Fostex FE208EZ Sigma i åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Er akkurat på lufta med miniDSP nå. Midlertidig løsning. Og med AE bassene mine med Xmax på 12 så er det rom for en del EQ. Kommer selvfølgelig an på hvor stort rom du spiller i. Mitt er på 17m2 og jeg har forhåpninger om å havne ned mot -6 dB 25 Hz.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Bassene dine takler helt sikkert en del EQ. Tøffe saker :)

    Overview
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Rommet mitt er vel ca 25m2. Og BMS elementet har xmax på 8mm. Så sånn sett tåler det endel eq.
    Oks81 var inne på miniDSP ganske tidlig i tråden. Og det kan veldig godt hende jeg havner der.
    Rent foreløpig blir oppsettet for bassen slik. Behringer super x pro cx3400 delefilter ut til en analog equalizer og til Hypex 400udc forsterker.
    Sånn sett bør mulighetene for litt kjapp justering være tilstede :)

     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Takker gutter. Skal prøve å få tatt litt mer bilder når alt er ferdig kobla opp.
    Nå begynner tankene rund aktiv vs passiv deling av bass.
    Hva er en god eq løsning for å litt drahjelp i bunn osv.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Wow! Det tok jo ikke lang tid, nei.

    Ser ut som en ganske voksen tass det der. Du får knipse litt flere bilder slik at vi får sett vidunderet.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Flere har sagt det. Og nå har jeg erfart det. Baffel størrelse er viktig.
    Med effektiv baffelstørrelse på B:155*H:130. Har jeg fått ett system som har det jeg vil kalle kapasitet. Selv på lavt volum.
    Jeg har mye igjen å fikse. Men dette begynner å bli verdt jobben :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    1.12 glatting.jpg


    Nå har det blitt lyd. Måling i lytteposisjon med 1/12 glatting.
    Hva skal man mene om det her tro. Låter jo greit. Selv om ting ikke akkurat er spikflatt.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det der ser jo kjempegreit ut! Ser ut som det låter litt tungt i bass/midbass. Jeg syntes det er tøft, men kan bli litt grøtete på mer komplisert musikk. Responsen til FE208ez er jo veldig fin oppover med lite grufs. Var min erfaring med FE203en-S i en bred baffel. Låt betydelig bedre enn i et smalt kabinett, og alt rufs fra 2000 ble betydelig jevnet ut.

    Hva har du av EQ muligheter? Du burde jo jobbe med å bli kvitt søkket i nedre mellomtone. Kanskje du skulle prøve med brattere deleflanker mellom bass/fostex? Området 40-150hz kan sikkert høvles ned med minst 5dB uten at du mister den fete lyden. Ellers er det en uvanlig flat respons i bassen og du har tydeligvis truffet blink med plassering i forhold til rommets respons.

    Bra jobba!
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Det der ser jo kjempegreit ut! Ser ut som det låter litt tungt i bass/midbass. Jeg syntes det er tøft, men kan bli litt grøtete på mer komplisert musikk. Responsen til FE208ez er jo veldig fin oppover med lite grufs. Var min erfaring med FE203en-S i en bred baffel. Låt betydelig bedre enn i et smalt kabinett, og alt rufs fra 2000 ble betydelig jevnet ut.

    Hva har du av EQ muligheter? Du burde jo jobbe med å bli kvitt søkket i nedre mellomtone. Kanskje du skulle prøve med brattere deleflanker mellom bass/fostex? Området 40-150hz kan sikkert høvles ned med minst 5dB uten at du mister den fete lyden. Ellers er det en uvanlig flat respons i bassen og du har tydeligvis truffet blink med plassering i forhold til rommets respons.

    Bra jobba!
    Takker JoHoo. Jeg er veldig glad for tilbakemeldinger. Synes det kan være litt vanskelig og tyde målinger og omsette det til hva jeg bør gjøre/forbedre :)
    Det stemmer godt med mine ører at de er litt tunge i bassen akkurat nå.
    For øyeblikket er det ingen eq i annlegget. Bruker Behringer aktivt delefilter. Så jeg kan sikkert justere litt på gain der for å høvle av litt i bassen.
    Var egentlig grisemorro å erfare hvor mye god bredde på baffelen hadde å si. Og Fostex låter inn i granskauen bra i mine ører :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg var også lamslått over hvor god FE203 var i en bred baffel. Hadde jeg visst før hadde jeg muligens ikke endt opp med horn-haugen jeg spiller på å ;)

    Du kan jo prøve å dempe bassene en smule og eksperimentere med delefrekvens og deleflanker for å prøve å kompensere for søkket i nedre mellomtone. Dette hadde for øvrig vært piece of cake med DSP siden utgangspunktet er allerede så sabla godt.

    Kan du si noe om hvordan du måler dette?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har brukt en behringer ecm8000 målemikk kobla til ett behringer mixebord. trenger phantom power til mic'en
    Derfra til soundblaster lydkortet på den pc'en jeg bruker til å spille musikk fra også.
    Så har jeg plassert mic'en i ørehøyde i lytteposisjon :)
    HOLMimpulse synes jeg er grei å bruke. Den tar en råmåling uten gating. og lar meg legge til glatting i etterkant.
    Utover det jeg har knota ned her. Så har jeg lite peiling på målinger. Men jeg driver å lærer. Trur jeg :) :)

    [h=1][/h]
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg syntes ofte det er mest representativt å måle mellomtone og diskant i en kanal av gangen. Du skal plassere temmelig midt i mellom høyttalerene for å ikke få utfasinger og en uriktig respons.
    Bassen måler en greit i to kanaler, men skal du legge på EQ i bass bør du måle kanalene separat.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tips JoHoo. Da skal jeg prøve det seinere i dag :) Mye tyder vel på at jeg må til med en mini dsp tenker jeg.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det ser ut som du har ting på stell med analog deling, men en helt annen handlefrihet med DSP ja. Ikke minst hvis du ønsker å slenge på en diskant etter hvert også.
    MEN: Vær forberedt på en hel masse fikling, haug med forsterkere etc... Jeg syntes dette er gøy, men det tar tid og er definitivt en hobby i hobbyen og har etter hvert ingen ting med musikk å gjøre
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    rabla ned noen tanker rundt LM3886 forsterkeren som skal drive Fostex elementet.
    Lurer på om kjøleribbene kan ligge istedet. Eller blir det for dårlig kjøling tro

    chipamp1.jpg


    chipa2.jpg
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Spørs om det må spikkes litt til uka :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    chip3886.jpg


    Tror kanskje det må bli noe sånt når den er ferdig :)
    wysiwyg :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg justert delefilter finplassert ht. Målt ,lyttet målt og lyttet igjen.
    Sånn ser det ut nå.
    1/6 glatting på målingen 1meter fra baffel i senter av ht

    1,6glatting.jpg

    sier meg fornøyd med dette. trenger nok en liten heving i bassen for å bli gøytaler.
    Men alt i alt låter det ryddig vil jeg si
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser da fælt så greit ut?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Dette ser da fælt så greit ut?
    Ja jeg er rimelig fornøyd nå. Målingene er ett godt verktøy. Mye tid går med på å tolke målekartet iforhold til hva jeg hører.
    Så med en god blanding av målinger ,lytting og god gammaldags magefølelse har det blitt noe jeg kan like å høre på :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    ob-108.jpg


    ob108sim.jpg


    Samme elementer men ny baffel på gang. Økt bredden betraktelig.
    Simuleringen er gjort med Eq i bunn 35hz target med q på 2.2
    Dette blir svære plater som må lages i deler hvis de skal inn i furtebua.
    Men har trua på å dimensjonere rikelig hvis det skal bli en fullfrekvent høytaler ut av disse elementene :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Stor nok baffel gir god nok bass! No free lunch - problemet med store bafler er gjerne plassen de tar pluss at de "skygger" for eventuelle andre elementers ambiente bidrag fra baksiden. En 15" i en 2 x 3 m. baffel gir formidabel bass dersom en har plass nok alle veier.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Har tenkt litt på bidraget fra baksiden. Håper å trur at 1m ut fra bakvegg og 30 cm fra kanten av baffelen til sidevegg holder.
    Jeg har jo tidligere sagt Go Big or Go Home. Så da får jeg prøve.
    Funker det ikke blir det Koss porta pro på øra. Og ekte furting i furtebua.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    På venstre kanal forsøkte jeg i går med ca. 30cm til sidevegg og 1 m fra frontvegg med testbafflene, gikk fint det med digital EQ.
    Leser alle OB trådene her nå med stor interesse.:D

    Kan jeg spørre her, hvor bred bør baffelen være om jeg ønsker meg nivå ned til eks. 70-80 hz? Dette avhenger kanskje av membranareal og kvalitet på bass elementene og?
    Tenker meg et eget basstårn som tar over fra 70-80hz og videre ned.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På venstre kanal forsøkte jeg i går med ca. 30cm til sidevegg og 1 m fra frontvegg med testbafflene, gikk fint det med digital EQ.
    Leser alle OB trådene her nå med stor interesse.:D

    Kan jeg spørre her, hvor bred bør baffelen være om jeg ønsker meg nivå ned til eks. 70-80 hz? Dette avhenger kanskje av membranareal og kvalitet på bass elementene og?
    Tenker meg et eget basstårn som tar over fra 70-80hz og videre ned.
    Nevner som Hornlyd har banket inn i mitt hode for en stund siden. Kjør enkelt og greit basstårn opp til fulltone, ca 150-300Hz. Det er lettere å få til enn deling i bassområdet. Putt så på diskant i toppen etter ønske :)
    Næss har en fin løsning på det her i hans tråd :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    På venstre kanal forsøkte jeg i går med ca. 30cm til sidevegg og 1 m fra frontvegg med testbafflene, gikk fint det med digital EQ.
    Leser alle OB trådene her nå med stor interesse.:D

    Kan jeg spørre her, hvor bred bør baffelen være om jeg ønsker meg nivå ned til eks. 70-80 hz? Dette avhenger kanskje av membranareal og kvalitet på bass elementene og?
    Tenker meg et eget basstårn som tar over fra 70-80hz og videre ned.
    Blir enten å velge element med høy Q, eller så blir det nok mye eq som må til dersom du ikke er villig til å lage en gedigen baffel.
    Er enig i forslaget over her om å kjøre bassen opp til 2-300hz.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    baffle.jpg


    Denne har vært fremme før. Mulig den kan være til hjelp
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så brei og høg som mulig er vel konklusjonen. Så mange og så store basser som mulig. :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har du basser uavhengig av resten kan det være en løsning å sette de skrått mot sideveggen så du får en forlengelse av veggen. Noe som lett kan gjøre for oss som ikke har all verden av bredde i rommet :)

    Sikkert ikke like god løsning for de med mellomtone/diskant området i samme baffel.
    Jeg hadde det slik med mine2 stk 6x12" dipol søyler. De var delt fra 40-300hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    God bass kombinert med resten av område i samme baffel er nesten håpløst dersom du insisterer på OB for mellomtone/diskant. Uten plass får du aldri tilfredsstillende bass dessuten.

    200 m2 - 4 m. takhøyde. Da blir det pusterom!

    rigg2.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    God bass kombinert med resten av område i samme baffel er nesten håpløst dersom du insisterer på OB for mellomtone/diskant. Uten plass får du aldri tilfredsstillende bass dessuten.

    200 m2 - 4 m. takhøyde. Da blir det pusterom!

    Vis vedlegget 393025


    Enig! Ikke helt samme fulltone magien hos meg no i de nye OBene som er større. No er det vinger rundt fulltonen også. Det er ikke like heldig.
    Men bass ble det jo bra med :) Kompromissenes verden!

    Flotte fjøler det der Sluk, pent design! :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Enig i att bass og resten på seppareres. Og jeg opplevde forbedring når jeg smalnet inn bafflene til mellomtone/diskant. Fra 55cm til ca 25cm. Om det er på grunn av begrenset plass i bredden eller på grunn av andre ting vet jeg ikke.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig i att bass og resten på seppareres. Og jeg opplevde forbedring når jeg smalnet inn bafflene til mellomtone/diskant. Fra 55cm til ca 25cm. Om det er på grunn av begrenset plass i bredden eller på grunn av andre ting vet jeg ikke.
    Smalere fjøl slipper forbi mer bakutstrålt lyd..resten er jeg helt blanko på :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Ettersom bølgelengden minsker oppover i frekvens blir bredden man trenger for å minimere utfasing mellom forside og bakside mindre og mindre. Da kan man fokusere på diffraksjon og powerrespons i stede, som ofte er enklere å få til med smal baffel.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ettersom bølgelengden minsker oppover i frekvens blir bredden man trenger for å minimere utfasing mellom forside og bakside mindre og mindre. Da kan man fokusere på diffraksjon og powerrespons i stede, som ofte er enklere å få til med smal baffel.
    Det gjør det så enkelt å forstå når en får så korte, presise og korrekte svar! Bra! :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser den at man ikke får OB oppover i frekvens. Men det blir ikke kasselyd heller :) :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn