FMG's hifidagbok....

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk :D

Jeg elsker vakre bilder, du har jammen dreisen på fotograferinga.
Nakenbilder har jeg heller inget imot 8)
 
A

Afterglow

Gjest
Necroth skrev:
Takk :D

Jeg elsker vakre bilder, du har jammen dreisen på fotograferinga.
Nakenbilder har jeg heller inget imot 8)
Nakenbilder? :eek:
Toppløse forsterkere mener du vel.... ;) ;D
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
FMG skrev:
Necroth skrev:
Takk :D

Jeg elsker vakre bilder, du har jammen dreisen på fotograferinga.
Nakenbilder har jeg heller inget imot 8)
Nakenbilder? :eek:
Toppløse forsterkere mener du vel.... ;) ;D
Eventuelt, kjært barn har mange navn ;)
 
T

tjn

Gjest
Hei FMG

Håper og regner med at du kommer med en tilbakemelding ang. forskjellen på original rørene og NOS rørene på Ref.3`en, alltid interesant og høre om slikt. Jeg bruker fortsatt orig. rørene og synes de spiller fortreffelig.
En annen ting; har du noengang eksperimentert med 4 ohm og 8 ohms tappen på forsterkerens høyttalerterminaler? Ser at noen gjør det og finner ut at den beste faktisk er opp ett hakk i forhold til høyttalerens impedanse, men som vanlig regner jeg med at det er veldig individuelt.

mvh
 
A

Afterglow

Gjest
Hei Rico!

Prøvde litt i går kveld med å bytte 6H30 rør: mellom Sovtek (orginalrør) og DR NOS-rør innkjøpt fra Motron. Effektrør fikk jeg ikke testet da orginalrøret fra Sovtek ikke fulgte med da jeg kjøpte forsterkeren. Men tror ikke det er så farlig, synes Kvanlid på Motron sa en gang at det er småsignalrørene som utgjør den største lydforskjellen....

Jeg har så langt kun benyttet de nye rørene fra DR siden jeg har trodd at disse uansett var best siden Sovtek-rørene sansynligvis var noe slitt(?) Det var derfor en interessant opplevelse å koble over til Sovtek og høre at disse spilte minst like bra. Faktisk så mener jeg at orginalrørene kanskje er de beste. Nå må man ta det jeg sier med en klype salt. For det første har jeg ennå spilt såpass lite at den nye lyden fra anlegget ikke har satt seg skikkelig i hukommelsen. Når man så i tillegg må koble ned anlegget og la rørene kjøle seg ned før omkobling, vil være sikker på ikke å skade rørene, lot anlegget være avslått i minst en halv time før jeg byttet rør, så skjønner man at det blir litt vanskelig å foreta A/B testing....
Men inntrykket så langt er som sagt at orginalrørene fra Sovtek er best. Store forskjeller er det ikke, men de har en bedre evne til å gjengi subtile detaljer: f.eks kommer et forsiktig anstrøk på strengene på en enslig gitar midt oppe i et mylder av andre instrument, bedre frem. Små detaljer, men det er nettopp slike ting som skiller klinten fra hveten. DR-rørene var i sammenligning kanskje enda mer luftige (men synes Sovtek-rørene heller ikke manglet luftighet), men de gnistret altså litt mindre til i ørsmå detaljer. I tillegg var kanskje bassen enda bedre på Sovtek.

Vet at mange liker å skifte ut orginalrør med dyre NOS-rør, men mitt spørsmål blir om det nødvendigvis er en suksess å bytte rør på de dyre forsterkerene fra Audio Research? Når ARC konstruerer og tuner inn lyden til f.eks Reference 3 som mange hifi-tidsskrift så kårer til verdens beste pre: Tror man da at ARC har valgt Sovtek bare fordi de er billige? Og så utkonkurrerer den alle konkurrenter likevel? Jeg bare spør....

Må nok forske mer på dette når jeg får tid, men min konklusjon så langt er: Behold rørene dine Rico.... ;)

Ps: Sovtek 6H30 rørene mine var altså ikke slitt likevel, og når jeg tenker etter så har vel de dobbelt så lang levetid som effektrøret....

Pps: Jeg bruker 4 ohms utgangen til høyttalerne. Har ikke fått testet ut dette på MS4, har brukt stort sett tiden til å spille musikk så langt, det er for vakkert til at jeg gidder å teste.... ;D Men..... det kommer! ;)

mvh
FMG
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.525
Antall liker
4.954
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Flott innlegg, bilder og ikke minst anlegg!
Godt å se at "de gamle" fortsatt leverer ;)

Du har ikke vurdert å fremme innlegget som en gjesteskribent artikkel overfor Knut da?
Det synes jeg du skal vurdere - det finnes jo tross alt noen tusen lesere av Fidelity, som ikke frekventerer her...
 
T

tjn

Gjest
Hei igjen...

Nei jeg skal ikke skifte ut rørene, den spiller så altfor bra til at jeg gidder og tenke tanken, var bare nyskjerrig på hva du hørte... av og til så føler jeg at det nesten er en motesak og skifte til NOS rør når en har kjøpt ett rørprodukt, skulle nesten tro at produsentene ikke visste hva de holdt på med... ;)

Jeg tror ikke at f.eks ARC produserer og selger produkter i denne klassen og setter inn 2 rangs greier, når en leser hvordan de velger ut rør til produktene sine så er ingenting overlatt til tilfeldighetene.
http://www.audioresearch.com/vacuum.html

Glemte forresten og si at det er flott tråd du har laget her, fantastisk flotte bilder.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
FMG skrev:
Hei Rico!

Prøvde litt i går kveld med å bytte 6H30 rør: mellom Sovtek (orginalrør) og DR NOS-rør innkjøpt fra Motron. Effektrør fikk jeg ikke testet da orginalrøret fra Sovtek ikke fulgte med da jeg kjøpte forsterkeren. Men tror ikke det er så farlig, synes Kvanlid på Motron sa en gang at det er småsignalrørene som utgjør den største lydforskjellen....

Jeg har så langt kun benyttet de nye rørene fra DR siden jeg har trodd at disse uansett var best siden Sovtek-rørene sansynligvis var noe slitt(?) Det var derfor en interessant opplevelse å koble over til Sovtek og høre at disse spilte minst like bra. Faktisk så mener jeg at orginalrørene kanskje er de beste. Nå må man ta det jeg sier med en klype salt. For det første har jeg ennå spilt såpass lite at den nye lyden fra anlegget ikke har satt seg skikkelig i hukommelsen. Når man så i tillegg må koble ned anlegget og la rørene kjøle seg ned før omkobling, vil være sikker på ikke å skade rørene, lot anlegget være avslått i minst en halv time før jeg byttet rør, så skjønner man at det blir litt vanskelig å foreta A/B testing....
Men inntrykket så langt er som sagt at orginalrørene fra Sovtek er best. Store forskjeller er det ikke, men de har en bedre evne til å gjengi subtile detaljer: f.eks kommer et forsiktig anstrøk på strengene på en enslig gitar midt oppe i et mylder av andre instrument, bedre frem. Små detaljer, men det er nettopp slike ting som skiller klinten fra hveten. DR-rørene var i sammenligning kanskje enda mer luftige (men synes Sovtek-rørene heller ikke manglet luftighet), men de gnistret altså litt mindre til i ørsmå detaljer. I tillegg var kanskje bassen enda bedre på Sovtek.

Vet at mange liker å skifte ut orginalrør med dyre NOS-rør, men mitt spørsmål blir om det nødvendigvis er en suksess å bytte rør på de dyre forsterkerene fra Audio Research? Når ARC konstruerer og tuner inn lyden til f.eks Reference 3 som mange hifi-tidsskrift så kårer til verdens beste pre: Tror man da at ARC har valgt Sovtek bare fordi de er billige? Og så utkonkurrerer den alle konkurrenter likevel? Jeg bare spør....

Må nok forske mer på dette når jeg får tid, men min konklusjon så langt er: Behold rørene dine Rico.... ;)

Ps: Sovtek 6H30 rørene mine var altså ikke slitt likevel, og når jeg tenker etter så har vel de dobbelt så lang levetid som effektrøret....

Pps: Jeg bruker 4 ohms utgangen til høyttalerne. Har ikke fått testet ut dette på MS4, har brukt stort sett tiden til å spille musikk så langt, det er for vakkert til at jeg gidder å teste.... ;D Men..... det kommer! ;)

mvh
FMG
Jeg har også testet en del med 6H30 DR kontra 6H30Pi i mine BAT forforsterkere og i VT100.
Jeg har fått klart best resultat med DR rørene. Disse blir jo også levert med BAT som "premium" rør.
Når det gjelder Rørene som stod orginalt i VT100 (Sovtek 6550 og 6H30Pi) så var Sovtek 6H30Pi faktisk nesten like bra som DR rørene jeg hadde. Dette har jeg funnet ut måtte skyldes dei spesielle demperingene som ARC bruker. Når det gjelder Sovtek 6550 rørene som ARC leverte med forsterkerene sin tidligere, så har disse skapt så mye problemer at nye forsterkere blir levert med orginale WingedC (Svetlana), etter hva jeg har hørt!

OBS Disse demperingene til ARC kan skaffes fra forhandler til 75.- pr.stk. det trengs 2 pr. rør, og kan ikke brukes flere ganger da dei "brenner" seg fast i røret!
 
A

Afterglow

Gjest
rico skrev:
En annen ting; har du noengang eksperimentert med 4 ohm og 8 ohms tappen på forsterkerens høyttalerterminaler? Ser at noen gjør det og finner ut at den beste faktisk er opp ett hakk i forhold til høyttalerens impedanse, men som vanlig regner jeg med at det er veldig individuelt.
mvh
Hei igjen Rico!
Prøvde litt frem og tilbake nå i dag tidlig. Det virker som om jeg får samme resultat på MS4 som på Helicon 400. Litt smak og behag hva man foretrekker er det, men: 4 Ohm gir strammere og mer dynamisk bass, mens 8 Ohm gir noe kraftigere og mer utflytende bass. 4 Ohm gir kanskje mer korrekt lyd, men f.eks på Kari Bremnes' Live-plate får man mer liv og morro. Kanskje mer likt slik man opplever det på mange konserter der bassen er litt ekstra kraftig og kan flyte litt ut...?
Men satte så på Madonna: Music med mye virkelig dyp elektonisk bass, bass som går lenger ned enn på akustiske instrumenter. Jeg synes da at bassen tydelig gikk lenger ned i kjelleren tilkoblet 4 ohm. Jeg ble også klar over en råhet i øvre mellomtone/diskant ved bruk av 8 ohms utgangen. Ved bruk av 4 ohm var dette helt borte. Det samme opplevde jeg på Emmylou Harris: "Wrecking ball", en glimrende plate med en litt vanskelig diskant. På 8 ohm ble plata noe slitsom å høre på rett og slett...

Jeg kommer nok derfor til å bruke 4 ohms utgangene også i tiden fremover.... Egentlig så er vel dette også den riktige tilkoblingen for de fleste høyttalere vil jeg tro. Mange høyttalere har nemlig en dip i impdansekurven et sted mellom 50 og 100 Hz noe som fører til at forsterkeren gjennom 4 ohms utgangen har bedre styring over høyttalerne.

Et unntak her er mine forrige høyttalere Avalon Eclipse og Avalon Avatar, her brukte jeg hele tiden 8 ohms utgangen. Dette var klart best. I følge Peter Djorkojevic så er disse høyttalerne for 16 ohms å regne.

mvh
FMG

Ps: når det gjelder rør i Ref.3 så har jeg fått en PM som får meg til å føle meg usikker på om de nye rørene er 100% innspilt. Har vel brukt de en 100 timer omtrent? Man må derfor ta det jeg skrev med en klype salt. Foreløpig ihvertfall.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis den PMen var fra fhv.eier av Ref 3en din, så tror jeg at du trygt kan spille litt mer på de rørene før du sier noe kategorisk.
mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Flotte bilder, og ikke minst artig og lærerik tråd.

Som forenhverende eier så er jeg litt usikker på hvor mange timer superrørene har, men de er nok innspilt - vil gjette på at de har et sted mellom 100 og 200 timer på baken før du fikk ampen i hus. De medfølgende standardrørene har jeg ingen oversikt over, men vil tro at de har betydelig mer.

At AR "voicer" forsterkerne med standard Sovtek, og at ikke alt som er dyrt og ekslusivt alltid er best overrasker meg ikke....

Må igjen berømme bildene i denne tråden...synes også Vidars oppfording om en gjesteartikkel i Fidelity er spennende...så kanskje Knut føler seg litt presset på bildesiden også og skjerper seg ytterligere! ;D

Mvh
OMF
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
FMG skrev:
Gratulerer med Capitole'n, Johnny! Det skal nok godt gjøres at denne blir et bomkjøp. :)
Det som blir spennende er hvordan den vil fungere direkte i effekttrinnet i forhold til gjennom forforsterkeren din. Her er det to parametre som vil påvirke din avgjørelse sterkt:
For det første klangbalansen. Ser at du er opptatt av at klangbalansen helst bør gå mot det litt varme, da vil det egentlig stå og falle mye med hvilken klangbalanse Sim audios pre representerer.
For det andre: Følsomheten til effekttrinn og høyttalere. Capitole yter optimalt når den kan spille med volumkontrollen så nær maks volum som mulig. Det er nemlig i dette området den yter best. Med mitt forrige effekttrinn ARC VT-100 mk.2 pluss Avalon Eclipse høyttalere var passende lyttevolum med volumkontrollen innstillt på mellom -28dB og -18dB. Dette fungerte meget bra lydmessig. Nå, med mer effektive høyttalere og effekttrinn, spiller jeg som oftest på mellom -32dB og -45dB ved direktedrift. Dette gir en litt mer røraktig lyd med noe rundere bass/diskant og noe mindre dynamikk. Dette er nok sterkt medvirkende til at jeg foretrekker å bruke forforsterker nå.

Lykke til! Du får gi en tilbakemelding om hvordan det låter!

mvh
FMG
Hei igjen FMG.

Takk for svar.

Ja da har Capitolen stått i hus i 2 dager.De første timene syntes jeg det ikke låt noe særlig bra men vet jo at en ikke kan legge for mye vekt på på lyden så tidlig.Sim Audio settet mitt hadde også vært avskrudd og det trenger også en god del spilling før det lyder godt.

Settet har stått og spilt endel nå og igår kveld/natt satt jeg meg ned for å gi spillern en lengre lytt.
Fantastisk bra var min første tanke,lydbildet er stort samtidlig som fokuset på de enkelte utøverne/musikerne er helt tilstede inne i stuen min.........dette spiller over all forventning.Hadde lest at spillern var bra men dette hadde jeg ikke våget å håpet på.Sammenhengen og ikke minst gjennomsiktigheten i musikken er løftet til en ny dimensjon før meg.Det virker på meg som de som har laget denne spillern vet nøyaktig hva de har gjort og jeg begynner å skjønne de fantastiske testene denne spillern har fått.Jeg kan bare stille meg i rekken og ta av meg hatten for hva Audio Aero har gjort med denne spillern.Har vanskelig å se for meg hvor mye bedre en cd spiller kan bli enn dette. ;D
Mulig jeg tar litt av her men det gjør jeg gladelig da dette er en fantastisk musikkalsk spiller i mine ører.

Jeg fikk best resultat foreløpig med å kjøre signalet igjennom preampen til Sim Audio dette gav meg ett litt strammere lydbildet samtidlig som at fokuset var litt bedre føler jeg.Men jeg har ikke prøvd helt ferdig da.
Det skal dog sies at Sim Audio preampen er svært god.

MVH Johnny
 
A

Afterglow

Gjest
tkr skrev:
Hvis den PMen var fra fhv.eier av Ref 3en din, så tror jeg at du trygt kan spille litt mer på de rørene før du sier noe kategorisk.
mvh
Nei, PM'en var ikke fra forhenværende eier av Ref.3'en, men det finnes flere Ref.3 eiere i landet.... ;)
Men etter det OMF nå sier så tror jeg at jeg slår meg til ro og spiller litt på Sovtek og lar lyden gro inn i sjelen en stund.... 8) 8) 8)
 
A

Afterglow

Gjest
johnnygrandis skrev:
FMG skrev:
Gratulerer med Capitole'n, Johnny! Det skal nok godt gjøres at denne blir et bomkjøp. :)
Det som blir spennende er hvordan den vil fungere direkte i effekttrinnet i forhold til gjennom forforsterkeren din. Her er det to parametre som vil påvirke din avgjørelse sterkt:
For det første klangbalansen. Ser at du er opptatt av at klangbalansen helst bør gå mot det litt varme, da vil det egentlig stå og falle mye med hvilken klangbalanse Sim audios pre representerer.
For det andre: Følsomheten til effekttrinn og høyttalere. Capitole yter optimalt når den kan spille med volumkontrollen så nær maks volum som mulig. Det er nemlig i dette området den yter best. Med mitt forrige effekttrinn ARC VT-100 mk.2 pluss Avalon Eclipse høyttalere var passende lyttevolum med volumkontrollen innstillt på mellom -28dB og -18dB. Dette fungerte meget bra lydmessig. Nå, med mer effektive høyttalere og effekttrinn, spiller jeg som oftest på mellom -32dB og -45dB ved direktedrift. Dette gir en litt mer røraktig lyd med noe rundere bass/diskant og noe mindre dynamikk. Dette er nok sterkt medvirkende til at jeg foretrekker å bruke forforsterker nå.

Lykke til! Du får gi en tilbakemelding om hvordan det låter!

mvh
FMG


Hei igjen FMG.

Takk for svar.

Ja da har Capitolen stått i hus i 2 dager.De første timene syntes jeg det ikke låt noe særlig bra men vet jo at en ikke kan legge for mye vekt på på lyden så tidlig.Sim Audio settet mitt hadde også vært avskrudd og det trenger også en god del spilling før det lyder godt.

Settet har stått og spilt endel nå og igår kveld/natt satt jeg meg ned for å gi spillern en lengre lytt.
Fantastisk bra var min første tanke,lydbildet er stort samtidlig som fokuset på de enkelte utøverne/musikerne er helt tilstede inne i stuen min.........dette spiller over all forventning.Hadde lest at spillern var bra men dette hadde jeg ikke våget å håpet på.Sammenhengen og ikke minst gjennomsiktigheten i musikken er løftet til en ny dimensjon før meg.Det virker på meg som de som har laget denne spillern vet nøyaktig hva de har gjort og jeg begynner å skjønne de fantastiske testene denne spillern har fått.Jeg kan bare stille meg i rekken og ta av meg hatten for hva Audio Aero har gjort med denne spillern.Har vanskelig å se for meg hvor mye bedre en cd spiller kan bli enn dette. ;D
Mulig jeg tar litt av her men det gjør jeg gladelig da dette er en fantastisk musikkalsk spiller i mine ører.

Jeg fikk best resultat foreløpig med å kjøre signalet igjennom preampen til Sim Audio dette gav meg ett litt strammere lydbildet samtidlig som at fokuset var litt bedre føler jeg.Men jeg har ikke prøvd helt ferdig da.
Det skal dog sies at Sim Audio preampen er svært god.

MVH Johnny
Hei Johnny!
Fint å høre at du er fornøyd! 8)

Innspilling, ja.... Husker da jeg koblet opp AA Capitole første gangen da den var ny: Selv etter et par dager var jeg litt skuffet... mer detaljer, men jeg likte lyden på min gamle AA Prima bedre... det var først etter en uke at lyden ble bedre enn på gamlespilleren, og først etter 4-5 uker var alt på plass: den var innspilt. Men dette var da den var ny, selvsagt.
Jeg slår spilleren aldri av med bryteren på baksiden, føler at den da trenger 24 timer før alt er på plass igjen. Jeg setter den i steden på stand-by med fjernkontrollen. Dette sliter minimalt på røra og jeg slår den aldri av uten at jeg skal reise vekk i flere dager.

Den lange tiden med oppvarming CD-spilleren trenger gjelder ikke for ARC forsterkerene. Mange mener at rørutstyr må stå på i flere timer for å spille bra, men det gjelder altså ikke de forsterkerene jeg har hatt fra ARC. Slå de på, vent 40 sekunder slik at Ref.3 er klar, pling: det spiller som bare det! 8)
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Det her e det mest sexy oppsettet e har sett på lenge:)
Har lyst å høre Camel på ditta ja!!!
 
O

omholt

Gjest
Var nylig og hørte på Dali Euphonia MS4 med en rimelig Cambridge forsterker. Det låt knall bra og dette er en høyttaler jeg selv vurderer.
Har du fått hørt de nye Helcion 400 MK2 eller 800 MK2?
 
A

Afterglow

Gjest
thorgir666 skrev:
Det her e det mest sexy oppsettet e har sett på lenge:)
Har lyst å høre Camel på ditta ja!!!
Camel? Har en 8-10 Camel CD'er liggende....
"I can see your house from here" funker ihvertfall aldeles utmerket! 8)
 
A

Afterglow

Gjest
omholt skrev:
Var nylig og hørte på Dali Euphonia MS4 med en rimelig Cambridge forsterker. Det låt knall bra og dette er en høyttaler jeg selv vurderer.
Har du fått hørt de nye Helcion 400 MK2 eller 800 MK2?
Helicon 400 mk.2 virker veldig interessant, er blitt en mellomting mellom den gamle mk.1 og Euphonia MS4. Prisen har da også gått opp med nesten 10 tusen. ::)
Hva de har gjort innvendig vet jeg ikke men utvendig legger man merke til enda bedre finish. I tillegg har de fjernet de dårlige terminalskinnene og erstattet de med jumpers. På Euphonia er kvaliteten på disse så bra at jeg ikke føler behov for å prøve f.eks BM jumpers eller biwiringskabler.
Når det gjelder 800 mk.2 så hadde jeg ikke vurdert disse om jeg ikke hadde en veldig stor stue, da hadde jeg heller brukt pengene på MS4 tror jeg.....
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Camel er glimrende.. Finnes vel få band som gir me så mye som akkurat dei..:)
Kommer en tur e da:) Kunne tenkt me å høre det på ARC.... HINT HINT....
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
Vurderer du å selge godsakene dine FMG? Andre prioriteringer? ??? Kutte ut hifi eller?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Ja nå lurer vi fælt...

Går det ann å bare kutte ut ?

Trodde Hi-Fi var som stoff "ett skudd å du er hekta" :eek: ;D
Uansett håper du kommer på bedre tanker,du vet Hi-Fi er en livsstil.

Lykke til med salget....bør ikke være for vanskelig å selge disse sakene.
Og god jul.

MVH Johnny
 
A

Afterglow

Gjest
Så var Audio Research'ene solgt... :eek: :eek: :eek: :-X ??? :p
Men neida, jeg kommer ikke til å kutte ut, langt derifra! ;D
Målet nå er å finne noe som kan gi samme gode musikkopplevelsen men til en lavere pris...
Svaret er (forhåpentligvis) ikke langt unna, fortsettelse følger... ;)

mvh
FMG
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
FMG skrev:
Så var Audio Research'ene solgt... :eek: :eek: :eek: :-X ??? :p
Men neida, jeg kommer ikke til å kutte ut, langt derifra! ;D
Målet nå er å finne noe som kan gi samme gode musikkopplevelsen men til en lavere pris...
Svaret er (forhåpentligvis) ikke langt unna, fortsettelse følger... ;)

mvh
FMG
Godt å høre FMG ...........

Samme opplevelsen til mindre pris..... :eek:........
Da er det vel Moon produkter du har hørt 8) ;D

MVH Johnny
 
A

Afterglow

Gjest
johnnygrandis skrev:
Godt å høre FMG ...........

Samme opplevelsen til mindre pris..... :eek:........
Da er det vel Moon produkter du har hørt 8) ;D

MVH Johnny
Jeg er realist, det er heller tvilsomt om man kan få 100% samme opplevelse med billigere utstyr, derfor skrev jeg "samme musikkopplevelse", det er mer subjektivt. Sannheten er vel at jeg foreløpig ikke har hørt noe som helst, lever derfor litt farlig kanskje, men jeg har stor tro på at alt skal ordne seg.... ;)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Er realist selv jeg...

Og jeg vet at utstyret du hadde var i referanseklasse og at det sikkert kommer til å bli vanskelig å erstatte dette, men man ser jo selv at foreksempel mitt anlegg da til rundt 300k (Nypris) at det blir brukt altfor lite i forhold til hva det er verdt.

Uansett lykke til med søken etter nytt utstyr.

MVH Johnny
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Jeg byttet ut mine Avalon med Tannoy og fikk mer musikkglede til nesten halve prisen ;D.

Sonicfrontiers
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
dette blir litt spennende, det er i alle fall en, eller flere som sitter tilbake meg bra bruktutstyr skjønner jeg..
jakr
 
A

Afterglow

Gjest
Så er noen vanskelige uker over.... ::) ::) :-[ :p
Audio Research pre + monoblokker er trygt overlevert i Bergen.... :'( :'( :'( ... men de fikk et godt hjem, og det er det viktigste! ;)

Skal ennå ikke røpe hva jeg ender opp med, annet enn at resultatet ble ihvertfall mye bedre enn forventet.... :)
Og at jeg har hatt god støtte i denne vanskelige tiden fra Hifi Centeret her i Ålesund..... ;)
Vil takke så mye for meget god service, maken skal man lete lenge etter! 8)
Mer om et par dager!
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Mitt tips er at det nok er noe med rør ;) men skal ikke røpe mer. Du har frist til i morgen med å legge ut bilder , ellers avslører jeg deg ;D ;D ;D
 
A

Afterglow

Gjest
Musicman gjorde vel ikke dette til en vanskelig gjettekonkurranse akkurat... ::)



Da høyttalerkablene nå har blitt for korte og har feil terminering (Macintosh krever bananplugger) er jeg i gang med å skifte høyttalerkabler. Dette gav meg et aldri så lite hakeslepp underveis.... Resultatet ble ihvertfall lydmessig mye bedre enn jeg kunne drømme om. Skal skrive litt mer når alt er i boks og forsterkeren har fått spilt seg inn....
 
H

hordasped

Gjest
Grattis

Ja,skal bli spennende å høre hva du sier til Mcintosh,kontra AR,når nye ting får gått seg til.

Igjen,vakkert og Grattis
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Gratulerer FMG.

Regner med du poster noen inntrykk etterhvert...

Kjører du Capitolen direkte inn i trinnet?
Hvordan klarer Mcintoshen å drive Daliene?

MVH Johnny
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Artig liten sak det der.

( jeg visste ikke hva du hadde kjøpt deg,men at du gikk for noe med rør var vel ingen bombe ) 8)


mvh
 

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
Jeg hørte i fjor en MC275 og et par audiovektor 3-veis hos hfi-centerkjeden - jeg må si lyden var god ja!
Veldig kontant, detaljert og "varm". Hørte innom for gøy her om dagen, men de hadde ikke lenger inne rørutstyr - det solgte så lite ! Hørt på maken ! (?) Jeg ble faktisk en smule trist der jeg stod..
FM - husk at MC275 kan brokobles.....
 
A

Afterglow

Gjest
Det er gått noen måneder siden sist, derfor på tide med en liten oppdatering av dagboken:

Sommertid er tid for andre aktiviteter enn det å lytte til musikk for min del. Dermed er det også blitt tradisjon her i huset å bytte ut litt i oppsettet... ;)
Det å selge Audio Research Reference 3 og VM 220 var egentlig motivert ut ifra at vi bygde på huset og dermed trengte litt cash. Og siden jeg fikk tilbud om en ikke så liten slump med penger så... Vips så stod det en liten McIntosh der i steden.
I forhold til prisen så er 275 en meget bra sak, ingen tvil om det: meget musikalsk i spillestilen. Men det er nå engang slik at har man først vent seg med noe bra noe så er det vanskelig å trappe ned.... ::) På pop/rock-innspillinger fra 70-tallet savnet jeg ingenting, alt var bare topp, men satte jeg på en god live-innspilling, gjerne noe klassisk eller jazz så var rommet betydelig mindre med Mac i forhold til ARC. Og det skulle egentlig bare mangle....

Uansett.... som sagt nå er det sommer og Mac'en fikk en kort levetid her i huset. "Postmannen" var her for to dager siden og hentet den med seg. Samtidig hadde han med seg en eske som han hadde plukket opp på veien over fjellet fra Østlandet.... ;)
Kommer tilbake med rapport om et par uker når jeg har fått pakket opp og prøvespilt... Nå er det fortsatt sommer så den får stå uåpnet så lenge.

Ps: Postmannen kommer forresten en tur i morgen også: Med et sett Valhalla høyttalerkabler som jeg fikk et bra tilbud på....
Mitt motto er derfor fortsatt KISS: hvert ledd i kjeden degraderer lyden, det gjelder derfor at kvalitetstapet er så lite som mulig. Målet mitt er derfor som før: få men gode komponenter. Dermed oppnår man mest mulig godlyd pr krone....

Men det er helt klart at savnet av ARC Reference 3 er stort, uansett hvordan anlegget nå måtte låte.... Men av og til må man være litt fornuftig og tenke penger også. Taim vill sjåvv! ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Man må prioritere slik at det passer med det livet en lever. Og du har plenty å holde på med enda en stund.
Spennende å skulle få lese hva du skal til med. Følger med :)
Helt sikker på at du får godlyd igjen FMG.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Ja, da begynner jeg å se enden av den mørke tunellen. :p

Det er helt klart at noe nytt vil skje når det gjelder effekttrinn, aktuelle kandidater er:

1: 2 stk McIntosh 275R - kjørt som monoblokker og oppgradert med nye rør ala (arkitekt: Kvanlid, Motron)
2: Jeff Rowland 501 monoblokker
3: BAT VK 75SE
4: Å hente hjem ARC VM 220 som har blitt sviktet av sin nye eier da han har hentet inn et sett ARC Reference 210 isteden

Tar gjerne imot meninger, ja. Men om jeg lar meg påvirke? Nei! Valget er egentlig allerede tatt... ;)
Det skjer nemlig overraskende ting når man prøver å kjøre uten forforsterker, det er nemlig ikke alle effekttrinn som egner seg like godt.

Har også hatt et sett med Valhalla høyttalerkabler en måneds tid. Det er nå klart at også de ryker på dør.... Det finnes nemlig ikke noen fasit når det gjelder Hifi, det er det som gjør det spennende. Her handler det nemlig om matching
 
Topp Bunn