FLAC og MAC...??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    marsboer

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Baard skrev:
    noruego skrev:
    Det med "lekker HW" har alltid vært hva jeg har stusset mest på; og hvilke genier må ikke jobbe på markedsføringsavdelingen til Apple som har klart å overbevise millioner om at hvit billigplast, ala typen som kinesiske lurefirma som Electroluxxx produserer kjøkkenutstyr med, liksom skulle utstråle eksklusivitet....
    Det var da en litt små kjip tilbakmelding - for min egendel hadde jeg iMac i tankene.
    I tillegg er Imacen nettopp oppgradert så jeg tror du er "Good to go"...
    Ikke mye av plastic fantastic her.



    MVH Johnny
    Jeg har store problemer med å godta den brede kanten på undersiden av skjermen. Ser liksom så klumpete og upassende ut i forhold til f.eks en Eizo skjerm som utstråler en helt annen profesjonalitet. Samtidig så ser jo både musa og tastaturet rimelig ubrukelige ut, men dette kan sikkert byttes ut med noe mer brukandes og ergonomisk.

    Men laptopene til mac ser jo bedre ut.

    Dette dreier seg jo om smak og behag, men imac er en av apples mindre heldige design etter min mening.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    marsboer skrev:
    Jeg har store problemer med å godta den uproffe "feite" kanten på undersiden av skjermen. Ser liksom så klumpete og upassende ut. Samtidig så ser jo både musa og tastaturet rimelig ubrukelige ut, men dette kan sikkert byttes ut med noe mer brukandes og ergonomisk.

    Men laptopene til mac ser jo bedre ut.
    Designet et bare en videreføring av det samme gamle sporet de har tråkket rundt i i alle år. Men retrobølgen har vel ikke gitt seg helt.

     

    Vedlegg

    M

    marsboer

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg har store problemer med å godta den uproffe "feite" kanten på undersiden av skjermen. Ser liksom så klumpete og upassende ut. Samtidig så ser jo både musa og tastaturet rimelig ubrukelige ut, men dette kan sikkert byttes ut med noe mer brukandes og ergonomisk.

    Men laptopene til mac ser jo bedre ut.
    Designet et bare en videreføring av det samme gamle sporet de har tråkket rundt i i alle år. Men retrobølgen har vel ikke gitt seg helt.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    marsboer skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg har store problemer med å godta den uproffe "feite" kanten på undersiden av skjermen. Ser liksom så klumpete og upassende ut. Samtidig så ser jo både musa og tastaturet rimelig ubrukelige ut, men dette kan sikkert byttes ut med noe mer brukandes og ergonomisk.

    Men laptopene til mac ser jo bedre ut.
    Designet et bare en videreføring av det samme gamle sporet de har tråkket rundt i i alle år. Men retrobølgen har vel ikke gitt seg helt.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og det var, som Gjestemedlem riktig påpeker, grunnprinsippet i Mac, fra dag 1 - noe de fint har videreført som en mulighet innen produktfamilien.
    Litt samme ide som denne mannen har fått egentlig.

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nei - analogien blir feil. Du tenker nemlig analogt.

    Record Labels and Artists Back Apple Technologies for Interactive Music

    Several major record labels and developers announced today that they are developing enhanced CDs and other interactive music titles using Apple Macintosh computers, QuickTime and QuickTime VR, and several also outlined plans to use Apple's QuickTime Music Toolkit when it becomes available.

    Among the record labels are: American Recordings, Elektra Entertainment, Nettwerk Productions/Arista Records, Sony Music Entertainment and Warner Bros. Records. Artists and bands using Apple tools and technologies for interactive music development include: Ace of Base, Deee-Lite, Love and Rockets, Sarah McLachlan, Moby, Tom Petty, Skinny Puppy, R.E.M., Squeeze and Van Halen.

    Several artists voiced support for using Apple technologies including Ulf Ekberg, founding band member of Ace of Base. `Apple products are the natural choice for interactive music development,` said Ekberg. `Apple has always had an affinity with artists and cares about aesthetics. In addition, the Macintosh is easier to use and gives artists more control over their creative work, because the Macintosh can be used from conception stage to finished product. For example, the Macintosh is the ideal tool for outlining a video shoot, writing the songs, composing the songs, developing enhanced CDs and designing album covers.`
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Marsboer, din apple-kritikk er hinsides utenom kravene til et vanlig forbrukermarked. Du har helt egne krav, og soser rundt med fire forskjellige operativsystem, fordi det bare er noen få ting hvert kan gjøre i henhold til dine spesifikasjoner.
    Det er vel det jeg har sagt hele tiden? Mac er greit nok for de fleste men tifredsstiller ikke alle mine sære behov.

    Nå er mine valg av operativsystem her hjemme gjort på rent fornuftsgrunnlag og jeg lar sjelden følelser komme i veien slik det dessverre gjør for Mac brukerne.

    Min primærpc:
    Jeg har 4GB RAM og trenger dermed 64bit OS for å utnytte all RAMen. Samtidig ønsket jeg å bruke en masse Windows-spesifikke programmer fordi disse er de som fungerer best til mine oppgaver. Dette gjorde at Vista x64 Ultimate ble det naturlige valg, til tross for at Vista er mindre enn optimalt på andre måter.

    Windows XP kjøres på min samboers laptop fordi det passer best til hennes mengde RAM (kun 1GB) og gir all den funksjonaliteten hun ønsker.

    Debian Linux kjøres på min filserver fordi Linux er pålitelig, sikkert og fremtidssikret, samt at ytelsen er helt på topp. I tillegg kjører jeg software-RAID hvor kun Linux sin mdraid og Solaris sin løsning er de som gir fleksibiliteten jeg trenger for å både legge til disker i et RAID5 array, samt utvide arrayet med større disker på et senere tidspunkt. Debian ble valgt fordi de generelt er mer kritiske til modenheten til en applikasjon før den går inn i distribusjonen, og Linux ble valgt fremfor Solaris fordi det finnes veldig mye mer dokumentasjon, samt at Squeezecenter fungerer "out-of-the-box" på Debian.

    Brannmuren min kjører FreeBSD fordi den firewalldistroen som gir meg den beste og mest egnede funksjonaliteten, pfSense, kjører på dette operativsystemet.

    Ingen av disse valgene ble gjort på grunn av følelser eller synsing. De ble gjort fordi de gir meg akkurat den funksjonaliteten jeg ønsker og som totalt sett fungerer best, og kunne ikke blitt gjort like bra på andre måter med samme grad av nedlagt innsats. Hadde Mac vært best for meg i noen av disse situasjonene hadde Mac blitt valgt på lik linje med alle andre plattformer.
    Så jeg har ikke noe i mot Mac som system (med unntak av mangel på fleksibiliten i forbindelse med oppgradering/utbygging), siden jeg bare kan la være å bruke det før det blir konkurransedyktig.
    Jeg har i grunn mest i mot Apple-brukerne som alltid må fronte Mac som en genial løsning på det meste, når det eneste apple-produktene er noe i forkant på i forhold til konkurrentene er brukervennlighet for massene. Jeg tør påstå at den lille veksten Apple har hatt den siste tiden i hovedsak skyldes ipod, iphone og itunes, samt Microsofts mislykkede forsøk med Vista, og IKKE det at mac i seg selv har blitt en plattform som er bedre enn konkurrentene. Det er rett og slett mange som liker det de ser med ipod/iphone og itunes og ønsker å ta skrittet enda litt videre i samme gate.
    Som ren plattform rent teknisk sett ligger Mac langt i bakleksa på veldig mange andre områder som ikke er relevante for en del forbrukere.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nei - analogien blir feil. Du tenker nemlig analogt.

    Record Labels and Artists Back Apple Technologies for Interactive Music

    Several major record labels and developers announced today that they are developing enhanced CDs and other interactive music titles using Apple Macintosh computers, QuickTime and QuickTime VR, and several also outlined plans to use Apple's QuickTime Music Toolkit when it becomes available.

    Among the record labels are: American Recordings, Elektra Entertainment, Nettwerk Productions/Arista Records, Sony Music Entertainment and Warner Bros. Records. Artists and bands using Apple tools and technologies for interactive music development include: Ace of Base, Deee-Lite, Love and Rockets, Sarah McLachlan, Moby, Tom Petty, Skinny Puppy, R.E.M., Squeeze and Van Halen.

    Several artists voiced support for using Apple technologies including Ulf Ekberg, founding band member of Ace of Base. `Apple products are the natural choice for interactive music development,` said Ekberg. `Apple has always had an affinity with artists and cares about aesthetics. In addition, the Macintosh is easier to use and gives artists more control over their creative work, because the Macintosh can be used from conception stage to finished product. For example, the Macintosh is the ideal tool for outlining a video shoot, writing the songs, composing the songs, developing enhanced CDs and designing album covers.`
    Ingen tvil om at Mac egnet seg bedre til disse tingene for en 10-15 år siden, og da særlig på grunn av tilgjengelig programvare til formålet. Men nå blir sammenligningen meningsløs når du ikke tar med hvor mange i de kreative miljøene som IKKE bruker Apples produkter som plattform i dag.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Se derimot på Apple - en totalpakke der OS, primær-hardware og funksjonalitet har forblitt i samme hus, som dermed har hatt anledning til å styre utviklingen av funksjonalitet, så den blir mest mulig formålstjenlig, samtidig som den er salgsmessig relevant.
    Nå er det vel noen år siden Eplefabrikken lagde hardwaren selv, men ellers enig. CPU, RAM, harddisker, skjermkort osv er standard hyllevare, også i en Mac. Men absolutt et poeng å ha kontroll på det selv for å slippe krøll med drivere og slikt.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Mac er vel data verdens svar på B&O.
    Middelmådig utstyr i pen innpakning.
     
    N

    nb

    Gjest
    stejorge skrev:
    Mac er vel data verdens svar på B&O.
    Middelmådig utstyr i pen innpakning.
    Nei, ikke enig i det, Hardwaren er kraftig nok til det maskinen skal brukes til. Sammenlignet med en gaming-PC er grafikkortet i en iMac langt under pari, men det spiller heller ikke noen rolle siden man ikke kjøper seg iMac for å spille 3D-shooters. Pen innpakning er jo ikke noe minus heller.

    MacPro er kraftige maskiner, selv om man får samme hardware til en langt lavere pris om man kjøper en PC. Man betaler jo litt ekstra for "pakkeløsningen" og det ser det ut til at folk er happy med.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nei - analogien blir feil. Du tenker nemlig analogt.

    Record Labels and Artists Back Apple Technologies for Interactive Music

    Several major record labels and developers announced today that they are developing enhanced CDs and other interactive music titles using Apple Macintosh computers, QuickTime and QuickTime VR, and several also outlined plans to use Apple's QuickTime Music Toolkit when it becomes available.

    Among the record labels are: American Recordings, Elektra Entertainment, Nettwerk Productions/Arista Records, Sony Music Entertainment and Warner Bros. Records. Artists and bands using Apple tools and technologies for interactive music development include: Ace of Base, Deee-Lite, Love and Rockets, Sarah McLachlan, Moby, Tom Petty, Skinny Puppy, R.E.M., Squeeze and Van Halen.

    Several artists voiced support for using Apple technologies including Ulf Ekberg, founding band member of Ace of Base. `Apple products are the natural choice for interactive music development,` said Ekberg. `Apple has always had an affinity with artists and cares about aesthetics. In addition, the Macintosh is easier to use and gives artists more control over their creative work, because the Macintosh can be used from conception stage to finished product. For example, the Macintosh is the ideal tool for outlining a video shoot, writing the songs, composing the songs, developing enhanced CDs and designing album covers.`
    Finnes det noesomhelst krativ prgramvare som er Mac-eksklusiv i disse tider? (Spør i uvitenhet her...) jeg har fått med meg at mange kreative miljøer sverger til Mac, men Photoshop på PC er jo akkurat det samme som Photoshop på Mac selv om man sikkert finner en overrepresentasjon av Macer i slike miljøer.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Forstemmende å lese hvordan henimot antatt oppegående folk greier å lire av seg uvesentligheter i sin Mac-kritikk. "Datanerder" som ikke har forstått at ideelt sett skal en datamaskin og programvare fungere som et kjøleskap. En skal ikke trenge mellomteknikern for å få ølet til å holde rett temperatur.
     
    N

    nb

    Gjest
    Parelius skrev:
    Forstemmende å lese hvordan henimot antatt oppegående folk greier å lire av seg uvesentligheter i sin Mac-kritikk. "Datanerder" som ikke har forstått at ideelt sett skal en datamaskin og programvare fungere som et kjøleskap. En skal ikke trenge mellomteknikern for å få ølet til å holde rett temperatur.
    Det er litt som open-Spurce / Linux - mafiaen. Når det er bugs i et Microsoft-produkt, så er det store, stygge Microsoft-satan som er på ferde. Er det bugs eller ting som er tilnærmet umulig å få til i Linux, så er det nesten litt søtt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er vel egentlig fullstendig uvesentlig hva man bruker, så lenge man er happy og syns det gjør jobben.
    Tendensiøs kritikk går sikkert begge veier, disse diskusjonene er morsomme å helle bensin i.

    Som kjent vil alle som kjøper noe ønske argumenter som forsvarer beslutningen ETTER at den er tatt.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Parelius skrev:
    Forstemmende å lese hvordan henimot antatt oppegående folk greier å lire av seg uvesentligheter i sin Mac-kritikk. "Datanerder" som ikke har forstått at ideelt sett skal en datamaskin og programvare fungere som et kjøleskap. En skal ikke trenge mellomteknikern for å få ølet til å holde rett temperatur.
    Jeg er grunnleggende uenig i analogien. Det som er saken er at folk bruker en NASA-romrakett som en nyttårsrakett.
    Et kjøleskap er laget for å løse en enkelt oppgave. En maskin kan gjøre det utroligste men blir kun brukt til noen få enkle oppgaver av de fleste. Faktisk kan omtrent en mobil med ekstern skjerm utføre de fleste enkle oppgavene mange bruker en PC til i dag.
    Paradokset er da at mange blir mer fornøyd når de får færre muligheter slik at de kan ta færre vurderinger og valg når de skal gjøre sine enkle oppgaver. Det er dette Apple har forstått. Valgfrihet blir sett på som et onde av mange der ute, siden dette gjør at veien ikke er like klar. Så policyen til Apple sklir utmerket inn i dagens "dumme" samfunn hvor en stor del av befolkningen selv etter tusenvis av timer foran PCen fremdeles må "lære" i form av å huske hvor man skal trykke når for å få inn noen bilder fra en minnebrikke til en mappe på PCen i stedet for å forstå tankegangen intuitivt. Da sier det seg selv at å integrere alt til en stor mølje med kun et par tastetrykk for å oppnå noe som ligner på ønsket resultat er å foretrekke.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    marsboer skrev:
    Jeg er grunnleggende uenig i analogien. Det som er saken er at folk bruker en NASA-romrakett som en nyttårsrakett.
    Man bruker kun en brøkdel av mulighetene som finnes..
    Det er temmelig typisk at "folk" er idioter, mens man selv er så inderlig klok.
    Hvilket belegg har du for at "man bruker kun en brøkdel av mulighetene som finnes"? Og at dette skulle være typisk for Mac?

    Siden Apple fortsatt har under 10% av verdens datamaskiner, burde du jo rette ditt sinne mot PC-verdenen. Siden det nå er etablert at PCer er like gode, og at "folk" er så dumme, så kan vi regne med at dumskapen også gjelder på den andre siden av gjerdet, der jordet er så mye større.

    Latterlig innspill, forøvrig. Blant multi-plattform programmerere er Macbook en favoritt, fordi den kan kjøre simuleringer i mange forskjellige OS. Og de velger en billig Macbook, siden de ikke trenger mer. Den svarte var lenge foretrukket - men nå er det aluminiumsversjonen som gjelder, så litt motenykker har de, men det var altså funksjonen som var avgjørende.

    Jeg har en del å gjøre med arkeologer og antropologer, og det er temmelig fantastisk å se hvordan de bruker sine Mac'er. Spesielt når de gjør laser-måling av topografien i et stort utgravingsområde for å kunne kartlegge mulige, menneskeskapte, skjulte strukturer. Samtidig setter de stor pris på hvor lett det er å laste inn og katalogisere bilder av artefakter, o.a. som de kommer over - og hvor bra samordningsverktøy de har.

    Men denne debatten er fryktelig kjedelig, sikkert like kjedelig for folk på begge sider av gjerdet.
    Dog vil jeg anbefale Marsboer å kjøre terminalemuleringsprogram, som macwise, for å se hva som er mulig ...
    http://www.macwise.com/
     
    P

    Parelius

    Gjest
    marsboer skrev:
    Parelius skrev:
    Forstemmende å lese hvordan henimot antatt oppegående folk greier å lire av seg uvesentligheter i sin Mac-kritikk. "Datanerder" som ikke har forstått at ideelt sett skal en datamaskin og programvare fungere som et kjøleskap. En skal ikke trenge mellomteknikern for å få ølet til å holde rett temperatur.
    Jeg er grunnleggende uenig i analogien. Det som er saken er at folk bruker en NASA-romrakett som en nyttårsrakett.
    Man bruker kun en brøkdel av mulighetene som finnes.. Et kjøleskap er laget for å løse en enkelt oppgave. En maskin kan gjøre det utroligste men blir kun brukt til noen få enkle oppgaver av de fleste. Faktisk vil en mobil med ekstern skjerm utført de fleste oppgavene mange bruker en PC til i dag.
    Godt mulig, men "nerdene" burde forstå at de ekte nerder gjør det unødvendig for sluttbrukere å bli "nerder". Ekte nerder lager kjøleskap for "the rest of us".

    Uansett, kjør det system du/vi vil, men kritikken fra "nerdene" er så høy på lyrikk og lav på substans at den egentlig blir intetsigende for oss som brukere. Jeg kjenner meg bare ikke igjen i det som sies; muligens fordi det sies så lite.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg er grunnleggende uenig i analogien. Det som er saken er at folk bruker en NASA-romrakett som en nyttårsrakett.
    Man bruker kun en brøkdel av mulighetene som finnes..
    Det er temmelig typisk at "folk" er idioter, mens man selv er så inderlig klok.
    Hvilket belegg har du for at "man bruker kun en brøkdel av mulighetene som finnes"? Og at dette skulle være typisk for Mac?

    Siden Apple fortsatt har under 10% av verdens datamaskiner, burde du jo rette ditt sinne mot PC-verdenen. Siden det nå er etablert at PCer er like gode, og at "folk" er så dumme, så kan vi regne med at dumskapen også gjelder på den andre siden av gjerdet, der jordet er så mye større.

    Latterlig innspill, forøvrig. Blant multi-plattform programmerere er Macbook en favoritt, fordi den kan kjøre simuleringer i mange forskjellige OS. Og de velger en billig Macbook, siden de ikke trenger mer. Den svarte var lenge foretrukket - men nå er det aluminiumsversjonen som gjelder, så litt motenykker har de, men det var altså funksjonen som var avgjørende.

    Jeg har en del å gjøre med arkeologer og antropologer, og det er temmelig fantastisk å se hvordan de bruker sine Mac'er. Spesielt når de gjør laser-måling av topografien i et stort utgravingsområde for å kunne kartlegge mulige, menneskeskapte, skjulte strukturer. Samtidig setter de stor pris på hvor lett det er å laste inn og katalogisere bilder av artefakter, o.a. som de kommer over - og hvor bra samordningsverktøy de har.

    Men denne debatten er fryktelig kjedelig, sikkert like kjedelig for folk på begge sider av gjerdet.
    Dog vil jeg anbefale Marsboer å kjøre terminalemuleringsprogram, som macwise, for å se hva som er mulig ...
    http://www.macwise.com/
    Bra innlegg!!!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    marsboer skrev:
    Parelius skrev:
    Forstemmende å lese hvordan henimot antatt oppegående folk greier å lire av seg uvesentligheter i sin Mac-kritikk. "Datanerder" som ikke har forstått at ideelt sett skal en datamaskin og programvare fungere som et kjøleskap. En skal ikke trenge mellomteknikern for å få ølet til å holde rett temperatur.
    Jeg er grunnleggende uenig i analogien. Det som er saken er at folk bruker en NASA-romrakett som en nyttårsrakett.
    Et kjøleskap er laget for å løse en enkelt oppgave. En maskin kan gjøre det utroligste men blir kun brukt til noen få enkle oppgaver av de fleste. Faktisk kan omtrent en mobil med ekstern skjerm utføre de fleste enkle oppgavene mange bruker en PC til i dag.
    Paradokset er da at mange blir mer fornøyd når de får færre muligheter slik at de kan ta færre vurderinger og valg når de skal gjøre sine enkle oppgaver. Det er dette Apple har forstått. Valgfrihet blir sett på som et onde av mange der ute, siden dette gjør at veien ikke er like klar. Så policyen til Apple sklir utmerket inn i dagens "dumme" samfunn hvor en stor del av befolkningen selv etter tusenvis av timer foran PCen fremdeles må "lære" i form av å huske hvor man skal trykke når for å få inn noen bilder fra en minnebrikke til en mappe på PCen i stedet for å forstå tankegangen intuitivt. Da sier det seg selv at å integrere alt til en stor mølje med kun et par tastetrykk for å oppnå noe som ligner på ønsket resultat er å foretrekke.
    En grei oppsummering.

    Apple appellerer til den samme tankegangen som Rema 1000 gjør når de i sine reklamer fremstiller et utvalg i frukt bestående av mer enn røde og grønne epler som noe unødvendig. De aller fleste spiser jo bare røde eller grønne epler uansett, og mange av dem har aldri satt sine ben i en pasjonsfrukt eller vet engang hva en pastinakk er for noe.. langt ifra hva den kan brukes til.

    En Mac er greit for folk som ikke vet hva de trenger før noen forteller dem det, og er mer enn fornød med å slippe å forholde seg til mer enn det som strengt tatt er nødvendig for disse enkle gjøremål. Når stor sett de eneste programmene på en Mac som blir brukt er Itunes og Safari og kanskje Myst for svært viderekomne brukere... så er det ingen overdrivelse å si at maskinens potensiale forblir ubrukt og dermed er overflødig.

    Ulempen med slike barnehageløsninger som Mac er at mange aldri lærer å bruke en datamaskin. Det er ikke unikt for Mac, man finner slike brukere med Windows også, mange av dem, men Mac gjør dette til noe ønskelig og ikke bare en flau bivirkning av inkompetanse.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC. Opps glemte, det skal virke også
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Haha, jeg har kun sett én enkelt programmerer i mitt liv med Mac og han kjørte Mac fordi det gjorde det lettere å jobbe med OpenBSD-plattformen han utviklet mot (innebygget ssh og scp, samt at Mac en gang i tiden var basert på BSD)
    ALLE andre jeg kjenner som driver med programmering bruker helst Linux eller alternativt Windows dersom applikasjonen krever dette. Som virtualiseringsplattform er det VMware som går igjen.

    Grafikerne på jobb er også Mac-fans. Han ene kjører mac fordi han alltid har brukt mac (en gammel traver som sikkert har 20 år i bransjen) og han andre har lyst på mac, men dette er på grunn av utseendet og det grafiske grensesnittet som han forståelig nok er meget opptatt av, gitt bransjen. Alle verktøyene han bruker til daglig tilhører i utgangspunktet Windows-plattformen (Diverse adobe programmer).

    Ingen av disse hadde noen "faglige" grunner til å kjøre mac, kun det visuelle og grensesnittsmessige. Faktisk ble jeg nødt til å sperre trafikk fra porten grafikeren (den eneste Mac på hele arbeidsplassen) henger på i nettverket fordi OS X prøvde å kontakte Apple med et helt sinnsykt antall pakker per sekund når den ikke kom gjennom brannmuren vår.

    Jeg mener forøvrig ikke at jeg er klokere enn alle andre, og jeg prøver heller ikke å få den gemene hop til å velge noe annet enn mac. Det er bare det at mac ikke egner seg for alle og dette må bare godtas. For de som ikke forstår argumentene mine så er det jo opplagt at mac er et bra valg for dere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC
    Ikke noe å si på det. Kos deg med Macens gleder. Med for mange som kun forholder seg til en slik vil aldri bli i stand til å fri seg fra macens tvangstrøyer og tvangstanker. Hvis noe ikke kan gjøres i itunes så blir ikke spørsmålet hvilket annet program man kan bruke til å løse problemet, men hvordan man kan omkonfigurere hele maskinen eller samlingen på en slik måte at problemet blir mindre merkbart i itunes. Det hele blir en en koselig liten dukkestue av mer eller mindre halvgode, men tilstrekkelige løsninger... og verden utenfor blir stor og skummel og nerdete. Man blir rett og slett litt dum av å kun bruke mac. :-\
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    En Mac er greit for folk som ikke vet hva de trenger før noen forteller dem det, og er mer enn fornød med å slippe å forholde seg til mer enn det som strengt tatt er nødvendig for disse enkle gjøremål.
    Ta en frukt og forklar hva det var jeg skulle trenge, Deph. Dette er jo bare prat.

    (Parelius, Mac-bruker)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    65finger skrev:
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC. Opps glemte, det skal virke også
    Et utsagn som dette viser umiddelbart at du ligger i målgruppen til Apple. Det er denne typen brukere jeg snakker om.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    En Mac er greit for folk som ikke vet hva de trenger før noen forteller dem det, og er mer enn fornød med å slippe å forholde seg til mer enn det som strengt tatt er nødvendig for disse enkle gjøremål.
    Ta en frukt og forklar hva det var jeg skulle trenge, Deph. Dette er jo bare prat.

    (Parelius, Mac-bruker)
    Du understreker poenget mitt. Du har Itunes og Safari (og kanskje Tetris?) ... og ser ikke ut til å trenge noe mer. ::)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    En Mac er greit for folk som ikke vet hva de trenger før noen forteller dem det, og er mer enn fornød med å slippe å forholde seg til mer enn det som strengt tatt er nødvendig for disse enkle gjøremål.
    Ta en frukt og forklar hva det var jeg skulle trenge, Deph. Dette er jo bare prat.

    (Parelius, Mac-bruker)
    Du understreker poenget mitt. Du har Itunes og Safari (og kanskje Tetris?) ... og ser ikke ut til å trenge noe mer. ::)
    Akk!
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Noen er tilfredse med en eksklusiv totalpakke fra la oss si B&O eller kanskje Bose mens andre vil vektlegge andre muligheter.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC. Opps glemte, det skal virke også
    Et utsagn som dette viser umiddelbart at du ligger i målgruppen til Apple. Det er denne typen brukere jeg snakker om.
    er poenget ditt er at mac egner seg dårligere til å utvikle javaapplikasjoner kontra enn pc? I så tilfelle trist og leit for de som har behov for det men for flertallet er det lite relevant
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jowil skrev:
    Noen er tilfredse med en eksklusiv totalpakke fra la oss si B&O eller kanskje Bose mens andre vil vektlegge andre muligheter.
    og poenget er....
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Haha, jeg har kun sett én enkelt programmerer i mitt liv med Mac og han kjørte Mac fordi det gjorde det lettere å jobbe med OpenBSD-plattformen han utviklet mot (innebygget ssh og scp, samt at Mac en gang i tiden var basert på BSD)
    ALLE andre jeg kjenner som driver med programmering bruker helst Linux eller alternativt Windows dersom applikasjonen krever dette. Som virtualiseringsplattform er det VMware som går igjen.

    Grafikerne på jobb er også Mac-fans. Han ene kjører mac fordi han alltid har brukt mac (en gammel traver som sikkert har 20 år i bransjen) og han andre har lyst på mac, men dette er på grunn av utseendet og det grafiske grensesnittet som han forståelig nok er meget opptatt av, gitt bransjen. Alle verktøyene han bruker til daglig tilhører i utgangspunktet Windows-plattformen (Diverse adobe programmer).

    Ingen av disse hadde noen "faglige" grunner til å kjøre mac, kun det visuelle og grensesnittsmessige. Faktisk ble jeg nødt til å sperre trafikk fra porten grafikeren (den eneste Mac på hele arbeidsplassen) henger på i nettverket fordi OS X prøvde å kontakte Apple med et helt sinnsykt antall pakker per sekund når den ikke kom gjennom brannmuren vår.

    Jeg mener forøvrig ikke at jeg er klokere enn alle andre, og jeg prøver heller ikke å få den gemene hop til å velge noe annet enn mac. Det er bare det at mac ikke egner seg for alle og dette må bare godtas. For de som ikke forstår argumentene mine så er det jo opplagt at mac er et bra valg for dere.
    Dette innlegget fikk meg plutselig til å tro at du kanskje er IT ansatt i det nevnte firma ::)
    Vi har også mange it ansatte der jeg jobber noen av de er macfan og vice versa.
    Det som skjer når det meget sjelden først er problem med macene på min arbeidsplass, er at de (fleste) itfolka som er på jobb bare i liten grad kan hjelpe til.
    Hva sier dette meg, jo at det er så lite problemer (selvfølgelig også langt færre macer) med mac at de aldri får noen erfaring med å løse problemene.
    Den personen (ikke it mann) som i sterk grad er involvert (og selvært på det meste) på bl.a. bildeflyt og ofte de som bruker mac i sitt arbeid, men for all del også PC.
    Denne personen tok/fikk for mange år siden i stor grad ansvaret for bildeflyt og det meste rundt dette.
    Han prøvde i starten på et tidspunkt å få til p.g.a. noe nytt (Fotostation) å innføre PC på bl.a. min arbeidsplass, bl.a. med argumentasjon om at det er/var mye lettere å reparere en PC (og kanskje andre grunner)
    Heldigvis for meg og de andre, så hadde denne personen en kollega som i noen grad var involvert i det samme (de jobbet på samme avdeling) sin forkjærlighet for mac.
    Sistnevnte og de andre på avdelingen var det som skulle til for at mac ble valgt (presset på førsnevnte ble litt vel stort), nok om det.
    Den førstnevnte (opprinnelige pcmannen) er nå macfan på sin hals og det med reparasjoner er jo så godt som et ikkeproblem, det bare fungerer ;)
    Min og våre macer står på døgnet rundt (antagelig ikke i dag eller påsken) men ellers året rundt så godt som uten stopp og problem.
    DET er ganske greit i et hektisk miljø med strenge deadliner.
    De (deadline) ryker en gang i blant, og da er det ikke en macstasjon som er årsaken, kanskje heller ikke alltid (selve) pcen (men mennesker, dog ikke de på mac ;D)

    Faktisk ble jeg nødt til å sperre trafikk fra porten grafikeren (den eneste Mac på hele arbeidsplassen) henger på i nettverket fordi OS X prøvde å kontakte Apple med et helt sinnsykt antall pakker per sekund når den ikke kom gjennom brannmuren vår.


    Du saboterer den eneste macen på jobben deres ja ;D

    Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å forklare her, er/var det noe galt med macen eller gjorde bruker noe han ikke burde.

    Forresten ganske greit med mac og virus da, særlig for oss enkle privatbrukere ;)

    Selv om Gjestemedlem mener at iTunes (som dog ikke har noe med mac for sin egen del å gjøre) er et virus i seg sjøl ;D

    Det blir som med hifi, noen liker å plundre, tukle, skifte rør, diy og annet mens andre foretrekker å lytte til musikk med minst mulig problemer og størst mulig driftsikkerhet.
    De førstnevnte liker sikkert det de driver med og lærer nok mer enn de sistnevnte og slik er det kanskje også mellom de to grupperingene det diskuteres mellom her ;)

    Når det er sagt så synes jeg du for din del og ditt behov har dine ord i behold og argumenterer godt med det som utgangspunkt.
    Du skjønner jo godt hvorfor f.eks. jeg ikke kan tenke meg noe annet enn mac ;)
    Det har jeg nemlig ikke tid og nerver til ;D
    Over ti år er gått, ikke noe har røket på de tre macene jeg har (hatt), hadde trøbbel i høst men det var menneskerelatert og da er jeg sjeleglad for at jeg bruker en grei, driftsikker og lettforståelig mac, slik at det som eventuelt blir av feil kan jeg skylde meg sjøl for og at sjansen for nettopp dette nok også er mindre.
    Dette har du jo flere ganger nevnt som forståelig og fint er det.



    Mac-kosekroken min ;D Ikke mye støy der gitt.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    65finger skrev:
    jowil skrev:
    Noen er tilfredse med en eksklusiv totalpakke fra la oss si B&O eller kanskje Bose mens andre vil vektlegge andre muligheter.
    og poenget er....
    Ikke noe annet enn at debatten er meningsløs og at det er mulig å dra paralleller til Hifi. Hver sin lyst. ;)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC. Opps glemte, det skal virke også
    Et utsagn som dette viser umiddelbart at du ligger i målgruppen til Apple. Det er denne typen brukere jeg snakker om.
    er poenget ditt er at mac egner seg dårligere til å utvikle javaapplikasjoner kontra enn pc? I så tilfelle trist og leit for de som har behov for det men for flertallet er det lite relevant
    Hehe, nei. Poenget mitt er at en PC, selv med det forhatte Vista, fungerer aldeles pålitelig, raskt, brukervennlig og problemfritt det også. Feilene skyldes i 99% av tilfellene brukerfeil. Tallet er jo tatt fra luften, men har MYE erfaring fra jobbsammenheng når det gjelder dette. Klarer du ikke å bruke en Windows-maskin uten at det oppstår problemer forteller dette meg noe om kunnskapsnivået ditt og da er Mac definitivt veien å gå siden jeg også har inntrykk av at muligheten til å lage seg tilsvarende brukerforårsakede problemer som på Windows er langt mindre.

    Når det gjelder dette med port som jeg måtte blokkere så var dette pga en OSX oppdatering og en protokoll i operativsystemet. Det var et problem som oppstod alle plasser der man hadde blokkert porten i brannmuren, men de fleste merket sannsynligvis ikke noe til dette siden de fleste bedrifter ikke har folk som kontinuerlig overvåker trafikken i nettet på samme måte som vi, samtidig som mange heller ikke kjører blokkering på utgående trafikk i brannmuren (kun inkommende). Poenget var egentlig at vi aldri har måttet gjøre dette på noen av våre flere hundre Windows-maskiner, mens den éne Mac-maskina klarte å fremprovosere en slik situasjon på OS-nivå.

    Men siden mac-miljøet på jobben består av én enkelt selvstendig maskin så skal jeg ikke skryte på meg driftserfaring fra mac sett fra et profesjonelt standpunkt.
    Kom forresten på en siste ting jeg er avhengig av i det daglige, og det er anydvd. En applikasjon som fjerner all kopibeskyttelse fra DVD og blu-ray filmer slik at de kan tas backup av til filmbiblioteket mitt (lovlig backup faktisk..).
    Går det i det hele tatt an å kopiere inn en hel kopibeskyttelsesfri versjon av en blu-ray film på mac? Spør bare av ren nysgjerrighet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC. Opps glemte, det skal virke også
    Et utsagn som dette viser umiddelbart at du ligger i målgruppen til Apple. Det er denne typen brukere jeg snakker om.
    er poenget ditt er at mac egner seg dårligere til å utvikle javaapplikasjoner kontra enn pc? I så tilfelle trist og leit for de som har behov for det men for flertallet er det lite relevant
    Hehe, nei. Poenget mitt er at en PC, selv med det forhatte Vista, fungerer aldeles pålitelig, raskt, brukervennlig og problemfritt det også. Feilene skyldes i 99% av tilfellene brukerfeil. Tallet er jo tatt fra luften, men har MYE erfaring fra jobbsammenheng når det gjelder dette. Klarer du ikke å bruke en Windows-maskin uten at det oppstår problemer forteller dette meg noe om kunnskapsnivået ditt og da er Mac definitivt veien å gå siden jeg også har inntrykk av at muligheten til å lage seg tilsvarende brukerforårsakede problemer som på Windows er langt mindre.

    Når det gjelder dette med port som jeg måtte blokkere så var dette pga en OSX oppdatering og en protokoll i operativsystemet. Det var et problem som oppstod alle plasser der man hadde blokkert porten i brannmuren, men de fleste merket sannsynligvis ikke noe til dette siden de fleste bedrifter ikke har folk som kontinuerlig overvåker trafikken i nettet på samme måte som vi, samtidig som mange heller ikke kjører blokkering på utgående trafikk i brannmuren (kun inkommende). Poenget var egentlig at vi aldri har måttet gjøre dette på noen av våre flere hundre Windows-maskiner, mens den éne Mac-maskina klarte å fremprovosere en slik situasjon på OS-nivå.

    Men siden mac-miljøet på jobben består av én enkelt selvstendig maskin så skal jeg ikke skryte på meg driftserfaring fra mac sett fra et profesjonelt standpunkt.
    Kom forresten på en siste ting jeg er avhengig av i det daglige, og det er anydvd. En applikasjon som fjerner all kopibeskyttelse fra DVD og blu-ray filmer slik at de kan tas backup av til filmbiblioteket mitt (lovlig backup faktisk..).
    Går det i det hele tatt an å kopiere inn en hel kopibeskyttelsesfri versjon av en blu-ray film på mac? Spør bare av ren nysgjerrighet.
    Bruker begge deler (sitter med en HP i fanget nå) er i grunnen et fett i forhold til daglig bruk om det er pc eller mac. Pc laptops med unntak av gamle IBM går i stykker i snitt hvert halvår mens macene ruller og går til de er fullstendig utdaterte. Macbook ser mye bedre ut og ihvertfall min i aluminium ;D Kul å sprade rundt med fra Cafe til Cafe ;D
     
    M

    marsboer

    Gjest
    65finger skrev:
    Bruker begge deler (sitter med en HP i fanget nå) er i grunnen et fett i forhold til daglig bruk om det er pc eller mac. Pc laptops med unntak av gamle IBM går i stykker i snitt hvert halvår mens macene ruller og går til de er fullstendig utdaterte. Macbook ser mye bedre ut og ihvertfall min i aluminium ;D Kul å sprade rundt med fra Cafe til Cafe ;D
    Der er vi helt enige. Feilraten på laptoper er helt fantastisk, så hvis Mac gjør en bedre jobb der enn en gjennomsnittlig PC-laptop produsent så kudos til Mac. Men nå skal det jo nevnes at det fortsatt finnes laptoper som fungerer bra over tid der ute også.
    Problemet er dessverre at laptoper ikke tåler å bli brukt som laptoper, dvs bli flyttet på hver eneste dag til og fra jobb/skole o.l. Nettopp av denne grunn misliker jeg sterkt laptoper og anbefaler alltid stasjonære maskiner til alle unntatt de som har et reellt behov for mobilitet. Så for min del er jeg nødt til å ha en stasjonær pc for å gjøre de ordentlige tingene, og så kan laptopen brukes til de mindre viktige tingene som surfing samt i jobbsammenheng. Men dessverre er det slik at selv surfing er en overlegen opplevelse på en ordentlig stasjonær i forhold til en helt moderne laptop.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Blueray er jeg ikke sikker på da jeg ikke bruker formatet, men jeg har brukt denne SW for DVDer i noen år og er fornøyd : http://www.aimersoft.com/dvd-ripper-for-mac.html

    Den gir 1:1 kopier av kjøpefilm DVDer.

    mvh
    digiman

    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Bruker PC på jobben så jeg får brynt meg som databruker der. Når jeg er hjemme skal det være enkelt og gøy, derfor MAC. Opps glemte, det skal virke også
    Kom forresten på en siste ting jeg er avhengig av i det daglige, og det er anydvd. En applikasjon som fjerner all kopibeskyttelse fra DVD og blu-ray filmer slik at de kan tas backup av til filmbiblioteket mitt (lovlig backup faktisk..).
    Går det i det hele tatt an å kopiere inn en hel kopibeskyttelsesfri versjon av en blu-ray film på mac? Spør bare av ren nysgjerrighet.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    nb skrev:
    stejorge skrev:
    Mac er vel data verdens svar på B&O.
    Middelmådig utstyr i pen innpakning.
    Nei, ikke enig i det, Hardwaren er kraftig nok til det maskinen skal brukes til. Sammenlignet med en gaming-PC er grafikkortet i en iMac langt under pari, men det spiller heller ikke noen rolle siden man ikke kjøper seg iMac for å spille 3D-shooters. Pen innpakning er jo ikke noe minus heller.

    MacPro er kraftige maskiner, selv om man får samme hardware til en langt lavere pris om man kjøper en PC. Man betaler jo litt ekstra for "pakkeløsningen" og det ser det ut til at folk er happy med.
    Dette har også blitt diskutert ufattlige mange ganger på div forumer og det er bare tull og tøys. Prøv selv og finn en Dell eller HP boks med samme spec og noe særlig lavere pris en de siste Intel Xeon “Nehalem” Mac Proene. Disse high-end CPUene er jo uansett svindyre.

    Det er bare og gå inn på dell.no og prøve selv. Prisene ender omtrent på det samme med samme spec og etter du har lagt på mva på Dell prisen.

    mvh
    digiman
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Gjestemedlem skrev:
    Men jada, jeg har klare fordommer mot Apple. For meg er de dataverdenens svar på Scientologikirken.
    Jobs Vitner?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn