En av grunnene til at FrPer kan bli stemplet som dumme har sin bakgrunn i partiets kulturpolitikk f.eks. der det blir gjort et stort poeng av at kunst og kultur er noe for eliten som de pent får betale for selv og som 'vanlige folk' ikke befatter seg med. Uttalelser som det Siv Jensen kom med på forrige landsmøte om at hun hadde problemer med å gå på billedkunstutstillinger fordi hun hadde vanskelig for å finne rikig måte å beskrive kunsten på utover begrepet "ÆSJ", kan illustere dette. Bilioteker ses også på som et onde som man skal slutte å subsidiere. Man får nesten inntrykket av at bøker og litteratur er noe de forakter men tolererer, så lenge de private betaler for dette selv. Motstanden mot Opera og Klassisk Musikk, som ses på som finkultur og de rike, er et annent slikt eksempel. Grensen mellom folkelig og enfoldig viskes nesten ut til tider.
FRP er for at teater og operaer skal sette opp stykker som er mer publikumsvennlige, slik at det skal bli mer samsvar mellom kostnader til produksjon og billettinntekter, og på denne måten slippe subsidieringen av dyre oppsett som har lite publikum. Dette er jeg i utgangspunktet enig i at den norske stat skal finansiere en oppsetning av peer Gynt på norsk i Egypt ser jeg som lite fornuftig bruk av kulturbudsjettet.
Ditt syn på bibliotekpolitikken avviker fra FRP sitt program:
BIBLIOTEKER
Biblioteket er en viktig kilde til kunnskap. I et kunnskapssamfunn som vårt, er tilgang på informasjon av avgjørende betydning, og bibliotekene har gjennom mange år vært en viktig bidragsyter. I dagens samfunn hvor Internett er i ferd med å bli den dominerende kunnskapsbase, er det viktig at bibliotekene evner å omstille seg. Bibliotekene bør etablere tilbud om Internett for dem som ikke selv har tilgang til dette privat. En av utfordringene i dagens IKT samfunn er at noen risikerer å falle av i utviklingen. Fremskrittspartiet støtter bibliotekvirksomhet for blinde, svaksynte og barn.
Fremskrittspartiet vil:
1. At bibliotekene etablerer tilbud om Internett for dem som ikke selv har tilgang til dette privat.
2. Støtte bibliotekvirksomhet for blinde, svaksynte og barn.
Deres skolepolitikk med vekt på puggeskolen og der regelmessige sammelignbare tester av elevenes hukommelse ses på som det optimale hjelpemiddel. En skole som skal dominers av streng disiplin, pugging, spanskrør og underdanighet er målet. Det er iallefall det inntrykket man sitter tilbake med etter å ha hørt på skolepolitikere fra partiet. Dette i tillegg til at all vesentlig videre utdanning skal være tilpasset næringslivet og dets eieres behov, gir et noe dystert bilde om at dette bare er fremtidig arbeiodkraft som eies og kontrolleres av bedriftseierene. Forsking og humanistiske fag passer ikke inn i denne militaristiske modellen og skal derfor undertrykes og helst fjernes så mye som mulig så lenge ikke et Oljeselskap eller noe er villig til å sponse et professorat eller to.
Din beskrivelse av skolepolitikken med uttrykk som spanskrør, underdanighet og militaristisk er jo din høyst subjektive mening. At det trengs mer disiplin, orden og folkeskikk i skolen er for meg åpenbart. Det du kaller puggeskolen, er vel det som kalles kunnskapsskolen, der man faktisk vektlegger at det skal læres noen fag på skolen, ikke bare personlig utvikling og sosiale ferdigheter.
At utdannelsen skal tilpasses næringslivet, ser jeg på som åpenbart. Utdanner ikke de fleste seg for å komme i jobb er det ikke da en fordel at utdanningen er tilpasset arbeidsplassen man skal begynne på
?
Du skriver at forskning ikke passer inn hvor har du det fra
Fra partiprogrammet:
Forskningens andel av BNP er lavere i Norge enn for gjennomsnittet av OECD landene og EU. Norge bør som et minimum løfte forskningsandelen til 3 % av BNP innen 2010.
En annen ting som plager er at mange av politikerne i partiet virker infame og nedlatende og ser ned på utsatte grupper i samfunnet, det være seg alenemødre, innvandrere, hottentotter, trygdede, nordlenninger, homofile, samer, pakistanere, straffede, sykmeldte arbeidere etc .etc. Dette virker ikke mye sympatisk og da er terskelen lavere for å behandle dem tilbake med samme nedlatenhet.
Vanskelig å argumentere denne, da dette er din personlige oppfatning.
En videre ting som plager meg er sammenblandingen av politikk og religiøse ekstremgrupper. Eksempel på dette er Hagens omfavnelse av Livets Ord for en tid tilbake. Da er det lett å indentifisere partiet med det denne gruppen står for. Og inkluderende og tolerante er vel ikke de første karakteristikker jeg vil bruke om denne gruppen. Det er jo legalt å prøve å fiske stemmer i denne gruppen, noe som ikke plager meg så mye. Men den motsatte innflytelsen er også stor. I Bergen er det mange av FrP representantene som også representerer denne forsamlingen. Når de samtidig er uttalt anti-muslimske f.eks. blir det liten balanse i det hele.
Det ser heller ikke ut til at utviklingen er særlig positiv for øyeblikket i rikspolitikken, da det prøves altfor hardt å gjøre seg spiselig for KrF - og disse to har svært negativ innflytelse på hverandre.
Partiet har definert en grei religionspolitikk som jeg ser meg enig i.
Fremskrittspartiet ser på den kristne kulturarv og kristne etikk som grunnleggende verdier i det norske samfunnet, og religionsfrihet som en grunnleggende rettighet for den enkelte.
Fremskrittspartiet mener at både samfunnet, kirken og staten er best tjent med et skille mellom kirke og stat, da en politisk styrt kirke mister sin nødvendige legitimitet. Et slikt skille bør gjennomføres så snart som mulig
Ellers er jeg enig i at Hagens opptreden i Levende Ord ikke var en handling til etterførlgelse!
At representanter for politiske partier har andre verv/hobbier/interesser/aktiviter på siden som ikke harmonerer med politikken må jo vurderes i hvert tilfelle. Selv om jeg på ingen måte synes Levende Ord er noe man børinvestere tid i, så har man jo et bibelbelte hvor mange er dypt religiøse, og synes ikke at denne gruppen er så ekstrem at den bør føre til negative kommentarer.
Mange slike ting overskygger de positive ting som partiet står for: De liberale og frihetlige ideene og kampen mot statsstyring, landbrukskarteller, overformynderi og generell feminisering av samfunnet.
Ja, er enig med deg i at alt er ikke bare fryd og gammen med FRP, men for meg tipper vekten den andre veien. Men flere av poengene dine er også i mine øyne kritikkverdig.
Mvh
OMF