Fr.p -koden

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Det er interessant at du bevilger såpass mye plass til en AP-mann som rygger på en bil, mens en FrP-mann som er dømt for vold, fyllekjøring mm ikke bevilges plass i det hele tatt.

Det ER vanskelig å dømme folk bare ut fra handlinger, man må samtidig ta med politisk bakgrunn og så videre, ikke sant?=)
Jeg mener å huske minst en som påstår å være "folkets representant" på tinget som tok seg en lengre sykemelding etter en dram for mye på talestolen her før jul? =)

Hvis jeg ikke husker feil så er nevnte representant en ihuga motstander av trygdemisbruk av alle slag?

-k
Håper inderlig at FRP mannen ble dømt etter loven! Det pleier aldri å mangle noen spaltemeter når det gjelder FRP så der kan du slappe helt av! Statsministeren vår stakk av etter å ha bulket en bil, tillitsvekkende syns du?  :)

Sandberg ble sykemeldt, om han var syk eller ikke skulle jeg tro er legens ansvar? Men han holdt seg i landet som reglene tilsier! :)

Lover og regler gjelder alle trodde jeg........

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Tok meg en liten middagshvil. Ser at jeg kan slutte meg til det Arve skriver ang. FRP. Så da slipper jeg å bry hue mitt så mye med det.

Men rent personlig når det gjelder min jobb, så tror jeg ikke FRP eller ikke FRP har så mye å si. Men det går an å føle solidaritet med de som vil bli ramma. I første omgang kanskje offentlig ansatte. Virker som de er en rød klut på FRP.

K

knutinh

Gjest
Ellers finnes det jo flere eksempler på at egoismen tydeligvis ikke gjelder.

En stor del av SV sine velgere er vel høyt utdannede akadamikere (større enn noe annet parti, etterfulgt av høyre mener jeg å ha lest?). Disse vil altså stemme på et parti som griper alle muligheter til å utjevne samfunnets goder og altså "ta" fra disse akademikerne og gi til de lavtlønnte.

Frp har mange velgere i Finmark. Hvis det er en ting Frp har utmerket seg med i forhold til Finmark så er det vel det at alle trygdede skal få svi (Finmark har vel landets laveste gjennomsnittsinntekt), og at distrikts-midler (som Finmark nyter godt av) skal kuttes helt ut.

Frp har mange velgere med lav lønn og lav utdanning (de sies å være det nye arbeiderpartiet). Samtidig er det vel slik at Frp gjennomgående er imot fagforeninger, og for større forskjeller i samfunnet (eller i det minste imot offentlig styrt regulering av fordelene). Altså er det rimelig å anta at "gutta på gølvet" vil få dårligere lønn og svakere beskyttelse under Frp?

Det er ellers min subjektive oppfatning at de som er mest skeptisk til innvandring er de som knapt nok har sett en. Selvsagt finnes det alle typer mennesker overalt, men de gjennomgående mest innvandrerfiendtlige jeg har møtt på har vært plassert i små bygdesamfunn - uten lokalt flyktningemottak.

De som er gjennomgående mest positiv til en bærekraftig norsk rovdyrstamme bor på grunerløkka i Oslo og slipper på den måten unna absolutt alle ulemper med ulv.

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ellers finnes det jo flere eksempler på at egoismen tydeligvis ikke gjelder.

1. En stor del av SV sine velgere er vel høyt utdannede akadamikere (større enn noe annet parti, etterfulgt av høyre mener jeg å ha lest?). Disse vil altså stemme på et parti som griper alle muligheter til å utjevne samfunnets goder og altså "ta" fra disse akademikerne og gi til de lavtlønnte.

2. Frp har mange velgere i Finmark. Hvis det er en ting Frp har utmerket seg med i forhold til Finmark så er det vel det at alle trygdede skal få svi (Finmark har vel landets laveste gjennomsnittsinntekt), og at distrikts-midler (som Finmark nyter godt av) skal kuttes helt ut.

3. Frp har mange velgere med lav lønn og lav utdanning (de sies å være det nye arbeiderpartiet). Samtidig er det vel slik at Frp gjennomgående er imot fagforeninger, og for større forskjeller i samfunnet (eller i det minste imot offentlig styrt regulering av fordelene). Altså er det rimelig å anta at "gutta på gølvet" vil få dårligere lønn og svakere beskyttelse under Frp?

4. Det er ellers min subjektive oppfatning at de som er mest skeptisk til innvandring er de som knapt nok har sett en.

5. Selvsagt finnes det alle typer mennesker overalt, men de gjennomgående mest innvandrerfiendtlige jeg har møtt på har vært plassert i små bygdesamfunn - uten lokalt flyktningemottak.

6. De som er gjennomgående mest positiv til en bærekraftig norsk rovdyrstamme bor på grunerløkka i Oslo og slipper på den måten unna absolutt alle ulemper med ulv.

-k
1. Akademisk utdanning løner seg lite, noko som også syner igjen i rekrutteringa til akademikarjobbar.

2. Ein interessant obeservasjon. Men dei stemmer nok annleis etterpå, om dei då ikkje har flytta sørpå...

3. Ja. Dei fleste spelar også i lotto. Utan å vinne, sjølvsagt (med nokre få unntak). Folk stemmer på det dei vil. Dei færraste klarar å ta avgjerder om kva dei vil ha til middag. Men dei veit godt kva dei IKKJE vil ha til middag. Altså er protest lettare enn å vere konstruktiv.
Har ikkje mista mi tru på mennesket, berre når dei er i stemme-modus...

4. Eller berre har sett ein på gata, med langt skjegg eller anna morosam utsjånad. Og iallfall aldri har drista seg til å snakke lenger med vedkomande enn til at dei konstaterar at dei har aksent eller ikkje fiksar norsk særleg perfekt.

5. Har vel eigentleg dei motsette erfaringane.

6. Også ei interessant politikar-sak.

G

Gjestemedlem

Gjest
Frp har mange velgere med lav lønn og lav utdanning (de sies å være det nye arbeiderpartiet). Samtidig er det vel slik at Frp gjennomgående er imot fagforeninger, og for større forskjeller i samfunnet (eller i det minste imot offentlig styrt regulering av fordelene). Altså er det rimelig å anta at "gutta på gølvet" vil få dårligere lønn og svakere beskyttelse under Frp?
Det spiller jo ingen rolle hvor dårlig man selv blir betalt så lenge 'hottentottane' har det værre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det spiller jo ingen rolle hvor dårlig man selv blir betalt så lenge 'hottentottane' har det værre.
Merkelig at man tror det forbindes med intelligens, korrekte meninger og refleksjon å slenge om seg med halvmorsom dritt, på bekostning av 30 % av Norges befolkning.
Slapp av du er i godt selskap. Det trygt og godt å være på "riktig" side.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Merkelig at man tror det forbindes med intelligens, korrekte meninger og refleksjon å slenge om seg med halvmorsom dritt, på bekostning av 30 % av Norges befolkning.
Slapp av du er i godt selskap.  Det trygt og godt å være på "riktig" side.
Hva kaller du det du slenger rundt deg med da, Oddgeir?

P

Parelius

Gjest
Her lukter trøffel. Noen som kaster trøffel rundt omkring?

G

Gjestemedlem

Gjest
Slapp av du er i godt selskap.  Det trygt og godt å være på "riktig" side.
Nå har jo også mer enn 30% av befolkningen hatt meslinger, men det er da håp for dem også-

Og ja, jeg må jo tilstå at FrP og deres tilhengere er svært enkle mål for sarkastiske og nedlatende bemerkninger. Men det er nå litt morro likevel.

Jeg ville vært mer bekymret om jeg hadde vært deg hvis slik humor ble sett på litt på samme måte som å gjøre narr av funksjonshemmede.

Og nei, jeg trives egentlig ikke i dårlig selskap, så da så..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Har inntrykk av at FRP folk har total mangel på selvironi, dårlig form for humor og er stort sett grinete og humørløse.

A

Akle

Gjest
Har man ikke jobb så betaler man heller ikke skatt. Hvis man stemmer på parti X ut fra motivasjonen at man skal få sparken så vil det logisk sett ikke ha noen hensikt å samtidig ønske lavere skatt på inntekt.

-k
Feil, trygd er skatta. Der fikk du også svaret på fr.p. -koden.

Mvh
TheAtl

K

knutinh

Gjest
Har inntrykk av at FRP folk har total mangel på selvironi, dårlig form for humor og er stort sett grinete og humørløse.
Det synes jeg kanskje var en noe tendensiøs framstilling av 30% av norges befolkning.

Det har blitt sagt (og godtatt av alle parter?) at Frp er det nye arbeiderpartiet. Dermed er det kanskje naturlig å anta at Frp-velgerne som masse peker seg ut i samme retningen som arbeiderne i forhold til andre velgere?

http://www.bygdeforskning.no/aktuelt/Grensehandel/presoddv.pdf

"Hadde grensehandleren vært den som bestemte
partisammensetningen på Stortinget så hadde denne bestått av fire partier; Høyre, Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og med Fremskrittspartiet i flertallsregjering - alene. FrP er
med andre ord det partiet som i størst grad er overrepresentert blant grensehandlerne, og
som en kuriositet kan jeg nevne at det ikke er en eneste senterpartivelger i datamaterialet!"

http://www.ssb.no/emner/00/01/30/innvhold/arkiv/art-2002-12-04-01.html
"Folk med høy utdanning er mer positive
Faktorer som alder, utdanning, bosted og politisk innstilling er av betydning for holdningene våre. Holdningen til innvandrere og innvandring varierer lite etter kjønn. Eldre (67-79 år) er gjennomgående mindre velvillig innstilt til innvandrere og innvandring enn unge (16-24 år) og unge voksne (25-44 år). Unge voksne er i en del forhold mer liberalt innstilt enn de yngste, hvilket kan henge sammen med at flere har høyere utdanning. Høy utdanning går entydig sammen med større toleranse for innvandrere og innvandring.

Bosatte i de mest sentrale strøk er gjennomgående mer "innvandrervennlig" innstilt enn bosatte i mindre urbane strøk. RV-, SV- og Venstre-tilhengere er positivt innstilt til innvandrere og innvandring, mens Fremskrittspartiets tilhengere – og til dels også Senterpartiets – oftere inntar det motsatte standpunkt. Vi ser at forskjellene i holdninger når det gjelder partitilhørighet sammenfaller til en viss grad med forskjeller i utdanningsnivå."

http://forbruker.no/pengenedine/pengebruk/article1022528.ece

"Mens den typiske harryhandleren i Sverige er en lavt utdannet Fremskrittsparti-velger, er Danmarks-farerne annerledes. De har mye høyere utdanning.

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) påviste i fjor at norske grensehandlere i Sverige røyker, har lav utdanning og stemmer Fremskrittspartiet.

Svenskehandelen er i stor grad politisk handel, hvor folk protesterer mot norsk avgiftsnivå ved å kjøre over grensen.

Danskehandelen passer ikke inn i dette mønsteret.

Annerledes

- Våre tall viser at nordmenn som handler i Danmark har høyere utdanning enn nordmenn som handler i Sverige, sier SIFO-forsker Randi Lavik.

Utdanningsnivå har stor betydning for partitilhørighet.

- Ut fra utdanningsnivået er det grunn til å tro at de som handler i Danmark har en annen partitilhørighet enn de som handler i Sverige, sier forskeren.

- Færre FrP-velgere, altså?

- Vi har ikke tall for partitilhørighet, og kan derfor ikke si at vi vet akkurat det, sier Lavik."

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9902/6.shtml

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200106/05/tab-2001-12-14-06.html

"Andel som har lest utvalgte riksaviser en gjennomsnittsdag. Prosent

Lest Aftenposten Lest Dagbladet Lest Dagsavisen Lest Verdens Gang Antall personer
Partisympati
Arbeiderpartiet 15 19 4 30 378
Fremskrittspartiet 8 13 1 29 240
Høyre 29 14 0 36 203
Kristelig folkeparti 10 9 1 22 165
Senterpartiet 10 19 - 27 69
Sosialistisk venstreparti 23 23 5 18 111
Venstre 18 23 3 21 39

Kilde: Kultur- og mediebruksundersøkelsen 2000.
"
Hvis jeg tolker tallene rett så er altså høyre- og SVP-folk de som totalt leser mest aviser (hhv 79 og 69% summert) mens KRF og FRP-velgere leser minst med 42% og 51% summert.

-k

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Har blitt sagt at FRP er det nye arbeiderpartiet, jada jeg har fått med meg det. Men det er FRP sjøl som kommer med den påstanden. At dette er så godtatt av alle parter er jeg nå mer usikker på. Hvis jeg kaller meg Elvis, blir jeg ikke bedre til å synge for det.

Svenskehandel er det fler enn FRP folk som benytter seg av. Jeg handler en del i Sverige. Røyk og øl f.eks. Med god samvittighet.

Kan ikke se at det skal være en politisk protesthandling og sette seg i bilen, kjøre noen kilometer for å få ting billigere.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nå har jo også mer enn 30% av befolkningen hatt meslinger, men det er da håp for dem også-

Og ja, jeg må jo tilstå at FrP og deres tilhengere er svært enkle mål for sarkastiske og nedlatende bemerkninger. Men det er nå litt morro likevel.

Jeg ville vært mer bekymret om jeg hadde vært deg hvis slik humor ble sett på litt på samme måte som å gjøre narr av funksjonshemmede.

Og nei, jeg trives egentlig ikke i dårlig selskap, så da så..
God humor kjennetegnes av vidd og treffsikkerhet, ikke av plattheter. Men det visste du vel. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Torget vurderinger
0
1. Det synes jeg kanskje var en noe tendensiøs framstilling av 30% av norges befolkning.

2. FrP er med andre ord det partiet som i størst grad er overrepresentert blant grensehandlerne,

3. og som en kuriositet kan jeg nevne at det ikke er en eneste senterpartivelger i datamaterialet!"

4. "Folk med høy utdanning er mer positive
Faktorer som alder, utdanning, bosted og politisk innstilling er av betydning for holdningene våre.

5. Holdningen til innvandrere og innvandring varierer lite etter kjønn.

6. Eldre (67-79 år) er gjennomgående mindre velvillig innstilt til innvandrere og innvandring enn unge (16-24 år) og unge voksne (25-44 år). Unge voksne er i en del forhold mer liberalt innstilt enn de yngste, hvilket kan henge sammen med at flere har høyere utdanning.

7. Høy utdanning går entydig sammen med større toleranse for innvandrere og innvandring.

8. Bosatte i de mest sentrale strøk er gjennomgående mer "innvandrervennlig" innstilt enn bosatte i mindre urbane strøk.

9. RV-, SV- og Venstre-tilhengere er positivt innstilt til innvandrere og innvandring, mens Fremskrittspartiets tilhengere – og til dels også Senterpartiets – oftere inntar det motsatte standpunkt. Vi ser at forskjellene i holdninger når det gjelder partitilhørighet sammenfaller til en viss grad med forskjeller i utdanningsnivå."

http://forbruker.no/pengenedine/pengebruk/article1022528.ece

10. "Mens den typiske harryhandleren i Sverige er en lavt utdannet Fremskrittsparti-velger, er Danmarks-farerne annerledes. De har mye høyere utdanning.

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) påviste i fjor at norske grensehandlere i Sverige røyker, har lav utdanning og stemmer Fremskrittspartiet.

11. Svenskehandelen er i stor grad politisk handel, hvor folk protesterer mot norsk avgiftsnivå ved å kjøre over grensen.

12. Utdanningsnivå har stor betydning for partitilhørighet.

- Ut fra utdanningsnivået er det grunn til å tro at de som handler i Danmark har en annen partitilhørighet enn de som handler i Sverige, sier forskeren.

- Færre FrP-velgere, altså?

- Vi har ikke tall for partitilhørighet, og kan derfor ikke si at vi vet akkurat det, sier Lavik."

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9902/6.shtml

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200106/05/tab-2001-12-14-06.html

Lest Aftenposten Lest Dagbladet Lest Dagsavisen Lest Verdens Gang Antall personer
Partisympati          
Høyre 29 14 0 36 203
Venstre 18 23 3 21 39

"
Hvis jeg tolker tallene rett så er altså høyre- og SVP-folk de som totalt leser mest aviser (hhv 79 og 69% summert) mens KRF og FRP-velgere leser minst med 42% og 51% summert.

-k
1. Slett ikkje, når ein tenkjer etter. Minst 40% er grinete og manglar både humor og sjølvironi etter mine erfaringar.

2. Det kjem sikkert av all den billege spriten og sigarettane dei skal køyre i seg til stadig....

3. Dei har sikkert anna å gjere på enn å fylle ut tåpeleg statistikk. Er ikkje dette bønder? Då har dei meir enn nok å gjere om dei skal ha til eit verdig liv...

4. Tenkte eg det ikkje......

5. Hm. Skulle likt å høyrt på om desse damene vart dybdeintervjua medan dei var på sydentur...

6. Vert vi verre til eldre vi blir, slik at vi kan forvente oss å verte meir rasistiske når vi fyller 50 -60 -70? Korleis kan dette henge saman med Frp? Kjem eg til å stemme på Siv når eg vert 70, kanskje?

7. Kva med eldre med høg utdanning og yngre ufaglærte?

8. Kva med midt-Noreg versus dei andre landsdelane? Eller kva med dei som bur over/under skoggrensa? Ungkarsbønder? Mykje å forske på, vil eg tru...

9. Altså er SP og FrP velgjarar uvitande. Tenkte eg det ikkje....

10. Må vel henge saman med lett tilgang på danskebåten.

11. Altså er FrP Harriete, meinar du?

12. Dette er veldig interessant. Når nivået i skulen fell, aukar altså Frp-delen. Etter kvart vil FrParane tryggje sin eigenart, og syter for at skulen får lite ressursar, slik at det vert færre skuleflinke som tek høgre utdanning. Ein utdannar fleire taparar, og vips - meir FrPvelgjarar. Ein genistrek!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei. Jakten på AP koden!

Les hele teksten. Selv om den er på mere enn 8 ord, så kan du nok greie den! Lykke til!
Det var da voldsomt med sarkasme....du får ikke litt glasshus følelse da...??? Dine innlegg er jo gjennomgående helt blottet for seriøst innhold.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvordan folk i arbeidslivet kan støtte sånne partier er meg helt ubegripelig. Det må være det man kaller "å lage ris til egen ræv"
Jeg er i arbeidslivet og støtter et slikt parti, og for meg er det vanskelig å forstå hvordan arbeidsfolk kan støtte partier som sløser bort fellesressursene og ikke sørger for optimal utnyttelse av skattepengene, som ikke sørger for at jeg får rask behandling hvis jeg får syk, at jeg muligens blir liggende på gangen etter 40 år i arbeidslivet, at jeg må betale haugehvis av skatt hvis jeg har lyst til å ta på meg litt ekstra jobb for å tjene penger til ferietur med familien, os vosv...

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Selvfølgelig er levedyktig arbeidsliv og sikre arbeidsplasser viktig. Det har alltid vært viktig, bortsett fra hos de som lever av aksjespekulasjoner. Men at folk på "gølvet" kan støtte høyrepartiene det er selvmotsigende slik jeg ser det.

Men det er det som skjer, jeg er klar over det. Så mange "høyrefolk"er det bare ikke i dette landet.  Det er nok egoismen som har blitt den viktigste drivkraften. Og da er vel ikke tanken på sikre arbeidsplasser så viktig lenger heller vil jeg tro.
Problemet er at venstresiden tror at alt de gjør er så veldig bra....

Et godt eksempel kan være Union fabrikker. Her var det helt krise at eierne fikk bestemme....at de skulle legge ned en fabrikk som ikke skapte tilstrekkelig avkastning. Her ville politikerne "tvinge" Norske skog til å fortsette driften...altså pålegge ulønnsom drift. Fasiten er at kun 1 av de oppsagte var arbeidsledig etter ett år, de aller fleste gikk direkte til nye arbeidsplasser, som trengte folk, og som var lønnsomme.

Se på dørfabrikken som ble startet etter at Hydro stenge ned Søderbergovnene....hva skjer, de andre dørfabrikkene må permittere..

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Blir rett og slett litt irritert i denne tråden, synes temaet er spennende, og absolutt noe som kan dsikuteres. Derfor har jeg skrevet noen litt lengre svar til FRP kritikerne, men knapt noen av dem er besvart, men oppgulpene fortsetter.....

Så til dere kritikere.....er det ikke aktuellt å diskutere...skal det bare slenges usakelig dritt....?

Mvh
OMF

A

Akle

Gjest
Fasiten er at kun 1 av de oppsagte var arbeidsledig et år, de aller fleste gikk direkte til nye arbiedsplasser, som treng¨te folk, og som var lønnsomme.

Mvh
OMF
Du må gjerne dokumentere dette, da jeg ikke uten videre kjøper den.

Union var ikke ulønnsom, men gikk derimot med et substansielt overskudd. Saken var at de mente en ny fabrikk i Kina ville gi enda større overskudd (mer profitt til eierne, mindre utlegg til arbeiderne). Nedleggelsen var overilt og fikk konsekvenser helt opp til styret.

Mvh
Atle K

A

Akle

Gjest
Du bommet helt på innholdet i Chomsky innlegget, tolket det dit hen at du ikke hadde lest det men synset fritt, - da blir oppfølging uinteressant.

Mvh
Atle K

G

Gjestemedlem

Gjest
God humor kjennetegnes av vidd og treffsikkerhet, ikke av plattheter. Men det visste du vel.  ;)
Problemet med FrP er ikke enkeltsakene og de politiske forslagene på stortinget osv. De er greie nok å forholde seg til. Men det følger så mange nisser med på lasset. Nå har de riktignok skilt ut de mest autrerte fusentastene i et søsterparti, Demokratene. Men de sliter fremdeles med for mange slike typer. Og da er det vanskelig å ta dem seriøst som gruppe. Uansett hvor stor heiagjeng de har.

Hadde Hagen tatt et oppgjør med bajasene istedet for liberalistene for noen år siden kunne det vært anderledes. Men han hadde nok større personlig støtte hos førstnevnte gruppe, og følte seg mer truet av de unge liberale. Og det virker som den nye lederinnen følger mye den samme oppskriften.

Men det finnes jo håp da. Ungdomspartiene både i FrP, Venstre og tildels høyre viser jo tegn til en mer progressiv liberalisme.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg er i arbeidslivet og støtter et slikt parti, og for meg er det vanskelig å forstå hvordan arbeidsfolk kan støtte partier som sløser bort fellesressursene og ikke sørger for optimal utnyttelse av skattepengene, som ikke sørger for at jeg får rask behandling hvis jeg får syk, at jeg muligens blir liggende på gangen etter 40 år i arbeidslivet, at jeg må betale haugehvis av skatt hvis jeg har lyst til å ta på meg litt ekstra jobb for å tjene penger til ferietur med familien, os vosv...

Mvh
OMF
Godt poeng!

J

Jurassic

Gjest

Mvh
OMF
Fr.P mente jo fornår det ble oppdaget olje at var ikke noen fremtid for oljen som ble funnet i nordsjøen så de ville selge rettighetene.
Men å utvinne olje til folkets beste er vel å sløse bort fellesressursene?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926

Mvh
OMF
Du tror altså på propagandaen om at skattepengene sløses bort. Sjekk ut slike land som har lavt skattenivå, og sjekk så ut hva slags levestandard "vanlige arbeidsfolk" har der. Ikke mye å skryte av.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Fr.p -koden:  Valgfrihet

Folk er lei av at staten blander seg inn med reguleringer og styring overalt.  Folk vil i større grad selv styre hva deres egne penger skal brukes til.  Staten blir i fremtiden tvunget til å dra inn mindre av folks inntekter til såkalte "fellesgoder", f.eks. trommekurs for husmødre o.l.  Venstresidens alternativ er alltid mer stat, mer styring og mindre valgfrihet.  Folk vil ha valgfrihet!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Torget vurderinger
0
Re: Fr.p -koden:  Valgfrihet

1. Folk er lei av at staten blander seg inn med reguleringer og styring overalt.  

2. Folk vil i større grad selv styre hva deres egne penger skal brukes til.  

3. Staten blir i fremtiden tvunget til å dra inn mindre av folks inntekter til såkalte "fellesgoder",

4. f.eks. trommekurs for husmødre o.l.

5. Venstresidens alternativ er alltid mer stat, mer styring og mindre valgfrihet.  

6. Folk vil ha valgfrihet!
1. Eitt av teikna på sivilisasjon, er at einskildindividet innordnar seg under lover og rett med tanke på fellesskapet.

2. Ja, men dette er ikkje alltid kloke val. Jfr nedsmelding av polisen, lungekreft og nyttårsrakettar.

3. Og så skal vi ha privatskular, privat helsestell og privatisert snøbrøyting. Kva vert det neste? Privat politi og privat brannvern?

4. Folkeopplysning er alltid eit gode. Svært få trommande husmødre heromkring.

5. Sant nok. For å regulere fellesskapet slik at så mange som råd får det så godt som råd.

6. Men innan visse grenser, ser det ut som.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Må si jeg forundrer meg veldig over at vi skal ha de så ufritt i dette landet. Skulle nesten tro vi snakker om Norge som skulle det være en provins i det Stalinstyrte sovjet. Lurer på hva en innbygger derfra hadde ment om en sånn debatt som dette. Norge er da et av verdens frieste land. Eller er det så mye tvang og byrder på våre spinkle skuldre at det bare er de oppegående som ønsker FRP styre som merker det ?

Er frihet bare med skatt og avgifter og gjøre ?

Nei jeg kan ikke ta denne sutringa til FRP seriøst. Klart det ikke er perfekt for alle i dag, det vil det aldri bli heller.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det var da voldsomt med sarkasme....du får ikke litt glasshus følelse da...??? Dine innlegg er jo gjennomgående helt blottet for seriøst innhold.

Mvh
OMF
Hvis du ser sarkasmen i innlegget som dette var svar på så forstår du vel at jeg ikke har særlig lyst til å være saklig og grei. Jeg holder meg helst unna slikt, men Oddgeir (og noen andre) liker å slenge rundt seg. Om dere holder dere saklige, så skal nok jeg greie det samme.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Må si jeg forundrer meg veldig over at vi skal ha de så ufritt i dette landet. Skulle nesten tro vi snakker om Norge som skulle det være en provins i det Stalinstyrte sovjet. Lurer på hva en innbygger derfra hadde ment om en sånn debatt som dette. Norge er da et av verdens frieste land. Eller er det så mye tvang og byrder på våre spinkle skuldre at det bare er de oppegående som ønsker FRP styre som merker det ?

Er frihet bare med skatt og avgifter og gjøre ?

Nei jeg kan ikke ta denne sutringa til FRP seriøst. Klart det ikke er perfekt for alle i dag, det vil det aldri bli heller.
Støttes! Det rare er at mange tar fellesgodene for gitt. Skole, helsevesen, tekniske tjenester helst komme gratis.
Nå ser vi effekten av privatisering av brøyting. Veiene har aldri vært værre. De private vil ha pengene for brøyting, men ikke gi oss gode tjenester. De risikerer vel å få for lite penger igjen. Da må de utsette kjøpet av ny merce og det er jo en større katastrofe enn om noen lmå sitte i kø over natta på E 18.

:p

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvis du ser sarkasmen i innlegget som dette var svar på så forstår du vel at jeg ikke har særlig lyst til å være saklig og grei. Jeg holder meg helst unna slikt, men Oddgeir (og noen andre) liker å slenge rundt seg. Om dere holder dere saklige, så skal nok jeg greie det samme.
Alltid greit å ha noe(n) å skylde på.
;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Partisympati          
Høyre 29 14 0 36 203
Venstre 18 23 3 21 39

"

-k

En forunderlig konklusjon.
Hva med de som leser flere aviser på en dag, man kan ikke bare summere prosenter her.
Hva med de som leser andre aviser? Det finnes da en masse aviser som ikke står listet her, BT for eksempel leses på vestlandet, ikke aftenposten.

Ellers er det jo interessant å se at VG har en større andel av lesere som stemmer H og AP enn Frp, så kan man kanskje slutte å koble Frp til VG hele tiden, det er jo høyre som dominerer på den statistikken.

Generelt til flere her vil jeg si:
Å undervurdere sine motstandere er vel bort i mot det dummeste man kan gjøre… vel bekomme!
Å oppføre seg nedlatende overfor sine motstandere gir en kanskje litt bedre selvfølelse et lite øyeblikk, men på sikt vil det slå tilbake på en selv, man vinner ingenting på den måten, tvert i mot.

K

knutinh

Gjest
En forunderlig konklusjon.
Hva med de som leser flere aviser på en dag, man kan ikke bare summere prosenter her.
Det er mulig at jeg var for kjapp her.
Ellers er det jo interessant å se at VG har en større andel av lesere som stemmer H  og AP enn Frp, så kan man kanskje slutte å koble Frp til VG hele tiden, det er jo høyre som dominerer på den statistikken.
Det er jo topp hvis man kan lære noe nytt? Ellers ser det jo ut som om Frp<->VG utpeker seg ved at Frp-velgere som leser avis i veldig stor grad holder seg til VG.

Ellers er det litt interessant at Høyre og SV er partier som scorer stort på både utdanning, avis-lesning og kanskje også lønn/sosial posisjon. Samtidig er vel det to grupper av velgere som overhodet ikke er enige om noe?

-k

O

OldBoy

Gjest
Dette er jo primært en tråd om FrP, men jeg drister meg nå frempå likevel.

Jeg kjenner det jeg vil karakterisere som kloke og fornuftige mennesker, i alle politiske leire.

Det blir for enkelt å si at "alle som stemmer x-partiet er SÅNN". Politikk er mer komplisert enn som så. Våre politiske hovedstandpunkter er summen av fine nyanser i et utall politiske enkeltsaker og politikkområder. Rent matematisk har man nærmest uendelig mange kombinasjoner, som skal kanaliseres til bare en drøy håndfull politiske partier.

Det må jo nødvendigvis bli noen kompromisser av slikt. Så lenge hver enkelt av oss ikke har sitt eget parti. Så får man heller bære over med at enkelte kan være for frihet, men mot innvandring, for lave skatter, men mot egenandeler og så videre. Det er sannsynligvis umulig å være helt konsekvent. Uansett hvilket parti man stemmer på.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er mulig at jeg var for kjapp her.
Det er jo topp hvis man kan lære noe nytt? Ellers ser det jo ut som om Frp<->VG utpeker seg ved at Frp-velgere som leser avis i veldig stor grad holder seg til VG.

Ellers er det litt interessant at Høyre og SV er partier som scorer stort på både utdanning, avis-lesning og kanskje også lønn/sosial posisjon. Samtidig er vel det to grupper av velgere som overhodet ikke er enige om noe?

-k

Mulig Frperne helst leser Nationen, Dagen eller klassekampen...? ;D

At Høyre og SV scorer høyt på utdanning ( hvor står det forresten?) sier vel mye om livsstilen til disse. En godt utdannet som jobber i det private vil ofte stemme høyre fordi han har god lønn og vil beholde den for seg selv, fremfor å betale skatt.
En godt utdannet som stemmer SV er vel ofte en som kom inn på universitetet, tok en lang utdanning man strengt tatt kanskje ikke kan bruke til så mye, fikk seg jobb på universitetet og er avhengig av at staten er villig til å betale for stillingen hans. Eventuelt andre stillinger i staten, stillinger som man selvsagt også ofte trenger ( lærer osv) men stillinger som betales av det offentlige, og derfor er man tilhenger av flest mulig ansatte her, og selvsagt at disse skal ha det best mulig.
At andre faktisk må skape verdier for at ting skal gå rundt, det er liksom ikke så viktig for en del av disse...

K

knutinh

Gjest
klassekampen...?  ;D
Jeg tør våge påstanden at en relativt usignifikant andel Frp-velgere leser klassekampen :-D
At Høyre og SV scorer høyt på utdanning ( hvor står det forresten?) sier vel mye om livsstilen til disse.
Jeg fant det mens jeg googlet etter materialet over. JEg skal se om jeg finner det igjen.
En godt utdannet som jobber i det private vil ofte stemme høyre fordi han har god lønn og vil beholde den for seg selv, fremfor å betale skatt.
En godt utdannet som stemmer SV er vel ofte en som kom inn på universitetet, tok en lang utdanning man strengt tatt kanskje ikke kan bruke til så mye, fikk seg jobb på universitetet og er avhengig av at staten er villig til å betale for stillingen hans. Eventuelt andre stillinger i staten, stillinger som man selvsagt også ofte trenger ( lærer osv) men stillinger som betales av det offentlige, og derfor er man tilhenger av flest mulig ansatte her, og selvsagt at disse skal ha det best mulig.
At andre faktisk må skape verdier for at ting skal gå rundt, det er liksom ikke så viktig for en del av disse...
Og beskrivelsen din av de to leirene er overhodet ikke farget av ditt eget politiske syn?;-)

Høyre henter vel endel støtte fra økonomer og ingeniører som tror at verden kan modelleres matematisk/mekanisk, og at årsak/virkning gjør at de fleste fortjener den situasjonen man er havnet i. Felles-trekk er vel motstand mot en sterk stat, troen på USA, markeds-liberalisme og individuell frihet (delvis med unntak av religion og "verdier")

SV henter vel endel støtte fra humanoria-utdannede som foretrekker andre forklaringsmodeller. Felles-trekk er kanskje skepsis til USA, skepsis til fri handel og marked, skepsis til konservative verdier.

Jeg har vanskelig for å se hvorfor de ansatte i Opticom er viktigere for landet enn forelesere og lærere på skoler og Universitet?

Jeg ser med gru for meg hvordan den uregjerlige byggebransjen hadde sett ut i dagens hete boligmarked om det overhodet ikke var noen som regulerte hva de fikk bygge og hvordan det skulle bygges.

Politikerne kan ved god/dårlig jobb gi store endringer i enkelt-personers liv og arbeid. Sånn sett er de kanskje viktigere enn de fleste bedriftsledere?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tør våge påstanden at en relativt usignifikant andel Frp-velgere leser klassekampen :-D
Jeg fant det mens jeg googlet etter materialet over. JEg skal se om jeg finner det igjen.
Og beskrivelsen din av de to leirene er overhodet ikke farget av ditt eget politiske syn?;-)

Høyre henter vel endel støtte fra økonomer og ingeniører som tror at verden kan modelleres matematisk/mekanisk, og at årsak/virkning gjør at de fleste fortjener den situasjonen man er havnet i. Felles-trekk er vel motstand mot en sterk stat, troen på USA, markeds-liberalisme og individuell frihet (delvis med unntak av religion og "verdier")

SV henter vel endel støtte fra humanoria-utdannede som foretrekker andre forklaringsmodeller. Felles-trekk er kanskje skepsis til USA, skepsis til fri handel og marked, skepsis til konservative verdier.

Jeg har vanskelig for å se hvorfor de ansatte i Opticom er viktigere for landet enn forelesere og lærere på skoler og Universitet?

Jeg ser med gru for meg hvordan den uregjerlige byggebransjen hadde sett ut i dagens hete boligmarked om det overhodet ikke var noen som regulerte hva de fikk bygge og hvordan det skulle bygges.

Politikerne kan ved god/dårlig jobb gi store endringer i enkelt-personers liv og arbeid. Sånn sett er de kanskje viktigere enn de fleste bedriftsledere?

-k
Er vel mest farget av personlige erfaringer...
Økonomer vil jeg si er typiske høyrevelgere ja, ingeniører er nok mer spredt.
Jeg mener ikke at Opticom er viktigere for landet enn lærere og forelesere, men alle er seg selv nærmest og ser det helst ut i fra sin egen situasjon. De som er ansatte i staten ønsker selvsagt at staten skal få mer. Jeg har selv slektninger som jobber ved universitetet, som kunne tjent det flerdobbelte i det private om de hadde villet, men for dem er jobben interessant og det betyr mer enn høyere lønn. Det er nok en annen mentalitet blant en del av de som jobber på universitet fremfor i det private.

Politikerne er veldig viktige ja, og burde tjent mer enn de gjør i dag for å få bedre tilgang på de beste. Lønn bør i alle fall ikke være et hinder for at de beste skal velge å være med på å lede landet, vi trenger selvsagt idealister, men vi kan ikke bare ha det, vi må ha folk med litt mer utdanning, kunnskap og ballast også, det har vi for lite av på stortinget i dag.

K

knutinh

Gjest
Politikerne er veldig viktige ja, og burde tjent mer enn de gjør i dag for å få bedre  tilgang på de beste. Lønn bør i alle fall ikke være et hinder for at de beste skal velge å være med på å lede landet, vi trenger selvsagt idealister, men vi kan ikke bare ha det, vi må ha folk med litt mer utdanning, kunnskap og ballast også, det har vi for lite av på stortinget i dag.
Jeg tør påstå at politiker-forakt og politikk hadde endret seg til det bedre dersom:

1. Man fikk flere amatør-politikere. Dvs folk som ikke var mestere i det taktiske spillet.

2. Dvs folk som hadde et annet liv og kun var innom stortinget for en kortere periode.

3. Dersom arbeidsgivere rundt om i landet så det som en fordel for bedriften dersom flinke økonomer, ingeniører, og andre som i liten grad er på tingen i dag, tok 4 års permisjon for å ta en periode.

Det viktigste ved politikerne er at de bør representere et utsnitt av folket. Vi ser det i dag ved at tullete lover vedtas angående iTunes/iPod fordi politikerne ikke vet hva det er. For mange, spesielt unge velgere er dette imidlertid vel så viktig som graden av nyheter på samisk på NRK.

Jeg tror dog at et grunnleggende problem er at de som er vant til å jobbe i teknisk/naturvitenskaplige bransjer, og spesielt i privat næringsliv er vant til raske og besluttsomme styrer som "får ting gjort". Jeg tror at dette er veldig fjernt fra virkeligheten på stortinget hvor gode ideer treneres i det uendelige av press-grupper.

-k

Topp Bunn