Fr.p -koden

G

Gjestemedlem

Gjest
Gått tom for gode argumenter.....?

Legger merke til at du mer eller mindre kaller meg en idiot....med slike argumenter fremstår du ikke akkurat som Albert Einstein du heller.....

Mvh
OMF

Ingen grunn til hårsårhet, denne var ikke myntet på deg men var en mer tilfelidig kronologisk begivenhet. Så med mindre du dypt og inderlig identifiserer seg med 'Partiet' er det ingen grunn til å miste natesøvnen.

PS.

Hvis man skal fortelle en FrPer en morsomhet bør man følge et bestemt mønster for å sikre optimal virkning:

1. Først meddeler du at de skal fortelle noe morsomt
2. så forteller du historien
3. så sier du ifra når det hele er over
4. deretter forklarer du poenget
5. og til sist kan du gi beskjed når han kan begynne å le

:)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sludder!
Jeg har da fostret frem 3 sønner, og dengang de var i skolealder, gikk det noen liter melk. Men jeg har aldri kjøpt så mye som 10 liter på en gang, tror jeg.
8)
Ser ikke bort i fra at du aldri har handlet 10 liter melk, men ser heller ikke bort i fra at din kone kanskje har det… ;) ;D
På lørdag kjøpte jeg 6 x 1,5 liter melk ( når blir det bare 9 liter, så jeg tok nok litt godt i..) og på mandag måtte jeg pinadø ned å kjøpe melk igjen. De drikker noe helt sykt med melk. Ikke laget jeg noe som inneholdt melk i løpet av helgen heller..

Så er det rart jeg trenger bil? Jeg hadde jo hatt armer ( og tilhørende muskler) som en gorilla om jeg skulle båret i hus mat og drikke til den gjengen jeg har ansvar for.. ;D

B

Back_Door

Gjest
Forslag til symbol på en fane til FRP i det kommende 1.mai toget: Værhane.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På lørdag kjøpte jeg 6 x 1,5 liter melk ( når blir det bare 9 liter, så jeg tok nok litt godt i..)
Se der ja, det forklarer saken. ;D
9 liter kan jeg nok ha kjøpt ja, opp til flere ganger til og med! ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Kanskje du må begynne å jobbe, og ikke sitte på sentralen hele dagen. Fr.p er jo imot unnasluntrere!

;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kanskje du må begynne å jobbe, og ikke sitte på sentralen hele dagen. Fr.p er jo imot unnasluntrere!

;)
Jeg tror ikke jeg skal jobbe mer enn jeg allerede gjør nei. 12-timers dag nå for tiden.
Hvem har sagt at jeg er Frp'er?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Se der ja, det forklarer saken. ;D
9 liter kan jeg nok ha kjøpt ja, opp til flere ganger til og med! ;D
For enkelthets skyld la jeg nok til den 1,5 liters colaen sammen med melken. Selvsagt slurvete av meg og helt på kanten... ;D

Når det gjelder unnasluntring må man vel kunne konkludere med at det hadde ikke vært så mye diskusjoner her til alle døgnets tider om det ikke fantes unnasluntrere på begge sider..
Eller er det bare Fpr'erne som er i jobb??

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Den der er faktisk så gammel at den ikke er morsom lenger, og var naturligvis ikke opprinnelig myntet på FrP-folk.

Men: Å demonisere FrP-velgere som mindre intelligente virker utvilsomt mot sin hensikt. Du støter 30% av befolkningen, og styrker dem trolig i sitt valg av FrP. NRK har jo nå i 30 år forklart folk at bare rasister og idioter vil finne på å stemme FrP, og partiet har stort sett hatt økende oppslutning gjennom alle disse 30 årene. Forøvrig, er jeg nokså trygg på at FrP-velgere har omtrent samme intelligens som f.eks. Ap- eller SV-velgere.

Hvorfor ikke innse at FrP reflekterer holdninger og synspunkter til en svært stor del av befolkningen. At du er uenig i disse synspunktene er naturligvis en helt annen sak.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den der er faktisk så gammel at den ikke er morsom lenger, og var naturligvis ikke opprinnelig myntet på FrP-folk.  

Men:   Å demonisere FrP-velgere som mindre intelligente virker utvilsomt mot sin hensikt.  Du støter 30% av befolkningen, og styrker dem trolig i sitt valg av FrP.  NRK har jo nå i 30 år forklart folk at bare rasister og idioter vil finne på å stemme FrP, og partiet har stort sett hatt økende oppslutning gjennom alle disse 30 årene.  Forøvrig, er jeg nokså trygg på at FrP-velgere har omtrent samme intelligens som f.eks. Ap- eller SV-velgere.  

Hvorfor ikke innse at FrP reflekterer holdninger og synspunkter til en svært stor del av befolkningen.  At du er uenig i disse synspunktene er naturligvis en helt annen sak.
Du vet, gleden ved å hentyde at andre har manglende intelligens, og derigjennom like underforstått hentyde at man selv har rikelig av det samme, er for enkelte svært stor ser det ut til. ;)

O

OldBoy

Gjest
Du vet, gleden ved å hentyde at andre har manglende intelligens, og derigjennom like underforstått hentyde at man selv har rikelig av det samme, er for enkelte svært stor ser det ut til.  ;)
Sikkert stor glede, men ikke uten en betydelig boomerang-effekt.

Den intelligente kan gjenkjenne og verdsette andres intelligens. Og motsatt for den mindre intelligente.

Som vi sa i min barndom: Dom som säger "dom", dom är domma, dom.

Vær forsiktig med hva du sier om din neste. Det kan stå et speil i veien.

K

knutinh

Gjest
Frp har vel forandret seg over tid og som følge av overgangen fra et perifert liberalistisk parti til et bredt støttet populistisk parti. I denne sammenhengen er det ikke urimelig at statistiske forskjeller mellom Frp-velgere og snittet har blitt jevnet ut.

Når man (noe banalt) lager Frp-vitser så er det vel typisk med den "klassiske" Frp-velgeren som modell, altså den som stemte Frp også når tilslutningen var veldig lav, og før Frp ble sosialdemokrater?

Jeg tror at både CIH og Siv er intelligente mennesker, det er heller valgene de foretar som jeg ikke alltid liker.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis vi ikke kunne harsselere litt med politikere og politiske partier ville det vært et skummelt tegn på at vi levde i et undertrykt samfunn.

At 30% av den stemmeberettigede og stemmevillige delen av befolkningen har spesielle sympatier gjør det nok ikke til noe positivt av den grunn. Jeg regner med at omtrent like mange av dem har hatt meslinger også, uten at det heller er noe positivt. 30% hører sikkert på Ole Ingvars også, så man kan ikke bare gjemme seg bort i massen og skubbe moben fremfor seg i politiske saker. 30% har sikkert snytt på skatten også, forståelig men ikke helt stuerent det heller.

Jeg er heller ikke så bekymret for at noen skal løpe å stemme FrP fordi de er furtne over at jeg gjør narr av dem, og vi hevne seg på meg. Så stor betydning tilskriver jeg ikke meg selv.

Problemet med Frp er ikke politikken som sådan, men alle de underlige bajasene som sitter rundt og representerer dem og deres utspill. Da er det lett å kjemme alle underståttene og tilhengerene under samme kam, selv om det sikkert kan føles urettferdig.

Ta det heller som en anerkjennelse, det er ikke noe morro å drive ap med Fedrelandspariet eller NKP. De er jo helt ubetydlige.

Dissimilis forsvaret og 'ikke mob FrPenen min' virker også litt mot sin hensikt....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ingen grunn til hårsårhet, denne var ikke myntet på deg men var en mer tilfelidig kronologisk begivenhet. Så med mindre du dypt og inderlig identifiserer seg med 'Partiet' er det ingen grunn til å miste natesøvnen.

PS.

Hvis man skal fortelle en FrPer en morsomhet bør man følge et bestemt mønster for å sikre optimal virkning:

1. Først meddeler du at de skal fortelle noe morsomt
2. så forteller du historien
3. så sier du ifra når det hele er over

Det er en besyndelig mangel på faktiske argumenter her.

Jeg har besvart kommentarene til Gjest, Honkey, Rolfozzy og mangle fler- men ingen svarer på mine innlegg, til tross for at jeg prøver å være seriøs.

Derimot er det plenty av slike innlegg som du kommer med her...hvor du tydeligvis ikke evner å komme med saklig kritikk, derimot en generell utdriting hvor du kallere FRPere for idioter. Nei, det er ikke spesiellt sårende, så du behøver ikke å bekymre deg for det....men når du har lagt inn et slikt innlegg, sitter du og koser deg foran PCen da og er skikkelig fornøyd med at nå har du fått slengt dritt til en gjeng med mennesker som verken er like flinke, snille eller intelligente som deg...hvorfor gjør du det...?

Må jo si at mitt inntrykk av deg ikke blir så mye bedre når jeg ser et slikt innlegg, men det tror jeg ikke bryr deg så mye.... Men igjen....som jeg også har sagt tidligere her i tråden, så er vel menneskesynes også en av tingene som FRP har feil...du derimot har det vel riktig....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis vi ikke kunne harsselere litt med politikere og politiske partier ville det vært et skummelt tegn på at vi levde i et undertrykt samfunn.
Det er ikke bare Valla som har sitt eget syn på hva som er mobbing ser jeg, men som vanlig så kommer det vel an på hvem som mobber og hvem som blir mobbet…

Problemet med Frp er ikke politikken som sådan, men alle de underlige bajasene som sitter rundt og representerer dem og deres utspill. Da er det lett å kjemme alle underståttene og tilhengerene under samme kam, selv om det sikkert kan føles urettferdig.
OK…så politikken er bra altså…godt, da er vi enig.
Når det gjelder representanten, så kan jeg være enig i at partiet har hatt en del uheldige episoder knyttet til sine representanter, men at de er overrepresentert i den grad enkelte liker å fremstille tror jeg ikke. Tror dette skyldes at partiet har utviklet seg mye over tid, og at mange i toppen i dag, ble med i partiet den gangen partiet hadde en noe smalere profil.

Mvh
OMF

B

Back_Door

Gjest
Jeg tror veldig mange velgere stemmer FRP basert på enkeltsaker, og kanskje i mindre grad helheten. Jeg er selv en av disse velgere.
Jeg stemte dette partiet fordi jeg oppfatter at det er det eneste partiet som kaller en spade for en spade i innvandringspolitikken. For øvrig er jeg svært uenig i mye av politikken til FRP. Å hindre en islamifisering av Norge og Europa, er så viktig at den saken alene avgjorde mitt valg.
Det er bare så synd at dette partiet er så inkonsekvent. En naturlig konsekvens av restriktiv innvandringspolitikk burde være å bidra til mer rettferdig handel og fordeling ute i verden. Jeg synes at miljøpolitikken også er en katastrofe i dette partiet. Ellers så minner partiets holdninger om værhanens bevegelser.
(Et tragisk faktum er ellers at noen av de mest "uspiselige" personer jeg møter, nesten alltid stemmer på dette partiet.. :'() Det store flertall er dog helt normale mennesker, som f.eks. nesten alle mine kolleger på jobben. De har dog en hang til lettvinte løsninger.. ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tror veldig mange velgere stemmer FRP basert på enkeltsaker, og kanskje i mindre grad helheten.
Her tror jeg du tar feil. Jeg linket tidligere til den store partitesten, som viste at hvis folk flest skulle stemme etter et ”bredt” utvalg saker, så burde de fleste stemt FRP. Noe som tyder på at de andre stemmer på enn enkeltsaker eller følelse…

Det er bare så synd at dette partiet er så inkonsekvent. En naturlig konsekvens av restriktiv innvandringspolitikk burde være å bidra til mer rettferdig handel og fordeling ute i verden.
Det har tidligere i tråden blitt diskutert frihandel, som FRP er for. Og en nedbygging av tollmurer og handelsrestriksjoner vil gi U-landene store fordeler. Handelshindringer er jo først og fremst for å verne sin egen innlandsproduksjon.

FRP er i mot den direkte omfordelingen til U-land over statsbudsjettet, men vil at U-hjelpen skal gå til mer konkrete tiltak, og ikke minst til katastrofer.
Det å være i mot denne direkte omfordelingen er jeg ikke helt enig i, med mindre det kun skyldes en omprioritering til andre gode formål som vaksinering, katastofehjelp osv…

Jeg synes at miljøpolitikken også er en katastrofe i dette partiet.
Er enig i at dette er en av sidene som kan styrkes….

Ellers så minner partiets holdninger om værhanens bevegelser.
Dette er jo et tema som alltid blir nevnt, men det er ikke så lett å nevne eksempler….tror ikke de har vært så mye verre de siste 5 årene enn det andre er…
Er det så ille å være populistisk i et demokrati….bare et spørsmål….kan man høre på hva folket mener, eller skal man stå på sitt, selv om ”alle” er uenig…?

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Ser ikke bort i fra at du aldri har handlet 10 liter melk, men ser heller ikke bort i fra at din kone kanskje har det…  ;) ;D

2. På lørdag kjøpte jeg 6 x 1,5 liter melk ( når blir det bare 9 liter, så jeg tok nok litt godt i..) og på mandag måtte jeg pinadø ned å kjøpe melk igjen.

3. De drikker noe helt sykt med melk.

4. Ikke laget jeg noe som inneholdt melk i løpet av helgen heller..

5. Så er det rart jeg trenger bil? Jeg hadde jo hatt armer ( og tilhørende muskler) som en gorilla om jeg skulle båret i hus mat og drikke til den gjengen jeg har ansvar for..  ;D
1. Her ser vi korleis privatbilisme og tobilsfamilen har skapt uforstand om melkeforbruk...

I min ungdom (på 70-talet) leverte eg melk til ei bråte barnefamiliar. Og eg måtte rekne ut kor mykje dei trengte, dei som var aller argast. Ein familie med 5 ungar måtte t.d. ha 4x2 liter måndag + onsdag, og 6x2 liter fredag.
Men av og til ringte dei og måtte ha melk laurdagen og.

2. Eg konkluderer med at familen drikk melk alle saman. Eller så har du meir enn 4 ungar.

3.Ja, dette har vi i ettertid funne ut var skadeleg.

4. Dårleg gjort. Litt vafler eller pannekaker er på sin plass i helga. Eller kanskje du kunne laga ein karamellpudding? Berre sei i frå, så skal du få oppskrift. (Men du må ha melk, egg og vaniljestang.)

5. Sats anten på nærbutikk eller ein butikk med god service. Det løner seg å sende handlelapp til butikken, så plukkar dei varene du treng, og køyrer det ut til deg - gratis. Slik gjer dei iallfall her ein eller to dagar i veka, for kundar som bur litt langt unna. Så vert ein ikkje freista av sjokkseljarar heller.
Og sparer 30 000 i året på bilhald.

K

knutinh

Gjest
Er det så ille å være populistisk i et demokrati….bare et spørsmål….kan man høre på hva folket mener, eller skal man stå på sitt, selv om ”alle” er uenig…?

Mvh
OMF
Et godt spørsmål.

Jeg mener at politikere må gå en balansegang mellom "direkte-demokrati" hvor valgerne kan sende en sms for å bestemme fra sak til sak, og det motsatte som kanskje er at man sender en stemme til høyre eller til venstre og så overlater alt annet til partiet.

Det som skremmer meg med populisme er:
1. Hvis politikere svinger som en værhane, hvor står de _egentlig_? Når de kommer i en reell maktposisjon, fortsetter de å være folkets forlengede arm, eller vise rde sin virkelige side?

2. Hva når folket ikke vet sitt eget beste? I utgangspunktet er jo det en krise for et demokrati uansett, men det er rimelig å anta at enkelte problemstillinger er for kompliserte til at vi som har andre jobber ikke greier å forstå hele problemet. Hvis jeg stemmer på et parti som er for utjevning av velstand så er det et enkelt konsept, og politikerne har mandat til å gjøre det de mener må til for å oppnå dette.

Hvis partiet er ute etter å støtte majoriteten i absolutt alle saker havner man lett i en situasjon hvor man bevilger penger til alle gode formål, fjerner skatter og avgifter og gjør alt som ellers er bra, uten at det henger sammen.

Jeg etterspør egentlig det motsatte fra politikere: Den første som kan innrømme i debatter: "joda, dette skaper enkelte problemer for fiskere, eller småbarnsfamilier, eller teknologer. Men vi mener at fordelene oppveier ulempene..." vil vinne utrolig sympati fra meg. Det er utrolig irriterende å høre hvordan alle kan utforme en politikk hvor alle får mer, ingen ulemper og bare fryd og gammen. Det er opplagt at det ikke er slik, men likevel skal velgerne lures med redefinering av hva en barnehageplass "egentlig" er etc.

-k

P

Parelius

Gjest
Hvorfor...det vet jeg ikke....?

Mvh
OMF
Av samme "grunn" som en tidligere måtte ha eiendom for å kunne avgi sin stemme.

Populisme er å gjøre sofisten i oss alle til målestokk. Det er massesamfunnets operasjonaliseringen av det teorietisk blamerte begrep (innen politisk teori) "folk". Det er fornuften vedtatt ved akklamasjon. Det er grobunnen for degenereringen av politikken til ren retorikk. Det er på mange måter alt det som du – gjennom dine innlegg her – ikke er en representant for (og som gjorde at jeg trodde du visste svaret, og dets hvorfor).

G

Gjestemedlem

Gjest
Derimot er det plenty av slike innlegg som du kommer med her...hvor du tydeligvis ikke evner å komme med saklig kritikk, derimot en generell utdriting hvor du kallere FRPere for idioter. Nei, det er ikke spesiellt sårende, så du behøver ikke å bekymre deg for det....men når du har lagt inn et slikt innlegg, sitter du og koser deg foran PCen da og er skikkelig fornøyd med at nå har du fått slengt dritt til en gjeng med mennesker som verken er like flinke, snille eller intelligente som deg...hvorfor gjør du det...?
Jeg får prøve å balansere med litt saklighet til en forandring da.

En av grunnene til at FrPer kan bli stemplet som dumme har sin bakgrunn i partiets kulturpolitikk f.eks. der det blir gjort et stort poeng av at kunst og kultur er noe for eliten som de pent får betale for selv og som 'vanlige folk' ikke befatter seg med. Uttalelser som det Siv Jensen kom med på forrige landsmøte om at hun hadde problemer med å gå på billedkunstutstillinger fordi hun hadde vanskelig for å finne rikig måte å beskrive kunsten på utover begrepet "ÆSJ", kan illustere dette. Bilioteker ses også på som et onde som man skal slutte å subsidiere. Man får nesten inntrykket av at bøker og litteratur er noe de forakter men tolererer, så lenge de private betaler for dette selv. Motstanden mot Opera og Klassisk Musikk, som ses på som finkultur og de rike, er et annent slikt eksempel. Grensen mellom folkelig og enfoldig viskes nesten ut til tider.

Når man iherdig prøver å fremstå som anti-intellektuell så kan det av mange oppfattes som litt mindre begavet, selv om det ikke er noen naturlig sammenheng.

Deres skolepolitikk med vekt på puggeskolen og der regelmessige sammelignbare tester av elevenes hukommelse ses på som det optimale hjelpemiddel. En skole som skal dominers av streng disiplin, pugging, spanskrør og underdanighet er målet. Det er iallefall det inntrykket man sitter tilbake med etter å ha hørt på skolepolitikere fra partiet. Dette i tillegg til at all vesentlig videre utdanning skal være tilpasset næringslivet og dets eieres behov, gir et noe dystert bilde om at dette bare er fremtidig arbeiodkraft som eies og kontrolleres av bedriftseierene. Forsking og humanistiske fag passer ikke inn i denne militaristiske modellen og skal derfor undertrykes og helst fjernes så mye som mulig så lenge ikke et Oljeselskap eller noe er villig til å sponse et professorat eller to.

En annen ting som plager er at mange av politikerne i partiet virker infame og nedlatende og ser ned på utsatte grupper i samfunnet, det være seg alenemødre, innvandrere, hottentotter, trygdede, nordlenninger, homofile, samer, pakistanere, straffede, sykmeldte arbeidere etc .etc. Dette virker ikke mye sympatisk og da er terskelen lavere for å behandle dem tilbake med samme nedlatenhet.

En videre ting som plager meg er sammenblandingen av politikk og religiøse ekstremgrupper. Eksempel på dette er Hagens omfavnelse av Livets Ord for en tid tilbake. Da er det lett å indentifisere partiet med det denne gruppen står for. Og inkluderende og tolerante er vel ikke de første karakteristikker jeg vil bruke om denne gruppen. Det er jo legalt å prøve å fiske stemmer i denne gruppen, noe som ikke plager meg så mye. Men den motsatte innflytelsen er også stor. I Bergen er det mange av FrP representantene som også representerer denne forsamlingen. Når de samtidig er uttalt anti-muslimske f.eks. blir det liten balanse i det hele.

Det ser heller ikke ut til at utviklingen er særlig positiv for øyeblikket i rikspolitikken, da det prøves altfor hardt å gjøre seg spiselig for KrF - og disse to har svært negativ innflytelse på hverandre.

Mange slike ting overskygger de positive ting som partiet står for: De liberale og frihetlige ideene og kampen mot statsstyring, landbrukskarteller, overformynderi og generell feminisering av samfunnet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Svaret er JA!

(Men det visste du fra før av.)
Hva er dette slags tøv?
Selvfølgelig er det folket som bestemmer.
Hva er det du sier? Om du ikke er enig med flertallet, så terkker du tilbake fullmakten? Er det demokrati? Er ikke det Stalinisme da?

P

Parelius

Gjest
Det er da forskjell på demokrati og populisme, Oddgeir. Demokrati er en styringsform. Det er ikke populisme, det er en styringsgrunn og -mål.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er da forskjell på demokrati og populisme, Oddgeir. Demokrati er en styringsform. Det er ikke populisme, det er en styringsgrunn og -mål.
Enig i det du skriver. Jeg kan nok ha overtolket litt.
Det fritar imidlertid ikke fra å tolke det OMF skriver på en positiv måte.
Nå er det natt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
1. Hvis politikere svinger som en værhane, hvor står de _egentlig_? Når de kommer i en reell maktposisjon, fortsetter de å være folkets forlengede arm, eller vise rde sin virkelige side?
Er det virkelig så vanskelig å vite hvor FRP står…kan du nevne 10 eksempler på at de har skiftet standpunkt i saker…? (Dette skulle jo være rimelig enkelt siden de er så populistiske!)

Hmm…her skjønner jeg ikke hva du mener…..skulle de plutselig stå for andre saker enn de sakene de har brent for….? (Skjønner at spørsmålet dukker opp etter av SV kom i regjering).
Oppfatter dette som et argument man bruker når man ikke finner andre…jo da er politikken er grei den, men hva skjer hvis de kommer til makten da…?

2. Hva når folket ikke vet sitt eget beste? I utgangspunktet er jo det en krise for et demokrati uansett, men det er rimelig å anta at enkelte problemstillinger er for kompliserte til at vi som har andre jobber ikke greier å forstå hele problemet. Hvis jeg stemmer på et parti som er for utjevning av velstand så er det et enkelt konsept, og politikerne har mandat til å gjøre det de mener må til for å oppnå dette.
Hva skjer om folket ikke vet sitt beste i et demokrati (folkestyre)….min umiddelbare reaksjon er at da bør det gå til helvete…vel fortjent…..synes du lefler med litt farlige tanker hvis landets styre er hevet over befolkning og vet bedre enn de….dette har vi jo sett flere ganger opp i historien……

Hvis partiet er ute etter å støtte majoriteten i absolutt alle saker havner man lett i en situasjon hvor man bevilger penger til alle gode formål, fjerner skatter og avgifter og gjør alt som ellers er bra, uten at det henger sammen.
Men dette burde jo folket skjønne og stemme på noen andre….Eller stoler du ikke på folket….Dette burde vel også den fjerde statsmakt og de andre partiene påpeke….Jeg synes folket skal få lov til å stemme på det partiet de vil….foreløpig er jo ikke dette noe stort problem i Norge…overskuddet på statsbudsjettet endte vel på 350 000 000 000 i fjor.

Jeg etterspør egentlig det motsatte fra politikere: Den første som kan innrømme i debatter: "joda, dette skaper enkelte problemer for fiskere, eller småbarnsfamilier, eller teknologer. Men vi mener at fordelene oppveier ulempene..." vil vinne utrolig sympati fra meg.
Så ufattelig enig…..synes det er skuffende at politikerne ikke har mer tillitt til oss enn at de aldri kan nevne noen negative konsekvenser….alle skjønner jo at alle forslag også har en negativ side…

Det er utrolig irriterende å høre hvordan alle kan utforme en politikk hvor alle får mer, ingen ulemper og bare fryd og gammen. Det er opplagt at det ikke er slik, men likevel skal velgerne lures med redefinering av hva en barnehageplass "egentlig" er etc.
Det beste eksempelet på dette er jo den paradoksale med pensjonsreformen. Norge trenger en pensjonsreform fordi dagens ordning er for dyr. Likevel presenterte statsråd Hansen en reform hvor alle fikk mer…..

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En av grunnene til at FrPer kan bli stemplet som dumme har sin bakgrunn i partiets kulturpolitikk f.eks. der det blir gjort et stort poeng av at kunst og kultur er noe for eliten som de pent får betale for selv og som 'vanlige folk' ikke befatter seg med. Uttalelser som det Siv Jensen kom med på forrige landsmøte om at hun hadde problemer med å gå på billedkunstutstillinger fordi hun hadde vanskelig for å finne rikig måte å beskrive kunsten på utover begrepet "ÆSJ", kan illustere dette. Bilioteker ses også på som et onde som man skal slutte å subsidiere. Man får nesten inntrykket av at bøker og litteratur er noe de forakter men tolererer, så lenge de private betaler for dette selv. Motstanden mot Opera og Klassisk Musikk, som ses på som finkultur og de rike, er et annent slikt eksempel. Grensen mellom folkelig og enfoldig viskes nesten ut til tider.
FRP er for at teater og operaer skal sette opp stykker som er mer publikumsvennlige, slik at det skal bli mer samsvar mellom kostnader til produksjon og billettinntekter, og på denne måten slippe subsidieringen av dyre oppsett som har lite publikum. Dette er jeg i utgangspunktet enig i – at den norske stat skal finansiere en oppsetning av peer Gynt på norsk i Egypt ser jeg som lite fornuftig bruk av kulturbudsjettet.

Ditt syn på bibliotekpolitikken avviker fra FRP sitt program:

BIBLIOTEKER
Biblioteket er en viktig kilde til kunnskap. I et kunnskapssamfunn som vårt, er tilgang på informasjon av avgjørende betydning, og bibliotekene har gjennom mange år vært en viktig bidragsyter. I dagens samfunn hvor Internett er i ferd med å bli den dominerende kunnskapsbase, er det viktig at bibliotekene evner å omstille seg. Bibliotekene bør etablere tilbud om Internett for dem som ikke selv har tilgang til dette privat. En av utfordringene i dagens IKT samfunn er at noen risikerer å falle av i utviklingen. Fremskrittspartiet støtter bibliotekvirksomhet for blinde, svaksynte og barn.
Fremskrittspartiet vil:
1. At bibliotekene etablerer tilbud om Internett for dem som ikke selv har tilgang til dette privat.
2. Støtte bibliotekvirksomhet for blinde, svaksynte og barn.

Deres skolepolitikk med vekt på puggeskolen og der regelmessige sammelignbare tester av elevenes hukommelse ses på som det optimale hjelpemiddel. En skole som skal dominers av streng disiplin, pugging, spanskrør og underdanighet er målet. Det er iallefall det inntrykket man sitter tilbake med etter å ha hørt på skolepolitikere fra partiet. Dette i tillegg til at all vesentlig videre utdanning skal være tilpasset næringslivet og dets eieres behov, gir et noe dystert bilde om at dette bare er fremtidig arbeiodkraft som eies og kontrolleres av bedriftseierene. Forsking og humanistiske fag passer ikke inn i denne militaristiske modellen og skal derfor undertrykes og helst fjernes så mye som mulig så lenge ikke et Oljeselskap eller noe er villig til å sponse et professorat eller to.
Din beskrivelse av skolepolitikken med uttrykk som spanskrør, underdanighet og militaristisk er jo din høyst subjektive mening. At det trengs mer disiplin, orden og folkeskikk i skolen er for meg åpenbart. Det du kaller puggeskolen, er vel det som kalles kunnskapsskolen, der man faktisk vektlegger at det skal læres noen fag på skolen, ikke bare personlig utvikling og sosiale ferdigheter.

At utdannelsen skal tilpasses næringslivet, ser jeg på som åpenbart. Utdanner ikke de fleste seg for å komme i jobb – er det ikke da en fordel at utdanningen er tilpasset arbeidsplassen man skal begynne på…?

Du skriver at forskning ikke passer inn – hvor har du det fra…
Fra partiprogrammet:
Forskningens andel av BNP er lavere i Norge enn for gjennomsnittet av OECD landene og EU. Norge bør som et minimum løfte forskningsandelen til 3 % av BNP innen 2010.

En annen ting som plager er at mange av politikerne i partiet virker infame og nedlatende og ser ned på utsatte grupper i samfunnet, det være seg alenemødre, innvandrere, hottentotter, trygdede, nordlenninger, homofile, samer, pakistanere, straffede, sykmeldte arbeidere etc .etc. Dette virker ikke mye sympatisk og da er terskelen lavere for å behandle dem tilbake med samme nedlatenhet.
Vanskelig å argumentere denne, da dette er din personlige oppfatning.

En videre ting som plager meg er sammenblandingen av politikk og religiøse ekstremgrupper. Eksempel på dette er Hagens omfavnelse av Livets Ord for en tid tilbake. Da er det lett å indentifisere partiet med det denne gruppen står for. Og inkluderende og tolerante er vel ikke de første karakteristikker jeg vil bruke om denne gruppen. Det er jo legalt å prøve å fiske stemmer i denne gruppen, noe som ikke plager meg så mye. Men den motsatte innflytelsen er også stor. I Bergen er det mange av FrP representantene som også representerer denne forsamlingen. Når de samtidig er uttalt anti-muslimske f.eks. blir det liten balanse i det hele.

Det ser heller ikke ut til at utviklingen er særlig positiv for øyeblikket i rikspolitikken, da det prøves altfor hardt å gjøre seg spiselig for KrF - og disse to har svært negativ innflytelse på hverandre.
Partiet har definert en grei religionspolitikk som jeg ser meg enig i.

Fremskrittspartiet ser på den kristne kulturarv og kristne etikk som grunnleggende verdier i det norske samfunnet, og religionsfrihet som en grunnleggende rettighet for den enkelte.
Fremskrittspartiet mener at både samfunnet, kirken og staten er best tjent med et skille mellom kirke og stat, da en politisk styrt kirke mister sin nødvendige legitimitet. Et slikt skille bør gjennomføres så snart som mulig
Ellers er jeg enig i at Hagens opptreden i Levende Ord ikke var en handling til etterførlgelse!

At representanter for politiske partier har andre verv/hobbier/interesser/aktiviter på siden som ikke harmonerer med politikken må jo vurderes i hvert tilfelle. Selv om jeg på ingen måte synes Levende Ord er noe man børinvestere tid i, så har man jo et bibelbelte hvor mange er dypt religiøse, og synes ikke at denne gruppen er så ”ekstrem” at den bør føre til negative kommentarer.

Mange slike ting overskygger de positive ting som partiet står for: De liberale og frihetlige ideene og kampen mot statsstyring, landbrukskarteller, overformynderi og generell feminisering av samfunnet.
Ja, er enig med deg i at alt er ikke bare fryd og gammen med FRP, men for meg tipper vekten den andre veien. Men flere av poengene dine er også i mine øyne kritikkverdig.

Mvh
OMF

M

maestro

Gjest
Selv om Frp har en del tvilsomme standpunkter og tillike noen bajaser i sine rekker, synes det for meg som grunnholdningen deres er bedre enn den en finner i de fleste andre partier. De fleste politikere oppfatter seg selv som folkets herrer, mens FrP tar mennesker på alvor (uansett utdannelsesnivå, stilling osv.) og er ydmyke overfor "folk flest". Dette synes jeg er en positiv egenskap. De vil også at ansatte i forvaltningen - som menigmann betaler lønna til - skal møte innbyggerne med respekt og imøtekommenhet, i motsetning til det tradisjonelle byråkrati der folk fortsatt må stå med lua i handa. Dokument 2-filmen av Mari Storstein om IPLOS-registret på TV2 var et grotesk eksempel på det utilnærmelige byråkratiet i oslos bydeler og også i Regjeringen, jeg håper mange fikk med seg denne.
Der FrP har innflytelse i kommunene går det vel ganske bra, jeg har f.eks. nylig lest at siste års resultat fra Os kommune er det beste i manns minne, og det er vel ikke for ingenting at Søviknes har 50 - 60 % av stemmene der.

G

Gjestemedlem

Gjest
FRP er for at teater og operaer skal sette opp stykker som er mer publikumsvennlige, slik at det skal bli mer samsvar mellom kostnader til produksjon og billettinntekter, og på denne måten slippe subsidieringen av dyre oppsett som har lite publikum. Dette er jeg i utgangspunktet enig i – at den norske stat skal finansiere en oppsetning av peer Gynt på norsk i Egypt ser jeg som lite fornuftig bruk av kulturbudsjettet.
Med publikumsvennlige antar jeg at du mener lettere underholdning. Revyer, kommedier og litt fjas og stas men ikke noen plass til seriøs scenekunst og oppsetninger som ikke 'folk flest' har noe utbytte av. Dette er en forflatning og en fordumming av publikum som kun styrker min bekymring.

Jeg kjenner ikke til den oppsettingen du refererer til, men hvis det er vanskelig å se verdien for Norge ved eksport av våre mest kjente navn innen kunst og kultur ved store internasjonale oppsetniger så mener jeg at det er en manglende forståelse av reklameeffekten av slik markedsføring. I tillegg er det en holdning som jeg referererte til at dette ses på som noe for eliten, og at det får være godt nok for den arbeidende klasse (eller folk flest som dere liker å kalle dem) å bli servert litt lettere underholdning som en revy eller en ny Hollywood sviske.

Ditt syn på bibliotekpolitikken avviker fra FRP sitt program:
Ja det får jeg da inderlig håpe ....

BIBLIOTEKER
Biblioteket er en viktig kilde til kunnskap. I et kunnskapssamfunn som vårt, er tilgang på informasjon av avgjørende betydning, og bibliotekene har gjennom mange år vært en viktig bidragsyter. I dagens samfunn hvor Internett er i ferd med å bli den dominerende kunnskapsbase, er det viktig at bibliotekene evner å omstille seg. Bibliotekene bør etablere tilbud om Internett for dem som ikke selv har tilgang til dette privat. En av utfordringene i dagens IKT samfunn er at noen risikerer å falle av i utviklingen. Fremskrittspartiet støtter bibliotekvirksomhet for blinde, svaksynte og barn.
Fremskrittspartiet vil:
1.      At bibliotekene etablerer tilbud om Internett for dem som ikke selv har tilgang til dette privat.
2.      Støtte bibliotekvirksomhet for blinde, svaksynte og barn.
Dette ser for meg ut som en omskriving av: "Vi vil legge ned bibliotekene som de er i dag og erstatte dem med en Internettkafe og en avdeling med litt pålagte nødvendigheter for grupper som er så svake at selv vi ikke kan kutte for mye her uten rabalder."

Hvorfor ikke bare si det i klartekst slik at 'folk flest' får det med seg ... da er det i det minste et ærlig standpunkt.

Din beskrivelse av skolepolitikken med uttrykk som spanskrør, underdanighet og militaristisk er jo din høyst subjektive mening. At det trengs mer disiplin, orden og folkeskikk i skolen er for meg åpenbart. Det du kaller puggeskolen, er vel det som kalles kunnskapsskolen, der man faktisk vektlegger at det skal læres noen fag på skolen, ikke bare personlig utvikling og sosiale ferdigheter.
Kall det hva du vil. Det som her vektlegges er å teste elevenes hukommelse og deres evne til å sitte stille og holde kjeft i lengre perioder av gangen, og være underdanig og høflig mot den som holder dagens diktat/forelesning. Dette er en foreldet læringsmetode som det ikke gavner noen å gjenningføre.

Du skriver at forskning ikke passer inn – hvor har du det fra…
Fra partiprogrammet:
Forskningens andel av BNP er lavere i Norge enn for gjennomsnittet av OECD landene og EU. Norge bør som et minimum løfte forskningsandelen til 3 % av BNP innen 2010.
Litt unøyaktig av meg der. Det jeg snakker om er forsking som ikke nødvendigvis er produktutvikling og som skal selges til næringslivet og militæret, men grunnforsking, forskning på språk, på humanistiske fag og forskning som ikke 'lønner seg' for univeriteter og høyskoler på kort sikt. Slik at universiteter og høyskoler er noe mer enn underrståtter for overnevnte. Vi trenger nok dette også, men jeg er redd det blir liten plass utover det symbolske for de områdene jeg nevnte. Forsking som er fri for byråkrater og partimenns årlige kalkulatorrunder.

På alle de områdene hvor mennesket hever seg over det nødvendige for sitt daglige brød: kunst, kultur, litteratur, film, musikk, osv. så hyller FrP det enkle og middelmådige. Det som er billig og enkelt er godt nok for 'folk flest'. Det at folk har en verdi utover å være billig arbeidskraft og skattebetalere kommer svært dårlig frem.

Det er nesten som jeg mistenker partiet for å ville holde nivået litt tilbake i befolkningen slik at man lettere får oppslutning for sine saker og politikk der. Men det er vel som du sikkert sier: Min personlige oppfatning...

Så får klassisk musikk, seriøst teater, litteratur, opera, billedkunst, filmer som ikke er masseunderholdning, etc. etc. være forbeholdt den egentlige eliten som er rik nok til å betale for dette selv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Det er nesten som jeg mistenker partiet for å ville holde nivået litt tilbake i befolkningen slik at man lettere får oppslutning for sine saker og politikk der.
Dette er en vel prøvet og ganske effektiv metode for å holde på makten ja. Jfr. flere såkallte "Folkedmokratiske" arbeiderparadis.

Så får klassisk musikk, seriøst teater, litteratur, opera, billedkunst, filmer som ikke er masseunderholdning, etc. etc. være forbeholdt den egentlige eliten som er rik nok til å betale for dette selv.
Ja hvorfor ikke ? Så slipper jeg å måtte menge meg med almuen når jeg går i operaen og på vernisage. Jeg må innrømme at Champagne nytes best i dannet selskap.

Hvis arbeiderklassen og FRPvelgere er så vennlige å holde seg borte fra dette som du definerer som "ikke masseunderholdning" skal de for min del så gjerne få lov til å se på Farmen og Big Brother uforstyret av meg ! Det er jo en genial løsning du legger fram der ! ;)

O

OldBoy

Gjest
Et godt spørsmål.

Jeg mener at politikere må gå en balansegang mellom "direkte-demokrati" hvor valgerne kan sende en sms for å bestemme fra sak til sak, og det motsatte som kanskje er at man sender en stemme til høyre eller til venstre og så overlater alt annet til partiet.

Det som skremmer meg med populisme er:

Jeg etterspør egentlig det motsatte fra politikere: Den første som kan innrømme i debatter: "joda, dette skaper enkelte problemer for fiskere, eller småbarnsfamilier, eller teknologer. Men vi mener at fordelene oppveier ulempene..." vil vinne utrolig sympati fra meg. Det er utrolig irriterende å høre hvordan alle kan utforme en politikk hvor alle får mer, ingen ulemper og bare fryd og gammen. Det er opplagt at det ikke er slik, men likevel skal velgerne lures med redefinering av hva en barnehageplass "egentlig" er etc.

-k
Mange gode tanker her, synes jeg.

Det er lett å være politiker når mål og virkemidler henger sammen. Eller når alle er enige om både mål og virkemidler. Problemet er imidlertid ofte at vi godt kan være enige om målene: Ingen helsekøer, bra skoler, kjørbare vinterveier, ren luft, redusert drivhuseffekt etc. etc. men at vi rygger tilbake for de ubehagelige virkemidlene: Penger, ressurser, prioritering, reguleringer etc. etc.

Populisme blir, etter min oppfatning, å utnytte at det alltid er nok av dem som fortsatt tror på gratis lunsjer. Ethvert folk vil naturligvis si "ja" til et forespeilet gode (hva skulle man ellers svare?), og ethvert folk vil naturligvis stemme "nei" til å betale for moroa.

I praktisk politikk må man nok tvinge gjennom en del nødvendige samfunnsoppgaver, nærmest på tross av folket. Satt litt på spissen. Skal folket bli hørt i ethvert detaljspørsmål, er systemet garantert å kollapse.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Mange gode tanker her, synes jeg.

Det er lett å være politiker når mål og virkemidler henger sammen. Eller når alle er enige om både mål og virkemidler. Problemet er imidlertid ofte at vi godt kan være enige om målene: Ingen helsekøer, bra skoler, kjørbare vinterveier, ren luft, redusert drivhuseffekt etc. etc. men at vi rygger tilbake for de ubehagelige virkemidlene: Penger, ressurser, prioritering, reguleringer etc. etc.

Populisme blir, etter min oppfatning, å utnytte at det alltid er nok av dem som fortsatt tror på gratis lunsjer. Ethvert folk vil naturligvis si "ja" til et forespeilet gode (hva skulle man ellers svare?), og ethvert folk vil naturligvis stemme "nei" til å betale for moroa.

I praktisk politikk må man nok tvinge gjennom en del nødvendige samfunnsoppgaver, nærmest på tross av folket. Satt litt på spissen. Skal folket bli hørt i ethvert detaljspørsmål, er systemet garantert å kollapse.
Sant, sant. Man må ha politikre som man forventer har kunnskap om sakene på et bredt grunnlag, ikke bare etter innspill via en SMS på Holmgang.
Jeg er også lei av det evinnelige gnålet om at FrP må regnes med fordi de har 30 % oppslutning. Husk at 3/4 av Norges befolkning ikke vil ha FrP i posisjon.

K

knutinh

Gjest
Sant, sant. Man må ha politikre som man forventer har kunnskap om sakene på et bredt grunnlag, ikke bare etter innspill via en SMS på Holmgang.
Jeg er også lei av det evinnelige gnålet om at FrP må regnes med fordi de har 30 % oppslutning. Husk at 3/4 av Norges befolkning ikke vil ha FrP i posisjon.
Et eksempel på populisme som alle partier gjør seg skyldig i er å gå indignert ut i media med "dette kan vi ikke ha noe av".

Enten det gjelder gasskraftverk, statro/hydroil, oppfordring til behandling av mullaher i strid med menneskerettighetene etc.

"Folket" blir irritert på en usmakelig person som mullaen. Jeg blir det, og det fleste andre skulle jeg tro. Historien viser at spesielt i slike saker er det viktig med et regel-bundet system som sikrer likhet for loven. Men Frp sanker stemmer på å gå ut med indignasjon ("send ham ut") vel vitende om at det må fundamentale lovendringer til for å kunne sende en mann uten behørlig rettsprosess til et påstått livsfarlig område.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Prosenter til besvær?
Så når 75% ikke vil ha Ap, 90% ikke vil ha SV og 95% ikke vil ha Sp, så skal vi ikke bry oss om det gnålet heller?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Nei, det er slik at 3/4 av folket ikke vil har Fr.p for noen pris. Motstanden mot Fr.p er mye sterkere enn motstanden mot andre partier. Du har vel sett alle de som uttaler seg mot å samarbeide med Fr.p. Det er flere grunner til det...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Med publikumsvennlige antar jeg at du mener lettere underholdning. Revyer, kommedier og litt fjas og stas men ikke noen plass til seriøs scenekunst og oppsetninger som ikke 'folk flest' har noe utbytte av. Dette er en forflatning og en fordumming av publikum som kun styrker min bekymring.
Med publikumsvennlig mener jeg (og FRP tror jeg) at aktørene skal lytte litt mer til publikum. Man ønsker å bli kvitt det som litt tabloid kan betegnes som egotripper fra de som setter opp forestillinger.

Hvis det er en reell publikumsbase til opera og andre seriøse oppsetninger, så skulle det jo ikke være noe problem å få publikum til dette.

Og ”just for the record” det finnes et mangfold mellom Opera og DDE!

Jeg kjenner ikke til den oppsettingen du refererer til, men hvis det er vanskelig å se verdien for Norge ved eksport av våre mest kjente navn innen kunst og kultur ved store internasjonale oppsetniger så mener jeg at det er en manglende forståelse av reklameeffekten av slik markedsføring. I tillegg er det en holdning som jeg referererte til at dette ses på som noe for eliten, og at det får være godt nok for den arbeidende klasse (eller folk flest som dere liker å kalle dem) å bli servert litt lettere underholdning som en revy eller en ny Hollywood sviske.
Nei, har ikke problemer med å se at vi bør reklamere for Norge i utlandet.
Den nevnte forestillingen var som sagt norskspråkelig, og minner om en egotripp av Bårdson, som for øvrig tok dobbelt betalt – både av staten og av ”ibsen året”.

At teater og opera og lignende er en eliteting er lett og si, og det tror jeg nok det er.
Folk flest i Norge har aldri vært på opera – de som går regelmessig på opera, vil jeg tro statistisk sett har høyere inntekt enn de som ikke går der.
At folk flest heller vil gå på musikal, revyer, stand up, konserter synes jeg er greit – Vi behøver ikke å påtvinge folk en kultur folk flest ikke vil ha.

Jeg vil også bemerke at operatilbudet for eksempel, er et tilbud som kun begrenser seg til befolkningen i nærheten av Oslo. Bor man på nordvestlandet eller nord Norge har man ikke et operatilbud i Norge. Det samme kan sies om det du omtaler som ”seriøst teater”.

Dette ser for meg ut som en omskriving av: "Vi vil legge ned bibliotekene som de er i dag og erstatte dem med en Internettkafe og en avdeling med litt pålagte nødvendigheter for grupper som er så svake at selv vi ikke kan kutte for mye her uten rabalder."

Hvorfor ikke bare si det i klartekst slik at 'folk flest' får det med seg ... da er det i det minste et ærlig standpunkt.
Kan igjen ikke argumetere med hva du ser for deg…, men jeg ser ingenting av det du skriver i teksten fra programmet. Derimot synes jeg det er positivt at man gjør internett tilgjengelig for folket.

Kall det hva du vil. Det som her vektlegges er å teste elevenes hukommelse og deres evne til å sitte stille og holde kjeft i lengre perioder av gangen, og være underdanig og høflig mot den som holder dagens diktat/forelesning. Dette er en foreldet læringsmetode som det ikke gavner noen å gjenningføre.
Her har vi veldig forskjellig oppfatning av hva som hjelper. Nå skal det jo sies at FRP har hatt særdeles liten innvirkning på den skolepolitikken som blir ført nå.

Jeg er bekymret for det faglige nivået til norske elever. De flinkeste blir flinkere og er meget sterke internasjonalt. Spesielt på grunn av deres evne til å tenke selv. Derimot er jegbekymret for de som ikke ”funker” i dagens skolesituasjon – spesielt gutter – her må det gjøres endringer….at du ikke ønsker å ”akseptere” at mer respekt, ro og disipling i skolen kan være et virkemiddel – deg om det. Var jo en interessant debatt på TV tidligere denne uken – på en skole var det vanlig at det gikk 10 minutter av timer før alle elevene var kommet på plass og det var nok ro til at undervisningen kan begynne….er dette greit eller - hva vil du foreslå for å løse dette problemet…?

Litt unøyaktig av meg der. Det jeg snakker om er forsking som ikke nødvendigvis er produktutvikling og som skal selges til næringslivet og militæret, men grunnforsking, forskning på språk, på humanistiske fag og forskning som ikke 'lønner seg' for univeriteter og høyskoler på kort sikt. Slik at universiteter og høyskoler er noe mer enn underrståtter for overnevnte. Vi trenger nok dette også, men jeg er redd det blir liten plass utover det symbolske for de områdene jeg nevnte. Forsking som er fri for byråkrater og partimenns årlige kalkulatorrunder.
Det er altså ikke mengden forskning det er problem med, men at det ikke forskes på de fagene du synes er viktig. Her er jeg igjen uenig – men FRP ønsker vel (Som på så mange andre områder) at det skal stilles litt krav – at man skal ha en målsetning for forskningen, og at den skal ha en nyttefunksjon. Altså man forsker for samfunnet, ikke for seg selv.

Min bror er filosof, og forsker nå for Norsk Industri – i mine øyne et veldig godt eksempel på vellykket forskning!

Det er nesten som jeg mistenker partiet for å ville holde nivået litt tilbake i befolkningen slik at man lettere får oppslutning for sine saker og politikk der. Men det er vel som du sikkert sier: Min personlige oppfatning...
Det er nesten så man mistenker enkelte andre partier for å fremstille politikken som så komplisert og vanskelig og at man ønsker å skremme den vanlige mann i gata fra å engasjere seg….

Mvh
OMF

B

Back_Door

Gjest
Det er vel ikke en tilfeldighet at TV2 er kanalen der FRP føler seg mest hjemme. Lett og kommersielt..

FRP sin kulturpolitikk er forflatende og fordummende.
FRP sin miljøpolitikk er populistisk: Man tilbyr "folk flest" den miljøpolitikk man tror de ønsker seg, og ikke den politikk som er til beste for kommende generasjoner. Om f.eks. fiskeripolitikken legges opp på grunnlag av hva fiskerne sier og ikke på hva forskerne sier, da vil vi i fremtiden ikke ha noen fiskere lenger.

Koblingen mellom frp og ekstreme kristne grupperinger, minner meg om amerikanske moral majority. Tro på Gud og du blir RIK og lykkelig!

FRPs politikere minner ofte om ekspeditører som gir kundene det kundene vil ha. Jeg savner en langsiktig ideologi. Og ja, "folk flest" vet som regel sitt eget beste.Dessverre ofte på bekostning av alle andres beste og fremtidens beste..

Topp Bunn