Fr.p -koden

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Du skrev lenger opp at ”det henger ikke sammen” at FRP velgerne lever utagerende og allikevel ønsker strengere straffer. Altså at man er bekymret for et problem man selv er en del av. Jeg prøvde bare å belyse at det ikke var et motsetning. Jeg kunne også nevnt ansatte i statsforvaltningen, som var bekymret for en voksende offentlig sektor, men disse er det ikke mange av.

Ja.
Grunnen til at jeg spurte om et politisk alternativ er at det blir lettere å argumentere når man vet hva sin meningsmotstander er for, ikke bare hva han er i mot. Når du da ikke har et alternativ, så blir det da litt merkelig synes jeg å kritisere alle…

FRP er ikke bare privatisering og forsikring. Noe av det viktigste er at FRP mener at innbyggerne skal ha lovfestede rettigheter til behandling, og at pengene til en slik behandling skal følge pasienten. Når det er pasienten som har midlene og valget, betyr det at hvis det offentlige IKKE gjør jobben sin, mao ikke lever gode nok tjenester eller ikke greier å levere tjenestene tidsnok, så kan pasienten kjøpe tjenesten hos en privat aktør i inn- eller utland.

Hvis kvaliteten på tjenestene levert av det offentlige er så god som venstresiden hevder, så vil jo ingen velge å gå til ”griske og kyniske” privatklinikker for å få dårligere behandling – det er jo brukeren som velger.

Ellers er et av de største problemene jeg ser med venstresiden tiltroen til at alt i dag er så bra som det kan få blitt. Man har ingen tiltro på at ting kan bli bedre, at ting kan gjøres enklere eller mer effektivt. Man er utrolig kritisk til andre løsninger enn de man har hatt de siste 30 årene. Et godt eksempel kan være den veldig nødvendige omleggingen av Trygdeetaten, arbeidskontoret og sosialkontoret. Jeg har lyst til å utfordre en AP tilhenger som har møtt den byråkratiske siden av dette systemet som med hånden på hjertet kan si at dette var et godt system.

En privat finansiering av grunnleggende velferdstjenester er vel heller ikke helt fremmed for venstresiden, eller er man helt i mot OTP?

Mvh
OMF
Jeg nevner vel at jeg ikke er fornøyd med tingenes tilstand slik det er i dag. Jeg tenker på helsepolitikken, forfallet i skolene er heller ikke mye å være stolt over. Men som sagt, jeg har ingen tro på FRPs måte å løse det på.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg nevner vel at jeg ikke er fornøyd med tingenes tilstand slik det er i dag. Jeg tenker på helsepolitikken, forfallet i skolene er heller ikke mye å være stolt over. Men som sagt, jeg har ingen tro på FRPs måte å løse det på.
Skjønner dette, men hvis man skal diskutere politikk, så mener jeg at man er nødt til å presentere et alternativ hvis man skal ha en fruktbar diskusjon. Eller blir man jo bare sittende å kritisere alt og alle, mens man "tilsynelatende" sitter med fasiten på hånden...en fasit som da ikke er mulig å diskutere for ingen andre deltakere i diskusjonen kjenner den.....

Så..du har ingen tro på FRP sin løsning....hvem sin løsning har du tro på da...?

Mvh
OMF

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
New Taliban

Når jeg leser alle de fjollete angrepene på FrP fra de antiliberale (New Taliban) i denne linken, blir man naturligvis sterkt fristet til å stemme FrP ved neste valg (første gang i så fall).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Re: New Taliban

Når jeg leser alle de fjollete angrepene på FrP fra de antiliberale (New Taliban) i denne linken, blir man naturligvis sterkt fristet til å stemme FrP ved neste valg (første gang i så fall).
Ja nettopp. Og det er dette som er noe av Frp-koden, det er blant annet på denne måten de får sine velgere. Jeg har heller ikke stemt Frp, annet enn en gang i fylkestingsvalg i rein prostest mot denne hetsen. Men sjansen er stor for at det blir de ved neste valg. Og når man leser her blir bare lysten større.

M

maestro

Gjest
Når sykehjem og sykehusposter blir nedlagt. Det er en skam.
Dette er etter min mening et statlig ansvar, og jeg har ikke tro på at dette kan løses med privatisering og forsikringer, som vel er FRPs måte og løse problemene på.
Du bør orientere deg om det du uttaler deg om. Det er nettopp dette som er FrPs politikk. Fra deres program: " fritt sykehusvalg som er statlig stykkprisfinansiert er til alles beste. Dette må omfatte både offentlige og private institusjoner."
Altså: hvem som eier og driver institusjonene er likegyldig bare fundamentale kvalitetskrav blir ivaretatt. Staten vil selvsagt ha godkjenningsmyndighet i forhold til dette. Pengene følger pasienten og det er statens ansvar å skaffe til veie disse. Jeg synes dette måtte være en ypperlig ordning i stedet for det rotet vi har nå. Det fungerer jo med direkte statlige overføringer når det gjelder trygdevesen, arbeidsledighetstrygd osv.
Ellers har denne tråden også overbevist meg om at jeg må stemme FrP ved neste valg, selv om jeg hverken leser "Se og Hør" eller ser spesielt mye på TV2.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926

Du stemmer jo Fr.p uansett, så dette var et billig poeng.

Sett likhet mellom antiliberal og Taliban, du og se hvem du får med deg på det.

Fr.p-hetsen kommer faktisk av det Fr.p -politikere gjør, og ikke av hva vi Fr.p motstandere måtte finne på. Eller er dere villige til å gi oss så mye makt i media at det blir vi som setter dagsorden hver gang en Fr.p-politiker driter på draget, og kommer i avisene?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hadde jo vært morro med FrP i maktposisjon. Jeg personlig har ihvertfall råd til det eksperimentet. Tror nok FrP møter den politiske hverdagen like brutalt som SV gjør det idag. Snakker vi om et aldri så lite NM i løftebrudd her??

P

Parelius

Gjest

Jeg har heller ikke stemt Frp, annet enn en gang i fylkestingsvalg i rein prostest mot denne hetsen. Men sjansen er stor for at det blir de ved neste valg. Og når man leser her blir bare lysten større.
Nei! Komponenten skal holde sin sti ren, og følge sin gode tanke, ikke stemme som en refleks av de hun diskuterer med.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Du stemmer jo Fr.p uansett, så dette var et billig poeng.

Sett likhet mellom antiliberal og Taliban, du og se hvem du får med deg på det.

Fr.p-hetsen kommer faktisk av det Fr.p -politikere gjør, og ikke av hva vi Fr.p motstandere måtte finne på. Eller er dere villige til å gi oss så mye makt i media at det blir vi som setter dagsorden hver gang en Fr.p-politiker driter på draget, og kommer i avisene?
Som nevnt kjære Gjest (ex-Karl) må jeg til høsten vurdere å stemme FrP for første gang.  Om en FrP politiker har dummet seg ut, spiller liten rolle.  FrPs politikk fortjener absolutt å bli prøvd.  Forøvrig har jo FrP klart å dreie de andre partienes fokus slik at mange av FrPs kampsaker nå er på dagsorden.  Venstresiden (de såkalte rødgrønne) taper terreng i opinionen, kfr dagens meningsmåling.  

Siv og Erna ville naturligvis blitt et sterkt og godt lederskap for Norge.

P

Parelius

Gjest
Du bør orientere deg om det du uttaler deg om. Det er nettopp dette som er FrPs politikk. Fra deres program: " fritt sykehusvalg som er statlig stykkprisfinansiert er til alles beste. Dette må omfatte både offentlige og private institusjoner."
Altså: hvem som eier og driver institusjonene er likegyldig bare fundamentale kvalitetskrav blir ivaretatt. Staten vil selvsagt ha godkjenningsmyndighet i forhold til dette. Pengene følger pasienten og det er statens ansvar å skaffe til veie disse. Jeg synes dette måtte være en ypperlig ordning i stedet for det rotet vi har nå. Det fungerer jo med direkte statlige overføringer når det gjelder trygdevesen, arbeidsledighetstrygd osv.
Har du belegg for å påstå at dette opplegget er både det mest kostnadseffektive, gir best kvalitet, og opprettholder et godt tilbud også på mindre lukerative sykdommer?

G

Gjestemedlem

Gjest

Hvis dette skulle vise seg å være en reell trussel må man vel vurdere å stemme AP eller noe slikt for å demme opp. Minste av to onder...

Tror Norges renome ville fått et kjøttsår inn til knoklene av et slikt styre. Se bare hva som skjedde med Østerrike for endel år siden da Kurt Waldheim ble innvalgt. Eller om Le Pen skulle bli president i Frankrike.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926

Som nevnt kjære Gjest (ex-Karl) må jeg til høsten vurdere å stemme FrP for første gang.  Om en FrP politiker har dummet seg ut, spiller liten rolle.  FrPs politikk fortjener absolutt å bli prøvd.  Forøvrig har jo FrP klart å dreie de andre partienes fokus slik at mange av FrPs kampsaker nå er på dagsorden.  Venstresiden (de såkalte rødgrønne) taper terreng i opinionen, kfr dagens meningsmåling.  

Voldtekt og besittelse av narkotika hos leder i lov og ordenspartiet Fr.p er altså bare å dumme seg ut slik du ser det.

Jeg har dummet meg ut mange ganger, men ut fra denne standarden er jeg et dydsmønster!

G

Gjestemedlem

Gjest

Voldtekt og besittelse av narkotika hos leder i lov og ordenspartiet Fr.p er altså bare å dumme seg ut slik du ser det.
Bestittelse av narkotika er en formildende omstendighet. Man skal ikke stole på et menneske som aldri har våget å dope seg.

Førstnevnte er dog kun forkastelig, men slikt finner man nok i de fleste partier. Bare ta en titt nordover med de forskjellige ordførerene og de lokale småripsene i dårlig kamuflerte 'kommitemøter.'

M

maestro

Gjest
Har du belegg for å påstå at dette opplegget er både det mest kostnadseffektive, gir best kvalitet, og opprettholder et godt tilbud også på mindre lukerative sykdommer?
Ikke annet enn det som tilsies av presumptivt sunn fornuft. Det har jo ikke blitt prøvd ennå, men på bakgrunn av dagens kaos i helsevesenet synes jeg det er grunn til å prøve om andre løsninger enn de nåværende kan fungere bedre.

Daglig er det jo oppslag i avisene om korridorpasienter, lange ventelister og køer, nedlegging/stenging av avdelinger, krisetilstander i styrene for helseforetakene osv. osv., samtidig som usannsynlig mange penger sprøytes inn i u(vesenet). Derfor tror jeg det kunne være mye å hente gjennom bedre systemer og annen organisering.

M

maestro

Gjest

Jeg har dummet meg ut mange ganger, men ut fra denne standarden er jeg et dydsmønster!
Nok et bunnsolid dokumentert innlegg fra Gjest! Hvor tar du det fra??

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.850
Torget vurderinger
1
Ikke annet enn det som tilsies av presumptivt sunn fornuft. Det har jo ikke blitt prøvd ennå, men på bakgrunn av dagens kaos i helsevesenet synes jeg det er grunn til å prøve om andre løsninger enn de nåværende kan fungere bedre.

Daglig er det jo oppslag i avisene om korridorpasienter, lange ventelister og køer, nedlegging/stenging av avdelinger, krisetilstander i styrene for helseforetakene osv. osv., samtidig som usannsynlig mange penger sprøytes inn i u(vesenet). Derfor tror jeg det kunne være mye å hente gjennom bedre systemer og annen organisering.
Med tanke på at dette har vori framme i media so lenge eg kan hugsa, skulle ein ikkje tru at me hadde noko helsevesen i landet. Er det mogeleg at ting ikkje er so ille som mange skal ha det til?

A

Akle

Gjest
Det er trist hvordan man låser seg i et prefabrikkert tankesett og blir totalt uimottagelig for divergerende meninger, men heller utelukkende bruker media til å underbygge sine egne vrangforestillinger, uten å utøve kildekritikk så lenge det er presumptivt korrekt ut i fra eget prefabrikkert verdisyn, og dermed distanserer en seg fra den virkelige verden hvor beslutninger blir tatt. Å dementere motparten med billig dialektikk blir viktigere enn en reel diskurs og faktisk menneskelig progresjon. Er det rart vi står fast i denne mistroiske og hatske bakevjen.

Atle “dette var da litt av et innlegg” K

M

maestro

Gjest
Med tanke på at dette har vori framme i media so lenge eg kan hugsa, skulle ein ikkje tru at me hadde noko helsevesen i landet. Er det mogeleg at ting ikkje er so ille som mange skal ha det til?
Fordi at det stadig har vært organisatoriske forandringer initiert av ambisiøse politikere etter "prøv og feil"-prinsippet. Det har absolutt ikke blitt bedre ser det ut til, man har ikke funnet en modell som virker, og de hyppige omkalfatringer har dessuten i seg selv vært belastende.
Jeg har sett svakhetene ved selvsyn, og mange problemer kunne faktisk vært unngått på en relativt enkel måte. Hele systemet minner betenkelig mye om tilsvarende i kommunisttidens Sovjet. Jeg tror det er helt imperativt at offentlig sektor i Norge endres i retning av mer markedsøkonomisk tenkning, vi henger igjen i et byråkrati som er svært ineffektivt og unødig topptungt.

Omstillingsprosessen kan jo vise seg å bli vanskelig, det har f.eks. Posten og NSB fått erfare, men etter min mening er det helt nødvendig å gå i denne retningen.

M

maestro

Gjest
Det er trist hvordan man låser seg i et prefabrikkert tankesett og blir totalt uimottagelig for divergerende meninger, men heller utelukkende bruker media til å underbygge sine egne vrangforestillinger, uten å utøve kildekritikk så lenge det er presumptivt korrekt ut i fra eget prefabrikkert verdisyn, og dermed distanserer en seg fra den virkelige verden hvor beslutninger blir tatt. Å dementere motparten med billig dialektikk blir viktigere enn en reel diskurs og faktisk menneskelig progresjon. Er det rart vi står fast i denne mistroiske og hatske bakevjen.
Atle  “dette var da litt av et innlegg” K
Helt enig, men du kan jo se på dine egne innlegg på side 9 i denne tråden og tenke etter om de er i samsvar med det du forfekter her!

A

Akle

Gjest
Helt enig, men du kan jo se på dine egne innlegg på side 9 i denne tråden og tenke etter om de er i samsvar med det du forfekter her!
På side ti en den 02/21/07 klokken 20:32:25, skrev OMF :
Hei!

Akle - en gjengivelse av et anonymt innlegg på siden "Nettverket mot statlig rasisme" med ovverskrift om at FRP er et nazistisk part er kanskje ikke den mest objektive frestilligen av nevnte data.

Hvorpå jeg svarte :
Selvfølgelig ikke, men dataene i seg selv er jo skremmende og etterprøvbare.
-----------------------------------------------------------------------

Jeg videreformidlet kun et innlegg vedrørende et gitt tema, uten å ta direkte stilling til sannhetsgehalt eller innfallsvinkel. Ser ikke noe problem ved dette. Det som er problematisk er hvordan det blir avfeiet, sannsynligvis uten å bli lest eller prøvet, fordi det ikke korrelerer med gitt overbevisning.

Mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926

Nok et bunnsolid dokumentert innlegg fra Gjest! Hvor tar du det fra??
Jeg leser aviser både på nett og på papir.

M

maestro

Gjest
På side 9 i herværende tråd har du 7 lange innlegg med beskrivelse av FrPs historie og enkelte medlemmers tvilsomme politiske gjøren og laden.

Vil du ikke si at det kan oppfattes som om dette kanskje ikke er helt i samsvar med ditt senere utsagn om:

"- - utelukkende bruker media til å underbygge sine egne vrangforestillinger, uten å utøve kildekritikk så lenge det er presumptivt korrekt ut i fra eget prefabrikkert verdisyn, og dermed distanserer en seg fra den virkelige verden hvor beslutninger blir tatt. Å dementere motparten med billig dialektikk blir viktigere enn en reel diskurs og faktisk menneskelig progresjon." ??

A

Akle

Gjest
På side 9 i herværende tråd har du 7 lange innlegg med beskrivelse av FrPs historie og enkelte medlemmers tvilsomme politiske gjøren og laden.

Vil du ikke si at det kan oppfattes som om dette kanskje ikke er helt i samsvar med ditt senere utsagn om:

"- - utelukkende bruker media til å underbygge sine egne vrangforestillinger, uten å utøve kildekritikk så lenge det er presumptivt korrekt ut i fra eget prefabrikkert verdisyn, og dermed distanserer en seg fra den virkelige verden hvor beslutninger blir tatt. Å dementere motparten med billig dialektikk blir viktigere enn en reel diskurs og faktisk menneskelig progresjon." ??

Det er forskjell på resitasjon og argumentasjon.

Jeg har forøvrig nylig lest både partiprogram og den beryktede HRS siden.

Om du leste de syv innleggene du er i harnisk over, må du gjerne diskutere dem i stedet for å gjenta spørsmål jeg allerede har besvart.

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

1. Bestittelse av narkotika er en formildende omstendighet. Man skal ikke stole på et menneske som aldri har våget å dope seg.

2. Førstnevnte er dog kun forkastelig, men slikt finner man nok i de fleste partier. Bare ta en titt nordover med de forskjellige ordførerene og de lokale småripsene i dårlig kamuflerte 'kommitemøter.'
1. Eit interessant utsegn, både som argument for å kunne stole på folk, og som haldning generelt. Det kan hende at det er ironisk meint, eller kanskje endåtil ein provokativ spissformulering, men eg kan ikkje la vere å gjere meg opp visse tankar om Gjestemedlem ut frå dette...

2. Ville du unnskylde meg dersom eg t.d. voldtok deg? Eller gjeld dette berre dei med klar politisk tilknytning, (då helst på høgresida, kanskje?)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.279
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kjekt å se at så snart skyttergravene tømmes for subjektivister/objektivister en stund, fylles de opp med venstre/høyre kranglere. Gjenbruk i praksis! ;D ;D ;D
mvh

M

maestro

Gjest
Det er forskjell på resitasjon og argumentasjon.

Jeg har forøvrig nylig lest både partiprogram og den beryktede HRS siden.

Om du leste de syv innleggene du er i harnisk over, må du gjerne diskutere dem i stedet for å gjenta spørsmål jeg allerede har besvart.

Mvh
Jeg er på ingen måte i harnisk. Jeg syntes bare å ane en viss inkonsekvens i dine ulike utlegninger. Jeg antar da nå at de innleggene jeg henviste til tilhører avdelingen for resitasjon. Derfor resignasjon fra min side.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Siv Jensen er troverdig og nærmest et geni sammnelignet med de "rød-grønne".  Fru Halvorsen fremstår etterhvert som totalt upålitelig og uten backing i eget parti.  Odelsjenta i Sp (hva heter hun igjen) kan ingen ta alvorlig, og Jens ser mer og mer utslitt ut (upussete sko, krøllete skjorte og dårlig ånde).  

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.619
Torget vurderinger
0

Antyder du en viss avførende effekt..? ;D
I gamle dager var de egnet som dopapir på utedassen, i dag er jeg mer usikker egentlig, - kan kanskje få kreft i endetarmsåpningen av trykksverta ? Uansett så virker det litt uhygienisk med tanke på all den dritten som står på trykk i både VG og DB

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Og Siv Jensen må ut og forsvare fylla (med å ta media) til Sandberg og korrupsjonen til Carl Ivar.

Det skal et geni til å greie det.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kun personangrep her nå, ikke i nærheten av politisk debatt. Ok, da er det det nivået man ønsker å ligge på.
Uinteressant for folk flest vil jeg tro.

K

kbwh

Gjest
Folk flest bor i Kina, men jeg er enig, Oddgeir. Ikke mye verdi i denne debatten her nå.

Personlig fikser jeg ikke FrP. CIHs lefling med Myrvold i Arendal på 80-tallet var motbydelig. Partiprogrammet av i dag er heller ikke en politikk jeg kan identifisere meg med.

M

maestro

Gjest
Kun personangrep her nå, ikke i nærheten av politisk debatt. Ok, da er det det nivået man ønsker å ligge på.
Uinteressant for folk flest vil jeg tro.
Det er her man havner hver gang. Det anbefales å lese tilbake i tråden for å se hvem som bidrar mest til det. Interessant observasjon!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
For å forsøke å trekke dbatten litt i riktig retning igjen:
Helsedebatten var fremme her. La oss enes om at her er det et uunyttet potensiale, for å bruke litt diplomatiske vendinger. Frp ønsker å prissette pasienten, la pengen følge vedkommende, og så la de som er mest skikket / har rett pris gjøre jobben. Vi kan tenke oss følgende scenario: Ettersom Frp står knallsterkt på at helse er noe som godt kan privatiseres, samt at de offentilige utgifter SKAL ned, vil vi få en soleklar dreining fra offentlig helsestell, til private sykehus i større og større grad. Jeg gjentar at Frp sier de vil senke offentlige utgifter. Ergo vil de soleklart sette en moderat pris på 1 stk operasjon, slik at de som ikke rår over egne midler til å spe på med, vil åke inn på et offentlig hospital, som etter alle solemerker ikke vil få mer penger å rutte med i alle fall. På denne måten utikles rakst et klasseskille innen helse i landet, dette er en logisk følge av denne typen politikk. Frp praler samtidig med at de vil ha alkoholavgiftene ned, noe som dessverre har en beviselig negativ effekt på folkehelsa. Totalbildet vil vise et offentlig helsevesen på vei ned, samtidig som det fylles opp av "proletariatet" med sine livvstilssykdommer som blir ivaretatt av de dårligst betalte ansatte. Gjett hva det fører til på kvalitetsstigen.
Det ovenstående kun som et eksempel på Frp's manglende analysering av egne ideer. Et interessant aspekt med Frp's velgere er paradoksalt nok at det flertallet av dem har til felles, er at de vil tape på de fleste sider av Frp's praktiske politikk. Fascinerende.
Ettersom en her oppe nevnte dette med konsekvensanalyser; jo, en del av de andre partienes programmer innholder netopp dette. SV's skiller seg ut i så måte, det er nesten som å være på forelesning i samfunnsvitenskap å lese deres program. Jeg sier ikke med dette at deres analyser er objektivt korrekte, men at de i det minste har tatt seg bryet med å lage en analyse av hvordan de anser at deres politikk vil fungere på samfunnet. Altså diametralt motsatt av Frp's program, også på det feltet.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Folk flest bor i Kina, men jeg er enig, Oddgeir. Ikke mye verdi i denne debatten her nå.

Personlig fikser jeg ikke FrP. CIHs lefling med Myrvold i Arendal på 80-tallet var motbydelig. Partiprogrammet av i dag er heller ikke en politikk jeg kan identifisere meg med.
Gerd Liv Vallas lefling (og vel så det) med Kim il Sung på 70-tallet var heller ikke vakker.

K

knutinh

Gjest
Gerd Liv Vallas lefling (og vel så det) med Kim il Sung på 70-tallet var heller ikke vakker.
Så har jeg da heller ingen intensjon om å stemme på et parti ledet av Gerd-Liv. Ut fra sammenligningen din stemte vel heller ikke du CIH?

-k

K

knutinh

Gjest
Jeg tror at mange som stemmer FrP (og SV) deler denne tanken. Det er helt naturlig, er man ufornøyd så bør man stemme "protestpartier" som ligger utenfor status quo.

Det er kanskje nyttig for debatten at man enten ser på hva alternative forslag innebærer, alternativt diskuterer konsekvensen av en tilsvarende politikk ført i andre land.

Det er vel liten tvil om at FrP ønsker et land nærmere opp mot USA? Nå har USA helt andre fordeler og utfordringer enn Norge, men er det urimelig å anta at en FrP-politikk vil kunne gi oss helsevesen og utdanning mer likt det man har i USA, skalert ned til 4 millioner innbyggere selvsagt?

Er alt bare fryd og gammen i USA? Hva er effektiviteten for skattepenger og direkte innbetalinger til helse og utdanning?

Hvorfor klør økonomer seg i hodet over den tilsynelatende effektiviteten i skandianavia (inkludert land uten olje) som greier å ha stabile og produktive samfunn uten den type markedsliberalisme som økonomisk teori fort leder til?

Hva er grunnen til at enkelte privatiserings-prosjekter har hatt dårlig suksess, som privatisering av jernbane? Betyr det at enkelte funksjoner best ivaretas av det offentlige, eller har man bare gjennomført avviklingen dårlig?

Hvor mye er man villige til å betale i form av skatt og dårlig lønn for å leve i et stabilt og trygt samfunn hvor man slipper å låse døra? Er det i det hele tatt noen sammenheng mellom fordeling og sosial elendighet og kriminalitet?

I hvor stor grad er folk her inne pragmatikere kontra ideologisk orientert? Hvis man har gjort seg empiriske erfaringer om årsak-virkning, er man villige til å implementere dette selv om det går på tvers av ideologi?

-k

Topp Bunn