- Ble medlem
- 13.02.2007
- Antall liker
- 388
Her vil jeg faktisk ta Lars Erik litt i forsvar; jeg opplever nemlig også at forvirringen er stor i forhold til om "skeptisk til innvandringspolitikk" er det samme som "skeptisk til fremmedkulturelle". Det går jeg ut fra at du ser også. Jeg synes det er alt for mange som faktisk påberoper seg retten til å "ikke tro på" statistikk og undersøkelser, fordi de "har hørt" eller "erfart" at det er problemer med alle som er annerledes enn "oss".oddgeir skrev:Gjennomsyres?lars_erik skrev:Vårt samfunn gjennomsyres av fremmedfiendtlige holdninger, og det er en styggedom vi i dette landet ikke kan være bekjent av.
Nå må du ta rev i seilene. Over halvparten av nordmenn er skeptiske til den innvandringspolitikken som føres. Det er først og fremst tempoet som kritiseres. Den er ikke bærekraftig i det lange løp mener man.
Men dette har ingenting med fremmedfiendtlighet å gjøre. Dette begrepet blir brukt av folk på venstresiden og i pressen, for å stoppe munnen på den som er uoppdragen nok til å mene noe som ikke er stuerent.
(Når du har lest så langt som hit, kan du begynne øverst og lese en gang til.)
I virkeligheten er problemene ikke veldig store statistisk sett, mens det fremstilles som om de er ute av kontroll. Som nevnt er det fullstendig ok å ha oppfatninger om hvor smart det er å blande folk med svært store forskjeller om hvordan virkeligheten ser ut, og jeg antar vi ville sett beslektede utfordringer om den største gruppen var eksempelvis japanere. Svensker ville derimot ikke skapt store kontroverser, ettersom de har en så beslektet bakgrunn.
Vi må bli flinkere til å skille mellom politikk og enkeltpersoner. Samt akseptere at majoriteten av de som har kommet til vårt land er ålreite folk, dessuten at de langsomt kommer nærmere vår kultur ettersom årene går. Utfordringen vi må ta tak i, er å besørge at vi ikke mister kontroll på store grupper i befolkningen, stor arbeidsledighet, klasseinndeling, islolasjon mm. Men tålmodighet er et stikkord. Og det tjener ingen å opptre som om vi eier verden og sannheten.
Honkey