fra gråstein til gull

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
oyvindk skrev:
En Corolla blir aldri noen Mercedes. Det er vel egentlig ikke så mange som mener at det ikke gjelder innen hifi også. Kanskje bortsett fra noen kreative dansker ;)
Hva mener du med dette?

Om det er kvalitet i form av minst feil, er Toyotaen bedre enn Mercedes! Mindre feil etter 100.000 kjørte km.

Kun Japser på topp vedr. dette

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
LMC skrev:
i YTTERSTE konsekvens betyr jo dette at synspunkter fra folk med slike mediokre, men kanskje hardt tweakede komponenter, har begrenset nytte-verdi for folk lenger opp i "næringskjeden",idet de ikke vil kunne uttale seg om ting disse mediokre komponentene ikke vil være i stand til å differensiere mellom
IMO
Mvh
Leif

Helt klart et poeng, men du utelater en minst like viktig faktor; eierens gehør. De av oss som har deltatt i lyttepaneler kan ikke unngå å legge merke til hvor utrolig få hifi-folk det er som besitter et virtkelig godt gehør.
Dette er også delvis knyttet til utstyrets gjengivelseskvalitet; man må pusse brillene for å kunne se klart. På den annen side følger det ikke vett med penger, man blir ikke automatisk en bedre lytter av å handle finere utstyr.

På toppen av dette kreves det en viss teknisk innsikt for om mulig å kunne foreta meningsfulle tweaks i form av tilpasninger eller modifiseringer.

Og det behøver ikke bli så forskrekkelig kostbart om man bare besitter de to nevnte kvalifikasjoner i tilstrekkelig grad. Jo mer gehør+teknisk innsikt man har dest rimeligere kan målet nåes.

Mange sporer av ved at de i stedet for å søke det sublime velger å la seg lede av noe de kaller personlig smak. Det kan gå bra, men da er man overgitt sitt egen sviktende dømmekraft. Det er viktig å huske at lyd er ett fag, musikk er smak og behag.

Mvh. RS

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
R.Solhaug skrev:
LMC skrev:
i YTTERSTE konsekvens betyr jo dette at synspunkter fra folk med slike mediokre, men kanskje hardt tweakede komponenter, har begrenset nytte-verdi for folk lenger opp i "næringskjeden",idet de ikke vil kunne uttale seg om ting disse mediokre komponentene ikke vil være i stand til å differensiere mellom
IMO
Mvh
Leif

Helt klart et poeng, men du utelater en minst like viktig faktor; eierens gehør. De av oss som har deltatt i lyttepaneler kan ikke unngå å legge merke til hvor utrolig få hifi-folk det er som besitter et virtkelig godt gehør.
Dette er også delvis knyttet til utstyrets gjengivelseskvalitet; man må pusse brillene for å kunne se klart. På den annen side følger det ikke vett med penger, man blir ikke automatisk en bedre lytter av å handle finere utstyr.

På toppen av dette kreves det en viss teknisk innsikt for om mulig å kunne foreta meningsfulle tweaks i form av tilpasninger eller modifiseringer.

Og det behøver ikke bli så forskrekkelig kostbart om man bare besitter de to nevnte kvalifikasjoner i tilstrekkelig grad. Jo mer gehør+teknisk innsikt man har dest rimeligere kan målet nåes.

Mange sporer av ved at de i stedet for å søke det sublime velger å la seg lede av noe de kaller personlig smak. Det kan gå bra, men da er man overgitt sitt egen sviktende dømmekraft. Det er viktig å huske at lyd er ett fag, musikk er smak og behag.

Mvh. RS
Smukt indlæg der afspejler god dømmekraft.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.966
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
kjoenik skrev:
Skal ikke utale meg om anlegget ditt, men Bavaria 50, "havets campingvogner", ville jeg aldri kjøpt...altfor lite "seilebilitet" i en slik plastmasse med rigg ;)
Er ikke noe redd for at en Bavaria 50, med rullestorseil og rullefokk, skal ha mindre "seilebilitet" enn eieren i mitt tilfelle. Jeg har ikke noen som helst ambisjoner om å seile "Ferdern" eller hva nå disse seilasene kalles. Jeg er kun ute etter et feriested på kjøl! Jeg har stor forståelse for fiffens frustrasjoner over at det dukker opp "plebeiere" med større båter enn dem selv, og som attpåtil har betalt mindre for sine 15meter Bavaria eller Beneteau enn "dom fine" betalte for 10meter "made in Orust". Du blir ikke en av Europas ( verdens ) største båtprodusenter ved å lage dårlige produkter, så myten om Bavaria/Beneteaus manglende kvalitet tar jeg ganske lungt. De færreste som rakker ned på disse båtene har noengang vært ombord i en. Hmm.... har vi møtt en tilsvarende problemstilling i forbindelse med HiFi?
Heldigvis er jeg ikke en av fiffen, og akkurat nå hadde jeg vel ikke hatt råd til mer enn tre fot med Orust-kvalitet og 8 fot med Bavarisk plastbøtte ;)
Kvaliteten på Bavaria og Benteau er det ingenting i veien med, ihvertfall ikke kvalitet pr. krone.
Du er nok en helfrelst seiler før du vet ordet av det :).

Har forøvrig ikke troen på å skape gull av gråstein, men er enig med enkelte andre at ikke alt som glitrer er gull heller...

S

slowmotion

Gjest
Hmmmmm ..........

Jeg tror jeg kanskje forstår på en måte hvor trådstarter vil, kanskje ....

Men...

Selv er jeg ganske godt forankret i "godt nok for meg" leiren,
ikke har jeg mye penger å bruke på dette heller....

På den annen side bygger jeg mesteparten av utsyret mitt selv fordi
jeg rett og slett ikke får kjøpt det jeg vil ha, selv om jeg hadde hatt masse penger ....

Jeg har med andre ord en fot i begge leire. Selv om jeg ikke føler at de er 2 forskjellige leire
er så forskjellige, det er jo instillingen som er litt viktig her.... og da blir de 2 like .... nesten .....

;)

edit:

På den annen side .... hvis man legger 300.000 i å bygge om en gammel boble,
så ender man opp med en gammel boble ....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.872
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
På den annen side .... hvis man legger 300.000 i å bygge om en gammel boble,
så ender man opp med en gammel boble ....
Trur jeg er "litt" uenig. Med 300K og en gammel boble, (kjørbar bil og ikke opprustet vrak) ville jeg nok ha endt opp med noe i nærheten av en Porsche. Men om jeg hadde levert bobla til hugger'n, lagt vrakpanten til de 300K og kjøpt en brukt Porsche ville jeg nok endt opp med en bil som på mange måter ville vært bedre, men ikke like unik, og kanskje ville den heller ikke gitt like mye eierglede som den modda bobla. Spørsmålet er da egentlig hva man legger mest vekt på, les prioriterer. Jeg tror dette er dirkte overførbart på HiFi. Eierglede, eller feelgood factor og det unike har en viss egenverdi på HiFi området også. ( Årets understatement ;D )

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Har vært mye slike tråder i det siste, men jeg synes allikevel utgangspunktet er helt håpløst. Synes å ane en undertone av at folk som ikke er enige med oss som står frem med veldig dyre anlegg, kan umulig ha hørt anlegg i vår klasse. Ergo vet de ikke hva de snakker om. Jeg synes dette blir helt feil utgangspunkt for et diskusjonsforum på nett.

Jeg har faktisk ikke tenkt over hvilke anlegg folk har i signaturen sin før den siste ukens fokus på dette. I stedet synes jeg seriøsiteten til debattantene reflekteres godt i deres innlegg, og der er det ikke alltid en korrelasjon mellom dyre anlegg og god argumentasjonsteknikk/folkeskikk/oppførsel....

Forøvrig var dette et meget bra poeng:
Spiralis skrev:
Jeg vil tro at INGEN her på HFS har direkte dårlige lydanlegg! Jeg tillater meg å hevde at det gjelder for 100% av oss.

Ut i fra at vi faktisk bryr oss såpass mye om HiFi og god lyd at vi frekventerer dette nettstedet i en tidsalder da alt ellers dreier seg om lønnsomhet og nesten ingen bryr seg om kvalitet og MP3 av media opphøyes til musikkens framtid. Når vi er SÅ sære har vi ganske sikkert lydanlegg som i forhold til den øvrige befolkning framstår som ekstreme, og uansett gir "god nok" lyd.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Har du tenkt over at kanskje disse med de dyre anleggene som du snakker om, begynte i sin tid med ett rimeligt anlegg, for så å gradvis bygge seg oppover? Er dette en mulighet? Tror du at disse med de dyre anleggene har kjøpt alt i oppsettet sitt over natten? Kanskje disse folkene som du snakker om har holdt på med denne hobbyen i 10, 15, 20 år, og av den grunn har lang og allsidig erfaring med utstyr i alle prisklasser? Er dette en umulighet i dine øyne?

mvh
Greven skrev:
Har vært mye slike tråder i det siste, men jeg synes allikevel utgangspunktet er helt håpløst. Synes å ane en undertone av at folk som ikke er enige med oss som står frem med veldig dyre anlegg, kan umulig ha hørt anlegg i vår klasse. Ergo vet de ikke hva de snakker om. Jeg synes dette blir helt feil utgangspunkt for et diskusjonsforum på nett.

Jeg har faktisk ikke tenkt over hvilke anlegg folk har i signaturen sin før den siste ukens fokus på dette. I stedet synes jeg seriøsiteten til debattantene reflekteres godt i deres innlegg, og der er det ikke alltid en korrelasjon mellom dyre anlegg og god argumentasjonsteknikk/folkeskikk/oppførsel....

Spiralis skrev:
Jeg vil tro at INGEN her på HFS har direkte dårlige lydanlegg! Jeg tillater meg å hevde at det gjelder for 100% av oss.

Ut i fra at vi faktisk bryr oss såpass mye om HiFi og god lyd at vi frekventerer dette nettstedet i en tidsalder da alt ellers dreier seg om lønnsomhet og nesten ingen bryr seg om kvalitet og MP3 av media opphøyes til musikkens framtid. Når vi er SÅ sære har vi ganske sikkert lydanlegg som i forhold til den øvrige befolkning framstår som ekstreme, og uansett gir "god nok" lyd.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
46.014
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
23
Kan være farlig å stikke frem hodet med dyrt anlegg :

Janteloven

1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Axel Sandemose 1933

Personlig støtter jeg Endre Askeland i at alle her på HFS sannsynligvis har startet fra scratch, de med dyre anlegg har bare holdt på mye lenger (og følgelig høstet mere erfaringer).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
now you´re getting somewhere 8)
IMO
Mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Endre Askeland skrev:
Har du tenkt over at kanskje disse med de dyre anleggene som du snakker om, begynte i sin tid med ett rimeligt anlegg, for så å gradvis bygge seg oppover? Er dette en mulighet? Tror du at disse med de dyre anleggene har kjøpt alt i oppsettet sitt over natten? Kanskje disse folkene som du snakker om har holdt på med denne hobbyen i 10, 15, 20 år, og av den grunn har lang og allsidig erfaring med utstyr i alle prisklasser? Er dette en umulighet i dine øyne?

mvh
Det var da voldsomt.. Edit: Jeg forstår egentelig ikke hva du mener. Jeg tror nok ikke så mange har ruslet ned til byen med en halv million i lomma og kjøpt et anlegg på dagen. Var det poenget ditt? Det du skisserer er ikke en umulighet i mine øyne, snarere en sansynlighet. Jeg tror også at mange her inne har nettopp denne kompetansen, selv om det ikke avspeiles i signaturen eller nåværende anlegg. Derfor synes jeg innholdet i postene sier mye mer enn den skrytelista under.

O

OldBoy

Gjest
LMC skrev:
Enkelte tror at ved litt plukking, modell-leire og bytte av opamper kan løfte mediokre fex dvd spillere opp i sota stratosfæren,og det vil jeg bare gjøre helt klart fra børjan:
DET ER UMULIG! IMO

Men det betyr ikke at det ikke går an å trekke et produkts potensiale helt ut,men dets forteffelighet vil ALLTID være begrenset av en del faktorer og det er i mange tilfelle visse fysiske lover som ikke kan oppheves eller helt ut kompenseres,fex membranareale,strømforsynings kapasitet etc
Av og til føler jeg behov for å gå tilbake til starten.

Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å være uenig med trådstarter.

Det hele er ganske enkelt. Enhver menneskeskapt dings, har sine begrensninger, ut hva hvordan den er designet og laget.

En bil med 30 hestekrefter er ikke i stand til å kjøre i 250 km/t. Det betyr ikke at denne bilen er mindreverdig. Det har aldri vært meningen at den skulle kunne greie 250 km/t. Den som kjøper en slik bil kan likevel ha funnet noe som er midt i blinken. Hvis det for eksempel gjelds å frakte matpakker til og fra jobben i rushtrafikkens gangfart.

Til en viss grad kan vi jo jukse litt med denne tenkte bilen vår. Sette inn en større motor, en turbo, ny girkasse, og hva vet jeg. Kanskje går den litt fortere av den grunn, men i sin basisdesign er den ikke laget for dette. Hjuloppheng, fjæring, bremser, fysisk størrelse, begrenser før eller senere hva som teknisk mulig og økonomisk forsvarlig å pøse på med av oppgraderinger.

At det samme gjelder i hi-fi'en, burde verken forbause eller irritere noen. Visse tweaks og oppgraderinger er alltid mulig innen rammen av en gitt grunndesign, visse er enten fysisk umulige eller økonomisk uforsvarlig.

At vi hi-fi-interesserte har forskjellig smak og behag, og at vi derfor kjøper oss inn på forskjellige nivåer, og med forskjellige ambisjoner med hensyn til tweaks og oppgraderinger, er ikke rarere enn at folk flest kjøper litt forskjellige biler og har mer eller mindre interesse av å mekke på dem. Sånn ER det bare. Ikke noe å bli opphisset over.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
NEMLIG
men det utrolig hvor hårsårt ting kan oppfattes
jeg tror piskadausen de ordene fra 1933 ikke var så tåka likevel ???
ellers det vel ganske naturlig at man søker å ta til seg uttalelser og tips fra de som man oppfatter ligger FORAN i løypa,og ikke de BAK?!? :eek:
og jo høyere opp man kommer,jo ferre er det å områ seg med
imo
mvh

S

slowmotion

Gjest
Det er da ingenting i denne tråden som er til å hisse seg opp over?

;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
virker litt som du går rett i beskytelsesposisjon med en gang her. Noe som kansje kan tyde på at er så uenig og faktisk synes at de som ikke har anlegg til en mill. eller mer ikke vet hva de snakker om og ikke har noe de skulle ha sagt. Er det slik å forstå? Isåfall er det og slik at de med de dyreste anleggene her er hevet over resten av brukerne? og er de eneste man bør høre på?

Endre Askeland skrev:

mvh
Greven skrev:

Spiralis skrev:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg tror J.Finvaag ikke har lest de seneste innleggene, ellers så har han et STOOORT problem
imo
mvh

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Ser mange morsomme annonser på sentralen her,"High-end cd spiller", nypris kr.5990 selges kr.4500! Lurer litt på hva en spiller til 150000 blir da, HighHighHighHigh-end? ???

N

nb

Gjest
SAL skrev:
Ser mange morsomme annonser på sentralen her,"High-end cd spiller", nypris kr.5990 selges kr.4500! Lurer litt på hva en spiller til 150000 blir da, HighHighHighHigh-end? ???
Evt idiotCDspiller? Markedet for svindyre CD-spillere ser jo ut til å være litt på hell her til lands, flere av "bjellesauene" går over til PC-basert avspilling som koster ganske lite å realisere. Det er jo bare å se på kontantstrømmen fra kjøp av f.eks de "fremtidssikre" DCS-riggene. I alle fall et, om ikke annet en anekdotisk, eksempel på at det kanskje er ganske stort sprik mellom "kvalitet" (les: pris), "klasse" (les: pris) og hvor bra folket synes greier er?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sånn hypotetisk....er det sånn at en som har økonomisk mulighet til å bytte ofte har større kunnskap enn en som har dårligre råd ? Fordi den velbemidlende har mere penger og derav er istand til å teste flere og dyrere ting ?? Uten å rette angrep mot noen er det jo spennede å se at endel som har veldig god råd,eller prioriterer lyd høyt, bytter ut sine ting raskere enn djevelen skifter undertøy.... ;D Og selger ting de kanskje har lovprist et par mnd før til hyggelige priser for andre som ikke har så god råd... :). Det hele er temmlig fornøylig, og kanskje også nødvendig for å få hele bredden i spektret av produkter og synspkt... :)...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det går an å teste en helvetes masse utstyr UTEN å kjøpe det
mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
LMC skrev:
det går an å teste en helvetes masse utstyr UTEN å kjøpe det
mvh

Helt klart...og heldigvis... :)....

En annen ting en kan lure på er hvorfor enkelte av de som sier de har så mye kunnskap fremtrer som rene firma-underbruk...dvs kun kjøpt utstyr hos en leverandør...

De som imponerer meg mest, og det er vel her du kommer inn LMC ;D, er de som har hørt mye, kan mye og i tillegg bygger artige ting selv...Da er det bare å ta av seg hatten og si at det er fint at sånne ressurs perosner finnes... :)

N

nb

Gjest
HCS skrev:
En annen ting en kan lure på er hvorfor enkelte av de som sier de har så mye kunnskap fremtrer som rene firma-underbruk...dvs kun kjøpt utstyr hos en leverandør...
Jeg lurer på hvorfor mange med så fordømt mye peil, erfaring og tydligvis også en pen slump penger må bytte utstyr så utrolig ofte. Burde ikke være nødvendig om man hadde så mye peil i utgangspunktet, burde det vel?

S

slowmotion

Gjest
Det er vel ikke alle som synes det er sånn stas å teste all verden av utstyr heller, tenker jeg.
"Bedre" å ha en visjon om hvilken vei man vil gå, og jobbe målbevisst den veien...

;)

O

OldBoy

Gjest
SAL skrev:
Selges kr 45.000, kanskje??

Eller ha-ha-ha-ha-end??

:) :) :)

Nok spøk for i dag:

For en stakkars ubemidlet amatør, kan en CD-spiller til kr 5.990 representere det ypperste han har råd til å kjøpe for penger. En spiller som spiller slik han drømmer om, og som gir ham den samme subjektive godfølelse som langt dyrere og finere spillere kan gi sine eiere. Amatøren har muligens trådd litt feil her, men har ikke akkurat gjort seg skyldig i en de sju dødsynder om han smører litt på og sier "high-end", når han egentlig mener "bedre spiller enn dette får du ikke for så lite penger".

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
en visjon utformes ofte underveis og er delvis basert på hva man har hørt og tildels på hva man ønsker man hadde hørt
mvh

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Først må man definere gråstein
Er det en 300B ?
En AD 845 ?
En NAD 3020 ?
En strikk, 1 fisk ?

S

slowmotion

Gjest
LMC skrev:
en visjon utformes ofte underveis og er delvis basert på hva man har hørt og tildels på hva man ønsker man hadde hørt
mvh
Så klart. Men etter at man har staket ut veien, f.eks. horn og rør,
så er interessen for å prøve mega transistorforsterkere og 89dB kassehøytalere kanskje ikke så stor?
Uansett hvor bra det måtte være for de som heller vil gå den veien.

;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
gratulerer med (ihvertfall) denne strengens DUMMESTE inlegg
imo

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
som regel er vel horn og rør det siste ::)(og endelige) valget ETTER trisser og megawatt
imo
mvh

T

theStig

Gjest
Fra fisk til gråstein... joa, fisker kan jo bli forsteinet. Det tar dog noe lengre tid enn å få lyd i anlegget.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
helt enig
ingen vei tilbake
mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.715
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Jepp, been there. Nå er det rør og horn som er endestasjonen... Er glad for at jeg ikke har brukt altfor mange år av livet mitt for å finne det ut.
Selv om transistor elektronikk til over millionen (Accuphase på Horten messa) virket overbevisende på horn det også ;)

Topp Bunn