Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Og derfor har jeg alliert meg med folk som har ekstremt mengder live klassisk i baggen, og som også har opptak gjort selv og vet hvordan låt.
    Jeg for min del spiller den musikken jeg liker best, men det skader ikke at innspillingene er gode, elektrifisert eller ikke. Klassisk er hørbart det som mye annet, men er ikke førstevalget hos meg når jeg skal kose meg med musikk. God lyd for meg handler om å sette mest mulig følelser i sving. Det eneste jeg har forstått etter å ha hatt mye forskjellig gjennom mange år er at om man savner noe i musikken, eller blir irritert over noe, ja da har man et forbedringspotensiale for å nyte musikken i enda høyere grad / holde følelsene i sving. Det driver hobbyen og interessen videre. Viktigste virkemiddelet jeg har er å ta meg et glass øl eller vin, da føler jeg mer, virkelighetsnært eller ikke. The sound is in the ear of the beholder. Om jeg søker virkelighet vet jeg ikke, kanskje det finnes noe som gir mere gåsehud (for meg) enn virkeligheten? Jeg vil gjerne ha det om det finnes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Manipulasjonen er jo fullkommen allerede i produksjonen og vi er fuckt. Jeg EQ'er litt i retning av at mine gamle tyntlåtende bluesplater skal låte med litt trøkk i bassen. Synes jeg har bedre kontroll derom med eq, enn å bytte rundt på komponenter. Vi velger litt forskjellige måter.

    Men da er man tilbake der at det skal låte slik man foretrekker det. Det er jo greit nok. Da har man ingen objektiv standard å måle mot. Imidlertid har jeg da problemer med å se prinsippielle forskjeller mellom subjektivistene og objektivistenes tilnærmingsmetode; det er begge deler subjektivt. Enig i at det lettere å ha bedre kontroll enn å bytte komponenter på måfå, men enkelte har jo lang erfaring og kanskje en mer pragmatisk tilnærming. Funker det så funker det....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Jeg for min del spiller den musikken jeg liker best, men det skader ikke at innspillingene er gode, elektrifisert eller ikke. Klassisk er hørbart det som mye annet, men er ikke førstevalget hos meg når jeg skal kose meg med musikk. God lyd for meg handler om å sette mest mulig følelser i sving. Det eneste jeg har forstått etter å ha hatt mye forskjellig gjennom mange år er at om man savner noe i musikken, eller blir irritert over noe, ja da har man et forbedringspotensiale for å nyte musikken i enda høyere grad / holde følelsene i sving. Det driver hobbyen og interessen videre. Viktigste virkemiddelet jeg har er å ta meg et glass øl eller vin, da føler jeg mer, virkelighetsnært eller ikke. The sound is in the ear of the beholder. Om jeg søker virkelighet vet jeg ikke, kanskje det finnes noe som gir mere gåsehud (for meg) enn virkeligheten? Jeg vil gjerne ha det om det finnes.
    Selv om en velger å alliere seg med andre er det fortsatt lov å mene og tenke litt selv også. Deler ikke all musikksmak med de, men likevel er det de klassiske konsertene som gir meg mest.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi manipulerer alle signalet ut fra høyttaler. Det er bare grader av mengde og hvor vellykket. DSP er ikke passivt, det er heller ikke å bytte et rør. Opp til enhver hva som egner seg, gir mest glede. Mye forsvar av egne valg blant enkelte her, naturlig nok. Uansett, gjengivelse blir aldri noe annet enn det. Og enhver sin tilnærming er like mye verdt, som den andre sin måte å få til musikken, slik en liker den
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Min erfaring er gode målinger er best på hifimusikk,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er noen i TAS og/eller Stereophile som bruker opptak av kona som synger-snakker som referanse.
    Det er kona i rommet som er referansen.Lyd over PA er laaangt unna hifi og enda lenger unna live lyd uten mikrofoner.
    Og kjenner en akustikken i opptaksrommet høres det fake ut når Sondre Bratland synger live i Røldal stavkirke vs
    opptaket på en CD fra Kirkelig Kulturverksted i samme kirke.
    Elektrisk musikk kan for meg aldri bli en referanse,spesielt fordi jeg heller ikke var til stede under opptaket.
    De aller fleste her har null peiling på hvordan det låt der og da på utgivelsene de bruker som referanse.
    En bekjent spiller faktisk fløyte på en av Stereophiles referanseinnspillinger. Lydminnet er langt fra perfekt, og jeg var jo ikke tilstede da opptaket ble gjort i Santa Fe, men jeg har hørt henne spille på samme fløyte i et juleselskap i en normalt møblert stue. Det var litt aha-opplevelse.
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    158
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    For vi som egentlig er like interesserte, men ikke like nerdete & kompetente kan du ikke si litt med egne ord hva dette betyr for oss som mest bare bruker ørene?
    Da tror jeg det er best at Armand eller noen av de som faktisk er kompetente uttaler seg.. Jeg er ikke det, men forstår de grove linjene i artikkelen med hensyn til at d her faktisk funker. Vi vanlig dødelige får bare velge å lytte til de som faktisk vet hva de snakker om. Ørene mine forteller dog at Gallium Nitride har noe for seg 😉
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    158
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    For de som vil ha litt fredagsunderholdning : Skru på denne videoen fra 33 min og 25 sek .. OCD Mike prøver å få AGD ampene til å klippe ved å skru opp til sinnsvak lydnivåer med svært tungdrevne høytalere 😅..

    Morsom fyr!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Musikere, og lyd hjemme. Det er en snodig materie. Noen gir fullstendig blaffen i hvordan anlegget avgir musikken da de selv "omgjør" dette i huet til hvordan de vet det egentlig låter. Mens andre søker mest mulig likhet med virkeligheten. Nevner dette, da man skulle tro alle musikere ville strebet etter best mulig lyd over stereoanlegget, men det er begge deler.

    Hadde hyttte tidligere, var der en del aleine også, se ikke bort i fra at det gikk med noen ølbokser da :giggle:
    Det eneste jeg søkte i musikkgjengivelsen da var bassen fra boomblasteren (JVC). Var det som gav fot, resten visste jeg hvordan låt hjemme.
    Vel, om vi tenker oss litt om er det egentlig ikke så rart siden musikanten er nært på sitt instrument. F.eks. en fiolinist har instrumentet plantet til kraniet, en trommeslager sitter over overskinnet på trommen. En el-gitarist skal helst har forsteren på gulvet med volum som får buksebenet til å flagre. også videre

    Ingen av dem har et forhold hvordan det låter utover samspillet de skaper seg imellom.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Vel, om vi tenker oss litt om er det egentlig ikke så rart siden musikanten er nært på sitt instrument. F.eks. en fiolinist har instrumentet plantet til kraniet, en trommeslager sitter over overskinnet på trommen. En el-gitarist skal helst har forsteren på gulvet med volum som får buksebenet til å flagre. også videre

    Ingen av dem har et forhold hvordan det låter utover samspillet de skaper seg imellom.
    Ikke? Sikker på at de ikke er litt over middels interessert i å lytte til musikk på lik linje med andre dødelige? Og ikke minst hva slags lyd de presenterer ut? Hmm...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ikke? Sikker på at de ikke er litt over middels interessert i å lytte til musikk på lik linje med andre dødelige? Og ikke minst hva slags lyd de presenterer ut? Hmm...
    Steve Vai, Jeff Loomis, John Petrucci, Ola Englund for å nevne noen er noen ordentlige lydnerder ihvertfall, og skrur gjerne mye av lyden selv og hvordan den skal høres ut.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Steve Vai, Jeff Loomis, John Petrucci, Ola Englund for å nevne noen er noen ordentlige lydnerder ihvertfall, og skrur gjerne mye av lyden selv og hvordan den skal høres ut.
    Og se gjerne på utstyret "de store" artister bruker. Meget kostbart når artistene har midler, ikke tilfeldig tror jeg. Om det er flygler eller trommesett, ja, uansett sjanger.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Det trenger det absolutt ikke å være. Det sitter EQ/"tonekontroller" i det passivt delefilter i passive høyttalere også. Forskjellen er at et aktivt delefilter (DSP) gjør det langt mer nøyaktig og har ikke begrensningene det passive delefilteret har.
    Det er bruken som avgjør om det er manipulering av signalet eller ikke.

    Som jeg nevnte tidligere, en høyttalerprodusent kan ikke tune responsen til å bli optimal for alle plasseringer og rom. Bruk av "riktig form" for DSP er helt nødvendig faktisk hvis man skal perfeksjonere.
    Ser det er mange som mener dsp er løsningen på nesten alt, men jeg synes jeg mister topp og mikrooppløsning viss jeg kobler inn dsp mellom lumin streamer og dcs uansett om jeg ikke bruker innstillingene på den en gang, altstså bare viss den er koblet inn i mellom di, så ja jeg spiller dårligere med den...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og se gjerne på utstyret "de store" artister bruker. Meget kostbart når artistene har midler, ikke tilfeldig tror jeg. Om det er flygler eller trommesett, ja, uansett sjanger.
    Noe er nok litt spons også, Devin Townsend f.eks. har en gitar som har en verdi som er såpass at han nesten ikke tar seg råd til forsikring på den. Slipknot har litt mer beskjedent utstyr og ikke dyrere eller bedre enn en gjennomsnitts nybegynner i Norge har av instrumenter, han ene har en mexikansk signatur telecaster som brukes fordi han vil at de som vil skal ha råd til samme gitaren som han har og den skulle koste under 1000USD. Skal sies at lydriggen de har der koster en god del og også der mye av magien skjer, der blir det ikke spart på noe, og har dobbelt opp om noe ryker.

    De fleste har jo digitalisert nå, gjør alt mye enklere og rett inn i mixerbordet og spesielt mindre band slipper å drasse med seg stort og tungt utstyr. Og lyden blir fort minst like bra. :) Også slipper man usikkerheten med rør som kollapser midt i en konsert..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser det er mange som mener dsp er løsningen på nesten alt, men jeg synes jeg mister topp og mikrooppløsning viss jeg kobler inn dsp mellom lumin streamer og dcs uansett om jeg ikke bruker innstillingene på den en gang, altstså bare viss den er koblet inn i mellom di, så ja jeg spiller dårligere med den...
    Klart det skjer hvis den ikke er transparent nok, men det er jo ingen argument mot DSP.

    Det natulige er og la DSPen fungerer som DAC og volumkontroll, slik at man ikke får dobbelt konvertering. Det er det mest fornuftige og gir den beste oppløsningen. Og sette en DSP inn som en mellomstasjon i tillegg til det andre er både unødvendig og knotete.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Klart det skjer hvis den ikke er transparent nok, men det er jo ingen argument mot DSP.

    Det natulige er og la DSPen fungerer som DAC og volumkontroll, slik at man ikke får dobbelt konvertering. Det er det mest fornuftige og gir den beste oppløsningen. Og sette en DSP inn som en mellomstasjon i tillegg til det andre er både unødvendig og knotete.
    Ja jeg har prøvd å koble den inn som dac me volumkontroll og kjørt den direkte inn i effekttrinn også, men di jeg har prøvd har mye dårligere dac en dcs, så til meg blir det nedgradering av lydkvalitet, så jeg lurer på hvilken dsp med volumkontroll du vil anbefale som har like god dac og volumkontroll som dcs...så jeg ikke mister oppløsning og mikrodetaljer.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja jeg har prøvd å koble den inn som dac me volumkontroll og kjørt den direkte inn i effekttrinn også, men di jeg har prøvd har mye dårligere dac en dcs, så til meg blir det nedgradering av lydkvalitet, så jeg lurer på hvilken dsp med volumkontroll du vil anbefale som har like god dac og volumkontroll som dcs...så jeg ikke mister oppløsning og mikrodetaljer.
    Hva er "den" DSPen for slags boks?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som produserer streamere med innebygget DAC, DSP og god nok volumregulering/forforsterker?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Hva er "den" DSPen for slags boks?
    Har prøvd flere, så nå vil jeg gjerne ha anbefalt noen som ikke nedgraderer lydkvaliteten, noen koster en del også av di jeg har hørt og prøvd...så jeg gleder meg til å høre hvilke som blir anbefalt
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har prøvd flere, så nå vil jeg gjerne ha anbefalt noen som ikke nedgraderer lydkvaliteten, noen koster en del også av di jeg har hørt og prøvd...så jeg gleder meg til å høre hvilke som blir anbefalt
    Er det ikke bare å droppe hele greia hvis det ikke gir noe?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Etter slike lange mer eller filosofiske betrakninger som denne tråden er blitt slår det meg at om målet var å lytte til mest naturtro gjengivelse av populærmusikk slik den var spilt inn ville vi alle ha mer eller mindre avslørende studiomonitorer som utgangspunkt for resten av lydkjeden.

    Siden det kun er slik unntakvis diskuterer man vel egentlig hvordan man best liker å manipulere originalsignalet til en lydkolasj man selv liker.
    Jeg har tidligre spurt om man da ikke mer effektivt burde fortsette der lydteknikerne avsluttet med de samme verktøyene?
    Vis vedlegget 691507
    Det er «noen» lag med sirkulære forvirringer mht «naturtro»=«riktig» gjengivelse av musikkhermetikken, selv med de enkleste og mest direkte liveopptakene. Audio's Circle of Confusion Selv med enkle og direkte liveopptak kjenner/vet «vi» stort sett ikke
    - hvordan det «låt» i konsertlokalet ? fra hvilken seterad ? med hvor mye publikum ? ved hvilket volum ?
    - hvordan det «låt» med den aktuelle mikrofonoppsetningen/opptaksteknikken ? med de aktuelle mikrofonene ?
    - hvordan det «låt» i kontrollrommet ved opptak? etter miks ? etter master ? ved hvilket volum ?
    Hermetisk musikk i to kanaler kan i beste fall kun bli et faksimile av den opprinnelige framføringa og ingen utgivelser har de samme «premissene» for «korrekt» reproduksjon. Videre har husaltrene i de tusen hjem, som stort sett ikke likner på et mastering-studio, hver sine overføringsfunksjoner og akustiske forhold, som antagelig ikke likner så mye på mastering-studioet der den siste finishen i musikkproduksjonen fant sted, selv med «studio monitorer» hjemme i husalteret. Det er ei lang rekke med kjente og ukjente transformasjoner fra den opprinnelige framføringa av musikken til opplevelsen i godstolen hjemme foran eget husalter, så det er smått utrolig at reproduksjonen av musikkhermetikken i eget husalter likevel kan gi en illusjon av ei «opprinnelig» «live» framføring. Det aller meste av musikkhermetikk er også vesentlig mer «syntetisk» og produsert enn enkle og direkte liveopptak.

    Vi kaller det Hi-Fi, men de fleste av oss praktiserer Taste-Fi. Mange av oss kunne ha ønsket oss en slik :


    Den mangler riktig nok kontroller for «Air», «Authority», «Drive», «Expansiveness», «Image specificity, solidity and grip», «Pin-point», «Plush & velvet», «PRAT», «Presence», «Rich and generous», «Slam», etc etc etc. På den andre siden så dekker «This» og «That» det aller meste, med en dose power og ekstase.

    mvh
    KJ
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Er det ikke bare å droppe hele greia hvis det ikke gir noe?
    Jo det er jo akkurat det jeg har gjort, men tenkte å bruke dsp på egne subber, men da mister jeg jo så mye oppløsning og mikrodetaljer i høtalerne mine at det blir uinteresangt å høre på musikk for meg
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har prøvd flere, så nå vil jeg gjerne ha anbefalt noen som ikke nedgraderer lydkvaliteten, noen koster en del også av di jeg har hørt og prøvd...så jeg gleder meg til å høre hvilke som blir anbefalt
    Vel, jeg er med på det du skriver. Jeg tror heller ikke på at DSP er et slags magiskt trylleformular som får alle problemer til å forsvinne. Hvis jeg skal svare for meg selv, blir DSP mer vurdert ut fra totalresultatet enn ren transparens. D.v.s: Jeg bruker DSP til å integrere subwoofere/filtrere bort dypbassen fra høyttalerne.

    Skulle jeg sammenlignet likt for likt, måtte det blitt vanlig signalkilde (for mitt vedkommede: en DAC) og stativhøyttalerne alene mot DSP + stativhøyttalere & subwoofere. Altså: Jeg synes ikke det er så lett å sammenligne direkte da DSP i mitt tilfelle brukes til å gjøre ganske drastiske ting i bassområdet.

    Men ja: Jeg hører jo også forskjell på ting og tang, og holder vel mer en knapp på "you win some, and you loose some" enn at den nye vinen er maka og lytelaus. Er forsåvidt også selv på let etter en god og funksjonell/brukervennlig DSP-løsning. Siden å koble til gode subwoofere gjør såpass mye for lyden (hvis man får dem integrert godt), kan jeg leve med at det forsvinner bittelitt "sorthet og utklinging" på veien. Jeg vet dog ikke helt hva slags DSP jeg skal prøve meg på. Muligens jeg fortsetter med miniDsp NanoDigi og nye dacer? Kanskje Lyngdorf eller den nye Buchardt-forsterkeren?

    Hovedpoenget mitt er vel kort fortalt: Ytelsen tenker jeg må sees ut fra totaliteten, og selvsagt vurderes derfra.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ser det er mange som mener dsp er løsningen på nesten alt, men jeg synes jeg mister topp og mikrooppløsning viss jeg kobler inn dsp mellom lumin streamer og dcs uansett om jeg ikke bruker innstillingene på den en gang, altstså bare viss den er koblet inn i mellom di, så ja jeg spiller dårligere med den...
    Jo det er jo akkurat det jeg har gjort, men tenkte å bruke dsp på egne subber, men da mister jeg jo så mye oppløsning og mikrodetaljer i høtalerne mine at det blir uinteresangt å høre på musikk for meg
    Moderne DSP er så raske at hovedsystemet behøver ikke gå gjennom denne. Koble DSP paralellet med hovedsystemet. Forsinkelse du får er snakk om ms kan ofte løses med fysisk plassering.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Vel, jeg er med på det du skriver. Jeg tror heller ikke på at DSP er et slags magiskt trylleformular som får alle problemer til å forsvinne. Hvis jeg skal svare for meg selv, blir DSP mer vurdert ut fra totalresultatet enn ren transparens. D.v.s: Jeg bruker DSP til å integrere subwoofere/filtrere bort dypbassen fra høyttalerne.

    Skulle jeg sammenlignet likt for likt, måtte det blitt vanlig signalkilde (for mitt vedkommede: en DAC) og stativhøyttalerne alene mot DSP + stativhøyttalere & subwoofere. Altså: Jeg synes ikke det er så lett å sammenligne direkte da DSP i mitt tilfelle brukes til å gjøre ganske drastiske ting i bassområdet.

    Men ja: Jeg hører jo også forskjell på ting og tang, og holder vel mer en knapp på "you win some, and you loose some" enn at den nye vinen er maka og lytelaus. Er forsåvidt også selv på let etter en god og funksjonell/brukervennlig DSP-løsning. Siden å koble til gode subwoofere gjør såpass mye for lyden (hvis man får dem integrert godt), kan jeg leve med at det forsvinner bittelitt "sorthet og utklinging" på veien. Jeg vet dog ikke helt hva slags DSP jeg skal prøve meg på. Muligens jeg fortsetter med miniDsp NanoDigi og nye dacer? Kanskje Lyngdorf eller den nye Buchardt-forsterkeren?

