Fr.p -koden

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Che var vel rimeleg martyr? Terboven ordna saken sjølv, om eg ikkje hugsar feil....
Che var vel terrorist, men selvsagt..........han var kommunist /sosialist og da var det vel greit ??

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
2. Frp er ikkje noko parti som løyser andre problem enn dei mest superforenkla.
Hvorfor til stadighet denne nedrakkingen....uansett må det vel være bedre å løse noen problemer enn å ikke løse noen....

mvh
OMF

A

Akle

Gjest
Kan du utdype litt om hva du legger idette begrepet...?

Mvh
OMF
I begrepet markedsfundamentalisme, legger jeg at et fritt marked ikke frigjør annet en seg selv. Vi er alle markedetstreller, og liberalisme gjelder kun for de som eier produksjonsmidlene. Den gemene hop vil fortsatt - og i større grad - være avhengig av å selge seg selv til og i markedet.

I vesten har firmaer rettigheter som samfunnets innbyggere ikke har, - er dette en ønskelig utvikling?

Er dette liberalisme?
------------------------------------------------------------------------

Markedsmakten har tre ansikter

Boka «Markedets makt over sinnene» rommer to hovedpåstander. Den ene er at ordskiftet domineres av en ideologi jeg kaller markedsfundamentalisme, kjennetegnet ved påstander om at markedet alltid er mest effektivt, rettferdig, naturlig og «demokratisk». Den andre påstanden er at markedet bør forståes som en arena for maktutøvelse. Gjør man det får man samtidig et godt utgangspunkt for å kritisere markedsfundamentalismens mange ideologiske forenklinger.

Vi kan skille mellom tre former for markedsmakt. Den første er den Konkurransetilsynet er satt til å ta seg av: monopol- og kartellmakt. Noen synes kanskje denne maktformen virker grei å regulere, i hvert fall inntil saken om dagligvarekjedenes salg av hylleplass eksploderte i media. Et annet problem det snakkes om, uten at vi har kommet nærmere en løsning, er at folk ikke bytter leverandør i tilstrekkelig trad. Dette gir i sin tur store
aktører rom til å melke markedet der de i teorien skulle ha konkurrert.

Den andre maktformen er mer subtil. Jeg kaller den informasjons- og regimakt. Det handler om tilbyderens informasjonsovertak, muligheter til å forankre prisforventninger og anledning til å sette rammer for handelen mer allment. Å se markedsmakt på dette nivået retter vår oppmerksomhet mot alt fra små beløp (vi lar oss friste av billige telefoner koblet til dyre abonnement) til store summer (hvem definerer beløpsgrensen der eiendomsmeglerens provisjon plutselig hopper opp til 10 prosent?). Og det retter oppmerksomheten mot vår informasjonsunderlegenhet: Hvem klarer å sammenligne to forsikringstilbud på en presis måte, hvor mange kunder kan med tyngde sette spørsmålstegn ved bilverkstedets diagnose eller forvalterens investeringsråd? Markedsmakt av denne typen kjemper Forbrukerrådet en heroisk, men ganske håpløs kamp mot. Den politiske viljen som Rådet trenger er ikke der.

Markedsmaktens tredje ansikt er makten over våre ønsker. Grunnprinsippet er velkjent: Skap en usikkerhet eller et begjær som kan avbøtes med ditt produkt. Underveis begynner unge jenter å ønske seg større bryster i konfirmasjonspresent og barn blir fete på junk food. Forbrukerombudets mandat er å regulere vekk de verste utslagene av maktvilje på dette nivået.

Ser vi markedet på denne måten melder det seg mange diskusjoner liberalere kan føre med sosialdemokrater. For det første kan vi få en mer presis og mindre sjablongpreget utgave av den klassiske: Hvor skal grensene for markedet gå? Er for eksempel undervisning og helse to områder hvor tilbudet blir bedre med mer bruk av markedet, eller får vi snarere en flodbølge av lite saklig reklame og tilbudsledet vekst i markeder preget av tilbydere med et enormt informasjonsovertak?

En annen diskusjon dreier seg om hvordan vi skal verne om individet der vi faktisk er enige om å ha markeder. Hvis liberale politikere begynte å se mektige markedsaktører og ikke bare staten som en trussel mot individets ukrenkelighet ville de kunne utvide sin liberale agenda. Min konklusjon er at vi trenger en radikalt skjerpet forbrukerpolitikk som tar hensyn til alle markedsmaktens ansikter. En begynnelse kunne være å forby alt koblingssalg med tilhørende bindingstid. Slike avtaler er utelukkende laget for å spekulere i at folk ikke er – og ikke vil leve som – små regnemaskiner.

Bent Sofus Tranøy
Forfatter av boken «Markedets makt over sinnene»

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I begrepet markedsfundamentalisme, legger jeg at et fritt marked ikke frigjør annet en seg selv. Vi er alle markedetstreller, og liberalisme gjelder kun for de som eier produksjonsmidlene. Den gemene hop vil fortsatt - og i større grad - være avhengig av å selge seg selv til og i markedet.

I vesten har firmaer rettigheter som samfunnets innbyggere ikke har, - er dette en ønskelig utvikling?

Er dette liberalisme?
------------------------------------------------------------------------
Åja..., melder meg ut av denne siden av debatten, ser ikke at dette har så mye med FRP å gjøre....

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det har faktisk temmelig mye med Fr.p å gjøre. Mere med Fr.p enn med noe annet parti.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det har faktisk temmelig mye med Fr.p å gjøre. Mere med Fr.p enn med noe annet parti.
OK...kan du fortelle meg hva da....du må gjerne skrive noen flere setninger slik at problemstillingen kommer tydelig frem....

Mvh
OMF

A

Akle

Gjest
Åja..., melder meg ut av denne siden av debatten, ser ikke at dette har så mye med FRP å gjøre....

Mvh
OMF
Les partiprogrammet ditt gutt.

Fremskrittspartiet arbeider for mest mulig internasjonal frihandel.

Et markedsøkonomisk system forutsetter fri adgang til markedene, uten konkurransebegrensende avtaler og samarbeid.

Et cetera

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Etter å ha vært slik ei mase*****, så er du blitt du fryktelig stille i islamtråden. Er det ikke gøy lenger når en er tatt i blatant løgn og propaganda? Noterer meg at både du og komponenten har funnet nye kanaler for propagandaspredning, tilfeldig?

Hvem har uttrykket sympati eller støtte for Pol Pot eller Stalin? Eller er det nok et eksempel på antikommunistpropaganda, og svartmaling av politisk opposisjonelle?

Mvh
Atle K
Det gikk et program ( brennpunkt?) for noen år siden hvor de dro frem både Valla og hun som den gang var sosialminister ( husker ikke navnet i farten) Det var ingen anger å spore der i gården nei.

Stille i islamtråden? Venter på at du skal komme med oppdatert rapport fra politiet jeg. Eller kanskje du driver og sjekker ut troverdigheten til SOS-rasisme?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvem har uttrykket sympati eller støtte for Pol Pot eller Stalin? Eller er det nok et eksempel på antikommunistpropaganda, og svartmaling av politisk opposisjonelle?

Mvh
Atle K
Du er ikke så gamle gutten Akle, så jeg sier ikke noe på at du ikke har villet sette deg in i din nære historie.

Her er en rask gjennomgang i stikkordsform.

Gerd-Liv Valla
Tidligere justisminister Gerd-Liv Valla blir trolig valgt til ny leder for LO, et av landets mektigste tillitsverv. Hun var aktiv i KUL, Kommunistisk Universitetslag, og stemte i 1980 for Stalin i et partioppgjør. Valla bidro til å sparke ut alle som våget å være kritiske til Stalins Moskvaprosesser. LOs nestleder ønsket ikke å snakke med Rikets tilstand om stalinistfortiden.

http://www.dagsavisen.no/forum/article2545957.ece

Litt om norske venstreekstreme partier.

http://torbjorn.ungehoyre.no/310305090312_hurra_for_marxismen.html

De gamle heltene. I dag sitter de i ledende stillinger.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article1104148.ece

En grei gjennomgang

http://www.norskkultur.net/nyheter2003/018.htm

Bernt Haugstvedts berømte kronikk.

http://www.dagbladet.no/kultur/2003/07/17/373822.html

Pål Steigan hilser på sitt store forbilde.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/09/09/442835.html

God lesning.

A

Akle

Gjest
1. Det gikk et program ( brennpunkt?) for noen år siden hvor de dro frem både Valla og hun som den gang var sosialminister ( husker ikke navnet i farten) Det var ingen anger å spore der i gården nei.

2. Stille i islamtråden? Venter på at du skal komme med oppdatert rapport fra politiet jeg. Eller kanskje du driver og sjekker ut troverdigheten til SOS-rasisme?
1. Om du leser innleggene over ser du at jeg var av den oppfattning at han refererte til forummedlemmer. Du gjentar et spørsmål jeg allerede har besvart

2. Å motbevise deres fantasifostre er like lett som å motbevise påskeharen. Bevisbyrden ligger på deres side når dere legger ut slike absurde men konkrete påstander og ilegger dem faktisitet. Det at de ikke lar seg bevise sier vel alt?

A

Akle

Gjest
God lesning.
Om du vil diskutere dette ber jeg deg lage en ny tråd, har aldri benektet Gerd-Liv Vallas tidligere befattning med tvilsom politisk ideologisme.

Min alder må være irrelevant?

Mvh
Atle K

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg anser dette for å være innenfor trådens tema.
At du ikke vil diskutere hverken dette, eller myndighetenes (mis)bruk av penger til russiske oligarker, får så være. Ha en fortsatt fin helg. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det var jo endel folk innom AKP på 70 - tallet. Skal hver og en fortidig AKPèr arrangere pressekonferanse og unnskylde seg for det som skjedde?

Hvis du har gjort en feil, men i god tro, bør du angre da? Eller er det offentligheten som har krav på at du unnskylder de feil du har gjort før?

Eller er det "korsfest!, korsfest!" omigjen?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Jeg anser dette for å være innenfor trådens tema.
At du ikke vil diskutere hverken dette, eller myndighetenes (mis)bruk av penger til russiske oligarker, får så være. Ha en fortsatt fin helg. ;)
Du har enda ikke påvist at myndighetene bruker penger på disse russerene.

Goebbels var Hitlers propagandaminister. Han er kjent for følgende utsagn: "Om du gjentar en løgn ofte nok, blir det en sannhet"

Er det slik du tenker?

God helg, Oddgeir!
;D

A

Akle

Gjest
Altså, enhver politisk dissident blir møtt med denne antikommunistpropagandaen. Kan du, Oddgeir, redgjøre for hvordan Gerd-Liv Vallas tidligere kommunistsympatisering korrelerer med mine ytringer vedrørende gitt tema?

http://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda_Model ?

Eller for den saks skyld når alderen min ble relevan?

Mvh
Atle K

P

Parelius

Gjest
Hvis du har gjort en feil, men i god tro, bør du angre da?
Selvbedraget er alt annet enn god tro, det er mer beslektet med Sartres "dårlig tro". Naivisme var ikke det som preget folk da!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kan du, Oddgeir, redgjøre for hvordan Gerd-Liv Vallas tidligere kommunistsympatisering korrelerer med mine ytringer vedrørende gitt tema?

http://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda_Model ?

Eller for den saks skyld når alderen min ble relevan?

Mvh
Atle K
Jeg svarte altså på ditt spørsmål:
Alder har sammenheng med livserfaring, og kjennskap til nær historie. Alt i beste mening selvsagt. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Selvbedraget er alt annet enn god tro, det er mer beslektet med Sartres "dårlig tro". Naivisme var ikke det som preget folk da!

Vet du om Valla bedro seg selv eller ikke? Kanskje hun vet det bedre selv?

A

Akle

Gjest
Herregud Oddgeir, jeg har allerede tre ganger sagt at jeg trodde det ble siktet til deltakere i denne forumsdebatten. Dette ble avvist, - det holdt.

Mvh
Atle K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var jo endel folk innom AKP på 70 - tallet. Skal hver og en fortidig AKPèr arrangere pressekonferanse og unnskylde seg for det som skjedde?

Hvis du har gjort en feil, men i god tro, bør du angre da? Eller er det offentligheten som har krav på at du unnskylder de feil du har gjort før?

Eller er det "korsfest!, korsfest!" omigjen?
Selvsagt kan man beklage noe man seinere finner ut var dumt gjort. I politikken ikke bare kan man, man bør.
Jeg stemte SV i min ungdom, det beklager jeg sterkt i dag. Jeg var naiv og trodde jeg gjorde det rette da, man kan skylde mye på at man ikke visste bedre, men det er da ikke noe nederlag å beklage i ettertid at man ikke hadde bedre vet.

Å motbevise deres fantasifostre er like lett som å motbevise påskeharen. Bevisbyrden ligger på deres side når dere legger ut slike absurde men konkrete påstander og ilegger dem faktisitet. Det at de ikke lar seg bevise sier vel alt?
Du hevdet at det som HRS skrev om voldtektene i Oslo basert på politiets rapporter ikke var riktig. Du har ikke klart å motbevise dette.
Hva er "absurde men konkrete påstander"? Hva lar seg ikke bevise?
Tviler du på det som antirasistisk senter skriver om SOS-rasisme og?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det finnes nok værre forbrytelser man kan gjøre når man er ung enn å stemme SV, Komponenten. Ingenting å beklage, spør du meg. SV er et seriøst parti med mange idealister og gode hensikter.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.544
Selvsagt kan man  beklage noe man seinere finner ut var dumt gjort. I politikken ikke bare kan man, man bør.
Jeg stemte SV i min ungdom, det beklager jeg sterkt i dag. Jeg var naiv og trodde jeg gjorde det rette da, man kan skylde mye på at man ikke visste bedre, men det er da ikke noe nederlag å beklage i ettertid at man ikke hadde bedre vet.
Selvsagt kan man beklage noe man seinere finner ut var dumt gjort. I politikken ikke bare kan man, man bør.
Jeg stemte Høyre i min ungdom, det beklager jeg sterkt i dag. Jeg var naiv og trodde jeg gjorde det rette da, man kan skylde mye på at man ikke visste bedre, men det er da ikke noe nederlag å beklage i ettertid at man ikke hadde bedre vet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Jeg stemte Venstre en gang. En periode syntes jeg Høyre var et godt parti(!). Men vi bare lo av Fr.p. Det gjorde vi hele tida. Særlig da det het "Anders Langes parti for nedsettelse av skatter og..."(husker ikke).
I dag ler jeg også, men jeg undrer meg over alle stemmene Fr.p får. Tror vi har det for godt i Norge. Folk blir late i gode tider, de gidder ikke sette seg inn i politikk. Så stemmer de på det som virker greiest. På samme måte som de kjøper det som er lettest å få tak i...f.eks på ELKJØP.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Selvsagt kan man  beklage noe man seinere finner ut var dumt gjort. I politikken ikke bare kan man, man bør.

2. Du hevdet at det som HRS skrev om voldtektene i Oslo basert på politiets rapporter ikke var riktig. Du har ikke klart å motbevise dette.
Hva er "absurde men konkrete påstander"? Hva lar seg ikke bevise?
Tviler du på det som antirasistisk senter skriver om SOS-rasisme og?
1. Ingen skade skjedd - SV fekk fyrst no regjeringsmakt, og det er neppe deg å takke...

2.Har vi døme på at ein retorikk som dette fører andre vegar enn rett i skyttargrava?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
SV er et seriøst parti med mange idealister og gode hensikter.

Veien til helvete er brolagt med gode hensikter !

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Veien til helvete for Norge er brolagt av FRP.

B

Back_Door

Gjest
Det skal bli spennende å se om denne debatten fører til bred enighet.. ;D

K

knutinh

Gjest
Hvorfor trekker folk til stadighet inn USA inn i våre debatter om FRP? Kan vi ikke diskutere det som skjer innenfor landets grenser.
Jeg trekker da inn akkurat det jeg føler for. Hvis du mener at mine argumenter er under din verdighet så står du helt fritt til å overse dem, dvs la dem stå uimotsagt.

Jeg mener at sammenligningen med USA er svært relevant. En sterkere tilnærming til USA mhp handel og forsvar står eksplisitt i FrPs program, en tilnærming hva gjelder organisering av staten mener jeg er innlysede i de flestes øyne (både blant tilhengere og motstandere av frp).

Mener du at det er irrelevant å prøve å se på hva en dreining i den retningen som FRP ønsker har ført til fo andre land? Forkaste all empiri og hoppe på den ideologien som høres mest lovende ut?

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Veien til helvete for Norge er brolagt av FRP.

Det er bare fordi FRP-motstanderne tråkker på dem !! ;D ;D ;D

Edit:
Ut fra den tolking at du mener brosteinene er FRPere !

For du mener vel ikke at FRP legger brosteinene ? Nei, - det ville nok være alt for slitsomt !?

K

knutinh

Gjest
Akle:
Jeg er enig i at markedsliberalisme fremføres som en "vitenskapelig bevist optimal løsning på alle problemer", noe det neppe er.

Jeg deler ikke ditt pessimistiske syn på slaveriet det medfører. Jeg mener at markedsliberalisme av ymse årsaker viser seg å fungere svært bra i veldig mange sammenhenger. Sannsynligvis fordi mennesket er egoist.

Bare der markedet ikke fungerer trenger vi å "fikse" på ting. Markedet trenger regulering av en sterk ukorrupt stat.

Når 14-issene ikke gidder å bytte mobil-leverandør fra Telenor til Chess og spare 10% så ser jeg det slett ikke som et nederlag for markedet som mekanisme. Snarere at prisene er på et nivå hvor kunden ikke bryr seg, eller kundene setter pris på andre faktorer enn pris. Når urbane grunerløkka-folkkjøper økologiske matvarer til dobbelt pris så er jo også "god-følelsen" en viktig faktor i tillegg til evt objektive fordeler ved produktet.

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Akle:
Jeg er enig i at markedsliberalisme fremføres som en "vitenskapelig bevist optimal løsning på alle problemer", noe det neppe er.

Jeg deler ikke ditt pessimistiske syn på slaveriet det medfører. Jeg mener at markedsliberalisme av ymse årsaker viser seg å fungere svært bra i veldig mange sammenhenger. Sannsynligvis fordi mennesket er egoist.

Bare der markedet ikke fungerer trenger vi å "fikse" på ting. Markedet trenger regulering av en sterk ukorrupt stat.

Når 14-issene ikke gidder å bytte mobil-leverandør fra Telenor til Chess og spare 10% så ser jeg det slett ikke som et nederlag for markedet som mekanisme. Snarere at prisene er på et nivå hvor kunden ikke bryr seg, eller kundene setter pris på andre faktorer enn pris. Når urbane grunerløkka-folkkjøper økologiske matvarer til dobbelt pris så er jo også "god-følelsen" en viktig faktor i tillegg til evt objektive fordeler ved produktet.

-k

Der forklarte du akkurat et annet kjent spørsmål. Hvorfor folk kjøper hysterisk kostbare kabler !!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg trekker da inn akkurat det jeg føler for. Hvis du mener at mine argumenter er under din verdighet så står du helt fritt til å overse dem, dvs la dem stå uimotsagt.

Jeg mener at sammenligningen med USA er svært relevant. En sterkere tilnærming til USA mhp handel og forsvar står eksplisitt i FrPs program, en tilnærming hva gjelder organisering av staten mener jeg er innlysede i de flestes øyne (både blant tilhengere og motstandere av frp).

Mener du at det er irrelevant å prøve å se på hva en dreining i den retningen som FRP ønsker har ført til fo andre land? Forkaste all empiri og hoppe på den ideologien som høres mest lovende ut?

-k
Har jeg sagt noe om verdighet…?

En tilnærming til USA når det gjelder handel, vil jo være mer frihandel, å bygge ned særnorske handelsbarrierer. Dette er også noe OECD anbefaler. Hvilken negative konsekvenser har frihandel ført til for USA….?

Igjen, en tilnærming mot USA i forsvarspolitiske saker, har vel lite å si på de sakene som blant annet honkey nevnte med helsevesen og det sedvanlige ”din egen lykkes smed”.

Når det gjelder tilnærmingen med organisering av staten, så synes jeg det er relevant å se på hvor stor den offentlige sektoren er. Kan noen være behjelpelig med noen tall – prosentandel av hvor stor offentlig sektor er i forhold til BNP i Norge og USA….?

Jeg ser det heller ikke som spesielt relevant å trekke frem momenter som ytringsfrihet, demokrati, BNP, levestandard osv i land som har veldig stor offentlig sektor, for å vise hvordan en dreining i en retning med større offentlig sektor vil virke…

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Akle:

Jeg mener at markedsliberalisme av ymse årsaker viser seg å fungere svært bra i veldig mange sammenhenger. Sannsynligvis fordi mennesket er egoist.

Helt enig med deg Knut! (Med unntak at årsaken er egoisme, årsaken er i mine øyne profittmaksimering)

Akle – melder meg litt ut av denne debatten om markedssmakt mtp FRP. Slik jeg ser det har man et stort spenn fra det du beskriver som markedsfundamentalisme til det helt regulerte systemet. Alle de store partiene i Norge befinner seg på omtrent samme sted på denne skalaen - i god avstand fra begge flankene. At noen partier ønsker litt mer konkurranseutsetting, mens andre vil ha litt større offentlig eierskap og drift, anser jeg som ganske små forskjeller, og at de ulike partiers program har lite å si for individets frihet og Sofus sine tre markedsmakter.

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Enlighten me...

-k
Du sa:
"Når urbane grunerløkka-folkkjøper økologiske matvarer til dobbelt pris så er jo også "god-følelsen" en viktig faktor i tillegg til evt objektive fordeler ved produktet."

Økologiske matvarer har i denne sammenheng mye til feles med kabler. ;)

Du sa også noe om "fjortiser". Slik jeg ser det er "fjortis" en betegnelse på en mental tilstand ( hvilemodus ? ). Men å fortsette den analogien er kanskje som risikosport å regne ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg stemte Venstre en gang. En periode syntes jeg Høyre var et godt parti(!). Men vi bare lo av Fr.p. Det gjorde vi hele tida. Særlig da det het "Anders Langes parti for nedsettelse av skatter og..."(husker ikke).
I dag ler jeg også, men jeg undrer meg over alle stemmene Fr.p får. Tror vi har det for godt i Norge. Folk blir late i gode tider, de gidder ikke sette seg inn i politikk. Så stemmer de på det som virker greiest. På samme måte som de kjøper det som er lettest å få tak i...f.eks på ELKJØP.
Du bør nok slutte å le av Frp, for uansett hvor mye dere prøver klarer dere ikke å le dem bort.
Og det er der dere feiler, for det provoserer bare det å bli ledd av, og dere får aldri med dere noen på den måten, dette er vel enkel psykologi.
Jeg tror at grunnen til Frps fremgang er at det for mange er det minste av alle onder, de andre partiene er bare ikke noe å skryte av, de er ikke troverdige, de holder ikke løftene, de er arrogante (småparti som Krf med nesen i sky for de skal jo IKKE samarbeide med Frp, som er mange ganger større enn dem selv, hvem tror de at de er..?) de fokuserer på feil saker, og kommer til feile og feige konklusjoner.
Og der var du nedlatende igjen, du påstår at Frps velgere ikke gidder å sette seg inn i politikk. Hva vet du om det, dette er bare dine fordommer kjære deg, eller kanskje vi skal kalle det fremmedfrykt, det er jo et ord som passer til det meste i våre dager.

Når det kommer til Elkjøp tar du feil, det er overhodet ikke det stedet man lettest får tak i varer, de har jo aldri det man skal ha inne...
Vi hadde tenkt å kjøpe TV der, men en arrogant selger, uten særlig peiling, som vi ikke stolte på, og som ikke hadde noen interesse av å demonstrere produktene, satte en effektiv stopper for det, vi gikk... og kjøpte TV et annet sted.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det overrasker meg ikke at du ikke skjønner hvorfor FRP får mange stemmer....

Når det gjelder det å sette seg inn i politikk, så henviser jeg igjen til Nettavisen sin test hvor man gjennom et spørreskjema spurte folk hva de mente om enkelte saker, for deretter å anbefale partier på grunnlag av partiprogrammet.

http://pub.tv2.no/nettavisen/valg/testresultat/

Mvh
OMF

Topp Bunn