Ok, skal prøve å forklare hva jeg trenger med de nevnte programmer som jeg bruker, og som jeg ikke har funnet like gode løsninger på i andre programmer jeg har prøvd. Ikke det at det kanskje ikke er mulig med andre programmer, men det er ikke like kjapt og enkelt samtidig som all funksjonaliteten er samlet i ett program på en like god måte.
Merk at det jeg nevner her kun er ting som JEG benytter meg av, men jeg vet jo at det også i fremtiden kommer til å dukke opp nye behov, og da er jeg rimelig trygg på at jeg kan bruke løsningene jeg allerede har. Når det gjelder formater så er det viktig at en forutsetning her er at FLAC SKAL brukes, siden det er open source og aldri vil bli rammet av noen royalty begrensninger i ny software eller andre tilsvarende ting. Dette er en prinsippsak og ikke en teknisk sak.
Mp3tag:
- Støtter tagging av alt som er av formater, både åpne og lukkede. 
- Lage tags basert på et filnavnmønster du selv definerer for hele samlingen med et par trykk
- Lage filnavn basert på tags med et mønster du selv definerer for hele samlingen kun med et par trykk
- Flytte bildefiler ut fra eksisterende tags til en bildefil du selv definerer navnet på, f.eks folder.jpg, for hele samlingen kun med et par trykk
- FLAC filene er ofte feiltagget med en id3tag i stedet for en ren FLAC tag. Dette gjør at de fleste programmer ikke leser all informasjonen i taggen riktig (f.eks klarer ikke SC å lese band-tagen korrekt). I Mp3tag kan man bare kopiere innholdet i de eksisterende tagsene, slette den opprinnelige feiltagen og så lime inn igjen taginnholdet hvorpå mp3tag automatisk oppretter den korrekte FLAC taggen, med det samme innholdet i de ulike tag-feltene som du hadde før. Alt dette kan gjøres for alle filer i en smell, og kun med en tre-fire klikk. 
- Hele grensesnittet kan skreddersys slik at det kun viser de tagsene jeg ønsker at det skal vise, samtidig som jeg kun legger opp de input-boksene jeg trenger for å få inn de tagsene jeg ønsker enklest mulig. 
- Det er lett å legge til støtte for nye tags selv slik at man får tilgang på tags som ikke er spesifisert i en standard men som brukes av mange programmer. Compilation tagen er en slik tag, og denne er essensiell å ha kontroll på dersom man ønsker at SC skal oppføre seg ordentlig med tanke på visning og sortering av album med flere artister, eller alternativt samlealbum.
- Det er enkelt å få opp en oversikt over alle tags som er spesifisert i alle filene dine, og det er da lett å fjerne alle tags du ikke ønsker å ha. F.eks tags opprettet av andre programmer, som kun forstås av det programmet, rare comment-felt eller diverse andre tags som bare lager feilinformasjon i biblioteket om de får ligge.
- Mp3tag legger til ekstra tagger på den korrekte anbefalte måten. Dvs at om du f.eks har en sang som er laget av Sara K og Chris Jones så lager man ikke en enkelt artist tag som da heter "Sara K & Chris Jones" siden dette vil tolkes som en ny artist og ikke som to separate av alle programmer. Den anbefalte måten å gjøre dette på (fra gjengen som utvikler tag-standarder) er å legge til to artist tager på sangen, en for Sara K og en for Chris Jones. Det samme gjelder også f.eks for genre hvor et album ofte hører hjemme i flere sjangere.
mp3tag gjør dette enkelt ved at du kan skrive Sara K\\Chris Jones eller Jass\\Funk og den legger da inn to separate tager. Denne typen måte å tagge på er et must om man ønsker perfekt sortering og organisering i musikkbiblioteket. SC viser da dette automatisk som Sara K & Chris Jones i artist feltet når sangen avspilles, mens sangen sorteres individuelt under begge artister slik at det å finne frem blir intuitivt.
- Det som gjør at jeg liker mp3tag ALLER best er at jeg enda ikke har kommet over et eller annet sært behov jeg IKKE har kunnet løse med mp3tag. Alt kan fikses, det står bare på mine egne evner.
AlbumArt Downloader:
Denne søker automatisk igjennom alt som er av CD-databaser etter cover, men det som gjør AAD så unikt er at den i tillegg søker med vanlig bildesøk på google og vel også noen andre rare plasser som man selv kan velge ved å hake av eller ikke. Dette gir vel så godt som 100% hitrate på cover, uansett hvor sær artisten er, samtidig som alle cover den finner som matcher tag-infoen du har lagt inn, blir presentert i et vindu slik at du selv kan velge det bildet du ønsker sortert etter oppløsning på bildet. Jeg går jo nesten alltid for bildet med størst oppløsning fordi det er viktig at det ikke er en ussel 300x300 oppløsning eller noe slikt når det skal presenteres i mye større format på en PC-skjerm både nå og spesielt i fremtiden, eller alternativt i Squeezecenter. AAD er ikke helt perfekt grensesnittmessig enda synes jeg, men det er den desidert beste måten å finne det beste coveret til plata fra nett.
Foobar2000:
Her går det mest i at ALT er støttet og relativt godt gjennomtestet av entusiaster verden over, samtidig som playeren er rask og clean (men ikke særlig pen out-of-the-box)
Eksempel på ting som jeg ofte har benyttet meg av i foobar:
- ASIO
- Oppsampling
- Egendefinerbare hurtigtaster for de funksjoner jeg måtte ønske.
- Konvertering fra en stor fil med .cue fil i f.eks FLAC, AAC eller WAV til enkeltvise sanger, kun med et lite høyreklikk. Dvs cue-splitting.
- Konvertering av fil(er) til WAV med et lite høyreklikk.
- Et egenvalgt og skreddersydd brukergrensesnitt som presenterer kun den infoen jeg ønsker på en penere og bedre måte en standardoppsettet.
- Native FLAC støtte
- Bruker og forstår tager som følger standarden, og gjør selv ting på en mest mulig standardisert måte. Dette gir omlag 100% interoperabilitet med SC tag-messig.
- Jeg legger til standardiserte replay_gain tags på alle filene mine, dette gjøres med ett klikk, enten utregnet per track, eller basert på album tags (for album replay_gain i tillegg til track)
Det er viktig at foobar her faktisk bruker standarden siden dette også da brukes av SC.
- Man kan selv velge om man vil at foobar skal bruke per track, eller per album replay_gain når musikk avspilles i foobar
- Full frihet i hvordan man vil ha biblioteket vist, dvs om man vil vise det presentert som artist og album, etter filstruktur eller whatever.
- Foobar klarer på en korrekt måte å presentere sanger som følger standarden med å legge til f.eks flere artist tager dersom det er flere artister på samme sang/plate. Foobar viser da dette automatisk som Sara K, Chris Jones i artist feltet når sangen avspilles, mens sangen sorteres individuelt under begge artister slik at det å finne frem basert på tags blir intuitivt.
Her syndes det mye i andre playere. Winamp klarer f.eks ikke å presentere dette riktig, samtidig som den også sliter med å følge tag-standarder på flere andre områder, noe som gjorde at jeg gikk bort fra dette programmet.
- Ellers er det også her gjeldende at jeg enda ikke har funnet noe jeg ønsker å gjøre som IKKE kan la seg gjøre
EAC:
- Ripper feilfrie CDer selv om CDen er slitt (noe mine som oftest IKKE er, men det er godt å vite at ting håndteres beviselig korrekt når problemet først oppstår)
- Henter albuminfoen jeg er ute etter (dvs kun artist, album, tracknr og year. Alt det andre ønsker jeg å bruke mp3tag og albumart downloader til) automatisk fra nett og ripper til FLAC på en effektiv måte. Og da autogenererer den korrekt mappe og filnavnstruktur etter min standard slik at jeg slipper å gjøre denne prosessen når jeg flytter filene inn i biblioteket.
- Krever bare ett enkelt musetrykk per rip
- Det aller aller meste kan skreddersys til egne behov, med akkurat den codecen man ønsker, hvilken type tags man ønsker osv.
AnyDVD (HD):
- Dette er vel sannsynligvis den beste løsningen per i dag, uansett plattform, for å rippe dvd og blu-ray inn til harddisk. Dette skjer kun ved et lite høyreklikk, og så velge lokasjon for målfilene.
- Det som er så bra med anydvd er at den jobbber i bakgrunnen og automatisk fjerner beskyttelsene slik at du kan bruke akkurat det programmet (kreves også for å spille av blu-ray på pc uten hdcp skjerm) du ønsker til å rippe diskene, hvis du f.eks ønsker å komprimere dem. 
-Anydvd kan også automatisk fjerne reklamesnutter, trailere, FBI warnings osv on the fly, slik at du slipper å se disse når du spiller av film. Dette skjer uten å røre selve filmen.
Håper dette ga et litt mer konkret svar på hva jeg bruker mitt system til som gjør at jeg foretrekker disse applikasjonene.