fra gråstein til gull

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
da drar vi igang igjen(formen er på topp MADMAN ;D)

enkelte tror at ved litt plukking,modell-leire og bytte av opamper kan løfte mediokre fex dvd spillere opp i sota stratosfæren,og det vil jeg bare gjøre helt klart fra børjan:
DET ER UMULIG! IMO

Men det betyr ikke at det ikke går an å trekke et produkts potensiale helt ut,men dets forteffelighet vil ALLTID være begrenset av en del faktorer og det er i mange tilfelle visse fysiske lover som ikke kan oppheves eller helt ut kompenseres,fex membranareale,strømforsynings kapasitet etc

og da hjelper det ikke å ha det deilig som norsk i danmark ::)og tro du kan ALT om filtre,komponenter og kretsløsninger som tilskammegjør alle fysiske lover

ELLER?

FYR LØS

mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.713
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Snaisent - du er virkelig i toppform :)

Tankegangen du skisserer er vel sånn noenlunde i tråd med reglen:
"Blir ikke bedre enn dårligste ledd i kjeden".

Å joda - er enig i det.

Når det er sagt er det morsomt å besitte såpass kunnskap at ved noen grep (det være seg enkle eller mer komplekse) kan se (forbedrings) potensiale i forskjellige komponenter og kretser. Det være seg alt ifra termineringer til bytte av ICer, coating av membraner, filt rundt kasser etc.
Men det vil alltid være kompromisser ved forholdsvis rimelige produkter. Hvis ikke hadde de ikke vært rimelige.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
NEMMELIG! 8)
derfor vil du ikke kunne løfte mediokre komponenter høyere enn innenfor deres max potensiale før du må opp i kvalitet for å ta fatt på neste runde
IMO

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
i YTTERSTE konsekvens betyr jo dette at synspunkter fra folk med slike mediokre, men kanskje hardt tweakede komponenter, har begrenset nytte-verdi for folk lenger opp i "næringskjeden",idet de ikke vil kunne uttale seg om ting disse mediokre komponentene ikke vil være i stand til å differensiere mellom
IMO
Mvh
Leif

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
En Corolla blir aldri noen Mercedes. Det er vel egentlig ikke så mange som mener at det ikke gjelder innen hifi også. Kanskje bortsett fra noen kreative dansker ;)

T

timc

Gjest
Tja.....En Mercedes blir aldri noen Corolla heller.........

Forøvrig enig med deg LMC. Men det er likevel utrolig hva man kan få ut av rimelige komponenter med litt jobbing.

Men ingenting slår et skikkelig grunndesign. Desverre koster det ofte mye.......

-Tim

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
757
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Skikkelig på hugget nå LMC ;D Her kommer meldingene kjapt !

Så forøvrig et bilde av forskjellige drivverk, bl.a. Esoteric's VRDS-NEO mot en del andre enklere varianter. Bilde fortalt ganske mye på hvilke utgangspunkt man har å jobbe med. Det blir litt som en skihopper som gjør feil i satsen utfra hoppkanten - det er ikke så lett å rette opp dette i svevet og få det perfekte hoppet.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
757
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
oyvindk skrev:
En Corolla blir aldri noen Mercedes. Det er vel egentlig ikke så mange som mener at det ikke gjelder innen hifi også. Kanskje bortsett fra noen kreative dansker ;)

Nuvel, får man på noen fete felger og effektpotte så er man vel ikke langt unna ;D

N

nb

Gjest
EiK skrev:
Skikkelig på hugget nå LMC ;D Her kommer meldingene kjapt !

Så forøvrig et bilde av forskjellige drivverk, bl.a. Esoteric's VRDS-NEO mot en del andre enklere varianter. Bilde fortalt ganske mye på hvilke utgangspunkt man har å jobbe med. Det blir litt som en skihopper som gjør feil i satsen utfra hoppkanten - det er ikke så lett å rette opp dette i svevet og få det perfekte hoppet.
Da har man allerede postulert at å lese av en CD på 1x hastighet er vanskelig. Det er ikke veldig mye som tyder på at så er tilfelle. Men det drivverket ser tøft ut, det skal jeg være enig i.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
757
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
nb skrev:
EiK skrev:
Da har man allerede postulert at å lese av en CD på 1x hastighet er vanskelig.
Det er helt korrekt. Har opplevd store forskjeller i lyden på divverse CD-drivverk, og trekker således denne konklusjonen.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Hva om dere med over "mediokre" komponenter starter overmediokrekomponentersentral der dere slipper å dras med oss sinkene som ikke værken hører eller skjønner noe.

PS. Jeg bruker nå skuddsikker vest og kevlarhjelm uten ørelapper, det trengs jo ikke ettersom det bare går et hull tvers igjennom.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg er helt enig tanken du innleder med her, men jeg mener det er noe som er viktigere - man må først velge riktig prinsippp.

Jeg kan nevne et par eksempel - for 5 år siden vil jeg vel tro at "det etablerte high-end miljøet" ville fnyse av å avspille musikk vha en PC - det var jo hevet over enhver tvil at mitt CD drivverk som kostet 100k, veide 100 kg var best. Man må ha virbrasjonsdempingm, stort power og alt det....I dag er det vel slik at mange mener at en PC til 4000,- spiller bedre enn alle drivverk på markedet.

Passiv/aktiv deling. Igjen....dere tveaker og bytter og snakker om god konstruerte filter og hvor stor endring dere får ved å bytte ut en komponent i filteret. I dag kan man med et aktivt delefilter til 1000,- lappen fjerne hele det passive filteret. Igjen snakker dere om utgangstrafoer på rørforsterere - og hvor vanvittig mye de har å si for lyden.....tenk da hvordan lyder blir når du ikke har noen ting koblet mellom utgangsdriverne og høytalerelementet.

Drivere - Alle er vel enig om at man ønsker en lydkilde som er en punktkilde/eventuellt en linjekilde - og at hvis mulig så ønsker man færrest mulig elementer som kan gjenskape lyden - ihvertfall for høyere frekvenser. Og da er det slik at uansett hvor dyre og ekslusive elementer man kjøper til sine 3-4-5-6-7-8 veis høytalere - så vil man med disse passive filterne ha flere elementer som spiller de samme rekvensene noe som ødelegger fokus og presisjon - kan det da være bedre med et fulltonelement...?

Vi kan sikkert ta med ICE/SS/rør her også - men den er vel debattert nok....

Så...Jeg er helt enig med at det ikke går an å lage gråstein til gull, men ved å velge riktig konstruksjonsprinispper så kan man komme utrolig langt fremfor å tveake seg ihjel på gammel teknologi.

Derfor blir mitt system(og er delvis i dag) basert på punktkilde/fulltone fra ca 400Hz og oppover, aktiv deling, digital romkorreksjon/EQ...osv. Men alt dette er makset helt ut. Så den digitale signalbehanling har fått lineære power supply, skjerming , demping osv . DACen en unic NOS DAC, volumkontroll bli gjort analogt med Vishay motstander, kablingen blir i rent sølv med beste plugger, høytalerkabinettet er så dødt som det er praktisk mulig å få det....osv osv

Så...jeg tror den ultimate lydopplevelser først kommer når man har valgt de beste tekniske løsningene og deretter gjøre alle de små tingene som løfter det hele den siste lille biten!

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
em:
så såre tær som du får, hjelper det ikke med kevlar
du trenger værnestøvler

ingen har noe imot at du uttaler deg
men enkelte av oss vektlegger bare ikke det du sier i alle sammnehenger;og det trenger ikke du å gjøre med meg heller

av den grunn hjelper det ikke å sutre i den over/underklasse tonen heller
det værste jeg vet er blakke proletærer som samler på brosjyrer ;D
mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
LMC skrev:
em:
så såre tær som du får, hjelper det ikke med kevlar
du trenger værnestøvler

ingen har noe imot at du uttaler deg
men enkelte av oss vektlegger bare ikke det du sier i alle sammnehenger;og det trenger ikke du å gjøre med meg heller

av den grunn hjelper det ikke å sutre i den over/underklasse tonen heller
det værste jeg vet er blakke proletærer som samler på brosjyrer ;D
mvh
Jeg står i skyttergrava og kulene kan da vel ikke falle på tærne mine da, da bruker du for slakk amunisjon.

Vi har vel kanskje kastet bensin på bålet begge to?

Brosjyrer er vel strengt tatt overflødig hvis man har netttilgang.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
bare en liknelse fra "gamledager" da alle looserne fra blindern gikk rundt i parkas og svarte gummistøvler og hadde wet dreams og samlet brosjyrer
noen av dem møter jeg fortsatt i samme jakka! :eek:
og de har ikke kommet stort lenger heller ;D

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
filteret tillater ikke bildet?

J

Jurassic

Gjest
LMC skrev:
bare en liknelse fra "gamledager" da alle looserne fra blindern gikk rundt i parkas og svarte gummistøvler og hadde wet dreams og samlet brosjyrer
noen av dem møter jeg fortsatt i samme jakka! :eek:
og de har ikke kommet stort lenger heller ;D

mvh
At ikke alle har behovet for å skryte av sin egen fortrefflighet gjør de ikke nødvendigvis til tapere.

Personlig ser jeg på folk som har behov for å skryte av alle sine penger som loser med en o.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
noen av dem møter jeg fortsatt i samme jakka!
Jeg har hatt mange jakker siden den gang! :)

(Leif)PA

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
er det noen som skryter av mye penger her?eller fortreffelighet
liknelsen gikk vel på det sjelelige planet og ikke det monetære ;D

jeg er bare ute etter å vektlegge et poeng.
resten er debattantenes subjektive tolkninger og kranglevorenhet :eek:

ledighet er roten til alt vondt
godt vi ikke er muslimer
da hadde fatwaene sittet løst :p
imo
mVENNLIGh
Leif

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg vet ikke hva du har spist i det siste, men noe må det være ;D Det må ha vært noe sterkt noe ;D
Forøvrig helt enig med innholdet i innlegget ditt.

mvh
LMC skrev:

enkelte tror at ved litt plukking,modell-leire og bytte av opamper kan løfte mediokre fex dvd spillere opp i sota stratosfæren,og det vil jeg bare gjøre helt klart fra børjan:
DET ER UMULIG! IMO

Men det betyr ikke at det ikke går an å trekke et produkts potensiale helt ut,men dets forteffelighet vil ALLTID være begrenset av en del faktorer og det er i mange tilfelle visse fysiske lover som ikke kan oppheves eller helt ut kompenseres,fex membranareale,strømforsynings kapasitet etc

og da hjelper det ikke å ha det deilig som norsk i danmark ::)og tro du kan ALT om filtre,komponenter og kretsløsninger som tilskammegjør alle fysiske lover

ELLER?

FYR LØS

mvh

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Men problemet som jeg har lagt merke til her på sentralen er at disse folkene TROR de vet alt som er å vite om hva som er mulig å få til av lydkvalitet. Og du må aldri finne på å stille spørsmålstegn om kunnskapsnivået deres. Det er som å leke blindbukk i et minefelt. Det må gå til helve.........e.

mvh
LMC skrev:
i YTTERSTE konsekvens betyr jo dette at synspunkter fra folk med slike mediokre, men kanskje hardt tweakede komponenter, har begrenset nytte-verdi for folk lenger opp i "næringskjeden",idet de ikke vil kunne uttale seg om ting disse mediokre komponentene ikke vil være i stand til å differensiere mellom
IMO
Mvh
Leif

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei Ole Martin

Hvilken vei er den rette og beste vei å gå? Din vei, eller finnes det andre veier som er like god eller bedre?

Hilsen
Endre
OMF skrev:
Hei!

Derfor blir mitt system(og er delvis i dag) basert på punktkilde/fulltone fra ca 400Hz og oppover, aktiv deling, digital romkorreksjon/EQ...osv. Men alt dette er makset helt ut. Så den digitale signalbehanling har fått lineære power supply, skjerming , demping osv . DACen en unic NOS DAC, volumkontroll bli gjort analogt med Vishay motstander, kablingen blir i rent sølv med beste plugger, høytalerkabinettet er så dødt som det er praktisk mulig å få det....osv osv

Så...jeg tror den ultimate lydopplevelser først kommer når man har valgt de beste tekniske løsningene og deretter gjøre alle de små tingene som løfter det hele den siste lille biten!

Mvh
OMF

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:

Mvh
OMF
Litt vanskelig å definere den ultimate lydopplevelsen da.. ;)

Tror aldri man kommer helt i mål, det ligger i menneskets natur og ville ha forandring, komme seg videre.

Men man kan føle seg i mål etappevis.
Veien mot mål kan gå mange veier. Jeg har tro på den veien du skisserer, samtidig som jeg har hørt såpass mange anlegg som er komponert på tradisjonelt vis som også har gitt meg store lytteopplevesler.

