Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

Nifelheim

Gjest
    Ole I skrev:
    Nifelheim skrev:
    At det er ørten andre steder å hente penger tror jeg ikke noe særlig på.
    Beklager, min feil. Jeg tror ikke, jeg VET :)

Men vi tar ikke den diskusjonen her. Det blir veldig off-topic.

Nå TROR jeg ikke norske bibliotek betaler full pris for CD'er de tar inn. I så fall ville det overraske meg veldig. En eller annen form for ordning med Tono/plateselskap finnes nok.

En parallell: musikkanmeldere i større aviser FÅR CD'er, dvs de fikk (nå få de vel bare en fil) og Fæ'vennens musikkanmelder måtte for ett års tid siden gå ut i avisen og spør om noen kunne tenke seg å avhjelpe fyren med å bli kvitt alt for mange CD plater han hadde fått opp gjennom årene.
    Jeg tipset ham om å heller sende dem til bibliotek, skoler, barnehager, eldresentre osv - aner ikke hvor de til slutt havnet, men det ville ikke forundre meg om de fant vegen til en eller annen "gribb" (no offence) her på forumet eller et annet AV/hiFi relatert forum.
    selvsagt får anmelderne CD-ene. De skal jo anmelde greiene og all PR er god PR for plateselskapene (god anmeldese er selvsagt bedre enn dårlig. Dårlig er bedre enn ingen). Det er en av godene for å være anmelder. Produktprøve.

Hvis jeg var anmelder og måtte kjøpe produktet jeg skulle ha anmeldt så ville det blitt dårlig med anmeldelser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg fikk et hyggelig svar fra avdelingsleder ved musikkavdelingen på hovedbiblioteket i Bergen. Tallene som man finner nederst viser at det ikke er like mange som tidligere som låner CDer men at de likevel er oppe på over 50% av nivået i 2005.

----

Hei og takk for interessen for saken.
    Det var en stor overraskelse for oss i musikkbibliotekene at denne endringen ble gjort i statsbudsjettet.

I statsbudsjettet for 2011 presiserte regjeringen at det skulle etableres en digital innkjøpsordning som gjør musikk tilgjengelig via bibliotekene, i statsbudsjettet for 2012 er dette tatt ut, her heter det: ”Tilbudet av digitale musikktjenester som gjør musikk enkelt tilgjengelig for publikum utvikles stadig og er i kontinuerlig endring. Overgangen til salg av digitale tjenester har konsekvenser for all produksjon og formidling av musikk. Departementet har i samråd med bransjeorgansiasjonene, FONO og IFPI, derfor kommet til at det ikke er behov for å igangsette en prøveordning med digital formidling av musikk i bibliotekene nå. Midler som tidligere har vært satt av til dette vil gå inn i den nye tilskuddsordningen for innspilling/utgivelse av musikk. Rammen for ordningen videreføres i 2012 på samme nivå som i 2011. ”

Dette er et tap for bibliotekene, og vi vil ikke slippe saken før statsbudsjettet er endelig vedtatt.

Når det er sagt, så går utlån av CD ned på landsbasis, og der er signaler - spesielt fra mindre bibliotek - om at de ikke ønsker å låne ut CDer lenger. De er ikke lenger etterspurt.

Store musikkavdelinger som vår merker også en nedgang, men har likevel høyt utlån.

Utlån CD Bergen offentlige bibliotek

2005 208535
    2006 179853
    2007 179576
    2008 167118
    2009 151150
    2010 116896
    2011 75941 (fram til 1. oktober)

Hilsen Siren Steen
    avdelingsleder

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er fremmedhaterne i gang igjen. Ofrene etter monsteret de var delaktig i å skape, er kalde nå. Kanskje vi skulle utvise alle høyre-ekstreme, slik at vi ble et sivilisert land igjen? En 5 års periode, der høyre-ekstreme måtte sitte i egne, innhegnede områder hadde vært passende. Uten arbeidstillatelse, selvsagt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10015379

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    .vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10015379
    "Han understreker at asyl-stoppen kun skal gjelde mennesker fra land utenfor EU og Schengen"

Søt formulering det. Sikkert mange som søker asyl i Norge som rømmer fra regimet i Belgia eller fra de grusomme forfølgelsene i Frankrike og krigen i Danmark. :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Selv om FRP's politikk ikke henger på greip så trenger vi partiet. Motstand mot elitene og politisk korrekthet er nødvendig for et sunt demokrati.
    Jeg beklager hvis jeg skuffer noen her, men jeg er helt enig i dette sitatet.

Hva har saker om AP-politikere å gjøre i denne tråden? Vi har en egen tråd om geniale trekk fra de rødgrønne. Å trekke fram "geniale trekk" og slikt i tråden om FrP tåkelegger bare debatten. Det samme gjelder det motsatte. FrP-skandaler har ingenting i genialitetstråden å gjøre. Mulig jeg har tråkket over den grensen selv, og isåfall er jeg ikke stolt over det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    "Han understreker at asyl-stoppen kun skal gjelde mennesker fra land utenfor EU og Schengen"

Søt formulering det. Sikkert mange som søker asyl i Norge som rømmer fra regimet i Belgia eller fra de grusomme forfølgelsene i Frankrike og krigen i Danmark. :-\
    Det er bare for å sikre billig arbeidskraft fra Øst-Europa. Denne fyren vet jammen å gjødsle fremmedfrykten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:

Det er bare for å sikre billig arbeidskraft fra Øst-Europa. Denne fyren vet jammen å gjødsle fremmedfrykten.
    De eier hverken forstand eller skam i det partiet.

@Baluba; vi trenger absolutt IKKE FRPs fremmedhat til noenting what ever!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.666
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Prinsippielt og STERKT uenig !!

Det finnes mange eksempler på stater der politiske meninger og partier er blitt forbudt. Stater der kun ett eneste parti er tilatt. Der kun det statsbærende partiets meninger tillates. En slik stat ønsker jeg ikke og jeg vil kjempe imot slike stater uansett hvor på kloden de er.

Et system der et politisk partis meninger skal sensureres av partiets motstandere?? FrPs partiprogram må godkjennes av SV før det legges fram? Svs partiprogram må godkjennes av FrP før det kan legges fram? Du ser kanskje absurditeten i dette?

Et politisk parti må da selvsagt få lov til å fremme de synspunkter de har, uansett hvor usmakelige de er! Så kan velgerne selv få bestemme om de ønsker å støtte en slik politikk! Og hvis flertallet av velgere støtter denne politikken? Vel da blir det slik da! Det kalles flertallsstyre eller demokrati. De som er uenige har da tiden fram til neste valg for å overbevise flertallet at de tok feil ved forrige valg. Slik fungerer det i et demokrati.

Demokrati og talefrihet defineres ikke av at det er lov å si det som er akseptert eller "korrekt". Det defineres av muligheten til å si og mene det andre finner helt horribelt. Jfr tråden om Utøya mobbingen. De som sier det de sier må for all del få lov til å si det, men ikke anonymt! De må kunne si det og de må akseptere at at det blir formidlet i det offentlige rom med avsenders navn og adresse tilknyttet. Da bruker de sin talefrihet, men gjør de det anonymt er det feig skittkasting. Det ligger en smule forskjell her.

Jeg legger merke til at du har en meget innskrenkede holdning til de du ikke er enig med. Det er ikke veldig demokratisk synes nå jeg da!

N

Nifelheim

Gjest
    Problemet med fremmedfiendtligheten til FrP er at de bevisst bruker løgn og fabrikerte bevis for spre eder og galle som gjør livet surt for mennesker i samfunnet.

FrP får med dette sette en standard på hva som er akseptabelt å ytre og ellers oppføre seg. Det vil alltid være noen som er mer ekstreme enn standarden som settes, så når FrP forskyver likevekten med sine påstander på falskt grunnlag så vil de høyrerekstreme gå enda mer drastiskt til verks. FrP har tatt den posisjonen de normalt ville ha hatt.

Og dette gjør FrP for å hente stemmer. Støyen om noen få detaljer får hovedfokus i debatten. Utfordringene i samfunnet i dag skyldes ikke at noen er mørke i hudet, og å kaste dem ut fra landet hjelper svært lite.

En må spørre seg om de voldelige høyreekstreme ville ha vært like voldelige og ekstreme om ikke FrP hadde forskjøvet balansen på hva som godtas. Ville ABB ha gått så langt om han hadde fått korreksjoner fra samfunnet om at hans holdninger ikke er akseptabelt? Måten FrP har oppført seg har ført til at samfunnet godtar altfor mye av hetsing av folk som ser annerledes ut. Ifølge FrP er alle problemer dems feil.

FrP har brukt løgner og fabrikerte bevis og har sluppet godt unna med det. Et politisk parti som gjør dette kan man selvsagt ikke forby, men resten av establisjamentet må nedsable det, altså ta opp hansken og vise dem hva som er akseptert og ikke akseptert. Og forhindre at FrP får sette dagsorden.

Spiralis: det er ingen som snakker om å forby partier.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    Prinsippielt og STERKT uenig !!

Det finnes mange eksempler på stater der politiske meninger og partier er blitt forbudt. Stater der kun ett eneste parti er tilatt. Der kun det statsbærende partiets meninger tillates. En slik stat ønsker jeg ikke og jeg vil kjempe imot slike stater uansett hvor på kloden de er.

Et system der et politisk partis meninger skal sensureres av partiets motstandere?? FrPs partiprogram må godkjennes av SV før det legges fram? Svs partiprogram må godkjennes av FrP før det kan legges fram? Du ser kanskje absurditeten i dette?

Et politisk parti må da selvsagt få lov til å fremme de synspunkter de har, uansett hvor usmakelige de er! Så kan velgerne selv få bestemme om de ønsker å støtte en slik politikk! Og hvis flertallet av velgere støtter denne politikken? Vel da blir det slik da! Det kalles flertallsstyre eller demokrati. De som er uenige har da tiden fram til neste valg for å overbevise flertallet at de tok feil ved forrige valg. Slik fungerer det i et demokrati.

Demokrati og talefrihet defineres ikke av at det er lov å si det som er akseptert eller "korrekt". Det defineres av muligheten til å si og mene det andre finner helt horribelt. Jfr tråden om Utøya mobbingen. De som sier det de sier må for all del få lov til å si det, men ikke anonymt! De må kunne si det og de må akseptere at at det blir formidlet i det offentlige rom med avsenders navn og adresse tilknyttet. Da bruker de sin talefrihet, men gjør de det anonymt er det feig skittkasting. Det ligger en smule forskjell her.

Jeg legger merke til at du har en meget innskrenkede holdning til de du ikke er enig med. Det er ikke veldig demokratisk synes nå jeg da!
    Som vanlig skjønner ikke folk på høyresiden ironi og sarkasme. Jeg ralljerer over fremmedhaternes 5 års asyl-stopp. Lese innleggene og tenke er et godt råd.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.666
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Spiralis: det er ingen som snakker om å forby partier.
    Jo når man ønsker å kneble partiets meninger er det defacto et forsøk på å forby partiet.

At mangt og mye som kommer fra ulike politikere er usmakelig får nå så være. Men sensur er faktisk ennå mer usmakelig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.666
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Som vanlig skjønner ikke folk på høyresiden ironi og sarkasme. Jeg ralljerer over fremmedhaternes 5 års asyl-stopp. Lese innleggene og tenke er et godt råd.
    Ironi og sarkasme?? Ikke så veldig vellykket når det oppfattes som noe bortimot hat ytringer. Kanskje du burde trene litt mere før du prøver deg i offentlighet? ;)

Forøvrig er det et inntrykk jeg har fått gjennom lengere tid enn bare når det gjelder det siste dumme utspillet om 5 års stopp.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    Ironi og sarkasme?? Ikke så veldig vellykket når det oppfattes som noe bortimot hat ytringer. Kanskje du burde trene litt mere før du prøver deg i offentlighet? ;)

Forøvrig er det et inntrykk jeg har fått gjennom lengere tid enn bare når det gjelder det siste dumme utspillet om 5 års stopp.
    Tøv!
    Det er et direkte svar på fremmedhaternes asylstopp i 5 år. Men når deres egne argumeter blir vendt mot de, mangler de intelligens til å ta sarkasmen. Ikke overraskende, da slike standpunkter vitner om nettopp mangelfull intelligens.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.666
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:

Tøv!
    Det er et direkte svar på fremmedhaternes asylstopp i 5 år. Men når deres egne argumeter blir vendt mot de, mangler de intelligens til å ta sarkasmen. Ikke overraskende, da slike standpunkter vitner om nettopp mangelfull intelligens.

Duverden, du visste med andre ord at utspilet ville komme lenge før det kom i media!! Gratulerer, meget forutseende! ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    ;D
    Han slettet den visst ikke raskt nok.
    For en apekatt...

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg fikk et hyggelig svar fra avdelingsleder ved musikkavdelingen på hovedbiblioteket i Bergen. Tallene som man finner nederst viser at det ikke er like mange som tidligere som låner CDer men at de likevel er oppe på over 50% av nivået i 2005.

----

Hei og takk for interessen for saken.
    Det var en stor overraskelse for oss i musikkbibliotekene at denne endringen ble gjort i statsbudsjettet.

I statsbudsjettet for 2011 presiserte regjeringen at det skulle etableres en digital innkjøpsordning som gjør musikk tilgjengelig via bibliotekene, i statsbudsjettet for 2012 er dette tatt ut, her heter det: ”Tilbudet av digitale musikktjenester som gjør musikk enkelt tilgjengelig for publikum utvikles stadig og er i kontinuerlig endring. Overgangen til salg av digitale tjenester har konsekvenser for all produksjon og formidling av musikk. Departementet har i samråd med bransjeorgansiasjonene, FONO og IFPI, derfor kommet til at det ikke er behov for å igangsette en prøveordning med digital formidling av musikk i bibliotekene nå. Midler som tidligere har vært satt av til dette vil gå inn i den nye tilskuddsordningen for innspilling/utgivelse av musikk. Rammen for ordningen videreføres i 2012 på samme nivå som i 2011. ”

Dette er et tap for bibliotekene, og vi vil ikke slippe saken før statsbudsjettet er endelig vedtatt.

Når det er sagt, så går utlån av CD ned på landsbasis, og der er signaler - spesielt fra mindre bibliotek - om at de ikke ønsker å låne ut CDer lenger. De er ikke lenger etterspurt.

Store musikkavdelinger som vår merker også en nedgang, men har likevel høyt utlån.

Utlån CD Bergen offentlige bibliotek

2005 208535
    2006 179853
    2007 179576
    2008 167118
    2009 151150
    2010 116896
    2011 75941 (fram til 1. oktober)

Hilsen Siren Steen
    avdelingsleder
    Kjempebra, Gjestemedlem.

Men tallene er urovekkende. Estimat for 2011 totalt er ca 100.000; dvs at utlånene er halvert på 6 år og det er vel utviklingen av streamingtjenester som må være hovedgrunnen.

"Ikkje bra".

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Er det urovekkende at folk hører musikken fra nett i stedet for fra biblioteket?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Bortimot hatytringer? Bytt ut FRP med jøde eller noe sånt og ikke engang Adolf ville ha vært i nærheten av hat-ytringene til Lars Erik. Merkelig at han ikke ser at han er om mulig på et lavere nivå enn de han kritiserer ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Er det urovekkende at folk hører musikken fra nett i stedet for fra biblioteket?
    Langt mer urovekkende at det er det man velger å konsentrere seg om, etter at Odd Beston, ën av lokale idioter i Hurum FRP, skriver dette:

«Kan IKKe forstå at det er noe problem å bli kvitt alle voldtektene i Oslo og NORGE... Det er jo bare å stoppe alle ved Norges grense og sende alle apekattene tilbake til afrika der de kan dyrke si JÆVLA fine kultur (som noen presterer å si). Det værste er jo at det finnes kvinner i Norge som syntes apekatter fra Afrika er såååååååå fine»

Ordrett sitat.

O

Ole I

Gjest
    BT skrev:
    Hehe - nei, ikke når du sier det slik.
    Men urovekkende for biblioteket at utlån av CD'er har blitt halvert. Dette vet jo politikerne via-via-via og det er da enda en grunn til å "legge ned butikken".

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Ville ABB ha gått så langt om han hadde fått korreksjoner fra samfunnet om at hans holdninger ikke er akseptabelt? Måten FrP har oppført seg har ført til at samfunnet godtar altfor mye av hetsing av folk som ser annerledes ut. Ifølge FrP er alle problemer dems feil.
    Dette er skivebom. Noe av konsensusen fra 22 juli er nettopp at man må gi ekstreme meninger rom uansett hvor ubehagelig det måtte være (dette har forøvrig intet med FRP å gjøre da FRP er et demokratisk parti som ikke er tilhenger av massakrering av ungdomspartiene til sine politiske motstandere). ABB gikk jo bananas nettopp fordi hans meninger ikke ble luftet i mainstream offentlig rom, men i lukkede fora det det ikke foreligger noen korreksjon i form av divergerende meninger.

Når det gjelder FRP's innvandringspolitikk er jo den stort sett allerede innført av den rødgrønne regjeringen så da kan den vel ikke være så fæl... ::)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    Nifelheim skrev:
    Ville ABB ha gått så langt om han hadde fått korreksjoner fra samfunnet om at hans holdninger ikke er akseptabelt? Måten FrP har oppført seg har ført til at samfunnet godtar altfor mye av hetsing av folk som ser annerledes ut. Ifølge FrP er alle problemer dems feil.
    Dette er skivebom. Noe av konsensusen fra 22 juli er nettopp at man må gi ekstreme meninger rom uansett hvor ubehagelig det måtte være (dette har forøvrig intet med FRP å gjøre da FRP er et demokratisk parti som ikke er tilhenger av massakrering av ungdomspartiene til sine politiske motstandere). ABB gikk jo bananas nettopp fordi hans meninger ikke ble luftet i mainstream offentlig rom, men i lukkede fora det det ikke foreligger noen korreksjon i form av divergerende meninger.

Når det gjelder FRP's innvandringspolitikk er jo den stort sett allerede innført av den rødgrønne regjeringen så da kan den vel ikke være så fæl... ::)
    Det er langt fra skivebom, noe dagens FRP-rasist er et godt bevis på.
    Mon tro hva rasistene sier, når bare deres meningsfeller hører. En jobb for PST.

Noen reagerer hvertfall. Om enn ikke FRP, men Høyre.

Kan miste verv
    Odd Beston er vara til kommunestyret i Hurum og var foreslått til natur- og landbruksnemda før kveldens møte i kommunestyret. Hurum-ordfører Monica Vee Bratlie (H) ønsker nå ikke Beston inn i nemda.

- Jeg blir både lei meg og sint når jeg hører dette. Ingen bør få lov til å formidle slike holdninger uten å bli kraftig imøtegått. Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke ønsker Bestin inn i utvalg i kommunen, sier ordføreren til Drammens Tidene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ole I skrev:
    BT skrev:
    Hehe - nei, ikke når du sier det slik.
    Men urovekkende for biblioteket at utlån av CD'er har blitt halvert. Dette vet jo politikerne via-via-via og det er da enda en grunn til å "legge ned butikken".
    Det tragiske er jo at myndighetsfrøkenene utelukkende ser på innkjøpsordningen som en subsidie til plateindustrien og gir en god faen i publikum som har glede og nytte av å bruke bibliotekets tjenester.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Mon tro hva rasistene sier, når bare deres meningsfeller hører. En jobb for PST.

Dert du ikke forstår er at du er like fordomsfull som rasistene du kritiserer. Det at det finnes rasister i FRP (det finnes forøvrig rasister i alle partier) betyr ikke at alle FRP'ere er rasister. Like lite som at alle med mørk hudfarge er (overfalls)voldtektsmenn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:

Dert du ikke forstår er at du er like fordomsfull som rasistene du kritiserer. Det at det finnes rasister i FRP (det finnes forlvrig i alle partier) betyr ikke at alle FRP'ere er rasisrter. Like lite som at alle med mørk hudfarge er (overfalls)voldtektsmenn.
    Så lenge partiet ikke tar et oppgjør med de, er partiet en stilltiende godtaker av rasisme.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Så lenge partiet ikke tar et oppgjør med de, er partiet en stilltiende godtaker av rasisme.
    Hva mener du med oppgjør? Såvidt meg bekjent tror jeg ikke partiprogrammet til FRP er rasistisk (har ikke lest det). Jeg nøt forøvrig en øl med en meget fremtredende stortingsrepresentant for SV (han skal forbli anonym men han er uten tvil en av de mest respekterte fra det partiet) på Scotchman våren 1996 og han lirte av seg noe saftige kommentarer om våre nye landsmenn. Ikke av den politisk korrekte varianten.
    Kanskje "idiotien" fra enkelte FRP'ere består i at meningene faktisk kommer på "trykk"...

S

Slubbert

Gjest
    Det er vel så smakløst at Knut Arild Hareide går ut og bruker voldtektsbølgen som brekkstang for å innføre en strengere alkoholpolitikk. Da sier den kristne mørkemannen i prinsippet at jentene selv bærer skyld for voldtektene fordi de er fulle.

N

Nifelheim

Gjest
    Voff skrev:
    Nifelheim skrev:

Før 22. juli var det jo helt vanlig at slikt gørr light av hva ABB frontet tungutgaven av kom frem i vanlig media. Problemet var at hårreisende og stigmatiserende uttsagn forble uimotsagt av establishementet. Jeg har til gode å se noe som helst konsensus om noe som helst.

Nå er det ikke den rødgrønne regjeringen som har innført dagens asylpolitikk, men AP med støtte av FrP. SV og SP har tatt dissens.

Innvandringspolitikken er det EØS-avtalen som bestemmer, noe alle partier utenom kanskje SP og SV støtter. FrP er imot innvandring, men er fortsatt for Schengen. Bittelitt ulogisk, men hva forventer man fra den gården. Schengen-avtalens innvandrere er stort sett hvite i huden. Kan være noe der.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    469
    Slubbert skrev:
    Det er vel så smakløst at Knut Arild Hareide går ut og bruker voldtektsbølgen som brekkstang for å innføre en strengere alkoholpolitikk. Da sier den kristne mørkemannen i prinsippet at jentene selv bærer skyld for voldtektene fordi de er fulle.
    Dette er billige og lite konstruktive kommentarer. Har aldri oppfattet Hareide som en mørkemann, og han har vel et poeng i denne saken? Sammenhengen mellom alkoholinntak og vold (inkl. voldtekt) bør være tydelig. I fjor var hele 66 prosent av alle kvinnene som ble voldtatt i Oslo påvirket av alkohol eller andre rusmidler. Samtidig vil jeg tro overgriperne også i stor grad kan være ruspåvirket. Kan ikke se så store negative konsekvenser med innskjerping på skjenketider, ikke minst med tanke på at dette kan være postivt forebyggende.

Hovedpoenget er allikevel en holdningsendring ihht. kvinnesyn hos overgriperne. Om en i tillegg strammer opp alkoholpolitikken så vil en helt sikkert se en bedring på disse forholdene.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    "Når ølet går inn, går vettet ut" - fritt etter Håvamål.

S

Slubbert

Gjest
    Slubbert skrev:
    Kan ikke se så store negative konsekvenser med innskjerping på skjenketider, ikke minst med tanke på at dette kan være postivt forebyggende.
    Det kan også være forebyggende om kvinner dekker seg til, en sexy og utfordrende kledd berte vil helt åpenbart være mer utsatt enn én som er tildekket. På tide å regulere skjørtelengde og trange topper også kanskje?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Slubbert skrev:
    Dette er billige og lite konstruktive kommentarer. Har aldri oppfattet Hareide som en mørkemann, og han har vel et poeng i denne saken? Sammenhengen mellom alkoholinntak og vold (inkl. voldtekt) bør være tydelig. I fjor var hele 66 prosent av alle kvinnene som ble voldtatt i Oslo påvirket av alkohol eller andre rusmidler. Samtidig vil jeg tro overgriperne også i stor grad kan være ruspåvirket. Kan ikke se så store negative konsekvenser med innskjerping på skjenketider, ikke minst med tanke på at dette kan være postivt forebyggende.

Hovedpoenget er allikevel en holdningsendring ihht. kvinnesyn hos overgriperne. Om en i tillegg strammer opp alkoholpolitikken så vil en helt sikkert se en bedring på disse forholdene.
    Uten at det skal tas på fullt alvor, så førte omstendigheter rundt noe linking til at et partimedlem spøkefullt kalte ham en yngre utgave av Khomeini på Facebook før valget. Det var i forbindelse med at en webredigerer hadde ordnet det slik at hvis det ble linket til artikkelen så kom et bilde av Khomenini som thumb, samme hva man gjorde. Det kvinnelige partimedlemmet mente at den spøken ville han tåle, for såpass selvironi har han visstnok. Så helt mørkemann er han kanskje ikke, for da hadde han neppe flirt av spøken med Khomeini-bildet.

Men i forhold til skjenkepolitikk er han definitivt for mørk for meg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    Slubbert skrev:
    Kan ikke se så store negative konsekvenser med innskjerping på skjenketider, ikke minst med tanke på at dette kan være postivt forebyggende.
    Det kan også være forebyggende om kvinner dekker seg til, en sexy og utfordrende kledd berte vil helt åpenbart være mer utsatt enn én som er tildekket. På tide å regulere skjørtelengde og trange topper også kanskje?
    Og at de er uvaskede og lukter vondt og har en generelt utiltalende fysikk vil også hjelpe. Dobbel moms på såpe, grønsaker og Satsmeldemsskap for kvinner, samt momsfritak på sjokolade og sigaretter er kanskje en god ide. Her må vi våge å tenke nytt og ha en bred tilnærming. Ikke minst må vi tørre å våge å ta debatten.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.666
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    Langt mer urovekkende at det er det man velger å konsentrere seg om, etter at Odd Beston, ën av lokale idioter i Hurum FRP, skriver dette:

«Kan IKKe forstå at det er noe problem å bli kvitt alle voldtektene i Oslo og NORGE... Det er jo bare å stoppe alle ved Norges grense og sende alle apekattene tilbake til afrika der de kan dyrke si JÆVLA fine kultur (som noen presterer å si). Det værste er jo at det finnes kvinner i Norge som syntes apekatter fra Afrika er såååååååå fine»

Ordrett sitat.
    Jeg visste ikke at det var sjimpanser som sto bak voldtektene!?? :eek:

Men da forstår jeg jo bedre hvorfor det er forbudt for "vanlige folk" å ha slike eksotiske kjæledyr. Er jo farlig å ikke ha dem i bånd hele tiden !

N

Nifelheim

Gjest
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:

Ordrett sitat.

Men da forstår jeg jo bedre hvorfor det er forbudt for "vanlige folk" å ha slike eksotiske kjæledyr. Er jo farlig å ikke ha dem i bånd hele tiden !
    Du vet godt hva FrP-representanten mente med sin bruk av ordet "ape" så når du spinnere videre på hans utsagn så legger du ditt eget nivå der nede i grumset.

"Er jo farlig å ikke ha dem i bånd"... Du er klar over at dette utsagnet er grovt rasistisk? for ikke å nevne bruken av ordet sjimpanse i denne sammenhengen.

Jeg tror du prøver å vitse her... For det første så er dette ikke noe å vitse med - det du faktiskt skriver er grovt rasistisk, for det andre så er vitsen utrolig dårlig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:

Ordrett sitat.

Du vet godt hva FrP-representanten mente med sin bruk av ordet "ape" så når du spinnere videre på hans utsagn så legger du ditt eget nivå der nede i grumset.

"Er jo farlig å ikke ha dem i bånd"... Du er klar over at dette utsagnet er grovt rasistisk? for ikke å nevne bruken av ordet sjimpanse i denne sammenhengen.

Jeg tror du prøver å vitse her... For det første så er dette ikke noe å vitse med - det du faktiskt skriver er grovt rasistisk, for det andre så er vitsen utrolig dårlig.
    ???

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:

Ordrett sitat.

Du vet at Frepperne og deres sympatisører prøver å hacke denne tråden med "humor", prat om biblioteker og alt annet enn Frps håpløse politikk og rasistiske representanter. De lykkes ikke. Men smått surrealistisk å observere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn