Hmm
tenkte jeg skulle lese litt om Venezuela, siden jeg ikke visste så mye om det. Det viser seg faktisk at det ligger i Sør-Amerika, ikke Nord Amerika som du skrev. Og som du sa så omhandler artikkelen du linket til NAFTA.
NAFTA, North American Free Trade Agreement, avtale inngått 1992 mellom USA, Canada og Mexico, trådte i kraft1994. Innebærer at innførselstoll ble fjernet for de fleste vareslag, og tar sikte på å fjerne andre hindre for flyten av varer og tjenester mellom deltakerlandene.
Nok om det
.søkte litt på nettet om Venzuela, og kom over disse linkene:
http://www.globalis.no/land/norge
http://www.globalis.no/land/venezuela
Fra wikipedia finner vi:
Venezuela Norge
BNP/Capita 6900 USD 42000 USD
HDI (Human development index nr 72 nr 1
Fattigdom 37%
Inflasjon 16% 2%
Arbeidsledighet 8,4% 3%
Til tross for at Venezuela tar avstand fra USA som du sier så utgjør handel med USA 55% av totalen.
Mener du seriøst at det man gjør i Venezuela kan sammenlignes med hva man burde gjøre i Norge
? At vi bør lære av de erfaringene man der gjør med en dreining mot mer sosialistisk styre
.?
Her tolker du det som står på din måte. Tror neppe at den ene setningen som står i FRP sitt program gir et fulldekkende svar på alle spørsmål som omhandler frihandel.
Det står også i programmet:
Forholdene til andre land må bygge på prinsippene om likeverd og frihandel. Norge bør derfor snarest bygge ned handelsbarrierene mot utlandet
U-landene (utviklingslandene) må gis muligheter til å leve av de varene de produserer. De må derfor få anledning til å selge sine varer til Norge uhindret av restriksjoner og spesielle avgifter. Fremskrittspartiet kan ikke godta en u-hjelpspolitikk (utviklingshjelp) som går ut på å bygge ut et produksjonsapparat i u-landene, for deretter å nekte å importere produktene.
Som et liberalistisk parti er Fremskrittspartiet det første til å ta avstand fra de rike lands egoisme og det hykleri de representerer, når de finner på alle mulig påskudd for å hindre fattige land i fritt å få selge sine varer på deres markeder. Det beste middel for å få utviklingsland ut av fattigdom er å gi dem mulighet til å leve av eget arbeid og innsats ved å selge sine varer på det internasjonale markedet.
Siden vi snakker om FRP kan du fortelle meg hvor FRP sin politikk avviker fra Arbeiderpartiet sin når det gjelder å gi bedrifter flere rettigheter enn landets borgere
?
Mvh
OMF