Et utmerket innlegg Knut. Du kan hvis du vil. ;D
Jeg føler meg ikke bundet av tradisjonelle høyre/venstre-bindinger og kan dermed velge standpunkt ganske så fritt.
Det er jo morsomt at en jeg har vært så uenig med kan gi meg en klapp på skuldra da.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med utdeling av utbytte. Mitt forenklede ikke-økonom syn på bedrifter :
1. Bedrifter har eiere : private, staten eller en blanding
2. Eierne oppretter eller kjøper bedrifter for å nå et mål, som oftest avkastning på kapital.
3. Generalforsamling er eiernes direkte kanal for å velge styre.
4. Styret har til hensikt å omsette eiernes ønsker ut i livet og kontrollerer ledelsen i firmaet
A. Staten og samfunnet har rett og plikt til å legge begrensninger på bedrifters virksomhet, bl.a. monopol-virksomhet og forurensning når dette kan gå ut over andre interesser.
B. Eierne av en bedrift har utover dette rett til å skalte og valte med sine verdier som de måtte ønske, inklusive stupide vedtak som helt klart er irrasjonelle. Det er ikke statens oppgave å lære eiere å drive butikk.
C. Dersom eierne ønsker å lønne direktøren med 20mill og skjære ned på arbeidernes lønninger så er dette helt greit så lenge man holder seg innenfor lovverket. Det er bare et signal om at de ikke setter pris på arbeiderene, og disse gjør klokt i å finne en annen arbeidsgiver.
D. Man kan ikke forvente at bedrifter har noen form for "moral". Det er inntjeningsmaskiner. Sterke samfunnshensyn bør reguleres av lovverket (f.eks forurensning), men det er helt greit å organisere boikott-aksjoner for å påtvinge bedrifter en eksternt motivert "moral".
E. Bedrifter er ikke "individ" og som sådan kan de heller ikke ha borgerrettigheter etc. Grunnen til at vi tillater individer å organisere bedrifter er fundamentalt fordi det er gode instrumenter for å sikre produktivitet, velstand og stabilitet. Grunnen for å behandle bedrifter "rettferdig" og å la disse saksøke hverandre eller individer er at eierne trenger sikkerhet for sin investering, hvis vi behandler bedrifter tilfeldig så vil sannsynligvis investorene flykte. Men det finnes ikke moralske grunner til å behandle bedrifter "pent", bare pragmatiske, i motsetning til individer. Følgelig kan staten i spesielle tilfeller veie fordeler opp mot ulemper og behandle bedrifter nokså røfft.
-k