V
vredensgnag
Gjest
I det store og det hele var det vel best om folk holdt seg inne og ventet på matombæringen? Bør vi i det hele tatt bli født?
Det er andre og viktigere hensyn å ta en antall alkiser eller leverskader. Prinsippet om at folk får være herre over sitt eget legeme, liv og helbred er mye viktigere enn noen misbrukt juventestatistikk. England ble nevnt fordi det ble trukket frem av Gjest som et land med riktig alkoholpolitikk, der alle måtte gå hjem klokken 23:00. Men slik var det jo ikke der heller...Ole I skrev:Da synes jeg du skal spør din meningsfelle i denne debatten om hvorfor det glatt ble oversett faktisk dokumentasjon på at Frankrike har store samfunnsproblemer med sin liberale alkoholpolitikk. Det ble lagt frem link til en ganske seriøs rapport om emnet etter at landet ble trukket frem som et strålende eksempel på hvordan alkoholpolitikken i Norge burde være.
Istedetfor å svare, ble det i dag fremsatt påstander fra samme meningsfelle om at England, det er landet med en god alkoholpolitikk som vil passe her i Norge.
Deg om det. Du trives tydeligvis som "tastaurpolitiker"; masse ord, ingen ansvar.vredensgnag skrev:Som sagt, når man ser hvor elendig det argumenteres, kan man ikke annet enn stå forbløffet tilbake over at vi har disse lovene. Vi er noen puslinger.
Ganske ufint av deg å sette Gjestemedlem i Frp-bås. Godtemplarfjas av usammenhengende art har jeg lite til overs for - det handler, om man aldri så mye påstår at det er til alles beste, om noen som har behov for å styre hva medmennesker foretar seg i vel stor utstrekning, og med suspekte argumenter.Ole I skrev:Deg om det. Du trives tydeligvis som "tastaurpolitiker"; masse ord, ingen ansvar.vredensgnag skrev:Som sagt, når man ser hvor elendig det argumenteres, kan man ikke annet enn stå forbløffet tilbake over at vi har disse lovene. Vi er noen puslinger.
Hvor er DINE argumenter?
Det er EN måte å se det på. Heldigvis er ikke de fleste enig i en slik populistisk tilnærming til viktige samfunnspørsmål. De har fri fart også i det forgjettede land. Kan ikke si at jeg føler meg særlig forulempet med å slippe de alvorlige følgene det har.Gjestemedlem skrev:Det er andre og viktigere hensyn å ta en antall alkiser eller leverskader. Prinsippet om at folk får være herre over sitt eget legeme, liv og helbred er mye viktigere enn noen misbrukt juventestatistikk. England ble nevnt fordi det ble trukket frem av Gjest som et land med riktig alkoholpolitikk, der alle måtte gå hjem klokken 23:00. Men slik var det jo ikke der heller...Ole I skrev:Da synes jeg du skal spør din meningsfelle i denne debatten om hvorfor det glatt ble oversett faktisk dokumentasjon på at Frankrike har store samfunnsproblemer med sin liberale alkoholpolitikk. Det ble lagt frem link til en ganske seriøs rapport om emnet etter at landet ble trukket frem som et strålende eksempel på hvordan alkoholpolitikken i Norge burde være.
Istedetfor å svare, ble det i dag fremsatt påstander fra samme meningsfelle om at England, det er landet med en god alkoholpolitikk som vil passe her i Norge.
Skal man velge et land med en god, riktig og fornuftig alkoholpolitikk er Tyskland det vi bør strekke oss etter. Der blir innbyggerne behandlet som voksne mennesker, og gitt det ansvar dette medfører. I Norge behandles befolkningen som barn og alkiser, og hvis man ikke liker dette så skal man slås i hel med irrelevant statistikk over alkiser på den franske landsbygda. :-\
Det handler for min del om å bo i et samfunn som tar skadevirkninger av alkoholen på alvor og fortsette med det åpnings/utsalgs/skjenkeregelverk som er i dag.vredensgnag skrev:Ganske ufint av deg å sette Gjestemedlem i Frp-bås. Godtemplarfjas av usammenhengde art har jeg lite til overs for - det handler, om man aldri så mye påstår at det er til alles beste, om noen som har behov for å styre hva medmennesker foretar seg i vel stor utstrekning, og med suspekte argumenter.Ole I skrev:Deg om det. Du trives tydeligvis som "tastaurpolitiker"; masse ord, ingen ansvar.vredensgnag skrev:Som sagt, når man ser hvor elendig det argumenteres, kan man ikke annet enn stå forbløffet tilbake over at vi har disse lovene. Vi er noen puslinger.
Hvor er DINE argumenter?
Du vil finne flere tråder her inne der jeg har argumentert i forbindelse med alkoholpolitikken i landet.
Bare se bort fra det. Det er slike ord som brukes når man går tom for argumenter.....lars_erik skrev:^Noen som kan forklare hva som menes med "godtemplarfjas"?
Du gikk tom for argumenter da du fant Frp-sjela til Gjestemedlem, og ikke hadde annet å melde.Ole I skrev:Bare se bort fra det. Det er slike ord som brukes når man går tom for argumenter.....lars_erik skrev:^Noen som kan forklare hva som menes med "godtemplarfjas"?
Nå ble jeg nesten litt nostalgisk her. Husker godt den greia med ølutsalg og bare hele kasser. Den "restriksjonen" må vært utklekt av folk med ekstremt begrenset psykologisk innsikt. Tre 18-åringer og en nyhentet kasse pils baki Ascona'en...vredensgnag skrev:Jeg vokste opp i en kommune der det var forbudt å selge blandevann i butikkene. (Folk brant og brygget, og essenskassene kom i posten). Jeg gikk på gymnas i en annen der vi ble tvunget til å kjøpe øl i kasser, og måtte forhåndsbestille. Fy faen så mye øl vi drakk. Rundt omkring i landet er det mange hoteller der man noen år tilbake ikke kunne servere alkohol til lokalbefolkningen, mens tilreisende gjester fikk drikke det de ville ha. (For alt jeg vet er det vel enkelte bakevjer der de holder på med slikt ennå).
Slikt fjas kan man ikke ha i et sivilisert samfunn, det hører barnehager og søndagsskoler til.
De drikker likevel all den alkoholen som de klarer uansett pris; alkoholen blir prioritert. Hadde de fått sprit på polet til fornuftig pris hadde de hatt penger til overs til mat og kunne sluppet å drikke rødsprit....Ole I skrev:De som lever i dypeste fornedrelse har neppe behov for (enda) mere alkohol, enda billigere.....Voff skrev:Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.
Det som er for jævlig er at den halvliteren med Nordlandspils jeg nå drikker koster meg bortimot 30kr....Nifelheim skrev:Du har frihet til å ta deg en øl når som helst. Du må bare ha kjøpt den i butikken og nyte den utenom et offentlig sted.
Vi er faktisk på dette stadiet ennå. I Bergen i alle fall er det slik at det er et krav til skjenkebevillingen at 25% av omsetningen skal være fra mat. Så sitronen i glasset og blandevannet må føres i et eget regnskap som ikkealkoholholdigmat for å tilfredsstille bedehuslegionen.Ole I skrev:ps! vi snakker om dagens politikk; ikke dengang man måtte kjøpe smørbrød for å få en øl - og smørbrødet gikk ut og inn av kjøkkenet hele dagen - det samme smørbrødet.
Det er ikke begrenset adgang til alkohol i Norge. Det er tilnærmet ubegrenset adgang. Selv de lutfattige kan drikke seg dritings (det er derfor noen av dem er lutfattige). Det umoralske er at staten skal tjene penger på alkoholkonsumet og særlig loppe alkoholikerne for penger; de trenger dem som kjent til andre ting....lars_erik skrev:Jeg er meget fornøyd med at det i dette landet er allment akseptert at alkohol er at alvorlig samfunnsproblem som må begrenses tilgang til. At noen reagerer på det, tror jeg ikke man skal ta så veldig tungt.
Jeg gleder meg til du dokumenterer denne påstanden. Gjerne med en forskningsrapport som ikke er sponset av sprit og vinimportørenes landsforening.Voff skrev:De drikker likevel all den alkoholen som de klarer uansett pris; alkoholen blir prioritert. Hadde de fått sprit på polet til fornuftig pris hadde de hatt penger til overs til mat og kunne sluppet å drikke rødsprit....Ole I skrev:De som lever i dypeste fornedrelse har neppe behov for (enda) mere alkohol, enda billigere.....Voff skrev:Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.
Hva i all verden mener du med det? Har du noen sinne sett en alkoholiker som ikke får tak i sprit? Eller en som ikke prioriterer alkohol først og deretter mat?ArtDeco skrev:Jeg gleder meg til du dokumenterer denne påstanden. Gjerne med en forskningsrapport som ikke er sponset av sprit og vinimportørenes landsforening.
Synsingen din er veldig festlig, men dokumentasjonen mangler fortsatt.Voff skrev:Hva i all verden mener du med det? Har du noen sinne sett en alkoholiker som ikke får tak i sprit? Eller en som ikke prioriterer alkohol først og deretter mat?ArtDeco skrev:Jeg gleder meg til du dokumenterer denne påstanden. Gjerne med en forskningsrapport som ikke er sponset av sprit og vinimportørenes landsforening.
Jeg var nabo engang med en periodedranker (som forøvrig drakk seg ihjel i en alder av 38år). Når kassa var tom drakk han rødsprit. Så har vi problematikken med smuglersprit og kriminaliteten den medfører. Det er vel så mye av dette at hjemmebrenning er ut.....
Alle har vel et punkt i FrPs prinsipprogram som de kan kjenne seg igjen i? Man får ingen FrP-sjel av å være enig med dem i en sak eller to, hva enn en FrP-sjel er. Dessuten har Gjestemedlem personlig og frivillig frembrakt dokumentasjon på at han er en avvikende KrF-er. Intet mindre, intet mer. Så får du ta han som han er.Ole I skrev:Jeg hadde ikke noe mere å melde fordi hans uttalelser matchet 100% med FrP sitt prinsipprogram om alkohol. Les det.
Vel, det er mulig at det kan bremse fremveksten av nye rødspritdrankere, men du kan aldri venne av en rødspritdranker uten å tørrlegge han. Selv etter at disse får god råd fortsetter de med rødspriten. Rødsprit gir nemlig en helt spesiell rus som ikke er vanlig alkoholrus. Den er beskrevet som valiumsaktig, men naturligvis med en annen drive.Voff skrev:De drikker likevel all den alkoholen som de klarer uansett pris; alkoholen blir prioritert. Hadde de fått sprit på polet til fornuftig pris hadde de hatt penger til overs til mat og kunne sluppet å drikke rødsprit....Ole I skrev:De som lever i dypeste fornedrelse har neppe behov for (enda) mere alkohol, enda billigere.....Voff skrev:Men å gjøre noe positivt for folk, særlig de som lever i den dypeste fornedrelse, er noe byråkrater og politikere ikke liker fordi det ikke gir den samme følelsen av makt som upopulære avgjørelser gir.
Vanskelig å si seg uenig i det.Slubbert skrev:Nå som Venstre nærmer seg sperregrensa burde de prøvd å kjøre hardere på en liberal profil, hvem vet, kanskje det finnes nordmenn som hverken liker kristenkonservativ pietisme eller sosialistisk formyndermentalitet? Norge mangler i hvert fall akutt et parti som er litt mer liberalt. Det liberale og åpne samfunn tjenes i hvert fall ikke av at dets eneste forsvarere i saker som denne er brautebasser som Per Sandberg.
Saklighet skal man ikke overdrive :@ lars_erik: Endelig kom du opp med en vittig Sandberg-kommentar. Det saklige maset om hans hodekunster er kjedelige og gjentakende, dette var en artig vri
Denne rabullisten ble vistnok bedt om melde seg ut raskt etterpå. Det går fortere unna i svingene i partiet enn tidligere, da alt ble feid under teppet. Det er jo muligens et fremskritt."Frp-ungdom slo Utøya-offeret Anette (18) med partiprogrammet."
Du skal være godt beruset.baluba skrev:Det bilder Deph viser tolker jeg mer som et løfte enn en trussel. ;D
Nettopp. Så det er et løfte om at de i alle fall ikke skal gjøre noe som kan få deg til å angre på dine handlinger.vredensgnag skrev:Du skal være godt beruset.baluba skrev:Det bilder Deph viser tolker jeg mer som et løfte enn en trussel. ;D
;D Been there, done that.baluba skrev:Nettopp. Så det er et løfte om at de i alle fall ikke skal gjøre noe som kan få deg til å angre på dine handlinger.vredensgnag skrev:Du skal være godt beruset.baluba skrev:Det bilder Deph viser tolker jeg mer som et løfte enn en trussel. ;D
Var det ikke Merle Haggard som sa "I never went to bed with an ugly woman, but I shure woke up with a few."?
Dette mener jeg var helt i tråd med holdningen til Gjestemedlem, verken mer eller mindre:baluba skrev:Alle har vel et punkt i FrPs prinsipprogram som de kan kjenne seg igjen i? Man får ingen FrP-sjel av å være enig med dem i en sak eller to, hva enn en FrP-sjel er. Dessuten har Gjestemedlem personlig og frivillig frembrakt dokumentasjon på at han er en avvikende KrF-er. Intet mindre, intet mer. Så får du ta han som han er.Ole I skrev:Jeg hadde ikke noe mere å melde fordi hans uttalelser matchet 100% med FrP sitt prinsipprogram om alkohol. Les det.
Ole I skrev:Dette mener jeg var helt i tråd med holdningen til Gjestemedlem, verken mer eller mindre:baluba skrev:Alle har vel et punkt i FrPs prinsipprogram som de kan kjenne seg igjen i? Man får ingen FrP-sjel av å være enig med dem i en sak eller to, hva enn en FrP-sjel er. Dessuten har Gjestemedlem personlig og frivillig frembrakt dokumentasjon på at han er en avvikende KrF-er. Intet mindre, intet mer. Så får du ta han som han er.Ole I skrev:Jeg hadde ikke noe mere å melde fordi hans uttalelser matchet 100% med FrP sitt prinsipprogram om alkohol. Les det.
"Dagens strenge rusmiddelpolitikk med høye avgifter og omfattende reguleringer på salg av alkohol skaper smugling og ulovlig produksjon. Fremskrittspartiet tror en mer liberal alkoholpolitikk vil føre til et mer avslappet forhold til alkohol og sunnere drikkevaner, samt få omsetning av alkohol inn i lovlige former. Den beste forebyggende alkohol- og tobakkspolitikken ligger i opplysningsvirksomhet og bevisstgjøring av den enkeltes ansvar for egne handlinger.
Fremskrittspartiet vil:
liberalisere alkohollovgivningen slik at skjenkeløyver og salgsbevillinger i større grad tildeles etter objektive kriterier
avvikle Vinmonopolet og tillate at alle alkoholholdige drikker skal kunne selges i vanlige forretninger. Dette forutsetter et tilfredsstillende kontrollsystem for å sørge for at lovreguleringer overholdes
at aldersgrensen for kjøp og skjenking av alkoholholdige drikkevarer settes lik myndighetsalderen
sette ned avgiften på alkohol og tobakk slik at den kommer på linje med våre naboland, for å unngå handelslekkasje og smugling
tillate alkoholsalg i hele åpningstiden for forretninger som har alkoholbevilling