Hvordan stiller FRP seg til faglige rettigheter i arbeidslivet som det er brukt tiår på å opparbeide ? Ingen sier noe om det.
Men så vidt jeg har fått med meg, så mener de vel at alt skal skje ved lokale forhandlinger, nærmest at hver mann/dame forhandler for seg selv.
FRP er for mindre sentraliserte oppgjør, og at det blant annet skal bli enklere å si opp folk med fast ansettelse.
Det er selvsagt positive og negative sider ved en slik politikk.
En svekkelse av oppsigelsesvernet er jo noe som har skapt ramaskrik.
En slik svekkelse vil jo gjøre at noen arbeidstakere kan bli sagt opp, i en periode hvor de uten denne svekkelsen hadde forblitt i arbeid.
Fordelene er jo at man vil gi flere faste ansettelser, vi har vel nok deltidsansatte og vikarer. Dette vil også gjøre det lettere for bedriftene å komme seg igjennom vanskelige perioder. Det vil også gjøre det lettere å sile folk som ikke er egnet for arbeidet de er satt til.
Bakdelene er jo selvsagt at arbeidsgiveren ikke blir pålagt å fungere som NAV-kontor i perioder hvor man ikke har bruk for arbeidstakeren.
Jeg synes debatten ofte krisemaksimerer denne risikoen for å bli oppsagt. Først og fremst er det jo slik at arbeidsgiver ønsker å ha folk ansatt fordi det er disse som skaper verdier. Videre er det slik at opplærte og erfarne arbeidere er verdifulle, og økonomisk sett er det nok lønnsomt å ha en arbeider uvirksom i 6 mnd, fremfor å si han opp og ansette en ny etter 6 måneder for deretter å lære ham opp.
Mindre sentraliserte oppgjør dette vil gjøre at man får mer makt lokalt, og gjøre at lønninger og betingelser i arbeidslivet trolig vil bli mer diversifiserte. For arbeidstakerne vil dette trolig gjøre at lønningene i byer og pressoner vil bli noe høyere, mens det i utkanter vil gjøre at lønnsveksten noe lavere. For bedriftene - vil følgene bli motsatt. Og dette vil gjøre at bedriftene som har billigere arbeidskraft vil bli mer konkurransedyktige, og det vil trolig bidra til å bevare arbeidsplasser i distriktene.
Det er også andre problemer med store sentraliserte oppgjør det vil rett og slett være for dyrt for arbeidsgiver å gi betydelige løft til små grupper, fordi alle da vil ha det samme.
En kan tenke seg at en kommune med god økonomi, men med mangel på kvalifisert arbeidskraft i skolen, ønske å gjøre et løft, ved å øke lærerlønningene noe, eller en kommune i nord-Norge som ville tiltrekke seg nyutdannende ingeniører. Men med de sentrale oppgjørene så vil et betydelig løft for lærerne bli for dyrt fordi alle er med, og alle de andre i staten vil også ha mye, og på denne måten må oppgjøre bli moderat!
At hver enkelt forhandler for seg selv ser vi jo i stor stil i det private næringsliv, hvor betingelsene generelt er mye bedre enn for de sentrale oppgjørene (dette er trolig også hvorfor disse arbeider-kategoriene ikke organiserer seg).
Mvh
OMF