A
Afterglow
Gjest
FØRST LITT OM GAMLE DAGER:
Anlegget før 1993-98:
Forsterkere:
Electrocompaniet ECI-3 (1998)
Densen DM-10 (1996-97)
Electrocompanitet ECI-1 (1993-95)
Høyttalere:
Dynaudio Contour 1,1 (1995-1998)
B&W 805 Matrix (1994-95)
Dynaudio Special One (1990-93)
Ellers:
Sony CDP-X559 SE (CD-spiller)
Interconnect: div. Tara Labs
Høyttalerkabler: Ven Den Hul CS122
Anlegget januar 1999-2000:
Golden Tube Audio SI-50 int. rørforsterker (1999)
Audio Research CA-50 integrert rørforsterker (2000)
Marantz CD 63 Ki-Signature CD-spiller
Totem Model 1 Signature (1999)
Avalon Avatar høyttalere (2000)
Transparent Audio Plus høytt.kabler
Transparent Audio Plus RCA signalkabler
90-tallet var preget av masse prøving og feiling. Kjøpte i 1990 meget gode høyttalere ved navn Dynaudio Special One. Det var bare et problem, som Tømmervik på Oslo Hifi Center sa det til meg i telefonen: dette er fantastiske høyttalere, men de krever et eget kraftverk tilkoblet! : De var altså utrolig tungdrevne og hadde følsomhet på bare 83dB.... Da jeg ikke hadde råd til kraftig nok forsterker, ble de solgt til fordel for B&W 805. Bassen ble bedre, men resten ble dårligere: det var som å gå over fra farge- til sort/hvitt TV. Etter et års tid ble B&W derfor byttet ut med Dynaudio Contour 1,1. Dette var meget gode høyttalere til prisen og de fikk faktisk stå en 3-4 år i stua (godt gjort, faktisk..!) ;D Men samtidig var jeg ikke fornøyd med lydsignaturen, lyden ble litt hard og anstrengt. Derfor fulgte flere år med utprøving av forsterkere. I ettertid ser jeg at det beste valget i den prisklassen jeg dengang hadde råd til hadde vært enten en Audiolab 8000S eller Doxa. Begge har en avslappet spillestil som ville kle Dynaudio, men isteden valgte jeg forsterkere fra Electrocompaniet og Densen. Noe som ikke var suksess.
Nei, jeg ser nå at jeg dengang burde ha beholdt Contour 1,1 og kjøpt en Doxa Signature, byttet til bedre kabler og CD-spiller.
Men dengang hadde jeg andre planer: Jeg gjorde det fatale og solgte Dynaudio til fordel for Totem. I tillegg byttet jeg ut Densen med en liten nusselig integrert rørforsterker fra Golden Tube Audio på 50 watt pluss nye kabler fra Transparent. Lyden ble vakker og innsmigrende, men samtidig fikk jeg en lys mellomtone med manglende tyngde i området 100-200Hz. Bassen var fullstendig fraværende grunnet manglende krefter (forsterkeren var på bare 12 kg).
2000: Etter å ha hørt de glimrende Avalon Opus gikk jeg til det meget vågale skritt å gå til innkjøp av noen meget tungdrevne Avalon Avatar høyttalere. Dette var en gammel konstruksjon fra tidlig 90-tall. I ettertid ser jeg at dette også var en stor tabbe. Høyttalerne passet verken i anlegget eller i rommet. Det skulle imidlertid ta et par år før jeg ville innrømme det....
Omtrent samtidig byttet jeg forsterker til en integrert 50 watter fra Audio Research. Den hadde betydelig mer krefter enn GTA og fikk dermed skikk på den manglende tyngden i nedre mellomtone/øvre bass. Dette var så langt den beste forsterker jeg hadde hatt i anlegget. Det manglet selvsagt en del oppløsning, men var meget god til prisen. Likevel klarte den ikke å sparke liv i Avatar.... men den hadde vært den perfekte partner til Dynaudio Contour 1,1... :'(
Anlegget mitt ca år 2002:
Audio Research LS-25 mk.1 forforsterker
Conrad Johnson Premier 16 LS forforsterker
Audio Research VT-100 mk.II effekttrinn
Audio Aero Prima mk.1 CD-spiller
Transparent Audio Ultra høytt.kabler
Transparent Audio Reference RCA signalkabler
Avalon Avatar høyttalere
Transparent Audio PowerLink Plus strømkabel
Jeg likte lyden fra Audio Research, men innsåg at jeg måtte ha mer krefter. På bruktbørsen var jeg så heldig å finne forsterkersettet fra Audio Research: LS-25 mk.1 og VT-100 mk.2 sommeren 2002.
Likevel gjorde jeg samtidig en stor oppdagelse: Jeg fikk låne med meg hjem en Audio Aero Prima CD-spiller. Etter 14 dager i anlegget vet jeg ikke helt hva jeg syntes om den.... Ok, jeg la merke til at jeg spilte mer musikk enn på lenge, men det var først da jeg koblet den ned og satt min gamle Marantz CD 63 KI-Signature tilbake at jeg fikk en aha-opplevelse: Uansett hva jeg spilte låt det uengasjerende og umusikalsk. Etter 14 dagers lidelse krøp jeg til korset og ringte til Terje Nilsen hos Audio Aktøren og bestilte spilleren.....
Til tross for gode kjøp som Prima og forsterkersettet fra ARC så fortalte underbevisstheten meg at jeg egentlig hadde hatt bedre lyd før med kombinasjonen Doxa 70SE/Doxa 08/Sony ES CD-spiller/Dynaudio Contour 1,1. Det var egentlig en god og musikalsk kombo om enn med noe begrenset oppløsning og en anelse lys lyd.
Nå var det Avalon som skapte en mengde problemer, jeg såg det bare ikke. Jeg begynte derfor i feil ende ved bare etter 12 mndr å bytte ut ARC LS-25 med Conrad Johnson Premier 16 LS. Denne presenterte musikken med flere valører/farger og liv i motsetning til ARC LS-25 mk.1 som var mer avrundet i lyden. CJ var altså hakket bedre, men jeg begynte i feil ende...
mvh
FMG
Anlegget før 1993-98:
Forsterkere:
Electrocompaniet ECI-3 (1998)
Densen DM-10 (1996-97)
Electrocompanitet ECI-1 (1993-95)
Høyttalere:
Dynaudio Contour 1,1 (1995-1998)
B&W 805 Matrix (1994-95)
Dynaudio Special One (1990-93)
Ellers:
Sony CDP-X559 SE (CD-spiller)
Interconnect: div. Tara Labs
Høyttalerkabler: Ven Den Hul CS122
Anlegget januar 1999-2000:
Golden Tube Audio SI-50 int. rørforsterker (1999)
Audio Research CA-50 integrert rørforsterker (2000)
Marantz CD 63 Ki-Signature CD-spiller
Totem Model 1 Signature (1999)
Avalon Avatar høyttalere (2000)
Transparent Audio Plus høytt.kabler
Transparent Audio Plus RCA signalkabler
90-tallet var preget av masse prøving og feiling. Kjøpte i 1990 meget gode høyttalere ved navn Dynaudio Special One. Det var bare et problem, som Tømmervik på Oslo Hifi Center sa det til meg i telefonen: dette er fantastiske høyttalere, men de krever et eget kraftverk tilkoblet! : De var altså utrolig tungdrevne og hadde følsomhet på bare 83dB.... Da jeg ikke hadde råd til kraftig nok forsterker, ble de solgt til fordel for B&W 805. Bassen ble bedre, men resten ble dårligere: det var som å gå over fra farge- til sort/hvitt TV. Etter et års tid ble B&W derfor byttet ut med Dynaudio Contour 1,1. Dette var meget gode høyttalere til prisen og de fikk faktisk stå en 3-4 år i stua (godt gjort, faktisk..!) ;D Men samtidig var jeg ikke fornøyd med lydsignaturen, lyden ble litt hard og anstrengt. Derfor fulgte flere år med utprøving av forsterkere. I ettertid ser jeg at det beste valget i den prisklassen jeg dengang hadde råd til hadde vært enten en Audiolab 8000S eller Doxa. Begge har en avslappet spillestil som ville kle Dynaudio, men isteden valgte jeg forsterkere fra Electrocompaniet og Densen. Noe som ikke var suksess.
Nei, jeg ser nå at jeg dengang burde ha beholdt Contour 1,1 og kjøpt en Doxa Signature, byttet til bedre kabler og CD-spiller.
Men dengang hadde jeg andre planer: Jeg gjorde det fatale og solgte Dynaudio til fordel for Totem. I tillegg byttet jeg ut Densen med en liten nusselig integrert rørforsterker fra Golden Tube Audio på 50 watt pluss nye kabler fra Transparent. Lyden ble vakker og innsmigrende, men samtidig fikk jeg en lys mellomtone med manglende tyngde i området 100-200Hz. Bassen var fullstendig fraværende grunnet manglende krefter (forsterkeren var på bare 12 kg).
2000: Etter å ha hørt de glimrende Avalon Opus gikk jeg til det meget vågale skritt å gå til innkjøp av noen meget tungdrevne Avalon Avatar høyttalere. Dette var en gammel konstruksjon fra tidlig 90-tall. I ettertid ser jeg at dette også var en stor tabbe. Høyttalerne passet verken i anlegget eller i rommet. Det skulle imidlertid ta et par år før jeg ville innrømme det....
Omtrent samtidig byttet jeg forsterker til en integrert 50 watter fra Audio Research. Den hadde betydelig mer krefter enn GTA og fikk dermed skikk på den manglende tyngden i nedre mellomtone/øvre bass. Dette var så langt den beste forsterker jeg hadde hatt i anlegget. Det manglet selvsagt en del oppløsning, men var meget god til prisen. Likevel klarte den ikke å sparke liv i Avatar.... men den hadde vært den perfekte partner til Dynaudio Contour 1,1... :'(
Anlegget mitt ca år 2002:
Audio Research LS-25 mk.1 forforsterker
Conrad Johnson Premier 16 LS forforsterker
Audio Research VT-100 mk.II effekttrinn
Audio Aero Prima mk.1 CD-spiller
Transparent Audio Ultra høytt.kabler
Transparent Audio Reference RCA signalkabler
Avalon Avatar høyttalere
Transparent Audio PowerLink Plus strømkabel
Jeg likte lyden fra Audio Research, men innsåg at jeg måtte ha mer krefter. På bruktbørsen var jeg så heldig å finne forsterkersettet fra Audio Research: LS-25 mk.1 og VT-100 mk.2 sommeren 2002.
Likevel gjorde jeg samtidig en stor oppdagelse: Jeg fikk låne med meg hjem en Audio Aero Prima CD-spiller. Etter 14 dager i anlegget vet jeg ikke helt hva jeg syntes om den.... Ok, jeg la merke til at jeg spilte mer musikk enn på lenge, men det var først da jeg koblet den ned og satt min gamle Marantz CD 63 KI-Signature tilbake at jeg fikk en aha-opplevelse: Uansett hva jeg spilte låt det uengasjerende og umusikalsk. Etter 14 dagers lidelse krøp jeg til korset og ringte til Terje Nilsen hos Audio Aktøren og bestilte spilleren.....
Til tross for gode kjøp som Prima og forsterkersettet fra ARC så fortalte underbevisstheten meg at jeg egentlig hadde hatt bedre lyd før med kombinasjonen Doxa 70SE/Doxa 08/Sony ES CD-spiller/Dynaudio Contour 1,1. Det var egentlig en god og musikalsk kombo om enn med noe begrenset oppløsning og en anelse lys lyd.
Nå var det Avalon som skapte en mengde problemer, jeg såg det bare ikke. Jeg begynte derfor i feil ende ved bare etter 12 mndr å bytte ut ARC LS-25 med Conrad Johnson Premier 16 LS. Denne presenterte musikken med flere valører/farger og liv i motsetning til ARC LS-25 mk.1 som var mer avrundet i lyden. CJ var altså hakket bedre, men jeg begynte i feil ende...
mvh
FMG