FMG's hifidagbok....

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da tipper jeg at valget falt på ARC igjen. Av de andre kandidatene er det bare Lynvingen som jeg har hørt, og det var gromme saker!

Men det må matches med HT, slik at hva som kommer best ut har jeg allerede tippet på.
 
R

rico

Gjest
BAT`en har du lagt ut for salg og ARC`ene kan du videreformiddle i en annen tråd så da er det pkt.1 og 2 som gjenstår? :)
Uansett; ARC blir aldri feil ;).
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Riktig Rico! ;D

BAT VK-75SE
BAT'en spilte helt på trynet i mitt oppsett. Dette er et godt bevis på hvor viktig matching er: Det å kjøre AA Capitole rett inn i en BAT VK-75SE viste seg å være en direkte mismatch. Fikk store diskantproblemer, lyden var hard ogi tillegg ble det noe galt med romfølelsen.
Og bruker man Valhalla kabler som jeg gjør blir feilene mer fremtredende.


Lånte BAT'en så vekk til en kamerat med BAT VK-51SE forforsterker (pluss Avalon Opus, Transparent Reference høyttaler-, signal og strømkabler pluss Wadia 861) og der spilte den helt fantastisk (ja, kanskje det beste jeg noengang har hørt)! Et like stort rom som med hans egen Audio Aero Capitole, like virkelighetstro og med samme følelse men med mer krefter og dynamikk. Og samtidig med litt mer luft helt i toppen.
Så bra at den blir der stående.... 8)



Audio Research VM 220
Når det gjelder ARC så har du også rett, jeg kan videreformidle salget. Spørsmålet er om hva jeg gjør hvis noen melder seg, om jeg slår til først. ;)
For som du sier: ARC blir aldri feil... 8)



McIntosh 275
Når det gjelder McIntosh 275 så spilte den meget musikalsk og bra i mitt oppsett. Dvs gamle pop/rock innspillinger fra 70-tallet låt bedre enn noengang, men satte jeg på jazz eller klassisk så var ikke rommet like stort og det var litt avrundet øverst og nederst. Det ble kanskje litt for snilt og hyggelig.
Men etter en samtale med Kvanlid hos Motron så tror jeg at mye kan bli rettet opp dersom man kjører med to stk som monoblokker og i tillegg skifter rør.





Jeff Rowland Model 501
For øyeblikket tester jeg ut Jeff Rowlands ice monoblokker på 400 watt. Min første reaksjon var hakeslepp: haugevis av detaljer, dynamikk og luft, men samtidig så silkemyk og med en bass som faktisk overgår monoblokkene fra ARC: fastere og minst like kraftig. Og et flott rom.... Prøver fortvilt å lete etter noe å sette fingeren på, det var nemlig dette med gamle fordommer.... ;)



Ja, så da står jeg tilbake med tre meget sterke kandidater. Det å velge blir egentlig et luksusproblem.

mvh
Finn M
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Finn M's hifidagbok....

Ja, da var valget tatt...
Har nå et sett Jeff Rowland Model 501 (400 watts ICE monoblokker) stående permanent i stua. (jeg har nemlig en sterk følelse av at de blir stående en stund!)
Eneste tilpasning jeg måtte gjøre var å skifte høyttalerkabler fra Valhalla til Au24. Med Valhalla fikk jeg samme følelsen som med foto når man oppskarper et bilde for mye i Photoshop: detaljene/kontrastene ble for overdrevne, man får tilsynelatende en masse mer detaljer men mister liksom oversikten og sammenhengen.
Valhalla passer bra til litt mørke og avslappede rørforsterkere som f.eks Audio Research VM-220 og McIntosh 275 men altså ikke til Jeff Rowland (og heller ikke til BAT VK-75SE).

Vil si at Jeff Rowland Model 501 er av samme høye klasse som da ARC VM-220 og ARC Reference 3 stod i stua. Og etter nå å ha flyttet høyttalerne litt lenger frem på gulvet og samtidig koblet til Transparent Reference strømkabler, så har faktisk lyden aldri vært bedre i stua! 8)

Knut Vadseth kommenterte i testen av 501 at en CJ rør forforsterker var god match med 501. Jeg vil stille meg litt tvilende til det siden man da må bruke RCA kabler. 501 spiller nok best med balanserte kabler (og det gjør definitivt Audio Aero CD-spilleren også!)
Jeg vil heller si at han heller burde ha byttet ut sine Valhalla høyttalerkabler mot Au24 (eller kanskje Transparent Audio Ultra?), det var nok her mismatch'en lå! ;)
Samtidig ville en Audio Research Reference 3 tilkoblet med Transparent Audio Ultra XLR kabler sikkert heve lyden enda et hakk eller to...? Men for meg er dette et meget godt kompromiss: 95% av lyden til 50% av pengene. Kanskje jeg heller burde velge et par gode stativhøyttalere kombinert med sub...? I mitt rom så sitter jeg bare 2,5 meter fra høyttalerne. Har funnet ut at dersom man reduserer avstanden til høyttalerne så blir samtidig veien som reflektert lyd må gå lengre, noe som fører til mye bedre romfølelse. Med høyttalerne så nær så ville jo lyden bli mye mer punktformig fra små stativhøyttalere.... det er ihvertfall min teori.

mvh
Finn M
 

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.810
Antall liker
5.778
Så du tok spranget frå rør til ICE. Spennande å følge med på tråden sjøl når det har vore stille ei periode. Følg på med fleire bilete!!
 
S

Storebror

Gjest
Jævli spennende FMG!
Vil tro nyampen er tildels mye "glattere" enn dine tidligere rørforsterkere?

R
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
jmolnes skrev:
Så du tok spranget frå rør til ICE. Spennande å følge med på tråden sjøl når det har vore stille ei periode. Følg på med fleire bilete!!
Ok.....


Og et til....


Litt dårlige lysforhold i ettermiddag, men ok, et til da......

Legg merke til alle boksene under benken..... ;D
Det er Transparent strømkablene som faktisk hadde sin virkning med å fjerne støy i lydbildet. Tror faktisk at Jeff Rowland er mer følsom slik enn de effekttrinnene jeg har hatt før.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Flott anlegg ! Stilreint, mangler bare en platespiller no Grande,,,,, ;D

mvh
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Storebror skrev:
Jævli spennende FMG!
Vil tro nyampen er tildels mye "glattere" enn dine tidligere rørforsterkere?

R
Jo... lyden kan vel beskrives som noe glattere... selv om ARC også ikke låg langt tilbake på det området.
En stund siden ARC forsvant ut døren nå men den/de var også noe mer laidback og mørkere i klangen, selv om det som sagt ikke er de store forskjellene. Vil faktisk si at det er mye større forskjell hvis man sammenligner Valhalla og Au24 høyttalerkabler (Bare for å gi et nytt spark til kabelskeptikerene... ;) ). Med Valhalla legger man bedre merke til detaljer samtidig som de er mye tørrere, Au24 er glattere med en saftigere mellomtone/diskant.

Har vridd hjernen på alle måter for å prøve å finne feil med disse ICE-blokkene, må innrømme at jeg som mange andre kan ha enkelte inngrodde fordommer.... en stund trodde jeg f.eks at de var lettere i bassen enn ARC, men det stemte ikke.
Eneste problem jeg har funnet er at de har større virkningsgrad slik at jeg må skru ned volumkontrollen på CD-spilleren mer. Dette gjør at mellomtonen blir en anelse større og rundere, et kjent fenomen med den innebygde volumkontrollen til AA Capitole.
Jeg er derfor fullstendig klar over at en rør forforsterker av god kvalitet (f.eks fra ARC eller Cary) hadde hevet lyden enda noen hakk. Men synes faktisk jeg har oppnådd et godt kompromiss der jeg samtidig har spart bortimot 100 tusen i forhold til ARC-komboen.

Eneste problem jeg har er at jeg på kalde dager må fyre mer med ved enn før.... ;D
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
musicman skrev:
Flott anlegg ! Stilreint, mangler bare en platespiller no Grande,,,,, ;D

mvh
Er fullstendig klar over det Musicman... har en 250 LP-er liggende på loftet som nå bare samler støv... ::)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Da får du ta med deg nokken plater fra loftet og ta deg en tur inn på moa og besøke meg.
Hadde sikkert blitt kjekt det :)

mvh
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Det står ett sett Rowland 501 til salgs på sentralen, en forhandler har tatt de i innbytte. Dine? ;)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
SAL skrev:
Det står ett sett Rowland 501 til salgs på sentralen, en forhandler har tatt de i innbytte. Dine? ;)
Nei, som sagt: Mine blir nok stående en stund.... 8)

Vil bare si til de som er på jakt etter et effekttrinn i denne prisklasse: Løp og kjøp!
(Eller som jeg skrev en gang på forumet og ble sensurert: løp å søp!) ;D

Har nå fått spilt inn anlegget skikkelig. Vil beskrive forsterkerene som helt i klasse med mine forrige Audio Research VM 220 monoblokker.
Jeg vil beskrive lyden fra Jeff Rowland 501 som svært oppløst og detaljert, men samtidig meget glatt og elegant. Lyden er også mye luftigere enn ARC, i tillegg har man bra med krefter i bassen. Om enn med ikke så kraftigt nivå som ARC, men mye strammere og med større kontroll.
Hadde jeg kunne komplettere med en god rør pre, f.eks Cary 05 eller ARC LS-26 eller Reference 3 så ville jeg nok være nær målet.
Apropos mer luft: tror også Transparent Ultra XLR kabler ville vært midt i blinken... ;)
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Dette er kabler jeg også "snuser" på...venter i spenning på dine inntrykk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
SOA skrev:
Dette er kabler jeg også "snuser" på...venter i spenning på dine inntrykk
Se og høre skal jeg være med på, men snuse...??? ;) ;D

PK
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
pks skrev:
SOA skrev:
Dette er kabler jeg også "snuser" på...venter i spenning på dine inntrykk
Se og høre skal jeg være med på, men snuse...??? ;) ;D

PK
Beklager PK, skal prøve å uttrykke meg mer presist neste gang... ;)
 
R

RoDa

Gjest
Finn M skrev:
Nå har det seg sånn at grunnet nettverkene så må nye Transparent kabler gjennom ca 200 timers innspilling. Dette er faktisk ikke noe tull, kablene låter pyton når de er nye. Nå var disse heldigvis ferdig innspilt, men dersom kablene blir frakoblet så anbefaler faktisk Transparent et par timers innspilling igjen
Det var da som svarte..... Flere som har funnet på dette geniale trekket..... ::)
Farvel til A-B tester. :)

Mvh
Rolf
 
Topp Bunn