Derfor tror jeg ikke lenger på noen fasit. Eneste jeg etterhvert har skjønt er at det finnes ikke mange rimelige løsninger som gir den ultimate lydopplevelsen. Jeg vet egentlig ikke om noen. De som kommer i mål med rimelige kabler og billig signalkilde bruker desto mer på høyttalere og dig.EQ, så sluttsummen blir den samme.

Hva som gir den største lytteopplevelsen tror jeg heller ikke det finnes noen fasit på. Til det er det hele for subjektivt.

IMO ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Kloke ord.

mvh
topline skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Litt vanskelig å definere den ultimate lydopplevelsen da.. ;)

Tror aldri man kommer helt i mål, det ligger i menneskets natur og ville ha forandring, komme seg videre.

Men man kan føle seg i mål etappevis.
Veien mot mål kan gå mange veier. Jeg har tro på den veien du skisserer, samtidig som jeg har hørt såpass mange anlegg som er komponert på tradisjonelt vis som også har gitt meg store lytteopplevesler.

Derfor tror jeg ikke lenger på noen fasit. Eneste jeg etterhvert har skjønt er at det finnes ikke mange rimelige løsninger som gir den ultimate lydopplevelsen. Jeg vet egentlig ikke om noen. De som kommer i mål med rimelige kabler og billig signalkilde bruker desto mer på høyttalere og dig.EQ, så sluttsummen blir den samme.

Hva som gir den største lytteopplevelsen tror jeg heller ikke det finnes noen fasit på. Til det er det hele for subjektivt.

IMO ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Endre Askeland skrev:
Hei Ole Martin

Hvilken vei er den rette og beste vei å gå? Din vei, eller finnes det andre veier som er like god eller bedre?

Hilsen
Endre
OMF skrev:
Hei!

Mvh
OMF
Hei Endre!
Vel som jeg skriver i sitatet - så TROR jeg at den veien jeg har valgt er den beste, men er selvsagt klar over at andre har andre meninger om dette. Nå er det jo slik at veldig mange synes det beste anlegget de har hørt er det som står i egen stue - så også for meg - med god margin.

Men så vil jeg prøve å forklare litt om mitt valg, og trekke noen sammenhenger mellom tekniske løsninger og de erfaringene jeg har gjort meg som lytter. Noe jeg synes kan være en mer fruktbar diskusjon enn at vi alle sitter på hver sin haug å hevder at det utstyret vi har hjemme er det beste. Og jeg tror nok at vi får en mer fruktbar diskusjon ved å diskutere prinsipper fremfor merker, og å diskutere egenskaper opp i mot preferanser, snarere enn best/dårligst!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
topline skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Her er jeg faktisk litt uenig...kanskje ikke å definere det absolutte ultimate, men tror ikke preferansene er så utrolig forksjellige når alt kommer til alt. Er vel ikke så mange som har vært hos LMC og synes det låt dårlig, og vil vel tro at anlegget Hagto linket til i en annen tråd hos Audio Concept, eller Mike Lavigne sitt anlegg for den saks skyld (uten at jeg har hørtt dette). Så er når anloegget ikke når helt opp, at preferansene setter inn og folk har ulike preferanser for hva de kan klare seg uten - noen takler fint å leve uten dypbass, andre uten høyevolum, noen uten preisjon aog andre uten dynamikk, osv...

Mvh
OMF

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:
topline skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Her er jeg faktisk litt uenig...kanskje ikke å definere det absolutte ultimate, men tror ikke preferansene er så utrolig forksjellige når alt kommer til alt. Er vel ikke så mange som har vært hos LMC og synes det låt dårlig, og vil vel tro at anlegget Hagto linket til i en annen tråd hos Audio Concept, eller Mike Lavigne sitt anlegg for den saks skyld (uten at jeg har hørtt dette). Så er når anloegget ikke når helt opp, at preferansene setter inn og folk har ulike preferanser for hva de kan klare seg uten - noen takler fint å leve uten dypbass, andre uten høyevolum, noen uten preisjon aog andre uten dynamikk, osv...

Mvh
OMF
Faktisk helt enig med deg her! ;)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei igjen

Min erfaring er at det er smart å være ydmyk, fordi det vil alltid være noe som er bedre enn det man selv har. Hvis man ikke er åpen for det, da har man stagnert.

Hilsen
Endre
OMF skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei Ole Martin

Hilsen
Endre
OMF skrev:
Hei!

Mvh
OMF
Hei Endre!
Vel som jeg skriver i sitatet - så TROR jeg at den veien jeg har valgt er den beste, men er selvsagt klar over at andre har andre meninger om dette. Nå er det jo slik at veldig mange synes det beste anlegget de har hørt er det som står i egen stue - så også for meg - med god margin.

Men så vil jeg prøve å forklare litt om mitt valg, og trekke noen sammenhenger mellom tekniske løsninger og de erfaringene jeg har gjort meg som lytter. Noe jeg synes kan være en mer fruktbar diskusjon enn at vi alle sitter på hver sin haug å hevder at det utstyret vi har hjemme er det beste. Og jeg tror nok at vi får en mer fruktbar diskusjon ved å diskutere prinsipper fremfor merker, og å diskutere egenskaper opp i mot preferanser, snarere enn best/dårligst!

Mvh
OMF

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:

DET ER UMULIG! IMO

ELLER?

FYR LØS

mvh
Jamen jamen jeg ved ikke en skid. Hvis man tror man er verdens beste kokk så kommer man ikke videre. :'( Håber ikke du kalder mig Madman en gang til. :-*

K

kbwh

Gjest
Tror dere har sakene så noenlundre inne der, Topline og OMF. Man velger.

Jeg vil ha tonal presisjon, synes 10 oktaver er aldeles glimrende (ny opplevelse i heimen det), og lite kompresjon og forvrengning. Peaker høyere enn 103dB i lytteposisjonen velger jeg vekk, og da trenger jeg jo heller ikke et veldig stort membranareal. Jeg foretrekker å høre hva som skjer i opptaket, så jeg sitter nært, og trenger heller ikke dra på så fælt for å få til det nevnte maksimumslydtrykket. Ja, og så må det stå Sonus faber på høyttalerne. Det må jeg få med.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Endre Askeland skrev:
Hei igjen

Min erfaring er at det er smart å være ydmyk, fordi det vil alltid være noe som er bedre enn det man selv har. Hvis man ikke er åpen for det, da har man stagnert.

Hilsen
Endre
Joda, man skal gjerne være ydmyk, men når man handler enkeltkomponenter med 6 sifrede prislapper ser jeg ingen grunn til å sikte etter noe mindre enn det man tror er det beste på markedet. At det fremdeles kan være ting å hente - det tror jeg så gjerne, men jeg har fremdeles en del trinn igjen på veien til det jeg i dag oppfatter som det optimale anlegget, men hvis alt går etter planen er alt på plass i mai måned! Så får vi se da, om jeg mener noe kan gjøres bedre, men for tiden har jeg mer enn nok prosjekter på kalenderen.

Foreløpig bedømmer jeg faren for å bli beskyld for stagnasjon for liten.

Mvh
OMF

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Den 6 sifrede leiren kjenner jeg godt til, og jeg utvider fortsatt ;) Nok om det.
Hyggelig å se at du har staket ut kursen videre. Vi får håpe for begges del at vi begge kommer i mål.

mvh
Endre
OMF skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei igjen

Hilsen
Endre
Joda, man skal gjerne være ydmyk, men når man handler enkeltkomponenter med 6 sifrede prislapper ser jeg ingen grunn til å sikte etter noe mindre enn det man tror er det beste på markedet. At det fremdeles kan være ting å hente - det tror jeg så gjerne, men jeg har fremdeles en del trinn igjen på veien til det jeg i dag oppfatter som det optimale anlegget, men hvis alt går etter planen er alt på plass i mai måned! Så får vi se da, om jeg mener noe kan gjøres bedre, men for tiden har jeg mer enn nok prosjekter på kalenderen.

Foreløpig bedømmer jeg faren for å bli beskyld for stagnasjon for liten.

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.872
Torget vurderinger
0
"Interessant" diskusjon. En gammel kolega sa engang "There are more ways than one to skin a cat" og deri ligger mye visdom tror jeg. God lyd kan oppnås på fler måter enn bare en, og "god nok" lyd kan oppnås på enda fler. For de fleste her er vi nok i kategorien "god nok" og har sikkert noe igjen før vi entrer kategorien "optimal lyd". Jeg vil tro at INGEN her på HFS har direkte dårlige lydanlegg! Jeg tillater meg å hevde at det gjelder for 100% av oss.

Ut i fra at vi faktisk bryr oss såpass mye om HiFi og god lyd at vi frekventerer dette nettstedet i en tidsalder da alt ellers dreier seg om lønnsomhet og nesten ingen bryr seg om kvalitet og MP3 av media opphøyes til musikkens framtid. Når vi er SÅ sære har vi ganske sikkert lydanlegg som i forhold til den øvrige befolkning framstår som ekstreme, og uansett gir "god nok" lyd. Men selvsagt når spennet går fra "god nok" ( til noen tusen kroner ) til "optimal" ( til noen millioner ) vil vi helt logisk ha forskjellige syn på prioriteringer og hva som er "nødvendig" i et "godt" anlegg. Dette spennet må bare aksepteres og man må også akseptere at folk snakker ut fra sitt ståsted. Å kommentere Roysens anlegg, som jeg forstår er både dyrt og flott, vil være tåpelig i og med at jeg aldri har hørt det.

Men jeg tillater meg å kommentere spørsmål basert på mitt (mine) anlegg og mine erfaringer herfra. Og jeg forlanger at disse synspunktene blir tatt seriøst!! Det er lov å være uenig, - bevares! Men harselering og ovenfra/nedad holdninger i saken aksepterer jeg ikke. Det vitner forøvrig KUN om avsenderens manglende oppdragelse og folkeskikk!

Det er faktisk veldig godt mulig å diskutere kjøreteknikk og trafikk selv om du kjører Merchedes og den andre kjører gammel Lada. Men hvis formålet med diskusjonen kun er å framheve at "jeg" er så rik at jeg har MB, eller ( la oss ikke glemme det heller ) å framheve sin intelektuelle overhøyhet fordi "jeg" ikke bryr seg om slike verdslige ting som biler og derfor kjører Lada, ja da er det helt formålsløst å snakke sammen!

Jeg håper vi på HFS vil kunne være i stand til å snakke sammen uavhengig av om vi kjører MB eller Lada. Forøvrig har jeg personlig aldri blitt "satt på plass", men det skyldes kanskje at jeg er noe mer opptatt av å lære selv enn å lære andre! Hvilket skyldes en "realistisk" forståelse av egen viten på området HiFi. Men jeg er også den lykkelige eier av et anlegg som gir meg stor glede, så stor glede at nye potensielle innkjøp som vurderes mer eller mindre seriøst heter XK8, PA31, eller Bavaria 50. Ingen av disse har noe med lyd å gjøre! Lyd har jeg så det holder for meg. Og INGEN kan komme og fortelle meg at så ikke er tilfelle!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.965
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
"Interessant" diskusjon. En gammel kolega sa engang "There are more ways than one to skin a cat" og deri ligger mye visdom tror jeg. God lyd kan oppnås på fler måter enn bare en, og "god nok" lyd kan oppnås på enda fler. For de fleste her er vi nok i kategorien "god nok" og har sikkert noe igjen før vi entrer kategorien "optimal lyd". Jeg vil tro at INGEN her på HFS har direkte dårlige lydanlegg! Jeg tillater meg å hevde at det gjelder for 100% av oss.

Ut i fra at vi faktisk bryr oss såpass mye om HiFi og god lyd at vi frekventerer dette nettstedet i en tidsalder da alt ellers dreier seg om lønnsomhet og nesten ingen bryr seg om kvalitet og MP3 av media opphøyes til musikkens framtid. Når vi er SÅ sære har vi ganske sikkert lydanlegg som i forhold til den øvrige befolkning framstår som ekstreme, og uansett gir "god nok" lyd. Men selvsagt når spennet går fra "god nok" ( til noen tusen kroner ) til "optimal" ( til noen millioner ) vil vi helt logisk ha forskjellige syn på prioriteringer og hva som er "nødvendig" i et "godt" anlegg. Dette spennet må bare aksepteres og man må også akseptere at folk snakker ut fra sitt ståsted. Å kommentere Roysens anlegg, som jeg forstår er både dyrt og flott, vil være tåpelig i og med at jeg aldri har hørt det.

Men jeg tillater meg å kommentere spørsmål basert på mitt (mine) anlegg og mine erfaringer herfra. Og jeg forlanger at disse synspunktene blir tatt seriøst!! Det er lov å være uenig, - bevares! Men harselering og ovenfra/nedad holdninger i saken aksepterer jeg ikke. Det vitner forøvrig KUN om avsenderens manglende oppdragelse og folkeskikk!

Det er faktisk veldig godt mulig å diskutere kjøreteknikk og trafikk selv om du kjører Merchedes og den andre kjører gammel Lada. Men hvis formålet med diskusjonen kun er å framheve at "jeg" er så rik at jeg har MB, eller ( la oss ikke glemme det heller ) å framheve sin intelektuelle overhøyhet fordi "jeg" ikke bryr seg om slike verdslige ting som biler og derfor kjører Lada, ja da er det helt formålsløst å snakke sammen!

Jeg håper vi på HFS vil kunne være i stand til å snakke sammen uavhengig av om vi kjører MB eller Lada. Forøvrig har jeg personlig aldri blitt "satt på plass", men det skyldes kanskje at jeg er noe mer opptatt av å lære selv enn å lære andre! Hvilket skyldes en "realistisk" forståelse av egen viten på området HiFi. Men jeg er også den lykkelige eier av et anlegg som gir meg stor glede, så stor glede at nye potensielle innkjøp som vurderes mer eller mindre seriøst heter XK8, PA31, eller Bavaria 50. Ingen av disse har noe med lyd å gjøre! Lyd har jeg så det holder for meg. Og INGEN kan komme og fortelle meg at så ikke er tilfelle!
Skal ikke utale meg om anlegget ditt, men Bavaria 50, "havets campingvogner", ville jeg aldri kjøpt...altfor lite "seilebilitet" i en slik plastmasse med rigg ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.872
Torget vurderinger
0
kjoenik skrev:
Skal ikke utale meg om anlegget ditt, men Bavaria 50, "havets campingvogner", ville jeg aldri kjøpt...altfor lite "seilebilitet" i en slik plastmasse med rigg ;)
Er ikke noe redd for at en Bavaria 50, med rullestorseil og rullefokk, skal ha mindre "seilebilitet" enn eieren i mitt tilfelle. Jeg har ikke noen som helst ambisjoner om å seile "Ferdern" eller hva nå disse seilasene kalles. Jeg er kun ute etter et feriested på kjøl! Jeg har stor forståelse for fiffens frustrasjoner over at det dukker opp "plebeiere" med større båter enn dem selv, og som attpåtil har betalt mindre for sine 15meter Bavaria eller Beneteau enn "dom fine" betalte for 10meter "made in Orust". Du blir ikke en av Europas ( verdens ) største båtprodusenter ved å lage dårlige produkter, så myten om Bavaria/Beneteaus manglende kvalitet tar jeg ganske lungt. De færreste som rakker ned på disse båtene har noengang vært ombord i en. Hmm.... har vi møtt en tilsvarende problemstilling i forbindelse med HiFi?

Mosomt forøvrig at du betegner den en "havets campingvogn", for det er akkurat det jeg er ute etter! Vuderte også motorbåt, Trader, Flemming eller Nordost, men kom til slutt fram til at det er litt for "avgiftsutsatt" med stor motorbåt. Hvis dieselen kommer opp i 30-40 kroner literen blir det lite båtkjøring og bruktprisen vil synke raskere enn en stein i fritt fall! Med seil har man "miljøalibi" og går en mye tryggere framtid i møte.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det er ikke gull alt som glimrer. For å være litt ekkel, kan man kanskje si at det alltid vil være endel svake sjeler som hypnotiseres av merkevare-nimbusen. Endel kan være bra, men det er også mye latterlig "overkill" ute å går, det kan det ikke være tvil om. Jeg har forøvrig hørt loppemarked-anlegg* som har hatt mer tifredstillende lyd enn den "high end" som står hos enkelte bekjente. No

*Jeg vil beskrive et slikt loppemarked-anlegg som jeg opplevde for noen år siden. Jeg regner ikke med at det er stor interesse, men det får stå sin prøve.

Det begynte med at en bekjent -la oss kalle henne enkefru Olsen- ba meg se på stereoanlegget hun hadde i stuen. Det kom lyd bare fra en av høyttalerne. Jeg hadde vært i den praktfulle stuen tidligere, men hadde aldri hørt anlegget, som var plassert i bokhyllen, som på sin side dekket en hel vegg.
Jeg synes slike oppdrag er morsomme. Som regel er det enkelt å imponere, siden det gjerne bare er en løs ledning det handler om. Det var det også her.
Ledningene (kablene) var de usleste jeg noen gang har sett, en type som en ringeklokkemontør ville skammet seg over. Ikke bare var de tynne og gebrekklige, men det lå kveiler på mangfoldige overflødige meter bak forsterkeren, forøvrig en billig Tandberg receiver med firkantede knotter fra 70 årene, kanskje på en 10-12 watt, eller noe. Høyttalerne var merket "Expert" og besto av en 8" papirbass og en 1" dome diskant med rektangulær monteringsflens, kanskje en Peerless fra domediskantenes barndom, eller noe. En flyktig tanke fløy gjennom hodet, at hey, dette er jo Audionote og gamle Snell sin oppskrift, kanskje det var i en "Expert" butikk de herrer engang så lyset! Det sjokkerende var imidletid at skum-opphenget på begge 8 tommerne hadde smuldret nesten helt bort. Det var gapende hull: Man kunne stikke inn alle fingertuppene samtidg ved siden av membranene på et par steder. (Var det slik B&W hadde fått ideen til sine kantløse membraner, tro?). Den ene høyttaleren sto klemt inn i rommets hjørne inntil et vindu, mens den andre sto litt høyere i hylla opp og ca midt på veggen. Begge var plassert inne mellom bøker. Jeg satte ledningene ordentlig på plass, men uten å fjerne kveilen, bare for å sjekke om alt virket. Satte inn en plate i den ur-gamle "Fisher" cd spilleren, modell ca 1985. (det var den som med sitt ufattelig triste utseende først fikk meg til å tenke ordet "loppemarked"). Det var nok det aller billigste man kunne få kjøpt i 1985. Jeg husker enda platen jeg satte inn, det var en Haydn Messe med solister, kor og orkester. Jeg var ikke forberedt på det som skulle komme. Det var en lavine av lyd. Saftig og medrivende, med all den glans og glød som man bare kunne forestille seg. Absolutt helt utrolig, når jeg tenkte på den litt fisefine og|uengasjerende lyden jeg har hørt endel av rundt omkring på nokså dyre anlegg. Dette minnet nesten litt om de store Duelund Egoisthornene jeg engang hadde vært så heldig å besitte, når det gjaldt driv og spilleglede. Det mest overraskende var at oppløsningen var skyhøy!
Jeg lånte nøklene til enkefru Olsen og inviterte med meg noen audio-interesserte venner en helg hun skulle bort.
De var absolutt like himmelfalne. Alt de hadde investert, uten å komme i nærheten! (jaffal hvis vi snakker om total-opplevelse) Jeg tror den ene av dem til og med fikk en alvorlig knekk. (jeg fikk en mindre, et såkalt selvbyggerknekk). Den ene fant frem en Horowitz plate i reolen som han satte på. Han var amatørpianist og Horowitz-fan, forøvrig. Nå skulle anlegget avsløres. Han hadde samme CD hjemme. Og piano er notorisk vanskelig å gjengi tilfredstillende. Men igjen satt vi som fjetret. Det var så livaktig som det kunne bli!

Forklaringen er enkel nok. Alt passet sammen som hånd i hanske.På de punktene der anlegget overdrev litt, var det akkurat slik at det ga en passende "piff" til lyden, uten å skjemme den ut. Plasseringen var akkurat det som skulle til for å gi høyttalerne det løft den trengte i bassen for å veie opp for den livlige diskanten, og fylle romme med bass. Det assymetriske ved plasseringen kan også ha hatt en god virkning. (Rommet var stort og en tanke uregelmessig og med mange rare møbler og blandt annet et flygel). Senere fant jeg ut om noen av disse tandbergmodellene at de hadde en fast loudness funksjon innebygget i volumreguleringen (correct me if I am wrong), men isåfall må det ha vært nøyaktig det som skulle til der og da. Et enkelt og lite effektslukende delefilter, som må ha gjort jobben. Det eneste jeg virkelig sliter med å fatte er at den der steinalder-modellen av en CD funket så bra. Kan tenke meg at folk som samler inn til loppemarked ville grint på nesen av noe slikt (bokstavelig talt). Og så de kablene da...
Eieren, den forhenværende ektemann Olsen, og deretter den nuværende enkefru Olsen, var ikke det minste interessert i lydgjengivelse, det hører med til historien. Det glimrende resultatet skyldtes 90% flaks (=flaks, flaks, flaks og atter flaks!) + 10% tilfeldigheter.
.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.262
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
"En manns gråstein, er en annens gull..."
I første post gir du en "umulig" uttalelse, når det ikke er nevnt noe om "start-punktet"

alkymist

Arne K

Topp Bunn