godt kommer ut av å slåss med dem" =)

Alternativet er anarki hvor alle besvarer alle utsagn de _oppfatter_ som provoserende med å være dobbelt så uhyggelig tilbake. Det er lett å se hvor det leder.

Hvis vi alle kan være enige om at det kommer uhøflige utsagn fra begge sider, og at den fornuftige responsen er
    1) stillhet
    2) å spørre om en saklig begrunnelse
    3) å be høvdingen fjerne innlegget

Så tror jeg vi kan ha det riktig så trivelig, enig eller uenig.

Jeg ba Viking & Co om en sakling begrunnelse lengre opp uten at noen har svart. For meg er det en innrømmelse av at man har vært usaklig, og jeg har ikke noe behov for å bjeffe til ham.

-k

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Etterlatt inntrykk etter et besøk på HFS er at dette er et nettsted som har et hovedtema som er større og viktigere enn alt annet. Min oppfatning er at dette gjennomsyrer og styrer den generelle debatten, noe som nok kan oppleves som slitsomt og direkte dempende på entusiasmen for mange. (Denne tråden er vel bevis godt nok for en slik påstand) "Sannheten" for enhver pris? Tja, si det....

S

slowmotion

Gjest
    Muligens er jeg i mindretall her, men jeg ser på sentralen først og fremst som underholdning. Mye morsommere å være her enn å kaste bort tiden med å se på friserte fruer og denslags.
    Derfor plager det meg heller ikke at saklighetsnivået her er heller lavt av og til, eller at jeg (og andre her) av og til blir beskyldt for å være mindre inteligente. Skal jeg lære noe om hifi går jeg nok andre steder...

;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kan det være at vi alle får det triveligere dersom man overser slike beskrivelser? Som min lærer på barneskolen pleide å si: "Knut, når de andre barna erter deg, må du telle til 10 inni deg og overse dem. Ingenting godt kommer ut av å slåss med dem" =)

Alternativet er anarki hvor alle besvarer alle utsagn de _oppfatter_ som provoserende med å være dobbelt så uhyggelig tilbake. Det er lett å se hvor det leder.

Hvis vi alle kan være enige om at det kommer uhøflige utsagn fra begge sider, og at den fornuftige responsen er
    1) stillhet

Jeg ba Viking & Co om en sakling begrunnelse lengre opp uten at noen har svart. For meg er det en innrømmelse av at man har vært usaklig, og jeg har ikke noe behov for å bjeffe til ham.

-k
    aller først: jeg må regnes som skeptiker når det gjelder forholdet pris/ytelse på kabler. ergo tilhører jeg nok ikke blant de som oftest er utsatt for disse nevnte gjøkenes og tomsingenes sarkasme.  

men når jeg ser hvordan disse herjer i diverse tråder, så finner jeg det opportunt å joine moroa.

lærern min sa at massiv gjengeldelse er det beste forsvar. og at man ikke skal tåle dritt, selv om det er rettet mot andre enn deg selv.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

1) stillhet

-k
    btw, du kan jo følge ditt eget gode eksempel, ta telling til ti, og overse begreper som "gjøk" og "tomsing".

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Folket her på forumet minner meg om innbyggerne i en liten gallerlandsby ca. 50 år før Kristus.

K

knutinh

Gjest
    btw, du kan jo følge ditt eget gode eksempel, ta telling til ti, og overse begreper som "gjøk" og "tomsing".
    Jeg gjør da det hele tida. Det er derfor jeg ber deg pent om å avstår fra å kalle andre stygge navn, mens du i følge eget utsagn kaller andre stygge navn som straff for det du ser på som ufinhet.

Jeg teller til ti om nødvendig, og prøver å besvare i en saklig tone. Gjør du?=)

-k

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg gjør da det hele tida. Det er derfor jeg ber deg pent om å avstår fra å kalle andre stygge navn, mens du i følge eget utsagn kaller andre stygge navn som straff for det du ser på som ufinhet.

Jeg teller til ti om nødvendig, og prøver å besvare i en saklig tone. Gjør du?=)

-k

jeg ser ingen grunn til å besvare selvhøytidelige og arroganter gjøker i en saklig tone. så vi er nok ganske forskjellige der.

ellers, ha en fin dag. strålende vær ;D

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må si mange her er dyktige her inne i en ting: Det kommer en entusiastisk nybegynner innen hifi og forteller panegyrisk om sine hifiopplevelser da han har byttet ut ICE blokkene med en stor A/B forsterker. Hva skjer her inne? Han blir flatslått med tekniske termer, dynamikkområde, THD etc etc, etter 2 timer med innlegg vet ikke nybegynneren hvor han er, han er slått flat av tekniske guruer som forteller han at alt han hører er innbillning fordi det forteller målingene.
    Etter 30 innlegg tørr han igjen å si : Ja, men det høres mer dynamisk og bedre ut i mine ører. Svar fra teknokratene: Vik fra oss eder placeboinfiserte subjektivist! Dine inntrykk er ikke interessante, du lyver, tallenes tale er klare! Du er infisert av placebo, nåtidens spedalskhet i teknologiske omgangssirkler. Vik fra dette forum der formler og fysiske lover er herre og altoverskyggende sannhet og der alll kunnskap er funnet og vi vet ALT.

Ja, dette er med og gir et mer tolerant og trivelig forum fylt med entusiasme ::)
    Knutinh: Hvor har du noen gang skrevet et innlegg med DINE erfaringer rundt et produkt fritt for synsing, men med egne LYTTEERFARINGER? Hvilket anlegg spiller du på? Det må være en grunn til at du angrep de som hadde anleggene sine i signaturen sin.

K

knutinh

Gjest
    Ja, dette er med og gir et mer tolerant og trivelig forum fylt med entusiasme ::)
    Knutinh: Hvor har du noen gang skrevet et innlegg med DINE erfaringer rundt et produkt fritt for synsing, men med egne LYTTEERFARINGER? Hvilket anlegg spiller du på? Det må være en grunn til at du angrep de som hadde anleggene sine i signaturen sin.
    Dette har du klikket "aksepter" på Viking:
    "Gjennom å bruke dette forumet, aksepterer du at du ikke vil poste artikler som er usanne, æreskrenkende, unøyaktig, fornærmende, vulgært, trakkaserende, grusomt, bespottelig, seksuelt orientert, truende, angripende mot en persons privatliv eller annet som kan bryte en hvilken som helst lov. "

Prøv så å bruke søkefunksjonen på ditt brukernavn og se om du har særlig mange innlegg som ikke er ærekrenkende eller bespottende. Kanskje dette kan være en tid til å gå inn i seg selv og finne ut om dette er noe man egentlig vil drive med?

Jeg kan ikke erindre å ha klaget på at folk har anlegget sitt i signaturen Vennligst post en link så gullfiskhukommelsen kan oppfriskes.

Hva er grunnen, Viking, til at jeg kan diskutere så flisene fyker med de fleste her inne. Om.s. om subjektivisme kontra objektivisme, Ivar Løkken om utenrikspolitikk uten at vi går på person? Vi er totalt uenige men jeg mener da ikke at noen av dem er fanden selv likevel?

mvh
    Knut

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    "Gjennom å bruke dette forumet, aksepterer du at du ikke vil poste artikler som er usanne, æreskrenkende, unøyaktig, fornærmende, vulgært, trakkaserende, grusomt, bespottelig, seksuelt orientert, truende, angripende mot en persons privatliv eller annet som kan bryte en hvilken som helst lov. "

Prøv så å bruke søkefunksjonen på ditt brukernavn og se om du har særlig mange innlegg som ikke er ærekrenkende eller bespottende. Kanskje dette kan være en tid til å gå inn i seg selv og finne ut om dette er noe man egentlig vil drive med?

Jeg kan ikke erindre å ha klaget på at folk har anlegget sitt i signaturen Vennligst post en link så gullfiskhukommelsen kan oppfriskes.

mvh
    Knut
    Man svarer vel med samme mynt..................................
    snur ikke til det annet kinn.............................

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4

mvh
    Knut
    En annen ting, slike innlegg har kommet SOM EN FØLGE av noens inntreden på forumet.............................

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    En annen ting, slike innlegg har kommet SOM EN FØLGE av noens inntreden på forumet.............................
    Høvdingen kan kanskje hjelpe oss her:
    Er det akseptert å bryte reglene man har godtatt fordi man ikke liker stilen til andre, eller skal høvdingen foreta evt korreks når noen traper over streken?

-k

K

knutinh

Gjest
    Mitt poeng er at uavhengig av religion så er det annet kinn en praktisk leveregel for forum. Alternativet er fullt kaos når alle skal "straffe" de de ikke liker med å rive kjeften. Overlat korreksene til høvdingen og besvar heller mine konkrete spørsmål til deg, så skal jeg prøve å gjøre det samme til deg =)

-k

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn