Frafall fra HFS?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Ditt 3. innlegg på forumet forteller vel om din dagsorden?
    "Kaster ut brannfakkelen og legger hodet på blokka først som sist Smiley

Kan man tilnærme seg lydkvalitet vitenskaplig og objektivt og samtidig åpne for at ingeniører og teori har svakheter eller blir anvendt feil?

Er det mulig å hevde at noe gjør at lyden blir "klart bedre/dårligere", men samtidig argumentere for at man ikke greier å gjøre det samme skillet i en blindtest?

Jeg kommer fra en ingeniørbakgrunn med interesse for lyd. Og jeg er veldig fascinert av den subjektive biten. Kan det være at teknologer ikke greier å høre forskjeller når de "vet" det ikke skal være forskjeller?

Hvis dobbelt-blinde tester er ubrukelige pga [sett inn grunn], mens 2mnd lytting gir bakgrunn for å rettferdiggjøre investeringer på 10.000,- burde da perioder på 2mnd hjemme i stua med vekselvis A/B/X gi statistisk signifikant gjenkjenning?

mvh
    Knut Inge"

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    5. innlegg:
    "Vitenskapelig" tilnærming er i alle fall en måte å unngå den mørke siden av bransjen som pusher produkter på pressen og reklame. Jeg har absolutt null tillit til hifiblader. Ikke fordi jeg tror de er i lomma på noen, men fordi jeg mener metodikken (og kulturen) åpner for tester som er totalt upålitelige.

Hvis folk ikke ønsker å "ødelegge gleden" eller ikke vil ta seg tid til å organisere lyttetester er så sin sak. Men når vi betaler 50-200 for et blad som for mange fungerer som guide til interessante produkter, bør man kreve et system som bedre feilsikrer prosessen (og ikke minst fjerner tvil om testerene er "i lomma" på noen) - det ville vel være i begges interesser... ?

Knut"

K

knutinh

Gjest
    Hva var kritikken til disse innleggene? Har jeg tatt noen personlig og kalt dem idioter? Det er jo ikke et eneste oscilloskop eller referanse til Nyquist i innleggene =) Har jeg ødelagt din personlige lytteglede? Har jeg med denne setningen:"Kan det være at teknologer ikke greier å høre forskjeller når de "vet" det ikke skal være forskjeller? " sagt at jeg er ufeilbarlig?

Når disse innleggene først kom var det mulig for deg å ikke klikke på dem, eller var de som en magnet som tvang deg til å se innom?

Ærlig talt, hvis du skal overbevise om at jeg er en dritt-sekk så tror jeg da at det finnes bedre eksempler på uheldige kommentarer fra min side på forumet? Jeg har trampet over streken når jeg har kritisert FrP et par ganger f.eks. Jeg anbefaler deg å søke der i din iver etter å bevise at jeg er en dott.

Hvis dette er referanse jeg etterspurte som: "Denne tonen har nå endret seg i form av belæring, irettesettelse jmr. teori, og generelt en nedslagning av entusiasme." Så må jeg vel få spekulere i at din entusiasme kanskje ikke er så stor hvis den lar seg slå ned av to såpass moderate innlegg?

-k

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.713
    Torget vurderinger
    4
    ;D ;D ;D neimen gutter da !!! ;D ;D ;D
    Passpå blodtrykket :D

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    " Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte"
    "mannen ikke er veldig oppegående"
    "Dette bestrides vel kun i UFO-fora og hifi-kretser"
    "Kom tilbake når du vet hva du snakker om"
    " Synsing? "
    " Jeg blir litt lei av å repetere dett på nytt og på nytt"
    "Bare tomt pjatt"
    Mer orket jeg ikke lese da alt har med objektivitet, teori, Nyqvist, Shannon, MAxvell, TIM, THD, etc etc å gjøre. Du har ikk EN gang kommet med bidrag i form av lytteerfaringer, du har ALDRI snakket dine opplevelser og har ingen innlegg med egne erfaringer om et produkt, men likevel er du inne i disse trådene for å objektivisere, alt skal kvantifiseres, måles og objektivt undersøkes. Så jeg hadde rett at du aldri har kommet med erfaringer innen emnet.

" Og hvordan vet dere at dere hører forskjeller etter lang tids lytting hvis dere ikke har gjort dette med bind for øya?"
    "ABX testing er faktisk svaret på alle spørsmål"
    Denne mistenkeliggjøringen og temaet blindtester er med i 95% av dine innlegg.
    Jeg beklager at jeg skrev du var mannen bak angrepet på de som hadde innleggene i signaturen, der tok jeg feil.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Du har ikk EN gang kommet med bidrag i form av lytteerfaringer, du har ALDRI snakket dine opplevelser og har ingen innlegg med egne erfaringer om et produkt, men likevel er du inne i disse trådene...
    Hva faen har det å si? Skal du diktere innholdet i alle andres innlegg, og hvis du ikke skriver akkurat det du vil så spyr du utover dem eder og galle? Hvem utnevnte deg til meningspoliti her? Sålenge Knut og andre kjører etter forumreglene, som er skrevet, opplest og vedtatt, så har ikke du en dritt å gjøre med hva de skriver forøvrig.

At Høvdingen ikke slår ned på slik forumtrollvirksomhet er for meg ubegripelig.

K

knutinh

Gjest
    "Denne mistenkeliggjøringen og temaet blindtester er med i 95% av dine innlegg.
    At jeg synes blindtester er en fin ting er vel hevet over enhver tvil, og jeg ser ikke at det å ha en slik mening bryter med vilkåra på hfs eller vanlig takt og konduite?

Jeg kan heller ikke se hvordan det å _ikke_ bidra med lytteinntrykk kan irritere noen så til de grader, alle har vi forskjellige interesser, og forskjellige ting å bidre med.

Spørsmålet var hvorvidt jeg aktivt ødela for interessen din og andres ved å stadig bryte inn "når de voksne snakket hifi". Du har ikke kommentert min påstand om at du kan unngå en vesentlig del av mine innlegg ved å se på topic.

Jeg beklager at jeg skrev du var mannen bak angrepet på de som hadde innleggene i signaturen, der tok jeg feil.
    Takk, unnskyldning godtatt =)

-k

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.488
    Loudness er en fantastisk oppfinnelse. Synd ikke alle forsterkere har det. 8)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Hva faen har det å si? Skal du diktere innholdet i alle andres innlegg, og hvis du ikke skriver akkurat det du vil så spyr du utover dem eder og galle? Hvem utnevnte deg til meningspoliti her? Sålenge Knut og andre kjører etter forumreglene, som er skrevet, opplest og vedtatt, så har ikke du en dritt å gjøre med hva de skriver forøvrig.

At Høvdingen ikke slår ned på slik forumtrollvirksomhet er for meg ubegripelig.
    Har jeg sagt at jeg skal diktere innholdet? Nei, jeg bare poengterte grunnlaget og hensikt ved enkelte anledninger.
    At du slenger så mye dritt viser vel at du har gått tom for argumenter og viser ditt sanne ansikt, ikke sant? Og slike utbrudd som dine er gode for forumet og er i tråd med reglene? Ja vel, da er alle mine innlegg å tråd med reglene også :) Så jeg sendte varsel til Høvding så får han ta de av oss han mener fortjener det. :)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.439
    Torget vurderinger
    2
    Også er vi i gang igjen ;D

til Knutinh, Ivar og spesielt Viking: skjerp dere !!!!!!!

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Det er greit for meg.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.439
    Torget vurderinger
    2
    Et annet problem jeg ser på en del innlegg er enkelte brukere som alltid skal blande seg inn i tråder for å avspore med morsomheter, hets, anbefalinger av noe helt annet enn det som tema omhandler osv.

Jeg leste nettopp gjennom 15 kabeldebatter, og det er en 5-6 brukere som jeg fikk veldig lyst til å fjerne fra forumet da de aldri gjør annet enn å preike for tom sal. Disse brukerne har tydelig kåret seg selv som misjonærer med et budskap som må spres til alle, og enkelte av dem sender til og med ut PM'er til medlemmer med tilbud om salg/hjelp.

Vi ønsker at takhøyden skal være nokså høy, men jeg tror vi må slå litt hardere ned på enkelte ting fremover.

S

so

Gjest
    Siden ihvertfall 2 av de hardeste debattantene i denne tråden bor i Trøndelag.

Hvorfor møtes dere ikke over en kaffekopp en dag, prate ut litt.

Jeg vil mene at tonen vil bli en annen i tråder deretter. De jeg har møtt i byen er veldig hyggelige og velmenende, det er sikkert dere også. ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Har jeg sagt at jeg skal diktere innholdet?
    2. Nei, jeg bare poengterte grunnlaget og hensikt ved enkelte anledninger.
    3. At du slenger så mye dritt viser vel at du har gått tom for argumenter og viser ditt sanne ansikt, ikke sant? Og slike utbrudd som dine er gode for forumet og er i tråd med reglene? Ja vel, da er alle mine innlegg å tråd med reglene også.
    4. Så jeg sendte varsel til Høvding så får han ta de av oss han mener fortjener det. :)
    1. Når du går løs på Knut for innholdet i hans innlegg, selv om han konsekvent er seriøs, saklig og i henhold til regelverket, så er det vanskelig å se det på noen annen måte.

2. Du har ingenting med hva som er grunnlaget og hensikten bak andres innlegg, det er et regelverk å forholde seg til her, utover det står man fritt. Hvis Knuts innlegg ikke interesserer deg, ignorer dem.

3. Jeg går ikke av veien for å bruke gloser, det står heller ikke noe i regelverket om at det er forbudt, og det du kaller "utbruddet" går på innholdet i din argumentasjon. Å ta argumenter og å ta person er to vidt forskjellige ting, det er synd at du ikke ser forskjellen. Så lenge Knut eller andre er innenfor reglene, så er hva de skriver forøvrig "none of your business". Du har ingen rett til å hetse dem som bedrevitere eller hvasomhelst selv om du ikke liker det de skriver.

4. Jeg har sendt utallige advarsler til admin på dine innlegg og synes det er synd for HFS at du ikke blir kastet ut på grunnlag av dine utallige brudd på personhets-paragrafen. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva du har å si, men det er som jeg påpekte tidligere uheldig for forumet at man ikke slår ned på forumtrollvirksomhet.

K

knutinh

Gjest
    Et annet problem jeg ser på en del innlegg er enkelte brukere som alltid skal blande seg inn i tråder for å avspore med morsomheter, hets, anbefalinger av noe helt annet enn det som tema omhandler osv.

Jeg leste nettopp gjennom 15 kabeldebatter, og det er en 5-6 brukere som jeg fikk veldig lyst til å fjerne fra forumet da de aldri gjør annet enn å preike for tom sal. Disse brukerne har tydelig kåret seg selv som misjonærer med et budskap som må spres til alle, og enkelte av dem sender til og med ut PM'er til medlemmer med tilbud om salg/hjelp.

Vi ønsker at takhøyden skal være nokså høy, men jeg tror vi må slå litt hardere ned på enkelte ting fremover.
    Får jeg foreslå å gi advarsler til brukere som utsetter andre for hets uansett om de selv måtte mene å ha en rettferdig årsak?

Det er litt "vill vest" med selvoppnevnte sheriffer her til tider.

Jeg tror egentlig at en høflig tone er basisen for et velfungerende forum. Noen vil alltid blande seg inn der de er uønsket men så lenge de ikke får noen respons går de fort lei.

mvh
    knut

Vedlegg

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Siden ihvertfall 2 av de hardeste debattantene i denne tråden bor i Trøndelag.

Hvorfor møtes dere ikke over en kaffekopp en dag, prate ut litt.

Jeg vil mene at tonen vil bli en annen i tråder deretter. De jeg har møtt i byen er veldig hyggelige og velmenende, det er sikkert dere også. ;)
    Hvorfor skulle det være nødvendig? Jeg har aldri latt meg hisse opp av noe eller noen på forumet, i den grad jeg kommer med "sterke" innlegg er det for å gjøre poenget så klart som mulig. Jeg har ikke noe ugjort med noen, har et stoisk lynne og har ikke vært sint på noen siden puberteten.

S

so

Gjest
    Hvorfor skulle det være nødvendig? Jeg har aldri latt meg hisse opp av noe eller noen på forumet, i den grad jeg kommer med "sterke" innlegg er det for å gjøre poenget så klart som mulig. Jeg har ikke noe ugjort med noen, har et stoisk lynne og har ikke vært sint på noen siden puberteten.
    Har møtt deg en gang jeg Løkken og må si meg enig i lynnet.
    Du virker imidlertid noe "varmere" i debattene her...kanskje. Men du skjønner virkningen av at man treffes? ;)

Vedlegg

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Det er bare for Ivar Løkken å møte opp hos Odder neste lørdag det ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Har møtt deg en gang jeg Løkken og må si meg enig i lynnet.
    Du virker imidlertid noe "varmere" i debattene her...kanskje. Men du skjønner virkningen av at man treffes? ;)
    Som sagt går jeg ikke av veien for å ta i litt på forumet, å prate rundt grøten har lite for seg, dessuten skaper kontroversielle innlegg debatt. Men det er en vesentlig forskjell på å gå løs på argumentasjon og å hetse person. Skal ikke si at jeg aldri har trampet over, men jeg prøver i hvertfall etter beste evne å ta argumentene. Når noen går løs på en så høflig og fredelig fyr som Knut Inge er det imidlertid vanskelig å se argumenter i det hele tatt. Til Viking har jeg uansett ikke så mye jeg skulle ha sagt, jeg synes han i mange innlegg oppfører seg som et forumtroll og jeg har forklart hvorfor jeg synes det og hvorfor jeg mener Høvdingen bør slå ned på det. Mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Lynnet til noen bestemmes enklest ved å skjenke dem fulle. Jeg blir bare sløvere og sløvere før jeg til slutt sitter der og sover.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt går jeg ikke av veien for å ta i litt på forumet, å prate rundt grøten har lite for seg, dessuten skaper kontroversielle innlegg debatt. Men det er en vesentlig forskjell på å gå løs på argumentasjon og å hetse person. Skal ikke si at jeg aldri har trampet over, men jeg prøver i hvertfall etter beste evne å ta argumentene. Når noen går løs på en så høflig og fredelig fyr som Knut Inge er det imidlertid vanskelig å se argumenter i det hele tatt. Til Viking har jeg uansett ikke så mye jeg skulle ha sagt, jeg synes han i mange innlegg oppfører seg som et forumtroll og jeg har forklart hvorfor jeg synes det og hvorfor jeg mener Høvdingen bør slå ned på det. Mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Lynnet til noen bestemmes enklest ved å skjenke dem fulle. Jeg blir bare sløvere og sløvere før jeg til slutt sitter der og sover.
    Jeg blir også faktisk roligere og roligere av å ta meg en dram ;)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Er du sikker på at en dram er nok?
    Fordi om du tåler kun en, så tåler jeg nok flere, men hvem gidder å drikke seg drita hele tida eller prøver du, som vanlig, å insinuere noe annet? ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    "Problemet" som dukker opp til stadighet er vel ganske lett å definere:

-Jeg har ved hjelp av erfaring, eksperimenter og teori kommet frem til at 2+3 må være 5. Dette gir også mening fordi det går opp matematisk, og fordi at i de tilfellene det har sett ut til at 2+3 ikke er 5 har det vist seg at det har vært en annen feilkilde inne i bildet som har fått resultatet til å se annerledes ut.

-Det er jeg ikke enig i. Mine evner overgår langt dine, det gjelder også min erfaring. Videre har jeg eid mange flere kalkulatorer og regneprogram enn deg, og den kalkulatoren jeg eier i dag er så dyr at den helt klart overgår deg og alt du har. Som om ikke det er nok så liker jeg deg ikke, meningene dine er bare pisspreik, du er teit og dessuten har du ingen ting her å gjøre. Vis heller litt entusiasme, forsvinn fra forumet, lytt på musikk og kom ikke tilbake før meningene dine er de samme som mine din forbanna kjeltring! Huff, nå har du ødelagt dagen min, tror knapt jeg orker å høre mer musikk i dag takket være deg din terrorist. Du stemmer sikkert FRP og statistikken viser at du har lav utdannelse. Hadde landet vært styrt av sånne som deg hadde vi gått konk på timen. Fatter ikke at du kan tillate deg å komme med personangrep på denne måten din terrorist. Du er sikkert muslim også din rasist!

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Er du sikker på at en dram er nok?
    Kos deg med drammen, jeg skal på besøk hos venner og lytte på stereoanlegg i edru tilstand :)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4

-Jeg har ved hjelp av erfaring, eksperimenter og teori kommet frem til at 2+3 må være 5. Dette gir også mening fordi det går opp matematisk, og fordi at i de tilfellene det har sett ut til at 2+3 ikke er 5 har det vist seg at det har vært en annen feilkilde inne i bildet som har fått resultatet til å se annerledes ut.

-Det er jeg ikke enig i. Mine evner overgår langt dine, det gjelder også min erfaring. Videre har jeg eid mange flere kalkulatorer og regneprogram enn deg, og den kalkulatoren jeg eier i dag er så dyr at den helt klart overgår deg og alt du har. Som om ikke det er nok så liker jeg deg ikke, meningene dine er bare pisspreik, du er teit og dessuten har du ingen ting her å gjøre. Vis heller litt entusiasme, forsvinn fra forumet, lytt på musikk og kom ikke tilbake før meningene dine er de samme som mine din forbanna kjeltring! Huff, nå har du ødelagt dagen min, tror knapt jeg orker å høre mer musikk i dag takket være deg din terrorist. Du stemmer sikkert FRP og statistikken viser at du har lav utdannelse. Hadde landet vært styrt av sånne som deg hadde vi gått konk på timen. Fatter ikke at du kan tillate deg å komme med personangrep på denne måten din terrorist. Du er sikkert muslim også din rasist!
    Hadde alt vøri så svart kvitt og ensidig om hva som er riktig så hadde det vel ikke vært noe å diskutere? De som ka 2+3 er 5 har riktig så hvorfor da ha et et forum?

K

knutinh

Gjest

:-D Vittig. Jeg likte spesielt måten de to partene formulerte seg på.

-k

K

knutinh

Gjest
    Hadde alt vøri så svart kvitt og ensidig om hva som er riktig så hadde det vel ikke vært noe å diskutere? De som ka 2+3 er 5 har riktig så hvorfor da ha et et forum?
    Veldig lite er vel svart og hvitt, men som jeg ser det skjer det lite reell diskutering. Stortsett handler det om å beskytte revir eller ett eller annet. Dette er bortkastet tid når vi egentlig burde ha dissekert blindtesten inn på hovedforumet. Funnet alle svakheter, alle feilkilder etc. I stedet "krangler" man altså om hvem som er mest kranglete =)

-k

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1

Nå kjenner ikke jeg Vikings historikk her, men det ser jo litt underlig ut at du i samme innlegg som du karakteriserer en spesifikk bruker som "forumtroll", påstår at du bærer saklighetsfanen høyt og "aldri" hetser på personnivå.. "Forumtroll" hva er det for noe? Har det noe med bits´n bytes å gjøre?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Nå handlet vel ikke innlegget om resultatet av 2+3, men snarere kvaliteten på argumentasjonen, graden av hårsårhet samt hva som skal til før skytegraver graves fordi man føler det er på tide å ty til skuddveksling.

For å dobbeltpresisere representerte (slik jeg også skrev i det opprinnelige innlegget) ikke dette diskusjoner generelt, men det representerer problemet som dukker opp og som gjør sentralen utrivelig alt for ofte.

Vedlegg

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1

Grunnleggende uenig. Problemet er ikke argumentasjonen, men det faktum at så mange (altfor mange) tråder tvinges inn i denne argumentasjonen, i denne måten å diskutere hifi på. Det er dette som er den reelle grunnen til det store frafallet fra HFS. Folk er rett og slett dritlei.

K

knutinh

Gjest
    Grunnleggende uenig. Problemet er ikke argumentasjonen, men det faktum at så mange (altfor mange) tråder tvinges inn i denne argumentasjonen, i denne måten å diskutere hifi på. Det er dette som er den reelle grunnen til det store frafallet fra HFS. Folk er rett og slett dritlei.
    Som jeg sa lengre opp kan 99% av de diskusjonene det klages over unngås ved å lese topic. Unngår du topics ala "dyre kabler er noe tull", eller klikker du på dem som meg?

Spørsmålet mitt til deg: Hvis du går lei av et tema, går du ut i sola eller setter du deg ned og skriver et harmdirrende personangrep hvor du legger ut om hvor dum kilden til din frustrasjon (en bruker på hfs) er?

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    "Forumtroll" hva er det for noe?
    Trolling er kort og godt å skape bråk på et forum. Et forumtroll er én som bedriver trolling, dvs én som poster i et forum i den hensikt å skape bråk, fornærme folk eller hisse opp til krangling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Forum_troll

Trolling er en utbredt "kultur", det finnes endog organisasjoner for forumtroll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_organization

Noen av dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Nihilist_Underground_Society
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gay_Nigger_Association_of_America
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bantown
    http://en.wikipedia.org/wiki/Trollkore

Trolling kalles også "flaming". Når stemningen hisses opp dithen at det bryter ut en "krig" på forumet, kalles dette en "flame war":

http://en.wikipedia.org/wiki/Flame_war
    http://www.flayme.com/flame/

Vedlegg

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Dritlei hva da?
    Av at så mange (altfor mange) tråder blir tvunget inn i den tematikken som denne tråden etterhvert har utviklet seg til å handle om, og som ditt innlegg som jeg svarte på handlet om.

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Trolling er kort og godt å skape bråk på et forum. Et forumtroll er én som bedriver trolling, dvs én som poster i et forum i den hensikt å skape bråk eller hisse opp stemningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Forum_troll

Trolling er en utbredt "kultur", det finnes endog organisasjoner for forumtroll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_organization

Noen av dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Nihilist_Underground_Society
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gay_Nigger_Association_of_America
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bantown
    http://en.wikipedia.org/wiki/Trollkore

Trolling kalles også "flaming". Når stemningen hisses opp dithen at det bryter ut en "krig" på forumet, kalles dette en "flame war":

http://en.wikipedia.org/wiki/Flame_war
    http://www.flayme.com/flame/

Akkurat. Så det har ingenting med bits´n bytes å gjøre da?

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Jeg tror og slett det handler om at vi er "umodne" på nett. Vi har 20-60 års erfaring i å omgås mennesker fysisk og vet hvordan vi skal takle situasjoner, mens slike forum er forholdsvis nytt. Derfor er det vanskelig å få ting til å fungere bra. Når man har følelsen av at enkelt-personer stadig er til stede bare for å irritere deg, så er det lett å kneppe ned noen mindre hyggelige ord.

Da er det på tideå sprette en øl og sette seg i sola eller skru på stereoen.

-k

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Av at så mange (altfor mange) tråder blir tvunget inn i den tematikken som denne tråden etterhvert har utviklet seg til å handle om, og som ditt innlegg som jeg svarte på handlet om.
    Hvem tvinger tråder inn i dette? Regjeringen? Gud?

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Som jeg sa lengre opp kan 99% av de diskusjonene det klages over unngås ved å lese topic. Unngår du topics ala "dyre kabler er noe tull", eller klikker du på dem som meg?

Spørsmålet mitt til deg: Hvis du går lei av et tema, går du ut i sola eller setter du deg ned og skriver et harmdirrende personangrep hvor du legger ut om hvor dum kilden til din frustrasjon (en bruker på hfs) er?

-k  
    Jeg går ut i sola akkurat nå..... ;-)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.433
    Sted
    '
    Trolling kalles også "flaming".
    På dette punket synes jeg du (eller referansene) er rimelig unyanserte. Trolling i tradisjonell forstand er jevnstilt med flame bate, altså noe som noen biter på og tar kraftig til motmæle mot. En god troller er ute av diskusjonen etter at den er opphetet.

Derifra kommer også frasene: "Don't bite at the flame bate. Do Not Feed The Trolls"
    Dette er kultur som har sin forankring i Usenet, altså diskusjonsgrupper aka News.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn