Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    To anbefalinger fra meg i kveld.

    Koser meg med denne nydelige storbandmusikken av Kenny Wheeler.


    I jula så jeg gjennom FLUS serien på NRK TV. Fin serie som gir gode 90 talls Oslo-vibber. Men i går kom jeg plutselig over episoden "Bak låtene" og det var veldig gøy å se alle rap-artistene komme sammen å bidra for å lage soundtracket. Inspirerende og moro.

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Legger siste hånd på klippinga av nytt album i disse dager. Har satt opp et provisorisk set-up med utsikt over vinteren😊 Lange og intensive dager med mye lyd. Heller ikke dette albumet blir indrefileten til den gjengse audiofil, men her blir det hvertfall mye grom bass😃

    1BF04ABA-A43F-4540-B1A8-F72A36CE35A1.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hei! Jeg er på utkikk etter noen hodetelefoner som er skikkelig gode til å grave ned i de mi ste detaljer. Er det noen lesere av tråden som har erfaringer eller tips?🤔
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Disse skal være bra:

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tips!🤩 Stax og Audeze er jeg redd ikke har mer detaljrikdom enn jeg har fra før, Dan Clark har jeg ikke hørt og det var jo en overbevisende review.

    Sennheiser HD800 er jo velkjent for sin avslørende signatur, så det må være bedre enn den.

    Ha ha, så sant som det er sagt @vidarje😃, men det spørs om godeste lar meg sitte alle timene jeg bruker på å klippe/mixe hvert år. Slår meg som mer praktisk med et par hodetelefoner😅
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg syns jeg så hodetelefoner fra Beyerdynamic i et bilde her - har du vurdert DT 1990 fra samme merke? Et par slike er på vei til meg i posten, så min «erfaring» med dem er kun fra å lese omtaler - og i følge omtalene skal de være nettopp meget avslørende.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns jeg så hodetelefoner fra Beyerdynamic i et bilde her - har du vurdert DT 1990 fra samme merke? Et par slike er på vei til meg i posten, så min «erfaring» med dem er kun fra å lese omtaler - og i følge omtalene skal de være nettopp meget avslørende.
    Godt observert. Jeg har ganske mange forskjellige for å finne et gjennomsnitt av lydbilde når jeg jobber med mikrofonplasseringen som for disse utgivelsene er ekstra viktige siden det ikke er noen muligheter for etterjusteringer. Kjøpte noen DT770 for at artistene og komponistene kunne lytte til opptaket. DT1990 er et bra tips, har inntrykk av at Beyerdynamic egner seg bedre til rytmisk enn til akustisk/klassisk, men skal sjekke de. Takk skal du ha!😊
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg tror, nei jeg er ganske sikker på, at de fleste hodetelefoner av en viss kvalitet har det som kreves hvis de blir voicet riktig.

    Du kan kjøpe det kunstige hodet til Mini-dsp … de proffe kunstige hodene er sykt dyre og dette er helt ok … gjøre en serie målinger med Audiolense der du tar hodetelefonene av og på flere ganger … og så lage en multi-seat correction. Jeg er usikker på hvor godt kalibrert det kunstige hodet er, og det måler trolig litt annerledes enn ditt…. Og så har plasseringen av klokkene på hodet mye å si.

    Og det bør gå i minimum fase korreksjon her.

    Det er halve historien.

    Jeg har jobbet med saken litt til og fra … har et par Audeze klokker og det nevnte kunstige hode stående. Jeg har noen tanker om hvordan lage dette kan gjøres i praksis; det å lage en god target har jeg ideer om, det kan vi evt ta på direkten.

    Med din kompetanse bør du kunne komme nesten like langt med det jeg har nevnt over som du vil komme hvis/når jeg klarer å lage en skikkelig god løsning for hodetelefoner.

    Det kan jo også hende vi kan hjelpe hverandre litt på veien her.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å bruke in-ear mikrofoner til målingene? Jeg regner med at TrompetN's HRTF er ganske forskjellig fra kunsthodet sin. Jeg vet ikke hva som finnes, men jeg fant for eksempel disse https://soundprofessionals.com/product/MS-TFB-2-MKII/
    Dette høres spennende ut, følger spent med på utviklingen. Dere har sikkert fått med dere hva Smyth research holder på med https://smyth-research.com/
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Hva med å bruke in-ear mikrofoner til målingene? Jeg regner med at TrompetN's HRTF er ganske forskjellig fra kunsthodet sin. Jeg vet ikke hva som finnes, men jeg fant for eksempel disse https://soundprofessionals.com/product/MS-TFB-2-MKII/
    Dette høres spennende ut, følger spent med på utviklingen. Dere har sikkert fått med dere hva Smyth research holder på med https://smyth-research.com/
    Jo, in-ear har mye for seg. Så kommer det en utfordring med at inne i øret skal ikke frekvensresponsen være jevn og glatt. Men den har man uansett her.

    Hovedutfordringen med å korrigere hodetelefoner og øreplugger, slik jeg ser det, er å finne fram til en god target som korresponderer med hvordan man måler. Harman-miljøet har laget targets for hodetelefoner, men jeg tror ikke man får det beste resultatet ved å bruke disse direkte ... og hertil kommer at hvis man skal få den samme lyden som de har, må man bruke det samme, eller tilsvarende måleutstyr.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Her kommer et entusiastisk førsteinntrykk av Beyerdynamic DT1990 - hva det enn har av verdi for deg.

    Referansene mine er DT990 i 600 Ohm variant og Sennheiser HD6XX. Jeg frykta at forskjellen ikke skulle være særlig stor fra den andre Beyerdynamic, men du verden:

    Førsteinntrykket er at det er bøtter og spann av detaljer, og i tillegg en del mer fylde i bassen (jeg vet ikke om det er den aller dypeste bassen eller «mellombassen» eller hva som egentlig er riktig terminologi, men det gjelder definitivt for både Prince, Call my name - pop/ elbass - og Tori Amos, Golddust - pianopop/ strykearr.)

    Jeg har kun lytta til låter som jeg kjenner veldig godt og har lytta til mange ganger og på mange anlegg, og floskelen over alle floskelen kommer herved: Jeg hører detaljer jeg ikke visste var i musikken fra før. (Fløyte i Princelåta for eksempel 😃)

    Så gjenstår det selvsagt å se hvordan jeg liker dette over lenger tid.

    Bildebevis:
    638FDCC3-D978-4EB3-855D-3D62D1DF20DC.png

    hvego
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hodetelefoner er forvirrende. Ikke nok med at HRTF er unik hos hver person, men samme hodetelefon kan låte forskjellig etter diverse oppkjøp i bransjen de siste årene. Eksempelvis er ikke AGK lenger østerriksk, men koreansk. Låter de nye, som lages i Kina (?) det samme som de gamle?

    Når jeg er inne på AKG, så er det interessant at en del av ingeniørene derfra sluttet og startet Austrian Audio i 2017: https://austrian.audio/about-us/

    Hodetelefonene derfra har rukket å bli en referanse allerede. Og de dyreste koster 400 euro. Hva er galt med det…?

    En referanse i korreksjon av HRTF-faktoren i hodetelefoner er Genelecs Aural ID: https://www.genelec.com/aural-id

    Tjenesten er en noe omstendelig prosess myntet på profesjonelle som er villig til å legge inn litt innsats. Denne tjeneste er tilpasset bl.a. Austrians hodetelefoner.

    Ellers har jo Sony visstnok en HRTF-korreksjon, men det er vanskelig å vite om den korreksjonen har nøytralitet eller «smak» som designmål. Også Apple har en form for HRTF-korreksjon, men dette er heller ikke verktøy for profesjonelle.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan ville dette gått? Ta en tur til Langesund kjør frekvenssveip med in- ear mikrofoner på plass kjør samme sveip med hodetelefonene i stedet. Bruk resultatet fra Langesund som target og generer en korreksjonfil så hodetelefon-responsen blir tilnærmet lik. Tanken er å bruke det mest nøytrale anlegget jeg vet om til å generere din HRTF.
    Kom over denne siden med en del info: https://www.headphonesty.com/2020/04/harman-target-curves-part-3/
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Hvordan ville dette gått? Ta en tur til Langesund kjør frekvenssveip med in- ear mikrofoner på plass kjør samme sveip med hodetelefonene i stedet. Bruk resultatet fra Langesund som target og generer en korreksjonfil så hodetelefon-responsen blir tilnærmet lik. Tanken er å bruke det mest nøytrale anlegget jeg vet om til å generere din HRTF.
    Kom over denne siden med en del info: https://www.headphonesty.com/2020/04/harman-target-curves-part-3/
    Jeg tror det er en fremgangsmåte som kan fungere bra.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan ville dette gått? Ta en tur til Langesund kjør frekvenssveip med in- ear mikrofoner på plass kjør samme sveip med hodetelefonene i stedet. Bruk resultatet fra Langesund som target og generer en korreksjonfil så hodetelefon-responsen blir tilnærmet lik. Tanken er å bruke det mest nøytrale anlegget jeg vet om til å generere din HRTF.
    Kom over denne siden med en del info: https://www.headphonesty.com/2020/04/harman-target-curves-part-3/
    Husk at det ikke er mulig å si om et anlegg er nøytralt hvis man ikke kjenner til dets anekoiske respons.

    Man kan godt bruke et anlegg A som en referanse for oppsett B, men hvis man ikke vet om anlegg A er nøytralt eller farget, risikerer man at eventuell farging fra anlegg A speiles i oppsett B.

    Å jakte på det nøytrale krever at man har verktøy som passer til akkurat den oppgaven.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Må si meg enig med s-h, og at det er mange ukjente faktorer med oppsettet mitt. Eneste jeg kan skilte med er jeg opplever lyden her hjemme ganske så nøytral i forhold til mine preferanser, men det er jo null verdt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Må si meg enig med s-h, og at det er mange ukjente faktorer med oppsettet mitt. Eneste jeg kan skilte med er jeg opplever lyden her hjemme ganske så nøytral i forhold til mine preferanser, men det er jo null verdt.
    Nettopp. Det er forskjell på riktig i forhold til ens preferanser og nøytralitet. Nøytral er godt definert i standarder for lydproduksjon.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for alle innspill, de settes veldig pris på! Beklager sen respons.. Når det kommer sånn kloke innspill, så krever det litt research og tenking før jeg kan komme med noe vettugt tilbake. Jobber 16 timers dager i går og i dag og et er en vanskelig kombo med dype headfitanker, så jeg svarer plutselig på fredagskvelden i morgen😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En ting til, @TrompeteN, når vi først er inne på «arkitektur» for nøytral lyd og hodetelefoner.

    Jeg har gjort litt research om de nye Macene. Har selv kjøpt en Mac Studio. Her er Apples egen beskrivelse:


    Her er lenke til en måling av den (egentlig nye MacBook Pro):


    Hodetelefonutgangen i nye Macer har en SINAD på over 98 dB for lav impedans hodetelefoner som Austrian og 96 dB for hodetelefoner med høyere impedans. Støynivået er svært lavt og dynamic range er svært høyt. Etter alt å dømme er Macens utgang for hodetelefoner nøytral (nok).

    Poenget mitt er at en arkitektur for nøytral lyd for hodetelefoner kan starte med Austrian og Mac. Det er kanskje verdt å merke seg når mang en hodetelefon eller hodetelefonforsterker+ DAC koster mye mer enn Mac+Austrian?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Det er over 10 år siden jeg har vært på messe. En kombinasjon av livssituasjon med småbarn og tidsklemma og nok at jeg ikke synes det var nok spennende nyheter til at det var verdt prioriteringen. Ikke har jeg vært på jakt etter noe nytt på en stund heller. I år var tilfeldigvis Oslo hifi show lagt parallelt med Distriktsmesterskapet i skolekorps og @L_I_ og skulle begge levere ungene kl 14.00 og høre konkurranse kl 17.00. Når i tillegg @Final skulle på samme tid passet det perfekt å bare gå rundt og frotse, velge og vrake.

    Synes det var veldig oversiktelig messe, enkelt å finne frem og mye flotte oppsett. Jeg blir ikke klok på musikken det settes på, men i disse streamingtider kan man jo nesten høre hva det skal være om man virkelig vil så jeg kan skylde på meg selv heldigvis. Morsomt at to kanals er det som fenger.

    Vet ikke om det er alderen, men i år var det lett å se hvor mange arbeidstimer som ligger bak en sånn messe. Det er ikke lite timer om man teller alle som hadde en finger med i spillet. Betalte derfor inngangsbilletten gledelig.

    Synes det var interessant at det ble spilt mye vinyl uten at det ble gjort noe stort nummer ut av om man streamet eller spilte plate. Streamere og dacer ble ikke nevnt noen av stedene jeg var.

    Flere steder opplevde jeg hadde god og snappy bass og det kan jeg ikke si å ha opplevd på messe før. Synes det virket som at spredning generelt har blitt et viktig parameter for høyttalere med jevnere lyd selv i små rom.

    Det er vanskelig å analysere og vite hva som skyldes hva så når jeg plukker frem disse oppsettene fokuserer jeg på nykommere som trigget nysgjerrigheten. Perfekt var ingen av de, men morsomt å høre likevel.

    Synes det er synd at spesielt høyttalere skyter i været på pris. Oppleves som at Hi-Fi markedet har slått følge med boligprisene de siste årene i forhold til reallønnen. Synd for bransjen siden den gode lyden aldri har vært billigere eller mer lett tilgjengelig, men kanskje også derfor? Spesielt Revival var av den årsaken et kjærkomment tilskudd 😊

    F7C10901-3868-45DB-9582-7F15B9D6BE15.jpeg
    751EA938-3037-4995-AF9F-0E24130185DF.jpeg
    F22243C7-A4A6-4915-9E37-D91A31939C9C.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Påskehilsen fra trompethjemmet🐣

    Det har blitt lite oppfølging fra meg herfra omkring hodetelefoner. Det er ganske enkelt fordi jeg ikke blir helt klok på det, men det betyr ikke at jeg ikke prøver å finne ut av det😊

    En midlertidig løsning på min monitorutfordring har vært å rigge opp monitorer i feltet.

    I forbindelse med det vil jeg komme med en akustikkoppdatering. Mange snakker jo om at en entusiast aldri har mulighet til å være i rommet der musikken tas opp så derfor er det kanskje interessant å dele dette. Holder på med en ny innspilling nå som inkluderer både flygel, perkusjon og strykekvartett. Veldig moro. En liten drøm som går i oppfyllelse å kombinere lyd, teknikk og musikk på denne måten.

    Å ta opp akustisk strykekvartett og perkusjon med få mikrofoner for så å høre opptaket i samme lokalet var besnærende. Tror det er det mest realistiske lydbildet jeg har hørt av strykere gjengitt av høyttalere. Det handler ikke om kvaliteten av opptaket eller avspillingsutstyret, men akustikken.

    Å spille av opptak i samme akustikk som lyden ble tatt opp i virker å gjøre oppgaven til høyttalerene mye enklere så selv et sett JBL LSR 308 som mine duger til jobben.

    Det låter bra hjemme på flerkanalsoppsettet også, men ikke med samme realisme.

    God påske☀

    166BBE26-CD24-4EA2-AA04-6EE7A3FBF941.jpeg
    9ECC93AC-CAAE-4A39-8D66-55AEB5E77601.jpeg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til å kjøpe utgivelsen når den kommer:) Artig at det funker å spille av i samme rom, husker en gang i operaen de spilte musikk som var tatt opp i en annen sal, det var helt krise. God påske!:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Gleder meg til å kjøpe utgivelsen når den kommer:) Artig at det funker å spille av i samme rom, husker en gang i operaen de spilte musikk som var tatt opp i en annen sal, det var helt krise. God påske!:)
    Ja, det er både fascinerende og besnærende når akustikken spiller 100% på lag. Den synergien kan jeg lett tenke meg kan bli totalt motsatt i et annet rom ja. Tusen takk!☀
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Påskehilsen fra trompethjemmet🐣

    Det har blitt lite oppfølging fra meg herfra omkring hodetelefoner. Det er ganske enkelt fordi jeg ikke blir helt klok på det, men det betyr ikke at jeg ikke prøver å finne ut av det😊

    En midlertidig løsning på min monitorutfordring har vært å rigge opp monitorer i feltet.

    I forbindelse med det vil jeg komme med en akustikkoppdatering. Mange snakker jo om at en entusiast aldri har mulighet til å være i rommet der musikken tas opp så derfor er det kanskje interessant å dele dette. Holder på med en ny innspilling nå som inkluderer både flygel, perkusjon og strykekvartett. Veldig moro. En liten drøm som går i oppfyllelse å kombinere lyd, teknikk og musikk på denne måten.

    Å ta opp akustisk strykekvartett og perkusjon med få mikrofoner for så å høre opptaket i samme lokalet var besnærende. Tror det er det mest realistiske lydbildet jeg har hørt av strykere gjengitt av høyttalere. Det handler ikke om kvaliteten av opptaket eller avspillingsutstyret, men akustikken.

    Å spille av opptak i samme akustikk som lyden ble tatt opp i virker å gjøre oppgaven til høyttalerene mye enklere så selv et sett JBL LSR 308 som mine duger til jobben.

    Det låter bra hjemme på flerkanalsoppsettet også, men ikke med samme realisme.

    God påske☀

    Vis vedlegget 908279 Vis vedlegget 908280
    Føler du behov for å heve bassen når du lytter til opptaket i samme rom som det ble spilt inn?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kom det et fysisk format, denne gangen, eller er det fil som gjelder, igjen? 😎
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Så kan kjøre med helt flat target i audiolense hjemme, med nærmest resultat?
    Nei, det mener jeg blir å trekke feil konklusjon. Bassen oppfører seg ikke likt i et lite rom som i et stort og høres heller ikke likt ut. Må kompenseres ulikt fra rom til rom.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Man må også ta med i beregningen at en innspilling gjort i et bestemt rom, med nøytralt opptaksutstyr, monitorert i samme rommet (det var ca slik jeg oppfattet prosessen her) gir enestående muligheter for å matche den originale lyden. Det er en helt annerledes prosess enn en typisk plateproduksjon.

    Dette med størrelse på rom gir også helt ulike forventninger til klangbalanse.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Man må også ta med i beregningen at en innspilling gjort i et bestemt rom, med nøytralt opptaksutstyr, monitorert i samme rommet (det var ca slik jeg oppfattet prosessen her) gir enestående muligheter for å matche den originale lyden. Det er en helt annerledes prosess enn en typisk plateproduksjon.

    Dette med størrelse på rom gir også helt ulike forventninger til klangbalanse.
    Ja det stemmer det. Det er jo en del av konseptet bak utgivelsene mine at man skal kunne spille av autentisk lyd så godt det lar seg gjøre etter mine preferanser.

    Når det gjelder selve monitoreringen så blir det ikke så veeeldig ulikt en vanlig produksjon for klassisk musikk. Det er mangelen på etterbehandlingen som gjør dette mest uvanlig.

    Fikk vite av Kåre Nordstoga at Geir Inge Lotsberg har gjort mye av det samme på denne plata som var deres pandemiprosjekt. Den er nok litt etterbehandlet og nærmikket, men flott låter det. Blitt glad i denne plata😊

    (lurer på om ikke jeg har delt den tidligere, men her er den igjen)

     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Så kan kjøre med helt flat target i audiolense hjemme, med nærmest resultat?
    Det er forskjell mellom hedonisme og produksjon. Hedonisten gjør hva han vil, men i produksjonen må det tas andre hensyn.

    Fwiw, Norges mest meritterte arrangør og produsent av akustiske opptak, Morten Lindberg, kjører helt flatt i sin produksjon. Sånn sett er album fra 2L ideelle for å sjekke klangbalansen hjemme hvis man ønsker å finne ut hvor man er på skalaen for tonal balanse; er man på hedonistens bredere vei eller på produsentens smale sti?

    Et av hans siste album, Tuvayhun, er tatt opp i Nidarosdomen under pandemien og er ypperlig for test av eget anleggs evne til å reprodusere rominformasjonen fra Nidarosdomen. Det er også en del fin akustisk bass i opptaket.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk lyd på det albumet der. 2L har sin egen sound og måte å gjøre det på, men jeg er fan. Mye gull som har kommet derfra. Multikanal er veien og lyset:giggle:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk lyd på det albumet der. 2L har sin egen sound og måte å gjøre det på, men jeg er fan. Mye gull som har kommet derfra. Multikanal er veien og lyset:giggle:
    Ja, jeg er en «fan» jeg også. Konseptet til 2L er at det som treffer mikrofonene, er ment å komme ut av høyttalerne. EQ skjer ved arrangement (av musikere, sangere/kor) og mikrofonplassering.

    Det er ikke all musikken fra 2L som er like «fengende», men lyden er alltid god. Null lyttetretthet og naturlig dynamikk. Med Tuvayhun kunne jeg dra volum virkelig høyt uten at lyden ble anstrengende.

    Med over 20 års erfaring med flerkanal og 30 Grammy-nominasjoner er det flott at vi har en slik kapasitet her hjemme.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Da ser det ut til at vi kan omsider si RIP til MQA-formatet.

    Hvis det stemmer at dette resulterer i high-res Flac er det en god nyhet. jeg tenker at det bare kunne kommet så mye før.

    MQA bør være en vekker for de som forsvarer Hi-Fi bransjen i tykt og tynt siden fakta har vært lett tilgjengelig hele veien.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Apropos 2L

    Hadde en god prat med distributøren min før helgen og han sa at denne klaverplata hadde fått internasjonal oppmerksomhet for både kvalitet, lyd og konsept. Er ikke dette fantastisk flygelopptak så vet ikke jeg.

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Apropos 2L

    Hadde en god prat med distributøren min før helgen og han sa at denne klaverplata hadde fått internasjonal oppmerksomhet for både kvalitet, lyd og konsept. Er ikke dette fantastisk flygelopptak så vet ikke jeg.

    Slik jeg forstår det, er 2L etter hvert blitt en fyldig kilde for den som søker naturlige opptak av høy kvalitet, hvor EQ er gjort ved mikrofonposisjon og andre tiltak i opptaksrommet - og ikke på en miksepult i etterkant.

    Sofienberg kirke er en gjenganger for 2L, som betyr at han kjenner godt til rommets klang og øvrige egenskaper.

    Og en ting til for andre interesserte: Disse opptakene er ment å avspilles med en helt flat romkurve (dvs. flat bass og ingen tonal EQ over Schroeder)…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn