For mye diffusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå har eg fått en sånn oppdagelse eller forståelse, lydbølger er jo egentlg trykk, ikke egentlig bølger eller stråler det er en forenkling som er misvisende, det er trykk. Så de derre metadiffusorene som var nevnt og som RPG nå skal komme med , og som han derre "Folded well QRD" til Thingeman i Nederland https://dngmns.home.xs4all.nl/fwd_uk.html# går jo på det samme, det er ikke dybden i diffusoren som er avgjørende, det er volumet! Trykk baserer seg ikke på dybde men volum. Hvis åpningen er den samme som orginalt, så kan brønnen være bredere og grunnere, akkurat som en Helmholtz resonnator. Det betyr at vi må ha tak i AFMG Reflex igjen! Da kan vi jo lage ganske grunne diffusorer ved å senke dybden på en vanlig QRD ved å ta av volumet på den nærliggende brønnen, som da vanligvis grunn. De dype brønnene er omgitt av grunne, vi låner volum av de!!!!! Fasinerende.... Er det noen som vet hvordan man kan få tak i AFMG Reflex til en billig penge?
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg høres jo ut som en dum stut, men dette er fakta.. At QRD har bllitt oppfattet som utelukkende avhengig av dybde og ikke volum må jo være en langsiktig misforståelse som har lurt alle i 50 år.. Jeg skal kjøre en modellering på dette hvis jeg får lurt AFMG Reflex til å installere seg på en annen PC jeg har...... sorry Berlin, de er jo tyskere sef..... Folk som kan business eller vitenskap er jo gjerne derfra 😂
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    For de som lurer er AFMG Ahnert Feistel Media Group, de er lydingeniører fra tyskland som kan sine saker...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    AFMG EASE er såpass innarbeidet og erfarent at du trolig ikke har vært på en større konsert uten at dette har vært brukt....Det er ett akustikk modellerings verktøy
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Man trives med mye diffusjon, jeg liker det, enn så lenge, med mine vanlige 110°x50° sprednings høytalere. Du kan velge å ha mer direkte lyd, altså mindre spredning fra høytalerne, og få mye mer sånn "in your face" direkte lyd, som høres mye mer "live" ut, med kontaktene på mao. Skal prøve dette snart. Da blir de lite lydrefleksjoner fra veggene, og mer fra bare bakveggen som er diffusert. Ja men den bakre delen av rommet er diffusert slik, jeg har 6 flater som diffuseres i ulike vinkler:
    1: Sideveggene diffuseres av 2 RPG BAD Expo paneler som egentlig ikke diffuserer så mye hvist nok, litt men godt nok, men de gjør nå ikke mye uansett, lite lyd som treffer der.
    2: Skråtaket er der 4 RPG BAD ARC, der var tanken å ha noen svære LeanFusors fra Tim Arqen, men uansett lite lyd som treffer der og i første instans. At ikke lyden treffer flaten i første instans betyr ikke at det er en dårlig plassering, den kan allikavel gi endel diffusjon på senere refleksjoner.
    3: Skråtak til bakvegg er der 6 Wavewood Viscoustic, de diffuserer litt de og, venter på at jeg muligens får en oppgradering
    4. Sidevegg til bakvegg, 4 Wavewood Bassfeller med diffuserende front, så bassfelle område egentlig
    5: Tak til bakvegg er der en svær skrå 45° diffusor som spyler lyd ned i sitteposisjon. Egen designet QRD N61 -27 . 3.2 x 0.8m
    6: Bakvegg på sidene er det 2 RPG Expo pluss i midten er der Jens Eklund's Optifusor i 2,4 x0,85m størrelse, som kan slås opp i vinduet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja så er det, med alt. Diffusjon på bakvegg er noe som kan brukes hvis demping og frekvensrespons er på plass. Det var det ikke her. Demping for å få rett frekvensgang er "MYE VIKTIGERE EN DIFFUSJON". No bruker eg 2 sånne oppfellbare hengsler, som eg slår opp, de klikker på plass og så henger eg en 10cm absorbent i ramme (Glava sef, jeg kan sove på det) 60cm foran bakveggen, altså 70cm demping. Føcking konge. Vanlig oppfellbare hengsler fra BilRema, med en ramme av lekter med 10 cm Glava inni med tekstil utenpå, hengende foran bakveggen, dette er bare en test, så det ser ikke ut i måneskinn. Det er sånn WAF kompatibelt du kan henge den opp når du vil. Den er stygg som faen, bare noe eg rasket sammen, men prinsippet er bevist. Men det er beregnet og kalkulert at 10cm Glava 60cm foran bakvindu gir best resultat, bruker "Porous Absorber Calculator" til det.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Sef eg må jo bære inn eller ut den absorbenten, og den er beige og oransje pga av rester. Det er bare en test, men noen tester blir fakta, denne gjør det. Men den funker fjell og den er ganske grei å løfte ned og sette bak sofaen. En liten meter fra bakveggen gjør noe lyden, koselig bra demping helt ned til ganske lavt....
    Så diffusjon eller demping?
    Før demping er helt perfekt ingen prioritet til diffusjon
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Analogi, sett at hele rommet er kledd med speil og at høyttalerne er to kraftige spot light med god spredning. Skal du da sitte i ett diffust lys nytter det ikke å dekke en liten flate med lys diffusorer, mesteparten avde store direkte reflekterende flater må dekkes med diffusjon. Lyd har vi lært oppfører seg på samme måte som lys over overgangsområde, høyere bass nedre mellom tone avhengig av rommets størrelse.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg høres jo ut som en dum stut, men dette er fakta.. At QRD har bllitt oppfattet som utelukkende avhengig av dybde og ikke volum må jo være en langsiktig misforståelse som har lurt alle i 50 år.. Jeg skal kjøre en modellering på dette hvis jeg får lurt AFMG Reflex til å installere seg på en annen PC jeg har...... sorry Berlin, de er jo tyskere sef..... Folk som kan business eller vitenskap er jo gjerne derfra 😂
    Samme gjelder demping, det er volum som gjør den beste jobben. (Jevneste)
    Slik har det altid hvert.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    3-4 diffusorer med 120-60 cm dimensjon vil i mange rom utgjøre en stor forskjell og lyden vil endre seg totalt sammenlignet med tilsvarende store absorbenter.

    Testet og sammenlignet mange ganger. Senest i går med 4 diffusorer vs 4 absorbenter på bakvegg. Enorm forskjell. Diffusorene ble stående ja.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    3-4 diffusorer med 120-60 cm dimensjon vil i mange rom utgjøre en stor forskjell og lyden vil endre seg totalt sammenlignet med tilsvarende store absorbenter.

    Testet og sammenlignet mange ganger. Senest i går med 4 diffusorer vs 4 absorbenter på bakvegg. Enorm forskjell. Diffusorene ble stående ja.
    Ja helt enig i att det er forskjell på demping og absorbenter. Men smaken er forskjellig. Synes det blir mer ro og ett bredere lydbilde med demping.
    Liker kort etterklang.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Akk ja 4 diffusorer på 120x60 er vel 120x240 eller nærmere 3 kvm, må nok være såpass ihvertfall, i ett vanlig rom (30 kvm rom f.eks.. er ca 50 kvm vegg, det gir 6% dekning) Jeg må få fingen ut og lage de hjørne diffusorer mellom side-skråvegg og bakvegg som er en ideell plassering for de er langt fra lytte område. Det er ofte med QRD problemet, avstand. Og ha diffusor rett bak lytteposisjon var greit nok det, men absorbenter i dette tilfelle ga bedre "overall" effekt. Masse peaker/kanselleringer i 80-150Hz var bedre å få absorbert og rettet ut enn difusert, som da ikke hjalp på bass problemene i det hele tatt....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja helt enig i att det er forskjell på demping og absorbenter. Men smaken er forskjellig. Synes det blir mer ro og ett bredere lydbilde med demping.
    Liker kort etterklang.
    Kort etterklang i bassen er deilig, det er helt på det rene...😁 Når jeg konverterte bakveggen til en akustisk åpen vegg med bare tekstil på plast på isolasjon og tekstil på baksiden ut mot den store bak gangen, så var det rene julekvelden. Blir nesten sentimental av å erindre den første opplevelsen av rimelig tørr bass...😂😅🎺
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    No er eg på ferie i karibien, vi skal på slektstreff party med min kones familie, hun har 19 onkler og tanter, bestefaren var katolsk prest som dere skjønner, og der er ca 4 ganger flere fettre og kusiner. Jeg gleruder meg forstås, særlig siden høyttalerne er 15" bass med piezo diskant. Håper virkelig ikke att flere enn 2 av onklene igjen skal bestemme seg for at jeg (gringoer) skal spilles med og tvinges til å danse!!! Tror eg prøver å finne ett skikkelig PA anlegg til de først...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    No er eg på ferie i karibien, vi skal på slektstreff party med min kones familie, hun har 19 onkler og tanter, bestefaren var katolsk prest som dere skjønner, og der er ca 4 ganger flere fettre og kusiner. Jeg gleruder meg forstås, særlig siden høyttalerne er 15" bass med piezo diskant. Håper virkelig ikke att flere enn 2 av onklene igjen skal bestemme seg for at jeg (gringoer) skal spøkes med og tvinges til å danse!!! Tror eg prøver å finne ett skikkelig PA anlegg til de først...
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden vi er inne på diffusjon, noen som har formening om hvor man begynner for å teste ut diffusjon ? Har eller et godt dempet rom
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Siden vi er inne på diffusjon, noen som har formening om hvor man begynner for å teste ut diffusjon ? Har eller et godt dempet rom
    Generelt er det best å bruke diffusjon til sene refleksjoner hvis vi snakker om rimelig bredbåndet diffusjon. Det kan være flere steder avhengig av høyttalernes direktivitet, rommet og plassering.

    Med diffusjon kun til høye frekvenser, så kan avstanden være kort.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Generelt er det best å bruke diffusjon til sene refleksjoner hvis vi snakker om rimelig bredbåndet diffusjon. Det kan være flere steder avhengig av høyttalernes direktivitet, rommet og plassering.

    Med diffusjon kun til høye frekvenser, så kan avstanden være kort.
    Hvor kort kan avstanden være?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja normalt skal man vel sitte 3x bølgelengden fra diffusorens laveste diffusjon frekvens, for 1000 Hz som er 34 cm bølgelengde er dette da ca 1 meter. Hva som er diffusorens laveste frekvens, er vel ofte på skryte bladet til leverandøren eller konstruktør, så det er ikke så lett å si. Så ofte virker det greit nok å sitte nærmere.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hvor kort kan avstanden være?
    Avhenger av type diffusor. Regelen om 3x bølgelengden eller 2x bølgelengden passer ikke på alt. F.eks skulle det bety at avstanden til BAD Arc er 1,2m eller 0,8m. Men det ikke mulig å høre klare artifakter selv om øret er nesten inntil produktet.

    Om det er foretrukket å diffusere til så korte avstander er et annet spørsmål. Den høyeste innsikten i kildematerialet får man helt klart ved å attuenere tidlig refleksjoner. Lydbildet blir bokstavelig talt mer diffust med diffusjon av tidlige refleksjoner til sammenligning (dog som regel mer presist enn nakne vegger). Og bredbåndet diffusjon vil ikke fungere til korte avstander, så tiltaket vil ikke være frekvensnøytalt så sant det ikke er bredbåndet absorpsjon under den diffuserte energien.. Noen foretrekker det allikevel da man bevarer mer energi og det låter større. Det beste er er å prøve ut selv.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    7.825
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Avhenger av type diffusor. Regelen om 3x bølgelengden eller 2x bølgelengden passer ikke på alt. F.eks skulle det bety at avstanden til BAD Arc er 1,2m eller 0,8m. Men det ikke mulig å høre klare artifakter selv om øret er nesten inntil produktet.

    Om det er foretrukket å diffusere til så korte avstander er et annet spørsmål. Den høyeste innsikten i kildematerialet får man helt klart ved å attuenere tidlig refleksjoner. Lydbildet blir bokstavelig talt mer diffust med diffusjon av tidlige refleksjoner til sammenligning (dog som regel mer presist enn nakne vegger). Og bredbåndet diffusjon vil ikke fungere til korte avstander, så tiltaket vil ikke være frekvensnøytalt så sant det ikke er bredbåndet absorpsjon under den diffuserte energien.. Noen foretrekker det allikevel da man bevarer mer energi og det låter større. Det beste er er å prøve ut selv.
    Sett på akustikk-videoer på Youtube at flere sier at akustikktiltak i taket ga den aller største effekten på mellomtone og oppover i frekvens. Er det noen fasit på om dempende plater eller diffusjon er det beste for tak, eller kommer det helt an på akustikken i rommet generelt?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Sett på akustikk-videoer på Youtube at flere sier at akustikktiltak i taket ga den aller største effekten på mellomtone og oppover i frekvens. Er det noen fasit på om dempende plater eller diffusjon er det beste for tak, eller kommer det helt an på akustikken i rommet generelt?
    Tror man skal ta slike tilbakemeldinger med en stor klype salt. Avhenger av flere faktorer. En årsak til opplevelsen kan være høyttalere som måler svakt vertikalt, noe som er vanlig.

    I utgangspunktet er vi mer sensitive for det som kommer fra ørehøyde. Dvs. diffusjon in det horisontale planet. Samtidig er det avhengig av vinkel og avstand.

    I rom med vanlig takhøyde, så er avstanden til refleksjonspunktene i korteste laget for litt bredbåndet diffusjon. Her mener jeg personlig at bredbåndet demping er et bedre valg. Har man derimot en hjemmekino med rader i ulik høyder, kan diffusjon i deler av taket være fornuftig. Spesielt når diffusjon andre steder ikke er mulig. Har man veldig god takhøyde, så blir det også helt annerledes. Og se på helheten er vesentlig som du er inne på.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Avhenger av type diffusor. Regelen om 3x bølgelengden eller 2x bølgelengden passer ikke på alt. F.eks skulle det bety at avstanden til BAD Arc er 1,2m eller 0,8m. Men det ikke mulig å høre klare artifakter selv om øret er nesten inntil produktet.

    Om det er foretrukket å diffusere til så korte avstander er et annet spørsmål. Den høyeste innsikten i kildematerialet får man helt klart ved å attuenere tidlig refleksjoner. Lydbildet blir bokstavelig talt mer diffust med diffusjon av tidlige refleksjoner til sammenligning (dog som regel mer presist enn nakne vegger). Og bredbåndet diffusjon vil ikke fungere til korte avstander, så tiltaket vil ikke være frekvensnøytalt så sant det ikke er bredbåndet absorpsjon under den diffuserte energien.. Noen foretrekker det allikevel da man bevarer mer energi og det låter større. Det beste er er å prøve ut selv.
    Gjelder dette også for metadiffusorer? https://www.nature.com/articles/s41598-017-05710-5
    Finnes det noen metadiffusorer på markedet?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Gjelder dette også for metadiffusorer? https://www.nature.com/articles/s41598-017-05710-5
    Finnes det noen metadiffusorer på markedet?
    Det gjelder trolig uansett i forhold til lobing (frekvensavvik).
    Usikker på om Arithmetic diffusorer vi selger er basert på meta eller ikke, men det er nok meget sannsynlig.

    Har ikke fått testet de skikkelig enda. Det krever tross alt en direkte sammenligning med en god referanse. Men i utgangspunktet vil ikke en slik diffusor oppnå noe særlig såkalt temporal diffusjon. Det gjør at jeg er rimelig sikker på at den ikke kan matche det beste. Til gjengjeld bygger de lite ut, den kan plasseres foran bassfeller og til med foran subwoofere slik at det kan kombineres med DBA og prisen er gunstig.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har den oppfatningen at mer er bedre selv om det ikke er topp kvalitet, altså mye spatial (retning bestemt) diffusjon som ikke trenger avstand er bedre enn en (1) liten Reflection Phase Grating (RPG) diffusor. Mengden har mye å si, en liten flate med mye diffusjon drukner i havet i forhold til hvor mye vegg flate man har. Har man 60kvm vegg duger det med 20 kvm passelig diffusjon, mens 3 kvm god diffusjon gir lite resultat. Man må tenke på rommet som en refleksjons boks, skal refleksjonene spres å gjøre lyden "diffus" må tilstrekkelige flater dekkes med diffusjon. Dette er jo lite aktuelt for mange, så som oftest er diffusjon mindre viktig enn å dempe bass resonanser, for å lage ett godt fundament for lyden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har 16stk GIK Versifusor 5.5kvm IMG_20231027_152511033.jpg som skal brukes i taket i ett annet rom, innspilling/øvingsrom. Tok de inn i man-caven og satt de opp på bakveggen, bare for å prøve. Merket ikke så voldsom forskjell som sist når eg satt en 3 kvm Optifussor foran vinduet. Disse går bare ned til 1000Hz ca. Kan være det? Får ikke tatt de ned og opp nok raskt nok til å høre forskjellene mer tydelig...
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Blir ikke skikkelig diffusjon av dette. Flere av produktene demper for det første mye og diffuserer strengt tatt ikke. For det andre blir det masse lobing av å blande slike produkter.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Når de er sparklet og malt 3 ganger absorberer de ikke mer enn andre produkt
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Nå var det ikke Optiffusor jeg siktet til i forhold til mye demping og noe som strengt tatt ikke diffuserer. Det gjelder f.eks BAD Arc.
    Uansett, så er verken produktene, sammensetningen av de eller rommets dimensjon spesielt bra i forhold til diffusert energi. Mye diffusert energi er svært godt hørbart.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det var da voldsomt så gale det var da.
    Hvis en flate diffuserer så gjøre den det, det er ett fysisk resultat, ikke ett produkt som gjør det. Hvilke produkt som gjør det spiller ingen rolle, hvis du ikke har skrudd inn skruen med en De-Walt skrutrekker så er den ikke skrudd inn? Hvis du skal sikre deg mot lobing og skal regne på det så må du bruke samme produkt. De nye panelene er sparklet og malt, og de diffuserer mellom 1000 og 3500Hz. Det er en grunn, 8cm dyp N17 QRD, den diffuserer beviselig. Men den er antagelig for smal båndet til å gi noe særlig deja-vue effekt.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Husker når jeg bygde diffusjon til førsterefleksjonen på bakvegg i gamle rommet. En ting er sikkert og det er at det blir svært når du skal ned i samme frekvens som en god absorbent. Min endte på 180x120x60cm
    20140623_005611.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ønsker diffusjon bare fra 3-4kHz og opp. Slipper unna med en helt annen dybde da? Og kan den stå nærmere lytter?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ønsker diffusjon bare fra 3-4kHz og opp. Slipper unna med en helt annen dybde da? Og kan den stå nærmere lytter?
    Ja, da kan det stå mye nærmere. Tviler på at selv 50cm vil være et problem da.

    Utfordringen din blir hvor smale slisses/staver du må bruke om du skal bygge selv. Mine 48x48 gikk bare opp til rundt 5k.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvor langt unna hodet var disse?
    Sorry svarte på feilt grunnlag/post. Uansett de var ca 1,5 til 2,2m fra stolen. De er jo bare noen grunne, ikke dype diffusorer som tar lengre ned. Det var bare en midlertidig test, med diffust resultat.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn