Fostex FE208EZ Sigma i åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Du kan også montere satelitthøyttalerne direkte på baffelens side, med noen enkle braketter. Sett de i ørehøyde/senter på bassbaffelen. Påvirker ikke hverandre i det hele tatt dersom du har litt luft mellom de. Såeilvend h/v selvsagt. Fungerer aldeles utmerket.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    For å få mest mulig drahjelp av tak/gulv setter du elementene med litt avstand, f,eks 3-4 cm. og symmetrisk i forhold til gulv/tak. Altså lik avstand fra nederste elementet til gulvet og øverste elementet til taket. Dra baffelen så langt opp til taket som praktisk mulig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tøft!! :)
    "Tower of Power" :) (Mercury rekkeseks påhengs)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Veldig tøft er det :) Men skal man gå så hardt til verks bør bms elementene skiftes til noe mer egnet.
    16ohm istedet for 8 er nok å foretrekke feks. Å det liker ikke lommeboka mi veit jeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    8ohm går fint, koble to og to parallelt så serie, gir totalt 8ohm. Har koblet slik selv. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Joda det er helt klart innafor. Men vi bikker fort ned i 4ohm.
    Og må ha litt krefter i andre enden for å få nødvendig headroom.
    4 stk bms vil koste meg ca 12000. Og på toppen av det hele er jeg usikker på om de er egnet til formålet.
    Derav tanken om å bytte ut hele rekka. Og skulle jeg gjort det. Så måtte jeg vært nogenlunde sikker på at det ble
    det vi kaller meget bra resultat
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Impedans går nok fint. Hvordan liker du bassene slik det er i dag? Har du en link til de?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker bms bassene veldig godt. De låter rent og pent ganske langt opp i frekvens.
    Men må ha eq for å få liv nedover.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, de bassene er 6ohm, men likevel med 4stk så får du da 6ohm. Det går bra, er ikke en issue i det hele tatt slik jeg ser det.
    Om du liker de slik de spiller no, så hvorfor ikke vente litt å spare til 4 til. Du bruker DSP mener jeg å huske? Da kan du enkelt kjøre på litt Eq om det fortsatt er nødvendig, samt korrigere om det også skulle være nødvendig.
    Hvor stor er fjølene du har i dag? :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Pr i dag bruker jeg 60cm baffel med 30cm bakstøtter. Med eq på minidsp låter det bra i mine ører.
    Drodlingen er inne er ett utslag av sykdommen audiofil utbedrings nevrose.
    Spare til 4stk bms til er nok ikke dumt. Så får vi se en gang i fremtiden om det blir ei råd med det :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok :) Jeg tror du vil få mest utbytte av å bygge OB tårn med 4 basser. Så kan du lage en liten kasse til Fostexen.
    Når du da igjen får lyst til å prøve noe nytt, så har du allerede basstårn, så kan du brøve både BLH, horn, ja egentlig akkurat det du vil :)
    Men du må selvfølgelig velge selv hva du vil ha, både med tanke på design og lyd. :) Det veit bare du!

    Går jo fint å lage tårnkasse også (som et innspill på tampen..) :)

    Ta alt jeg nevner som innspill, ikke noen fasit :)
    Mvh oks
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nikko, har du fulgt med på hva jeg holdt på med for litt siden med ølmager og OB-basstårn? Med god veiledning fra erfarne "fjellfolk" som Slukster gikk jeg for OB basstårn som kan deles relativt fritt oppover i frekvens (måler flatt til nesten 3kHz uten EQ). Mine fostex befengte ølmager/BLH kabinetter var i denne konstilasjonen desverre smør på flesk og jeg ville garantert fått samme vellykkede resultat med en løsning lik den du lefler med nå. Endte opp med å spille på en deling mellom OB basstårn og Fostex FE203'ene på 6-700Hz.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Fulgte jo med litt når du du holdt på med ditt oppsett gut_man. Men har alltid sett den lave høyden i furtebua som en begrensning.
    Ikke sikkert den er det alikevel. Så nå frister det selvsagt å kline til med bass fra gulv til tak :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner ikke hvordan dere andre gutta får OB tårna til å spille spikrakt godt opp i frekvens mens selv har jeg en kraftig dipolpeak på mine...?
    GPA har nok en adskillig bedre frekvens respons enn superbillige Alpha, men likevel..? Må bare spørre.. :)

    Mvh
    oks
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Beste rådet jeg har er å gjøre som meg; hyre inn Sluket, lukke øya og åpne lommeboka... Hvordan han har fått OB tårna til å spille uten merkbar dipolpeak aner jeg ærlig talt ikke, men de gjør vitterlig så. GPA elementene er ikke tilfeldig valgt, men jeg kan alt for lite til å si noe om hvilke egenskaper man må se etter i alternative elementer. Jeg tror imidlertid ikke at dette er det eneste som har betydning og jeg tror man skal ha respekt for at Slukster holder kortene litt tett til brystet da han tross alt har utviklet og selger slike bass systemer. Det som er sikkert er vel at det som vanlig "is no free lunch":cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Beste rådet jeg har er å gjøre som meg; hyre inn Sluket, lukke øya og åpne lommeboka... Hvordan han har fått OB tårna til å spille uten merkbar dipolpeak aner jeg ærlig talt ikke, men de gjør vitterlig så. GPA elementene er ikke tilfeldig valgt, men jeg kan alt for lite til å si noe om hvilke egenskaper man må se etter i alternative elementer. Jeg tror imidlertid ikke at dette er det eneste som har betydning og jeg tror man skal ha respekt for at Slukster holder kortene litt tett til brystet da han tross alt har utviklet og selger slike bass systemer. Det som er sikkert er vel at det som vanlig "is no free lunch":cool:
    Tusen takk for flott svar!

    Åpner jeg lommeboka er det best å lukke øya for alle møll og fluer som flyr ut.. :)

    Sluk production skal selvfølgelig få respekt og beholde sine hemmeligheter i fred!!

    Med Alpha til 9k totalt som jeg har er det nok forskjell til evt GPA til 44k! Om Sluk bass er verdt pengene? Jepp, det tviler jeg ikke på ett sekund en gang! Betal lunsjen!! ;)

    Mvh
    oks
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn