fra gråstein til gull

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Det at du ikke forstår innholdet i innlegget mitt forteller mye, jeg må bare få lov til å kondolere.

mvh
Greven skrev:
Endre Askeland skrev:
Har du tenkt over at kanskje disse med de dyre anleggene som du snakker om, begynte i sin tid med ett rimeligt anlegg, for så å gradvis bygge seg oppover? Er dette en mulighet? Tror du at disse med de dyre anleggene har kjøpt alt i oppsettet sitt over natten? Kanskje disse folkene som du snakker om har holdt på med denne hobbyen i 10, 15, 20 år, og av den grunn har lang og allsidig erfaring med utstyr i alle prisklasser? Er dette en umulighet i dine øyne?

mvh
Det var da voldsomt.. Edit: Jeg forstår egentelig ikke hva du mener. Jeg tror nok ikke så mange har ruslet ned til byen med en halv million i lomma og kjøpt et anlegg på dagen. Var det poenget ditt? Det du skisserer er ikke en umulighet i mine øyne, snarere en sansynlighet. Jeg tror også at mange her inne har nettopp denne kompetansen, selv om det ikke avspeiles i signaturen eller nåværende anlegg. Derfor synes jeg innholdet i postene sier mye mer enn den skrytelista under.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Dette har du helt rett i , men det er utrolig hvor mange som tydligvis ikke har skjønt dette.

mvh
LMC skrev:
NEMLIG
men det utrolig hvor hårsårt ting kan oppfattes
jeg tror piskadausen de ordene fra 1933 ikke var så tåka likevel ???
ellers det vel ganske naturlig at man søker å ta til seg uttalelser og tips fra de som man oppfatter ligger FORAN i løypa,og ikke de BAK?!? :eek:
og jo høyere opp man kommer,jo ferre er det å områ seg med
imo
mvh

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
At J. Finvaag ikke har skjønt ett eller annet, er helt tydelig her.

J.Finvaag skrev:
virker litt som du går rett i beskytelsesposisjon med en gang her. Noe som kansje kan tyde på at er så uenig og faktisk synes at de som ikke har anlegg til en mill. eller mer ikke vet hva de snakker om og ikke har noe de skulle ha sagt. Er det slik å forstå? Isåfall er det og slik at de med de dyreste anleggene her er hevet over resten av brukerne? og er de eneste man bør høre på?

Endre Askeland skrev:
Har du tenkt over at kanskje disse med de dyre anleggene som du snakker om, begynte i sin tid med ett rimeligt anlegg, for så å gradvis bygge seg oppover? Er dette en mulighet? Tror du at disse med de dyre anleggene har kjøpt alt i oppsettet sitt over natten? Kanskje disse folkene som du snakker om har holdt på med denne hobbyen i 10, 15, 20 år, og av den grunn har lang og allsidig erfaring med utstyr i alle prisklasser? Er dette en umulighet i dine øyne?

mvh
Greven skrev:
Har vært mye slike tråder i det siste, men jeg synes allikevel utgangspunktet er helt håpløst. Synes å ane en undertone av at folk som ikke er enige med oss som står frem med veldig dyre anlegg, kan umulig ha hørt anlegg i vår klasse. Ergo vet de ikke hva de snakker om. Jeg synes dette blir helt feil utgangspunkt for et diskusjonsforum på nett.

Jeg har faktisk ikke tenkt over hvilke anlegg folk har i signaturen sin før den siste ukens fokus på dette. I stedet synes jeg seriøsiteten til debattantene reflekteres godt i deres innlegg, og der er det ikke alltid en korrelasjon mellom dyre anlegg og god argumentasjonsteknikk/folkeskikk/oppførsel....

Forøvrig var dette et meget bra poeng:
Spiralis skrev:
Jeg vil tro at INGEN her på HFS har direkte dårlige lydanlegg! Jeg tillater meg å hevde at det gjelder for 100% av oss.

Ut i fra at vi faktisk bryr oss såpass mye om HiFi og god lyd at vi frekventerer dette nettstedet i en tidsalder da alt ellers dreier seg om lønnsomhet og nesten ingen bryr seg om kvalitet og MP3 av media opphøyes til musikkens framtid. Når vi er SÅ sære har vi ganske sikkert lydanlegg som i forhold til den øvrige befolkning framstår som ekstreme, og uansett gir "god nok" lyd.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...og alle de som ikke har en MILL å bruke på stereo skal bøye seg i støvet og bukke og takke for at GUD har gitt oss visdom og fred i de små hjertene våre takket være de opplyste....?? Som sagt...fornøylig dette...

Nei, enhver må finne sin vei... På sin måte og til sin lommebok... Misunnelse er forkastelig, men hovmod står fortsatt for fall...

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Det er kanskje en antydning til noen fornuftige råd i innlegget ditt, men jeg tror at poenget til trådstarter er at det ikke er noen enkel vei til mål. Hva som er mål for den enkelte, får den enkelte selv finne ut. Det tror jeg er revnende likegyldig for de fleste, ihvertfall for meg. Jeg kan ikke se at det er noen som har gått ut og utropt seg selv til en ekspert på området bare fordi man har ett dyrt oppsett. Det jeg derimot ser, er at de som har lang fartstid og erfaring, gjerne deler denne erfaringen med andre som ønsker dette. Dette kan uproblematisk gjøres gjennom en privat mail. Ønsker du å finne ut ting for deg selv uten å spørre noen til råds, så er det ingen som ser ned på deg av den grunn.

mvh
HCS skrev:
...og alle de som ikke har en MILL å bruke på stereo skal bøye seg i støvet og bukke og takke for at GUD har gitt oss visdom og fred i de små hjertene våre takket være de opplyste....?? Som sagt...fornøylig dette...

Nei, enhver må finne sin vei... På sin måte og til sin lommebok... Misunnelse er forkastelig, men hovmod står fortsatt for fall...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.605
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Godt sagt. Det beste er kanskje å akseptere at det finnes mange veier til Rom.
Man trenger ikke å lese mange trådene her inne før man bør forstå at enhver har sin egen tilnærming til hvordan man oppnår best lyd.
De som har holdt på med denne hobbyen i 20-30 år har nok statistisk sett brukt flest penger, men sannsynligheten er stor for at de også faktisk har best råd...huset er kanskje nedbetalt, eventuelle barn er ute av redet og tjener penger selv...Da blir det kanskje automatisk litt romsligere hifibudsjett også.
mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.394
theStig skrev:
Fra fisk til gråstein... joa, fisker kan jo bli forsteinet. Det tar dog noe lengre tid enn å få lyd i anlegget.
ha ha ha ... dagens hôydare ;D ;D ;D

mvh

JackX

L

Ludo

Gjest
tkr skrev:
...huset er kanskje nedbetalt, eventuelle barn er ute av redet og tjener penger selv...Da blir det kanskje automatisk litt romsligere hifibudsjett også.
mvh
Ja gjett om jeg gleder meg til den tid... ;D ;D ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Endre Askeland skrev:
Det at du ikke forstår innholdet i innlegget mitt forteller mye, jeg må bare få lov til å kondolere.

mvh
Hårsår? ::) ;D

Trenger ingen kondolanse, men du kan jo begynne med å forklare meg hvordan dette svaret:

Endre Askeland skrev:

mvh
Har noe som helst relevans til dette innlegget:

Greven skrev:
Har vært mye slike tråder i det siste, men jeg synes allikevel utgangspunktet er helt håpløst. Synes å ane en undertone av at folk som ikke er enige med oss som står frem med veldig dyre anlegg, kan umulig ha hørt anlegg i vår klasse. Ergo vet de ikke hva de snakker om. Jeg synes dette blir helt feil utgangspunkt for et diskusjonsforum på nett.

Jeg har faktisk ikke tenkt over hvilke anlegg folk har i signaturen sin før den siste ukens fokus på dette. I stedet synes jeg seriøsiteten til debattantene reflekteres godt i deres innlegg, og der er det ikke alltid en korrelasjon mellom dyre anlegg og god argumentasjonsteknikk/folkeskikk/oppførsel....

Spiralis skrev:
Jeg vil tro at INGEN her på HFS har direkte dårlige lydanlegg! Jeg tillater meg å hevde at det gjelder for 100% av oss.

Ut i fra at vi faktisk bryr oss såpass mye om HiFi og god lyd at vi frekventerer dette nettstedet i en tidsalder da alt ellers dreier seg om lønnsomhet og nesten ingen bryr seg om kvalitet og MP3 av media opphøyes til musikkens framtid. Når vi er SÅ sære har vi ganske sikkert lydanlegg som i forhold til den øvrige befolkning framstår som ekstreme, og uansett gir "god nok" lyd.
Bortsett fra selvfølgelig:

Greven skrev:
...I stedet synes jeg seriøsiteten til debattantene reflekteres godt i deres innlegg, og der er det ikke alltid en korrelasjon mellom dyre anlegg og god argumentasjonsteknikk/folkeskikk/oppførsel....
::) ;D ;D

Jeg tror kanskje ikke vi er så uenige, så jeg skal klargjøre hva jeg mener. Jeg tar gjerne råd fra folk som har testet masse utstyr og har kompetanse innen hobbyen. Jeg tror også at mange her inne har nettopp denne kompetansen, selv om det ikke avspeiles i signaturen eller nåværende anlegg. Derfor synes jeg innholdet i postene sier mye mer enn den skrytelista under posten.

Og sakens kjerne er vel at det til tider kan være et litt "snobbete" miljø her inne. Og at personens utstyr gjerne blir dratt frem for å diskreditere motstanderen, selv om argumentene ofte er helt uavhengig av hva personen evt skulle ha av utstyr.

O

OldBoy

Gjest
tkr skrev:
De som har holdt på med denne hobbyen i 20-30 år har nok statistisk sett brukt flest penger, men sannsynligheten er stor for at de også faktisk har best råd...huset er kanskje nedbetalt, eventuelle barn er ute av redet og tjener penger selv...Da blir det kanskje automatisk litt romsligere hifibudsjett også.
For å være helt ærlig, er forskjellen at nå som barna har flyttet hjemmenfra og tjener sine egne penger, trenger jeg ikke noe budsjett til noe som helst. Jeg kan rett og slett bruke penger etter innfallsmetoden. Trenger ikke å tenke på banken og huslånet heller. Borte vekk, det også.

Før barna flyttet hjemmenfra, gikk alt til dyre klær, sportsutstyr, og hva vet jeg. Trange budsjetter til alt, unntatt hi-fi. Som ikke engang nådde opp til å få noe budsjett.

Dere har noe å glede dere til, dere som ikke har kommet så langt!

:) :) :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.605
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OldBoy skrev:
For å være helt ærlig, er forskjellen at nå som barna har flyttet hjemmenfra og tjener sine egne penger, trenger jeg ikke noe budsjett til noe som helst. Jeg kan rett og slett bruke penger etter innfallsmetoden. Trenger ikke å tenke på banken og huslånet heller. Borte vekk, det også.

Før barna flyttet hjemmenfra, gikk alt til dyre klær, sportsutstyr, og hva vet jeg. Trange budsjetter til alt, unntatt hi-fi. Som ikke engang nådde opp til å få noe budsjett.

Dere har noe å glede dere til, dere som ikke har kommet så langt!

:) :) :)
Er i samme situasjon selv OldBoy, og det gode er jo at man ikke må være veldig flink eller veldig ærgjerrig. Det holder å bli gammel nok. ;D
mvh tkr

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Re Åpningsinnlegget:

Den kanskje aller største utfordringen er å skille mellom hva som er gull og gråstein så lenge man sjelden eller aldri får oppleve ting (spesiellt billige komponenter) i ellers optimalt balanserte oppsett.

Derfor trekker alt for mange mennesker konklusjoner basert på antakelser ut i fra bruk av eksklusive materialer, bruk av høy pris, tungvin produksjon osv.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Snickers-is skrev:
Re Åpningsinnlegget:

Den kanskje aller største utfordringen er å skille mellom hva som er gull og gråstein så lenge man sjelden eller aldri får oppleve ting (spesiellt billige komponenter) i ellers optimalt balanserte oppsett.

Derfor trekker alt for mange mennesker konklusjoner basert på antakelser ut i fra bruk av eksklusive materialer, bruk av høy pris, tungvin produksjon osv.
110% enig.

Pk

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hvis du ikke ser/skjønner sammenhengen så kan jeg ikke hjelpe deg, men må bare kondolere igjen.

Greven skrev:
Endre Askeland skrev:

mvh
Hårsår? ::) ;D

Trenger ingen kondolanse, men du kan jo begynne med å forklare meg hvordan dette svaret:

Endre Askeland skrev:

mvh
Har noe som helst relevans til dette innlegget:

Greven skrev:

Spiralis skrev:

Bortsett fra selvfølgelig:

Greven skrev:
...I stedet synes jeg seriøsiteten til debattantene reflekteres godt i deres innlegg, og der er det ikke alltid en korrelasjon mellom dyre anlegg og god argumentasjonsteknikk/folkeskikk/oppførsel....
::) ;D ;D

Jeg tror kanskje ikke vi er så uenige, så jeg skal klargjøre hva jeg mener. Jeg tar gjerne råd fra folk som har testet masse utstyr og har kompetanse innen hobbyen. Jeg tror også at mange her inne har nettopp denne kompetansen, selv om det ikke avspeiles i signaturen eller nåværende anlegg. Derfor synes jeg innholdet i postene sier mye mer enn den skrytelista under posten.

Og sakens kjerne er vel at det til tider kan være et litt "snobbete" miljø her inne. Og at personens utstyr gjerne blir dratt frem for å diskreditere motstanderen, selv om argumentene ofte er helt uavhengig av hva personen evt skulle ha av utstyr.

Topp Bunn