    Hovedpoenget mitt er vel kort fortalt: Ytelsen tenker jeg må sees ut fra totaliteten, og selvsagt vurderes derfra.
    Da er det altså flere en meg som hører at det også forsvinner noe, og det utgjør for meg mye, da jeg synes jeg mister for mye, da jeg ikke savner så mye nederst at det utgjør mer en det jeg mister.
    Tenkte å bruke det nederst i lag med med martin logan cls, og da bruke dsp på subbene....men nei det blir ikke før jeg hører noen som ikke fjerner kvaliteten jeg har fra før...
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Moderne DSP er så raske at hovedsystemet behøver ikke gå gjennom denne. Koble DSP paralellet med hovedsystemet. Forsinkelse du får er snakk om ms kan ofte løses med fysisk plassering.
    Men da må vel fortsatt bassene lengre frem en hovedhøytalerne, for di forsinker vel uansett, og da går det ikke å ha bassene på bakveggen og høytalerne 1meter pluss på gulvet i hvertfall, da må frontene forsinkes i tidsmessig...ellers blir det i hvertfall fase feil
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Da er det altså flere en meg som hører at det også forsvinner noe, og det utgjør for meg mye, da jeg synes jeg mister for mye, da jeg ikke savner så mye nederst at det utgjør mer en det jeg mister.
    Tenkte å bruke det nederst i lag med med martin logan cls, og da bruke dsp på subbene....men nei det blir ikke før jeg hører noen som ikke fjerner kvaliteten jeg har fra før...
    Det er en vrien kombinasjon. (Har faktisk prøvd sub (og highpass-filter) med CLS). Mitt beste forslag er denne duppeditten - ikke spesielt digital:

    Tipper at hovedønsket er å kutte dypbassen på CLS for deretter å kunne rulle inn subene under.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kaller det Hi-Fi, men de fleste av oss praktiserer Taste-Fi. Mange av oss kunne ha ønsket oss en slik :

    Fantastisk.
    1611345608136.png

    Nothing has been left out. Transparent to the user but essential to the design is the 128-bit microcontroller running the front panel. Rane's exclusive artificial intelligence (AI) algorithm determines whether the user knows what he's (it's always a he; she's are too smart to buy this thing) doing. The AI controller always overrides totally stupid input. In addition, an autopilot mode exists, whereby the AI controller predetermines what the operator wants, and executes it beforehand. And finally, the AI controller features DWIWNWIS (Do what I want, not what I say) trouble free control interface.

    Several envelope-pushing unique features beg attention. Such as the pneumonic suspension to reduce gravitational electron drift due to tilted chassis; such as the proprietary paint that reflects odd-ordered harmonic light frequencies to reduce non-linear photon radiation interference; such as Rane's patent pending (in 3 galaxies) Time Warp Compression/Expansion to synchronize Here/There time coordinates; such as the Interdimensional Stabilizer essential for This and That; such as the 10 megawatt mini fusion reactor power supply for those demanding audio transients -- and featuring the first use of nearly room temperature (-146° C) bismuth superconductors. (It should be noted that the cooling system is not provided, but is required.) No expense has been spared.

    And the physical construction is exquisite. Utilizing another Rane first, the all-concrete chassis and front panel, the PI 14 displays unequalled vibrational stability. And with the optional aggregate front panel the Pseudoacoustic Infector is a wonder to fondle.
    Applications
    • New Age Seminars
    • Car Washes
    • High School Cafeterias
    • Funeral Homes
    • Executive Washrooms
    • High End Audio Demo Rooms
    The PI 14 is currently unavailable due to parts shortage.
    F..n.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Det er en vrien kombinasjon. (Har faktisk prøvd sub (og highpass-filter) med CLS). Mitt beste forslag er denne duppeditten - ikke spesielt digital:

    Tipper at hovedønsket er å kutte dypbassen på CLS for deretter å kunne rulle inn subene under.
    Ja det er vanskelig, og ja det kan hende jeg må prøve noe sånt i stede, men det må være balansert da jeg har kun det, og flere forsterkere å velge i både til cls og basser...tenker på ganske store basstårn til cls ja....og tenkte å kutte litt i bunnen på di for å ikke ta livet av di, da jeg har helt nye paneler og vil di skal vare ei stund da di begynner å bli dyre og kanskje umulig å få tak i.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Men da må vel fortsatt bassene lengre frem en hovedhøytalerne, for di forsinker vel uansett, og da går det ikke å ha bassene på bakveggen og høytalerne 1meter pluss på gulvet i hvertfall, da må frontene forsinkes i tidsmessig...ellers blir det i hvertfall fase feil
    Det er vel feil uansett. Fordelen er at man kan lage veldig skarpe filtre med dsp som har potensiale å minimaliserer problemer man i dag har ved kortere bølgelengder hvor det gjerne blir mer skadelig.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Rart med det: Det er ingen som lager noe som folk flest faktisk
    -vil ha
    +
    -er lett å operere
    -og som stopper kjeften på skeptikerne
    -og som ikke koster skjorta
    :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Mener at XM46 kan leveres balansert, men da med maks 12 db/okt. Det gjør nytten det også.
    Ja da kan d være interesangt å prøve, og da slipper jeg å gå ned på kvaliteten på dacen også, så skal se om jeg finner noen som selger di, så får jeg se hva det blir....for vil ikke inn med dsp viss det går på bekostning av lydkvalitet, da kunne jeg jo heller kjøpt meg noe billigere og dårligere og spart meg masse kroner i stede.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Marchand er direkte fra fabrikk. Phil Marchand er en av de riktig hyggelige fyrene i hifi-verdenen. Send en mail og spør. Du får helt sikkert et godt svar.(y)
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Det er vel feil uansett. Fordelen er at man kan lage veldig skarpe filtre med dsp som har potensiale å minimaliserer problemer man i dag har ved kortere bølgelengder hvor det gjerne blir mer skadelig.
    Hjelper jo ingen ting med krappe filtre, viss toppen og mikrodetaljering fjernes...da er jo hele stereoen ødelagt da, blir ikke musikk til meg i hvertfall det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja da kan d være interesangt å prøve, og da slipper jeg å gå ned på kvaliteten på dacen også, så skal se om jeg finner noen som selger di, så får jeg se hva det blir....for vil ikke inn med dsp viss det går på bekostning av lydkvalitet, da kunne jeg jo heller kjøpt meg noe billigere og dårligere og spart meg masse kroner i stede.
    Det er ingen automatikk i at DSP går på bekostning av lydkvalitet, snarere tvert imot, men brukerterskelen kan være ganske høy og muligheten for å ødelegge noe dyrt er absolutt til stede. Jeg har en liten samling brente diskanter og bånnede mellomtoner som bevis på det siste.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Det er ingen automatikk i at DSP går på bekostning av lydkvalitet, snarere tvert imot, men brukerterskelen kan være ganske høy og muligheten for å ødelegge noe dyrt er absolutt til stede. Jeg har en liten samling brente diskanter og bånnede mellomtoner som bevis på det siste.
    Jeg håper det finnes noen som ikke fjerner noe, i såfall vil jeg vite hvilken, for da er jeg interesert i å prøve den...for da kanskje jeg får til å bruke subber til cls...for ser jo fordelen med å klare å justere til frekvensgangen på subbene, og jeg for til å montere subbene forran cls også, så fasen skal jeg få til.
    Men vil ikke miste lydkvalitet i cls.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener for eksempel at min DEQX HDP-4 er lydmessig transparent, men det har sikkert kommet både bedre og rimeligere løsninger siden det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn