Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Apropos 2L

    Hadde en god prat med distributøren min før helgen og han sa at denne klaverplata hadde fått internasjonal oppmerksomhet for både kvalitet, lyd og konsept. Er ikke dette fantastisk flygelopptak så vet ikke jeg.

    Det er mulig det bare låter litt dårlig her, men får ikke frem noe av «kassen» til flygelet, mulig det står åpent?

    Hvordan høres denne ut for deg? På dette opptaket er det litt mer en bare strengene som høres.
    8D870EEC-32EC-40C1-8C68-8BAE626B82C5.png
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er forskjell mellom hedonisme og produksjon. Hedonisten gjør hva han vil, men i produksjonen må det tas andre hensyn.

    Fwiw, Norges mest meritterte arrangør og produsent av akustiske opptak, Morten Lindberg, kjører helt flatt i sin produksjon. Sånn sett er album fra 2L ideelle for å sjekke klangbalansen hjemme hvis man ønsker å finne ut hvor man er på skalaen for tonal balanse; er man på hedonistens bredere vei eller på produsentens smale sti?

    Et av hans siste album, Tuvayhun, er tatt opp i Nidarosdomen under pandemien og er ypperlig for test av eget anleggs evne til å reprodusere rominformasjonen fra Nidarosdomen. Det er også en del fin akustisk bass i opptaket.
    Spennende musikk som er svært godt innspilt. Takk for tipset!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Slik jeg forstår det, er 2L etter hvert blitt en fyldig kilde for den som søker naturlige opptak av høy kvalitet, hvor EQ er gjort ved mikrofonposisjon og andre tiltak i opptaksrommet - og ikke på en miksepult i etterkant.

    Sofienberg kirke er en gjenganger for 2L, som betyr at han kjenner godt til rommets klang og øvrige egenskaper.

    Og en ting til for andre interesserte: Disse opptakene er ment å avspilles med en helt flat romkurve (dvs. flat bass og ingen tonal EQ over Schroeder)…
    Har Lindberg sagt til deg personlig at opptakene ikke er etterbehandlet?

    Det siste avsnittet får vi bare være enige om å være uenige om😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har Lindberg sagt til deg personlig at opptakene ikke er etterbehandlet?

    Det siste avsnittet får vi bare være enige om å være uenige om😊
    «Our sonic image is created in the recording, with dedicated microphone techniques. I don’t spread as many microphones as possible for someone else to pull the faders in post-production.
    I make my choice there and then, so I have a result that will serve the fundamentals of decisions to follow. The composers and musicians need to perform to the extended multidimensional sonic sculpture, allowing more details and broader strokes. Then immersive audio and surround sound is just a matter of opening up the faders».

    «My key to a good recording is to keep the signal path clean and short, with as few components as possible. A simple and pure signal path is the means to true high-resolution audio, not only at recording, but also preserving the purity all through editing, mix and mastering».

    «Morten Lindberg avoids using any sort of post-production processing that alters the sound: “The most important aspect of post-production is to not destroy the fine qualities captured at recording. Instead of EQ in post, I much prefer to rather shift the angle or the distance of a microphone beforehand in recording. It just takes planning. With a good recording, I never use any EQ or dynamic processing at all».

    Lenke: http://www.2l.no/artikler/SOS-magazine-July-2022_Immersive-Morten-Lindberg.pdf

    Han er veldig klar på at all redigering skjer i et miljø hvor romkurven er helt flat (dvs. flat korrigering av frekvenskurven opp til Schroeder, men ingen tonal korreksjon over dette). Han unngår helt bevisst den såkalte Dolby Atmos-kurven, som gjelder for amerikanske romsertifiseringer.

    IMG_4369.jpeg

    Lenke: https://dolby.my.salesforce.com/sfc...V/YHgXgrJVKAcelcXkD.DnlRUBZU1CqEMGDKweLRpuu98
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Vil det si "nei"?
    Han sa det samme som i SoS-intervjuet, men jeg hørte på ham i en gruppe på ca. 10 personer. Han gjør selvsagt redigering, men avsnittet i intervjuet om å gå rett fra mikrofon til høyttaler var et tema, og han påpekte at han ikke har noen kodek eller standard i tankene, men at lyden i prinsippet skal gå fritt fra opptak til avspilling.

    Ta kontakt med ham og hør om du får komme en tur på besøk👍🏻
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Han sa det samme som i SoS-intervjuet, men jeg hørte på ham i en gruppe på ca. 10 personer. Han gjør selvsagt redigering, men avsnittet i intervjuet om å gå rett fra mikrofon til høyttaler var et tema, og han påpekte at han ikke har noen kodek eller standard i tankene, men at lyden i prinsippet skal gå fritt fra opptak til avspilling.

    Ta kontakt med ham og hør om du får komme en tur på besøk👍🏻
    👍🏻 Det var først og fremst uttalelsene dine jeg var nysgjerrig på fordi det ikke stemmer med min kunnskap.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Det er mulig det bare låter litt dårlig her, men får ikke frem noe av «kassen» til flygelet, mulig det står åpent?

    Hvordan høres denne ut for deg? På dette opptaket er det litt mer en bare strengene som høres.
    Vis vedlegget 912519
    Beklager, overså svare ditt. Sjekker den i morgen.
    Er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener med lyden av "kassen". I mine ører lyder 2L innspillingen veldig fyldig og mykt, noe som lages av kassen. Alle flygelopptak har nok åpent lokk.
    Flygelopptak er så vanskelig fordi det lyder veldig ulikt bare man beveger seg noen centimeter med mikrofonen eller ørene når man står tett på. Som publikum hører man mye romakustikk kombinert med en blanding av refleksjoner alle retninger av flygelet, noe som gir den store klangen, men på opptak mister man mye klarhet når man kommer bare noen få meter unna.
    Sofienberg kirke har en veldig rund klang og flygelet som står fast der "Lawo-flygelet" har også en myk klang og myke anslag. Vet ikke om det er det faste flygelet som er brukt, men synes det høres sånn ut.
    Synes 2L/pianisten har fått til en perfekt kombinasjon av mørk, stor deilig flygellyd og masse detaljer. Gleder meg til å høre innspillingen du linket til😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    og



    betyr ikke det samme…
    Sikkert dårlig formulert av meg, men kurven i avspillingsrommet er helt flat (dvs. EQ for flat frekvenskurve under Schroeder og ingen tonal EQ over Schroeder).

    Med en slik flat kurve oppfattes lyden som helt naturlig. Bassen er svært god.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert dårlig formulert av meg, men kurven i avspillingsrommet er helt flat (dvs. EQ for flat frekvenskurve under Schroeder og ingen tonal EQ over Schroeder).

    Med en slik flat kurve oppfattes lyden som helt naturlig. Bassen er svært god.
    Har du sett målinger?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker på det som redigeringsrommet. Det er i alle fall ikke (bare) det rommet musikken skal spilles av i…
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker på det som redigeringsrommet. Det er i alle fall ikke (bare) det rommet musikken skal spilles av i…
    Hvis du ønsker samme tonale balanse hos deg som hos 2L, spiller du med flat kurve i bassen (under Schoeder).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke GLM loudnessfunksjon? Vet du om han bruker den?
    «Loudness». Hva er det?*

    GLM er old school i den forstand at den styrer brukeren mot flat kurve. Man kan legge inn andre preferansekurver (med tilt, for eksempel), og det finnes noen predefinerte kurver i GLM.

    Men lyttingen hos 2L var med flat kurve, og fravær av bass var det siste man ville nevnt. Riktignok ved avspilling av 2Ls egne opptak (Tuvayhun). Lyttingen skjedde på moderat volum innenfor bransjestandarden.


    *GLM har ikke en funksjon for dynamisk (automatisk) endring av kurven etter som SPL endres.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Beklager, overså svare ditt. Sjekker den i morgen.
    Er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener med lyden av "kassen". I mine ører lyder 2L innspillingen veldig fyldig og mykt, noe som lages av kassen. Alle flygelopptak har nok åpent lokk.
    Flygelopptak er så vanskelig fordi det lyder veldig ulikt bare man beveger seg noen centimeter med mikrofonen eller ørene når man står tett på. Som publikum hører man mye romakustikk kombinert med en blanding av refleksjoner alle retninger av flygelet, noe som gir den store klangen, men på opptak mister man mye klarhet når man kommer bare noen få meter unna.
    Sofienberg kirke har en veldig rund klang og flygelet som står fast der "Lawo-flygelet" har også en myk klang og myke anslag. Vet ikke om det er det faste flygelet som er brukt, men synes det høres sånn ut.
    Synes 2L/pianisten har fått til en perfekt kombinasjon av mørk, stor deilig flygellyd og masse detaljer. Gleder meg til å høre innspillingen du linket til😊
    Hadde vært helt topp med en evaluering av en profesjonell på disse opptakene. Hvordan du opplever kasse, klang og rom. ☺
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    «Loudness». Hva er det?*

    GLM er old school i den forstand at den styrer brukeren mot flat kurve. Man kan legge inn andre preferansekurver (med tilt, for eksempel), og det finnes noen predefinerte kurver i GLM.

    Men lyttingen hos 2L var med flat kurve, og fravær av bass var det siste man ville nevnt. Riktignok ved avspilling av 2Ls egne opptak (Tuvayhun). Lyttingen skjedde på moderat volum innenfor bransjestandarden.


    *GLM har ikke en funksjon for dynamisk (automatisk) endring av kurven etter som SPL endres.
    Ok. Takk! Jeg trodde GLM hadde en dynamisk funksjon. Bare jeg som forsøker å resonnere for at utsagnene dine går opp.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Det er mulig det bare låter litt dårlig her, men får ikke frem noe av «kassen» til flygelet, mulig det står åpent?

    Hvordan høres denne ut for deg? På dette opptaket er det litt mer en bare strengene som høres.
    Vis vedlegget 912519
    Det albumet du linker til er godt etterbehandlet og i mine ører høres det ut som det er tatt opp med et sett mikrofoner nært og et sett fjernere. Det er gjerne sånn man gjør det til den musikkstilen. Du kan høre for eksempel at bassen fra flygelet er tørr og egentlig vanskelig å skille fra en el-bass. Synes det låter bra, men det er ikke slik et flygel høres ut akustisk om det er målet😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenker på det som redigeringsrommet. Det er i alle fall ikke (bare) det rommet musikken skal spilles av i…
    Jeg kan bekrefte at ovennevnte stykke fra ovennevnte produsent kan nytes fult uten ekstra pådrag i bunnen. (y)

    Stykket domineres jo i utgangspunktet av pikestemmer og pling plong og det lille som graver gir lite taktilt. Bortsett på feks starten av spor 9 - Pure In Hart hvor man helst bør ha responsen på stell. Klart ønsker man mer bulder å brak kan man jokke på kurven.

    1681718546431.png


    Synd 2L kun lager, for meg, tørkende maling.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det albumet du linker til er godt etterbehandlet og i mine ører høres det ut som det er tatt opp med et sett mikrofoner nært og et sett fjernere. Det er gjerne sånn man gjør det til den musikkstilen. Du kan høre for eksempel at bassen fra flygelet er tørr og egentlig vanskelig å skille fra en el-bass. Synes det låter bra, men det er ikke slik et flygel høres ut akustisk om det er målet😊
    Her er en rekke bilder av arrangementet inkl. mikrofonplassering:

    Lenke 1
    Lenke 2

    IMG_0599.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.609
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    0
    Det albumet du linker til er godt etterbehandlet og i mine ører høres det ut som det er tatt opp med et sett mikrofoner nært og et sett fjernere. Det er gjerne sånn man gjør det til den musikkstilen. Du kan høre for eksempel at bassen fra flygelet er tørr og egentlig vanskelig å skille fra en el-bass. Synes det låter bra, men det er ikke slik et flygel høres ut akustisk om det er målet😊
    Tangentene i Rick Wakeman har god hjelp av strenger nedover i frekvens. Det er tydelig mer kropp og substans fra tangentene til Christian Grøvlen.
    Christian Grøvlen er godt definert i området 60 - 100 Hz og det er et problemområde i de fleste audiofile "stuer".......
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det albumet du linker til er godt etterbehandlet og i mine ører høres det ut som det er tatt opp med et sett mikrofoner nært og et sett fjernere. Det er gjerne sånn man gjør det til den musikkstilen. Du kan høre for eksempel at bassen fra flygelet er tørr og egentlig vanskelig å skille fra en el-bass. Synes det låter bra, men det er ikke slik et flygel høres ut akustisk om det er målet😊
    Takk for evaluering! 👍Får ikke trykket like lenger så alt må få et svar. ☺ Er enig rick wakeman kan høres litt perfeksjonert ut, men fin klang.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tangentene i Rick Wakeman har god hjelp av strenger nedover i frekvens. Det er tydelig mer kropp og substans fra tangentene til Christian Grøvlen.
    Christian Grøvlen er godt definert i området 60 - 100 Hz og det er et problemområde i de fleste audiofile "stuer".......
    Syntes ikke det er så gæernt til å være stue. Rommet er 65m2 med tilhørende 35m2 til så det meste av decay er ikke hørbart, det småtteri i bunn er kjøleskapet til leieboer som ikke høres, men kommer frem på målinger.
    05.04.23.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Fra 6-4 kanaler that is the question

    En liten update på anleggsfronten. Jeg har levd med en 6.1 konfig i flere år. I begynnelsen var Respons Grand i front og hadde to par JBL lsr 308 et foran og et bak. Hadde også ganske heftig konfig på de med forsinkelse mellom hvert par for å simulere refleksjoner fra et større rom. Høyttalerene låt sømløse og man kunne ikke identifisere noen av JBL-ene. Man bare hørte en degradering når man slo de av.

    Så kom Roon og tok over etter Mediaplayeren. Det var et lydmessig løft for de som tror på sånt. Selv om jeg ikke fikk forsinket høyttalerene på samme måte lengre låt det bedre. Så kom Ø-ene i front og Respons ble flyttet bak. Jeg merket med en gang at behovet for JBLene i front var betydelig mindre på grunn av Ø-enes kvaliteter. Men til gjengjeld så fikk familien smaken på film og 5.1 så da ble de.

    Av en eller annen grunn så vil ikke Macen min dekode opp til 5.1 fra de fleste streamingtjenester. Derfor spiller vi film både fra 2 kanaler og 6.
    Over tid må jeg bare si at det er først og fremst det å sitte midt i lyden gir det meste av filmgleden. For ikke å snakke om suben. Romskip og skudd som forflytter seg rundt og frem og tilbake er gøy det, men når man ikke har et anlegg satt opp som hjemmekino med tilhørende akustikk og lerret synes jeg det fungerer minst like bra med 2 kanals avspilling fordelt på 4 høyttalere.

    For at to stereopar skal fungere må jeg bytte Høyre og Venstre kanal bak så det ikke spiller stereo mot hverandre. Ideelt sett burde jeg snu polariteten også, men det får jeg ikke gjennom lydkortet Når jeg streamer.

    Konklusjonen på denne updaten er altså at JBL-ene bidrar med så lite nå at jeg vurderer å ta de bort til min bedre halvdels store glede.
    De gjør det litt mer rytmisk tight på funky musikk, sannsynligvis fordi de faser ut rommoder, men effekten er så liten at jeg ikke synes det er verdt det lengre.

    Lyden fra JBL er såpass mye grovere enn Ø at jeg har måttet skru de lengre og lengre ned i volum for at de ikke skal bidra negativ, og nå står de så lavt på at det nærmest ikke er noe poeng.

    Alternativet ville vært å konvertere over til en flerkanalsprosessor og kjørt dekodingen av signalet gjennom det, men det ville enten blitt en degradering av stereosignalet eller blitt uforholdsmessig kostbart.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fra 6-4 kanaler that is the question

    En liten update på anleggsfronten. Jeg har levd med en 6.1 konfig i flere år. I begynnelsen var Respons Grand i front og hadde to par JBL lsr 308 et foran og et bak. Hadde også ganske heftig konfig på de med forsinkelse mellom hvert par for å simulere refleksjoner fra et større rom. Høyttalerene låt sømløse og man kunne ikke identifisere noen av JBL-ene. Man bare hørte en degradering når man slo de av.

    Så kom Roon og tok over etter Mediaplayeren. Det var et lydmessig løft for de som tror på sånt. Selv om jeg ikke fikk forsinket høyttalerene på samme måte lengre låt det bedre. Så kom Ø-ene i front og Respons ble flyttet bak. Jeg merket med en gang at behovet for JBLene i front var betydelig mindre på grunn av Ø-enes kvaliteter. Men til gjengjeld så fikk familien smaken på film og 5.1 så da ble de.

    Av en eller annen grunn så vil ikke Macen min dekode opp til 5.1 fra de fleste streamingtjenester. Derfor spiller vi film både fra 2 kanaler og 6.
    Over tid må jeg bare si at det er først og fremst det å sitte midt i lyden gir det meste av filmgleden. For ikke å snakke om suben. Romskip og skudd som forflytter seg rundt og frem og tilbake er gøy det, men når man ikke har et anlegg satt opp som hjemmekino med tilhørende akustikk og lerret synes jeg det fungerer minst like bra med 2 kanals avspilling fordelt på 4 høyttalere.

    For at to stereopar skal fungere må jeg bytte Høyre og Venstre kanal bak så det ikke spiller stereo mot hverandre. Ideelt sett burde jeg snu polariteten også, men det får jeg ikke gjennom lydkortet Når jeg streamer.

    Konklusjonen på denne updaten er altså at JBL-ene bidrar med så lite nå at jeg vurderer å ta de bort til min bedre halvdels store glede.
    De gjør det litt mer rytmisk tight på funky musikk, sannsynligvis fordi de faser ut rommoder, men effekten er så liten at jeg ikke synes det er verdt det lengre.

    Lyden fra JBL er såpass mye grovere enn Ø at jeg har måttet skru de lengre og lengre ned i volum for at de ikke skal bidra negativ, og nå står de så lavt på at det nærmest ikke er noe poeng.

    Alternativet ville vært å konvertere over til en flerkanalsprosessor og kjørt dekodingen av signalet gjennom det, men det ville enten blitt en degradering av stereosignalet eller blitt uforholdsmessig kostbart.
    Når jeg var winterskjær demonstrere han 4 kanal musikkopptak fra applemusic. Har du oppsettet med 6/4 kanaler har du sikkert kjennskap til det. Vi spilte først med 4 ht så 2 ht, det ble kjedelig i forhold som du sier. Det har skjedd mye med flerekanal musikk og det funker bra, rommet blir stort.

    Godt å lese flere opplever det samme som meg på noe. Roon rocker! ☺
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.701
    Antall liker
    4.165
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Fra 6-4 kanaler that is the question

    En liten update på anleggsfronten. Jeg har levd med en 6.1 konfig i flere år. I begynnelsen var Respons Grand i front og hadde to par JBL lsr 308 et foran og et bak. Hadde også ganske heftig konfig på de med forsinkelse mellom hvert par for å simulere refleksjoner fra et større rom. Høyttalerene låt sømløse og man kunne ikke identifisere noen av JBL-ene. Man bare hørte en degradering når man slo de av.

    Så kom Roon og tok over etter Mediaplayeren. Det var et lydmessig løft for de som tror på sånt. Selv om jeg ikke fikk forsinket høyttalerene på samme måte lengre låt det bedre. Så kom Ø-ene i front og Respons ble flyttet bak. Jeg merket med en gang at behovet for JBLene i front var betydelig mindre på grunn av Ø-enes kvaliteter. Men til gjengjeld så fikk familien smaken på film og 5.1 så da ble de.

    Av en eller annen grunn så vil ikke Macen min dekode opp til 5.1 fra de fleste streamingtjenester. Derfor spiller vi film både fra 2 kanaler og 6.
    Over tid må jeg bare si at det er først og fremst det å sitte midt i lyden gir det meste av filmgleden. For ikke å snakke om suben. Romskip og skudd som forflytter seg rundt og frem og tilbake er gøy det, men når man ikke har et anlegg satt opp som hjemmekino med tilhørende akustikk og lerret synes jeg det fungerer minst like bra med 2 kanals avspilling fordelt på 4 høyttalere.

    For at to stereopar skal fungere må jeg bytte Høyre og Venstre kanal bak så det ikke spiller stereo mot hverandre. Ideelt sett burde jeg snu polariteten også, men det får jeg ikke gjennom lydkortet Når jeg streamer.

    Konklusjonen på denne updaten er altså at JBL-ene bidrar med så lite nå at jeg vurderer å ta de bort til min bedre halvdels store glede.
    De gjør det litt mer rytmisk tight på funky musikk, sannsynligvis fordi de faser ut rommoder, men effekten er så liten at jeg ikke synes det er verdt det lengre.

    Lyden fra JBL er såpass mye grovere enn Ø at jeg har måttet skru de lengre og lengre ned i volum for at de ikke skal bidra negativ, og nå står de så lavt på at det nærmest ikke er noe poeng.

    Alternativet ville vært å konvertere over til en flerkanalsprosessor og kjørt dekodingen av signalet gjennom det, men det ville enten blitt en degradering av stereosignalet eller blitt uforholdsmessig kostbart.
    Høres ut som du trenger en Trinnov med flere kanaler😉
    Uansett! jeg kunne godt tenkt meg å høre dette, samt se på om det er mulig å gjøre her.
    Jeg gjorde et spedt forsøk for en tid tilbake, men ga opp da det "flyr litt høyt" for mitt nivå🤓
    Men jeg forstår deg rett at du har satt opp dette for å "fjerne" kanselleringer?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg var winterskjær demonstrere han 4 kanal musikkopptak fra applemusic. Har du oppsettet med 6/4 kanaler har du sikkert kjennskap til det. Vi spilte først med 4 ht så 2 ht, det ble kjedelig i forhold som du sier. Det har skjedd mye med flerekanal musikk og det funker bra, rommet blir stort.

    Godt å lese flere opplever det samme som meg på noe. Roon rocker! ☺
    Interessant. Hva er winterskjær? Har faktisk ikke kjennskap til 4 kanals opptak på applemusic. Har du en link jeg kan forfølge så skal jeg teste. Det høres ut som noe jeg kan like.
    Roon er bare fantastisk!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.253
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    0
    Høres ut som du trenger en Trinnov med flere kanaler😉
    Uansett! jeg kunne godt tenkt meg å høre dette, samt se på om det er mulig å gjøre her.
    Jeg gjorde et spedt forsøk for en tid tilbake, men ga opp da det "flyr litt høyt" for mitt nivå🤓
    Men jeg forstår deg rett at du har satt opp dette for å "fjerne" kanselleringer?
    Ha ha, ja det nok akkurat det jeg trenger😄

    Ja, du må bare komme på besøk. Interessant å høre hva du synes. Har planlagt å åpne opp igjen for besøk snart.

    Ja, det er satt opp for å fjerne kanselleringer, men også for å utjevne refleksjoner. Et sett høyttalere har et sett med SBIR og med flere blir de utjevnet. Utfordringen er å sette det opp så man egentlig bare hører på to hovedhøyttalere, men de andre spiller så lavt at man kun oppfatter deres bidrag som utjevning.

    En bieffekt av Audiolense og annen god korreksjon er at lyden blir så "perfekt" at acoustic cross talk i stereo kommer tydeligere frem enn på et ukorrigert oppsett.
    151B9E34-485A-46F0-8564-06BA33B9975D.jpeg


    Så det er satt opp for å også utjevne den effekten. I sum synes jeg det gir det lille ekstra til lydbildet, men må innrømme at det er jo litt råflott å ha to sett høyttalere slumre på tomgang for den effekten. Dårlig businessidé, men har man kinooppsett kan man jo prøve seg litt frem på stereo også. Dolby har jo sine upmixfunksjoner, men det blir noe annet synes jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn