Fostex FE208EZ Sigma i åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Tenker litt på dette med elementplassering. Det er som man ser forskjell på kurven hvis man drar elementet ut mot siden av baffelen.
    Men hvor mye har dette å si i praksis.

    element plassering.jpg


    element plassering1.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Har prøvd dette med asymmetrisk plassering av 8" - kunne ikke høre noen forskjell tror jeg, men de ble delt relativt høyt, 180 Hz. Mulig det har en liten innvirkning ved lavere/ingen deling.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23

    Modulbaffel  grunnriss assym L inverted.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Takker for svar gutter. Dette er verdiful info. Det tenkes hardt om dagen. Da er kunnskapsbasen på sentralen til uvurderlig hjelp.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Her er summert respons øverste graf. Med en 15" og Fostex i bred baffel.
    Helt uten filter. Ser ikke ille ut :) Bakstøtter hele veien til toppen. Kan være med på å redusere synlig bredde på baffel.

    bred baffel.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Tøffe griser har grisetøffe ting....:cool:

    Modulbaffel  lys bjerk.jpg


    Modulbaffel  lys grå Nextel  alu sort T500.jpg


    Modulbaffel  sort blank  alu sort T500.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Her snakker vi saker. Ikke bra at stakkar'n står å vansmekter. Trøsta får være at den har godt selskap nede i Slukoteket :)
    Med mye kult utstyr og trivelige folk. Så er mye gjort :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Vi må nok snart ta en drodletur på hytta, Nikko :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Vi må nok snart ta en drodletur på hytta, Nikko :cool:
    Helt riktig. Det må vi. Jeg skal jobbe på hemsen i påska. Da burde det nærme seg muligheter for flere soveplasser.
    Selv om vi er noen hardinger. så må mulighetene for en cowboystrekk være på plass :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Håper ikke hytta ligger i nærheten av Brokeback Mountain..
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Vær helt trygg på det Sluket. Den ligger langt unna Brokeback Mountain.
    Jeg synes bare at alle fortjener å sove skikkelig. istedet for å ligge strødd på sofaen :)
    Ser du det madman ingenting spekulativt her. kun gode hensikter :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    En mulig løsning på baffel. Svær nok til å bli låte bra trur jeg.

    baffelutkast.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Sånn tegnet litt til begynner å nærme seg en slags plan.

    ferdig baffel.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Flott. Men du må ha to basser.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Flott. Men du må ha to basser.
    Ja det er jo det jeg lurer litt på. Må man det hvis bredden på baffel er tilstrekkelig. Følsomheten til fostex er 97db og følsomheten til bms elementet er 98db.
    Så da tenker jeg sånn. Med tilstrekkelig bredde kunne det kanskje fungert med ett bass element. Kom gjerne med innspill. Dette er å regne som en ren tankeprosess.
    Vil gjerne tenke skikkelig igjennom det her før jeg begynner å lage noe som helst :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Med stor baffel (f.eks. effektiv bredde 150 cm. x 160-170 cm. høyde) blir en god 15" i stand til å levere hyfsat lydtrykk og greit nedover i frekvens - med to elementer blir det litt mer headroom. Snauer du ned baffelen til benkeplatestørrelse må du fort opp i 4-5 elementer. Og allikevel raskere avrulling i frekvens nedover. Åpen baffel er vel og bra, men størrelsen har uendelig mye å si. En 15" i en 2 x 4m. baffel er vanvittig flott, dersom en har nødvendig plass da.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Flott. Men du må ha to basser.
    Ja det er jo det jeg lurer litt på. Må man det hvis bredden på baffel er tilstrekkelig. Følsomheten til fostex er 97db og følsomheten til bms elementet er 98db.
    Så da tenker jeg sånn. Med tilstrekkelig bredde kunne det kanskje fungert med ett bass element. Kom gjerne med innspill. Dette er å regne som en ren tankeprosess.
    Vil gjerne tenke skikkelig igjennom det her før jeg begynner å lage noe som helst :)
    Du mister rundt 6 dB pga dipol rolloff. To basser i parallell gir pluss 6 dB så da er du i mål.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Med stor baffel (f.eks. effektiv bredde 150 cm. x 160-170 cm. høyde) blir en god 15" i stand til å levere hyfsat lydtrykk og greit nedover i frekvens - med to elementer blir det litt mer headroom. Snauer du ned baffelen til benkeplatestørrelse må du fort opp i 4-5 elementer. Og allikevel raskere avrulling i frekvens nedover. Åpen baffel er vel og bra, men størrelsen har uendelig mye å si. En 15" i en 2 x 4m. baffel er vanvittig flott, dersom en har nødvendig plass da.
    Jeg har effektiv bredde 135 cm og to basser er minimum hos meg :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Her bør det tegnes om tenker jeg. Da blir det 2 basser pr side. Baffelen min blir for liten til å bruke en 15"
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Mer headroom er viktig så da må det bli sånn.

    baffel2bms.jpg


    Med bakstøtter på 35cm blir det en effektiv baffelbredde på 155cm.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Du trenger vel kanskje ikke ha bakstøttene noe særlig høyere enn bassene?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Kan minne litt om MJK's prosjekt

    Shown below is my first Lowther based OB speaker system built in 2005. I built a 60 inch wide open baffle with wings that could be folded back to reduce the front baffle width to a more manageable 24 inches. Even with the wings folded back the dipole speakers were still quite large. The retractable wings allowed me to get behind the speakers to access the wiring and power cords for the active crossover and a pair of power amps. Since this was more or less an experiment, I painted the baffles white to match the wall color. My goal was to have the speaker blend into the room and not be so noticeable, it didn't work.
    OB_Wings_Out.jpg


    Project 10 : Lowther Open Baffle / Acoustic Elegance H Frame System
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger vel kanskje ikke ha bakstøttene noe særlig høyere enn bassene?
    Nei jeg trenger sikkert ikke det. Jeg tenke å prøve ett par varianter. De skal uansett skrus fast i baffelen.
    Slik at jeg kan prøve litt forskjellige høyder.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Kan minne litt om MJK's prosjekt

    Shown below is my first Lowther based OB speaker system built in 2005. I built a 60 inch wide open baffle with wings that could be folded back to reduce the front baffle width to a more manageable 24 inches. Even with the wings folded back the dipole speakers were still quite large. The retractable wings allowed me to get behind the speakers to access the wiring and power cords for the active crossover and a pair of power amps. Since this was more or less an experiment, I painted the baffles white to match the wall color. My goal was to have the speaker blend into the room and not be so noticeable, it didn't work.
    Vis vedlegget 312709

    Project 10 : Lowther Open Baffle / Acoustic Elegance H Frame System
    Kan minne litt om det ja. Men han klina jo til med en baffelbredde på 152cm synlig. Så jeg skjønner at han ikke klarte å gjemme de.
    Selv om han malte de i vegg fargen :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig det der. Jeg tror det er skapet som egentlig er feilen her.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Med bakstøtter kun ved bassene blir delingen litt mer plundrete da dipolpeaken for hhv høy og lav spres. Sånt sett er det kanskje greit med bakstøtter helt opp. Jamo sin tulipan er egentlig ganske fix fordi dipolpeakene skyves i en overlapp noe som kan gjøre delingen enklere. Dette er kun noe jeg har opplevd på mine bafler og står for min regning. De fleste som bygger bafler har jo bakstøtter.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Med bakstøtter kun ved bassene blir delingen litt mer plundrete da dipolpeaken for hhv høy og lav spres. Sånt sett er det kanskje greit med bakstøtter helt opp. Jamo sin tulipan er egentlig ganske fix fordi dipolpeakene skyves i en overlapp noe som kan gjøre delingen enklere. Dette er kun noe jeg har opplevd på mine bafler og står for min regning. De fleste som bygger bafler har jo bakstøtter.
    Da er det bra jeg lager både høye og lave støtter. Prosjektet blir litt sånn Ikea preg over. jeg lager det flatpakka på verkstedet.
    Så får jeg montere det sammen i rommet mitt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Pga platemangel hos lokal leverandør. Krøssfiner er jo bestilingsvare må vite. Og en lett snev av ADHD hos baffelsnekkern.
    Så ble det utstrakt gjenbruk fra forrige prosjekt :) Da endrer jo tegningen seg. Men ikke intensjonen om en bred baffel.

    revidert baffel.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Veldig bra. Lag den modulen skyvbar ovenfra. Så kan du slippe den oppi. Lag den også bredere slik at du f eks kan putte en sånn toveis utslagsvask oppi, eller lignende.

    Eller er en sånn, skreddersydd for OB: http://stereo-lab.de/375-x-375-cm-hornmouth-edge-length-of-the-spherical-wave-tractrix-vintage-horn

    Poenget er at når du først er i gang så er veien en del av moroa. Å kunne teste forskjellige løsninger er spennende, da lærer man ved egen erfaring. Ellers kunne man bare kjøpt et eller annet på Oslo Hifi Senter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Også må du gjøre en del undersøkelser på de mest brukte 15" driverne mtp hulltagning og skruehull slik at du kan varier.
    GPA (16") er litt større enn vanlige 15" men jeg tror ikke GPA hullet blir for stort for vanlige 15".
    Skruehullet kan du lage avlangt. Så bruker du pene svarte unbraco med skive og vingemuttet bak, da tenker jeg ADHDn får svingt seg med wooferrolling.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Veldig enig med deg her HEL. Dette med bass elementet føler jeg kanskje er prosjektets akilleshæl.
    Jeg vet det bor mye bra i BMS elementene. Det er smekk i bøtter og lass. De oppfører seg til og med bra oppover i frekvens.
    Men om jeg får de til å gå dypt nok med eq er jeg mer usikker på.
    Men med den brede baffelen har jeg iallefall lagt forholdene til rette. Så får vi se hvor velykket det her blir :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn