Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var et oppriktig spørsmål. Er det virkelig så mye info under 20 Hz på "vanlig" musikk? Si et godt symfoniopptak. Er det romlig informasjon fra salen, mener du?
    Morsomt når man hører resonansene fra biler som kjører på utsiden eller dører som endrer trykket i rommet. Alt er med på å skape en illusjon av å være der. Vi hører ned til 16Hz faktisk, 20 er en beleilig avrunding.

    Så tenker du, hvem faen vil høre alt dette tullet. Vel, sjansen er at anlegget dit gjengir det uansett, men i en forvrengt utgave.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så, så.. Forsvar av egne valg er ofte åpenbart, og lett å ty til. Jeg har kapasitet, I mitt rom, til at jeg kan teknisk få hørt det meste. TS snakker om bass, og dens imponator egenskaper. Ja, de kan imponere. Men det er ikke dermed sagt at musikken oppleves realistisk for det. At det hele henger sammen trenger en ikke bli imponert for å forstå.. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så, så.. Forsvar av egne valg er ofte åpenbart, og lett å ty til. Jeg har kapasitet, I mitt rom, til at jeg kan teknisk få hørt det meste. TS snakker om bass, og dens imponator egenskaper. Ja, de kan imponere. Men det er ikke dermed sagt at musikken oppleves realistisk for det. At det hele henger sammen trenger en ikke bli imponert for å forstå.. ;)
    Trenger man egentlig forsvare noe som helst? Opplevelser er i stor grad en privat greie, så en kan vel like godt holde kjeft å nyte det i stillhet. Å beskrive hva en opplever når noen spør bør man tydeligvis affal gi faen i! Får finne ut av det sjæl!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trenger man egentlig forsvare noe som helst? Opplevelser er i stor grad en privat greie, så en kan vel like godt holde kjeft å nyte det i stillhet. Å beskrive hva en opplever når noen spør bør man tydeligvis affal gi faen i! Får finne ut av det sjæl!
    Såklart, hver mann sin fasit, imponerende eller ei ;)...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Høyttalergåten, hvor er dypbassen?

    Jeg kom ganske sent inn i Hi-Fi verdenen, men jeg husker fortsatt hva som fikk meg til å innse at det jeg drev med ikke var godt nok.

    Jeg husker tidlig 90-tall at min trompetmentor Frank Brodahl hadde kjøpt seg nye høyttalere etter en studietur i USA. Vi så på åpningen av Løvenes konge filmen og jeg husker drønnene etter elefanter som gikk og foss som bruste langt nedi dypbassen.
    Jeg hadde nesten glemt dette da jeg var hos en venn som var blitt bitt av hi-fi og hadde noen Snell-høyttalere som spilte basslinjer på en Janet Jacksonplate jeg hadde hørt 100 ganger hjemme uten å registrere disse dype tonene. Jeg var sjokkert.

    Siden det var alltid disse sporene med da jeg testet høyttalere. Problemet var bare at veldig få hi-fi høyttalere spiller dypbass. Mine Respons spilte nesten dypt nok, men selv disse gav heller ikke den følelsen jeg hadde hørt hos mine bekjente.

    Så spørsmålet mitt er, hvorfor spiller Hi-Fi høyttalere knapt dypbass når det er den enkleste imponatoreffekten for å tiltrekke kunder? Det virker som de fleste produsenter prioriterer oppløsning fremfor dyp bass og hvis man skal spille hi-fi uten sub må man egentlig venne seg til å spille uten bassfundament.

    Hvorfor?😊🤔
    Har noen tanker, men ikke nødvendigvis fasiten.

    Optimal passering av stuehøyttalere* vil alltid være et kompromiss mellom best mulig mellomtone, diskant (Plassering som gir den beste holografien) og mot den beste responsen i bassen.

    *(F.eks Respons Grand, selv om de siste versjonene går dypere en tidligere)

    Kanskje høyttalerene du hørte på for mange år siden var plassert for å imponere med mye bass og stående bølger?

    Tror at fronthøytalerene og bassene må plasseres forskjellige steder i rommet for å låte best mulig.

    Testen en gang forskjellen mellom å bruke en 12" og 3 stykk 15" i mellombassen hos Tohaug opp til 400 Hz og forskjellen var enorm.

    Tror at årsaken til at dette ikke er vanlig er fordi kapasitet i sub og mellombass er mer kostbart å produsere. Med de kalkalkylene mange produsenter har blir det for kostbart for mange å kjøpe dette ferdig.

    For noen år siden delte jeg fronthøytalerene på ca 120 Hz mot to stykk 18» JBL i 225 liters bassrefleks. Ikke helt nøytralt(Brukte ikke DSP og hadde lang avstand til bassene), med du verden så gøy. Tror til og med du hadde likt det. I alle fall hvis jeg hadde forsinket frontene i forhold til bassene.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Moro å komme tilbake til tråden å se flere engasjere seg. Jeg ser ingen som helt svarer etter min mening med innlegget, men hyggelig likevel😊

    Jeg forsøkte å stille spørsmålet fra et bransjeperspektiv om hvorfor dypbass blir prioritert bort av nær sagt alle produsenter mot egenskaper oppover. Bare for å ha skrevet det er det en prioritering jeg selv også foretrekker (tror jeg).

    Jeg sikter ikke til bass og dypbass i referanseklassen, men det å rett og slett klare å gjengi alle tonene på plata vs kutte den siste halve oktaven.

    Fra et pragmatisk perspektiv:
    I hi-fi brukes det mye energi på små forskjeller, men å klare å spille den siste halve oktaven eller ikke er ikke en liten eller subjektiv forskjell, det er en objektiv forbedring.

    Størrelse teller, men det går fint an å få ut fin dypbass av små kasser hvis det prioriteres. De gamle Genelecene var rå på dette, selv stativhøyttalerene.

    Det er et interessant paradoks at de to mest målbare og tydelige parametrene: 1 spille høyt og 2 spille dypt blir nedprioritert.

    At dere som svarer her ikke er så opptatt av dypbass er naturlig. Hi-fi spiller ikke dypbass og dere er glade i Hi-fi, ergo er dere ikke glade i dypbass😄

    Jeg har en rasjonell teori hvordan det henger sammen og en konspirasjonsteori på hvorfor dypbass ikke prioriteres. Hvilke vil dere ha?😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Moro å komme tilbake til tråden å se flere engasjere seg. Jeg ser ingen som helt svarer etter min mening med innlegget, men hyggelig likevel😊

    Jeg forsøkte å stille spørsmålet fra et bransjeperspektiv om hvorfor dypbass blir prioritert bort av nær sagt alle produsenter mot egenskaper oppover. Bare for å ha skrevet det er det en prioritering jeg selv også foretrekker (tror jeg).

    Jeg sikter ikke til bass og dypbass i referanseklassen, men det å rett og slett klare å gjengi alle tonene på plata vs kutte den siste halve oktaven.

    Fra et pragmatisk perspektiv:
    I hi-fi brukes det mye energi på små forskjeller, men å klare å spille den siste halve oktaven eller ikke er ikke en liten eller subjektiv forskjell, det er en objektiv forbedring.

    Størrelse teller, men det går fint an å få ut fin dypbass av små kasser hvis det prioriteres. De gamle Genelecene var rå på dette, selv stativhøyttalerene.

    Det er et interessant paradoks at de to mest målbare og tydelige parametrene: 1 spille høyt og 2 spille dypt blir nedprioritert.

    At dere som svarer her ikke er så opptatt av dypbass er naturlig. Hi-fi spiller ikke dypbass og dere er glade i Hi-fi, ergo er dere ikke glade i dypbass😄

    Jeg har en rasjonell teori hvordan det henger sammen og en konspirasjonsteori på hvorfor dypbass ikke prioriteres. Hvilke vil dere ha?😊
    Kom med fake-news... Det er tiden for slikt nå om dagen 😎... Eller kall det en "konspirasjonsteori" 😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.431
    Torget vurderinger
    23
    Dypbass koster. Plass, utstyr og effekt. Mange har ikke HØRT god dypbass - der være seg live eller innspilt og gjengitt via et kvalifisert anlegg i hjemmet. Dypbass kan være plagsomt, på flere måter; folk bor i leiligheter og må ta litt hensyn osv. Vinyl/feedback anyone? Dypbass er beleilig å velge bort, av flere av de nevnte årsaker. De fleste har anlegget i en vanlig stue (altså ikke eget lytterom) og må ta hensyn til andre aktiviteter og romkrevende interiør - igjen, real estate er gjerne ikke tilgjengelig i rikt nok monn.

    Og hva med fokus på dypbass i den musikken som spilles? Er DEN der?? Observerer at veldig mange her på HFS spiller populærmusikk, americana, prog, femti- og seksttalls jazz etc. hvor fokuset kanskje ikke er så mye på de nederste oktaver. En god del forveksler kanske bra trøkk i området 50-100 Hz med dypbass fordi den gir god "impact" og kjennes godt i brystkassa. Markedet har kanskje som sådan vokst fra dypbass, både musikalskt og preferansemessig, og tilbyderne av utstyr følger gjerne det massene etterspør.

    Så har vi nye lyttevaner, type lyd på øret, via tlf., nettbrett, livsstilsprodukter, lyd i alle rom etc etc. - alle varianter som av åpenbare årsaker ikke har dypbass som prioritet/mulighet.

    Så en liten betraktning rundt innspillinger... Hva med dagens studioutstyr - i hvilken grad evner f.eks. studiomonitorene å gi et korrekt bilde av dypbass? De er gjerne mye mindre og kompakte i forhold til hva som ble benyttet før og jeg mistenker at dypbass ikke er spesielt prioritert i innspillingskjeden heller. Unntak finnes jo selvsagt men det er nok akkurat det det er, unntak.

    Hva sitter vi igjen med da? Et engere utvalg ihuga entusiaster som etterspør ekte dypbass, og som i tillegg har de nødvendige ressurser til å gjennomføre en installasjon og skaffe egnet utstyr. Vi har jo en del slike maniacs i Norge faktisk, takket være romslig økonomi og kanskje det faktum at vi har en god andel av befolkningen boende i eneboliger. Men jeg tør påstå at prosentvis så utgjør slike folk en veldig liten del av det totale marked. Synd, men slik er det jo gjerne. De aller fleste av oss må gå på kompromiss med de fleste ønsker og aktiviteter vi gjerne vil ta del i!

    Derimot.... der hvor dypbass kanskje har fått mer oppmerksomhet er i forbindelse med hjemmekino. Men da som oftest for å gjengi lyn & torden, bomber & granater. Paradoksalt nok er det kinofolket som har ledet an med egnet rom, behørig behandlet og tweaket for optimal trigging av lyd- og bildesanser. Det har liksom blitt akseptert og naturlig at en "gjemmekino" krever dette, og der er dessuten noe hele familien kan ha glede av både samlet, fragmentert og sammen med venner. Et tankekors er at en kinoløsning (som trigger sansene skikkelig både mht. lyd og bilde) gjerne kan hankes inn for en brøkdel av hva en slem hifirigg koster - som kanskje ikke gir spesielt bra lydopplevelse engang!!

    KUN musikk har blitt til en litt sær grei sammenlignet med film. Når satte familien seg sammen for å LYTTE på musikk liksom? Eller ba venner over for å høre på den siste skiva til en eller annen?

    Musikk har blitt en forbruksvare i større grad enn til høytidsstund, noe som skal være tilgjengelig 24/7 uansett hvor en befinner seg. Og det gjelder ikke bare ungdom men mange godt voksne også. Jeg tar av og til buss, T-bane og tog og andelen folk med musikk på øret er sanseløst høy. Enten vi snakker plugger eller feite klokker. Det er da naturlig at kvantitet kommer foran kvalitet, sånn er det bare. Og dypbassen er nok det første som ofres på konsumentalteret.

    Selv er jeg den lykkelige eier av nada remedier for musikk på øret men jeg har allikevel en musikkinteresse som i mangfold og fokus overgår 24/7 folkets ditto med x ganger har jeg en mistanke om. Med en helt annen og dypere innlevelse inkludert genuin dypbass med relevante kvaliteter. Takke faen for det!!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forsøkte å stille spørsmålet fra et bransjeperspektiv om hvorfor dypbass blir prioritert bort av nær sagt alle produsenter mot egenskaper oppover. Bare for å ha skrevet det er det en prioritering jeg selv også foretrekker (tror jeg).
    Jeg sikter ikke til bass og dypbass i referanseklassen, men det å rett og slett klare å gjengi alle tonene på plata vs kutte den siste halve oktaven.

    Fra et pragmatisk perspektiv:
    I hi-fi brukes det mye energi på små forskjeller, men å klare å spille den siste halve oktaven eller ikke er ikke en liten eller subjektiv forskjell, det er en objektiv forbedring.
    Jeg tror hifi-bransjen dropper dypbass av praktiske årsaker mer enn noe annet. Én ting er at dypbass uansett koster en del, en annen er at sensitiviteten går fullstendig i dass og gjør høyttaleren avhengig av kraftige forsterkere. Man skal heller ikke glemme at høyttalere med dypbass har en tendens til å trigge alle romproblemer - noe som betyr at hifi-pressen og snøsokkene som går på demo fort bemerker at "bassen var pløsete og ukontrollert".

    Summen av dette mener jeg er årsaken til at de fleste produsentene rett og slett velger bort dypbassen.

    Størrelse teller, men det går fint an å få ut fin dypbass av små kasser hvis det prioriteres. De gamle Genelecene var rå på dette, selv stativhøyttalerene.
    Det er et interessant paradoks at de to mest målbare og tydelige parametrene: 1 spille høyt og 2 spille dypt blir nedprioritert.
    Man får ut dypbass, men ikke på noe volum verdt å snakke om. Kii Three er et glimrende eksempel på hva som kreves. Fire 6" basselementer med hver sin 250w ncore forsterker i et lite kabinett klarer maks ca 82 dB på 20 hz, knapt et par-tre desibel over minstekravet for hørselen vår.

    I min stue, som er veldig generøs med bass og med en stående bølge på 25 hz som hjelper på, fant jeg ut at Kii spilte med autoritet ned til rundt 30 hz på normalt inspirert volum og ned til ca 25-26 hz hørbart. Under der ble det med ivrig flapping av driverne uten noe opplevd lyd, punch eller tyngde.
    I større rom går grensen et sted på lavt 40-tallet i min erfaring.

    Passive høyttalere på den størrelsen med tilsvarende dypbass hadde vært et ikke-tema da sensitiviteten hadde lagt rundt 80 dB - og manglende driverbeskyttelse ville sendt basselementene ut i bane rundt jorden ved minste antydning til lystig volum 🤯

    Summa summarum tenker jeg at det er fornuftig å holde høyttalerne håndterbare i størrelse og kostnad og heller overlate dypbass-jobben til brumlebokser som kan plasseres der responsen i rommet blir best, eller i det minste la sub-delen av høyttaleren være aktiv slik som GoldenEar gjør på sine taletuter.

    EDIT; Jeg har ikke sett så mye på løsninger som purifi sin bassdriver i bassrefleks, så aner ikke hvor dypt den kan presses på anstendig volum. Anyone?
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Drømte lenge om b&w 802d2, der kjentes bassen. Hørte 802d3 i samme rommene og det opplevdes som trykket var helt fraværende. Samme med MG 30.7. De måler bass, men oppleves som kjedelig.
    Kan en godt konstruert høyttaler gjøre så dypbassen ikke kjennes så godt, men måles og er der?
    Hadde 804d2 lenge. Når de var koblet til betonggulvet opplevdes de med skikkelig trøkk, når de ble testet med gode føtter som frigjorde de fra gulvet ble de rett og slett kjedelig.
    Kan det være de fleste liker feil konstruksjon å ønsker rommet og kassen skal bidra?
     
    Sist redigert av en moderator:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Beklager sein respons her. Ble tatt av tidsklemma rett og slett.

    For ordens skyld. Låta det handlet om for min del på seint 90 tall var denne ca 1 minutt ute i låta.

    Denne bassgangen er det lite hifi som spiller, men ingen problemer for de fleste hodetelefoner og airpods. Jeg har en del "luringer" i vennekretsen som lever for musikk og lyd, men som ikke bryr seg om hifi. De har klart å finne utstyr som ikke er av det store slaget, men spiller likevel dypbass greit nok for denne låta. Dere kan se for dere hva de karene synes om opplegget mitt som kostet skjorta i deres øyne, men som ikke spilte dypbass.

    Jeg er enig i forklaringene til Sluket og Coolio, men i dag selges det subwoofere i hopetall for den siste oktaven.
    Coolio toucher innom min "konspirasjonsteori" der den dype bassen både er vanskelig å få tight, samtidig som det er vanskelig å imponere med masse detaljer når bassen er fyldig.

    Tror det meste som trengs å skrive er skrevet, men sett i ettertid synes jeg det ser underlig ut at det var et fåtall fullrange høyttalere tidlig 2000 tall som kunne spille av denne bassgangen selv om de kostet nærmere 100.000,-

    For min del er jeg ikke opptatt av dypbass isolert sett (selv om jeg i dag nyter filmbassen) , men jeg har vært allergisk mot dype toner som blir borte og fasevridninger i avrullingen nederst. Rart jeg ikke har fått grå hår egentlig:unsure::LOL:

    Jeg hører mye på ulike ståbasser og det er lite som ødelegger mer for opplevelsen enn at anslaget i jazzbassen varierer på grunn av tidlig avrunding. For ikke snakke om pauker eller grand casa med samme problemstilling. Å høre kirkeorgel der grunnfundamentet ikke kommer med er også gråhår-stimulerende😅

    Litt interessant er det også å tenke på at de fleste hi-fi entusiaster ikke bryr seg for hadde de brydd seg om dette ville de sannsynligvis ikke drevet på...
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.735
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro å komme tilbake til tråden å se flere engasjere seg. Jeg ser ingen som helt svarer etter min mening med innlegget, men hyggelig likevel😊
    Jeg forsøkte å stille spørsmålet fra et bransjeperspektiv om hvorfor dypbass blir prioritert bort av nær sagt alle produsenter mot egenskaper oppover. Bare for å ha skrevet det er det en prioritering jeg selv også foretrekker (tror jeg).
    Jeg sikter ikke til bass og dypbass i referanseklassen, men det å rett og slett klare å gjengi alle tonene på plata vs kutte den siste halve oktaven.
    Fra et pragmatisk perspektiv:
    I hi-fi brukes det mye energi på små forskjeller, men å klare å spille den siste halve oktaven eller ikke er ikke en liten eller subjektiv forskjell, det er en objektiv forbedring.
    Størrelse teller, men det går fint an å få ut fin dypbass av små kasser hvis det prioriteres. De gamle Genelecene var rå på dette, selv stativhøyttalerene.
    Det er et interessant paradoks at de to mest målbare og tydelige parametrene: 1 spille høyt og 2 spille dypt blir nedprioritert.
    At dere som svarer her ikke er så opptatt av dypbass er naturlig. Hi-fi spiller ikke dypbass og dere er glade i Hi-fi, ergo er dere ikke glade i dypbass😄
    Jeg har en rasjonell teori hvordan det henger sammen og en konspirasjonsteori på hvorfor dypbass ikke prioriteres. Hvilke vil dere ha?😊
    Synes ikke du treffer helt @TrompeteN selv om det er moro med konspirasjon. :)
    Ser ikke helt at det prioriteres bort dypbass, men heller at det ikke har vært mulig å få til dypbass gitt de fysiske målene som har vært ønsket av kjøperne.
    Hva tenker du på som dypbass, og hvilke kommersielle høyttalere har spilt dette? Alle tonene på plata høres ut som store krav.

    Hadde en gang en sånn her innom, men ble ikke imponert. Vanskelig å få til å ikke høres ut som noe tjukt og udefinert.
    https://www.hifiengine.com/manual_library/audio-pro/b2-50.shtml

    Jeg tror det var såpass usannsynlig kostbart å få til gjengivelse fra 40 ned til 20 Hz, at de færreste ville foretrukket det man da fikk fra 40 og oppover til 15kHz for de pengene som ble igjen etter å fikse de nederste Hzene. Gitt en totalpris på høyttalerne som er lik.
    Jeg tenker på 90tallet når jeg skriver.

    Beklager sein respons her. Ble tatt av tidsklemma rett og slett.
    For ordens skyld. Låta det handlet om for min del på seint 90 tall var denne ca 1 minutt ute i låta.
    Denne bassgangen er det lite hifi som spiller, men ingen problemer for de fleste hodetelefoner og airpods. Jeg har en del "luringer" i vennekretsen som lever for musikk og lyd, men som ikke bryr seg om hifi. De har klart å finne utstyr som ikke er av det store slaget, men spiller likevel dypbass greit nok for denne låta. Dere kan se for dere hva de karene synes om opplegget mitt som kostet skjorta i deres øyne, men som ikke spilte dypbass.
    Jeg er enig i forklaringene til Sluket og Coolio, men i dag selges det subwoofere i hopetall for den siste oktaven.
    Coolio toucher innom min "konspirasjonsteori" der den dype bassen både er vanskelig å få tight, samtidig som det er vanskelig å imponere med masse detaljer når bassen er fyldig.
    Tror det meste som trengs å skrive er skrevet, men sett i ettertid synes jeg det ser underlig ut at det var et fåtall fullrange høyttalere tidlig 2000 tall som kunne spille av denne bassgangen selv om de kostet nærmere 100.000,-
    For min del er jeg ikke opptatt av dypbass isolert sett (selv om jeg i dag nyter filmbassen) , men jeg har vært allergisk mot dype toner som blir borte og fasevridninger i avrullingen nederst. Rart jeg ikke har fått grå hår egentlig:unsure::LOL:
    Jeg hører mye på ulike ståbasser og det er lite som ødelegger mer for opplevelsen enn at anslaget i jazzbassen varierer på grunn av tidlig avrunding. For ikke snakke om pauker eller grand casa med samme problemstilling. Å høre kirkeorgel der grunnfundamentet ikke kommer med er også gråhår-stimulerende😅
    Litt interessant er det også å tenke på at de fleste hi-fi entusiaster ikke bryr seg for hadde de brydd seg om dette ville de sannsynligvis ikke drevet på...
    Janet, faktisk. Ja, det er forskjell med og uten sub. Men jeg klarer ikke å høre at dette har stor betydning for låten. Høyttalerne alene spiller også dette sånn at jeg ikke kjenner på noe savn. Låten funker liksom uten den bassen, Selv om du taper konkurransen med kompisene. Hører ikke at bassen er borte heller, bare svakere. Har du noen eksempler på høyttalere til 100.000,- i år 2000 som ikke kunne spille den bassen? Like interessant med de greiene av ikke det store slaget som kompisene dine fant som spilte dypbass.

    Denne låta fra samme dama trenger derimot den lavere bassen for å funke, synes jeg.

    Fra ditt ståsted, så tenker jeg at det stilles større krav til gjengivelse. Du lever midt i mellom instrumentene og hvordan de låter live.
    Stakkars stereoanlegg som skal levere godt nok for deg. :D:)

    For vanlig folk, så tenker jeg at dette problemet i dag er ikke-eksisterende. Det flyter over med aktive høyttalere hvor stativhøyttalerne kan gjøre ting som større gulvstående for 15-20 år siden bare kunne drømme om. Det er en stor mengde subwoofere å velge blant, og de gjør innstillingsjobben for deg. Automagisk.
    Det er DSP og det er lassevis med watt.
    Det eneste som står i veien for god lyd med god dyp bass i dag er smak og behag, og alt det tøvet som oversvømmer hifi-industrien med kabler, tulletweaks støpejern og tre fra Pennsylvania. o_O:eek:

    Unnskyld om det leses som surpeis. Er ikke det, bare litt kjapp i skrivingen.
    mvh
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Synes ikke du treffer helt @TrompeteN selv om det er moro med konspirasjon. :)
    Ser ikke helt at det prioriteres bort dypbass, men heller at det ikke har vært mulig å få til dypbass gitt de fysiske målene som har vært ønsket av kjøperne.
    Hva tenker du på som dypbass, og hvilke kommersielle høyttalere har spilt dette? Alle tonene på plata høres ut som store krav.

    Hadde en gang en sånn her innom, men ble ikke imponert. Vanskelig å få til å ikke høres ut som noe tjukt og udefinert.
    https://www.hifiengine.com/manual_library/audio-pro/b2-50.shtml

    Jeg tror det var såpass usannsynlig kostbart å få til gjengivelse fra 40 ned til 20 Hz, at de færreste ville foretrukket det man da fikk fra 40 og oppover til 15kHz for de pengene som ble igjen etter å fikse de nederste Hzene. Gitt en totalpris på høyttalerne som er lik.
    Jeg tenker på 90tallet når jeg skriver.



    Janet, faktisk. Ja, det er forskjell med og uten sub. Men jeg klarer ikke å høre at dette har stor betydning for låten. Høyttalerne alene spiller også dette sånn at jeg ikke kjenner på noe savn. Låten funker liksom uten den bassen, Selv om du taper konkurransen med kompisene. Hører ikke at bassen er borte heller, bare svakere. Har du noen eksempler på høyttalere til 100.000,- i år 2000 som ikke kunne spille den bassen? Like interessant med de greiene av ikke det store slaget som kompisene dine fant som spilte dypbass.

    Denne låta fra samme dama trenger derimot den lavere bassen for å funke, synes jeg.

    Fra ditt ståsted, så tenker jeg at det stilles større krav til gjengivelse. Du lever midt i mellom instrumentene og hvordan de låter live.
    Stakkars stereoanlegg som skal levere godt nok for deg. :D:)

    For vanlig folk, så tenker jeg at dette problemet i dag er ikke-eksisterende. Det flyter over med aktive høyttalere hvor stativhøyttalerne kan gjøre ting som større gulvstående for 15-20 år siden bare kunne drømme om. Det er en stor mengde subwoofere å velge blant, og de gjør innstillingsjobben for deg. Automagisk.
    Det er DSP og det er lassevis med watt.
    Det eneste som står i veien for god lyd med god dyp bass i dag er smak og behag, og alt det tøvet som oversvømmer hifi-industrien med kabler, tulletweaks støpejern og tre fra Pennsylvania. o_O:eek:

    Unnskyld om det leses som surpeis. Er ikke det, bare litt kjapp i skrivingen.
    mvh
    Bare tull😉

    Ikke så vanskelig å finne anlegg som «leverer godt nok». PA har skjønt det. Det handler om kapasitet. Forskjellen mellom HIFI og PA er først og fremst støy, som kan forstyrre når man spiller lavt. Mange betaler mye for å bli kvitt støy, men hva får de igjen?

    Bassen det snakkes om, gir både varme og naturtrohet i enkelte opptak. For noen er det viktig, for andre ikke.

    Pga. størrelse er bass helt utelukket i de fleste kommersielle sammenhenger hvor kundegruppen er privatpersoner.

    Du etterlyste eksempler. Sjekk Finn og JBL M2. Den kan kombineres med 18-tommers sub(ber). Da får man det som trengs.

    Skal man ha fra øverste hylle, google 1236A…😜
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.735
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare tull😉

    Ikke så vanskelig å finne anlegg som «leverer godt nok». PA har skjønt det. Det handler om kapasitet. Forskjellen mellom HIFI og PA er først og fremst støy, som kan forstyrre når man spiller lavt. Mange betaler mye for å bli kvitt støy, men hva får de igjen?

    Bassen det snakkes om, gir både varme og naturtrohet i enkelte opptak. For noen er det viktig, for andre ikke.

    Pga. størrelse er bass helt utelukket i de fleste kommersielle sammenhenger hvor kundegruppen er privatpersoner.

    Du etterlyste eksempler. Sjekk Finn og JBL M2. Den kan kombineres med 18-tommers sub(ber). Da får man det som trengs.

    Skal man ha fra øverste hylle, google 1236A…😜
    Vet ikke helt hva du svarer på. Enig. Enig. Enig. Angående eksemplene så var det på de 100' høyttalerne i år 2000 som ikke kunne spille bassen til Janet, og det samme på de ikke store greiene til kompisene til trådstarter som kunne det.
    Har ikke googlet, men tipper Genelec.
    mvh
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke helt hva du svarer på. Enig. Enig. Enig. Angående eksemplene så var det på de 100' høyttalerne i år 2000 som ikke kunne spille bassen til Janet, og det samme på de ikke store greiene til kompisene til trådstarter som kunne det.
    Har ikke googlet, men tipper Genelec.
    mvh
    Vi er nok stort sett enige😀

    Bortsett fra at jeg synes @TrompeteN treffer med spørsmålet om bass. Det finnes i grunn (så å si) ingen kommersielle høyttalere som spiller skikkelig bass uten sub. Det er artig å reflektere over hvorfor det er slik og om denne observasjonen gjør at få vet hva dypere bass egentlig er. Savner man noe man ikke vet hva er?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Savner man noe man ikke vet hva er?
    Ja, det vil jeg si man kan gjøre. Vi lydfreaker virrer nå ofte rundt i ring og leter etter x-faktoren som gir oss ståpels uten helt å kunne sette fingeren på nøyaktig hva det er vi leter etter. Bytting av komponenter, flytting av posisjonering, tweaks, dsp-fikling, 12 nye subwoofere, akustikkjustering osv kan sikkert like ofte forklares av leting etter x-faktoren som den kan forklares av ren kunnskap om hva som gir x-faktoren.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Synes ikke du treffer helt @TrompeteN selv om det er moro med konspirasjon. :)
    Ser ikke helt at det prioriteres bort dypbass, men heller at det ikke har vært mulig å få til dypbass gitt de fysiske målene som har vært ønsket av kjøperne.
    Hva tenker du på som dypbass, og hvilke kommersielle høyttalere har spilt dette? Alle tonene på plata høres ut som store krav.

    Hadde en gang en sånn her innom, men ble ikke imponert. Vanskelig å få til å ikke høres ut som noe tjukt og udefinert.
    https://www.hifiengine.com/manual_library/audio-pro/b2-50.shtml

    Jeg tror det var såpass usannsynlig kostbart å få til gjengivelse fra 40 ned til 20 Hz, at de færreste ville foretrukket det man da fikk fra 40 og oppover til 15kHz for de pengene som ble igjen etter å fikse de nederste Hzene. Gitt en totalpris på høyttalerne som er lik.
    Jeg tenker på 90tallet når jeg skriver.



    Janet, faktisk. Ja, det er forskjell med og uten sub. Men jeg klarer ikke å høre at dette har stor betydning for låten. Høyttalerne alene spiller også dette sånn at jeg ikke kjenner på noe savn. Låten funker liksom uten den bassen, Selv om du taper konkurransen med kompisene. Hører ikke at bassen er borte heller, bare svakere. Har du noen eksempler på høyttalere til 100.000,- i år 2000 som ikke kunne spille den bassen? Like interessant med de greiene av ikke det store slaget som kompisene dine fant som spilte dypbass.

    Denne låta fra samme dama trenger derimot den lavere bassen for å funke, synes jeg.

    Fra ditt ståsted, så tenker jeg at det stilles større krav til gjengivelse. Du lever midt i mellom instrumentene og hvordan de låter live.
    Stakkars stereoanlegg som skal levere godt nok for deg. :D:)

    For vanlig folk, så tenker jeg at dette problemet i dag er ikke-eksisterende. Det flyter over med aktive høyttalere hvor stativhøyttalerne kan gjøre ting som større gulvstående for 15-20 år siden bare kunne drømme om. Det er en stor mengde subwoofere å velge blant, og de gjør innstillingsjobben for deg. Automagisk.
    Det er DSP og det er lassevis med watt.
    Det eneste som står i veien for god lyd med god dyp bass i dag er smak og behag, og alt det tøvet som oversvømmer hifi-industrien med kabler, tulletweaks støpejern og tre fra Pennsylvania. o_O:eek:

    Unnskyld om det leses som surpeis. Er ikke det, bare litt kjapp i skrivingen.
    mvh
    He he, er det ikke litt sånn med konspirasjonsteorier da? At de ikke treffer helt... Jeg hadde kalt det teori hvis det var dønn seriøst ment.

    Den rasjonelle teorien er ikke så morsom, så den trenger vi ikke kjede oss med her;)

    I denne sammenhengen definerer jeg dypbass som ned til 20hz uten for stor avrulling. De kommersielle jeg siktet til på 90-tallet var for eksempel Snell acoustics. Kostet ca 30.000,- på Hi-fi klubben mener jeg. Det var billigste modell før de hadde aktiv drift på nederste basselement neste skritt på stigen. De relativt små høyttalerene som gjengav elefantføtter på Lion King vet jeg ikke hva var dessverre, men de var ganske små, ble kjøpt i USA og lå lent bakover i stativer.
    Siden Svart-hvitt er innom kan jeg jo si at gamle Genelecmonitorer også ofte hvertfall gav en illusjon av dypbass selv om de var stativhøyttalere og regne. Legendarisk tørr og presis bass på de der.

    Når du hører at bassen bare er svakere tror jeg du hører første overtone som grunntone.

    Eksempel på høyttalere til 100 uten dypbass på 2000 tallet kan være Audio Physic Avanti, BW Nautilus 803 diamond osv... Høyttalere som spilte dypbass var BW Nautilus 801 og JBL K2

    Jeg er enig at 40-20.000hz er et bedre kompromiss. Genelec sin retning kan jo være et god indikasjon på det. Samtidig synes jeg det er et paradoks når standarden på musikk i den digitale tidsalderen har vært 20-20.000hz

    Ja, jeg ser absolutt at Hi-Fi bransjen har møtt utfordringer når en som meg først bestemmer seg for å få realistisk lyd😅
    Men jeg er ikke sikker på om de har hatt det noe enklere med deg😄

    Er helt enig i at livet for audiofile i dag er noe helt annet og man kan oppnå gode resultater tilsynelatende mye lettere, men spesielt kanskje å få dypbassen til å sitte.

    Jeg leste deg ikke som surpeis, synes det bare var hyggelig å klare å lure frem litt RoDa-entusiasme og mimre litt om gamle myter:)
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Vi er nok stort sett enige😀

    Bortsett fra at jeg synes @TrompeteN treffer med spørsmålet om bass. Det finnes i grunn (så å si) ingen kommersielle høyttalere som spiller skikkelig bass uten sub. Det er artig å reflektere over hvorfor det er slik og om denne observasjonen gjør at få vet hva dypere bass egentlig er. Savner man noe man ikke vet hva er?
    Takk, det var hyggelig:)
    Er vi som driver med Hi-Fi feminine mellomtonefølere mens machomennene driver med bilstereo og hjemmekino? les 95% tull.... 😇
    Folk som liker og er opptatt av musikk vet jo at det er i mellomtonen livet er, selv om realismen ligger i bånn og topp.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Savner man noe man ikke vet hva er?
    Nei.....det bekreftes hver gang noen beskriver sin "kjellerdype" bass fra stativhøyttalere....spesielt etter bytte til kabler som går 1 oktav dypere..... :unsure:
    Så kan man plusse på med "smekket" fra en 5¼" bass og lyden av Hi-Fi.....jadajada.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.431
    Torget vurderinger
    23
    Er jo ikke stort bedre da når dere surrerundt gutta drar på 10 dB ekstra i bunn, for good measure... JADA, har nok hørt dere ja :cool:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Er jo ikke stort bedre da når dere surrerundt gutta drar på 10 dB ekstra i bunn, for good measure... JADA, har nok hørt dere ja :cool:
    JADA.....det er jo standarden for LFE-kanalen vettu...... :coffee:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.735
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    He he, er det ikke litt sånn med konspirasjonsteorier da? At de ikke treffer helt... Jeg hadde kalt det teori hvis det var dønn seriøst ment.

    Den rasjonelle teorien er ikke så morsom, så den trener vi ikke kjede oss med her;)

    I denne sammenhengen definerer jeg dypbass som ned til 20hz uten for stor avrulling. De kommersielle jeg siktet til på 90-tallet var for eksempel Snell acoustics. Kostet ca 30.000,- på Hi-fi klubben mener jeg. Det var billigste modell før de hadde aktiv drift på nederste basselement neste skritt på stigen. De relativt små høyttalerene som gjengav elefantføtter på Lion King vet jeg ikke hva var dessverre, men de var ganske små, ble kjøpt i USA og lå lent bakover i stativer.
    Siden Svart-hvitt er innom kan jeg jo si at gamle Genelecmonitorer også ofte hvertfall gav en illusjon av dypbass selv om de var stativhøyttalere og regne. Legendarisk tørr og presis bass på de der.

    Når du hører at bassen bare er svakere tror jeg du hører første overtone som grunntone.

    Eksempel på høyttalere til 100 uten dypbass på 2000 tallet kan være Audio Physic Avanti, BW Nautilus 803 diamond osv... Høyttalere som spilte dypbass var BW Nautilus 801 og JBL K2

    Jeg er enig at 40-20.000hz er et bedre kompromiss. Genelec sin retning kan jo være et god indikasjon på det. Samtidig synes jeg det er et paradoks når standarden på musikk i den digitale tidsalderen har vært 20-20.000hz

    Ja, jeg ser absolutt at Hi-Fi bransjen har møtt utfordringer når en som meg først bestemmer seg for å få realistisk lyd😅
    Men jeg er ikke sikker på om de har hatt det noe enklere med deg😄

    Er helt enig i at livet for audiofile i dag er noe helt annet og man kan oppnå gode resultater tilsynelatende mye lettere, men spesielt kanskje å få dypbassen til å sitte.

    Jeg leste deg ikke som surpeis, synes det bare var hyggelig å klare å lure frem litt RoDa-entusiasme og mimre litt om gamle myter:)
    Takker!
    Dette er gøy (y)

    Disse Snell-ene var kjempeartige
    Kanskje Snell B minor du tenkte på. 30.000,- penger på nittitallet var jo høyend så det synger. :D

    Jeg tror jo også på at en del av sånne opplevelser, som løveføttene, handler om heldige sammentreff og noen forsterkninger i rommet som er morsomme.
    Jeg synes i gamledager at anleggene låt mer forskjellige og nettopp den og den kompisen hadde kul bass på den og den låten.
    Tror ikke du var like lett å lure, nettopp pga mer erfaring med instrumenter live.
    Selv har jeg opplevelser type Kirksaeter stativhøyttalere med en spinnvill bass. Plassert tett på bakvegg, på en benk. Men de hadde garantert ikke noe lydbilde eller andre kvaliteter å snakke om. Bassen var kul da, og der og da var det som manglet ikke i fokus.

    Som en kommentar på standarden har vært 20-20:
    Om 20-37Hz spiller svakere eller man hører kun en overtone som grunntone, er det relevant i forhold til å nyte musikken?
    Er det relevant i forhold til å gjenskape det artisten hadde som prioritet?
    Kan vi ikke nyte en trompet uten å høre den lavfrekvente romlingen i kirkerommet eller trafikken utenfor kirken?
    Kjempekult, briefing, vise kompisene og konkurransehifi, men viktig for musikken?
    (Jada, det kommer en haug av argumenter type Holfi i 33etasje her nå. :D:D)
    Samt, hvor mye av musikken har egentlig relevant info under 40Hz, og ikke minst hvor mange av artistene, og innspillingsteknikere, og de som driver med miksing og mastering har hørt det som foregår under 40Hz?
    Selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.

    Jeg synes det er litt moro, komisk, at Billie Eilish sine plater trekkes frem som bassreferansegreier. Ho og broren har spilt det inn på soverommet med headset i alt annet enn referansekvalitet, og så brukes det av hifipressen med vegger fulle av basselementer som "denne kan du teste bass med".
    På spissen, og selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.
    Den lille tassen jeg har som subwoofer er jo ikke så mye trøkk i, og den spiller ikke høyt det den spiller ned til 11Hz, men likevel synes jeg det høres ut som det er mye rart der nede under 40ish som jeg ikke helt tror på at det var tenkt som en del av den musikalske opplevelsen. 😅

    Han her karen har nok mye rart for seg sånn ellers, som så mange andre.
    Men jeg synes det var kjempegøy å høre selv på nivåmatchet 86 vs 22!
    Hva liker du best og hvorfor, når du ikke vet hva du lytter til?

    Takk for at du gidder å diskutere @TrompeteN

    mvh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Forskjellen mellom HIFI og PA er først og fremst støy
    ...nei, nei...og nei.
    For oss diy gutta som drar PA drivere inn i heimen, handler det vel først og femst om å få det berømte midbass smekket....som de aller aller fleste aktører på hifi markedet ser ut til å ha forsaket de siste 20, 30..eller 40 år. Jeg er flau på bransjens vegne.
    Smekk på fingra til 98 % av dagens høyttaler produsenter.
    Av forskjellige grunner....nevner jeg ikke de 2 % som har gjort leksa si.

    ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takker!
    Dette er gøy (y)

    Disse Snell-ene var kjempeartige
    Kanskje Snell B minor du tenkte på. 30.000,- penger på nittitallet var jo høyend så det synger. :D

    Jeg tror jo også på at en del av sånne opplevelser, som løveføttene, handler om heldige sammentreff og noen forsterkninger i rommet som er morsomme.
    Jeg synes i gamledager at anleggene låt mer forskjellige og nettopp den og den kompisen hadde kul bass på den og den låten.
    Tror ikke du var like lett å lure, nettopp pga mer erfaring med instrumenter live.
    Selv har jeg opplevelser type Kirksaeter stativhøyttalere med en spinnvill bass. Plassert tett på bakvegg, på en benk. Men de hadde garantert ikke noe lydbilde eller andre kvaliteter å snakke om. Bassen var kul da, og der og da var det som manglet ikke i fokus.

    Som en kommentar på standarden har vært 20-20:
    Om 20-37Hz spiller svakere eller man hører kun en overtone som grunntone, er det relevant i forhold til å nyte musikken?
    Er det relevant i forhold til å gjenskape det artisten hadde som prioritet?
    Kan vi ikke nyte en trompet uten å høre den lavfrekvente romlingen i kirkerommet eller trafikken utenfor kirken?
    Kjempekult, briefing, vise kompisene og konkurransehifi, men viktig for musikken?
    (Jada, det kommer en haug av argumenter type Holfi i 33etasje her nå. :D:D)
    Samt, hvor mye av musikken har egentlig relevant info under 40Hz, og ikke minst hvor mange av artistene, og innspillingsteknikere, og de som driver med miksing og mastering har hørt det som foregår under 40Hz?
    Selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.

    Jeg synes det er litt moro, komisk, at Billie Eilish sine plater trekkes frem som bassreferansegreier. Ho og broren har spilt det inn på soverommet med headset i alt annet enn referansekvalitet, og så brukes det av hifipressen med vegger fulle av basselementer som "denne kan du teste bass med".
    På spissen, og selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.
    Den lille tassen jeg har som subwoofer er jo ikke så mye trøkk i, og den spiller ikke høyt det den spiller ned til 11Hz, men likevel synes jeg det høres ut som det er mye rart der nede under 40ish som jeg ikke helt tror på at det var tenkt som en del av den musikalske opplevelsen. 😅

    Han her karen har nok mye rart for seg sånn ellers, som så mange andre.
    Men jeg synes det var kjempegøy å høre selv på nivåmatchet 86 vs 22!
    Hva liker du best og hvorfor, når du ikke vet hva du lytter til?

    Takk for at du gidder å diskutere @TrompeteN

    mvh
    Det er derfor jeg foretrekker klassiske konserter i filharmonien i Kraków. Trikken går rett utenfor, og ingenting setter deg mer i riktig sinnsstemning for for eksempel Debussys La Mer enn trikkeromling. Just like the artist intended.


    :ROFLMAO:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Takk, det var hyggelig:)
    Er vi som driver med Hi-Fi feminine mellomtonefølere mens machomennene driver med bilstereo og hjemmekino? les 95% tull.... 😇
    Folk som liker og er opptatt av musikk vet jo at det er i mellomtonen livet er, selv om realismen ligger i bånn og topp.
    Så er det vi som ikke driver med HIFI, men DIY horn og alt som er gøy, og skjønner hva som må til 🤭 🤭 🤭
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Takker!
    Dette er gøy (y)

    Disse Snell-ene var kjempeartige
    Kanskje Snell B minor du tenkte på. 30.000,- penger på nittitallet var jo høyend så det synger. :D

    Jeg tror jo også på at en del av sånne opplevelser, som løveføttene, handler om heldige sammentreff og noen forsterkninger i rommet som er morsomme.
    Jeg synes i gamledager at anleggene låt mer forskjellige og nettopp den og den kompisen hadde kul bass på den og den låten.
    Tror ikke du var like lett å lure, nettopp pga mer erfaring med instrumenter live.
    Selv har jeg opplevelser type Kirksaeter stativhøyttalere med en spinnvill bass. Plassert tett på bakvegg, på en benk. Men de hadde garantert ikke noe lydbilde eller andre kvaliteter å snakke om. Bassen var kul da, og der og da var det som manglet ikke i fokus.

    Som en kommentar på standarden har vært 20-20:
    Om 20-37Hz spiller svakere eller man hører kun en overtone som grunntone, er det relevant i forhold til å nyte musikken?
    Er det relevant i forhold til å gjenskape det artisten hadde som prioritet?
    Kan vi ikke nyte en trompet uten å høre den lavfrekvente romlingen i kirkerommet eller trafikken utenfor kirken?
    Kjempekult, briefing, vise kompisene og konkurransehifi, men viktig for musikken?
    (Jada, det kommer en haug av argumenter type Holfi i 33etasje her nå. :D:D)
    Samt, hvor mye av musikken har egentlig relevant info under 40Hz, og ikke minst hvor mange av artistene, og innspillingsteknikere, og de som driver med miksing og mastering har hørt det som foregår under 40Hz?
    Selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.

    Jeg synes det er litt moro, komisk, at Billie Eilish sine plater trekkes frem som bassreferansegreier. Ho og broren har spilt det inn på soverommet med headset i alt annet enn referansekvalitet, og så brukes det av hifipressen med vegger fulle av basselementer som "denne kan du teste bass med".
    På spissen, og selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.
    Den lille tassen jeg har som subwoofer er jo ikke så mye trøkk i, og den spiller ikke høyt det den spiller ned til 11Hz, men likevel synes jeg det høres ut som det er mye rart der nede under 40ish som jeg ikke helt tror på at det var tenkt som en del av den musikalske opplevelsen. 😅

    Han her karen har nok mye rart for seg sånn ellers, som så mange andre.
    Men jeg synes det var kjempegøy å høre selv på nivåmatchet 86 vs 22!
    Hva liker du best og hvorfor, når du ikke vet hva du lytter til?

    Takk for at du gidder å diskutere @TrompeteN

    mvh
    Tror kanskje det kan ha vært Snell B minor ja.. Ikke 100% sikker, men tror det.
    Jeg tror absolutt det kan ha vært tilfeldigheter i mine opplevelser ja og på den tiden var jeg lett å både imponere og overbevise, men samtidig totalt fri for hi-fi påvirkning.

    Om 20-20.000 er relevant for å nyte musikken er jo på dette forumet et helt greit stort spørsmål😉 Skal vi si at svaret er subjektivt?

    Jeg vet ikke om det er overraskende, men jeg mener faktisk at dagens Iphonehøyttalere formidler det som er mest relevant for å høre musikken. Min ipad pro er enda nærmere. Men skal man ha det moro så finnes det ingen grenser. Ble inspirert av Pedals innlegg i dag. Jeg tror nok de fleste studioer har en funksjon med mulighet for å høre fullfrekvent. Tror det var Kvålsvoll som skrev det først og som gav mening i mine ører: at avrullingen nederst gir fasevridninger som påvirker frekvensene høyere opp. Akkurat som man hevder ved nyquistfrekvensen i toppen. Med det mener jeg at kapasitet nedover først og fremst er viktig for å gjengi 40-80hz bra.
    Når man hører på de store riggene med stor kapasitet nederst opplever jeg at det rare under 40hz ofte gir realisme med unntak selvfølgelig.

    Veldig morsom test på videoen. Valget var selvfølgelig krystallklart her.

    Selv takk Roda! Dypbass engasjerer faktisk:D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har til gode å høre et støyfritt PA oppsett.
    En del vil aldri innrømme at de har støy i oppsettet. Eller de velger å ikke høre den fordi de ikke forstyrres av den typen artefakter. En del bryr seg heller ikke om støy i vinyl fordi den ikke forringer opplevelsen, så hva man vektlegger eller «hører» er individuelt.

    Men støy i oppsett kan måles, og i mange tilfeller kjennetegnes PA kanskje av effektive høyttalere i kombinasjon med kraftige forsterkere med moderate spesifikasjoner for støy?

    Her er en liste over egenstøy i aktive HIFI-høyttalere. Som man ser, er (egen)støy en reell, målbar faktor i lydanlegg. Det er Sound&Recording ved professor Anselm Goertz som står bak målingene:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    For ordens skyld. Låta det handlet om for min del på seint 90 tall var denne ca 1 minutt ute i låta.

    Denne bassgangen er det lite hifi som spiller, men ingen problemer for de fleste hodetelefoner og airpods.

    Tror det meste som trengs å skrive er skrevet, men sett i ettertid synes jeg det ser underlig ut at det var et fåtall fullrange høyttalere tidlig 2000 tall som kunne spille av denne bassgangen selv om de kostet nærmere 100.000,-
    Den låta har ekstra mye trykk på 45Hz, 49Hz og 55Hz ved ca. 1 minutt og videre ruller bassgangen av ved ca. 25Hz resten av låta...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.369
    Torget vurderinger
    0
    Den låta har ekstra mye trykk på 45Hz, 49Hz og 55Hz ved ca. 1 minutt og videre ruller bassgangen av ved ca. 25Hz resten av låta...
    Takk! Kunne jeg spurt deg om en grafisk visning av det halvminuttet der?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Takk! Kunne jeg spurt deg om en grafisk visning av det halvminuttet der?
    Bare hyggelig :)
    Lytter alltid til musikkstykker i sin helhet så også med analyser - The Big Picture - gir en bedre totalforståelse (y)

    JanetJackson_EveryTime_231122.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Et argument for dypbass: Dansefot
    Sånn er det bare - og når ikke engang eksperter kan forklare fenomenet.....
    så er det lettere å forstå hvorfor Hai-Fai-folket sliter med å akseptere primale behov... :unsure:

    " Professoren sier at verken hun eller forskerne i studien vet helt hvorfor vi danser mer når bassen er dyp, de har bare teorier. "
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn